كاتب الموضوع :
سبيل
المنتدى :
القصص المكتمله
رد: اولى رواياتى عزيزى الحب
مساء الخير اعضاء المنتدى الكرام اخباركم ايه يارب تكونوا بخير ميعادنا مع البارت الجديد و نشوف ايه اللى حصل مع جاسر و جيداء   
الحلقة السابعة عشر
يحكى جاسر لهشام كل ما حدث بينه و بين جيداء الى ان خرجت من عنده دامعة العين و ايضا يقص عليه راى مدير الحسابات فى الخطة من كونها ممتازة و سترجع لهم كثير من تلك الديون مما سيجعل الشركة التى تريد ان تلغى عقدها تتمسك بهم
___________________________________
هشام : ياه يا جاسر هو فيه حد كده دلوئتى يعنى انت بنفسك بتقول ان ظروفها المادية صعبة و على الرغم من ده رفضت انها تاخد اى فلوس علشان ما تبقاش بتستغلك على الرغم من معاملتك اللى ما حدش يطيقها
جاسر : ينظر اليه احترم نفسك
هشام : يا عم جاسر مهو الصراحة انت زودتها و الكلمتين دول ما كنش ليهم لازمة حاتفتكر انك بتعايرها دلوئتى وممكن تسيب الشغل
جاسر : بهلع ايه لا لالا تفتكر بس هى محتاجة المرتب و الا ما كنتش طاقت يوم واحد من اللى عملته فيها
هشام : باندهاش هو صحيح انت غلطان بس مالك كده اتخدت قوى لما سمعت انها ممكن تسيب الشغل
جاسر : يسيطر على اعصابه لا ابدا انا بس حاسس بالذنب وهى كمان بشغلها ده بتساعد عيلتها يعنى ما يبقاش من كله
هشام : يحك ذقنه غير مقتنع بالكلام اه قولتلى طيب على العموم ممكن تديها مكافاة و لا اقولك الاحسن انك تنالها كموظفة حسابات
جاسر : بس مش دلوئتى انا حاسيب الامور تهدى شوية علشان ماتفكرش انى بشفق عليها و تسيب الشغل قالها و هو قلق
_____________________________________________
فى طريق العودة الى البيت كانت جيداء مرهقة نفسيا كثيرا فقررت ان تتمشى قليلا على الكورنيش و هنا وقفت فى المكان الذى قابلت فيه زهرة للمرة الثانية و تذكرت كيف التقت بجاسر فلولا زهرة لما رات جاسر يوما و لم تكن تعرضت لكل تلك الاهانات تضايقت اكثر و عادت الى البيت و قد قررت ان تترك هذا العمل نهائيا فامتحانات اخوها بدات و فلوس الدروس قد دفعت و يمكنها فى تلك الفترة الى حين عودته للدراسة ان تجد عملا اخر
_________________________________________
اتى الصباح و قد قررت ان تستمر هذا الاسبوع لانه عند نهايته ينتهى هذا الشهر فانها لن تضيع راتب هذا الشهر على الاقل ستحتفظ به الى ان تجد عملا اخر
حاولت طوال هذا الاسبوع ان لا تصعد الى فوق حيث مكتب جاسر و ان تمشى اول الموظفين حتى لا ترى احدا منهم و قد سمعت من الموظفين الذين ياتون وادعى ملفات او اخذيها ان الخطة قد نجحت و بالفعل بدوا يستعيدوا بعضا من اموال الديون
__________________________________________
انتهى الاسبوع سريعا و كان عليها ان تنزل فى الغد لتاخذ راتبها و تبلغهم انها قد تركت العمل , اذا وافقوا ام لا فهى لا يهمها ذلك فهى لن تدخل تلك الشركة مرة اخرى .
فاقت على صوت جرس التليفون و صوت والدتها مابين النحيب و الصراخ لم تفهم ماذا حدث عندما خرجت الى الصالة وجدت والدتها امامها ووالدها و اخوها و الثلاثة ملامحه لا تفسر بعد مضى دقائق قليلة مرت عليها كالدهر فهمت اخيرا ان اخاها قد سقط فى مادتين و عليه ان يدخل دروس مضاعفه الاجر فى تلك المدة اذا اراد ان لا يعيد السنة و ان يمتحنهم فى الدور الثانى كانت الصدمة على جيداء اكثر من العائلة دخلت غرفتها و قد تبددت قرارها و حلمها فى الراحة و الذهاب بعيدا عن جاسر اذ عليها الان ان تبقى فى الشركة لاجل هذا
فى الصباح ذهبت جيداء الى الشركة و كانت قد توصلت لقرار بانها ستعمل بشكل مؤقت و ايضا ستبدا البحث عن عمل جديد صعدت للحسابات حتى تستلم راتبها وتفاجات بان راتبها به زيادة اكثر من النصف رجعت الى موظف الحسابات مرة اخرى و لكنه اخبرها بان المدير هو من امر بذلك تضايقت جيداء كثيرا و احست بان جاسر يهينها مرة اخرى صعدت سريعا الى مكتبه و امام مكتب سهى
________________________________________
جيداء : فى ضيق سهى لو سمحتى عايزة اقابل مستر جاسر ضرورى
سهى : جيداء اخبارك مالك فيه ايه انتى مضايقة ليه كده
جيداء : تضرب على المكتب باظافرها و تصمت
سهى : طيب جيداء اهدى شوية بس مستر جاسر مينفعش يقابلك دلوئتى
جيداء : بعصبية اه هو اللى قلك كده صح
سهى : باستغراب فيه ايه جيداء وطى صوتك شوية لا يا بنتى مستر جاسر ماقليش حاجة بس هو عنده اجتماع مهم جدا مع العملاء دلوئتى و ما ينفعش ادخل اى حد , ده حتى كان عنده مواعيد تانية و لاغاها
جيداء : تسيطر على اعصابها طيب حايخلص امتى
سهى : صراحة ماعرفش يا جيداء فيه ايه ؟
جيداء : بضيق خلاص انا حاجيلك كمان شوية لما اشوف اخرتها و تخرج من مكتب سهى منزعجة جدا تنزل الى مكتبها و تحاول ترتيب الملفات و لا تستطيع ان تهدا تصعد عدة مرات و لكن اجتماع جاسر لم ينتهى بعد
ينتهى اليوم و لا تستطيع جيداء مقابلة جاسر اذ انه خرج مع العملاء و لم يعود الى الشركة مرة اخرى
اتمنى يكون البارت عجبكم و تابعونى
|