تصفيف الشعر المموج بطريقة الco wash

عزيزتي، اذا كان شعرك مموج “كيرلي أو ويفي” ولا تعرفين كيفية التعامل معه ولكنك تحبين طبيعته ولا تريدين فرده.. فتعلمي معنا كيفية الاعتناء به في 5 خطوات بسيطة بطريقة الـ “co wash”:

الـ Co-Wash هو اختصار لـ Conditioner Only Wash أو غسل الشعر بالبلسم فقط! في الحقيقة إن بعض أنواع مرطبات الشعر أو البلسم تحتوي على نسبة من المنظفات اللطيفة على الشعر والتي يمكن الاستغناء بها عن الشامبو، الذي عادة ما يأتي بمكونات قاسية على الشعر. هذه الطريقة في غسل الشعر محببة لكثير من الفتيات صاحبات الشعر الكيرلي والمجعد أو الذين يرغبن في إعادة شعرهن الكيرلي إلى طبيعته. ومن أهم شروط الـ Co-Wash أن تبتعدي كليا عن المكونات الكيميائية القاسية الموجودة بشكل كبير في أغلب أنواع الشامبوهات مثل السلفات وأنواع الكحول التي تسبب جفاف الشعر.

نتيجة بحث الصور عن الـ Co-wash أو غسل الشعر بالبلسم فقط

الطريقة تعتمد علي عدم غسل الشعر بالشامبو وانما نغسله بالبلسم فقط ومن هنا جاء الأسم co wash، اختصاًرا لـ Conditioner Wash.
في هذه الطريقة احذري استخدام الأتى:
-شامبو يحتوى على سلفات

-فرش شعر

-حرارة عالية سواء سشوار او بيبي ليس

-فوط عادية في تنشيف الشعر حتى لا يهيش

-منتجات تحتوى على مواد لاتذوب في المياه وليس CG friendly زي ال Silicones, Petroleum, Mineral oils وغيرهم

لكن تقدري تبتسبليهم بأدوات اخرى مثل:

-بلسم لغسيل الشعر/ او شامبو خالي من السلفات

-مشط واسع أو صوابعك لفك التشابك

-تي شيرت قطن ننشف به أو فوطة مايكروفايبر

– ديفيوزر/ Diffuser او بونيه حراري بس على حرارة منخفضة او نسيبه ينشف في الهواء

-نهتم جيداً بمكونات أي منتج ونتجنب المكونات الممنوعة. الخطوات كالآتي:

١- خطوة ال Final wash/آخر غسلة بالشامبو:
هتغسلي شعرك لمره أخيرة بشامبو فيه سلفات بس خالي من السليكون زي شامبو جونسون
“بنعمل ده عشان يشيل أي حاجة متراكمة ع الشعر من الحاجات اللي مبتدوبش في المية. بعد كدا هنغسل ببلسم بس، و هنستخدم حاجات بتدوب في المية فمش هنحتاج شامبو ينشف الشعر.

٢- خطوة تنظيف الشعر:
بشامبو خالي من السلفات، او cowash/كو ووش ,بتغسلي فروة راسك وتفركيها كويس عالاقل خمس دقايق ببلسم مكوناته مناسبة لل CG Method، وبعدين اشطفيه كويس عشان الشعر وفروة الرأس تنضف.

٣- ضعي بلسم مرة تانية وسيبيه خمس دقايق وابدأي سرحي شعرك باصابعك او بمشط واسع عشان تفكيه من بعضه. اغسليه خالص أو سيبي شوية منه في شعرك زي ما تحبي. متسرحيش الشعر وهو ناشف هايقطعه ويضعفه. و هيبوظ شكله الكيرلي أو الويفي اللي نشف عليه، وهايخليه هايش.

٤- مرحلة الستايلينج
بتحطي leave in conditioner (اللي هو البلسم اللي هنسيبه في الشعر)، وممكن تزودي gel او mousse او اي ستايلنج بروداكت تاني، وتوزعيه كويس وبعدين تعملي حركة اسمها سكرانشج/ Scrunching -هتضغطي بايدك على شعرك عشان ياخد شكل كيرلي كالموضح في الفيديو – “حطي الصورة بتاعه السكرانشج”

– ولا تحاولي لم الشعر حتى ما تتأكدي من تجفيفه بشكل كامل.

هتعرفي الكمية اللي محتاجاها بالتجربة بس غالبا هتحتاجي اكتر ما انتي متخيلة واكتر م اللي في الفيديو. ممكن تستخدمي اي بلسم من اللي معانا في النظام -موجودين في البوم الصور- وفيه ناس جربت ماسك لوفيا بدل البلسم ونفع معاها، جربي وشوفي شعرك هيحب ايه

٥- بعد ما شعرك ينشف خالص ممكن تحسي انه شبه البلاستيك، دي طبقة المنتجات بتكونها عالشعر لما بينشف، دا طبيعي، اعملي سكرانشج تاني لحد ما تختفي هتلاقي شعرك بقا فيه volume (منفوش ومش نايم) ورجع لملمسه الطبيعي. دا ساعات يحصل وساعات لأ، حسب طبيعة الشعر وكمية ونوع المنتج.

كل الحجات دي ممكن تستخدميلها نفس البلسم طالما مكوناته CG friendly او كذا واحد براحتك.

Screenshot_2

–قبل النوم بتعملي شعرك Pineapple/ اناناساية وتنامي على مخدة او طرحة ستان او حرير او تلبسي بونيه ستان لو عندك. عشان الستان انعم عالشعر واحتكاكه بيه مش بيهيش زي القطن اللي هيمتص الترطيب من شعرك.