منتديات ليلاس

منتديات ليلاس (https://www.liilas.com/vb3/)
-   الارشيف (https://www.liilas.com/vb3/f183/)
-   -   بلابل على اطلال العشق المهجورة ....... (https://www.liilas.com/vb3/t79499.html)

الرومانسى الحزين kolawa 22-05-08 05:45 PM

بلابل على اطلال العشق المهجورة .......
 
اصدقائى واخوانى واخواتى .......



يشرفنى الانضمام لقسمكم الرائع ......



ربما عندما يرى احدكم اسمى يتذكر التقصير والاهمال ........




اعذرونى ......



اعلم اننى كنت اكتب جزء بسيط من القصة او الرواية ولا اكملها ولكن اعدكم ان اكمل هذه الرواية وفيها ان شاء الله ماتحبونه ........



وجدير بالذكر من جانبى اننى تعلمت الكثير منكم خاصة الاخت اقدار والاخت قال الزهر آآآه ....



ارجو متابعتى ولن اتأخر عليكم ابدا ان شاء الله وسألتزم فى هذه الرواية بأذن الله ..........



تحياتى لكم ...... واترككم مع الرواية ......














اسم الرواية / بلابل على اطلال العشق المهجورة .


كاتب الرواية / الرومانسى الحزين kolawa




المقدمة :




الحب ......


كلمة من حرفين ..... حرفين فقط ..... الا ان كل حرف يأخذنا لعالم اخر .....



فالحاء .... حنان وحنين وحياة وحرية ولكنه ايضا حزن وحسرة وحرقة ........



والباء .... بناء وبشارة وبراءة ولكنه ايضا بكاد وبعد وبغض ......



ولما كان الحب صانع للمعجزات ويبث فى الروح الامل ويطيل ساعات السعادة ويدفع بنا لمجد كان فى الماضى مجرد حلم واهى ........ لذا يقترب من اراجه كل القلوب ..... نعم ..... فالحب ابراجه عاليه ....... الحب بناء ضخم لبنته الاولى لحظة عشق وقبول .......



ولكن ماذا لو هدم هذا الصرح العالى وصار اطلالا ؟!!! ....... عندئذ ستبتعد القلوب لوهلة خوفا من ضياعها وسط اطلال هذا الصرح ولكن سرعان ماستجتمع تلك القلوب ثانية وستدعو كل بلبل شهد على لحظات الحب الوردية ...... وسيبدأ العمل ...... ولن تبدأ الصورة فى البزوغ والاكتمال الا عند بدءاول مشهد فيها فقط ......



انه المشهد الاول الذى يبدأ كلما تهدم صرح الحب وكلما سقطت نفس اللببنه التى لاتنكسر ابدا ...... مشهد قديم ....... قديم جدا ...... الا انه بات المشهد الاول فى كل صورة اردناها واضحة لتأتى القلوب ثانية وتسكن صرح الحب العظيم ........ مشهد اختفى فيه الجميع الا بعض البلابل ...... انها بلالل لطالما شهدت معجزات صنعها هذا الصرح الرائع ...... وهاهى تظهر عند كل مشهد يعيد بناء هذا الصرح المتهدم مؤقتا .......



انها ( بلابل على اطلال العشق المهجورة )









الجزء الاول ( حياتها وحياتى )




جلس حسن على شاطئ البحيرة كعادته يفكر ..... كيف يؤمن الناس بكلمة حب على الرغم من كونها كذبة كبيرة ؟ ...... تحيطها هالة لامعة تسر الناظر اليها .... كيف يصدقون وجود تلك الكلمة اصلا ؟ ...... كيف يجعلون القلب لها موطنا وهو لايعرفها ؟



امسك حسن قطعة صغيرة من الحجر ورماها فى البحيرة ولا زال يفكر ...... ان كان للحب وجود فعلا .... فلماذا لم يقع فى هذا البحر الطيب كما يصفه الجميع ؟ ....... كيف لم يتذوق قلبه طعم هذا الحب على الرغم من وسامته ومطاردة الفتيات بالنظرات والهمسات له كلما جال فى مكان ما ؟....



قطع حبل افكاره صوت اخته نورا وهى قول بمرح : ( ايه ياسى حسن .... اللى واخد عقلك ياسيدى )



ابتسم حسن وهو يقول : ( اهلا نورا .... تعالى اتفضلى ..... خير ..... اى رياح طيبه بعتتك لينا ياست الكل ) .



تتابع نورا بنفس المرح : ( الحاجه ياسى حسن .... الست الوالدة حضرت الغدا وبتسأل عن الدكتور حسن ) .



حسن يضحك ويقول : ( ياه .... دكتور ..... انتى هتخلينى دكتور بالعافية ..... ماخلاص راحت ايام الطب لحالها ) .



نورا بتعجب ومرح : ( انت اول واحد اشوفه يبقى خريج طب ورافض لقب دكتور ) .



حسن بجدية : ( مش مهم ابقى خريج طب وخلاص يانورا ..... المهم انا بمارس المهنه دى فعلا ولا لا ..... بطبق اللى اتعلمته واساعد بيه الناس عشان ينفعهم ولا لا ) .



نورا بشفقة وتعاطف : (هو مش انت قدمت طلب عشان تشتغل فى مستشفى المدينة اللى اتباعت لدكتور كبير من مدة قريبة ) .



حسن بيأس : ( وايه يعنى ..... دى مش اول مرة .... انتى ناسيه انى قدمت تلات مرات قبل كده واترفضت ؟ ) .



نورا بتفاؤل جم : ( بس انا بقى حاسه ان ربنا هيكرمك ان شاء الله ....... خاصة وان المدير الجديد بيدور على الدكاتره الشابه ) .



حسن بنفس اللهجة اليائسة : ( اتمنى ) .



نورا بأشمئزاز مختلق : ( ياساتر عليك يااخى ....... بلاش التشاؤم اللى فيك ده ) .



حسن بأبتسامة باهتة : ( والله ماهى حكاية تشاؤم او تفاؤل يانورا ...... كل مافى الموضوع انى ببص للأمور بنظرة واقعية ..... يعنى مابحبش ابنى احلام وفى الاخر اصحى الاقيها كومة تراب ) .



نورا : ( طيب وليه متحلمش وتحاول تحقق الحلم ده ...... يعنى مثلا انت اشاب الوحيد اللى شفته محبش لغاية دلوقتى ) .



حسن بسخرية : ( حب ؟!! ..... اهو دا اللى ناقص .....اسيب حياتى بقى واقعد اجرى ورا كلام فارغ وحاجات هايفة ) .



نورا بجدية : ( الحب عمره ماكان حاجه هايفة ياحسن ....... ياما ناس كانت حياتها ظلام وضلال وموت وجه الحب احياهم من جديد .... وياما كان فيه مستحيلات والحب بس هو اللى حولها لحقيقة ) .



حسن بأبتسامة : ( الله الله ...... دا انتى بتقولى شعر بقى ياست نورا ....... اللى يشوفك كده وانتى بتتكلمى يقول انك بتحبى فعلا ) .



نورا بمرح : ( انت بتقول فيها يااخويا ....... بس للأسف بقى لسه ملاقيتش الراجل اللى يستحق انه يملك قلبى ...... بس وعد ..... ووعد الحر دين عليه ...... لو لاقيت ياحسن الراجل ده هتبقى انت اول واحد يعرف ) .



حسن يضحك : ( ياريت ياشيخه ييجى بسرعة عشان نخلص من فلسفتك اللى واجعه بيها دماغنا دى ) .



نورا تضحك : ( بقى كده ياسى حسن ...... طيب تصدق ان انا غلطانه انى جيت اقولك انى عاملالك صينية البطاطس باللحمة اللى بتحبها ........ بس احنا فيها ..... ابقى قابلنى لو خدت حتة واحدة حتى ) .



حسن يضحك وينهض واقفا ويقول : ( بجد ؟! ...... بطاطس باللحمة ؟ ....... طيب يالا نلحقها بسرعة ) .



نورا تشير بسبابتها بمرح طفولى وتقول : ( لا يادكتور ...... انسى ....... مش قبل ماتقدم اعتذار رسمى موثق بفلسفتى وعبقريتى الملحوظة ) .



حسن يجلس على ركبته ويلوح بيديه بطريقة مسرحية : ( اشهدى ياشمس الحياة اننى ابصم بالعشرة ان الاستاذة نورا فيلسوفة محترمة وعبقرية ..... كما اتقدم لها بأسمى ايات الاسف وارفع معانى الاعتذار لما بدر منى فى حقها ) .



نورا تضحك وتقول بمرحها الطفولى المعتاد : ( اخجلتم تواضعنا ياابنى ...... كلامك دا خلانى اتنازل واسامحك واسمحلك بطبق صغير من البطاطس وقطعة لابأس بها من اللحمة ...... بس ياريت نقوم بسرعة عشان الحاجه واخواتك مش هيخلوا الصينية اصلا .... انت عارف طبيخى بقى ) .



حسن يقوم ويشد اخته ويجرى وهو يقول : ( طيب يالا بسرعة ) .



يضحك الاثنان ويسيران نحو منزلهما ......




*********************************************



نشوى تصلى صلاة الصبح وتجلس على مكتبها تحضر بعض الاوراق ..... وتدخل عليها امها ......



الام بأبسامة كبيرة : ( صباح الخير يانشوى ) .



نشوى ترد عليها بأبتسامة انيقة وتقول : ( صباح النور ياماما ...... اتفضلى ) .



الام : ( انا بس لاقيت نور اوضتك منور قلت اجى اصبح عليكى ) .



نشوى بهدوء : ( اصلى بحضر اوراق طلب نقلى لمستشفى المدينة الجديدة ياماما ....... مدير المستشفى اللى انا شغاله فيها وافق مبدأيا على نقلى لمستشفى المدينة ) .



الام بقلق : ( والله يابنتى انا مش شايفه مبرر للنقل ده ..... انتى شغاله كويس فى المستشفى دى ...... وبتاخدى مرتب بيكفيكى الحمد لله ....... لازمته ايه النقل ده بس ) .



نشوى بأبتسامة كبيرة : ( ياماما ..... المسألة مش مسألة فلوس او راحة فى الشغل .... انا دكتورة ياماما ........ ولازم اكون موجوده فى اكتر مكان اقدر اقدم فيه المساعدة ...... ومستشفى المدينة كبيرة ومفيهاش خبرات ...... ومين عارف جايز ربنا يكرمنى فى المستشفى دى ) .



الام بأستسلام : ( هقولك ايه بس يابنتى ..... انتى ادرى بمصلحتك منى ........ ربنا يكرمك يارب ويوقفلك ولاد الحلال ) .



نشوى بأبتسامة كبيرة وبقبلة على رأس الام تقول : ( ربنا يخليكى ليت يااحلى ام فى الدنيا يارب )







اصدقائى انتهى الجزء الاول من الرواية



انتظروا قريبا الجزء الثانى وارجو ان تنال اعجابكم



تحياتى لكم جميعا

شرف عبد العزيز 22-05-08 06:00 PM

مرحبا بك اخي الرومانسي الحزين ، اهنئك بدخولك عضو في منتدى القصص من وحي الاعضاء وكاتب فاضل ، ويسعدني كثيرا ان أرى روايتك في هذا القسم ، بداية قبل كل شئ انت شاعر فاكيد ستصبح روايتك في غاية الرقة لانك تحمل كلمات الحب والعشق والهوى والقهر والشغف في قبضة قلمك البناء ، جذبتني بداية الرواية واكدت لكل من سيقرأها بانك شاعر متمكن وكلماتك رقيقة ، لكن لدى تعليق حول اسلوب الكتابة اي سرد القصة ، هناك نقطة اسمحلى ان اوضحها لك ، حضرتك كتبت الرواية بالاسلوب العامي رغم ان حضرتك تمتلك الكلمات كلها وتستطيع ان تكتبها باللغة العربية لست اقصد الفصحى بل بلغة ليست عامية ، في الادب ولاسيما في الفن الروائي تنقسم الرواية الى قسمين اولا الكتابة الادبية ، والكتابة الغير ادبية الا وهي اللغة العامية ، بالتأكيد هناك روايات وقصص نجحت وحازت على جوائز عدة وكتبت باسلوب الكتابة الغير ادبية ، لكن اخى انت تمتلك موهبة جميلة ليس اي انسان يمتلكها لما لا تستخدمها في رواياتك، .............. اتمنى الا اكون ازعجتك برأيي وبشكرك كثيرا على قصيدتك التى اهديتها لى باسم حاسك ، تعليقي على الرواية سأتركه حتى الانتهاء من قرائها كاملة تقبلي مروري وشكرا

الرومانسى الحزين kolawa 22-05-08 06:10 PM

مرحبا شرف

بداية اشكر لك كلامك الانيق ولوحتك الجميلة التى عبرت عما يدور بداخلك نحوه والذى احترمه واقدره لك بشدة

ثانيا اسمح لى ان اوضح لك السبب
السبب ببساطة اخى انها التجربة الاولى العامية لى واريد ان ارى رأيكم

وخاصة اننى قصرت فى حق هذا القسم تحديدا بالتقصير الدائم فى كتاباتى وانوى بصراحة الالتزام مع هذه النخبة الرائعة

وان ان كنت اعشق الشعر والخواطر الا اننى امجد الرواية ايضا واحاول ان اكون قريبا منكم بالاسلوب العامى المصر


اما عن القصص المكتوبة بالفصحى
فانا الحمد لله كتبت من قبل سلسلة اسمها القلب الباكى

وفى مجال المسرح كتبت لمسرح الجامعة عندنا مسرحية بأسلوب الادب العالمى


مشكلتى اخى اننى ضعيف جدا فى الروايات والقصص واحاول ان اتعلم من المبدعين هنا امثال اقدار وقال الزهر آآآه

هم اساتذة بحق


ومشكلتى اننى اعشق القلم وليس الكيبور
لذلك معظم مااكتب على الورق فقط


تحياتى وشكرا لمرورك اخى الحبيب

شرف عبد العزيز 22-05-08 06:22 PM

اخي الرومانسي ، اشكرك على ردك وانا على استعداد كامل في مساعدتك في اي شئ تحتاجه لتنمية موهبة كتابة الرواية والقصة ، ولا اكذب عليك باني في البداية كتبت بالاسلوب العامي واستخدمت نفس اسلوبك بالضبط لكن بفضل قرائتى المستمرة حول الفن الروائي وتعلمي على يد كتاب عظام وورش كتابة ساعدتني كثيرا حتى اصبحت استطبع الكتابة باي اسلوب واصبحت اجيد كتابة السيناريو ايضا وانت على علم بأنه يحتاج الكتابة بالاسلوب العامي فبذلك استخدمها ايضا في كتاباتي ، مع العلم اني لم اكتب شعر طيلة حياتي وقرائتي فيه قليلة ونادرة ولم اجيد فن المسرح اطلاقا لكن احترمه كثيرا واقدره .......... اتمنى ان اقرأ مسرحية من تأليفك .......... احترامي لك وشكرا

الرومانسى الحزين kolawa 22-05-08 06:31 PM

ان شاء الله اخى الحبيب

قريبا انزل سيناريو اكشن وكوميدى ومسرحية

تحياتى لكى

وشكرا لعرض المعاونة

لميس133 22-05-08 07:48 PM

هلااااااااااااااااااااااااااااااااااا والله بالرومانسي الحزين..
واعتبرني من متابعاتك...
لأني بمووووووووووووووووووووووووووووووووووت في الكلام المصري اللي يذكرني بأهلي..
متابعه
معاك
إلى
النهايه
تحياتي:..بنت الظاعن..

اقدار 23-05-08 08:21 AM


ماشاء الله تبارك الله


اسلوب اكثر من رائع

سلس وواضح وبعيد عن التعقيد وعبارات جداً جميلة وحوارات قصيرة وواضحه ..


الكتابه بالفصحى لمن يريد النجاح تحتاج الى تمرس

وانا برأيي المتواضع ان البدايات بالعامية تصقل موهبة القاص والروائي

وبالطبع الفصحى لايمكن ان تقارن بأي نوع آخر من الكتابات

من يجيد الفصحى ويكتب بها رواية جيدة يستحق ان يُطلق عليه لقب كاتب ..



ويتضح لي اخي الرومانسي انه سيكون لك مستقبل واعد في مجال الكتابة بجميع انواعها ..


لاتكترث لعدد الردود

الردود ليست مقياساً لنجاح القصة او تقييم الكاتب

فقط اكتب لأنك تحب ان تكتب واكتب لأنك تؤدي رساله واكتب لأنك تستطيع ان تكتب ولا تفكر بمدى تقبل القراء للقصة ..

اتمنى ان تستمر بكل ثقة وتواصل مشوارك بثبات



موفق ان شاء الله وأتمنى لك كل الخير

شرف عبد العزيز 23-05-08 10:15 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مرحبا بك اخي الرومانسي ، انا اؤيد كل كلمة قالتها الاستاذة اقدار لكن اود ان اوضح نقطة ، انا لم اقصد ان الكتابة باللغة العامية بها تقليل من شأن القصة بل لابد من استخدام الحوار باللغة العامية في كثير من القصص والروايات لكن تعليقي هنا خاص لان الاخ الرومانسي مبدع ولديه موهبة كتابة الشعر هذه الموهبة لا يمتلكها كل شخص وتصبح كلمات الهوى والحب والعشق واعذب وارق الكلمات في قبضة قلمه ، فلما لا يستغلها في رواياته ، هذا ما قصدته من تعليقي .............اتمنى ان اكون اوضحت رأيي ......... وشكرا

الرومانسى الحزين kolawa 23-05-08 07:37 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة لميس133 (المشاركة 1429416)
هلااااااااااااااااااااااااااااااااااا والله بالرومانسي الحزين..
واعتبرني من متابعاتك...
لأني بمووووووووووووووووووووووووووووووووووت في الكلام المصري اللي يذكرني بأهلي..
متابعه
معاك
إلى
النهايه
تحياتي:..بنت الظاعن..


اهلا بيكى اختى

تابعينى وان شاء الله تعجبك الرواية واكون عند حسن ظنك بى

تحياتى لكى

الرومانسى الحزين kolawa 23-05-08 07:40 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اقدار (المشاركة 1430504)
ماشاء الله تبارك الله


اسلوب اكثر من رائع

سلس وواضح وبعيد عن التعقيد وعبارات جداً جميلة وحوارات قصيرة وواضحه ..


الكتابه بالفصحى لمن يريد النجاح تحتاج الى تمرس

وانا برأيي المتواضع ان البدايات بالعامية تصقل موهبة القاص والروائي

وبالطبع الفصحى لايمكن ان تقارن بأي نوع آخر من الكتابات

من يجيد الفصحى ويكتب بها رواية جيدة يستحق ان يُطلق عليه لقب كاتب ..



ويتضح لي اخي الرومانسي انه سيكون لك مستقبل واعد في مجال الكتابة بجميع انواعها ..


لاتكترث لعدد الردود

الردود ليست مقياساً لنجاح القصة او تقييم الكاتب

فقط اكتب لأنك تحب ان تكتب واكتب لأنك تؤدي رساله واكتب لأنك تستطيع ان تكتب ولا تفكر بمدى تقبل القراء للقصة ..

اتمنى ان تستمر بكل ثقة وتواصل مشوارك بثبات




موفق ان شاء الله وأتمنى لك كل الخير


اخت اقدار

ان كان اسلوبى جيد فهو ثمرة تعلمى من اسلوبك انتى والاخت قال الزهر آآآه وان كان سيئ فأحاول اتعلم منكما


وصدقينى سأحاول ان اكون جديرا بثقتكم

شكرا لكى اختى

تحياتى

الرومانسى الحزين kolawa 23-05-08 07:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شرف عبد العزيز (المشاركة 1430558)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مرحبا بك اخي الرومانسي ، انا اؤيد كل كلمة قالتها الاستاذة اقدار لكن اود ان اوضح نقطة ، انا لم اقصد ان الكتابة باللغة العامية بها تقليل من شأن القصة بل لابد من استخدام الحوار باللغة العامية في كثير من القصص والروايات لكن تعليقي هنا خاص لان الاخ الرومانسي مبدع ولديه موهبة كتابة الشعر هذه الموهبة لا يمتلكها كل شخص وتصبح كلمات الهوى والحب والعشق واعذب وارق الكلمات في قبضة قلمه ، فلما لا يستغلها في رواياته ، هذا ما قصدته من تعليقي .............اتمنى ان اكون اوضحت رأيي ......... وشكرا


اخى وجهة نظرك مفهومة وواضحة

وانا اقدرها

لك الف تحية واشكر لك كل كلامك


تحياتى لك

حمام الحجاز 24-05-08 07:02 AM




بسم الله الرمن الرحيم




أول بداااياتك قد أكوون جديده على المكان نوعاً مااا




ولكن أجد الكثير من الروائع المنتشره هنا وهناك فدخلت أولى ما صدفت في طريقي




وهيا قصة أبدعت خقاً في إختبار عنوانهاا




×××
بلابل على اطلال العشق المجورة .......×××




موضوع مميز مقدمة راقيه



لكاتب مثلك



×× حسن ××



شاب كره الحب بكل أنوا وكان من أصحاب مبدأ


الحب أعمى والمحبون لآ يرون الحماقة التي يمرسونهاا


لكن واثقة أن ركب الأيااام سيمضي وسأيتي يوم نراا حبه وليد في مهاده


×× نشوى ××



أعتقد إنهاا هياا حبه الأول لكن لم نعرف من خلااال


جزء واحد فقط عنهاا الكثير سوى أنهاا طبيبه كحسن




\


/


\

/






ننتظرك بفارغ الصبر ولوتتطلب منك الأمر وقتاً طويلاً

فأنا بالقرب طالما أنا على قيد الحياة

حاول أخي أن تكمل مابدأت





حمام مكة

الرومانسى الحزين kolawa 24-05-08 09:34 AM

مرحبا بكى اختى

شكرا لكلامك ومرورك الرائع



وانتظروا الجزء الثانى من القصة غدا ان شاء الله

تحياتى

الرومانسى الحزين kolawa 25-05-08 08:43 AM

الجزء الثانى ( اولى خطواتى )







حسن بأبتسامة كبيرة : صباح الخير ..... لو سمحتى عاوز اقابل الدكتور ايمن مدير المستشفى .

السكرتيرة بأبتسامة مماثلة : فيه ميعاد سابق ياافندم ؟

حسن : ايوه قوليلة الدكتور حسن .

السكرتيرة تقف وتقول : اتفضل يادكتور حسن ..... الدكتور ايمن فى انتظارك .


حسن يطرق الباب ويسمع الدكتور ايمن يأذن له بالدخول فيدخل ويغلق الباب خلفه .......


حسن بأبتسامة انيقة : الدكتور حسن ياافندم .

الدكتور ايمن يقف ويصافحه بأحترام ويقول : اهلا اهلا دكتور حسن اشرقت الانوار ياسيدى ..... اتفضل اقعد ..... اعرفك الدكتورة نشوى .

حسن يصافح الدكتورة نشوى : اهلا وسهلا يادكتورة ..... فرصة سعيدة .

نشوى بأدب جم : انا الاسعد يادكتور .

وفجأة يدخل شاب يرتدى بالطو ابيض دون استئذان .........

الدكتور ايمن بغضب : ايه ده ...... مش هتتعلم الذوق ابدا ياصلاح ....... مش قلتلك خبط قبل ماتدخل .

صلاح : ياعمى بطل الرسميات دى بقى وخليك كول .

الدكتور ايمن : طيب اعرفك الدكتور حسن والدكتورة نشوى اكفء اتنين فى المستشفى وانت طبعا معاهم ....... اعرفكم ياجماعة ...... صلاح ابن اخويا ...... دكتور شاطر بس خلوا بالكم منه ....... واد لعبى وغاوى تهريج .

صلاح يصافح نشوى : دى فرصة روعه والله وجودك يادكتورة معانا وتأكدى ان انا هنا الكل فى الكل ...... وبحترم الجمال جدا والادب والاخلاق و ......

يقاطعه عمه بغضب : ماتحترم نفسك ياصلاح .

صلاح بتوتر : احم ..... دى اخت فاضله وقلت ارحب بيها عشان تفهم اننا ذوق جدا .

الدكتور ايمن بنفس الغضب : وهو يعنى حسن برضه مش زميل .

صلاح يبتسم بتوتر : اه طبعا زميل واخ ...... بس انا وهو مع بعض بقى ..... هنبقى نتعرف اكتر .

الدكتور ايمن بجدية : طيب المهم ان انا اخترت كده اكفء اربعة عندى فى المستشفى عشان ياخدوا بالهم من المستشفى ومعتمد عليكم .

صلاح : جرى ياعمى مش عيب لما تبقى اخصائى كبير وبتغلط فى الحساب ..... احنا تلاته بس .

الدكتور ايمن : لا ياظريف .... انا اقصد ان فيه واحد كمان جاى وهو .........

يدخل رجل طويل ويبدو عليه القوة والجدية ويرتدى بالطو ابيض وهو يقول بجدية : الدكتور هشام انور ....... اسف يادكتور لاقيت الباب مفتوح .

الدكتور ايمن : اهلا ياهشام اتفضل ........ اعرفك بزملائك فى المكتب ..... حسن ونشوى وصلاح .

ينظر لهم هشام بأشمئزاز وهو يقول : اه اهلا .

ينظر الاطباء الثلاثة لبعضهم بعض .....

الدكتور ايمن : طيب ياجماعه روحوا على مكاتبكم دلوقتى ومش هوصيكم عالشغل ...... واستنىانت يادكتور هشام ..... انا عاوزك .

وينطلق الاطباء الثلاثة ....... ويبقى هشام مع الدكتور ايمن ......

الدكتور ايمن بغضب : هشام ..... انا اخترتك لانى بثق فى قدراتك الطبية بس ..... لكن لو لاقيتك بتعمل مشاكل مع باقى الدكاترة فى المستشفى اؤكدلك ان اجراءاتى معاك هتبقى رادعة .

هشام ينظر الى الدكتور ايمن باستخفاف ويرفع احد حاجبيه ويقول : جرى ايه يادكتور ايمن ..... هو انت شايفنا بلطجيه ولا دكاترة ..... انا مليش دعوة غير بشغلى وبس ..... ثم ياريت متحسسنيش دايما انى شخص وحش كده .

الدكتور ايمن بنفس الجدية : انت اللى بتحسس الجميع بكده مش انا .

الدكتور هشام بنفس الاستخفاف : بقى كده .

الدكتور ايمن : ايوه كده واتفضل روح على مكتبك يالا ..... وانت مش محتاج انى احذرك تانى ..... فاهمنى ؟

الدكتور هشام يستند على المكتب براحتيه ويقول بصوت خافت : اوك يادكتور ..... اوك .

وينطلق مغادرا المكتب .

************************************************************ **************************

صلاح : وانت منين بقى يادكتور حسن ؟

حسن : انا من بلد جنب المستشفى هنا ...... اسمها قرية السعداوى .

صلاح : وحضرتك يادكتورة نشفى .... احم اقصد نشوى .

نشوى تبتسم وتقول : ليه يادكتور صلاح ..... ايه لزومه السؤال ده .

صلاح بأبتسامة كبيرة : يعنى لاقدر الله عشان لو تعبتى ولا جرى لك حاجه ..... الواحد يجيب اتنين كيلو برتقال ويطمن .

تضحك نشوى وتقول : طيب عن اذنكم .

صلاح : اتفضلى ياست الكل .

حسن يبتسم ويقول : واضح انه زى ماقال عمك ..... انت مش سهل .... سامحنى يعنى .

صلاح بغرور : يابنى اللى قدامك ده قادر انه يوقع اى بنت .

حسن : جايز ..... بس الدكتورة نشوى باين عليها انها بنت محترمة وخلوقة ومؤدبة و .......

صلاح بمزح : جرى ايه ياباشا ..... هى بنت خالتك ولا حاجه ..... والله شكلك انت اللى مش سهل .

هشام بغضب : انتوا واقفين كده ليه ..... مفيش شغل وراكم وبقيتوا فاضيين ؟

صلاح بغضب : وانت مالك انت ياهشام ...... حد بيتدخل فى شئونك .

هشام بغضب : اسمى الدكتور هشام ....... ولا عشان انت ابن اخو صاحب المستشفى يبقى خلا هتتمنظر علينا .... لا ...... خللى بالك ..... مش هسمح لأى حد يكلمنى بأسلوب مش هقبله ..... انت فاهم ؟

حسن بتوتر : ياجماعه صلوا عالنبى مش كده ...... احنا دكاترة محترمين وميصحش نعمل فى بعض كده .

صلاح بغضب : هو انت مش شايف اسلوبه ياحسن .

حسن محاولا تهدئة الامور : معلش ياصلاح ..... هشام مش قصده ..... روح انت على مكتبك ياهشام .... معلش عشان خاطرى .

ينظر هشام لهما بغضب وينطلق ناحية المكتب .

************************************************************ **************************

نورا تمشى وفى يدها بضاعة السوق التى قامت بشراءها ..........
وفجأة تقترب منها سيارة فارهة يطل منها شاب وسيم ........

الشاب : صبا الخير ياانسه نورا ....... تسمحيلى اوصلك ؟

نورا بغضب : ياابنى انت ..... مش تخللى عندك دم بقى وتسيبنى فى حالى ؟

الشاب : يانورا انا بحبك ونيتى خير .

نورا : انا قلتلك انى مش من البنات اللى انت عارفهم ....... توكل على الله بدل بصرخه رقيقة من بقى الواسع ده اخللى الفلاحين يعرفوك قيمتك .

الشاب بأستهتار : فلاحين مين يانورا اللى هيقربوا منى ...... انتى مش عارفه انا ابن مين ؟

نورا بغضب : لا مش عارفه ومش عاوزه اعرف ..... ممكن بقى تسيبنى فى حالى ؟

الشاب يمسك يد نورا ويقول : نورا ..... ارجوكى انا مستعد اخطبك من اهلك النهارده قبل بكره ....... بس متتخليش عنى وانا بحبك ..... انا مش قادر ابطل تفكير فيكى يانورا والله .

نورا : ياعينى ...... بقولك ايه انا فاهمه الاسطوانة المشروخة اللى بتعملوها عالبنات دى ....... سيبوا بنات الناس فى حالها بقى .

قالتها وانطلقت .... وانطلق خلفها بالسيارة .....

الشاب : طيب اعملك ايه عشان تصدقى انى بحبك .

نورا بجدية : تسيبنى فى حالى .

الشاب : حرام عليكى بقى بقولك بحبك وانتى عاوزه تسيبينى ؟

نورا : يابنى انت ..... عارف لو اخواتى شافوك هيعملوا فيك ايه ....... دول ممكن يقتلونى ويقتلوك .

الشاب : اوك يانورا انا همشى ....... بس فكرى كويس وحطى فى بالك انى فعلا بحبك ومستعد اتغير علشانك ............ سلام .

نورا بغضب : روح ياشيخ يارب يوعدك بأتوبيس يخلصنى منك ..... اففففففففففف .

************************************************************ **************************

نشوى تهم بركوب سيارتها .......

حسن : دكتورة نشوى .

نشوى : ايوه يادكتور حسن .

حسن : هو حضرتك مروحه ؟

نشوى : ايوه ان شاء الله ..... فيه حاجه .

حسن : لا بس كنت عاوز اعتذرلك نيابة عن صلاح عن اسلوبه السخيف .

نشوى تبتسم : لا ابدا الدكتور صلاح وانت بقيتوا زى اخواتى خلاص ...... وبعدين انا عارفه انه بيهزر .

حسن : يعنى مش زعلانه الحمد لله ؟

نشوى تهز رأسها بأبتسامة : اطلاقا يادكتور حسن .

حسن : الحمد لله ...... طيب اتفضلى حضرتك .

تركب نشوى سيارتها وتنطلق ويقترب صلاح من حسن ......

صلاح : انت رايح تعتذرلها عشان تبان جنتل على حسابى ..... الله ..... ايه الحلاوة دى ...... طيب نبهنى ...... عرفنى بدل ماانا عامل زى البلاص كده .

حسن يضحك : والله مش قصدى بس انا محبهاش تكون زعلانه .

صلاح بمزح : الله الله ...... ايه الجمال ده ...... انت طبيت من اول نظره ؟

حسن : طبيت ؟ ...... قصدك ايه ...... دا مجرد اهتمام بزميلة عمل بس مش اكتر .

صلاح : زميلة عمل ؟ ....... انت حبيتها ياحسن ...... بس تصدق لايقين على بعض ....... يالا مبروك ياعم ...... طيب مش تنبهنى ابطل معاكسة فيها ...... الله يسهلك ياعم ...... زميلة عمل ...... ههههههههههههههههههههههههه .

ويمشى صلاح ويترك حسن فى حيرة

هل حقا احب لاول مرة ؟!!!!!

هل حقا خوفه من غضبها بداية لطريق الحب ؟!!!!!!

ولم يجد الجواب .......








يتبع


الرومانسى الحزين kolawa 25-05-08 01:21 PM

كنت اتمنى ان ارى رأيكم اخوانى واخواتى

تحياتى لكم

شرف عبد العزيز 25-05-08 01:43 PM

مرحبا بك اخي الرومانسي ، انا متابع روايتك لكن افضل ترك تعليقي حول الروايات بعد الانتهاء منها ، لكن ما زال تعليقي حول كتابة الرواية كاملة باللغة العامية قائم .............. اعذرني عن تطفلي ، مازلت على رأيي بان هذه الرواية اذا كتبت باللغة العربية ومش شرط الفصحى ستنول استحواذ القراء اكثر ................ اتمنى لك التوفيق تحياتي لك

الرومانسى الحزين kolawa 25-05-08 03:34 PM

ارجو افادتى ياشرف

هل يمكننى كتابة باقى الاجزاء بالفصحى ؟

ام ان ذلك سيثير استنكار الجميع

شرف عبد العزيز 25-05-08 03:49 PM

لا هقولك على حاجة اخي رومانسي ، انا رأيي تعيد كتابتها من الاول باللغة العربية ، ومش مشكلة انك تعيد كتابتها ، اي كاتب بيعمل كده ، وحصلت معي كثير جدا ، لكن ستنجح بالتأكيد ........... تمنياتي لك بالتوفيق تحياتي لك

لميس133 25-05-08 06:25 PM

هاااااااااااااااااااااااااااي جزء واااااااااااااااااااااااايد حلو يا الرومانسي...
أبدعت فعلا يا أخي..
وبظل أقولك متابعه,,
متابعه,,
متابعه..<<<إلى ما تتملل مني...هههههههههههههه
تحياتي:..بنت الظاعن..

الرومانسى الحزين kolawa 25-05-08 07:07 PM

مرحبا شرف ربنا يسهل

مرحبا اختى

ولن نمل من طلتك ابدا

نورتينى

الرومانسى الحزين kolawa 31-05-08 11:11 AM






اصدقائى عذرا للتأخر

ظروف النت سيئة جدا والله

اخوانى كنت قد كتبت الجزء الاول والثانى بالعامية المصرية

ولكن اعذرونى سأكمل باقى القصة بالفصحى


تحياتى لكم جميعا








الجزء الثالث : احببتها ياقلب





حسن : صباح الخير دكتورة نشوى .
نشوى : مرحبا دكتور حسن ..... كيف حالك ؟
حسن : انا بخير والحمد لله ..... هل يمكننى التحدث اليك لبضعة دقائق ..... لدى مااحدثك بشأنه .
نشوى : خيرا يادكتور حسن .... لقد اقلقتنى كثيرا .
حسن بتوتر : لاداعى للقلق دكتورة ..... انه موضوع بسيط .
نشوى : حسنا تفضل .
حسن بأبتسامه متوترة : هل سنتكلم هنا ...... هل تمانعين لو دعوتك لنشرب كوبا من الشاى فى كافيتريا المستشفى .
نشوى : اه بالطبع ..... تفضل ..... لامانع لدى على الاطلاق .


هشام : دكتورة نشوى .
نشوى : دكتور هشام ؟ ..... ماذا بك ؟
هشام : الى اين تذهبين ؟
حسن : دكتور هشام من فضلك لاتتحدث معها بهذا الصوت العالى ..... احترم حتى وجودى .
هشام بأستخفاف : وكيف احترم وجود شخص لايحترمنى ويذهب لتناول الشاى مع خطيبتى ؟
حسن بصدمة : خطيبتك .
هشام بشماتة : بالطبع .
حسن بدون وعى : هراء ..... من المؤكد انها مزحه سخيفة .
هشام يستمر فى استخفافة : دكتور حسن ...... وهل يصح المزاح فى مثل هذه الامور ..... هاهى امامك يمكنك ان تسألها .

ثم يقترب من حسن ويهمس فى اذنه قائلا : اه اعذرنى لاننى لم ادعوك فالخطبة تمت امس فقط وكانت عائلية ..... ولانك لست من العائلة الكريمة فأننا لم نقم بدعوتك ..... ولكن هذا لايمنع اننا سندعوك فى حفل الزفاف بالطبع .
حسن بتماسك : نعم بالطبع ...... سأكون سعيدا بالحضور والمباركة ..... استأذنكم .



صلاح : حسن ..... ماذا بك ..... يبدو على وجهك علامات الغضب والاستياء .
حسن بغضب جم : نشوى ياصلاح نشوى .
صلاح : ماذا بها ؟!
حسن : لقد تمت خطبتها على هشام .
صلاح بتعجب : ماذا ؟! ..... هل تمزح ؟!!
حسن : لقد ظننت مثلك ان الامر مجرد مزحة سخيفة ولكننى كنت مخطئا ..... انا المخطئ منذ البداية لاننى ظننتها تحبنى انا ...... انا المخطئ لأننى لم اتحدث لها .
صلاح : هون عليك ياحسن ...... انها ليست نهاية العالم .
حسن بأندفاع : بل هى كذلك ...... كيف سأتحمل العيش بدونها ؟ ..... كيف سأكمل حياتى بعد منها ؟
صلاح بأستنكار : حسن ..... لاتكن مراهقا غبيا ..... انك حتى لم تتحدث معها ولم تعرف رأيها فى شخصك .
حسن والدموع فى عينه : ولكننى احببتها حقا .... تعلقت بها كثيرا .... لقد عرفتها منذ ايام ولكننى كنت اسهر اتخيلها اميرة تأتى فتزيل بلمسة من يدها كل همومى ..... وتقتل بضحكة من ثغرها كل وحوش الامى ..... لقد دق القلب بأسمها الاف الدقات ونبض بحبها كل النبضات ...... لقد رسمت كل احلامى على اساس ارتباط قلبى بها ..... ولانها فارقتنى فلقد هدمت كل احلامى .
صلاح يمسك كتف حسن ويهزه بقوة : اصمت يارجل ..... هذا الضعف ليس من شيم الرجال ..... كن قويا .... اكبح جماح قلبك بعقلك ياحسن ...... انت شاب فى مقتبل عمرك والحياة امامك وردية .
حسن بوهن : وكيف تكون وردية بدونها .
صلاح : انها ليست اخر امرأة فى العالم .
حسن : لا ليست كذلك ولكنها الوحيدة من ملكت قلبى .
صلاح : بل هى الاولى .
حسن : والاخيرة .
صلاح : انت معتوه ان فكرت بهذه الطريقة ..... انظر الى اميرتك الخيالية ..... هاهى ستتزوج أميرها الذى اختارته ..... وستكون انت الضحية الوحيدة فى هذه القصة الساذجة .
حسن : ولكننى احبها .
صلاح : كيف تكون بالامس قويا لايضعفه الحب .... وتكون اليوم كهلا ارهقه الحب .
حسن بمرارة : هى من جعلتنى كهلا عندما تخلت عنى .
صلاح : اذن جدد شباب قلبك بغيرها .
حسن : وانى لى ان اجد من اجدد به قلبى وهى من سحرتنى وتملكتنى ........ لاحياة لى بعدها .
صلاح : اسمح لى ..... انت احمق ..... ان كانت تخلت عنك فأثبت لها ولهشام انك كنز .... اجعلها تندم على فراقك لها باقى عمرها .... اجعلها تتمنى لو انها احبتك بالفعل .
حسن بتعجب : وكيف افعل ؟
صلاح : لم تتخلى عنك لانك فقير او لانك شخص عادى ؟
حسن : ربما .
صلاح : بل هذا مؤكد .... فماالذى يميز هشام عنك غير هذا .
حسن بأنفعال : وماذا تريد منى ان افعل ؟
صلاح : اريدك ان تفكر مليا قبل اى خطوة ...... فما اراك الا رجلا حطمه الفراق .
حسن : وماذا افعل ؟
صلاح : تفوق .... اثبت نفسك ..... تألق فى عملك ..... اكمسب المال لتكون جديرا بها .
حسن : وهل يشترى المال القلوب ؟
صلاح : المال لغة العالم يارجل .
حسن : هراء .... القلوب ثمنها الوحيد الاخلاص والحب .
صلاح : شعارات فارغة .
حسن : بل حقيقة واقعة ..... لو كانت تحبنى لما تركتنى .
صلاح : اذن ؟
حسن : اذن فهى لاتحبنى .
صلاح : او انها لاتنتبه لوجودك لانك غير مميز .
حسن : نعم ..... انت على حق ..... اقسم ان اكون غنيا شهيرا لكى تندم على فراقها لى .
صلاح : بل كن كذلك لذاتك يارجل ..... وانا على يقين انك الرابح وهى الخاسرة لامحالة .


باب بيت حسن يطرق .......

نورا : من الطارق ؟

وتذهب لتفتح الباب ............

الشاب : مرحبا .
نورا بتوتر : انت ؟ ..... يالك من جرئ ..... كيف امكنك المجئ الى هنا ؟ ...... سيقتلك اخى لو رآك هنا .
الشاب : نورا ..... كم مرة سأقولها ..... انا احبك وقد جئت لأطلبك للزواج .
نورا بتوتر : انت مجنون ...... انظر الى سيارتك والى بيتى وفكر مليا ..... ستندم .
الشاب يلبس نظارته ويقول بثقة : انا طارق .... وجاى المغرب اطلب ايدك .
نورا : مجنون .

وتغلق الباب .....



يتبع .......




لميس133 31-05-08 12:37 PM

:55::rfb04470::55::rfb04470::55::rfb04470::55::rfb04470::55:
..بنت الظاعن..

الرومانسى الحزين kolawa 31-05-08 01:55 PM

مرحبا بكى لميس

نورتينى اختى

Emomsa 31-05-08 03:23 PM

اخي الرومانسي الحزين .....

روايتك رائعة واسلوبك بسيط في الكتابة وبصراحة اسلوبك في الكتابة بالعامية او الفصحى رائع وانا مع الاستاذ شرف في كتابتها بالفصحى لان معظم القراء من الدول العربية وسيجدون صعوبة في فهم بعض ( واصر على بعض التعبيرات المصرية التي لا يفهمها سوى المصريين) لاننا المصريين وجدنا الصعوبة في فهم بعض التعبيرات العامية في اللهجة الخليجية وهي تختلف من بلد لاخر ولم نفهمها الا بعد مدة طويلة من القراءة للروايات المكتوبة باللهجة العامية الخليجية وكان عدم الفهم هذا حاجز في فهم الرواية واستمتعنا بها وتعليقنا عليها .

روايتك اجتماعية رومانسية ستتحدث فيها عن اختلاف الطبقات ومدى صعوبة وجود عمل لدى الطبقة الفقيرة دون واسطة وستتحدث عن الحب ومدى علاقته باختلاف الطبقات وهل هو مناسب ام لا مع الافراد المختلفة في الطبقات..

ستتعرض للطموح الايجابي الذي يؤدي الى النجاح والرضا عن الذات في نفس الوقت ( متمثل في حسن ) والطموح السلبي المدمر للذات والاخرين ( متمثل في هشام ) .

حسن .... دكتور اول مرة يحب ... ولكن لم يكن له نصيب في هذا الحب وسيأخذ هذا الفشل ليحوله الى نجاح وتألق ( اعتقد ان علاقة نشوى بهشام لن تتدوم )

نشوى ... بسرعة ارتبطي بهشام ( مازالت غير واضحة شخصيتها ) ( هل هي طموحة متسلقة على حساب الاخرين ام ان هشام حب يفوز بها قبل الاخرين وخاصة انه اكيد لمح او شعر باعجاب حسن لها ) ذلك سنعرفه من خللا كتابة الروائي الكبير في المستقبل الرومانسي الحزين .

هشام ... لم ارتح لك فانت انسان بغيض لا تحترم احد واجد انك شخص انتهازي ( وللكاتب حرية في ابقاء هذا الشعور ام انه سيتغير ويكون ظننها ليس في محله ...

صلاح ... شكله مهزار كبير لكن عاقل ويعرف يوزن الامور وسيكون صديق لحسن وسيتزوج اخت حسن ...

نورا .. انسانة جادة مهتمة باسرتها وقنوعة وباقي الشخصية سنعرفها من الاحداث .

طارق .. مدير المستشفى... والام .....وباقي الشخصيات منتظرين دورهم في الاحداث القادمة .


اخيرا يااخي تقدم واستمر في رائعتك الاولى في كتابة الرواية الطويلة وستجد جميع قراء ليلاس معك يشدون من ازرك ويشجعونك كعادتهم مع كل كاتب موهوب وكاتبة موهوبة .....
منتظرين البارت القادم فلا تطول علينا .....

الرومانسى الحزين kolawa 31-05-08 04:22 PM

اختى العزيزة

مرورك وتحليلك اسعدنى كثيرا واعطانى الامل بعدما وجدت فتور لقصتى من قبل الاعضاء

ولكننى سأكتب لتعرفين الباقى انتى ومن يهتم

تحياتى لكى وتابعينى

الرومانسى الحزين kolawa 07-06-08 11:04 AM

مرحبا بكم



الجزء الرابع : بداية النسيان ..
****************************

نشوى : حسن ..... من فضلك اريد التحدث معك .

حسن : اعتذر اختى ...... حديثى معك يزعجك خطيبك .

نشوى بضيق : حسن لابد ان تفهم سبب خطبتى له .

حسن : لايوجد مايجبرك على ان تبررى موقفك لى .

نشوى : بلى يوجد .

حسن : هل تعتقدين ذلك .

نشوى : بالطبع ...... اننى احبك انت منذ رأيتك اول مرة ...... تمنيت لو احدثك واعترف لك بحبى .

حسن بألم : اننى اتعجب منكى حقا ..... كيف تعشقينى وتقبلين بخطبة غيرى ..... اعطينى سبب واحد .

نشوى بألم : حسن اننى احبك انت ولا احد غيرك ...... وصدقنى لم احب قبلك ولن احب بعدك ..... ولكننى لااستطيع اخبارك بسبب موافقتى على الخطبة صدقنى لااستطيع .

حسن : هراء ...... انا احبك بصدق ..... والدليل اننى كنت على وشك ان اصارحك بما يخالج قلبى المسكين الذى سقط فريسة سهلة لكى ..... ولكن فى المقابل سددتى لى طعنة فرغ على اثرها قلبى كل معانى الحب ...... كيف تزعمين انكى تحبينى ورغم ذلك توافقين على الارتباط بغيرى .... وعندما اسألك عن السبب ترفضين الافصاح عنه ...... اننى اراكى امراة تعزف على كل القلوب بمعزوفة كاذبة وتخشى ضياع الحانها ...... لقد كنت مخطئا اذ صدقت ان هناك امراة واحدة يمكننى ان اعشقها فى يوم وليلة .

نشوى : كف عن هذا الحديث ياحسن وتذكر اننى لست كذلك ..... اننى بنت تخضع لما يقرره اباها ..... او تعلم ..... لقد عشقتك بكل العشق فى قلبى حتى افرغته فى ايامى القلية عليك ولم يعد لدى اى عشق امنحه لاى احد .

حسن : حسنا يانشوى ..... ماذا تريدين ؟

نشوى بتذلل : ان تصدقنى ...... اريدك ان تصدقنى فقط اننى احبك .

حسن بقوة : كيف هذا بالله عليكى ؟...... كيف تطلبين منى ان اصدق عكس ماتراه عينى ...... اذهبى يانشوى واكملى طريقك ..... اما انا فليعيننى ربى ....... ومن الان لن اصدق قلبى ..... سأفكر فقط فى مستقبلى الغامض ....... سأجعل من نفسى جوهرة وستندمين انكى تركتيها ...... اقسم لكى انك ستفعلين .

نشوى : انتظر ياحسن ..... رجاء انتظر ..... حسن .


************************************************************ ************************

حسن : دكتور ايمن ..... هل يمكننى التحدث معك لبضع دقائق .

دكتور ايمن بدهشة : بالطبع ياحسن تفضل .

حسن : اشكرك ..... اريد منك طلب صريح واتمنى لو تساعدنى فى تحقيقه .

الدكتور ايمن بتعجب : وماهو هذا الطلب ؟

حسن بجمود : اريد الرحيل .

الدكتور ايمن يزوى بين حاجبيه فى تعجب ويقول : الرحيل ؟! ..... ماذا تقصد ؟

حسن : اقصد بذلك ترك المستشفى واتمنى لو اسرعت فى ذلك .

الدكتور ايمن بغضب : هل جننت ياحسن ؟ ..... لابد انك تــــ ........ .


وفجأة تدخل الممرضة المكتب فجأة ....

الممرضة : اعتذر دكتور ايمن .... ولكن يوجد لدينا حالة طارئة ....... ملياردير خليجى وابنته اصيبوا اصابات بالغه فى حادث ويجب علينا ان ندخلهم غرفة العمليات .

حسن يقوم مفزوعا : اسرعوا اذن بتحضير غرفة العمليات .

الدكتور ايمن : حسن ..... اجهز حالا ستقوم انت بأجراء العملية .

حسن : ولكن يادكتور ........... .

الدكتور ايمن : لا وقت لدينا لاية مناقشات ستدخل انت غرفة العمليات ... الست مدربا على هذا ...... هى اسرع .




الرجل السعودى : ابنتى .... رجاء اهتموا بأبنتى ..... اتركونى واذهبوا اليها رجاء .

الدكتور حسن يحاول تهدئته ويذهب معه الى غرفة العمليات بسرعه : اهدأ ياسيدى ابنتك ستكون بخير .

الدكتور ايمن : حسن ...... اذهب بسرعه الى غرفة العمليات الثانية ...... ستجرى العملية للفتاة ...... اسرع .

حسن بتوتر : حسن يادكتور ولكن ماذا عن الــــ ....... .

الدكتور ايمن بعصبية : سيهتم به صلاح ..... اسرع .

حسن : حسنا يادكتور .

************************************************************ **************************

ام حسن : مرحبا بك يابنى .

طارق : مرحبا بكى ياامى ...... هل سيتأخر حسن ؟

ام حسن : لااعلم سبب تأخره اليوم ..... ولكن لابد من انه مشغول كثيرا ...... هل اكون سخيفة لو سالتك عن سبب زيارتك وكيف تعرف حسن .

طارق بتوتر : ابدا ياامى ...... فى الحقيقة انا لااعرف حسن ولكننى اعرف اخته .

ام حسن تقف بتوتر وتقول : ماذا ؟ ...... ماذا تقصد بقولك هذا يابنى ؟ .... هل تقصد ابنتى نورا ؟

طارق يقف ويقول متوترا : اهدئى امى ..... سأشرح لكى ....... لقد جئت لكى اطلب الانسه نورا للزواج .

ام حسن : ماذا ؟ ..... هل تريد الزواج من ابنتى ؟

طارق : نعم ياامى ورجاء لاترفضى ..... اننى احترمها واحبها كثيرا وقد تغيرت الى الاحسن بعدما رأيتها ...... واذا رفضتمونى ستدمرون مستقبلى .

ام حسن بغضب : ماذا تقول يابنى ؟ ...... انك تتحدث كمراهق صغير .

طارق : ربما ..... ولكن اقسم لكى اننى سأحافظ عليها ..... اننى احبها فكيف سأضرها .

ام حسن بجمود : لايسعنى ان اقول لك الا اننى ساحدث حسن بما جئت من اجله وعندها ستحدد موعد معه وتعرف رأيه .

طارق : حسنا امى ولكن اريد منكى الوقوف بجانبى .

ام حسن بنفس الجمود : الله المستعان يابنى .

ويرحل طارق وتدخل ام حسن على نورا حجرتها بغضب ........

ام حسن : اقتربى يابنت .

نورا بتوتر : امى الحبيبة ..... رجاء لاتفهمينى بطريقة خاطئة ...... ماذا تنوين ان تفعلى ؟

ام حسن تسير بيديها بغضب وتقول : سأقطعك قطعا صغيرة ثم سأقوم بشويك وبعدها سارميكى فى الشوارع .

نورا بمرح قلق : ولماذا تقومين بشوى قطعى ..... ارميها مباشرة فى الشوارع .

تدور ام حسن خلفها ونورا لاتزال تحاول الهروب منها : هل لديكى الجرأة على المزاح ....... سأقتلك .

نورا : والله امى قلت له لاتأتى الى هنا والا قتلك حسن .

ام حسن : ولماذا تتحدثى معه منذ البداية .

نورا : هو من فعل ولست انا .

ام حسن : ولماذا تردى عليه .

نورا : لقد رددت عليه بعنف لكى لايقترب هنا ثانية ..... ولم اتصور ان يأتى ليطلبنى للزواج .

ام حسن : حسنا ...... سأنتظر قدوم حسن ليتصرف معكى ........ ولنرى كيف سيكون رد فعله ؟

************************************************************ ************************

( احسنت )

وجهها الدكتور ايمن لحسن بفخر .

حسن بسعادة : الحمد لله لم اكن اتصور ان تنجح العملية مع توترى الزائد فى غرفة العمليات .

الدكتور ايمن : كيف تقول هذا ؟ ..... انك طبيب ماهر ياحسن ..... احسنت يابنى .

حسن : اشكرك يادكتور ايمن ..... كل هذا بفضل توجيهات سيادتك .

هشام يقترب : مبارك دكتور حسن نجاح العملية ....... لابد وانك كنت متوتر جدا .... اعلم هذا الشعور ...... لقد كنت مثلك عندما اجريت اول عملية .

حسن بضيق : لايهم عدد العمليات التى اجريتها .... المهم العمليات الصعبة التى نجحت فى اجرائها .

هشام : ربما .

يقترب صلاح : حسن هيا بنا .... الم تعدنى بدعوة للغداء عندك اليوم .

حسن بسعادة : بالطبع ياصلاح ... هيا بنا .

صلاح : لماذا لاتدعو الدكتور هشام ...... الغداء لحم يادكتور هشام .... وانت بالطبع تحب ان تنهش اللحوم ..... عفوا .... تأكل اللحوم .

هشام بغيظ : اشكركم ولكننى سأتناول الغداء فى بيبت خطيبتى .... الدكتورة نشوى .

حسن يعبس وصلاح يكمل : اوه ..... نعم نعم .... هكذا اذن ..... اتعرف .... كل منكما يليق بالاخر حقا .... بالتوفيق ......... هيا بنا ياحسن .





الدكتور ايمن بسخرية : وماذا ستتناولون على الغداء ياهشام ...... لحم ايضا ؟

هشام بغضب : ربما ..... وربما نؤجل اللحوم حاليا يادكتور ايمن حتى ننهشها فى وقت آخر .



يتبع .......


بوسي 07-06-08 11:24 AM



الأخ الرومانسي الحزين.......
أسلوب رائع.....بسيط ...وسلسس,,,,وسهل الفهم...
والأجمل أنه بالفصحي.....
تسلم يدك التي خطت هذا الأبداع.....وأنتظر البارت القادم
بشوق وفضول
لأعرف....ماذا سيفعل حسن في القادم له
وأسباب قبول نشوي بالارتباط بشخص لا تحبه
وبالتوفيق....وكل التحيه والتقدير
لكاتب موهوب و متميز
والف شكر

الرومانسى الحزين kolawa 07-06-08 11:26 AM

الاخت بوسى

والله سعيد جدا بمرورك اختى

وان شاء الله سأحاول ان اكون عند حسن ظنكم بى فى الاجزاء القادمة

الف شكر ليكى

تحياتى

بوسي 07-06-08 11:51 AM

الأخ المحترم.....الرومانسي الحزين....

انا لست بناقده....ولا ...أستطيع أعلمك بدقه بعيوب القصه
ولكن أهم شيئ بأي قصه....هو ترابط الاحداث...والتشويق
لجعل القراء ينتظرون البارت القادم....بفضول
حاول ان تصف الاماكن قليلا....وتصف الاشخاص وردود أفعالهم كي نستطيع
تخيلهم بسهوله......ويجب ان تمهد لدخول اي فرد جانبي من ابطال قصتك لأي حدث.....قبل دخوله بالحديث
بأن تقول مثلا.....دخل فلان وهو يبحث عن .....,.....اوتدخل فجأه بالحديث
هشام وهويشعر ب......كذا......وهكذا.....
كي يستوعب القارئ ما يجري أمامه....ويستطيع رسمها بخياله بسهوله.....
ارجو ان اكون افدتك .....ولا اكون ازعجتك بردي....
وأكون ناقده خفيفه للقصص....ولست بسمجه....
وكل التحيه والتقدير
:55::55::55:

الرومانسى الحزين kolawa 07-06-08 12:09 PM

كامل الاحترام والشكر لكى

وبأذن الله سأنتبه لهذا المرات القادمة


الرومانسى الحزين kolawa 10-06-08 05:56 PM

ارجو من الجميع المتابعه والرد ولو لايضاح اخطائى

تحياتى لكم جميعا

شرف عبد العزيز 10-06-08 07:29 PM

مرحبا بك اخي الرومانسي ، اهنئك على الاجزاء الجديدة من الرواية ، كما تعلم اني سأترك تعليقي حول القصة الى نهايتها لكن حضرتك اردت ان نوضح الاخطاء ، تعليقي هنا ليس على القصة بذاتها بل على طريقة القصة يعني كما قالت الاخت الفاضلة بوسي انك لم توضح وصف الاماكن وتمهيد دخول الشخصيات في الرواية ، اما تعليقي سيكون خاص بطريقة الكتابة اقصد حضرتك كتبت الرواية كاملة في صورة حوار فقط ، هذا نوع من الروايات الصعب جدا في الكتابة لانه يتطلب دقة شديدة جدا في الحوار لانك توصف القصة بالحوار الدائر بين ابطال الرواية ، ومن الواضح انك مزجت القصة باسلوب كتابة السيناريو ، لكن الرواية لابد ان يدمج بها سرد بجانب الحوار ، اقصد انك تكتب حوار وسرد في ذات الوقت وليس حوار فقط ، حتى لو اردت ان تكتبها باسلوب الحوار فقط لكن لابد ان تدخل وصف او سرد او تشبيه او وصف للمكان الخاص بهذا الحوار لتجعل القارئ يتخيل احداث الرواية كأنه يعيش فيها ، يعني مثال في رواية قال الزهر اه او ملامح الحزن العتيق او ورد في مزبلة الواقع او اي قصة في المنتدى ، او مثلا في قصص يوسف ادريس او جبران خليل جبران او مؤنس الرزاز او عبد الرحمن منيف او في علاء الاسواني ستجد انهم دمجوا الحوار مع السرد ولاسيما يوسف ادريس ممكن تجد قصة كاملة معتمدة على الحوار الا انها لا تخلى من الوصف او السرد ، ارجو الا اكون قد اطلت في الحديث لكن اؤكد لك ان الرواية رائعة وتستحق المتابعة ............... اتمنى لك التوفيق تحياتي لك

ارادة الحياة 01-01-10 11:02 AM

متوقفة منذ 2008
ننتظر الكاتبة للتوضيح

dali2000 08-01-10 05:44 PM

تنقل للأرشيف العضو مطرود

لمخالفة قانون المنتدى


الساعة الآن 12:54 PM.

Powered by vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.3.0 ©2009, Crawlability, Inc.
شبكة ليلاس الثقافية