لمشاكل التسجيل ودخول المنتدى يرجى مراسلتنا على الايميل liilasvb3@gmail.com






العودة   منتديات ليلاس > القصص والروايات > روائع من عبق الرومانسية > سلاسل روائع عبق الرومانسية
التسجيل

بحث بشبكة ليلاس الثقافية

سلاسل روائع عبق الرومانسية سلاسل روائع عبق الرومانسية


إضافة رد
نسخ الرابط
نسخ للمنتديات
 
LinkBack (3) أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 17-02-12, 08:59 PM   المشاركة رقم: 1751
المعلومات
الكاتب:
اللقب:
شهرزاد

أميرة الرومانسية


البيانات
التسجيل: May 2010
العضوية: 166710
المشاركات: 13,250
الجنس أنثى
معدل التقييم: عبير قائد عضو مشهور للجميععبير قائد عضو مشهور للجميععبير قائد عضو مشهور للجميععبير قائد عضو مشهور للجميععبير قائد عضو مشهور للجميععبير قائد عضو مشهور للجميععبير قائد عضو مشهور للجميععبير قائد عضو مشهور للجميععبير قائد عضو مشهور للجميععبير قائد عضو مشهور للجميععبير قائد عضو مشهور للجميع
نقاط التقييم: 38234

االدولة
البلدYemen
 
مدونتي

 

الإتصالات
الحالة:
عبير قائد غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : عبير قائد المنتدى : سلاسل روائع عبق الرومانسية
افتراضي

 
دعوه لزيارة موضوعي

اقتباس :-   المشاركة الأصلية كتبت بواسطة امه الهادي مشاهدة المشاركة
  
انا لا اعرف كيف ومتى ولماذا واين استحوذت بقايا همس على قلبي لا اعلم منذ ان عرفت انها روايه يمنيه وتحكي عن شعب اليمن وفضولي الفظيع ان اعرف هذا الشعب ولا يمكن لما بدات اقرا البدايه جذبتني لمسه الحزن في المقدمه ثم بعد ذلك لم اجد نفسي الا وانا بدات اقرا فصل تلو الاخر واجد نفسي اسيره هذه الروايه وجدت فيها الترابط الاسري اللي بحنله جدا ووجدت فيها حنان الاب اللي احبه وهو نقطه ضعفي ووجدت حنان الاخ ثم بدا يطرق قلبي الحب الموجود بين الاطراف الحب اللذي اثبت ان الحياه هي اقوى منه ميه مره والحب يدفع الانسان للتهور واتخاذ قرارات مصيريه ممكن تاثر في حياته وهو لا يدري بسبب ان الحب يعمي قلوبنا وانصدمت من واقعنا الشرقي وذبحتني نظرته للمراه المطلقه وكيف دمرت همس وحياتها بسبب تجربتها الاولى حتى يوسف اللي عاش بالغرب وعاش حياته كالغربيين واكثر لم يفت عليه قصه همس الحزينه وتجربتها المؤلمه وزادها الما بعدم فهمه وعمته الغيره والعادات الذي ظن للحظه انه لا يعرف عنها شئ ولكنها بدمه العربي الشرقي لا ارادي منه
ولكن بعد كل ده يبقى الحب هو المسيطر على هذه الروايه هو الامل اللي بيخلينا نكمل هو الدافع اللي بيخلينا نستحمل مراره الواقع هو الذي ضحكني وبكاني بنفس الوقت ..... لكن الواقع ملئ بالصدمات والعقبات التي يجب ان تتحول شخصياتنا فيها ونبدا نخطط ونقرر ونفكر وتتغير شخصياتنا مع واقعنا ومع زمنا اللي بيتحول واحنا بنتحول معاها بلا اراده منا ولكن تبقى هذه الروايه باسلوبها المميز هي شباك للحب ننظر منه عما يفعله الحب بالناس
همس فالاول عماها وخلاها تدمر حياتها وتتزوج مرتين بغرض الانتقام وتاني مره ربنا هو اللي هينقذ حبها بسبب طفلها
يوسف الحب غيره للافضل وجعله شخص اخر تماما روض النمر اللي بداخله ولكن النمر في بعض الاحيان يثور على مدربه ومروضه
عمرو حبه لزوجته خلاه ينتقم من بنت عمه تزوجها وعذبها حتى انتحرت وحبه لبنته خلاه ينسى كل ضغائنه لاخوه
جانا حبها ليوسف خلاها تكشف المستور وتبين اللي كانت ناويه انها تخبيه الا الابد او حتى يرجع لها جو
ابو يوسف حبه لنفسه قبل حبه لاولاده خلاه يتركهم وهو سايب جواهم ميه سؤال وسؤال
وساظل اقول الحب هو المحرك الرئيسي للروايه وللانسان عامه..........
ومازالت البقايا متناثره وتريد لملمتها
هذه هي كلماتي القليله عن روايه بقايا همس وهذه بعض مما بداخلي عن هذه الروايه الرائعه الجميله
ولا ادري ما اذا وفيت او ماا اذا قصرت ولكن اعذريني عن سؤ تعبيري فانا لست بكاتبه ماهره ولكن قلبي هو من كتب عن روايتك يا بيروووووووووووووووو


امة

ايييييش بدي ارد وأقول ..

غيييييييييير

شكــراً جزيـــــــلاً حبيبتي


 
 

 

عرض البوم صور عبير قائد   رد مع اقتباس
قديم 17-02-12, 09:01 PM   المشاركة رقم: 1752
المعلومات
الكاتب:
اللقب:
شهرزاد

أميرة الرومانسية


البيانات
التسجيل: May 2010
العضوية: 166710
المشاركات: 13,250
الجنس أنثى
معدل التقييم: عبير قائد عضو مشهور للجميععبير قائد عضو مشهور للجميععبير قائد عضو مشهور للجميععبير قائد عضو مشهور للجميععبير قائد عضو مشهور للجميععبير قائد عضو مشهور للجميععبير قائد عضو مشهور للجميععبير قائد عضو مشهور للجميععبير قائد عضو مشهور للجميععبير قائد عضو مشهور للجميععبير قائد عضو مشهور للجميع
نقاط التقييم: 38234

االدولة
البلدYemen
 
مدونتي

 

الإتصالات
الحالة:
عبير قائد غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : عبير قائد المنتدى : سلاسل روائع عبق الرومانسية
افتراضي

 
دعوه لزيارة موضوعي

اقتباس :-   المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kajio60 مشاهدة المشاركة
   السلام عليكم عزيزتى بيرو الرائعة
كيف تطالبين الراى فى" بقايا همس " انها تحفة روائية فالجمال يعلن عن نفسه فيها
ولكن لن ارفض لك طلبا فانا اعتبر همس "همسة الى كل عقل وقلب تطلب من اى انسان الا يتحجر كالجبال وان يطلق لقلبه وروحه العنان ويتركوا الفرصة للقلب دائما ان يتحرر ليرى مشاعر كل من حوله بكل شفافية "
كما وانها تذكرنى بالاية الكريمة"وعسى ان تكرهوا شيئا وهو خير لكم"
اننى اتنبا لروايتك هذه كما احسست من قبل برواية سيكلامين للقديرة ميرا كذا اتمنى لك كل التوفيق


الله يحفظك اخي
والله كلامك وسام على رقبتي
مشكوووووووووور جزالك الله ألف خير


 
 

 

عرض البوم صور عبير قائد   رد مع اقتباس
قديم 17-02-12, 09:16 PM   المشاركة رقم: 1753
المعلومات
الكاتب:
اللقب:

البيانات
التسجيل: Feb 2012
العضوية: 235811
المشاركات: 76
الجنس أنثى
معدل التقييم: oozy عضو على طريق التحسين
نقاط التقييم: 77

االدولة
البلدEgypt
 
مدونتي

 

الإتصالات
الحالة:
oozy غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : عبير قائد المنتدى : سلاسل روائع عبق الرومانسية
افتراضي

 

بصى بيرو انا متاكده انك عارفه ان روايتك دى مست شيئ لكل واحده فينا
لانها بكل بساطه بتحكي الواقع و ده الى انت قولتيه فى اول الرواية
يمكن هيا فيها احداث كتير قاسيه بس صدقينى فى الواقع افظع من كده
و الى شدنى اكتر فى روايتك انك مش حاولتى تجملي الاحداث على اساس
انها روايه رومانسيه و البطل و البطله فى الاخر هيعيشوا في تبات و نبات و نقعد احنا
نصقف و نزغلد لهم
الروايه دى مش بس مست حاجه جوايا لا دي حركت مشاعري و خلتنى اتفاعل مع
الابطال و كمان ادور لهم على حلول للمصايب الى انت وقعتيهم فيها شوفتى بقى وصلتينى لايه
كمان عجبنى عادتكم فى اليمن و وصفك للجبال و البحر و كل حاجه عندكم فى
عدن كان اكتر من رائع خلتينى اشوف عدن بعنيكى لا وكمان حابه انى اعيش فيها
و اجرب عادتها يعنى هى جت عليا يعني هههههه
و انا قولتلك قبل كده ان انت كنتي اهم سبب علشان اشترك فى المنتدى و انا
مش بقول كلام كده و خلاص و ربنا يعلم ده
انتى لو كنتى قدامي دلوقتى كنت هبوسك و من غير منطق و لا حرف و دي هتكون اجابتى
على سؤالك لازم تكونى فخوره بنفسك و بجد بحسد اختك عهد لانها
عندها اخت مبدعه زيك و ربنا يحميكى و تفضلى دايما متالقه
و شكرررررررررا

 
 

 

عرض البوم صور oozy   رد مع اقتباس
قديم 17-02-12, 09:21 PM   المشاركة رقم: 1754
المعلومات
الكاتب:
اللقب:
شهرزاد

أميرة الرومانسية


البيانات
التسجيل: May 2010
العضوية: 166710
المشاركات: 13,250
الجنس أنثى
معدل التقييم: عبير قائد عضو مشهور للجميععبير قائد عضو مشهور للجميععبير قائد عضو مشهور للجميععبير قائد عضو مشهور للجميععبير قائد عضو مشهور للجميععبير قائد عضو مشهور للجميععبير قائد عضو مشهور للجميععبير قائد عضو مشهور للجميععبير قائد عضو مشهور للجميععبير قائد عضو مشهور للجميععبير قائد عضو مشهور للجميع
نقاط التقييم: 38234

االدولة
البلدYemen
 
مدونتي

 

الإتصالات
الحالة:
عبير قائد غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : عبير قائد المنتدى : سلاسل روائع عبق الرومانسية
افتراضي

 
دعوه لزيارة موضوعي



اوووووووووووووووووزي

اععععععععععععععععع ياربي .. انا اللي عاوزة انط ابوسك الان

خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ

بجد تسلمين غلاتي وليلاس نووووور بوجودك .. وطلتك الحلوة .. واكيد هتلاقي مبدعين متألقين

في ليلاس منبع الابدااع

موووووووووة ياغالية

واعتبري البوسة وصلت ..

 
 

 

عرض البوم صور عبير قائد   رد مع اقتباس
قديم 17-02-12, 10:41 PM   المشاركة رقم: 1755
المعلومات
الكاتب:
اللقب:

البيانات
التسجيل: Sep 2011
العضوية: 229871
المشاركات: 210
الجنس أنثى
معدل التقييم: ♪Ńαγ ♪ عضو على طريق الابداع♪Ńαγ ♪ عضو على طريق الابداع
نقاط التقييم: 172

االدولة
البلدNorway
 
مدونتي

 

الإتصالات
الحالة:
♪Ńαγ ♪ غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : عبير قائد المنتدى : سلاسل روائع عبق الرومانسية
افتراضي

 

مساء الخير والفل والياسمين على عيونك بيرو
رواية بقايا همس شفتها متاخر تقريبا عند الفصل 12 وبصراحة ترددت قوي جدا اني اقراها
لاني تقريبا مابتابعش رواية غير مكتملة وبكره لما اتعلق برواية والكاتبة تسيبنا معلقين في النص
وماتكملهاش بس اسمك عليها يابيرو هو الي شجعني اني ادخل لاني كنت قاريا قبل كده كل
كتاباتك وعجبوني جدا قريت ال12 فصل دفعة واحدةو ماتتصوريش اد ايه عجبتني جدا وتاثرت فيها بطريقة فظيعة
لدرجة اني فضلت يومين بعديها وانا بتوقع ايه هيحصل بعد كده لكل واحد من ابطالك
(مجنونة بعيد عنك) وطبعا كالعادة توقعاتي طلعت كلها فشنك ماحستش بالملل ابدا وانا بقرالك
بالعكس دايما تخليني متشوقة اكثر للي جاي وكمان رسمك للشخصيات رائع جدا بتدي كل واحد منهم
ميزة خاصة تفكرنا بيه دايما ووصفك للاماكن الي بتحصل فيه الاحداث بمنتهى الروووعة حسيت اني بشوف عدن بعيونك
نجي بقى للشخصيات
همس: اول مابديت اقرى وانا حاسة ان همس زي الطفل بتهورها وانانيتها صحيح انا اتعاطفت معاها
بس في مشاكل كثير هي الي بتحط نفسها فيها من غير ماتكون عارفة هتخرج منها ازاي مثلا لما وافقت
على جوزها الاول الي مش فاكرة اسمه مافكرتش هو مين وهتقدر تعيش حياتها معاه ولا لأ كل الي فدماغها انها تنتقم من خالد وكمان لما طلبت الطلاق ماهمهاش لاسمعتها ولااهلها ولا حلمها انها تبقى دكتورة والي كان هيضيع بسبب
قرارها المتهور ده وكمان لما اتجوزت يوسف من ورا اهلها وجرحت اقرب الناس ليها وهو حمزة بجد حسيتها غبية جدا بالفترة ديه صحيح هي كانت مجروحة بس مالهاش حق ابدا انها تتصرف بالطريق ديه
يوسف :ااااااااااااااااه على يوسف طول الرواية وانا بحسد همس على حظها الي وقعها فيوسف
رغم كل المصايب بتاعها بس هنقول ايه حظوووووووووووووظ ههههههههههه
مش عارفة اقول ايه عن يوسف غير انك ابدعتي برسم الشخصية ديه بكل التناقضات الي فيه
مااتصورتش ابدا انه هيحتوي همس بالشكل ده ويهون عليها المصايب الي شافتها بعد الي عملته معاه وتمنيت انها تردله
جزء صغير من الي عمله بس هي بالفصل الاخراني انها زودت همومه اكتر لان هو دلوقتي بين نارين يااما ولاده
او همس وابنه الي جاي بالطريق لان جانا اكيد مش هتسمحله ياخذ ولاده من غير مايسيب همس مش عارفة هتحليها ازاي يابيرو بس انا عندي ثقة كبيرة بموهبتك وعارفة انك هتفاجئينا
ليال :ليال اكثر شخصية حبيتها عجبتني شخصيتها القوية ووفائها لحبها الحسين بالرغم من انها كانت
حاسة انها مش هتبقى ليه
شفا :صدمتيني لما جوزتيها لوسام وانا الي كنت فاكرة انها هتحب احمد لان كل تصرفاتهم والخناق طول الوقت
مع بعض كان بيدل على ان فيه حاجة هتحصل بينهم هما مش بيقولو مامحبة الابعد عداوة ولاايه بس الواد وسام ده
غبي ومايستهلهاش صحيح ان احنا مابنختارش الاشخاص الي بنحبهم بس لازم لما نعرف ان مافيش امل نرضى بالامر الواقع ونبني حياتنا مع شخص ثاني بس هو الاخ ولا هنا عمال يجري ورا حاجة هو متاكد انها مش هتكون ليه
حبيت كل ابطالك بس دول اكثر حاجة علقو معايا. حابة اهنيك على موهبتك الرائعة وقدرتك على جذب القارئ
من اول كلمة للحرف الاخير من غير مايحس باي ملل وانا سعيدة اوي اني قريت لكاتبة متمكنة زيك
اعذريني على ردي الملخبط واتمنى ماكنش طولت عليك

 
 

 

عرض البوم صور ♪Ńαγ ♪   رد مع اقتباس
إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)

الكلمات الدلالية (Tags)
ليلاس, الزمان, الكاتب, الكاتبة بيرو, تجرؤ, بقايا همس, حصري, يوسف الشهري, رومانسيات, رومانسيات عربية, شفا ووسام, همس
facebook




جديد مواضيع قسم سلاسل روائع عبق الرومانسية
أدوات الموضوع
مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع
تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة


LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: https://www.liilas.com/vb3/t162168.html
أرسلت بواسطة For Type التاريخ
ط¨ظ‚ط§ظٹط§ ظ‡ظ…ط³ - ظ…ظ‚ط¯ظ…ط© by ط¹ط¨ظٹط± ظ‚ط§ط¦ط¯ This thread Refback 22-01-15 08:35 PM
Untitled document This thread Refback 23-10-14 10:16 PM
ط¹ط¨ظٹط± ظ‚ط§ط¦ط¯'s Writing (4 stories) This thread Refback 05-08-14 01:38 AM


الساعة الآن 07:19 PM.


 



Powered by vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.3.0 ©2009, Crawlability, Inc.
شبكة ليلاس الثقافية