منتديات ليلاس

منتديات ليلاس (https://www.liilas.com/vb3/)
-   القصص المكتمله من وحي قلم الاعضاء (https://www.liilas.com/vb3/f498/)
-   -   [قصة مكتملة] اخوات ولكن (https://www.liilas.com/vb3/t172855.html)

الساحره الصغيره 01-03-12 08:59 PM

اخوات ولكن
 
بسم الله الرحمن الرحيم


المنتدى الأكثر روعة على الإطلاق ، ترددت كثيرا في الكتابة هنا لما فيه من عمالقة ، من مبدعين
عامين مضوا وأنا خلف الأنظار أتابع واقرأ ولا أشارك وها أنا ألان أضع بين يديكم أولى محاولاتي ، وأتمنى أن تتال ولو جزء ضئيل من إعجابكم ، أن أرى تفاعلكم ، أن أرى التالف الذي أعدت عليه هنا ، أتمني أن تقبلوني فرد من عائلة ليلاس

تعبت كثيرا لأجد اسم لصغيرتي وأخيرا وجده بعد عناء فصغيرتي بعنوان ( أخوات ولـــــكن ) ، تجمع بين الفرح والحزن ، الضحك والبكاء ،السعادة ، الغرور

ملحوظة أنا لست كاتبة أنا مجرد قارئه وحاولت الكتابة ووضعت محاولتي بين أيديكم وتركت لكم الحكم


..
..
..

الفصل الثاني

http://www.liilas.com/vb3/t172855-2.html

الفصل الثالث + الفصل الرابع + الخامس

http://www.liilas.com/vb3/t172855-3.html

الفصل السادس + السابع

http://www.liilas.com/vb3/t172855-4.html

الفصل الثامن + التاسع

http://www.liilas.com/vb3/t172855-5.html

الفصل العاشر

http://www.liilas.com/vb3/t172855-6.html

الفصل الحادي عشر

http://www.liilas.com/vb3/t172855-7.html

..الفصل الثاني عشر

http://www.liilas.com/vb3/t172855-8.html

..الفصل الثالث عشر

http://www.liilas.com/vb3/t172855-9.html

..الفصل الرابع عشر و الخامس عشر
http://www.liilas.com/vb3/t172855-12.html

الفصل السادس عشر
http://www.liilas.com/vb3/t172855-18.html

الفصل السابع عشر
http://www.liilas.com/vb3/t172855-21.html

الفصل الثامن عشر
http://www.liilas.com/vb3/t172855-24.html

الفصل التاسع عشر
http://www.liilas.com/vb3/t172855-26.html

الفصل العشرون
http://www.liilas.com/vb3/t172855-28.html

الفصل الحادي و العشرون
http://www.liilas.com/vb3/t172855-30.html

الفصل الثاني و العشرون
http://www.liilas.com/vb3/t172855-34.html

الفصل الثالث و العشرون
http://www.liilas.com/vb3/t172855-37.html

الفصل الرابع و العشرون
http://www.liilas.com/vb3/t172855-41.html

الفصل الخامس والعشرون
http://www.liilas.com/vb3/t172855-44.html

الفصل السادس والعشرونوالسابع والعشرون
http://www.liilas.com/vb3/t172855-49.html

الفصل الثامن والعشرون
http://www.liilas.com/vb3/t172855-52.html

الفصل التاسع والعشرون
http://www.liilas.com/vb3/t172855-53.html

الغصل الثلاثون
http://www.liilas.com/vb3/t172855-57.html

الفصل الواحد والثلاثون والثاني والثلاثون
http://www.liilas.com/vb3/t172855-59.html

الفصل الثالث والثلاثون والرابع والثلاثون والخامس والثلاثون
http://www.liilas.com/vb3/t172855-62.html

الفصل السادس والثلاثون
http://www.liilas.com/vb3/t172855-66.html

الفصل السابع والثلاثون
http://www.liilas.com/vb3/t172855-68.html

الفصل الثامن والثلاثون
http://www.liilas.com/vb3/t172855-69.html

الفصل التاسع والثلاثون
http://www.liilas.com/vb3/t172855-71.html

الفصل الاربعون
http://www.liilas.com/vb3/t172855-72.html

الفصل الواحد والاربعون
http://www.liilas.com/vb3/t172855-73.html

الفصل الثاني والاربعون والثالث والاربعون
http://www.liilas.com/vb3/t172855-77.html

الفصل الرابع والاربعون والخامس الاربعون
http://www.liilas.com/vb3/t172855-79.html

الفصل الاخير
http://www.liilas.com/vb3/t172855-84.html







القشراء 01-03-12 09:17 PM

السلام عليكم
مرااحب اختي سحووور
اكيد راح تنقبلين بيننا
وكل ماكبرت عايلتنا السعيده
كان افضل


تعرفين عزيزتي انه من افضل الكاتبات من كن يقرأن فقط
لانهن سيستفيدون من ما قرأنه سابقا
وسيتجنبون الاخطاء التي ارتكبنها الكاتبات التي قرأن لهن


بالنسبه لي
متحمسه لكتابتك عزيزتي
واعتبريني متابعه لك ان شاء الله
وحتى لو اختفى قلمي عن التعليق
فثقي انني متابعه من خلف الكواليس


انتظر البارت بفارغ الصبر
ولله درك

الساحره الصغيره 01-03-12 10:26 PM

الفصل الاول

ارجوكم لا تتهامسوا هكذا ، ابتعدوا بانظاركم عني لافرح قليلا ولو لبضع ساعات ، ارجوكم توقفوا عن الهمس فصوتكم الخافت يصلني وينحر روحي
لا اطلب الكثير جل ما اطلبه هو الرحمه هو ان تحجبوا نظره الشفقة والحزن هذه عني
هل طلبي صعب المنال هل من الصعب عليكم ان تجعلوني افرح ان اكون كأي فتاه طبيعية ستزف بعد قليل لفارسها المنتظر
( ارحموا من في الارض يرحمكم من في السماء ) هل تناسيتم تلك المقوله
توقفوا امهلوني بضع ساعات ثم عودوا لنحري من جديد

**************************

نرحمك تريد منا ان نرحمك لما علينا ان نفعل وانت لم تفعلي انت لم ترحميني لما علي ان افعل
كيف يغقل هذا ؟ كيف تقتليني وتريد مني العفو والرحمة؟
أي قلب تمتلكين يا اختاه ؟ لا تطلبي مني شئ فانا لا اطيق صبرا لرؤيتك واريد بكل ما اوتيت من قوه ان اطبق بيادي العاريتين هاتين على رقبتك لتللفظي انفاسك الاخيره بين يدي ولكن لا استطيع فعل هذا لا رافتا بيك ولكن لوضعي الاجتماعي سأتركك الليلة
( وان غـــدا لــنــاظــره قــريـــب )

***************************

ما زنبي انا في كل ما يحدث لما انا هنا في ذلك العالم
الموحش اريد ان اخرج من تلك القاعة ، ان اهربعيدا عن هذا العالم ولا اعود ، ان ابكي حتى يمل البكاء مني، ان اصرخ حتي يختفي صوتي
اصواتهم ونظراتهم لا تصل لكي وحدك يا اختاه بل لي انا ايضا تقتلني انا كذلك اقسم لكم انني لم اعد احتمل تلك العيون الحاقدة واشعة الشفقة التي يرسلوها لنا
اعلم بان لا ذنب لنا في كل هذا
يارب الهمني الصبر لبضع لحظات
بالمناسبة انا اسمي ( براء )

***************************

مهزلة تلك هي الكلمة التي تصف كل هذا ، التي تصف هذا الوضع
نجلس بجانب بعضنا البعض وكأننا كالبنيان المرصوص ونحن اقل ما نكون بريشة تطير في الهواء مع اول نسمة تهب
اريد ان اضحك وابكي في نفس الوقت ايهم تفضلون الضحك ام البكاء ؟
اوه ! اسفة ! لم انتبه انتم تجهلون السبب معكم حق ( اذا عرف السبب بطل العجب )
اولا انا (ريناد ) والسبب ابسط مما يكون من تجلس بجابي هي اختي من ابي ومن الناحبة الاخري هي ايضا اختي من ابي ومن بجانب جانبي هي الاخرى اختي من ابي والعروس كذلك اختي من ابي ومن يقف بجانبها ايضا اخي من ابي
والان هل ابكي ام اضحك ؟ هلا اخبرتموني ؟

*******************************

نعم جميعنا اخوه يجمعنا دم واحد ، واسم اب واحد ، بيت واحد واخ واحد يقف بجانب العروس اخوه ولكن ابعد ما نكون
انا اكبرهم ومن ثم خلفي العروس وبعد ذلك تاتي جيلان و ريناد ثم براء واخيرا عمر
لا ارى ابي حولنا ولن اراه فهو لم يحضر زفاف ابنته اتسائل ان كان ما زال متذكر ان له ابناء
لن يحضر لانه يقضي شهر عسل اخر مع زوجته رقم (ـــ ) لا اعرف لقد توقفت عن العد منذ زمن
من رحمة الله علينا انه لم ينجب بعد اخي ، ليس لسبب ما ولكن لان اكثر زوجة مكثت مع ابي لم تكمل العام ومن رحمة الله ايضا اننا لا نتعامل معهم فابي يرتبط وينفصل دون علم احد
وتتسائلين يا اختاه هل تبكي ام تضحكي ؟ يا لك من حمقاء
عل فكره انا ادعى (سما )

**********************

اقف بجانب العروس وعيني تلتهم هؤلاء الاربعة ارحمكم يا اخوتي واتمنى لكم السعادة
بعد ساعات ستزف احدى اميرات قلبي الى ذلك الجالس بجانبها ، سترحل عن عالمنا رقصت مع العروس اكثر من مره
ستزف الان اشرت الي اخوتي لكي يصعدوا الى هنا حتى وان كان بينهم خلافات يجب ان يودعوها
رأيتهن قادمات بفساتينهم التي تحمل نفس اللون والتصاميم هذا كان طلبي لهم برغم من كوني اصغرهم الا انهم يقدرون ويحترمون كلمتي ويحاولون بشتى الطرق ان يبعدون المشاكل عني
اريد للجميع ان يعرفوا ان هؤلاء اخوتي ان هؤلاء هن اميراتي الخمسة
امسكت بيد العروس وساعدتها على الوقوف ضميتها الى صدري وملت ناحيتها وهمست في اذنها
ـ متخفيش من حاجه انا معاكي ومش هسيبك اضحكي
بقى بلاش التكشيره دي
ليأتني صوتها
ـ وصال : ربنا ميحرمنيش منك
ودعناها جميعنا وخرجت تحت انظارنا جميعا

**************************


الساحره الصغيره 01-03-12 11:14 PM

لا اصدق ما يحدث هل حقا اصبحت وصال ملكي اصبحت زوجتي ؟ هل تحقق حلمي اخيرا ؟ ارجوكم اجيبوني
هل تحضرون حفل زفافي حقا
نظرت اليها مره اخرى وامسكت بيديها وشدت مجرد حلم وسأستيقظ بعد على انغام اختي المزعجة
انظر الي وصال كل لحظة تقريبا وأميل ناحيتها واهمس ببضع كلمات لها
لا تنظروا الى هكذا ودعوا الحكم للايام لتثبت لكم مقدار حبي شدت من قبضتي وانا اقول بداخلي
( اعلم ما عانيت منه يا صغيرتي واعدك انني سأكون لكي الااب والام والاخ والزوج والحبيب سأكون كل هؤلاء من اجلك )
هذه المره هي من انحنت ناحيتي وقالت بصوت خافت
ــ وصال : يوسف أقدر ارقص مع عمر
ــ يوسف : اكيد
رأيتها وهي تتمايل بين يدي عمر رقصت اكثر من مره مع عمر و أنا الأخر رقصت مع أختي وأصدقائي ورقصت معها أيضا
بعد ساعاتيين تقريبا انتهي الحفل وخرجنا من القاعة
دخلنا كل منا على حدا وخرجنا معا تحت أنظار الجميع

************************

ها قد حان موعد رحيلي عن المنزل الذي امضيت به ما يزيد عن10سنوات ساعدني اخي على الوقوف وضمني إليه وتحدث معي قليلا ..... ااااه كم اعشقك يا اخي فلولا وجودك لكنت جننت من زمن
انا لا اكره أي من أخوتي ولكن للأمانة حبهم بقلبي لا يتعدى 40% نسبه قليلة اعلم ولكن لدي أسبابي
رأيت اخوتي قادمات بلباسهم الموحد ليؤكدوا للعالم كد اصدق تلك الخدعة واصدق أننا عائله واحده ، لولا علمي ان هذا طلب عمر ، ولو ترك الامر لهم لمزقوا تلك الفساتين
اعذروني يا اخوتي سأثقل عليكم العيار قليلا وأجعلكم تأتوا الى هنا لتودعوني
ابتعد عن عمر وامسكت بيد زوجي وصديقي وكل ما املك وخرجت من القاعة تحت أنظار الجميع من نساء ورجال واطفال

************************
انتهى حفل الزفاف ورحلت وصال عن عالمنا عن بيتنا وستعيش مرحلة أخرى بعيدا عنا
سأشتاق إليها جميعنا سنشتاق إليها تناسيت كل شي في تلك اللحظة شعرت برغبة كبيره في البكاء فمهما حدث أنا أكبرهم رايتهم جميعا وهم يكبرون امام عيني والان سترحل أحداهن شعور مؤلم اقسم لكم ولكن تجاهلت ذلك الشعور خشية ان اتهم بالرياء
أكاد اجزم بان جميعنا في تلك اللحظة نود أن نجذبها من يد يوسف ونجعلها تعود معنا الى البيت ولكن كل واحدة منا تخفي تلك الرغبة في أعماق قلبها متجاهلة ندائها وتحاول كتم صوتها خوفا من أن تصل إلى مسامعنا

الساحره الصغيره 02-03-12 12:27 AM

************************
(ريناد)

مر ثلاث ايام على رحيل وصال ، لم يتغير الكثير ما زال ابي مختفي ولا نعلم متى سيعود ، وما زالت انا هنا في مكاني اراقب الجميع هذه هي هوايتي المشاهدة
معذرة المره السابقه لم يتسنى لي الوقت لنتعرف انا ادعي ريناد طالبه في كليه هندسه الفتاة رقم (4) في هذة العائلة الغريبة المكونه من 5 فتايات وولد وهذه السنه الاخيره لي في الكلية
مجهدته ، لماحه ، لدي سرعة يديها عاشقه للمصارعة
علاقتي باخوتي اقل ما تكون من جيده لاسباب مضت ولا داعي لذكر الماضي فما فات مات
اتيت الى هنا الى هذا المنزل وكان عمري 8 سنوات تقريبا وها انا الان في 22 من عمري
لقد عرفتم كل شئ تقريبا
هيا ارحلوا لقد مر الوقت سريعا وانا لم اذاكر أي شئ منذ 3 ايام
ويجب ان احقق نتيجة جيده لكي لا اكون طبق الموسم هذا العام

************************

(جيلان )

اختنق ، اشعر بصداع يكاد يفقدني صوابي لا اصدق ما حدث الى الان

هل حقا تزوجت وصال ؟ لا اكترث ان كانت تزوجت ام لا ولكن صدمتي هي بمن تزوجت

تزوجت الرجل الوحيد الذي احببت الذي عشقته من كل قلبي

لا تنظروا الي هكذا انا لم اقل سوى الصدق ..... نعم انا احب يوسف منذ اعوام

اعلم انه لا يشعر بي فهو كان متيم بتلك الحمقاء وما زال

الجميع من حولي يلتزم الصمت اشعر بملل قاتل فمن كنت اراقبه لم يع موجود ، ومن كنت أتشاجر معها رحلت هي

الاخري الفراغ يكاد يقتلني وليس لدي ما يشغل فراغي حاليا

هل اخبركم بشئ انتم ايضا مملون كأخوتي ولا يوجد شئ يجذبني لاتحدث معكم

دعوني وشأني فأنا اريد النوم

(تصبحون على خير )


***********************

(براء )


اعتذر لكم عن جيلان فهي لم تعرفكم عليها سأتولى انا هذه المهمة

هذه هي اختي جيلان هي الاخرى في 22 تكبر ريناد ببضع ساعات وربما بيوم كامل

جمالها لا حدود له فهي جميلة وتعرف ذلك وريناد ايضا جميله وربما اجمل ولكنها ترفض الاعتراف بهذا

جيلا جميلة ذكية ومغرورة وتمتلك هذه الصفة بجداره الغرور جزء لا يتجزء من جيلان

نا ايضا اشعر بالملل ، اشتقت لوصال ولن اخبر احد بهذا طبعا .....

اعلم بان علاقتنا ليست جيده ولكن وصال هي اقرب اخوتي الي

لا داعي لفتح صفحات من الماضي اغلقت منذ زمن بعيد

انا اصغر اخوتي لست صغيره حقا فأنا في 21 من عمري واكبرنا هي سما هذه هي السنه الرابعة لي في كلية الصيدلة

وبقى لي سنة واحدة انتظرها بفارغ الصبر


**************************

(سما )


اجلس امام التلفاز منذ ساعتين تقريبا .... حقيقة .. انا لم انتبه لما يعرض به فكل فكري مع تلك البراء التي تجلس بجانب

النافذة منذ ساعات

اعلم انها نتأثره لغياب وصال وتحاول ان تخفي هذا الشعور وفشلت بجداره في اخفاءه ..... براء كانت الاقرب لوصال ربما لهذا
السبب هي متأثره

انا ايضا اشغر بـ........... لا اعلم بما اشعر او لاكون اكثر صدقا اعلم ما اشعر به ولا اريد الافصاح به خشيا من ردود افعال
اخوتي وانتم ايضا

لا يوجد شئ املئ به فراغي فأنا انهيت تعليمي منذ عامين تقريبا تخرجت من كلية فنون جمبلة قسم ديكور انا حاليا ابحث عن اعمل بعيدا عن شركات ابي

لا تتعجبوا ولا تتسائلوا ستعرفون كل شئ في الوقت المناسب

/
/

/ /

نهاية الفصل الاول
ياريت يكون في المستوي المطلوب انتظر ردودكوا وارحب بالنقد أي ان كان

الساحره الصغيره 02-03-12 12:31 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة القشراء (المشاركة 3022697)
السلام عليكم
مرااحب اختي سحووور
اكيد راح تنقبلين بيننا
وكل ماكبرت عايلتنا السعيده
كان افضل


تعرفين عزيزتي انه من افضل الكاتبات من كن يقرأن فقط
لانهن سيستفيدون من ما قرأنه سابقا
وسيتجنبون الاخطاء التي ارتكبنها الكاتبات التي قرأن لهن


بالنسبه لي
متحمسه لكتابتك عزيزتي
واعتبريني متابعه لك ان شاء الله
وحتى لو اختفى قلمي عن التعليق
فثقي انني متابعه من خلف الكواليس


انتظر البارت بفارغ الصبر
ولله درك






مرسيييييي جدا علي دعمك ليا وقبولك اني اكون جزء من العائلة

ويارب اكون قدها وافدر اكمل

الساحره الصغيره 03-03-12 02:04 AM

السلام عليكم ورحمة الله

ا ا نا اسفة على التاخير ومش هقدر انزل البارت كامل عشان كده هنزل نصة وبكره هكمله

ملقتش التفاعل اللي كنت مستنياه بس انا قررت هنزل 5 فصول وبعدين هحكم اكمل او اوقف

ان اشاء الله هنزل بكره بقيت الفصل والثالت كمان لو قدرت



/
/ / /

الساحره الصغيره 03-03-12 02:05 AM

الفصل الثاني

( وصال )

استيقظت من نومي كالعادة واتسائل اين انا برغم من مرور ثلاث ايام الا انني لم اعتاد علي الوضع بعد اعتدلت في جلستي ونظرت الى يوسف وهو نائم بجانبي وانا اقول بهمس
ــ يارب مكنش بظلمك معايا يا يوسف ربنا يقدرني واسعدك

ابتعد عنه استحممت وصليت ثم خرجت الى الصالة سأتركه لينام قليلا وأمسكت بالريموت واشعلت التلفزيون

هل اخبركم بشئ اشتقت اليهم ........... ( الى من سيكون الي اخوتي بالطبع ) فانا لم اعتاد ان ابتعد عنهم اكثر من بضع ساعات ...
حقا اشتقت اليهم وخصوصا براء ......
ــ يوسف : الجميل سرحان فيا طبعا
وضعت يدي علي صدري وانا اقول بصعوبه
ــ بـ ـ سم الله الــرحمن الرحيم انت صحيت امتى
يوسف : من شويه ... كنت بتفكري فيا مش كده
وصال : ايه الغرور ده ..... وبعدين مالكش دعوه

امسكت بالريموت مره اخرى بعد ان كان امسك به يوسف وبدات بتغير القنوات لم تمر لحظات ليأخذ مني الريموت ويبدأهو باتغير

• وصال : يوسف هات الريموت
• يوسف : لا ..... عيزاه تعالي خديه
• وصال : يوسف بطل رخامة واحدف الريموت
• يوسف : انا رخم ولا انتي
مرت دقيقة ونحن هكذا ومن الواضح انه قد اعلن حرب الرخامه
اعلم ما يريد ولن اخطئ كما حدث في 3 ايام الماضية
مرت دقائق وما زلنا هكذا ومن ثم تذكرت الماضي ودوت ضحكتي
• يوسف : بتضحكي على ايه دلوقتي
• وصال : ولا حاجه بس افتكرت ايام زمان لما كنت بتغلس عليا
• يوسف : انا كنت غلس......! ولا انت اللي كنت طفله مزعجه
• وصال : مزعجه ياسلام ( وبطريقة عفوية وضعت يدي على خصري واكملت بدلع غير متعمد) ولا انت اللي كنت كل لما اروح عندكوا تقعد تغلس عليا لحد ما كرهتني في بتكم
بمجرد انتهائي بدأ يوسف بالضحك وانا اجهل السبب

******************************
(يوسف)

استيقظت ممن نومي لأجدها ليست بجانبي نهضت واخذت حماما سريعا وصليت ومن ثم خرجت الى الصالة لاجدها امام التلفاز ولكن بعالم اخر
اخذت من جانبها الريموت دون ان تشعر بي وجلست بعيدا عنها وبدأت في اغاظتها فهذه احدى هوايتي منذ زمن ونجحت في هذا وبجداره
لم تقترب مني كالعادة من الواضح انها تعلمت الدرس جيدا
بدأنا في ذكر اشياء من الماضي وفي وسط تلك الذكريات ذكرت بأنها كاننت مزعجة وهي صغيره
و بدات بالدفاع عن نفسها وعند انتهائها وجد نفسي اضحك بصوت مرتفع حاولت جعلي ان اتوقف ولكن من دون فائده واخيرا تمالكت نفسي
• يوسف : خلاص ....خلاص .....اهو سكت بس عشان خاطري روحي شوفي شكلك وانت متعصبة ....والله تحفه فنيه
• وصال : يوسف .... خلاص بجد هزعل
عادت لتجلس بمكانها وكنت انا اسرع وامسكت بها وجعلتها تجلس بجانبي
• يوسف : هنا احسن .... صحيح انا مشفتش عمي في الفرح ؟ هو لسه مظهر
• وصال (وبدون اهتمام ): لا مجاش...... و لسه مظهرش
• يوسف : لحد دلوقتي
• وصال : ايوه .... تلاقي العروسة الجيدة حلوه شوية
• عروسة جديدة.... (قاتها بأستنكار ) .....هو اجوز امتى ؟ مين قالوكوا الكلام ده ؟
• وصال : محدش .... احنا عرفنا لوحدنا ......خلاص فهمنا الللعبة كل لما يسافر ..معناه عروسة جديده
تنهد بضيق وانا افكر في هذا الوضع ....لا استطيع فعل شئ غير الانتظار ... اعذرني وصال فسكوتي هو ثمن بقائي بجانبك.... عما قريب سيتضح كل شيء بأذن الله

**********************

الساحره الصغيره 03-03-12 12:26 PM


(جيلان)

شعوري ليس الملل بكل هواكثر من هذا مللت كل شيء

حتى غرفتي تلك ، خرجت من غرفتي ووجد براء امام

التلفاز وبما انني لا اجد ما افعله قررت ان احول موجتي عليها .....
اقتربت منها وانا ارسم ابتسامه مستفزه على شفتي واخذت

الريموت من دون ان تشعر وبكل برائه قلت

ـــ براء خلصتي لعب بعريسك (ثم ضحكت

ضحكتي المستفزه المعروفه )

_ براء : ايوه خلصت ....... وكتبت الواجب ......
ورتبت سريري

ـــ قلت بغروري المعتاد ) : شاطره المره الجايه هجبلك حاجة حلوه

ــ براء : جيلان ....... عايزه مني ايه

ــ جلان ( وبكل برائه ) : ولا حاجه

ــ براء جيلان ابعدي عني الله يخليكي ( قالتها وهي في قمة عصبيتها )

هناا لم اتمالك نفسي وضحكت بصوت مرتفع اعلم ان

براء سريعة الغضب عكس وصال تماما جيد وجد ما اسلي به وقت فراغي

مرت دقائق لم ارحم بها براء الى ان طفح كيلها مني

فوجدها تقول بهدوء وكأنها تعلم ان ما ستقوله سيألمني

ــ براء : براء هو عشان وصال اتجوزت هتنقلي عليا ................

عند ذكر تللك الوصال انقلب حالي 180 درجه ، لماذا
دائما يذكروني بها وكأنهم يتعمدوا هذا


لماذ يريدون تذكرتي بأنها الان معه وانا هنا ؟ لماذا

يريدون بقائي حبيسة ذكرة تؤلمني

تركت براء خلفي وصعدت الى غرفتي بعدما

استفزيتها قليلا ولكن انقلب السحر على الساحر

********************************

(براء )

لم اجد ما افعله فقررت متابعه احد افلامي المفضله

وبمجرد اندماجي معه ودخولي في عالم بعيدا عن ذكرى

وصال التي تلاحقني اينما ذهب ولا اعرف السبب او

بالاحرى اتجاهل السبب ، وجد جيلان امامي وفي

محاوله جديده في استفزازي


الجميع يعرف انني هنا سريعة الغضب على النقض من

وصال وريناد

بقيت في محاولاتها ما يقارب نصف ساعة الى ان طفح

الكيل منا ولا اعرف ما الذي دعاني لذكر وصال في

ذلك الوقت ولكن محاولتي نجحت فند ذكري لها تغبر

حال جيلان وابتعدت عني

ان كنت هذ لفعلتها منذ زمن ولكن ما الذي جعلها في
هذه الحاله

لم اكترث كثيرا وعدت لمتابعة فلمي واندماجي معه مره
اخري

يتبع ....
**************************

الساحره الصغيره 04-03-12 11:55 AM

****************************
بمكان اخر بعيدا عن هنا

وقفت انظر من النافذة الى السماء كم هو رائع النظر اليها ان تعيش بعالم اخر ، عندما انظر الى السماء

اتذكر الماضي بكل الوانه ، اتذكرها ...... انا لم انساها ليوم لكي اتذكرها ، اغمض عيني وكأنني بهذه

الطريقة امنع صورتها من ان تتلاشى ...... امنع همعي ان يمحوا صورتها كما يفعل دائما وكانه تحالف مع

الزمن لينسيني صورتها

عدت للواقع عندما وضع جمال يده على كتفي نظرت اليه وعد ادراجي مره اخرى للسماء

ــ جمال : ليلى .......... لحد امتى هتعملي في نفسك كده
لحد امتي كل لما ادخل عليكي اقلاقيكي وقفه
قدام الشباك ......

ــ ليلى ( تنهد بضيق وانا احاول من دموعي من النزول ولكنني فشلت ) مش قدره .... مش قدره استحمل اكتر
من كده ......... 15 سنه وانا كل يوم اقول
بكره
بكره امتى هيجي يا جمال

لم اتملك نفسي ووضعت رئسي علي كتفه وبدأت بموجة بكاء الله فقط يعلم متى ستنتهي
ــ جمال : ليلي .... أهدي ..عشان خاطري اهدي

ــ ليلى : أهـ.. دى ازاي وانـ ..ا بنتي مـ ـــ ـعرفش عنـ ــها حـ ــاجــ ـه .....
أهدى ازاي وانا مش ابعد ولا عارفه أقرب

ــ جمال : طب خلينا نرجع مصر ونحاول

ــ ليلى (وانا احاول ان اتمالك نفسي ) : ياريت اقدر بس
انا عارفه مش هيخليني اشوفها و هتعذب اكتر
توقفت عن البكاء وجدتي انظر اليه وبكل حزن رجاء ان يجبني الاجابه التي اريد سماعها

ــ ليلى : انا ام كويسه مش كده يا جمال .... انا عارفه
اللي عملته صعب بس مكنش في ايدي حل تاني
بس انا ام كويسه مش كده ؟ ........

ضمني اكثر الى صدره وكأنه يقول نعم انت كذلك بل قالها بالفعل

ــ جمال : ايوه .... انت ام كويسه .... بس عشاني حاولي
تصبري وان شاء الله هنلاقي حل

ــ ليلى : ان شاء الله

ــ جمال : يلا روحي اغسلي وشك مي وخالد قربوا يجوا

ــ ليلى : حاضر ( وابتسمت له ابتسامه شكر)

اعذروني لم اتعرف عليكم ولا اعتقد انني استطيع الان ربما في وقت لاحق ولكن يكفي ان تعرفوا ان اسمي ليلى

************************
نعود من دبي مره اخرى الى القاهره وتحديدا الى حجرة تلك السما الفتاة التي عجزت عن وصفها
////////
/////


سما : نونا انت وعدتيني هتيجي

نهلة : سوري يا سو والله العظيم بجد مش هقدر

سما : طيب ... بس بكره هتيجي

نهله : شوفي ...خلينا نخرج احسن ....نروح في أي حته
.... بس المهم نشوف الشارع

سما : طيب .... ان شاء الله ...مقولتليش اخبار الانترفيو
بتاعك

نهله : كويس .... يعني شغال ... بس المتأكده منه اني
مرفوضه مع مرتبة الشرف

سما : ههههههه انت مش هتنجحي ابدا

نهلة : اعملك ايه هما اللي مصتقصدني


سما : يا حرام .........! صعبتي عليا

نهلة : شوفي احنا بكره نروح مول (......) عشان اجيب شوية حاجات ونتغدا ونرجع

سما : خلاص تمام هستناكي بكره

نهله : ان شاء الله .............. سو انا مطره اقفل عشان
ماما بتنادي عليه

سما : طيب سلام ...... اشوفك بكره

انهت مكالمتي بعد انتهاء ما يقارب من ساعة اغلقت الهاتف ووضعته بجانبي

احمد الله لوجود نهلة بجانبي فهي ليست كأي صديقة بل انها تخطت حدود الصداقه منذ أمد بعيد ، نهلة

كان لها الجانب الاكبر بشخصيتي وانا وهي فعلنا اشياء عديده معا

بعد انتهاء المكالمة عدت مرة اخرى للفراغ ..... الفراغ هو كان محور حياتي قبل وبعد رحيل وصال لم يتغر

شيء ولن يتغير بعد مرور دقائق وانا ما زلت كما انا

امسكت بفرشتي واتجهت للرسم هذة هي الموهبة الوحيدة التي املكها

بدأت بالرسم وبدأت معي فيروز في الغناء بصوتها الرائع (بكتب اسم يا حبيبي ) انصحكم بأن تستمعوا اليها

.................. ثقوا بي ستنال اعجابكم ، وان لم تنل فلن تخسروا شيء

نسيت بأن تلك الغنية هي جزء من الماضي بل هي الماضي بذاته وبدأت الذكريات تتسابق والفوز لاحداهما حقيقة لا بد منها

سما : احمد عشان خاطري متسفرش ... طيب على
الاقل استى سنة كمان ويمكن اقدر اسافر معاك

احمد : نهلة .. اسمعيني دي فرصة وممكن مترجعش
تاني ........

سما : انت عارف ان بابا ممكن يرجعها بسهولة

احمد : كلها سنتين بالكتير وراجع ، متخلنيش احس اني
مهاجر

سما : احمد ...... عشاني خصوصا دلوقتي

احمد : انا اسف يا سما ....... متضطر اسافر
............................................................ .........
............................................................ ...
........................................................

ليست الذكريات فقط من تتسابق بل دموعي كانت تتسابق في النزول

اغلقت عيني بشده لامنع الذكريات والدموع من الاندفاق

وانا اصرخ بداخلي لمــــــــــاذا .......؟ بعد كل تلك السنوات ما زلت اتذكره ؟ لما هو الاخر لا يريد الرحيل

لما علينا دائما ان ندخل في سباق مع الماضي والنصر حليف الاقوياء دائما


*****************************

نهاية الفصل اتاني

الساحره الصغيره 04-03-12 12:07 PM

اسفه بجد علي اللي حصل بس في مشاكل في دخولي وان شاء الله هحاول انزل التالت قريب

جدا لو مكنش بكره

الساحره الصغيره 06-03-12 01:23 PM

الفصل الثالث

(ريناد)

ملل ... ملل ....ملل ......ملل ......................... هذه هي الكلمة التي لن انتهي من تكرارها ، فما اعيشه الان ملل لا

حدود له بكل ما تعنيه الكلمه من معني

اجلس بعيدا كما تسميه براء (في الركن الهادي ) اتابع كعادتي فهذا هو شعاري (( شاهد ولا تشارك ))

لم اشعر بالكم الهائل من الملل فيما سبق لسبب بسيط

فانا لم اعد اشاهد يوميات (جيلان ، ووصال )

ولم اعد استمع الى صوت براء وتصرخ كل ساعة مناديه لوصال ليتابعوا معا أي شيء لا يهم ما هو المهم انهم سيتابعوا

ولم اعد اشاهد جيلان ومسلسل المراقبه اليومي لديها

هل رأيتم كل هذا انتهى لم يعد موجود والجدير بالذكر انه انتهى برحيل وصال

انظري يا وصال ما فعلت برحيلك ...................

هل اخبركم بسر بيني وبينكم ولا تخبروا احد لقد اشتقت اليها اشتقت اليها كثيرا الى لون عينيها الذي يسحر الجميع

لا تخبروا احد .............

***************************************************

اليوم سيكون افضل من الامس بأذن الله ....... اتمنى ذلك ... كثيرا اتسائل اين اختفى ابي تلك المده ..... قد قارب

الاسبوع الثاني له على الانهاء ..... لولا خوفي من غضب ابي حين يعلم بانني بحثت عنه لفعلت
..........

برغم من كوني اصغر فرد في تلك العائله الا ان مسؤليتي تجاه كل فرد امر مفروغ منه .............

لا استطيع فعل شيء لاخوتي فمشكلتهم ليست معي

وليست ايضا مع ابي ....... المشكلة بين بعضم البعض وليس بوسع احد حلها

وانا اعترف انني وجد صعوبة ........... في حلها بل عجزت عن حلها فهم ليسوا بحاجة الي ......

بما انني الرجل الوحيد في تلك العائلة بعد اختفاء ابي المعتاد ....... افضل ان اسميه اختفاء فليس من الطبيعي ان يتزوج
ابي كل فترة

احساسي بالمسؤليه قد زاد في الاونه الاخيره ......واصبحت اخاف علي اميراتي اكثر .... وخصوصا تلك البراء ......... فهي

الاكثر حساسيه على الاطلاق بين اخوتي

لحظه ........ هل تعرفنا من قبل ؟ ...... في الحقيقة لا اتذكر ......

دعونا نتعرف من جديد .............

انا ادعى عمر ) طالب في الفرقه الثانيه بكليه الهندسة ... لدي خمس اخوات تعرفتم عليهن فلا داعي لذكر اسمائهن الان

ولدي الكثير من الاصدقاء ان شاء الله في اقرب مناسبه سأجعلكم تتعرفون عليهم ......

توفت والدتي وانا في الرابعة من عمري تقريبا ....... وكنت في الخامسة عندما احضر ابي اخوتي (وصال ـ جيلان ـ ريناد ) الى المنزل

كنت غاضب اشد الغضب من ابي في ذلك الوقت لماذا لم يحضر طفل لالعب معه ؟....... اتذكر انني ذهبت لسما ذات يوم

وطلبت منها ان تطلب من ابي ان يحضر ولد الى المنزل

• عمر : قولي لبابا يجبلي ولد

• سما : نعم ...... انت عايز ايه

• عمر (بصوت طفل على وشك البكاء ) : قولي لبابا يجيب ولد......هو ليه بيجيب بنات بس .....

• سما :هههههههه عمر يا حبيبي دول اخواتك مش بنات

• عمر : اخواتي ازاي ...... طب كانوا فين

• سما : شوف ........ كانوا فين معرفش ...... (وبتأكيد اكثر ) بس دول اخواتك

• عمر : يعني بابا مش بيشتريهم

• سما : هههههه لا ياسيدي مش بيشتريهم

• عمر : طيب ماشي

ذكريات......... لا يوجد احد يستطيع العيش دون ذكريات ....حتى وان حاول قتلها فهي كالقط بسبعة ارواح ....كلما حاولت

قتل واحده ظهرت الاخرى وان قتلتها هذا يعني انك كتبت شهادة وفاتك بيديك

...... لنترك الذكريات الان ولنعود الى موضوعنا .......... اين كنا ...؟ تذكرت .... كنت علىوشك القول انني الان في 19 من

عمري

لم اتعرف يوما على فتاه ...... ولن افعل ، فأنا على يقين تام ان اي شيء افعلة سيرد في اخوتي ( كما تدين تدان ) وانا لا

اقبل بشيء اي ان كان في اميرات قلبي ..... حتى وان كان مثقال ذرة لا ترى بالعين المجردة ...

فهن كل ثروتي وكل ما املك الى الان ..............

لا اقصد انني معصوم من الخطأ ولكن احاول قدر الامكان ان اتجنب الوقوع في الخطأ قدر المستطاع ....

مــــــن اجـــل اخــــــوتـــــي ......


**********************


(براء)

كل شى يسير ببطى بل تكاد ان تنعدم حركته .........

هناك حقيقة تقول لا يوجد شى ثابت على وجه الارض .......بالرغم من ذلك لدى شعور قوى بان كل شى ثابت

مللت كل شى مللت الحياة .......ساموت ضحية الملل عما قريب

عدت الى ارض الواقع على صوت سما تسالنى

• سما :براء عايزة حاجة انا خارجة

• براء:لا شكرا

ضحكت ولا اعلم السبب ربما لاننى هنا ولا احد غيرى فى هذ المنزل المخيف

عدت للنظر الى سقف حجرتى من جديد اكاد اجزم باننى حفظته عن ظهر قلب ..........بل استطيع رسمه من دون النظر

اليه .......على الاقل فيما مضى كنت ابقى انا ووصال في المنزل ونفعل ما نريد .......

ما زلا كل شيء يسير ببطئ ...... اخذتني الذكريات الى تلك الايام ....... لافاجئ بعودة سما وهي تقول

• سما : براء .....انت هتفضلي لوحدك وتعالي معايا

انا ونهلة

هل فقدت قدرتي على السمع ؟…… هل اصبت بالصمم فجأة …… لا افهم ما يقال ولن اكترث كثيرا كل ما على فعله الان

ان اذهب وارتدي ملابسي …….

ليأتني صوتها

سما : انا مستنياكي مع نهله …. حاولي

تخلصي بسرعة


******************
( سما )


لا تنظروا الى هكذا ….. فانا لم افعل شيء …… نعم لم افعل شي فقط طلبت من براء ان تأتي معي

فانا لن اقبل ان تبقى بمفردها ذلك البيت ……… فانا اموت خوفا وانا على يقين انهم بجانبي

عدت مرة اخرى الى نهلة واخبرتها ان براء ستاتي معنا

وبدأت الحوار بالسؤال المعتاد (ايه اخبارك النهارده )

ليأتني ردها وهي تسرد كل ما حدث معها منذ ان استيقظت الى الان …..

انهت نهلة وبقيت 10 دقائق صامته

معجزه لم تتحدث نهلة لمده 10 دقائق
• نهلة : صحيح ياسو اخبار وصال ايه؟

الم اخبركم معجزه

• سما : الحمد لله ...... كويسه ..... وقبل ما تسألي مكلمتهاش ....

• نهلة : ليه كده ..... شوفي برحتك بس انت الكبيره خليكي فكره ده كويس

نعم انا الاكبر هنا ولكن هذا لا يعني ان ............ دعونا لا نتحدث في ذلك الموضوع

• نهلة : براء اتأخــــ....

لم تكمل جملتها لان براء ظهرت وهي بكامل اناقتها هذا شيء اخر يؤكد اننا اخوه فجميعنا لا نقبل بنصف الاشياء فنجب ان

نكون على اكمل وجه


نظرت الى براء وهي بكامل اناقتها وحجابها المميز

جميله ـ رقيقه ـ بريئه ) صدقت يا ابي حين سميتها
بـــراء

• سما : طيب يلا خلينا نروح

• براء : لحظه..... احنا هنروح فين

• نهلة : بجد ولا بتهزري .....

• براء : والله بجد احنا هنروح فين

• نهلة : يعني انت قمتي .... ولبستي واخدتي ساعة وفي الاخر مش عارفه ريحين فين

• براء :ههههه لا بجد انجزي ريحين فين

• نهلة : بما اني انا اللي قررت .....

• ريناد : مين اللي قرر ........ وقرر ايه بسرعة

• نهلة : بسم الله ..... انت طلعتي منين

• ريناد :ههههههه من العلبة اللي وراكي .......

• نهلة : هههههه رخمه من يومك

ان تغير كل شيء فنهلة وريناد لن يتغيروا فهم هكذا منذ زمن ولن يتغيروا

تدارك الى سمعى صوتهما ومازال الوضع كما هو عليه

• نهلة : خلااااااااص ....انا قررت هنروح المول وبعدين نتغدا

• سما : الحمد لله خلصنا ( وجهت نظري الى ريناد )

بما انك لبسه تعالي معانا

لم ترفض الطلب وخرجنا نحن الاربعة شيء لم نفعله منذ زمن لاسباب قفل النقاش فيها

*********************

نهاية الفصل الثالث

الساحره الصغيره 07-03-12 12:39 AM

الفصل الرابع


لا اصدق ما ارى هل انا حقا هنا ........... هل هذه هي مصر ؟ .......

هل حقا انا الان على الارض التي لطالما تدحث عنها ابي ............

اعذروني ... فهذا حلمي منذ زمن وها قد تحقق اخيرا........

لا اجد الكلمات المناسبة لوصف حالتي غير انني سعيده بل في قمة السعادة.......

وبالرغم من هذا .. حاستي تخبرني ان هناك شيء ما سيحدث .... شيء ............ لا اعرف ما هو بالتحديد

ولكن انا عى يقين انا حاستي لا تخدعني ........

اخذت انظر الى كل شيء من حولي البيوت ، الاشخاص ، وحتي لافتات المحلات لم تمر مرور الكرام

كل شيء كما وصفه ابي ..... مع بعض التعديلات

اشعر وكأنني ولدت هنا عشت هنا ...... كلام ابي ما زال يدور في ذاكرتي

عدت الى عالمي على صوت والدي

• مياده يلا التاكسي وصل

اسفه ....! لم انتبه ....... لقد نسيت اداب الحوار ..........

انا ادعي ميادة محمود .... في 18 من عمري .....

ابي مصري ووالدتي بريطانيه ....... لا يهم اين هي الان ..... فحقيقة لا اعلم

هذه هي اول زيارة لي هنا ..... واجهل تماما طرق المعيشة هنا ...... او ان كنا سنبقى هنا ام سنرحل بعد فتره

توقف التاكسي ........... واخيرا وصلنا ...... ولكن هل كان ابي يعيش هنا
• ميادة : بابا ايه المكان ده
• محمود : هنقرا الفتحة لعمتك وبعدين هنروح

سنقرأ الفاتحة ...... هذا يعني اننا الان في المقابر فعلت كما علمني والدي قلت بصوت مرتفع ( السلام عليكم ورحمة الله )
وتبعت ابي .......

وللاسف انتم لستم مدعون معي .... أراكم لاحقا.........



***********************


لنترك مصر قليلا ولنحلق بطائرتنا في مكان اخر يبعد عن مصر


لا اصدق ان اليوم هو عيد ميلادي ....... ان اليوم قد مر علي ولادتي عام بعدما قد مضى 40 عام

نعم ....... انا الان في 41 من عمري ......من يراني لا يصدق

ومن يصدق ايضا ان من تتحدث معكم الان هي المرأة الاغني على الاطلاق ، المرأه الاكثر جمالا وغرورا على وجه الاطلاق ،الاكثر

ظلما ....... انا لست ظالمة بل الظروف هي من جعلتني ابدوا هكذا ..............

وانا اعترف انني ظلمت من لم تكن تستحق ذلك ......

ليكن ....... انا هي تلك المرأة ..... وفضولكم تكاد تقتلكم لمعرفة هويتي


ـــ اسمي : جيهان صادق

ـــ عمري كما اخبرتكم 41 عام

ـــ الحالة الاجتماعية : ارملة ...وقبل ذلك كنت

احمل لقب مطلقة .... والله اعلم أي الالقاب

سأحملها فيما بعد

توفى زوجي منذ عامين او اقل وترك لي كل شيء واهم شيء ( كريم )

هو كل ما لدي هو ابني وليس بأبني ، هو اخي وليس بأخي ، هو صديق وليس صديق ................

هو كل هؤلاء هو ابني واخي وصديقي وانا على استعداد تام ان اضحي بكل شيء من اجلي ........ ولن اكرر خطأ فعلته فيما مضي

اعترف بأنني اخطات وخطئي في نظر الكثير ان لم يكن الجميع لا يغتفر ...........

لنترك الماضي ...... فهو لا يفعل شيء سوى إيلامي

ومعاقبتي على اخطائي واخطاء غيري

عندما تزوجت منصور كنت في 27 وكنت على يقين بأن زواجي لن يدوم لاكثر من عام ..... وان استمر سيكون عامين على الاكثر

ولاول مرة تخلف توقعاتي واستمر زواجي الى ان توفاه الله اقل من 15 عاما ...... بسبب طفل ، او بسبب ذكائي لا تنسوا الغرور

صفة لا استطيع التخلي عنها

اتذكر عندما احضرني منصور الى هنا ورأيت كريم

في ذلك الوقت كان كريم بالنسبة لي طفل .... مجرد طفل ..... لن اعيره أي اهتمام ، ولن يعني لي الكثير

عندما نظرت اليه للوهلة الاولى رأيت نفسي ..........

رأيت لمعة الغرور التي تميزني ...... رأيت ابنتي

نعم .... لدي ابنه ولا داعي الان لذكرها ...............

كريم شغل جزء من المساحة التي تركتها ابنتي

في الاول كان عناك مشاكل فهو عنيد ، ومغرور ولكنه تناسى انني اكثر عندا واكثر غرورا ...............

عاملته كأبني بل اكثر برغم من كونه 11 الا ان عقله سبق الكثير من جيله

كنت وما زلت افهم نظراته دون ان يتحدث ........... يا ترى هل ابنتي هكذا

لو بأمكاني فقط ان اعود للخلف لفعلت ..............

الم تكتفوا بعد بالتحدث معي ...... انا اكتفيت ولدي كثير من الاعمال .............

اراكم لاحقا ........................

*************************


لنعد مرة اخرى بطائرتنا الى القاهرة او لندعها تكمل ونهبط مرة ثانية في دبي

• حصة : ليلي ..... بسم الله عليك فيكي شيء

• ليلى : لا ابدا..... مصدعة شويه

• حصة : سلامتك ....ما تشوفين شر

• ليلى : ربنا يخليكي ..... ( نظرت الى حصة مرة اخرى ) تعبت ياحصة مش عارفه اعمل ايه

• حصة : وش اللي متعبك

• ليلى : وهو في موضوع غيره ..... مش كفايه 15

• حصة : ليلي ..حبيبتي لا تيأسي من رحمة ربك

• ليلى : خللاص تعبت التفكير هيموتني

• حصة : لاتشلين هم .... وخليها على ربك

• ليلى : ونعم بالله ......... تعبتك معايا

• حصة : وش دعوه احنا خوات ..... ولا تحكي هالحكي مره تانيه

• ليلى : ربنا وحده اللي يعلم انك زي اختي واكتر

انت خلصتي محضرات

• حصة : لسه باقي محاضرة ، انا الحين متاكدة 100% هدول اكيد مو بنات

• ليلى : حرام عليكي .... ياشيخة

• حصة : سكتي الله يعفيك ، ان كرهت التدريس من ورا راسهم

• ليلى : ههههههههههههه انت فظيعة

• حصة : شو هي فظيعة بعد ...... روحي .. روحي بلغتك الغريبة

• ليلى : مش معقول .... قربنا نكمل 10 سنين اصحاب وانت لسه مفهمتيش كلامي

• حصة : انا مو فاضيه لك ....... وراي محاضرة .... بشوفك بعدين ..... لاتروحي ما خلصنا حكي

• ليلى : انا شاء الله هستناكي ....... يلا روحي عشان متتأخريش

خرجت حصة من الغرفة ......... اعتر لما حدث في المره السابقة ولكن لم اكن في حالة تسمح لي بالتعارف

سنتعرف الان ولكن قبل هذا دعوني اعرفكم على حصة

حصة سعوديه تعيش هنا مع زوجها لديها ولدين وفتاة واحدة فقد ، حضرنا معا الى هنا وبدأنا المشوار معا تدرس ايضا علم نفس
مثلي

كانت بل ما زالت اكثر من اخت ساعدتني في الكثير

ولا استطيع نكران فضلها

الان لاعرفكم علي انا ليلى طاهر في 43 من عمري دكتورة علم نفس بالجامعة هنا متزوجه بعد ان حملت لقب مطلقة ، لدي ولد
واحد وابنتان مع وقف التنفيد

اعني ابنه معي الان والاخرى لم ااراها منذ 15 عاما او اقل

لم اكف عن التفكير بها يوما متعتي تكمن للنظر في السماء فهي تذكرني بلون عينها

اعترف انني اخطات بحقها ..... وتمنيت كثيرا لو انني لم ارتكب حماقات الماضي .......... ولكن الماضي لن يعود ، ولن يتغير ايضا

من الواضح حصة قد انتهت لقد مر الكثير من الوقت لم اشعر به

• حصة : انا خلصت خلينا نروح

• ليلى : طيب خلاص ........... يلا بينا

للحوار بقية ........... وبالتأكيد ليس الان



***********************


لنعود مرة اخرى للقاهرة ، وهذه المرة لن نهبط في اى مكان اخر


( يوسف )


صدق .... او لا تصدق قد مر اسبوع على زواجي

وقد مر سنة على احتفاظي بسر زواجي ......... وفي كل يوم يمر يزيد قلقي ......

اليوم سنذهب لنرى اهلي ومن ثم اهلها .........ظرت الى ساعة الحائط تشير للسابعة والنصف

مرت ساعة تقريبا ووصال لم تنتهي بعد .............

ارجوكم أي شخص يخبرني لما كل هذا الوقت

كنت على وشك ان اناديها وعدلت عن الامر وقررت ان اذهب بنفسي لارى ماذا تفعل

دخلت الغرفة لاجد وصال كم اعدت عليها بل اكثر جمالا

انيقه كعادتها بل تفننت هذه المرة في في ان تكون اكثر اناقة

اقتربت منها ووضعت يدي على خصرها خصرها .... لتنظر الى ويعلوا وجهها ابتسامة خل تسحرتي .....

• وصال : عارفه اني اتأخرت ..... بس صدقني ةالله دي اخر حاجه

• يوسف : طيب ..... بس والنبي بسرعة

امسكت بعلبة العدسات وكانت ستضع اول عين وكنت انا الاسرع وامسكت بيديها

• يوسف : لون عينك احلى .... بلاش تحطيها

• وصال : يوسف بطل بقى خليني اخلص .....

• يوسف : بكلم بجد .......لون عينك يدوخ

• وصال : بس مش بحبه ......... وبعدين انا متعوده احطها من زمان .....يلا بقى سيب ايدي خليني اخلص

• يوسف : ولو قلت عشان خاطري

لم يفوتني تغير ملامحها او رعشة يديها ولا اعلم السبب

• وصال : حاضر يا سيدي وادي اللنزز ركناها ........ وانا كده خلصت

يوسف : طلعة تخوفي ههههههههههه

• وصال : هه هه هه رخم

لا استطيع ان اتركها هكذا دون اللعب قليلا بأعصابها هذه عادة لن تتوقف

• يوسف : خلاص يا ستي زي القمر ......... نمشي

(نمشي ) كلمة واحدة قالتها وبعدها امسكت بيدي كطفلة تخشي ان تتوه بين العالم

تأملتها بجمالها الرقيق وابتسامتها الساحره وحجابها البسيط الذي يدل عليها

كم احب تلك الفتاة ........ ليس حب فقط بل تخطي الحب من امد بعيد

خرجنا من المنزل معا ولا نعلم ما الذي ينتظرنا


*******************************


نهاية الفصل الرابع

a7b nonie 07-03-12 03:20 AM

الله حلوووه :(
كمليها بلييز احب اللهجه المصريه ولو تخليها كلها بالعامي كمان ياسلااام :(
مرره اعجبتني وقصتها غريبه وحلووه وتقريبا عرفت انو جيهان ام جيلان وليلى ام وصال
جد جد رووعه احسبيني متابعه

الساحره الصغيره 09-03-12 01:12 AM

الفصل الخامس

( جيلان )

الهروب هو الحل الافضل عندما تعجز عن المواجهة وبما ان غروري لا يقبل الاهانة فان المواجهة هي الحل الابعد عن مخيلتي الان

فأذا فكر احد مجرد تفكير ان يهينني ، فليعرف انه قد كتب شهادة وفاته بيده ......... للتنبيه ليس اكثر .

فأنتم لا تفكرون في اللعب معي ...اليس كذلك ؟...... فأنا كالنار تحرق من يقترب منها ………

كنت نائمة او بالاحرى احاول ان ابدوا كنائمة ، عندما دخلت سما الى حجرتي وهي في قمة غضبها

• سما : جيلان .... انت بتهزري يوسف ووصال كلها ساعة ويصلوا وانت لسه نايمه

يــــوســـــف و وصــــال

يــوســـف و وصـــال

يــوســف و وصــال

لماذا مصرين على تذكيري ، مصرين ان يأكدوا لي ان اسمه قد ارتبط بأسمها الى الابد ،

نظرت الى سما وانا احاول ان اخفي مشاعري ....

• جيلان : سما ..... اطلعي براااااااااااا

• سما : طلعة .....بس اعملي حسابك هرجع بعد 10 دقايق

• سما : ســــما .... اطلعي عايزه انام

نعم اريد الهروب ...... فغروري لن يتحمل رؤيته وهي ممسكه بيده ...... فانا لا اتحمل ان ارى أي فتاه ممسكه بيده ....... وهذه

ليست أي فتاه .... هذه وصال .. هذه اختي

حتى وان كان بيننا مشاكل العالم اجمع ، تظل اختي ، هذه حقيقة لابد منها ...... ويجب ان ابدأ الخطوه الاولى في نسيان

يوسف ...... هذه الخطوه في حاجة الى بعض الوقت ........ وانا مازلت اجمع فيه ..............

والى ذلك الوقت فالهروب هو خير وسيلة


****************

( سما )

ســأجـــن ...... ان لم اكن قد جننت بالفعل ، لم يتبقى سوى ساعة او ساعتين على وصول وصال ويوسف ، وجيلان مازالت

نائمة وفي حالة لا تطاق ، وبراء وريناد في مد وجزر منذ دقائق ولم ينتهوا بعد ، وعمر لم يأتي بعد ولا اعلم اين هو الى

الان ........

لا استطيع لومه فإذا كان ابي لم يظهر بعد ........

وبالاضافه الى كل هذا مطالب مني ان اهتم بكل شيء ...... رحماك يارب عد الى براء وريناد

• براء : يا بنتي بقولك هاتيه كده شويه

• ريناد : براء ارحمي امي اخلصي ....... بقالك ربع ساعة وانت عماله تقولي معوجه

• براء : اعملك ايه اذا كنت مش فهماني

• ريناد : براء اخلصي يمين ولا شمال

• براء : في النص ههههههههه

• ريناد : اللهم طولك ياروح ......... بــــــراء


كل هذا يحدث امام عيني نصف ساعة كاملة وبراء وريناد يحاولون تعليق لوحه

• سما : يجيها ويحط عليها اللي عايزه خلف ..... وخصوصا لو كانوا عيال زيكوا

• براء : ههههههههه طبعا الكلام ده لريناد انا بره اللعبه

• ريناد : والله هي اللي مأخراني

• سما : كفايه كلام ........... وكل وحده تشوف وراها ايه وانا هعلق اللوحة

خرجوا هما الاثنتين بسرعة البرق وعلقت انا اللوحة كان خطئي من البداية ان اعتمد عليهم

امسكت بهاتفي واتصلت بعمر وتحدثت معه وانا في قمة عصبيتي

سما : ايوه يا عمر انت فين

.....................................

• سما : يعني قدامك قد ايه وتوصل

...................................

• سما : طيب بسرعة ومتنساش االلي قلتلك عليه

• ...............................

• سما : سلام


كم هو متعب ان تكون الاكبر ...... وفي نفس الوقت شعور رائع ان تكون الاكبر

خوفي ليس من مواجهة وصال ولكن خوفي من عدم مقدرتي على اخفاء مشاعري

ارجوكم تمنوا لي الافضل ............ حان وقت الصلاة يجب ان ارحل


*********************


ان كانت ابنتي لا تصدق انها هنا في مصر ، فأنا على يقين ان كل ما يحدث من نسج خيالي وانني ما زلت في لندن ........

برغم من ان كل شيء ي}كد لي لنني قد وصلت مصر سالما ............

عند نزولي من الطائرة .... واصبحت قدمي على ارض مصر ،عادت بي الذكريات الى 25 عاما مضوا او اكثر منذلك بقليل

تدفقت الذكريات الى ذاكرتي كسباق خيل ، كصنبور مياه قد فتح للتو........... اغلقت عيني لمحاولة وقف الذكريات ونجحت في هذا ......

قررت ان ازور (ميادة) قبل أي شيء ليست ابنتي بالطبع ..... ما هذا الذكاء ....... ( فميادة هنا ) تعني امي ،اختي ، صديقتي
، عائلتي كلها

هي اختي ولكنها ليست شقيقة فأنا والدتي بريطانية وابي هو رجل الاعمال المرموق ( سليم باشا )

والدتي لم ارها الا بعد 15 عاما على مولدي ويا ليتني لم اراها ............
15
عاما ميادة كانت لي الام والاخت .....هل عرفتم من هي ميادة الان

افقت من شرودي على صوت ميادة ........

• ميادة : بابا ايه المكان ده

• محمود : هنقرى الفتحة لعمتك

ثلاث كلمات فقط كفيلة لكي تفهم ميادة الوضع ، فأنا لست في الة تسمح لي باكلام ............... الا يكفيني انني عدت لاجد

اختي راقدة تحت التراب؟..........

أمن العدل ان اعيش على امل ان اراها كل تلك الاعوام وبكل سهولة ترل قبل حتى ان أودعها ...........

انا الان اقف امام قبرها 10 اعوام مضوا منذ ان سمعت بخبر وفاتها 10 اعوام وانا ابس دمعي خوفا من هروبه .......... والان فقط

اصدرت القرار بالفراج عنه ......

انسابت دموعي دون ان اشعر ..........كعصفور اطلق سراحه وطار بعيدا خشيا منه ان يحبس مرة اخرى

ميادة انا هناهل تشعرين بي ؟.....لقد اصبحت كما تتمنين ....... اصبت من افضل جراحين قلب متعارف عليهم ..

انا هكذا من اجلك ....... اليست هذه امنيتك ..؟ الم تتمني ان اكون طبيب لاعالجك ؟.......

اخبرتيني ذات يوم ان لاعلاج لكي ؟ ...... اصب الان متواجد ...........ااااااااه

انت تعرفين رحيلي كان رغما عني ......... مياده اشـــ ــ تــ ـقت الـــ ــ يك

فقدت زمام التكم باعصابي واصبح صوت بكائي مسموع للجميع

من قال ان الرجل لا يجب ان يبكي ؟...... من قال هذا فهو مخطئ بالتأكيد ..... اليس الرجل بشر ام هو بالنسبة لهو كائن

فضائي لا يبكي ، لا يصرخ ، لا يصرح بمشاعره ............ أي رجل تردون ايها القوم ؟........

نظرت الي ابنتي ثم نظرت الى قبرميادة مرة اخري وانا ابتسم من بين دموعي

ميادة ..........انظري .... انظري الى ابنتي اسميتها ميادة لتصبح مثلك

كنت دائما اقول لها افعلي هذا ولا تفعلي ذاك اردت ان تصب مثلك ......... والمد لله انها اصبحت ..............

كلما اشتاق اليك انظر اليها ...... وبالرغم من هذا مازلت اشتاق اليك ........ لا اصدق انك لم تعودي على قيد الحياة.............

لقد مر الوقت سريعا ...سأزورك مرة اخرى ، لم يتبقى على العصر سوى 10 دقائق ...... حان وقت رحيلي

مع السلامة

خرجت من قبر اختي وانا في حالة ميؤس منها ...... لا اريد التحدث الان ليكفي هكذا


***********************

(ميادة )

مرت ساعة بأكملها داخل قبر عمتي ، لم ارى ابي هكذا من قبل ، بل لم أراه هكذا على الاطلاق

الهذه الدرجة كان متعلق بها ..........لم اجرب ذلك الشعور لانني وحيدة ....

احترمت صمت ابي ولم اتحدث معه ، توقف ابي عند احد المساجد لنصلي ، اخذت إسدال الصلاة من حقيبتي فهذه عادتي عنما

اسافرلاي مكان اضعه في حقيبة مع اشياء اخرى واجعلها بجانبي ،تبعت ابي واشار الى مكان مخصص للسيدات .....

ملحوظة جيدة انا لست محجبة ..... وابي لم يرغمني على شيء

انتهينا من الصلاة ، وها نحن في الطريق مرة اخرى

توقف ابي بجانب بناية واضح عليها اثار الزمن

نعم ........ ابي كان يعيش هنا ، ونحن ايضا سنعيش هنا الى ان نرحل

اعذروني لا اري سوى السرير الان .......اراكم لاحقا

*********************


(وصال )

انا الان امام منزلي اذ كان مضى بالنسبة الى يوسف اسبوع فهو بالنسبة لي عام بأكمله

لم اعتاد فراق اخــوتي ليوم واحد ....... وها انا الان قد غبت عن الانظار لاسبوع بأكمله ........

تنهدت ، ورسمت على وجهي ابتسامتي المعتادة ،فتحت الباب بمفتاحي

• وصال : انا جيت ............ يابنات انا جيت

بمجرد انتهائي من تلك الجملة ، وجد شيء يطير بسرعته ويصتدم بي ، من غيرها .............براء

تخيلت كثيرا كيف سيكون استقبال براء لي ...... ولم اتخيله هكذا ابدا ..... حتي في اشد احلامي خيالا

ضميتها اكثر الى صدري وتركتها وهي مازالت ممسكة بي

• براء : وحـــشتــتــــــيـــــــــنـــــــــــي ....وحشتيني ... ....وحشتيني..... ....وحشتيني

• وصال : والله وانت كمان ...... ابعدي بقي خلاص مش عارفه اخد نفسي

• براء : ههههههه...... تستهلي ............ازيك يا يوسف ؟ اخبارك؟

• يوسف : الحمد لله

لحظات ثم ظهرت ريناد وهي الاخرى سلمت بحراره لم اتوقعها ، ومن ثم سما

جلسنا معا في الصالة يوسف بجانبي واخوتي الثلاثة امامي ........ لا ارى عمر هل هو ايضا قرر الاختفاء ؟

لحظات مرت ومن ثم ظهر عمر ازدادت ابتسامتي عندما رأيته فهو اكثر من اخي

عمر : والله التأخير كان غصب عني

• وصال : هنعاقب بعدين على التاخير ، المهم انك جيت

• عمر : وانا اقدر مجيش.......... ازيك يايوسف

• يوسف : الحمد لله

اقترب عمر وسلم علينا بحرارة هو الاخر .... وكأنه يؤكد لي لنه بجانبي الى الابد

............................................................ ......

ساعة مرت وهناك شخص لم يظهر بعد ..... نظرت الى اخوتي وسألتهم دون ان احدد من يجيب

• وصال : الا صحيح جيلان فين ؟ مظهرتش يعني


وكأن سؤالي خرج عن المنهج لم يجيبني احد لحظات مضت ومازال الصمت هو سيد الموقف ......

لتقطع سما الصمت وتجيبني بأخر اجابة اتوقعها

• سما : جيلان نايمه ........ تعبت شويه ونامت

• وصال : نــايمــــه

رغما عني عادت ذاكرتي للماضي

• وصال : جيلان يلا قومي ........... مش هتروحي المدرسة

• جيلان : عايزه انام روحي انت

• وصال : يلا قوني انت عارفة بابا مش هيرضي

• جيلان : والنبي ياوصال روحي قوليله تعبانه وهو علطول هيوافق


فعلت كما طلب مني وعرفت السبب عند عودتي ففضولي لم يقبل الصمت

والسبب كان ان جيلان عجزت عن مواجهة اصدقائها في اليوم الماضي

عادت بي ذاكرتي مرة اخري ولكن لتاريخ اجدد من هذا


• وصال : جيلان بابا جه يلا تعالي سلمي عليه

• جبلان : وصال لو سمحتي اطلعي واقفلي الباب وراكي عايزه انام

• وصال :برحتك


تكرر ذلك الموقف عاد ابي من عودته ولسبب بسيط

ان غرور جيلان لا يريد مواجهة ابي

نعم .......... فجيلات عندما تعجز عن المواجة تفضل الهروب

ولكن أي منا تعجز عن مواجهته انا ام يوــــــ سأرجح الخيار الاول

• وصال : عن ازنكوا يا جماعة ...... 5 دقايق مش هتأخر

خرجت واصواتهم تصلني صعدت للطابق الثاني ووصلت الى غرفة جيلان ، فتحت الباب دون ان يطلب مني اعتقد عطري اعلن عن

حضوري ............

اقتربت منها كد ان المس شعرها ..... ولكني تراجعت

اعلم انها ليست نائمة فقلت بصوت تعمد ان يصل الى مسامعها

( ايه اللي بتهربي منه يا جيلان )

رحلت كما دخلت دون استأذان …. وبداخلي اردد يارب ان اكون مخطئه


**************************

نهاية الفصل الخامس

الساحره الصغيره 09-03-12 01:17 AM

انا كده عملت اللي عليا نزلت 5 فصول والحكم ليكوا اكمل او اوقف

فياريت اشوف ردكم .............. واتمنى لحد دلوقتي تكون قصتي في المستوى المطلوب

تفاعلكم مهم جدا بالنسبالي

الساحره الصغيره 09-03-12 01:22 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة a7b nonie (المشاركة 3029057)
الله حلوووه :(
كمليها بلييز احب اللهجه المصريه ولو تخليها كلها بالعامي كمان ياسلااام :(
مرره اعجبتني وقصتها غريبه وحلووه وتقريبا عرفت انو جيهان ام جيلان وليلى ام وصال
جد جد رووعه احسبيني متابعه



شكرا جدا ليكي ........... ومرسي على متبعتك

على فكرة اكتر حاجه كانت قلقاني اللغة العامية

وبشكرك على رفع معنوياتي

الساحره الصغيره 18-03-12 11:43 PM

اعتذر عن التأخير لمن يتابعون روايتي واعتقد انه من الصعب ان اضع حلقة كل يوم او حتى كل يومين

عشان كده انا هتفق معاكم على حاجه للي بيقرا الروايه انا هنزل يوم ويومين لا وعلى قد مقدر هنزل الرواية بانتظام

هسبكم مع البارت الجديد الان ( انتظر ردودكم )


/
/
/
/

الفصل السادس

دار يا دار يا دار

يا دار قوليلي يا دار

راحوا فين حبايب الدار

فين فين قولي يا دار

لياليك كانت نور

يسبح فى ضيه بحور

صرخة صدى مهجور

مرسوم فى كل جدار

راحوا فين حبايب الدار

فين فين قولي يا دار

(محمود )

ما زلت لا اصدق ، ما زلت انتظر صحوتي ، اقف امام المنزل الذي ضمني الى صدره 15 عاما

ولكن لا ارى احد مما تعودت ان أراه ، لا ارى ابي ، وميادة ايضا لن تخرج لتستقبلني

امسكت بمقبض الباب ووضعت المفتاح ليصلني صوته وهو يتحرك وكأنه بداخلي انا ، فتحت الباب صوته يكاد يصيبني بالصمم

ذكريات ........ ذكريات ........ ذكريات ........ ذكريات

وكان هناك من ضغط على زر التشغيل ...................

اغلقت عيني ...........ان كان الذكريات شيء لا بد منه

فليكن ....لنترك الشأن لصاحب الشأن

ميادة : محمود تعال يلا عشان تبام بقالي نص ساعة بجري وراك

محمود :لا لا لا لا مس حاوز انام (مش عاوز ) ....نامي انت

ميادة : محمود يلا تعال نام عشان اجبلك حاجه حلوة بكرة

محمود : ميادة عسان خاطري مش حايز انام سبيني سويه صغننين (عشان خاطري مش عايز انام سبيني شويه صغيرين)

مياده : شوف الساعة كام ......الساعة9 ..... يلا تعال ننام وهحكيلك حتوته

................................................

محمود : مش ليه دعوه انت ليه مش تروحي معايا المدرسه

ميادة : عشان انا كبيره ...... بص انا طويله ازاي

محمود : يعني انا لما هكبر هروح مدرستك

ميادة : ايوه ..... يا سيدي وبعدين هتيقي دكتور مشهور قوي

محمود : ايوه ...انا لما هكبر هبقي دكتور .....عشان مش تتعبي تاني

مياده : ممكن نمشي عشان اتأخرنا

محمود : ماشي ....... يلا بينا

................................................

محمود : ميادة ...ميادة .. ميادة ... انا نجحت اناااااااااااااااا نجححححححححححححت

ميادة : مبروك الف الف الف الف الف مبروك ياحبيبي

وعقبال متبفى دكتور أد الدنيا

محمود : ان شاء الله هروح أقول لبابا

ميادة : طيب روح

..................................................

• ميادة : dady are you ok

• محمود : m fine ’I...... انا كويس

• مياده : طب انت مش هتدخل

ياليتك تدرين أي عذاب اعيش به الان ياصغيرتي لقد عدت وانا احمل الدواء ولكن اين مريضي ....فقد رحل

اااااااااااااااااااااه ...... لو كان بأمكاني ان امحوا ذاكرتي لفعلت

• محمود : هنمشي بعد ساعة تقريبا العمال هيجوا بعد شويه .... هنقعد بفندق يومين ....تلاته .... اربعه وبعدين نرجع تاني

• ميادة :s ok ’ it ..... معنديش مانع

بقائي معكم الان لن يجدي نفعا فأنا خارج نطاق الخدمة

ولا استطيع التحدث مع احد

وربما لن اتحدث معكم اليوم بأكمله ..............

**************************

( سما )

الا تملكون دواء للنسيان ؟ ..... وليس له اضرار جانبيه اذا سمحتم ......

هل تعرفون كيف اصبحت ؟ ...

ـ اصبحت كسفينة ضلت الطريق .... فهي لا تستطيع العودة .. ولا يمكنها المتابعة ...

اتجهاتها مشكوك بأمرها ....... البحر رفيقها الوحيد

ـ اصبحت كغريق تمسك بطوق نجاة لا فائدة له ، حاولوا الجميع مساعدته ،فأبى وقال معي طوقي سينجيني ... وضل وحيدا

لايعرف العوم ، ولا يستطيع ان يستخدم الطوق

اصبحت كهؤلاء ....... بل اكثر بقليل ، فأنا تمسكت بالماضي ،

المـــــــــــــــــــــــاضــــــــــــي ، كلمة ..... كلمة واحدة ...... اربع حروف ..... انا متمسكة باربعة احرف فقط ....

أي جنون اعيش به .....

صرخت بصوت تلك المرة ... يكـــــــــــــفـــــــــــــي

الى متى سأتمسك به ..... اعتقد قد حان الوقت لاطلاق صراحة .....

خرجت من غرفتي مسرعا الى حجلرة براء .... طرقت الباب ثم دخلت دون ان يسمح لي كالعادة ... انا لا استأذن الدخول ،

انا فقط اجعلها تعلم انني سأدخل

• سما : براء عندك صندوق صغير ، كرتونه صغيره أي حاجة مربعه

• براء : تقريبا عني صندوق فاضي كان فيه هديه زمان بس انا معلقة الهدية

سما : انت محتجاه

• براء : لا عادي يعني ....هو اصلا مركون تحت السرير

• سما : طب هاتيه

• براء ( بأستغراب شديد ) : خدي


اعطتني الصندوق ورحلت كما دخلت سريعا دون أي تفسير لما حدث

عدت الى حجرتي ( قوقعتي كما تسميها ريناد )

فتحت كل الادراج ، وأخذت كل اوراق الماضي ، وضعت كل شي يتعلق به ، وبالماضي هنا

ومن ثم احضرت شريطا وربط الصندوق بأحكام وكأنني

اخشى ان يخرج الماضي منه

نظرت الى الصندوق وانا ارسم ابتسامة شماته على وجهي .............

لن اكون السفينة ........ ولن اكون الغريق ........ ولن تمسك بالماضي ........

وداعــــــــــــا أيــــــــــها المــــــاضي

*********************************

( وصال )


يا ليتني استطيع محو الماضي انا الاخرى ....... ليس ابي والزمن فقط من يذكرونني بالماضي ..... عيني ايضا لم تترك لي

المجال للاخنيار ، وكان الطبيعة وابي تحالفوا معا ضدي ....انشأوا حزب معا ليجعاني مرتبطة بالماضي حزب يدعى ( لا

للنسيان )........

تمعنت النظر بي في المرآة كم اشبهك ............. لا بل اصبحت نسخة منك ... الا يكفني ان يوم ميلادك هو ميلادي ، ان لون

عيني كلون عينك ، والان اصبحت شبيهتك ....

• يوسف : وصال .... وصال .....وصااااااااااااااااااال

• وصال : نعم ...........انت بتنادي

• يوسف : بنادي ! انا انتحرت يا بابا جنبك ...... انت كويسة

• وصال : انا كويسة ..... شوية صداع ، انت عارف اخواتي

• يوسف : خدي مسكن ونامي ..........وهتبقي كويسة ان شاء الله

• وصال : ان شاء الله ....

• يوسف : اقربي ....تعالي هنا

اقتربت من يوسف وجلست بجانبه امسك برأسي ووضعها على صدره واخد يمسح على شعري

كم انت رائع ..... وكم انا محظوظة بوجودك بجانبي الان

• يوسف : مالك ... فيكي ايه

• وصال : .......................

• يوسف : شكلك نسيتي ان اعرفك اكتر من نفسي ، انا يوسف يا وصال ...

• وصال : .......................

• يوسف : برحتك بس انا موجود لو حبيتي تكلمي

مازال يوسف يتكلم بصوت اشبه بالهمس ، ومازال مستمرا في المسح على شعري ، وما زلت انا مستمرة في

صمتي ..........

كنت على وشك ان اتحدث ، ولكن ماذا اقول له .......

اذ كان هو الاخر يربطني بالماضي

نحمد الله ...... فانا افضل حال عن غيري .....

بدأ النوم يطرق بابي ، سأتقبله واراكم غدا ... تصبحون على خير

**********************

( جيلان )

الماضي بالنسبة لي نجمة في السماء اراها من بعيد واقول يا ليتني اقف فوق تلك البنايه لكنت امسكت بها

وفي الواقع هي ابعد ما تكون

هذا هو الماضي اقرب لي من نفسي اتذكره كل يوم

بل في الواقع لم انساه ولو للحظات ....وفي نفس الوقت

هو بعيد عني كل البعد

هل تعتقدون ان وصال شعرت ان هناك شيء ؟ .....

ليكن ..... لا اهتم هي من دفعتني ان افعل هذا ..

نعم هي .......... هل عندكم رأي اخر .................

انا حقا لم اتذكر ان وصال على علم بطريقتي في الهروب

ما الذي توصلت اليه ؟ ما الذي دفعها ان تأتي الى هنا

هل اخبركم بشيء اشتقت اليه ........ لاتنظروا هكذا

هل تعرفون شيء اخر اريد النوم وبشده تصبحون على خير

( الهروب هو افضل طريقه ) لاتنسوا


************************
لــنــــــدن

( كريم )

• كريم : Happy Birthday to you

Happy Birthday to you

Happy Birthday to Gege

Happy Birthday to you

كل سنة وانت طيبه يا احلى جيجي بالدنيا ومع اني بحس ماما كبيره عليكي بس ولا يهمك كل سنة وانت طيبة ياحسن ام

دي في الدنيا

• جيهان : وانت طيب ياحبيبي ..... اخبارك ايه النهارده

• كريم : ok كويس الشغل تمام بس في كام حاجة محتجين توقيعك

• جيهان : ما انت لو تسمع كلامي وتخليني اعملك توكيل

• كريم : جيجي الموضوع ده اتكلمنا في كتير وقلتلك وجهة نظري انا عايزك تبقي جنبي فاهمه انا بعمل ايه

• جيهان : طيب بعدين اشوف حكاية الورق ...... بس قولي في الاول عملت ايه في حكاية (حسين سلامه)

• كريم : حسين .... حسين مين ......... اه افتكرت كل اللي قدرت اعرفه ان متعافد مع فرع لينا في القاهره ومع كام فرع

تاني بنتعامل معاهم ......... رجل اعمال كويس ..... شاطر من الاخر

• جيهان : كويس

• كريم : جيجي انت بتفكري في ايه بالظبط

• جيهان : بعدين هتعرف ..... انا طلعه انام تصبح على خير

• كريم : وانت من اهله

قلتها بالرغم انني على يقين تام انها لن تنام ... كل ما هناك انها تعلم انني سأتحدث عن ابنتها ... وغرورها يعجز عن المواجهة لذلك فضلت الهروب للنوم على مواجهة الماضي

عذرا .... لم يسمح لي الوقت بالتعرف

انا كريم منصور في 32 من عمري رجل اعمال دخلت هذا العالم منذ زمن لا اتذكر متى ولكنه من زمن بعيد ….. واجهت

مشاكل في البداية وبذكائي استطعت ان اتخطاها

ربما تتعجبون من ثقتي الزائده عن الحد ولكن هذه هي تربيه جيهان االتي اعتز بها مزيج من الثقة والغرور الكبرياء والتواضع

ان بدأت بالحديث عنها لن انتهي فهي امي وصديقتي واختي هي كل شيء

كيف تكون ابنة جيهان ؟ السؤال الذي عجزت عن اجابته ، ان كانت جيهان هكذا فكيف تكون ابنتها

انا لا اعرف شيء عنها ، ولكني اعرف جيهان جيدا

عندما احضر ابي جيهان توقعت انها لن تبقى لاكثر من 3 اشهر وان لم ترحل ، كنت سأجعلها ترحل ..... هذه كانت وظيفتي

حماية ابي من زوجاته

فجميع من تزوجن بأبي نقصات عقل ودين ..... ان لا امزح

انا لا امزح فجميع من تزوجهن ابي ينقصهن العقل

لا اعرف هل كان لابي جاذبية لذلك النوع من الفتايات ام مجرد صدفة

عدا هي فكانت تختلف معهن في كل شئ

انا لا اعرف والدتي ولكن اعرف جيهان وهي تكفيني

معذرة يجب ان اجيب علي هاتفي فهو لم يكف عن الرنين منذ فترة

_كريم: كريم يتحدث ... من معي .....

_...........................

_كريم: مننننننننن


انتهي الفصل السادس.

الساحره الصغيره 21-03-12 10:45 PM

اسفة لكل اللي متبعين الروايه بتعتي انا مش هقدر انزل الفصل انهارده ( خطوبة اختي بكره ) والله ملحقتش اكتب

الفصل ومش عارفه هنزل الفصل الجديد امتي

بعتذر مرة تانيه لكل القراء اللي شفتهم والللي ورا الانظار

اشفكم قريب واحتمال يوم الاحد وان شاء الله هحدد معاد ثابت

الساحره الصغيره 27-03-12 04:38 PM

الفصل السابع
(سما )
صوت مزعج تسلل الى نومي لا اعرف ماهية هذا الصوت ولكنه مزعج الى حد الجنون
انقطع الصوت للحظات ثم عاد من جديد
وضعت وسادة فوق رأسي في محاولة فاشله لمنع الصوت ان يصل الي فتحت عيني ببطئ شديد واغلقتهم مرة اخرى
انا من الاشخاص التي لا تستطيع مقاومة النوم
استسلمت للنوم مرة ثالثه ليعود الصوت المزعج سريعا وكأنه يعلم اني عدت للنوم مرة اخرى
قاومت النوم قليلا ونظرت للساعة التي بجانبي وجدها تشير الى 8
امسكت بهاتفي فالصوت المزعج كان له قربت الهاتف بعد ان ضغط فوق الزر الاخصر دون حتى ان اكلف على نفسي عناء النظر الى المتصل
نهلة : بسرعة فوقي عندي ليكي خبر بمليون جنيه
سما : مين معايا ....
نهلة : سمااااا يلا فوقي بقي عشان أقولك خبر حلو
سما : هو في خبر حلو يبقى الساعة 8
نهلة : ايوه في عشان مقبلتك في شركة......... هتبقي الساعة 9
سما :ااااااااايه.....!

***********************
(جيلان )

اكره الاسيقاظ مبكرا اكثر من كرهي لهذا البيت
فأنا مازلت في مشكلة مع النهوض من النوم انا لا احب النوم ولكن عندما انام لا احب النهوض احسد سما فالبطبع هي الان في عالم الاحلام ....... فهي قد انهت دراستها منذ زمن ولا يوجد ما يستدعي ان تستيقظ
نظرت مرة اخيره الى نفسي بالمراة .... تأكدت من كل شي ... فانا لا اقبل بالقليل اي ان كان ..... فيجب ان يكون كل شيء اكثر من ممتاز
اعادني لللواقع صوت ريناد
• ريناد : جيلان لو خلصتي يلا عشان منتأخرش
• جيلان : قربت اخلص اسبقيني انتي
• ريناد : طيب مستنياكي تحت

o لا اعرف متى ستقلع عن تلك الحركة ان تدخل دون حتى ان تبهني انا لا اطلب ان تسأذن ولكن تنبهني اكاد اجن من تلك الفتاة كنت اضع اللمسات الاخيره وابتسم لمرور صورة تلك الريناد امامي ....... ريناد هي اجمل من في البيت (من بعدي طبعا )
اختفت ابتسامتي سريعا لمرور ذكرى شخص اعتقد انه طي في عالم النسيان اغلقت عيني وانا اضغط على اسناني .... حمدا لله ان ملامحي تختلف عن ملامحها التي ما زلت في محاولة نسيانها
ايقظني صوت ريناد
ريناد: جيلااااااااان يلا بسرعه هنتأخر
جيلان : حاضر حاضر انا نازله نازله خلاص خلصت
ماذا فعلت لاعاقب بريناد جيلان : يلا بينا
ريناد : اخيراااااااااا

************
(براء)

اسيقظت دون مساعدة خارجيه من احد فهذه انا انام و اسيقظ دون تدخل من احد
عاده منذ زمن اسيقظ قبل الشمس بقليل واصلي الفجر وابدأ بانظار اسيقاظ الشمس فهي الاخرى بستيقظ دون تدخل من احد
كل تلك الطقوس فعلتها منذ ساعتين تقريبا ...... نظرت مرة اخيره الى نفسي بالمرآة لأتأكد ان كل شي متعلق بي اكثر من ممتاز فأنا الاخرى لا تقبل بالقليل
وقع نظري على صورة والدتي امسكت بها وانا امسح على حوافها
_ صباح الخير يا ميادة
نظرت الى ملامحي اصبحت اشبها قليلا ولكن هناك اختلاف .... فعيني ليست كعين ميادة ولا حتى كعين ابي
اعدت صورة ميادة ونزلت للاسفل وجدت عمر يجلس امام طاولة الطعام وريناد تقف امام السلالم (بالطبع تنتظر جيلان ) اشفق عليها فجيلان من الاشخاص التي لا تعترف بالوقت
الوقت بالنسبه لها كالزينة
بالنسبه لريناد لا يتقابلون كثيرا
سوا في المناسبات واحيانا لا يتقابلون
طبعت قبلة على خد عمر وانا ارسم ابتسامتي
• براء : صباح الخير
• عمر : ..................
• براء : عمررررررررررر ....صباح الخير
• عمر : ................
• براء : عمر انت كده هتخليني اندم ان اتكلمت معاك في الموضوع
• عمر : براء انت شايفه انوا موضوع عادي
• يراء : انا كل اللي قولته نفسي يعني مفيش حاجه بجد
• عمر : شوفتي يعني المبدأ موجود
• براء : انا مفروض تكون واقف معايا مش ضدي
• عمر : ............................
8رسمت ابتسامتي مرةاخرى وقلت بهمس
براء : خلاص ياسيدي اسفة مش هكلم في الموضوع مرة تانية
• عمر :....................

ريناد : جيلااااااااااااااان
كانت تلك الصرخة هي من انهت الموضوع
االموضوع ظاهريا اغلق ولكن سيعود فتحه عما قريب ......... وقريب جدا بعد
واخيرا ها قد ظهرت جيلان .. كنا على وشك الرحيل جميعا لولا ظهور سما المفاجئ

سما : مالكوا ؟ فيه ايه ؟ شيفين عافريت قدمكوا ؟ صباح الخير
ريناد : ايه اللي صحاكي بدري ........ مش من عاويدك يعني .
جيلان :هههههههه واضح ان تأثيري قوي
براء : سما احلفي انك صحيتي لوحدك من غير ما حد يقف فوق راسك
سما : بس بس بس وحدة وحدة بالدور
عمر :سما رايحه فين بدري كده
سما ( بأتسامة غرور ) : الشششغل
كلمة واحدة فقط اوقفت سيل الاسلة ، ورسمت الدهشةعلى اوجه الجميع
سما وجدت عمل بعد طول انتظار......... للننتظر ونرى ان كان سيستمر ام لا اوبمعنى اخر تعود سما للفراغ مرة اخرى ( ترجع ريما لعدتها القديمة )
كل ما علينا فعله هو الانتظار ........ فقط الانتظار
براء : عمررررررررررر ......اتاخرنا يلا بسرعة
***********************
لنــــــدن 4:30
( كريم )
مرت اكثر من 5 ساعات وانا لا افهم ما الذي يحدث هل نمت ام لا ؟ ........
فقط مكالمة فعلت كل هذا ، مكالمة واحده ..... هي ليست مكالمة
هذه الكلمة هي ابعدما تكون عما حدث ، ما حدث منذ ساعات لا يطلق عليه مكالمة ......

احداثها مازالت تتكرر امامي وكأنها تحدث الان
صوتها ما زال يرن في اذني
اغلقت عيني في محاولة اعرف انها فاشلة ولن استطيع النوم
لارى احداث المكالمة تكرر للمرة 1000

( الحوار مترجم )
كريم : كريم يتحدث ........ من معي
.....: كريم هذه انا
كريم : مننننننننن
......: كريم ..... ارجوك لاتغلق ....
كريم : اسف ..... ال اللقاء
...... : كريم ارجوك انا بحاجة اليك .....
كريم : ماذا تريدين .. بسرعة انا لا املك الوقت
.......:كريم ارجوك...اريد مقابلتك ... انا فعلا بحاجة اليك
كريم :.......................
........ : دعنا نتقابل ... ارجوك ...
كريم : حسنا ليكن ...... اراكي غدا في 8 مساءا
........: اراك غدا ..... في نفس المكان
كريم : لااااااااااااااااا
......: في مطعم (.......) ..... اراك هناك ...والان الى اللقاء
اغلقت الهاتف دون سماع ردها
جيهان: كريم حبيبي يلا اصحى الفجر قرب يأدن

فتحت عيني لاجد جيهان امامي
كريم : حاضر.... انا اصلا صاحي
جيهان : طب يلا قوم

تبعتها بنظري الى ان تلاشت بين الظلام ...... اي أسيقاظ تتحدثين عنه ؟ انا لم انم مطلقا ...... فنوم لم يطرق بابي ولو لبضع لحظات
فقد عاد النوم لمخاصمتي كما كان يفعل في الماضي

جيهان : كررررررررررررررريم
كريم : حاضر ....حاضر ...........

****************************

مـــــصـــر 8:30

( نهلة )

انتهيت من كل شيء تقريبا ومازلت انتظر سما ......
توقعت ردة فعل سما واعترف ان ردة فعلها هذه فاقت جميع توقعاتي ...
انتم تعرفون من انا ؟ اليس كذلك ؟ .....
لا اعتقد ان هناك شخص يجهل من انا ...... ولانني كريمة جدا...... ساعرفكم بي مرة اخرى
انا (نهلة سليمان ) في 24 من عمري متزوجة (مع وقف التنفيذ)......... اعني بأنه قد تم عقد قراني منذ عامين اما موعد الزفاف فمؤجل الى اجل غير مسمى
وحيدة ، احب القراءة جدا ، وفضوليه الى ابعد حد
وهذا اكثر شيء يزعج سما .......
حياتي من غير سما لم اجربها ولا اريد تجربتها فسما تعني لي الكثير صديقتي ، اختي وامي ايضا في بعض الاحيان ......
مر على صداقتنا 18 عاما لم نفترق ...... صداقتنا تجاوزت حدود الكلام ....
ولاكون اكثر صدقا ......كنا 5 لا نفترق تجمع بيننا صداقة لا تصف ببضع كلمات
( احمد وياسين ويوسف وانا وسما ) برغم ان اعمارنا تختلف ولكن صداقتنا كانت الاقوى
فاحمد وياسين اكبر من يوسف بعام وانا وسما اصغر من يوسف بعام
مازلت اتذكر ذلك اليوم الذي اخبرنا فيه احمد برحيلة كانت صدمة لنا جميعا ......والصدمة الاكبر من نصيب سما
لنكتشف حقيقة تجاهلناها جميعا احمد بالنسبة لسما ليس مجرد صديق فقد تجاوز تلك المرحلة من زمن
برحيل احمد كتبت النهاية لصداقتنا .... صحيح مازلنا اصدقاء ولكن .......

الساحره الصغيره 31-03-12 10:54 PM

الفصل الثامن

(سما )

مازلت لا اصدق انني وجدت عمل بشروطي ...... انني سأعمل دون واسطة ابي ، ساعمل دون تدخل من ابي ، بعيدا

عن ابي ،

لاول مرة القدر يكون معي ..... الحظ يكون حليفي .... السعادة تكون صديقتي .....

امس كان اخر سطر في احزاني ، واليوم سيكون اول سطر في صفحة جديده خالية من الماضي ... خالية من احمد

كما قلتها بالامس وسأقوله اليوم وكل يوم

وداعــــــــــــــــــــــا ايــــــــــها المـــــــــــاضـــــــــــي

• نهلة : صباح الخير

• سما : صباح النور ؟ اخبارك

• نهلة : احلى منك

• سما : ههههههههههه من ضحك عليكي

• نهلة : ههههههه .... وثفة في نفسي مش مستنيه رأيك

• سما : ههههههههههه .......نهلة متاكده اني محدش يعرف انا مين

• نهلة : والله ( ياسين ) قالي كده ..... وبعدين عرفوكي ولا لأ دي مش مشكلة ..... المهم انها مش شركة

باباكي ولا ايه

• سما : معاكي حق .... المهم انها مش شركة بابا

• نهلة : صحيح ... عموا لسه مظهرش

• سما : لا


اكتفيت بحرفين .... اشعر بأن هناك ما سيحدث شيء سيغير مسار حياتي ...

• سما : وصلنا .... مش دي الشركة

• نهلة : ايوه هي دي ..... انت عارفه احنا مش في قسم واحد ..... وinterview هتكون فأماكن مختلفة

• سما : قولتيلي في التليفون الصبح

توجهنا لداخل المبني .... المنى فقط يبعث بداخلي الرعب فما بال المقابلة

استقبلتا فتاة تقريبا 25 تبدوا كعروسة الاطفال ..... انيقه ولكن انا واخوتي اكثر اناقة

جلسنا للحظات تهامسنا قليلا قبل ان اسمع اسمي بصوت تلك الفتاة

ــ انسة سما تقدري تتفضلي

قلقي وصل الى اقصى حد له وربما تجاوزها ...... وكان نهاية العالم اقتربت ... لا اعرف لماذا ابدوا خائفة .؟

انا بطبيعتي اخاف من المجهول ..... ولكني استخرت الله ...... ( يارب ساعدني )

دخلت حيث اشارة لي ( باربي ) انا لا اعرف اسمها واعتقد انه يجب ان يكون ( باربي )

كان يوجد 3 كراسي ورجلين فقط ... لم اكترث واقتربت

• سما : السلام عليكم

• ــ وعليكم السلام .... انسة سما مش كده

• سما : ايوه انا

• .....: انا الاستاذ شاذلي المدير التنفيذي للشركة .... وده الاستاذ صالح المستشار القانوني ..... واعتذر ليكي

بالنيابة عن الاستاذ علي المسؤل عن القسم اللي هتشغلي فيه هو هيتأخر نص ساعة مش اكتر

اين اختفوا 28 حرف ... ابدوا كالحمقاء لا اعرف ماذا يجب ان اقول

• سما : ................

• شاذلي : انسة سما .. عشان مطولش عليكي .... C,V بتاعك كويس جدا ، وخصوصا انك لسه جديدة في

مجال الشغل ، بالاضافة اني شوفت كام تصميم ليكي حلوين جدا ودي حقيقة لازم اقولها انت موهوبه

• سما : شكرا ..( اقسم لكم ابدوا كالبلهاء )

• صالح : عندك علم انك هتفضلي 6 شهور تحت التدريب

• سما : ايوه عارفه ..... ودي هتكون فرصة كويسه ليا اكيد

الوقت مر سربعا لم اشعر به ..... سؤلت واجبت ولم ابدوا كالبلهاء ( الحمد لله ) ثلاثتنا لم ننتبه لمرور الوقت الا عنما دخل هو

• علي : اسف على التأخير

اخر شيء اتوقعه ان ارى هذا الشخص هنا والان ....... ( اتكشفت؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛ )

**********************
( نهلة )

دخول سما وترني بدون سبب محدد اشعر وكأن جميع النظار متجهه الى ...... اعجز عن التفكير ، وهذه الفتاه او ( باربي )

كما سمتها سما يبعث التوتر

صوت نفس الفتاة وهي تناديني بعث بداخلي القلق بجانب التوتر ( عشان خاطري مشوا الباربي دي من هنا )

• انسة نهلة تقدري تفضلي

• اوكيه

اشارة الى حجرة اخرى تبتعد عن سما بحجرتين تقريبا
سميت بالله ودخلت

• عبد الكريم : انسة نهلة مش كده .....

• نهله : ايوه انا

• كبد الكريم :اتفضلي استريحي

• ........ : متأخرتش مش كده

كنت على وشلك الجلوس ولكن صوته شل كل حواسي

من اين اتى هذا ..؟ رفعت عيني لأراه كما اعتدت ان اراه .... لم يتغير يظهر دائما من العدم

• عبد الكريم : لا متأخرتش ..... وادي يا ستي المسؤل عن القسم اللي هتشتغلي فيه وصل ... دلوقتي نقدر نبدأ المقابلة

• نهلة : ....................

***************************


( ريناد )

• رينا ........... رينا ......ريناد

هنا فقط التفت ووجهت كلامي الى صديقتي بل اكثر من مجرد صديقة

• ريناد : قولتلك 100 مرة اسمي ريناد .... رينا ده بينرفزني ..... وقولتلك لو قولتي رينا مش هرد عليكي

• فطيما : بس بس خلاص ..... ريناد ريناد انت حرة ..... ( بزعل ) بس انا بحب اسم رينا

• ريناد : فاطمة .... والله لو مسكتي انت عارفه ممكن اعمل ايه

• فطيما : عارفه ... عارفه .... ياساتر عليكي وبعدين انا اسمي فطيما مش فاطمة

• ريناد : اسمك بطه ارتحتي

• فطيما : ههههههههههه بايخه ..... امشي ياحجه امشي ده انتي الكلام معاكي ضايع

ابتسمت لها وانا اضمها ( اخبارك ايه )

• فطيما : لا بجد .... دلوقتي اللي افتكرتي

اعرف فطيما منذ 5 سنوات هي ليست من سكان القاهرة

يمكن لهذا السبب ...... لا يهم السبب ...... المهم ان فطيما هي الشخص الاقرب الي

• فطيما : اخبار الدراسة ايه

• ريناد : شغاله ..... غريبه جروبك فين المره دي

• فطيما : كلهم تقريبا مسافرين..... لسه موصلوش

• ريناد : احسن

• فطيما : حرام عليكي ..... والله دمهم خفيف جدا وخصوصا وليد .... بس انت اللي رفضه تتغرفي عليهم

وكانها توقفت عن الكلام ... تحرك شفتيها دون ان يصدر صوت

ذكر الاسم فقط ذكرني بالذي مضي ..... فما الذي سيحدث ان رأيت هذا الوليد ....... تريدين مني ان اتعرف على جروب

يضم بينه اكثر الاسماء كرها لدي

يا ليتك تصمتين ...... حتى اعود الى الواقع

• فطيما : ريناد انت كويسه ...... رينــــــــــــاد انت كويسه

• ريناد : ايوه كويسه ... كوـيٍــ ـسه .... يلا بينا المحاضرة قربت تبدأ


***************************

( محمود )

• مياده : واو يابابا ..... البيت بقي تحفه .... wonderful يجنن يجنن يجنن ..... تحفه فنيه ...... ياي Amazing

كلمات المدح من ميادة كانت تؤكد لي ان ما اراه حقيقة ان منزل ابي قد تحول الى شيء اخر .... ان منزلنا انا واميرتي قد

اصبح كما تمنينا

اااااااااااااااااه يا اميرتي لقد تحقق حلمك .... عودي لكي تتأكدي بنفسك..... تتأكدي بنفسك انني لم انساك ولم انسى حلمك

• مياده : عارف يا محمود نفسي في ايه

• محمود : ايه .....

• مياده : نفسي اكون مهندسة ديكور واغير البيت ده كله .....ارسم وارسم وارسم لحد متعب

• محمود : ............

لم اكن اعلم ان مرضك هو من يمنعك ..... كنت اصغر من ان استوعب ما تقولين ، ولكن لم انساه

لقد حققت كل احلامك ، اصبحت طبيب من اجلك لا بل اصبحت من اشهر الاطباءمن اجلك ...... غيرت البيت من اجلك ......

اسميت ابنتي مياده من اجلك ايضا


• مياده : بابا ..... بابا .... بابا .... بابا

• محمود : نعم ...... عايزه حاجه ياحببتي

• مياده : لا ابدا ... انت كويس

• محود : كويس... كويس

لا لست بخير اريد ان اصرخ واقول انني لست بخير ... مشتاق اليها ... مشتاق الى اميرتي ..... اشعر بجزء منها فوق الارض .... ( استغفر الله )

مشتاق اليك يااميرتي ....

مشتاق اليك يا امي .......

مشتاق اليك يا اختي .....

مشتاق اليك يا صديقتي .

مشــــــــــــتاق .... وقد مل الاشتياق مني

• مياده : بابا حبيبي ..لنت متأكد انك كويس

• محمود : كويس ... .بس محتاج اكون لوحدي... I'll go to my room ... شوفي البيت براحتك

هل شعوري بسبب وجودي في المنزل الذي ضمن سويا ... ام خيالات لاستطيع الغيش

اشعر بك قريبة مني الى حد الجنون ..... واشعر براحة لاحساسي انك قريبه

****************************

نهاية الفصل الثامن

الساحره الصغيره 11-04-12 12:49 AM

السلام عليكم ورحمة الله

اعتذر للجميع عن تأخيري

واعتذر ايضا عن الاخطاء الاملائية المهوله التي وجدها في الفصول السابقة

واعتذر عن عدم التزامي بمواعيدي

ان شاء الله هنزل البارت الجديد بكرة الظهر باالكتير

تحية مني للجميع وارجوا ان تكون روايتي نالت ولو قليل من اعجابكم

الساحره الصغيره 11-04-12 11:25 AM

الفصل التاسع

)براء(
اليوم يختلف عن اي يوم قد مر من قبل

بداية بصباحي والله اعلم كيف سينتهي

اختفاء ابي لا يثير اي جدل في البيت

ولن يثير..... اخوتي واعرف كيف يفكرون

الوقت يمر كالسلحفة...... لم يأتي احد

من اصدقائي الى الان

........ :اكيد بتفكري فيا مش كده

براء: مش معقول امنييييه ...... وصلتي امتى ؟ انت قولتي هتكوني هنا الاسبوع الجاي

طبعا كل هذا الكلام تم قوله وانا

احتضنها هذه عاده لا يمكن الاستغناء عنها

امنيه : في الاول خليني قعد وبعدين هقولك ايه اللي حصل

براء : تعالي قعدي هنا ..... يلا احكي كل ..... بس قبل كل ده انت عارفه انك ندلة

امنيه : اول حاجه اسفة اني مجتش فرح وصال بس والله غصب عني ...... وبعدين احنا كنا هنجي الاسبوع الجاي بس اسامة عنده محاضرات مهمة وانت عارفة اول سنه لسه جديد

براء : حمد الله على السلامه ..... بس بردوا زعلانه

امنيه : والله بجد مقدرتش .... وبعدين هبقي أقولك السبب .... سيبك مني دلوقتي انت مالك ؟ ايه اللي حصل معاكي

براء : ولا حاجه ..... كنت بتكلم انا وعمر امبارح وقولتله ع الموضوع اللي قولتهولك قبل كده .... وكأني قولتله عايزه انتحر

امنيه : موضوع ايه ..... !.

براء : امنيييييه .... مش طالبه زهايمر خالص

امنيه : موضوع ايه ده ...... اه قصدك علي حكايه سفرك

براء : شاااطره ....عرفتيها لوحدك ولا حد قالك

امنيه : ههههه ... لا عرفتها لوحدي شوفتي ازاي وبعدين موضوع سفرك ده صعب جدااااا ... ان لم يكن مستحيل
غيداء : هاي صبابا ...... كيفكن

براء : غيداء ...... مش معقول غيرتي تسريحة شعرك للمره 4

غيداء : ايه ... بس عن جد مو حلو هيك .........

براء : هو حلو بس كأن في حد لعب في شعرك شخت بخت

امنيه : ههههههههههه ....لا ياهبله هما كانوا بيدورا على الكنز

براء : ههههههههه لا لا هو في حد خضها قبل ما تيجي

غيداء : ههههههه..... لا يخفيفه منك ليها انا اتكعبلت وانا ماشيه

اسماء : انا جيييت ...... اكيد كنتوا بتجيبوا في سرتي مش كده

امنيه : احلى حاجه فيكي ثقتك في نفسك

اسماء : عارفه ... عارفه .... بسم الله الرحمن الرحيم مين العفريته .....قصدي مين الاخت

غيداء : العفريته اللي هو انت ..... ياروح ماما

اسماء : ايه ده دي غيداء ...... انا كنت فاكراكم اتعرفتوا على حد من العالم الخارجي
_ ههههههههه

غيداء : اضحكوا اضحكوا انا عارفه انكوا غيرنين مني على فكرة ......



بعد ان اكتمل عددنا سأعرفكم على

اصدقائي وكنزي الوحيد

من تجلس بجانبي هي امنيه تحمل من
الجمال الكثير بل في عالم النساء يقال

عنها جميلة حجابها بسيط لا يلفت

النظر ..... وحيدة لا تملك اخ او اخت

فقط هي ووالدتها اما والدها فتوفى الى

رحمة الله منذ عامين تقريبا ...... امنيه لديها

مشكلة واحدة فقط تعتقد بان الجميع

ملائكة وان كل من تتعرف عليهم

يهتمون بها لا لغرض ما وهذا ما لا يحدث

ليس الجميع كما تعتقد ...

اما تلك الفتاه ذات الشعر الأحمر الغريب

تدعى غيداء فتاة بعد 7اولاد كانت فرحة
والدها عندما ولدت لا تقدر بثمن واقسم
ان يسميها على اسم طبيبتها ولانها

محظوظة كانت طبيبتها سوريه تدعى

غيداء.. الدلع بجانب غيداء لا يذكر فغيداء

دلعها قد زاد عن الحد المطلوب ....

وهذه هي اسماء اهم عنصر في

مجموعتي من دونها لا يكتمل اليوم

تحمل الصفات الكثير لن استطيع

احصائها واكثر الاشياء التي اكرها بها

عنيده الى حد الجنون

اسماء : لا لا يا ميمو هما كانوا عايزين يلعبوا كوره

امنيه : لا يا بابا انا جبتها خلاص اكيد ده من اثار الحرب

لن ينتهوا الان فغيداء هي طبق الموسم لهذا اليوم

براء : يلا يا حبيبتي منك ليها المحاضره قربت تبدء ولما نرجع نبقى نشوف ايه اللي حصل في شعرها

اسماء: ماشي يلا بينا ..... بس مليش دعوه لو مسكوها جوه انا قلتلكوا

غيداء : لا بجد

اسماء : اااه

لا تقلقوا هذا ما يحدث لمن يحاول ان

يضايق غيداء فلا تقتربوا منها

***********************
)وصال(

من يعرفني جيدا لا يصدق ان هذه هي

انا .....فمنذ شهر تقريبا من كان يملك

صبر لا يقاس يأتي لإيقاظي ...... فأنا

عاشقة للنوم وبشده ....حمدا لله ان

يوسف هو الاخر يحب النوم ....وانا قلت

حدت نومي قليلا ......

مازلت احب النوم ولكن حبي له بجانب يوسف شيء لا يذكر

نظرت الى الساعة وجدتها تشير الى

12ظهرا امسكت بهاتف يوسف الخاص

واجريت مكالمه في غاية الاهميه ... بالنسبة لي

وصال : الو
.....................
عاملة ايه
................
انت فاضيه

لو انت مش فاضيه ..... يبقى مصر اكيد حصل فيها حاجه
..........................
وصال : ههههههه .....خلاص خلاص انا اصلا غلطانه اني اتصلت بيكي وكنت نويه اعزمك على الغدا

.........................
وصال : دلوقتي بقيت سوسو ..........
المهم بطلي رغي وقومي البسي مستنياكي
..............
انا دلوقتي هروح اصحي يوسف وساعة بظبط وتيجي ..... اعملك ايه مش اخوكي
...................
اوك ......كده تمام يلا سلام بقى

اغلقت الهاتف وبهذا اكون انتهيت من

الجزء الاول في المهنة ...... وبقى الجزء

الاصعب وهو محاوله ايقاظ يوسف

وصال : يووووووووسف ..... يوسف ..... يوسف يوسف ... يوسف...يوسففف

يوسف : بسم الله الرحمن الرحيم ...... في ايه ؟

وصال : ههههههههههه ... مفيش حاجه .... بصحيك

يوسف : بتصحيني ...... بزمتك في عروسة تصحي جوزها كده

وصال : اه في ..... انا ههههههههههه

هناك شيء اخر يجمع بيني وبين اخوتي ....نظرة البراءة تلك هي ما تميزنا

وصال ( بصوت طفولي ) : اه والله كنت بصيحك ..... هو انا عملت حاجة غلط ....مش انت قولتلي صحيني

يوسف : قولتلك صحيني مش تصرعيني

وصال : هههههههه

يوسف : وبعدين في اكتر من طريقة

عشان تصحيني بيها ..... يعني ممكن بصوت واطيي كده وحنين تقولي يلا يا يوسف ياحبيبي اصحي

وصال : حبيبي ....لا يابا انا مخنش ثقة اهلي فيا ابدا ..... معلش احنا متفقناش على كده .... انت قلت اصحيك ودي افضل طريقه صدقني

يوسف : ....................

نظرة واحدة فقط ليوسف لاكتشف انه

ينوي شرا بي فانا اعرفه حق المعرفه

يوسف : مش عايزه تخوني ثقة باباكي ..... مش كده

وصال : ههههههه ايوه ....بس خليك بعيد احسن

يوسف : لا

وصال : والله خلاص بس ابعد .....

وصال : وبعدين انا نسيت اقولك .... نور اختك زمنها جايه

يوسف : ااااااايه

وصال : نور اختك زمنها جايه

يوسف : نعم ..... عيدي تاني كده

وصال : ههههههههه نوررررررر اختتتتتتك زمننننننها جاييييييه ههههههه
لم اتمالك نفسي فمنظر صدمته يكفي ... يوسف ينوي شرا وافضل حل هو الهروب

يوسف : تعالي تعالي .... هتروحي فين

وصال : ههههه ....

يوسف : والله ياوصال لو مسكتك

اغلقت باب الغرفه بأعجوبة .... بعد ان كنت على وشك الامساك بي ...... ولا اعلم ما سيكون مصيري

وصال : هههههههههههه لو بقى .........
اه نسيت اقولك روح البس عشان انا

قولتلها انت هتعزمنا بره

يوسف : نننننننعممممممم

وصال: ههه ايوه هو ده بالضبط ......روح البس انا هلبس هنا

يوسف : ماشي يعني هتروحي فين انا مستنيكي هنا لو بنت ابوكي اطلعي

وصال : ههههه يوسف روح البس هدومك على السرير ..... ولبس بسرعة عشان منتاخرش

*****************

(نهلة)

اقسم لكم ان سؤلت الان في ماذا

يتحدث هدا الرجل فلن اعرف الاجابة

وبأي لغة يتحدث ايضا لا اعرف اعتقد انها اللغة الهندية

ظهور ياسين جعل عقلي يتوقف عن

العمل يقدم استقالته لساعات ربما

نعم انا على علم ان ياسين يعمل هنا

ولكن صدمتي تكمن في انه هو رئيسي

المباشر .... فأنا اتهرب من مقابلته

عندما ياتي لمنزلنا والان حكم على ان

اراه يوميا .....ماذا افعل

انا وياسين اولاد عم ، اصدقاء طفولة

،اخوه ربما ولكن زوجين هذا هو الجنون بعينه

ما هذا انتم لا تعرفون ان ياسين هو

زوجي .... حقا .... للاسف انا وياسين

تم عقد قراننا منذ عامين تقريبا

هذه هي رغبه عمي ولا احد يستطيع

ان يقف امام رغبة عمي ..... لم تلده امه بعد من يقف امام رغبة عمي

.........

رفضت كثيرا هذا القرار ولكن أبى الرفض

ان يسمع صوتي وان يستجيب الى

استغاثاتي ........ وكان صوت عمي هو

الاقوى ... لا اريد فتح الماضي .......

فالحاضر يقول ان ياسين زوجي الي وقت غير معلوم

عبد الكريم : انسة نهلة ..... في اي حاجه تحبي تسألي عليها

ياسين : نهلة ........... نهلة في اي سؤال

نهلة : ايه .... سـ ـ ؤال ..... لا لا مفيش كده تمام

عبد الكريم : طيب كويس قوي .... تقدري تبدأي من بكرة

نهلة : ان شاء الله
خرج هذا الرجل الذي لا اتذكر اسمه اولا ثم يليه الاستاذ عبد الكريم واللحاق بهم هي اول شيء سأفعله ..... فأخر ما اريد هو البقاء انا وياسين بمفردنا .......
كان بيني وبين الباب مسافة لا تذكر ...... واخيرااا سأبتعد عنه

ياسين : نهللللللة ...... لحظه
ادرت بظهري لكي اقابل وجهه ..... صحيح نسيت اخبركم بشيء ( ياسين هو اوسم شاب قابلته الى الان)


اقترب مني ..... وكلما اقترب كلما زاد توتري

ياسين : افتكر احنا لازم نتكلم مع بعض شويه

نهلة : .............. ( ربنا يستر )
***********************

(عمر(

لا اعرف سبب غضبي من براء ..... ربما

يكون السفر .. وربما لان اختفاء ابي يزيد

عن حده ..... ومن المحتمل لرحيل

وصال ..... او بسبب ان مسوليتي قد

زادت في الاونة الاخيرة ....

تفكير براء في السفر كان بالنسبة لي
صاعقة كبرى ..... اذ كانت براء تفكر

هكذا فما الذي تفكر به ريناد او جيلان

...... هل هم ايضا يفكرون بالرحيل ؟ .....
اين انت يا ابي ...؟

معتز : عمر مالك ......؟

عمر : مفيش .... مصدع شويه

معتز : عمر .... عمرررر ...جت جت

لم اكترث كثيرا فأنا اعرف جيدا عن من يتحدث ....

معتز : عمر والنبي يا خي لتشوف

ادرت بظهري لارارها .... هي مازالت هي لم تتغير

عمر : والمطلوب

معتز : تصدق انك عيل غلس وخنقة وانا غلطان اني مصحبك

عمر : تصدق ... وانا كمان ندمان

معتز : هههههههههههههههه عيل واطي

عمر : معتتتتتتتتتتتز

معتز ليس مجرد صديق فهو قبل كل

شيء ابن خالتي .... واخي في

الرضاعة ...... وصديق طفولتي .....

اعرفه اكثر من نفسي ....

معتز هذا تركيبه عجيبة يستطيع ان

يفعل اشياء كثيره في وقت واحد

مرح ، ذكي ، متفوق ، متدين ......ولكن
كما نقول ( الحلو ميكملش ) فحياة معتز
في خطرمستمر ...

وهناك شيء اخر بعد معتز معجب بفتاة

بل يعشقها الى حد الجنون .....ومرضه حال بينه وبينها

معتز : عمر ... يلا ورانا محاضره

عمر : اوك ....يلا بينا

هي ..: صباح الخير ..... ازيكوا يا شباب

معتز : .................

عمر : اه .. اهلا ...صباح الخبر .... احنا كويسين انت اخبارك ايه

هي... : الحمد لله كويسه .... معتز هو في حاجه

معتز : ايه ..... لا لا لا عادي مفيش

عمر : يلا المحاضره قربت تبدأ

هي .....: طب ماشي انا هروح مع البنات بقى

عمر : اوك ....سلام

القتل في هذا الكائن الواقف بجاني اكيد

مباح ..... سأقتله سأقتله دون شك

عمر : انت غبي .... قولتلك 100 مرة اتحكم في اعصابك شويه

معتز : والنبي يا عم الحاج نقطنا بسكاتك

عمر : ( اللهم لا اسئلك رد القضاء ولكن اسئلك اللطف فيه) امشي قدامي ....امشي بدل مضربك

معتز : ههههههههههههههه

عمر : اضحك اضحك ..... هو انت خسران حاجه

******************************

)سما(

حمدا لله لم اكن كحمقاء بل كانت

المقابلة اروع ما تكن

وعلي لم يعرف من انا .......

كنت اذوب قلقا خوفا من ان يعرفني .....

او يتذكر من انا ..... اعتقد ان اخر مرة

رأيت (علي) كانت منذ 5 سنوات في حفلة اقامها ابي

فعلي هو ابن اعز اصدقاء ابي ....... لا

علاقة لي به ولكن كل ما اعرفه انه

الابن الاكبر لعمي عيسى

شاذلي : وبكدا نكون خلصنا ...... في أي سؤال ؟

سما : لا ابدا ...... كل حاجه تمام

شاذلي : حلو جدا ...... تقدري تبدأي من بكره التدريب

سما : ان شاء الله

خرجوا جميعهم بالترتيب وكنت انا اخر الخارجين ويسبقني علي

علي : لو احتجتي أي حاجه قوليلي

سما : شكرا .... واكيد لو احتجت حاجه هقولك

علي : كويس .... انا حاسس ان شوفتك قبل كده

سما : مفتكرش

علي : حصل خير ..... مشكلتي ان بنسي بطريقه فظيعة

سما : لا عادي يا استاذ علي

علي : ايه استاذ دي ..... افتكر ان انا مش كبير قوي كده

سما :.............

علي : : علي كفايه ... مش كده

حمدا لله ان نهلة وياسين ظهروا في الوقت المناسب

لحظه .... هل حقا نهلة تقف بجانب

ياسين ....

همست في اذن نهلة

سما : ايه اللي بيحصل

نهلة : هقولك بعدين .... خلينا نمشي دلوقتي

سما : واخييييييرا ...... شوفنا استاذ ياسين

ياسين : هههههههههههه

سما : بس غريبه ...... وقتك سمحلك

ياسين : حرام عليكي والله بجد مش بايدي

نهلة ( بهمس يكاد يسمع ) : يلا نمشي يا غبيه

ياسين : سما لو ( علي ) عملك أي حاجه بس قولي ..... وانت عارفاني بحب عمل الخير زي عنيا

علي : ههههههههههه وانت هتقولي

سما : هههههه طب خلاص ...اي حاجه هقولك على طول ...... يلا ياجماعة احنا لازم نمشي

نهلة : ايوه صح لازم نمشي يلا بينا يا سما

سما : اوكيه يلا بينا ...... سلام

ياسين : نهلة هتروح معايا ...... انا كده كده كنت رايح لعمي انهارده

نظرت الى نهلة لارى ردت فعلها .....

نهلة هي نهلة لا تكف عن هذه الحركات

سما( بهمس لا يسمعه سوا نهلة ) :

سوري يا نونا هروح لوحدي

نهلة : ماشي يا ندلة

سما : ههههههههههههه عيش ندل تموت مستور يا حببتي

نهلة : لما اشوفك.... والله لـــــ ــ

سما : هههههههه سلام
خرجت من هذه الشركه ومشاعري

تختلف كل الاختلاف عند دخولي لها

عندما يعلن هاتفي عن متصل .... فانا

اتوقع أي شخص عدا اخوتي ..... ولا

اعلم السبب ربما لاننا لا نتصل ببعض كثيرا .... ربما

رفعت هاتفي لاراى اسم براء يعلو شاشة هاتفي

سما : الو .... ايوه يا براء
...............................
سما : لا لسه مروحتش
............................
سما : خلاص ماشي هعدي عليكي .... مسافة الطريق

طريقي الى براء لم يكن بالطريق الطويل

وصلت اليها بعد 10 دقايق

سما : الو ..... انا بره يلا اطلعي
.......................
سما : طب يلا مستنياكي ....سلام

اغلقت الهاتف ونظرت اليه كثيرا .....

الى متى سنظل هكذا .... لا ارى اسم

اخوتي يعلوا شاشتي الى في

المناسبات

براء : سوري يا سوسو اتأخرت عليكي

سما: لا ... عادي

براء : الواد عمر الذكي في محاضره ومقليش انه عنده محضرات في الوقت ده

سما : حصل خير انا اصلا كننت مروحه لما كلمتيني ....

براء : اه صحيح عملتي ايه

سما : الحمد لله كويس جدا ...ومن بكره هبدأ التدريب

براء : مبروك ...... وصلنااااااااااااااا

سما : هو احنا كنا تايهين ولا ايه

براء : هههههههععه

سما : جيلان وريناد هما كمان وصلوا

براء : جيلااااااااان ......

جيلان : ازيكوا .......ايه ده انتوا جيتوا مع بعض

براء : ايوه

ريناد : كويس ... خلونا ندخل ييلا

عمر : السلام عليكوا ...... ليه وقفين برا كده .... انتوا لسه جين ولا ايه

براء : كنت فين يا أستاذ...... ده انت هتاكل ضرب

عمر : اخخخخ ...... والله سوري يابيبو بس بجد نسيت انك هتروحي معايا

ريناد : احسن تستهالي ..... انت اللي مش عايزه تسوقي

براء : خليكي في حالك يا عم الحج

لا تتعجبوا هذه براء وهذه ريناد ومتي

اجتمعوا ا تتعجبوا مما يحدث .....هناك

امرين لا جدال عليهم ......

الاول اياك ان تجعل جيلان تجلس بجانب وصال

و الثاني لا تحاول ان تجمع بين ريناد وبراء
وان تجاهلت احد الامرين فتأكد ان

اشعلت الحرب العالمية 3

براء : ريناد .... بطلي غلاسه وابعدي عني
ريناد : هو انا اصلا جيت جانبك

لقد اخبرتتكم .....

دخلنا المنزل جميعنا في نفس الوقت ......

عمر : انا هموت وانام ....... ابقو-----

توقف عمر عن الكلام .... وتوقفت ريناد

هي الأخرى عن مضايقة براء ......

وتوقفت جيلان عن الحركة وسأتوقف انا عن الكلام

......: ايه مالكوا .... مش نوين تسلموا عليا ولا ايه

*************************

نهاية الفصل التاسع

الساحره الصغيره 15-04-12 09:20 PM

السلام عليكم ورحمة الله

تحيه الى كل شخص اشاهد الروايه ......... وتحية خاصة مني الى من قال شكرا على روايتي

ولكن انا حقا اريد معرفة اذا كنت قد نجحت في محاولتي تلك ..... ام لا

يعني بالعربي ( اكمل ولا اروح عند امي )

ان شاء الله هنزل الفصل 10 يوم الخميس ومن ثم سأقرر اما ان اتابع او اتوقف عن الكتابة لفترة ما

اختكم الساحره الصغيره

noraan 16-04-12 09:23 PM

مرحبا انا حبيت روايتك خاصة انها تتحدث عن علاقة الاخوات مع بعض واريد ان اعرف كيف سيتم التقارب بين الاخوات بعد هذا التفكك فارجوك اكمليها دائما القصص في بدايتها تكون المتابعة قليلة ارجو لك التوفيق في روايتك

الساحره الصغيره 19-04-12 05:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة noraan (المشاركة 3071508)
مرحبا انا حبيت روايتك خاصة انها تتحدث عن علاقة الاخوات مع بعض واريد ان اعرف كيف سيتم التقارب بين الاخوات بعد هذا التفكك فارجوك اكمليها دائما القصص في بدايتها تكون المتابعة قليلة ارجو لك التوفيق في روايتك



شكرا لك كثيرا ..... ولمتابعتك

الساحره الصغيره 19-04-12 05:57 PM


الفصل العاشر

(سما)


دخلنا المنزل جميعنا في نفس الوقت ......


• عمر : انا هموت وانام ...ابقو-------

توقف عمر عن الكلام .... وتوقفت ريناد هي الأخرى عن مضايقةبراء.
وتوقفت جيلان عن الحركة .......................


• .........:ايه مالكوا .... مش ناويين تسلموا عليا ولا ايه

تحولنا بنظرنا جمعا اليه .... رأيته كما اعتدت ان اراه
بعين طفلة لم تتجاوز 5 ... بعين فتاة تستقبل 15 بعين امرأة على اعتاب 25
رأيته كما اراه دائما واثق من نفسه كل الثقه ....
قطع مسلسل الصمت هذا صوت عمر

• عمر : بابا ... حمد الله على السلامة

الشيء الذي عجزنا جميعا على تصديقه هو رؤية ابي الشيء الذي جعل العالم يتوقف من حولنا هو رؤية ابي
اقتربنا من ابي نحن 4 ويسبقنا عمر كالعادة
تقدمت اخوتي وانا اقول
• حمد الله على السلامة يا بابا ..
لم اضمه .... لم ارتمي بحضنه واخبره ان اشتياقي له تخطى الحدود ...... لم اتعلق برقبتة واسأله هل احضر لي حلوى ؟ .... لم اسابق اخوتي للوصول اليه .
اكتفيت فقط بان يلمس خدي خده .... او لم يلمس لا اكترث كثيرا
ابتعدت سريعا عنه كطفل لمست يديه النار .......
براء وريناد فعلوا مثلي .... اما جيلان فأكتفت بمد يديها
وهي تقول

• جيلان ( بسخريه ) : حمد الله على السلامة يابابا ..... غريبة جيت بدري المره دي

نظرات ابي لها لو تقتل لكانت جيلان الان في تعداد الموتى
وعمر كالعادة هو المختلف فهو الوحيد الذي ضم ابي

• عمر : ازيك يا بابا
• حسين : الله يسلمكوا .... اخباركم ايه

واخيرا تحدث ابي بصوته الذي يدل على شخصيته
صوته الذي يؤكد للعالم اجمع ان هذا الرجل هو الرجل الاكثر ثقة على وجهه الاطلاق ..... هو الاكثر غرورا هنا
• حسين : غريبة كنتوا فين مع بعض كده

عمر كان الاسرع بالاجابه وحتى وان لم يكن ... كان سيحظى بشرف الاجابة

• عمر : كل واحد فينا كان في كليته ... والنهارده كان اول يوم لسما في الشغل

• حسين : بجد مبروك ياسما ..... ويا ترى عرفين انتي مين ولا لأ

• سما : لا ...يعرفوا بس ان اسمي سما حسين

• حسين : كويس واخيراااا ..... صحيح هي فين وصال ؟

هذه المرة كان السبق الصحفي لجيلان ( فهي محبة لفعل الخير (

• جيلان ( بسخرية اكثر من المرة الاولي ) : وصال فرحها كان من اسبوعين واضح انك نسيت المعاد اللي حددته

الدهشة والصدمة هي العامل المشترك بيننا ... هل حقا لا يتذكر

• حسين : ليه هو النهارده كام

• عمر: 25/10

تغيرت ملامح ابي وكأن ما يسمعه لغة لم يتعلمها .......

• جيلان : عن ازنكوا انا طالعة انام

هذه اول الحاضرين هروبا لتتلوها براء


• براء (بصوت اقرب للهمس ) : وانا كمان طالعة انام

اما ريناد لم تبرر .... رحلت هكذا دون مبرر ....
كنت انا اخر الراحلات ... صعدت الى الاعلى وتركت ابي خلفي ....
اعذرني يا ابي ولكن انت السبب ... واعذروني انتم فأنا لم اصلي بعد .....الى اللقاء




(جيلان)

لقد عاد ابى........ لقدعاد مرة اخرى الى هذا المنزل........فأين انتى يا امى؟هل مازلت تذكرين هذا الموعد؟ام هو الاخر قد ذهب فى طى النسيان...............
فليسامحك الله على ما فعلته بى........
اعدت صورة والدتى الى مكانها مرة اخرى واغلقت الصندوق ووضعته فى اعلى جزء فى دولابى.......اعدتها الى المكان الذى لا ازوره الا مرة كل عام..............
ابتعدت عن دولابى كما ابتعدت عن ابى ........واقتربت من النافذة....................
كم اشتقت اليك نافذتى العزيزة...انت الاخرى اصبحت كأخوتى لا اراكى الا صدفة او ربما لسبب ما
لم اعد احتمل هذه الغرفة....فغرورى لم يعد يريد الحبس اكثر من ذلك
نظرت الى المرآه وبدأت فى وضع لمساتى....

- زى القمر.....ايه الحلاوة دى.....ياخواتى اجنن
ضحكت ضحكتى المميزة وانا اخرج من غرفتى ......سأرى من سعيد الحظ الذى سيحظى بشرف مواجهة غرورى لهذا اليوم

*********

السلام عليكم ورحمة الله....السلام عليكم ورحمة الله
اعلم...اعلم ان صلاتى تأخرت عن وقتها ساعة تقريبا وربما اكثر...ولكن انا لم اتعمد هذا.......
ارجوكم لا اريد النقاش فى هذا الموضوع....فانا خاطئة واعترف بهذا
اخذت صورة والدتى من فوق مكتبى والقيت بنفسى فوق سريرى

- شوفتى ياميادة بابا قاعد تحت....واخيرا وصل ربنا لوحده يعلم هو كان فين
- يارب بقى امتى اخلص دراستى واسافر بجد تعبت من البيت ده....والله يا ماما ده لو بيت اشباح كان هيبقى فيه حركة اكتر من كده
- ما علينا ارجع واسئلك سؤال كل يوم ....انتى اتجوزتى الحاج اللى قاعد تحت ده ازاى...؟؟
- تقريبا عندى بكرة كويز.....احتمال بس مادة ايه والله العظيم ما اعرف...اتصل باى حد من البنات واشوف
- بس غيداء النهاردة كانت تحفة فنية....لو شوفتيها
- عمر هو اللى وصلنى النهاردة مش وصال....خلاص وصال اتجوزت انتى نسيتى ولا ايه؟؟؟

وضعت صورة والدتى بجانبى....الشئ الوحيد الذى انا على يقين منه الان ......اننى سأجن بالتاكيد بعد دقائق ان لم اكن قد جننت بالفعل
نهضت من على سريرى سريعا كما ابتعدت عن والدى . بنفس السرعة خرجت من غرفتى
وسأرى من هو سعيد الحظ الذى سيحظى بشرف مقابلة جنونى
********

(ريناد)
فتحت درجى واخرجت صورة والدتى ..
اهذا هو الذى تمنيت ان تتزوجيه...اهذا هو الرجل الذى حاربت اخيك من اجله ...اهذا هو كل ما حلمت به.....اى جنون هذا الذى كنت تعنين به... اجبينى هل انت سعيدة .....اجبينى ...هل هذا هو حلمك..
هل هذا الجنون كان يدعى حب فى عالمك
سامحك الله على ما فعلت بك وبى.....رحمك الله
اعدت صورة امى واغلقت الدرج ونهضت من فوق مكتبى سريعا ......كما ابتعدت عن ابى سريعا
عذرا سيدتى فرؤية صورتك تلك بماضى احارب لنسيانه
..........:انت بتعملى ايه هنا
ريناد:خالو سوف لقيت صورة ماما
...........:انت بتعملى ايه هنا
ببراءة طفلة قدمت اليه ما فى يدها وهى تقول
ريناد:كنت بدور على صورة ماما...بص لقيت صورة هنا....بس مش لقيت صورة بابا
......................................
ريناد:طنط سوسان(سوزان)النهاردة قالت لصبحتها ( لصحابتها)انى هطلع شبهك وشبه ماما
...................:اطلعى برا...واوعى تتدخلى الاوضة دى تانى
ريناد:بس انا كنت بدور على ماما
...............:بقولك اطلعى برا.....برا برا ....ربنا ياخدك ويريحنى منك

فتحت عينى ونظرت الى نفسى مرة اخرى.....هل ترين لقد اصبحت اشبهه واشبهك الى حد ما
هل ترى سيدتى اى عذاب جعلتنى اعيش به ......
فتحت باب حجرتى ليصل الى مسامعى صوت براء وجيلان
• جيلان:يا بنتى العبى صح بقى....خنقتينى
• براء:انا بلعب صح شوفى انتى بتعملى ايه
• جيلان:لا يا حبيبتى انتى اصلا مبتعرفيش تلعبى
• براء:على اساس انك لينر......لينر....ان شاالله عنى ما نطقت اسمه
• جيلان:لينردبتو ياحوله

اذا اخبرتمونى ان براء وجيلان يجلسان سويا....لن اصدقكم
• ريناد:بتعملوا ايه
• براء:بنقشر بطاطس....هنكون بنعمل ايه بنلعب بلاى استيشن
• ريناد:لا بجد ظريفة.......ماخدتش بالى
• براء:هههههههههههههههه اقعدى ليه واقفة.....بس والنبى يا حاجة وانتى جاية هاتى الموبايل معاكى فى طريقك
• ريناد:خدى

جلست على نفس الكنبة التى تحمل براء وجيلان....حدث يسجل فى التاريخ نحن الثلاثة بجانب بعضنا البعض بمحط ارادتنا.........


(اسماء)

• امنية:وبس ياستى ....دى كل الحكاية

• اسماء:وامتى حصل ده كله ان شاء الله

• امنية:من سنة ونص تقريبا

• اسماء:سنة ونص..!!!

• امنية:ايوه...

• اسماء:انا مش هقول اى حاجة دلوقتى...احنا كلنا هنعلق بكرة على الموضوع ده اكيد براء وغيداء معندهمش فكرة

• امنية:براء عندها فكرة عامة اما غيداء مقلتلهاش حاجة

• اسماء:طب بكرة هنشوف كل حاجة

• امنية:ان شاء الله...ماتنسيش بكرة عندنا كويز


• اسماء:فاكرة ياختى .....فاكره هى دى حاجة تتنسى....المهم هتركنى هنا ولا تحت عماركوا

• امنية:متفرقش كتير هركن هنا وخلاص

• اسماء:اوك ......سلام اشوفك بكرة

• امنية:ان شاء الله اشوفك بكرة

انا مازلت هنا لم ارحل .....الى اين انتم راحلون....انتم تعرفون بالطبع من انا...اليس كذلك؟
عظيم....
انا الفتاه الاكثر حظا على الاطلاق ....فلقد رزقنى الله باعظم صداقة على الوجود
انا وامنية اصدقاء منذ 7 سنوات اما الباقيين منذ 3 سنوات فقط بالرغم من ان علاقتى ببراء وغيداء لم تتجاوز 5 سنوات الا انها اقوى من هذه الارقام جميعا
انا الفتاه رقم 2 فى عائلتى فيسبقنى ولد وتتلونى فتاه وبعد ذلك ياتى التوأم الاغرب فى الوجود (عبد الرحمن-غادة) حتى اسمائهم لا تتشابه
• اسماء:انا جيت....... يا اهل المنزل يا اهل الدار اسمعوا وعوا انا جيت
• اسراء:يعنى لازم تدخلى بزفة

• اسماء:ايوه .....لازم اعلن عن وجودى


• اسراء:ههههههههههه..قال وجودك هو حد يعرفك اصلا

لن اعرها اهتمام الان....فسأحترم وجودكم..ولكن لا تعتادوا على هذا الامر
• اسماء:ماما....مامتى....mama..يا حاجة ......سحورتى

• سحر(ام اسامة):انا هنا يا اسماء

• اسماء:ازيك يامامتى .....واو ريحة الاكل تجنن

• سحر:روحى صلى الضهر الاول....وعقبال ما تخلصى تكون فاطيما بنت خالتك جت ونحط الغدا

• اسماء:ايه ده بجد فاطيما جايه النهاردة
• سحر:اســماء ....روحى الحقى الضهر وبعدين نتكلم

• اسماء:حاضر...حاضر..هو فى ام كده

• سحر:اســـــــماء

• اسراء:اسماء موبايلك بيرن

لقد القيت بحقيبتى بجانب الباب.......يارب ارحمنى من هذه العادة


• اسماء:السلام عليكم......ايوه يابيبو

• براء:وعليكم السلام...سوسو لحظة هدخل اوضتى

• اسماء:طب يللا

• براء:سوسو احنا بجد عندنا كويز بكرة......عشان خاطرى قولى لأ
• اسماء:ايوه بجد عندنا ....واتأكدت وانا مروحة

• براء:طب ماشى......اسماء بقولك.....

• اسماء:لا من غير بقولك وقولتلك انا عايزة الحق اصلى الضهر عشان الحاجة اللى بره مش هتأكلنى النهاردة اشوفك بكرة فى الكويز......سلاااااااااااااااام

• براء:عمرك ما هتتغيرى ياسوسو (ديل الكلب عمره ما يتعدل)...اشوفك بكرة.....سلام

دعونى الان ارجوكم لاصلى وبعد ذلك اذهب سريعا لاتناول الطعام فهذه التى تدعى فاطيما ستقضى عليه اذا تأخرت........الى اللقاء


(فطيما)


• فطيما : مش هتنزل تسلم على خالتوا ؟

• اسلام : لا .... مش دلوقتي .... وانا راجع اخدك هبقى اطلع اسلم عليها
• فطيما : طيب تمام ..... هتيجي على الساعة كام كده؟

• اسلام : انا هخلص شغل على الساعة 5:30 وبعدين هلف اعمل شوية حاجات وعدي عليكي لما اخلص

• فاطيما : يعني 8 تكون هنا؟

• اسلام : تقريبا ....

• فاطيما : خلاص تمام ..... بس ابقى رن عليا في الطريق

• اسلام:ok......سلام

• فاطيما : سلام

انتم تعرفون هويتي .... ولمن لا يعرفني اعتذر فانا لا املك الوقت الان ....

وانا على وشلك الموت بسبب الجوع ... واسماء لن تتذكرني ...( بنت خالتي وعرفاها)

اراكم لا حقا

*********************************



انا هنا ...نعم هذه انا .... (نور) او في الحقيقة ( نورهان ) ولكن بعد التعديل والحذف اصبح نور واعتدت عليه
في اواخر 22 وبعد شهرين تقريبا سأكمل 23
هذه هي سنتي الاخيره قبل الامتياز ... وانتهي من الدراسه ( دي اخرة اللي يدخل طب (


• وصال : نور .... نور ..... شوفي البنت اللي وقفه هناك دي

• نور : ههههههههههه بطلي

• وصال : انا قلت حاجه

• يوسف : بدأت وصلت النم

• نور ووصال ( في نفس الوقت ) :وانت مالك!!

هههههه هذا هو عقاب من يجلس بجانبي انا ووصال ..

اعرف وصال من الصف الرابع بجانب انها جارتي واصبحت مؤخرا زوجة اخي .... هذا يعني ان وصال تحمل القاب كثيرة فهي اختي ( التي لم تلدها امي ) ، صديقتي منذ الطفولة ، جارتي ، وزوجة اخي
انا ووصال صداقتنا تجاوزت حدود الكلام ...........
فهي كل ما املك .... هي كل شيء


• يوسف : نورهان

• وصال : نور

• نور : نعم

• وصال : مش بقولك صحبتي وعارفاها

• نور : في ايه ....؟

• يوسف : مفيش بس ارحمي الناس شويه

• نور : هههه لا بجد في ايه

• وصال : مفيش ... بس قولتله لو قعدت تنادي عيها نورهان من هنا لبكره مش هترد

• نور :ههههههههه افتكرت في حاجه

• وصال : فكره لما كنا في في ثانوي ودخل M \اسامة
وفضل ينادي ... ( نورهان سيد العربي ) ....... ( نورهان سيد العربي ) ...... ( نورهان سيد العربى)
وانت ولا كأنك هنا لحد فهزيتك وقلتلك نور ردي
وانت بكل برود تقولي ارد ليه ده بينادي على نورهان


• نور : هههههههههههه وكان خلاص هيمشي رحت وقفت وبنفس البرود قلت نعم

• وصال : ياعيني كان هيتشل منك

• نور : ههههههههههه هو اللي غلط حد قاله يناديني نورهان

• يوسف : هههههه ...... لا بجد غلط

• نور : شوفت ازاي

تعرفت على فتيات كثيرة .... وصادقت فتيات اكثر
ولكن مثلها هي لم اجد

• وصال : اه صحيح .... دكتور اسلام مناقشة Masters بتاعته بعد شهر

اتراجع عن كل الذي قلته ..... انا لا اعرف تلك الفتاة
(من هذه)

• نور : ...... ( ابوس ايدك اسكتي هنروح في داهيه)

• وصال : نور انت سمعتي اللي انا قلته د/ اسلام

• نور : ياشيخه افتكري حاجه عدله قال اسلام قال

• وصال : ليه كده

• يوسف : اسلام مين ...؟

• نور : دكتور اكبر منا بسنتين او3 سنين .... بس مش نوعك المفضل
• يوسف : يعني .... !

• نور : يعني تحسه محتاج يشرب بريل

• وصال : ههههههه لا مش للدرجة دي

• نور : والله بجد محتاج بريل

• وصال : الصراحة الواد معملش حاجه

• نور : معرفش انا بشوف كده .... كفايه انو free اكتر من اللازم .... ok اخته مش محجبه وقالتي حريه شخصيه وقلنا ماشي
بس احنا مجتمع شرقي ...يعني مشفش اختي وقفه في ولد واروح اسلم عليه

• وصال : انت قولتيها هو حر .... وبعدين هو واثق في اخته

• نور : مش حكاية ثقة....حكاية مبدأ

• وصال : الموضوع عادي ... انا لما كنت بقف مع ولاد عمر كان عادي

• يوسف : نعم ياختي ...... ! نعم بتقولي ايه ....!

ههههههههه لقد نسينا تماما وجود يوسف ..... الى كل من يهمه الامر.. اقرأ الفاتحة على وصال
فأخي من العقليات الرجعيه في هذا الموضوع





انتهى الفصل 10

سلافه الشرقاوي 25-04-12 01:00 AM

ههههههههههههههههههه
قفلة تجنن
هههههههههههههههه
اوبس نسيت ارحب وابارك
باول رواية ليكي
يا هلا ومرحبا بيكي في ليلاس
ومبروك اول رواية ليكي يا قلبي
تسلم الايادي يا سوسو
القصة جميلة
مشوقة وسلسلة
عجبني استخدامك للهجة المصرية وخصوصا انها مش منتشرة في كتابات الانترنت
عندي نصيحة ، خلي بالك من الاخطاء الاملائية وحاولي تراجعي باستمرار عشان ميبقاش فيه غلطات
بس استمري منتظرة الباقي
في حفظ الله

جرحها كايد 26-04-12 03:44 PM

مبروووووووووووووووووك الرواااااااااااااااااااااايه

بصراحه اعجبتني كثيير

صحيح في خوات كده مش كانهم خوات

عجبتني شخصياااتهم

اكيد بالبارتات الجايه بيلتقوو بامهاتهم

بانتظااارك لاتطووولييين علينا

الساحره الصغيره 04-05-12 04:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة easeel (المشاركة 3078657)
ههههههههههههههههههه
قفلة تجنن
هههههههههههههههه
اوبس نسيت ارحب وابارك
باول رواية ليكي
يا هلا ومرحبا بيكي في ليلاس
ومبروك اول رواية ليكي يا قلبي
تسلم الايادي يا سوسو
القصة جميلة
مشوقة وسلسلة
عجبني استخدامك للهجة المصرية وخصوصا انها مش منتشرة في كتابات الانترنت
عندي نصيحة ، خلي بالك من الاخطاء الاملائية وحاولي تراجعي باستمرار عشان ميبقاش فيه غلطات
بس استمري منتظرة الباقي
في حفظ الله


مرسييييييييييييييي كتير با سولي على متبعتك وعلى تشجعيك ليا .... وان شاء الله هحاول اخد بالي

في المرة الجاية ..... وبجد اسعدني تواجدك

الساحره الصغيره 04-05-12 04:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جرحها كايد (المشاركة 3079767)
مبروووووووووووووووووك الرواااااااااااااااااااااايه

بصراحه اعجبتني كثيير

صحيح في خوات كده مش كانهم خوات

عجبتني شخصياااتهم

اكيد بالبارتات الجايه بيلتقوو بامهاتهم

بانتظااارك لاتطووولييين علينا

الله يبارك فيكي يا جميل ..... ومشكورة على متبعتك للرواية ... ولسه اللي جاي احلى متستعجليش

الساحره الصغيره 04-05-12 04:14 PM

سوري ياجماعة بجد اسفة على تأخيري بس الظروف مسمحتليش اكمل الرواية .... وان شاء الله هحاول انزل فصل جديد

في اقرب وقت لو مكنش يوم الاحد .....

واعتذر مرة تانية على التأخير

الاميره الحزينه 07-05-12 12:26 PM

اوك مستنينك ياقمر بس متتأخريش علينا كتير.......بالنسبة للرواية انا حبيت اوى فكرة تفكك الاخوات عن بالطريقة دى ....وعجبتنى طيبة براء و وصال وشقاوةاسماء وغرور جيلان ورجولة عمر.......

الساحره الصغيره 09-05-12 12:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الاميره الحزينه (المشاركة 3090072)
اوك مستنينك ياقمر بس متتأخريش علينا كتير.......بالنسبة للرواية انا حبيت اوى فكرة تفكك الاخوات عن بالطريقة دى ....وعجبتنى طيبة براء و وصال وشقاوةاسماء وغرور جيلان ورجولة عمر.......

مرسي يا ميرو على المتابعة .... اسعدني تواجدك

الساحره الصغيره 09-05-12 12:45 PM

الفصل الحادي عشر


انزعي عنك الثياب المسرحية..

وأجيبيني من بنا كان جبانا ؟

من هو المسؤول عن موت هوانا ؟

من بنا قد باع الثاني القصور الورقية؟

من هو القاتل فينا والضحية؟

من ترى أصبح منا بهلوانا ؟.. بين يوم وعشية؟

لا تكوني عصبية..

لن تثيريني بتلك الكلمات البربرية..

ناقشيني بهدوء ورويه..

من كان بنا غبياً يا غبية؟؟......

امسحي دموع التماسيح وكوني منطقيه..

( نزار قباني )

[/COLOR]

هناك اوقات تشعر وكأن عقارب الساعة لا تسير ... تأبى التحرك ... وكأنها اعلنت استقالتها عن العمل

لنـــــــــــدن 8:00 مساءا


(كريم )

....... : لقد تأخرت هذه ليست عادتك

كريم : ههههه وكأنك تعرفيني

....... : كريم .. ارجوك

كريم : ماذا تريدين ..... ارجوك انا على عجلة من امري ماذا هناك

...... : كريم .. هل نسيت من انا ؟

كريم : السؤال الصحيح .... هل نسيت انت من انا ...؟ لا ترغميني على الضحك عزيزتي فأنا لا اريد

....... : كريم ... اعطني فرصة اخرى لأبرر موقفي

كريم : لا اعتقد ان هذا هو الموضوع ... اليس كذلك ؟

...... : كريم انت ما كنت هيك ... شو صار

كريم : لو هتكلمي عربي انا هقوم..... انت غلط على العرب .... فبليز خلينا زي ماحنا

.....: اصبحت قاسي جدا .... لم اعتادك هكذا

كريم : ومنكم نستفيد .... انا لا املك الوقت ...ماذا تريدي

.... : اريد مساعدة

كريم : عفوا ... ماذا تريدين

.... : كريم اريد مساعدتك ....كريم انا عنجد كتير محتجتلك بليز ساعدني

كريم : ولاول مرة لا تكوني ذكية ... اعتذر منك لقد اتيت للشخص الخاطئ

...... : كريم بليز

كريم : انا لازم امشي time over

يجب ان ارحل .... لا تقلقي فلقد دفعت الحساب ..... سأترك لك السائق

.......................

مال عليها وقال بهمس يصل الى سمعها ....

كريم : متحاوليش تلعبي عليه .... ده راجل غلبان مش هينفعك

لو كانت النظرات تقتل لكنا احتسبنا كريم من الاموات

كريم : سلام يا حلوة

خرجت من المطعم وانا لست ادري من الذي كان يتحدث من قليل

بخطوات رجل واثق الى حد الغرور خرج من هذا المكان تحت انظار الجميع

**********************

( فاطيما )

ها انا ذا مره اخري ... معذرة لم اكن املك الوقت في المرة السابقه
لاتعرف عليكم

انا فاطيما عبد الرحيم فتاه واحده لأخ واحد لا املك سواه

في 21 من عمري .... هذه اخر سنة لي في كلية الهندسه

اسمي غريب ربما ولكن هذا اختيار امي

اسماء : فاطيما .... يا حجة ....انت رحتي فين

اه نسيت ان اخبركم ان هذه المزعجة هي ابنة خالتي

فاطيما : عايزة ايه يا عم الحج ... ما انا من ساعة مدخلت بيتكوا و انتي بتتكلمي ..... ارحميني شويه

اسماء(بطريقة طفولية) : و انت مالك مش بتنا وبعدين لما اروح بيتكوا ابقي اتكلمي

فاطيما : هههه و مين ضحك عليكي و فهمك انك هتدخلي بيتنا

اسماء : ههههه ... اه صحيح بكره اصحابي هيجوا معايا ابقي تعالي اوعي تنسي

فاطيما : ان شاء الله هحاول

اسماء : اخبار صحبتك ايه

فاطيما :كويسه ..... بس ساعات بحس ان في حاجة غلط ….نفسي اساعدها بس مش عارفه ازاي

اسماء : بس انت قولتيلي عندها اخوات يمكن تكون في مشاكل بينهم

فاطيما : يمكن .... اصلا هي ما بتتكلمش عن اخوتها خالص انا ساعات بشك ان عندها اخوات

اسماء : خلاص عرفيها علي جروب اسكندرية

فاطيما : الجروب .... ! دي بتكرهم من قبل ما تشوفهم ....قال اعرفها عليهم قال

اسماء : بتكره ايه ده جروب تحفة .... ده كفاية وليد

فاطيما : وليد ده بقى بتكره بس اني اجيب سرته

اسماء : بصراحة غريبة ..... المهم اخوكي عامل ايه

فاطيما : كوــــ

لم اكمل الكلمة لان اسلام ظهر على هاتفي كمتصل

اسماء : يارتني افتكرت مليون جنية
فاطيما : هههههههههه اسكتي خليني ارد عليه ..... ايوه يا اسلام انت خلصت

اسلام : ايوه انا تحت يلا انزلي

فاطيما : طيب ماشي مش هتطلع

اسلام : مش هينفع دلوقتي عشان مستعجل .... يلا انزلي

فاطيما : اوكيه .... يلا نزلا

نظرت لنفسي مرة اخيرة في المراة قبل ان اخرج من الغرفة

اسماء : صحيح صحيح يا (في) مش نويه تعلني اسلامك ههههههههه وتتحجبي

فاطيما : هههههه قريب يا ختي ..... سلام

اسماء : سلميلي على اسلام

فاطيما : يوصل

اسماء لا تقبل فكرة انني لا ارتدي الحجاب .... ولا تكف عن تذكيري بطريقة المزح .. اخي ايضا لا يقبل هذا الشيء ... ولكنه

لم يرغمني على شيء مطلقا ... ولن يرغمني اعرف هذا .....

********************

انتهت ساعات الليل وعادت الشمس للظهور مرة اخرى لتؤكد لمن ينتظرها انها لا تغيب وان غابت فانها تعود

*************

دبي 6:00 صباحا

ليلى : مي ... مي ... يلا قومي .. هعد ل3 ولو مقمتيش هقومك بطرقتي 1 ...2 ...

مي : خلاص خلاص قمت ( هو في ام كده ياربي )

ليلى : شاطرة .... يلا قومي عشان تلحقي تلبسي

مي : ماما ... لولا ... لولتي .... حببتي

ليلى : انسي ..مش هتغيبي ويلا دلوقتي قومي عشان متتأخريش

مي : هههههه عيبك انك فهماني غلط

ليلى :ههههههه طب يلا يا ماما قومي

مي : حاضر يا ماما.... بس ابقي افتكريها ماشي

مع خروج والدتي من الحجرة تأكدت انني لن اعود للنوم مرة اخرى وحتى ان عدت فليلي لن تسمح

صباح الخير ... اعتذر... انتم لا تعرفون من انا ...

انا مي في 17 من عمري لدي اخ واحد واخت توفاها الله منذ 15 عاما تقريبا ( الله يرحمها )

كثيرا اتمنى لو انها ما زالت على قيد الحياة ....واتمنى ايضا ان اعود الى مصر ... فانا اعشق تلك البلد بالرغم من اني رحلت

عنها وانا في الثالثة من عمرى

واتمنى لو حزن والدتي ينتهي ... وان خالد يعود كما كان

..... ولكن ليس كل ما يتمناه المرء يدركه

خالد بالنسبة لي هو كل شيء اخي ، ابي ،صديقي ... هو كل هؤلاء واكثر

العلاقة بيني وبين والدتي علاقة صداقة ... فأنا وهي اكثر من اصدقاء

اما ابي فهو الرجل الاطيب على الاطلاق .. الكلمات لاتصف ابي الحروف لا تكفي للتحدث عن ابي

فهو الرجل المستحيل بالنسبة لي

ــ خلصت لبس

نظرت مرة اخرى الى شكلي المعكوس بالمراه

ــ يا اختي عليا زي القمر .... قمر ياخواتي قمر ههههههههههه

لا تعليق احب ان امدح نفسي...... فانا لا انتظر مدح الاخرين لي ....

خرجت من غرفتي وانا ارسم ابتسامتي المعتادة .... بعكس خالد الذي لا يبتسم سوا مرة في العام .... وهذا يوم عيد ميلاد

امي .. لانه يصادف عيد ميلاد اختي ( رحمها الله )

مي : صباح الخير يا بابا

كمال : صباح النور يا حببتي

قبلت خد ابي وانا اجلس بجانبه في مكاني المعتاد

مي : صباح الخير ياحلى ... واعظم ... واجمل اب في الدنيا

كمال : عايزه كام من الاخر ..هههههه

مي : هو انتوا ليه كلوا فهمني غلط ههههههه .... يارب اعمل ايه عشان اثبت ان نيتي كويسه

خالد : يا عيني صعبتي عليا .....

مي :ههههههههههههههههه شفت ازاي .... طب يلا بينا عشان منتأخرش

خالد : اوك يلا

مي : ماما احنا ماشين عايزه حاجه

ليلى: لا يا حببتي ... خلي بالك من نفسك ..... وانت يا خالد سوق براحة

خالد: ان شاء الله .... يلا سلام

خرجنا معا مثل كل يوم ... انا بأبتسامتي وهو بلمحة الحزن التي تميزه

السؤال الذي يدور كثيرا في ذهني .. كيف ستكون حالتنا لو ان وصال لم تمت ؟\

اسم اختي وصال غريب اعرف ... ولكنه جميل ومميز

خالد : مي وصلنا يلا انزلي

مي : ماشي سلام ... اشوفك بعدين

وانتم ايضا اراكم لا حقا فرحلتي الفاشلة مع الدراسة على وشك الاقلاع

*******************

يوسف

فتحت عيني على صوت ازعاج لا يقاوم ...وهذه المرة لم يكن مصدره وصال بل المنبه

اوقفت المنبه سريعا خوفا من ان يوقظ وصال ... نظرت الى وصال ( وكأن شئ لم يكن ) .... نسيت ان وصال لا تيقظها تلك

التفاهات .... لا يوقظها سوا حرب عالمية اخري تشن بجانبها

نهضت سريعا فاليوم هو اول يوم لي في عملي بعد انقطاع ما يقارب شهر ..... وابي لن يقبل بأكثر من هذا

اقتربت من وصال .... وطبعت قبلة سريعة على خدها قبل ان ارحل

تناولت المفاتيح من على الطاولة وخرجت من الغرفة بل من المنزل بأكمله

والد وصال ما زال مختفي ... اعرف انه بخير واتأكد من هذا بنفسي ... ولكن للاسف لا استطيع ان اخبر احد بهذا

********************

(براء )

لا يوجد شيء تغير هنا .... فلا تعتقدوا ان وجود ابي سيغير شيء ..

ابدا ما حدث بالامس هو ما يحدث الان ..وما سيحدث غدا

ريناد : جيلاااااااااااااااان يلا بسرعة

ارأيتم لم يتغير شيء

عمر : يلا يا براء خلينا نمشي

براء : ماشي يلا ..... سما عايزه حاجة ؟

سما : لا ... سلام

سؤال معتاد واجابة ايضا معتادة .... لم اعتاد على رؤية ابي كثيرا لهذا انا لا افتقد ابي ..... اما وصال فأنا مفتقدها وبشده ....

وللاسف مفيش حاجة بأيدي اقدر اعملها

مفتقده وصال وبشده

**************
(ريناد)

اى جنون هذا الذى نعيشه........اى حياة تلك التى نعيشها فانا اجلس بجانب اختى فى سيارة واحدة ولا استطيع ان التفت

اليها لاتحدث معها..........لا املك الجرأة الكافية لتجعلنى اناقشها فى اى موضوع كان

اى قرار احمق اتخذناه جميعا منذ اعوام.........

اربعة ايام فقط ولا استطيع التحمل اكثر من ذلك

هل كانت براء تشعر بما اشعر به الان....هل كان الصمت عامل رئيسى بينها وبين وصال ام لا؟

• جيلان:ريناد....هتروحى معايا ولا

• ريناد:لا.....هروح مع فاطيما

حمدا لله ان هذا الطريق انتهى........كالعادة دون اى كلمة .....دون حتى ان تسالنى لماذا لن ارحل معها وكأن ما قلته هو

شئ مسلم به لا يمكن الجدال فيه اذا كان غرورها هو من منعها فانا كبريائى هو من امسك بى

• فاطيما:صباح الخير....متخانقة مع مين عالصبح كده

• ريناد:مافيش....ولاحاجة....اخبارك ايه

• فاطيما:الحمد لله كويسة

: …….فاطيما، ريناد المحاضرة بدات

• فاطيما:خلاص ماشى احنا جايين.....يللا بينا ونبقى نكمل كلام بعدين

• ريناد:لابعدين ولاقبلين اصلا مافيش حاجة تتقال

اعتذر لك يا رفيقة دربى ....فانا احاول ابعادك عن هذا الجنون .....فعالمى هو الجنون بعينه

• فاطيما:ريناد....ريناد.......لا ده انتى حالة صعبة يللا يللا وبعدين هنكمل غصب عنك

****************
(وصال )

صوت مزعج تسلل الى احلامي ليوقفها ....... حمدا لله ان الصوت توقف

كنت على وشك ان اعود للنوم مرة اخرى ولكن من الواضح ان الصوت المزعج علم بهذا وعاد مرة اخرى

وصال : يووووووووووه ايه الصوت ده ...... يوسف ...... يوسف

وقفت مبتعده عن السرير بسرعة رهيبة ... ليعود الصوت المزعج مرة اخرى اقصد ليرن جرس الباب مرة اخرى

ـــ يالهوي هي الساعة كام ...؟

اسرعت بأمساك هاتفي ... لاجدها 13:55

ــ يخربيت كده .... يعني اليوم اللي يروح فيه يوسف الشغل اصحى الساعة 2
....................................
....................
............
ما الذي حدث حقيقة لا اعلم ومن اين لي بهذه السرعة ايضا لا اعلم ... ففي بضع دقائق وجدت انني قد انتهيت من تغير

ملابسي وارتداء حجابي ...

انتفضت عندما سمعت جرس الباب للمرة 5 تقريبا

ــ حاضر ... حاضر يا يوسف .. لحظة

لا احد سيزورني في هذا الوقت سواه ... فأخوتي لن يفعلوها ونور لم تخبرني انها ستأتي ...

ــ انا مش امبارح اكدت عليك تاخد معاك المفاتـــ ـ ـ

حسن : معقول كنت نايمة لحد دلوقتي ...؟ ....

وصال : بـــ ـ ـ ا ـ ـ بــــ ـ ـ ا ...........

*******************

( براء )

اسماء : ودي يا ستي براء .... براء دي بقى مامتي ولو عايزه تناديها سحورة عادي برضوا ماما free ههههههههههههههههه

ضحكات والدة اسماء جعلتني اعود للواقع .. وانني الان في منزل اسماء

سحر : ازيك يا حبيبتي

براء : كويسة يا طنط الحمد لله

عندما ضمتني شعرت بشعور غريب ..... لاول مرة اشعر به ...

ابتعدت عني وانا لسان حالي يرجوها ان تعود لضمي مرة اخرى .... ان لا تسلب مني هذا الشعور

سحر : ازيك يا امنية ولا تقولي اسلم على طنط ولا حتى اصبح على سحر ... او حتى ارن على سوسو

امنية : هههههه حقك عليا يا طنط والله بجد ظروف ... بس انا كل يوم بقول لاسماء تسلم عليكي

سحر : وانت يا غيداء .. مش عشان غيرتي لون شعرك مش هعرفك ... عاملة ايه انت كمان ؟

غيداء : الحمد لله كويسة

اسماء : سوسو .. سحورة انت عارفه اني بحبك من زمان

سحر : لا يا اسماء معملتش .... خدي اصحابك زي الشاطرة وادخلي اعملي

اسماء : ههههه لا لا لا متقوليش

كل شيء يحدث امامي وكأنة يحدث على شاشة عرض

هل تصرفات تلك المرأة هو الشيء الطبيعي ... هل ميادة كانت تمتلك تلك الصفات

هل روحها تلك ... كانت والدتي تملك مثلها ....؟

صوت احتجاج اسماء هو ما اعادني للواقع

اسماء : ماما يعني يرضيكي اصحابي يعملوا اكل وهما جاين عندي ...

سحر : صعبتي عليا ....هههههه اول حاجة يا كدابة امنية وغيداء متعودين

وبراء طالما دخلت البيت ده بكامل قواها العقلية تبقى تستحمل

غيداء : هههههههه يعني من الاخر زي كل مرة

سحر : عليكي نور ... ويلا يا حببتي منك ليها على المطبخ

اسماء : لا انا اعترض وبعدين انا على وش جواز مينفعش ادخل المطبخ ههههههه

امنية : هههههه جواز .... ده على اساس ان احنا منعرفش بعض ولا ايه

اسماء : هههههههههههه مستقبليا يا امنية مستقبليا يا ماما على اساس ما سيكون ان شاء الله

سحر : مع انك بنتي بس انا شكه انك هتعنسي ههههههههههههه

اسماء : ههههههههههه هعنس ...... هو في ام كده في العالم

ربما تكون اسماء قالت تلك الجملة من باب المزح ... كدعابة ليس اكثر من هذا

ولكن هل حقا يوجد ام هكذا ؟ هل هذا ما نفتقده انا واخوتي ؟

كم اتمنى الان ان اجلس بجانب تلك المرأة .... ان اشعر بما تشعر اسماء كل يوم .....

كم افتقدك يا ميادة برغم من انني لم اركي ... ولكن افتقدك

اااااااااااه لو تعلمين أي عذاب اعيش به الان .....

عدت الى الواقع هذه المرة على صوت والدة اسماء

سحر : براء يا حبيبتي تعالي جنبي يا ماما عشان متتعديش من اسماء وتعنسي

براء : هههههههههه حاضر

هل الاماني تتحق بتلك السهولة ... جلست بحانبها لتضمني الى صدرها

اؤكد لكم ان تلك السيدة لها قدرة عجيبة على قرأة ما يدور بداخلي

اسماء : اعنس ليه يا ماما ما انتي لو بتعملي زي الامهات التانية ههههههه

سحر : وبتعمل ايه الامهات التانية ان شاء الله .... !

اسماء : بتجيب عرسان لبنتها

سحر : ههههههه انت قولتيها بلسانك بتجيب عرسان لبنتها .... يا حببتي يا اسماء انتي مش بنت هههههه ولو قلت ولد يبقى بظلم الولاد معايا ههههههههههههه انت حاجه لسه العلم مكتشفهاش ههههه

تعالت ضحكات الجميع بالغرفة ..... ليعلو اخر اسم اتوقعه على شاشة هاتفي كمتصل .... في انتظار قبول اتصالة .................................


*********************

انتهى الفصل الحادي عشر

الساحره الصغيره 09-05-12 12:46 PM

سوري علي تأخيري وان شاء الله هنزل الفصل ال12 يوم الاربع ....... ولو قدرت اننزله قبل كده هنزلة

الاميره الحزينه 09-05-12 01:07 PM

الفصل تحفة سحورة..........وعجبتنى اوى اسماء وعلاقتها مع امها بصى هو انا خمنت مين البنت اللى كانت بتكلم كريم بس هستنى لما تنزلى البارت الجاى وهقولك تخمينى كان صح ولا غلط......فى انتظار البارت الجاى وهضربك لو منزلتهوش بسرعة:55::toot:

الساحره الصغيره 27-05-12 10:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الاميره الحزينه (المشاركة 3091356)
الفصل تحفة سحورة..........وعجبتنى اوى اسماء وعلاقتها مع امها بصى هو انا خمنت مين البنت اللى كانت بتكلم كريم بس هستنى لما تنزلى البارت الجاى وهقولك تخمينى كان صح ولا غلط......فى انتظار البارت الجاى وهضربك لو منزلتهوش بسرعة:55::toot:

مرسي يا ميرو .... اكيد طبعا وانت فاهمة ليه هههههههه ... طيب ماشي بس عارفه انك مش هتقدري تقولي عشان احنا ورانا امتحانات يا قطة ههههههههه

الساحره الصغيره 27-05-12 10:14 PM

سورررررررررررررررررررررري على تأخيري والله بجد مكنتش قادره اكتب حاجه وللاسف كل اللي قدرت اكتبه

كان فصل واحد واخر فصل قبل امتحاناتي وهرجع تاني ان شاء الله اول 7

بس بجد بعتذر وبشده ع تاخيري واني مقلتش اي حاجه

الفصل هنزله بعد شويه مش كتير

انتظروني

الساحره الصغيره 27-05-12 11:57 PM

الفصل الثانى عشر


وصال : انا مش امبارح اكدت عليك ما تنساش المفاـــــ

حسين : معقول كنت نايمة لحد دلوقتي .... !

وصال : با ــ بـ ا

حسين : ازيك يا وصال ؟

..............................................
....................................

صوت جرس الباب جعلها تقفظ فرحا ... وتصرخ لتوقف والدتها

وصال : انا هفتح انا هفتح

كانت على يقين ان الطارق هو الرجل الذي تعشقه فموعد عودتة الان ... وعدها بهذا في الصباح وهو لا يخلف وعودة
مطلقا

فتحت الباب وهي ترسم ابتسامتها لوالدها ... لم يجعلها تشعر ولو للحظات انه زوج والدتها... لتتلاشى ابتسامتها

بالتدريج ... فلم يكن الطارق هو بل كان شخص أخر لم تره من قبل .... كان هو من يبتسم لها ويميل ناحيتها ...

ــ ........ : ماما موجوده يا جميل

التزمت الصمت ربما لان والداتها حذرتها من تتبادل الحديث مع الغرباء ... ربما لان هذا الرجل اثار خوفها ...

لم يقطع دوامة الصمت هذه سوا صوت والدتها .........

ليلي : وصال مين ع الباب ؟

سؤال اعتادت على اجابته ... ولكن هذه المرة التزمت الصمت ... صمت غريب لا تعرف ما هو ....صمت تسلل رغم عنها

شيء غريب يحدث يجعلها تقف هكذا وتنظر اليه

ليلى : وصال يا حببتي مين ع الباب ....؟

ابعدت بأنظارها عن هذا الرجل ووجهتها الى والدتها ...

وصال : معرفش واحد غريب ...
3
كلمات فقط ولكنها شعرت ان والدتها لم تسوتعبهم .... فوالدتها هي الاخرى غرقت في صمت من نوع اخر ....

سنوات مرت ربما تزيد عن العشر ومع هذا ما زالت تتذكر تلك النظرة في عين والدتها ... كانت تختلف كل الاختلاف عما
اعتادت عليه ... نظرة لم تفسرها في ذلك الوقت ... نظرة جعلتها تعتقد اسوء الاحتمالات

الان فقط استطاعت فهم تلك النظرات فنظرات والدتها كنظراتها هي الان

تجمع بين الصدمة .... الخوف .... الدهشة ... التردد

نظرات لا يفهمها ألا من يعيش في عالمها


.......................................
...................
...........

حسين : ايه يا وصال هتفضلي وقفة ع الباب كتير ادخلي واقفلي الباب وراكي .. انا مش جايب معايا حد ..

صوت والدي هو ما جعلني اعود للواقع ... هو ما اكد لي ان الواقف امامي هو ابي .... ان من اعتقده يوسف هو من
اعتقد انه زوج والدتي من قبل

أراه كما اعتدت ان أراه ... واثق من نفسة الى حد الجنون

أراه بعين طفلة كانت على اعتاب العاشرة ...

اغلقت الباب وعشرات الاسئلة تدور في مخيلتي ... وللاسف الرد واحد >>> لا يوجد اجابة <<<<

حسين : هتفضلي وقفة كتير عندك ولا ايه ...

وصال : ها ..... سوري .... انا هروح اجبلك حاجة تشربها
حسين : ............

حاولت جاهده ان اخفي توتري ... وان لا ابدوا كالحمقاء ..

_ اهدي وصال اهدي كل الحكاية ان باباكي قاعد في الصالة مفيهاش حاجه دي

( عادة تلزمها منذ طفولتها عندما تتوتر تفكر بصوت مرتفع )

******************************

(براء)

تعالت ضحكات الجميع بالغرفة ليعلوا اخر اسم اتوقعه على شاشة هاتفى كمتصل فى انتظار قبولى لطلبه نظرت الى

هاتفى مرة اخرى لارى اسمه على الشاشة (بابا يتصل بك) اهتز الهاتف بين يدى ليؤكد لى ان هناك من يتصل او ان

ابى يتصل بى هل من المفترض ان اضغط الزر الاخضرام ماذا؟...........توقف هاتفى عن الرن كما توقعت خطأ مطبعى

فلم اكن انا المقصودة بهذا الاتصال فاتصاله لم يستمر لبضع ثوانى........

نظرت الى هاتفى مرة اخرى ...لعل ابى يتصل مرة اخرى.....

• اسماء:براء....مين اللى كان بيتصل بيكى

قلتها بلامبالاة وكأنى اخبرهم بلونى المفضل

• براء:بابا

تحولت نظرات الثلاثة الي ....... نظرة الدهشة كانت العامل المشترك بينهم جميعا

-نعم

قالوا تلك الكلمة فى نفس الوقت ليؤكدوا لى ان ما اخبرتهم به لم يكن مجرد خبر عادى بل نزل عليهم كالصاعكة

براء:مالكوا فى ايه؟......

اسماء:بجد......باباكى اللى كان بيتصل!!!

براء:لو سمحتى (رن بس مكنش قصده)بلاش تظلمى الراجل

غيداء:هههههههه لا يابت حقانية ....... بس لحظة ليه مردتيش وعرفتى هو فين؟

براء:عشان هو رجع امبارح

إيه ......رجع امتى

ايضا قالوها فى نفس الوقت من الواضح ان هذا اليوم هو اليوم العالمى لدهشتهم

براء: واللهِ شكلكم تحفة وانتوا متنحين كده ههههههههههه

غيداء:براء انا كل مرة عايزة اسألك سؤال.....انتوا عمركم مسألتوه بيروح فين؟

براء:لأ.......مرة حاولنا.....وكانت النتيجة سمعنا كلام كتير ملهوش 60لازمة(لا يوجد له داعى)

امنية:بصراحة ناس غريبة

اسماء:يا بنات عايزين تتغدوا إيه ماما الب......................

توقفت اسماء قبل ان تكمل جملتها فوالدتها ليست بيننا.....خرجت دون ان نشعر بها

اسماء:ثانية يابنات هشوف ماما راحت فين احسن تكون اختفت زى باباكى

براء:ههههههههه طب روحى ياختى وبلاش لبط

امنية:صحيح يا بيبو اخبار اختك المتجوزة إيه؟

براء:كويسة..........ده كل اللى اعرفه

غيداء:ده كل اللى تعرفيه......يعنى إيه؟

براء:يعنى ده كل اللى اعرفه......

امنية:طب زورتيها كام مرة من ساعة ماتجوزت؟

براء(بلامبالاة):ولا مرة.....محدش زارها اصلا

كان السبق الصحفى هذه المرة من نصيب اسماء فدهشتها سبقت امنية وغيداء

اسماء:إيه محدش زارها خالص خالص

براء:لا محدش زارها

الم اخبركم ان هذا هو اليوم العالمى لدهشتهم

*************
(يوسف)

-وصال انا جيت

وضعت مفاتيحى وحقيبة جهازى المحمول فوق الطاولة وانا انتظر صوت وصال ليدلنى على مكانها فمنذ سنوات وانا

انتظر تلك اللحظة وانا اتخيل عودتى من العمل لأجد ملكة قلبى فى انتظارى.....

اليوم كان حافل.....كان لا يصدق بكل المقاييس......عملت على تنظيم امورى قبل زواجى حتى لا اجد مشقة حين

عودتى ولكن من الواضح هناك علاقة قوية بين عملى والارهاق ولا يمكن فصلها رغم محاولاتى المستميتة لفصل هذه العلاقة

-(وصال انتى فين) قلتها بصوت اعلى ربما لم تسمعنى فى المرة السابقة

-وصال فى المطبخ وتقريبا مش سمعاك

ادرت بظهرى الى مصدر الصوت...

ربما ما سمعت كان من وحى خيالى.........ولكن منذ متى والخيال يكون بتلك الواقعية

رأيته واقف هناك......يبعد عنى ببضع مترات......رأيته كما اعتدت ان اراه ثقته قد تخطت كل الحدود ربما لا يوجد لثقته

حدود حتى تخطاها
.. ............................................................ ....................................

يوسف:احمد احمد.......شوفت جارنا الجديد اللى جه امبارح
• احمد:لا.......بس سمعت بابا بيتكلم عنه

• يوسف:انا شوفته بس ده بيخوف اوى

• احمد:عشان انت لسه صغير.....انا كبير يا حبيبى ما بخافش زيك

• ياسين:طب عرفت اسمه إيه؟

• يوسف:لا........بس سمعت بابا بيناديله ابوعمر

حوار برئ بين 3اطفال عن الرجل العملاق كما اتفقوا ان يدعونه.......صمت غريب تسلل بين الثلاثة ان كان الصمت بين

الاول والثانى للدهشة فهو للثالث اعجاب..........تحولت انظار الثلاثة الى هذا الواقف امامهم........بطوله

المهول.......بثقتة التى لاتقاوم.......وبالطبع لاناقته التى لا حدود لها

منذ اللحظة الاولى عرف ان هذا الرجل بالنسبة له لن يكون مجرد رجل

اشار الرجل اليهم ليسرعوا هاربين بعيدا عنه لتتعالى ضحكاته وهو يرى خوفهم منه كمعظم الاطفال

.................................
......................

لا يعلم لم اعادت ذاكرته الغبية هذا المشهد الان .... ربما لتخبره ان اعجابه بهذا الرجل ليس فقط الان بل من سنوات

مضت منذ ان كان فى العاشرة وهو معجب بهذا الرجل وكم من مرة تمنى ان يصبح مثله

-حسين:يوسف......يوسف انت كويس

عاد من لعبة الذكريات هذه وهو يسمع صوته يناديه مرة اخرى ليسرع فى خطواته باتجاه هذا الرجل تخطى عشر

خطوات ربما فى خطوتين او ثلاث ليجد انه اصبح امامه مباشرة لا يفصل بينهم سوى ( سم ) او يزيد.........

فعل ما عجزت ابنة هذا الرجل ان تفعل ضمه الى صدره رحب به بالطرقة الصيحة

• يوسف:حمدلله على السلامة......امتى رجعت

ابتسامة رضا ظهرت على وجه(حسين)ابتسامة اب لابنه قال وهو يربت على كتف يوسف ويدفعه للسير

• حسين: الله يسلمك ...... رجعت امبارح الصبح

• يوسف:بجد احنا منعرفش كنا جينا سلمنا عليك..........

• حسين:ولا يهمك حصل خير

لم يستطيع يوسف ان يمحو نظرة الاعجاب والدهشة التى تعلوا وجهه.......ليقابلها حسين بنظرات تقدير لهذا الفتى

الذى يقف امامه......هذا اليوسف فعل ما عجز ابنائه عن فعله استطاع ان يفهمه....

وان يصل الى قلبه...
يوسف:اخبار الف..........

حسين:يوسف (قالها صارخا وبوجهه نظرة غاضبه الى يوسف)

افتكر ده مش المكان المظبوط اللى نتكلم فيه عن موضوع رى ده

يوسف:عمى.......انا بس عايز اطمن عليك

حسين:اطمن يا يوسف انا كويس........مع انى عارف ومتأكد انك سألت عليا اكتر من مرة

يوسف:ماشى مش هتكلم فى الموضوع...... بس انت كويس

حسين:يوسف.......انا عايزك تفتكر كويس اوى ان تمن سكوتك هو البت اللى قاعدة جوه

تغيرت ملامح يوسف حين ذُكرت وصال......فربما لن تسامحه حين تعلم هذا السر.......

وتغيرت ملامح والدها لتناسب القسوة التى يتحدث بها

************
(سما)

• سما:خلاااااااااااص .......بجد تعبت

ضحكات على جعلتنى انتفض وانتبه اننى لست بمفردى

• على:خلاص ياستى افراج لمدة 1/2 ساعة شوفتى انا كريم ازاى

• سما:هههههه لأ بجد بجد كريم جداً

ضحكاته لها صوت مميز....حتى ضحكاته تؤكد ان هذا الرجل يثق بنفسه الى حد الجنون

• على:بصى انا عارف انى بتقل عليكى بالشغل

شوية بس انا عايز اخلص تدريبك بسرعة عشان نبدأ في الشغل

• سما:لا عادى.....الحكاية كلها انى لسة متعودتش بس كلها كام يوم وأخد ع الجو

• على:طب كويس....قدامك 1/2 ساعة بس وترجعى عشان نكمل شغل

• سما:ان شاء الله.....عن اذنك

خرجت من المكتب وانا لا اعرف كيف حدث هذا؟كيف اعتدت عليه بهذه السرعة

لمست بيدى السلسال الملتف حول رقبتى........من الواضح ان الماضى سيظل معلق فى رقبتى الى الابد

• سما:صباح الخير

• نهلة:بسم الله الرحمن الرحيم..........خضتينى يارخمة

امسكت بالورقة التى كانت امامها والتى بسببها ايضاً كانت فى عالم آخر
• سما:من اول يوم بتشخبطى ع الورق طب بعد اسبوع هتعملى إيه؟

• نهلة:هههههههههه هلعب كوتشينة يا خفيفة

• سما:هههههههه طب قومى معايا نجيب حاجة نشربها من تحت

• نهلة:ماشى......يعنى انا ورايا حاجة

تحركت نهلة امامى وهى تنظر للخلف وتقول بصوت طفولى

• نهلة:lady is first هنفضل اعلم فيكى لحد امتى

• سما:خدى بالك...

لم اكمل جملتى وهى الاخرى لم تنتبه لوجود ياسين لتصطدم به........

*****************

(جيلان)
-عربية غبية.....

قالتها بضيق وهى تضرب دركسون السيارة بكل ما اوتيت من قوة

بالرغم من انها تعلم جيداً ان هذه السيارة من افضل المويلات حالياً الا انها قد وجدتها سبباً جيداً لتفرغ به غضبها

هذه السيارة كانت هدية من والدى.....ربما لشعوره بالذنب....او ربما ليسكتنا عن مطالبتنا له بحقوقنا عليه كأب ... انا

قبلت الهدية دون تردد على عكس ريناد التي رفضت ان تقبلها ... ورغما عانها وافقت ولكن لفترة حتى تستطيع اعالة

نفسها وفي ذلك الوقت لن تكون في حاجة ابي

اما براء فهي لا تقود اي سيارة مهما حدث ...

انتفضت عندما شعرت بطرقات خفيفة على نافذة الزجاج.....وصوت رقيق ينشلها من افكارها السيئة....التفتت الى

مصدر الصوت لتفاجئ بفتاه اقل ما يُقال عنها انها جميلة بل انها تجاوزت مرحلة الجمال........وبسبب غرورها فلن تعترف بهذا

• ........:السلام عليكم....اقدر اساعدك

ربما تكون الاجابة ابسط من كل هذا التعقيد الذى يدور فى عقلها الان

هى لا تعلم لماذا توقف عقلها عن العمل.......

ربما لان هذه المرة الاولى التى تُعرض عليها مساعدة من فتاه

بالطبع تقدم لها الكثير من المساعدة من قبل ولكن جميعها كانت من الجنس الاخر

هذه هى المرة الاولى التى تُعرض عليها مساعدة من نفس جنسها

• .........:انا شيفاكى بقالك1/2 ساعة واقفة قلت يمكن اقدر اساعدك

• جيلان:ميرسى ربنا يخليكى......عربيتى مش عايزة تتحرك كالعادة

...... : انا مبفهمش اي حاجة في تصليح العربيات ... بس ممكن اوصلك

جيلان : بجد marce مش عايزة اتعبك معايا

...... : لا عب ولا حاجه ... ويلااااا يلاااا خليني اوصلك بلا دلع بنات

جيلان : هههه بس بجد شكرا مش عايزة اتعبك

فتحت باب السيارة برغم من اعتراضات جيلان المستمرة ولكن من الواضح ان هذه الفتاة لا تغترف بالاعتراضات

........ : عربيتي هناك انا مبحبش اركن قدام الكلية

جيلان : بس مش شيفه ان المسافة بعيدة

...... : رياضة ... قالتها وهي تحرك كتفها بطريقة عفوية

توقفت الفتاة فجأه وهي تمد يدها وتقول بصوت اخر تمام خلف كل الاخلاف عن الفتاة منذ قليل

..... : يسرا الخيام ( يسرا رشدي الخيام )

لتستقبل جيلان يديها في منتصف الطريق وهي تقول بطريقتها المعتادة التي تسير حنق الاخرين دائما

جيلان : جيلان سلامة ( جيلان حسين سلامة )

**************
(نهلة)

اليوم ليس يوم حظى بالتأكيد......استيقظت فى الخامسة رغم اننى نمت بعد الرابعة بدقائق بسبب البوم الذكريات

استيقظت لأجد ابى ضائق بسبب ما ....لا اعرفه هذا بالاضافة الى ان المياه قد اعلنت استقلالها لهذا اليوم واضطررت

الى استعمال طرق اخرى للحصول على المياه وعندما هممت بالرحيل وكنت على وشك اغلاق الباب خلفى كُسِر

كعب حذائى ولتكتمل صورة(حظى السعيد)كان هذا الحذاء الوحيد الذى يحمل هذا اللون فضُطررت آسفة ان اعير ثيابى

بأكملها لأجد اننى تأخرت عن سما 1/2 ساعة وعن موعد العمل ما يُقارب 1/4 ساعة كل هذا حدث لى فى اول يوم لى

هنا وعندما قررت ان اتجنب كل هذه (الصدف السعيدة)وان اعود لمرحى المعتاد واتناسى تفاصيل الامس فوجئت بأننى بين احظان ياسين

فأى حظ هذا الذى امتلكه ولا تقولوا مجرد حظ لأننى ممكن ان اقتل من تتفوه بتلك الكلمة

-انا كويسة يا جماعة حصل خير

قلتها وانا لا اعلم ان كانت حقا قد سُمعِت ام انها لم تغادر غرف عقلى ومازالت تدور هناك باحثة عن مخرج

ياسين:نهلة انتى كويسة......

اذا لم تخرج من زوايا عقلى ....هل ابدو كبلهاء الان ام ماذا؟

صوت تلك المزعجة هو من جعلنى انتبه موقعى الان ...

شيرين:نهلة انتى كويسة

ابتعدت عن ياسين سريعا وقلت وانا اعدل وضع حجابي

نهلة:انا كويسة

هذه المرة تأكدت بأنها غادرت لتصل الى آذانهم

ضحكات سما وصلت الى مسامعى لتثير غضبى ووعصبيتي على كل المتواجدون هنا وخاصة ياسين

نهلة:سما بطلى ضحك

سما(وهى تحاول السيطرة على نفسها):حاضر حاضر هههههه sorry

ياسين:ازيك يا سما اخبارك إيه؟

عاد ياسين ليتجاهلى كما يفعل في كل مرة اكون بجانبه وهذه الظاهرة فقط منذ عامين....اى منذ ان تم عقد قراننا
اللعين

سما:الحمدلله انا كويسة.......انت اخبارك إيه؟

ياسين:الحمدلله....عايش بس واضح انى هموت قريب على ايد صحبتك دى

تعالت ضحكات سما ليشاركها هو فى الضحك على تلك الدعابة المستفزة التى قالها فهو يعرف جيداً كيف يثير جنونى

نهلة:هاهاها...بايخة ويللا يا حجة عشان نلحق نجيب كافيه

سما:ههههههه......ماشى ماشى ...سلام يا عم ياسين دى ممكن تاكل لحوم بشر بعد شوية

هذه المرة ياسين من ابتدء بالضحك لتشاركه سما

فلم اجد سوى هذه الحركة ان اجذبها من زراعها بقوة.....فانتم لا تعرفون .. هاذين الاثنين قدر ما اعرفهما

فحين يجتمعان لن تستطيع فصلهما الا بالقوة.....فبينهما صداقة قد تخطت حدود الزمن وتعدت عشر سنوات

سما:آى.......براحة ايدى وجعتنى

نهلة:اعملك إيه دى الطريقة الوحيدة اللى اقدر ابعدكم بيها عن بعض...

زمان كان احمد ودلوقتى..............

توقفت سيل الكلمات عن الهبوط حينما اكتشفت قداحة ما فعلت

تباً لى لماذا لم انتبه ..........

انتبهت لتغير ملامح سما وابتعادها عنى

• نهلة:سما سما..............استنى


**************

بعيدا عن القاهرة بصخبها المعتاد وحركتها الدائمة

ولكن لن نبتعد كثيرا عن الحركة ولا عن الزحمة

( الاسكندرية ) 25 : 15

........ : وبكده نكون خلصنا الاجتماع

قال تلك الجملة لتدب الحركة في قاعة الاجتماعات المهولة التي يجلسون بها

تحرك الجميع من اماكنهم وهموا بالانصراف ... اماهو فلم يتحرك لم يتبع عجلة الحركة كالجميع .. بل ظل كما هو

يراقبهم في صمت ( عادة ) لا يمكن قول شيء

خرج الجميع ولم يتبقى سوا رجل هو الاخر كان على وشك الخروج لولا ان استوقفه بصوته الذي يزلزل كيان أي شخص كان

..... : ساااااااااااااالم استني

توقف سالم وعاد ادراجه الى حيث يقف سيده

سالم : نعم يا ريس

قالها ولا يعلم ان هل وصلت الى مسمع رئيسه ام لا

........ : عملت ايه في الصفقة

سالم : زي ما طلبت يا ريس ..... الصفقة رسيت علينا وارباحها تحولت في حساب الانسة في ( برلين )

تمنى ان يكون سيده نسى امر الاخر وان هذا فقط ما يريد ان يسأل عنه ..... ولكن ليس كل ما يتمناه المرء يدركه

فسرعان ما سُأل سالم على ما يخشاه

....... : وحسين اخباره ايه

سالم : احم احم .... معلومتنا بتقول انه كان مسافر من 3 اسابيع ولسه راجع امبارح

.........: اختفى تاني ( وبصوت اعلى حده من قبل ) وطبعا هتقولي متعرفش سافر فين

تعثرت الحروف على شفتي سالم .... فليس لديه ما يرضي غضب سيده ولا يستطيع فعل شيء

سالم : حضـ ــ ـ رتك انا عـ ـ ـ ملت كل اللي اقدر عليه بس للاسف مقدرتس اوـــــ

توقف سيل كلماته عند سماعة للضربه القوية على طاولة الاجتماعات

ضربة جعلت سالم ينتفض ويتأكد ان اخرته قادمة لا محالة

شعور اقوى من الخوف تملكه وهو يرى الغضب يلمع في عين سيده

....... : سااااااااااااالم بقالك اكترررر من 5 سنين وانت مش عارف تقدر تقولي هتعرف امتى

سالم : ان شاء الله يا ريس قريب

..... ( بصوت اهدى بكثير عما سبق ) : اتمنى يا سالم دلوقتي ممكن تروح وركز في شغلك يا سالم

سالم : حاضر يا ريس عن ازنك

لم يقل شيء فقط امائه واحدة جعلت سالم يختفي من امامه وينفذ بجلدة من الموت

وقفت بكل قوة وفي خطوات ثابته وصل الى النافذة

( لسه المشوار طويل بنا يا سالم لسه كتييييييييير قوي

يمكن تكون كسبت زمان بس صدقني الحرب بنا لسه مخلصتش .... وهكون اسعد شخص لما اشوفك مكسور )

ترك النافذة للهواء يفعل بها ما يشاء وتقدم بنفس الخطوات الرتيبه المملة الى مكتبة ليلتقط صورة من فوقة
صورة لفتاة جميلة تشبه قليلا

( ياريت يكون ده اللي انت عايزاه .... بس انا مش هقدر استمر .... لازم اللعبة السخيفة دي تنتهي )

اعاد الصورة الى مكانها وقبل ان يستدير فُتح باب غرفته دون استأذان ودخلت منه فتاة تشبة الى حد كبير من بالصورة وتقول بصوت مرتفع

............ : بااااااااااااابتي

************************

انتهى الفصل الثاني عشر

الساحره الصغيره 28-05-12 12:00 AM

كتيررررررررررررررر بعتذر على تأخيري ولو كان في اي غلط املائي .... وللاسف امتحاناتي هتبدأء اول 6 وتنتهي اول 7

ومش هوعد بأي حاجه كل اللي هقولة ادعولي انجحححححححححححححح بليز

عذرا ياقلب 28-05-12 01:16 AM

تغلق بطلب من الكاتبه

♫ معزوفة حنين ♫ 24-09-12 06:50 PM




تفتح بطلب من الكاتية ..
حياك الله ياقمر =) ..



الساحره الصغيره 24-09-12 07:23 PM

السلام عليكم

قبل كل شيء اعتذر عن التاخير الكتيررررررررررررررر ده ومش عارفه ابرر ايه ولا ايه

اتمنى انكم تعدوا التاخير ده ليا وتعملوا نفسكوا مخدوش بالكوا هههههههه

وان شاء الله التزم بمواعيد التنزيل واكمل

البارت بعد ساعة او ساعتين بالكتير ان شاء الله

الساحره الصغيره 24-09-12 11:42 PM

سوري ع التاخير بدون اي مقدمات

الفصل الثالث عشر

كثيرا ما نخفي مشاعرنا الحقيقية خلف ستار ربما لحمايتها وربما لاننا
نعجز عن اظهارها

فأحيانا نضحك ونكون في حاجة ماسة للبكاء ...

ونجد انفسنا نبكي برغم ان سعادتنا بلغت حد السماء

احيانا نصرخ لنعبر عن دهشتنا

في حين ان هناك من يكتفي بهز رأسة ليعبر عن خبر افرحه


( سما )

في كل مرة اتخذ القرار بالنسيان .. اتخذ طريق لا يؤدي الى الماضي ... افاجئ به يقف بكل برائه امامي

في كل مرة اصرخ بأن الماضي لن يعود ... اسمع صدي صوته وهو يردد بطرقة مستفزة سأعود

في كل مرة اعتقد فيها بأنني نجحت بأبعاد الماضي ... افاجئ بنتيجة رسوبي مع مرتبة الشرف

رفعت يدي لالمس السلسال المُلتف حول رقبتي مرة اخري لهذا اليوم ليخبرني بنان الماضي ما زال موجود ...

بأنه حان وضع النهاية لكذبتي فالماضي لن يموت ........

اغلقت عيني لامنع سيل الذكريات من التدفق .... لاوقف ضحكات احمد المزعجة ..... لازيح صورته من امامي

شددت من قبضة يدي وانا اردد جملة واحدة >> الماضي لن يعود >>>
>> الماضي لن يعود <<<<< >> الماضي لن يعود <<<<

نهلة : سما خلاص بقي بطلي رخامة واكلمي
......................................

نهلة : سوسو بطلي بقى رخامة

نظرت الى نهلة التي تقف امامي وتبدو كمن مسلك بالجرم المشهود نظرت خلفي لاجد المصعد في طريقة مرة اخرى الى الاعلى

نظرت مرة اخرى الى نهلة لاتذكر ما حدث معها منذ قليل ... توجهت بأنظاري الى كعب حذائها تقريبا 10 , 12 سم ... الان فقط عرفت سبب سقوطها

تعالت ضحكاتي تحت انظارها المندهشة وانا احاول قول

ـ والنـ ــ بــ ي يا نــ ونـــ ا قولــ ـ يلــ ي ليه اتــ ـ هبــ ـلــ ي في عقلك ولبستي كعب ههههههههههههههه

لتشاركني الضحك وهي تحاول جاهده ان تبرر موقفها

ـ مفيش ههههههه بس عشان خاطر حظي التحفة قلت اجرب والبس كعب انهارده .. مش عارفه كان مالو 3سم و5 سم مهم شغالين واسمهم كعب برضوا

سما : هههههههههههه بس كان منظرك تحفة ههههه وقعتي في الوقت المناسب ههه كان ناقص تعملي زي افلام ابيض واسود هههههههههه وتقولي << اه رجلي يا صادق الحقني <<<

نهلة : هههههه عشان قلاقي حته دين الم من ياسين يرجعلي الذاكرة

سما : هههههههههههه

نهلة : هههه قال رجلي قال اسكتس اسكتي ( توبة من دي النوبة البس كعب

تاني ) مالو الكوتشي تحفة فنية

سما :ههههههههههه فكرة يوم لما جيلان قالتلـــ .....

بترت جملتي عندما لاحظت تغير ملامح نهلة الى النقيد ... او ربما هذه كانت ملامحها منذ البداية

سما : نونا انت كويسه ؟؟؟؟؟؟؟

***************************
الاســــــــــــــكندريـــة

لسه المشوار طويل بنا يا حسين لسه كتييييييييير قوي

يمكن تكون كسبت زمان بس صدقني الحرب بنا لسه مخلصتش .... وهكون اسعد شخص لما اشوفك مكسور )

ترك النافذة للهواء يفعل بها ما يشاء وتقدم بنفس الخطوات الرتيبه المملة الى مكتبة ليلتقط صورة من فوقة …..صورة لفتاة جميلة تشبه قليلا

( ياريت يكون ده اللي انت عايزاه .... بس انا مش هقدر استمر .... لازم اللعبة السخيفة دي تنتهي )

اعاد الصورة الى مكانها وقبل ان يستدير فُتح باب غرفته دون استأذان ودخلت منه فتاة تشبة الى حد كبير من بالصورة وتقول بصوت مرتفع

( بااااااااااابتي ) ...............

قالت هذه الكلمة لتقترب من والدها وتقبل وجنتيه وتجلس على حافة مكتبة

الذي يدل على الفخامة

من يراها لا يصدق ان هذه الافعال الصبيانية ممكن ان تصدر من فتاة مثلها

ان هذه الفتاة التي ترتدي قميص باللون الابيض تحت بدلة سوداء نسائية فخمة وحجاب يغلب علية اللون الاسود ونظارة طبية تزيد من هيتها

يمكن ان تجلس هكذا ... ان الفتاة التي ورثت نظارات والدها المخيفة الحاسمة والتي يهابها الجميع ممكن ان تصرخ مناديه والدها وتتعلق برقبته كطفلة رقيقة
ـ صباح الخير يا احلى بابا في الدنيا

قالت هذه الجملة بابتسامة هادئة تؤكد على جمالها وهي تعبث بأغراض والدها تحت انظار والدها المندهشه
لو كانت هذه التصرفات صدرت من تؤمها لما تعجب و لكن ان تصدر هذه التصرفات من يارته فهنا العجب بعينة
تعالت ضحكاتها كنغمة عذبة وهي ترى ملامح والدها ...

يارا : في ايه يا بابا هههههه

رشدي : ايه اللي حصل انهارده اتخبطي على راسك وفقدتي الذاكرة ولا بدلوكي بوحده تانية ههههههه

مرة اخرى يسمع والدها ضحكاتها الرنانة وهي تصدح بين ارجاء غرفة مكتبه وهي تشير برأسها بالرفض
يارا : ههههههههه لا ده ولا ده ...... انا عادي خالص

لم يأبه والدها بالجملة الاخيرة كثيرا فهو يعلم جيدا ان هناك ما تخفيه خلف تلك السعاده
فهذه التي تقف امامه نسخته المصغره ... جزء منه

رشدي : اخبار الشغل ايه ؟؟ ....

يارا : تمام ... كل حاجه تمام .. والاجتماع مع المندوب البريطاني مشي بأفضل ما يكون
و presentation اللي قدمناه عجبهم جدااا و الصفقة بقت من نصبنا

نظرات الفخر التي تلمع بعين والدها جعلتها اكثر سعاده .... جعلتها تتاكد بأنها بدأت في تحقيق اول اهدافها

ولوالدها كل الحق ان يفخر بها فهي لم تكمل عامها الثاني بل بدأ عامها الثاني منذ 3 اشهر تقريبا ولكنها استطاعت فرض احترامها على الجميع فرض هيبتها على الجميع واثبتت نجاحهها وبجداره

رشدي : اخبار مامتك ايه ؟ انهارده كان معادها مع الدكتور

يارا : كويسه جداااااا ، واكد لي ان حالتها بدات تتحسن وان نسبة نجاج العملية بقى كبير

تهللت اسارير والدها لهذا الخبر فهو كان يحمل على عاتقه هم فقدان رفيقة دربه بعد كل تلك الاعوام

رشدي : ويا ترى هتبدأ العملية امتى ؟

يارا : قريب قريب جداااااا

قالتها وهي تبعد انظارها عن والدها ..... فهو يستطيع قرائتها كالمراة

( اخفاء نصف الحقيقة لا يعني انك تكذب ) هذا ما كانت تردده بداخلها حتى

لا تشعر بالذنب

جلس والدها خلف مكتبه ليقول بنبره رجوليه واثقة مخيفه

ـ اخوكي واختك فين......

ابتعدت عن حافة المكتب لتجلس مقابل والدها وتستعد للمواجهه

يارا : يسرا قالتلك انها هتسافر عشان الكليه ( هز والدها رأسها لتتابع هي

ووليد معرفش فين ... يـــ ـمـ كن يــ ـ كون في البــ ـ يت

صرخة والدها جعلت الدم يفر من انحاء جسمها ... جعلت سعادتها المزيفه تهرب بعيدا ابعد ما يكون


رشدي : يعني ايه في البيت مش المفروض يكون في الشركه عشان
الاجتماع او حتى في الكليه اللي بقاله 8 سنين فيها دي

يارا : بابا انا قلت يمكن .... يعني انا معرفش

رشدي : اخوكي ده هيموتني ناقص عمر ( استغفر الله العظيم يا رب )

امسك بهاتفه ليكتب رقم ابنه الوحيد ويتصل به .....

( لم يتم الرد ) هذه الجمله ظهرت للمرة الثالثه

يارا : بابا خليني انا اجرب

قالت هذه الجمله بحذر فوالدها عندما يغضب يتحول بل يصبح شخصا اخر لا تعرفه

صمت والدها جعلها تتناول هاتفها وتتصل بأخيها مرة والاخرى والاجابه

واحده ( لم يتم الرد )

تمعنت النظر بوالدها وهو يجرب الحصول على اخيها ... كم يبدو مخيفا

الان ... لا تنكر ان نظرات والدها في الطبيعة تخيف فما بالك وهو غاضب

رشدي : انت فين يا زفت ..... 10 دقايق واشوفك قدامي والا والله يا وليد

هتشوف حاجه عمرك ما شوفتها

هذا هو والدها عندما يغضب ... يصبح كالنار يلتهم كل ما حوله

*********************************

( وصال )

مازلت لم استوعب بعد فكرة ان ابي يجلس الان بصالة منزلي , ان صوت

الضحك الذي يصل الى مسامعي هو له , ان بالخارج يجلس رجلان

احداهما ابي والاخر زوجي ، اذا كانت مشاعري للاول نكاد تكون منعدمة

فمشاعري للاخر باتت تقلقني ... لا اعرف اي مشاعر تربط بيني وبينه ان

كانت حب خالص من ناحيتة فهي بالتأكيد من ناحيتي لم تتخطى الاحترام
والتقدير

يوسف : وصال قربتي تخلصي
وصال : اه ... خضتني ( بسم الله الرحمن الرحيم ) يوسف ممكن تجيلي
سكته قلبية من وراك هههههه

تعالت ضحكات يوسف وهو يقترب ليضربني على راسي بخفة

ـ انت بس بطلي سرحان ومش هيحصلك حاجه هههه

ـ انا تقريبا خلصت رتب انت الصفره وانا هجيب الاكل واجي

كم تمنيت ان ضربة يوسف اقوى وتسبب في فقدان ذاكرة دائم
ـ الاكل خلص يلا تعالوا

قلتها وانا لا اعلم هل سمعت ام لا .... هل استطعت ان اتحدث في حضور

ابي الطاغي ، ام كالعادة حضوره الغى وجودي

يوسف : يلا يا عمي الاكل جهز

قالها يوسف وهو ينهض اولا ليساعد ابي على النهوض ويوجهه الى غرفة

الطعام وما زال حديثهم لم ينقطع

حديث اشبه بما يدور بين الاب وابنه ، حديث تتمنى لو كنت انت احد

اطرافه ، اعلم ان الحديث مع ابي ممتع ولكني لم احظى يوما بهذه المتعة

.......... : يلااااااا يا وصال

جفلت من صرخة يوسف لا انتبه انني ما زلات اقف في منتصف صالتي

حاضر جايه

جلست بجانب يوسف بصمت لم اعتاده انا ولا ويوسف ، فعلى مدار ثلاثة

اسابيع كنا اقرب للاطفال من اي شيء اخر، كانت اصوتنا تحتل المكان

ولكن الان صوت ابي المميز هو الصوت الوحيد المسموع هنا

ينتقل من موضوع لاخر مع يوسف براحة لم اعتادها من ابي .. فأي كائن

انت يا يوسف ، كيف استطعت ان تفهم ابي عندما عجزنا نحن عن هذا

حسين : اخبار الكلية معاكي ايه يا وصال ؟

اخيرا قرر ابي ان اشاركه احد مواضيعه وياليته لم يفعل ( نعم )

قلتها ببرائه متناهيه وكأنني لم اسمعه في المره الاولى ليعيدها على مسامعي

مره اخرى ويوسف ما زال ملتزم الصمت

ـ اخبار كليتك ايه ؟!!!!!!

افرجت شفتي عن ابتسامة حمقاء لا اعرف من اين اتت لتتسع تلك الابتسامة

رويدا رويدا وتبدأ اسناني في الظهور سنة تلو الاخرى وكأنهم في سباق من

منهم سيظهر اولا

ولتكتمل الصورة قررت ابتسامتي الحمقاء ان تتحول لضحكة اكثر حماقة

وانا احاول جاهده ان اقول من بينها

ــ بابا انا مخلصة تعليم بقالي سنة !!!!!!!! سرعان ما اختفت ابتسامتي

الحمقاء لانهض قائلة

ــ عن ازنكم هروح احط الشاي ع النار ...

*******************

الاسكنرية

صوت مزعج لم يكف عن الازعاج فوقي ، حاولت بشتى الطرق ان

اتجاهلة ، زلكن دون جدوى فمازال هاتفي يرن ولم يكن امامي سوا حل

واحد ان انهض لا اعرف ماهية المتصل

فتحت عيني بصعوبة فأنا من عشاق النوم بلا منازع ، نظرت الي ساعتي

لاجدها تشير الى 2:30

ـ ياربي مين المزعج اللي بيرن ع الصبح كده

كنت على يقين ان هذا المزعج لن يكون سوا احا فتاياتي لهذا لم اكلف على

نفسي عناء النظر الى اسم المتصل فاي ان كانت المتصلة ستكون هذه هي

اخر مكالمتها معي ، وضعت الهاتف فوق اذني بعد ان قبلت الاتصال

............ : ايوه ....مين معايا ؟؟؟؟؟؟؟

ـ انت فين يا ززززززززززززززززفت

هب واقفا لا يعرف من اين ظهرت تلك الصحوه ، كل ما يشغل باله الان

هذا الذي يكاد يخرج من هاتفه

اعاد امساك هاتفه الذي القى به بعيدا وكان مرضا معدي الم بهاتفه فابعده

بهذه الطريقة

........: الو ايوه يا حج .... ازيك يا بابا

من يراه الان لا يصدق ان هذا هو الذي يقف له الجميع عند مروره فقط

ان هذا الذي يملك ملامح والده الكفيله ببث الرعب في قلوب الجميع

هب واقفا هكذا لسماع صراخ والده عبر الهاتف
ـ انت فين يا وليد ؟؟؟؟

وليد : انا... انا..... انا

لم يجد حجه مناسبة ليخبرها لوالده ، فغضب والده لن يكون سوا لسبب

واحد علم اين هو
10
ـ دقايق واشوفك قدامي والا والله يا وليد هتشوف حاجه عمرك ما شوفتها

انهى والده الحوار واغلق الهاتف في وجهه

اول مرة اعلم انني املك تلك السرعة ، فخلال دقائق وجدت نفسي اجلس

خلف عجلة القيادة وانطلق الى شركة ابي

ـ سالم : صباح الخير يا وليد
وليد : صباح الخير يا سالم ... مين مع بابا جوه

سالم : مفيش حد اختك يارا بس

وليد ( ويقلد صوت سالم ) : اختك يارا بس ربنا يبشرك بالخير يا سالم هههههههههه

ان كانت يسرا من بالداخل سيكون الوضع مختلف تماما ولكن يارا كابي

لا تقيل بالحال المائل ، لا تقبل بمنتصف الحلول

لهذا وجودها بالداخل يشكل خطرا قوميا علي مقالبتي مع ابي

طرقت الباب لادخل دون ان انتظر اذن ابي

رشدي : واخيرااااااااا شرفت ........... تعال اقعد
يارا : عن ازنك يا بابا .... هروح مكتبي

خرجت يارا تحت انظار ابي التي تحولت الي وهو يقول بنره جديده تماما

لم اعتادها من ابي

رشدي : افتكر المهزله دي لازم تنتهي النهارده يا وليد
.............................................

************************

نهلة

توقفت فجأة وكأن لعنه غريبة حلت بي .. وكأن شيء ما حدث ليوقف الحركة

لم اعد ارى سوا تلك الكفاتريا التي تتراقص امام عيني كبهلوان احمق

ليس حظي فقط من كان ضدي فذاكرتي ايضا تحالفت ضدي .. اعادت

اسواء احداث الامس وكأنني اشاهد شاشة عرض حاولت ابعاد تلك

المخيلات عن ذاكرتى ولكنها ابت ورغم عنى تذكرت ما حدث بالامس
.............................

نهله :ها يا ياسن عايز تقول ايه

حركت يده المستمره بعثت بداخلها قلق مرضي
ياسين : نهله من غير اى مقدمات ..... انا عارف اللى بينى وبينك مكنش
برضاكى وعارف كمان انك مقدرتيش تقولى لا وعارف كمان ان
الجوازه دى اتفرضت عليكى عشان كده في كل مرة تطلبى تاجلى فيها
الفرح انا مبعترضش وبكون مرحب بالفكره جدا

مره اخرى لم تتذكر 28 حرف مرة اخرى وجدت نفسها تبدو كحمقاء امامه

فما حدث فى غرفة الاجتماع شئ وما يحدث الان شئ اخر

ربما كانت هذه اصعب جمله تقولها لهذا اليوم جمله واحده من ثلاث كلمات

نهله:يع...نى...مط...ل.و...ب منى ايه

قالتها وهى لا تعلم كيف سمعها هل كانت جمله صحيحه ام مجرد كلمات

متقطعه وعليه حلها

لا تستطيع لومه فما زال لوجوده امامها اثره الي لا يضاهيه شيء

ما زال كما هو يبعثرها كما يريد ويعيد ترتيبها على حسب هواه

ياسين : شوفي يا نهلة بما ان كتب كتبنا مكنش بارادتنا .... فانا بفضل ان
الشركة متعرفش ان احنا مجوزين قصدي يعني مكتوب كتابنا

شعرت وكأنها هوت من فوق اعلى قمة جبل عرفها التاريخ ... ان هناك من

امسك بنصل وغرسة في منتصف قلبها

كانت على يقين انه سيخبرها ان فرحهما عن قريب .. سيرغمها على تقبل

الامر الواقع وتقبله كزوج ...سيخبرها انها ليست بالنسبة له مجرد ابنه عم

انها لم تعد تحتل المرتبة الثانية

رفعت وجهها لترى ملامحه مرة ثانية تعرف كل المعرفه انه ليس اناني بل

هو ابعد ما يكون عن الانانية .. اذا لماذا يفعل هذا

ياسين : نهلة انا فكرت في الحل ده عشانك

جملة اخرى تزيد من جرحها .. حاولت جاهده ان تبدوا طبيعة ونجحت في ذلك بجدارة

مرة اخرى ترى منفعة لتمارين والدها القاسية في كيفية اخفاء مشاعرها

ربما هذه الصفة تميزها حتى وان كان الاخرون لا يرون ذلك

ابتسامة لا معنى لها علت وجهها وهي تقول

ـ تصدق ريحتني ..... حل تحفة وخصوصا محدش عارف بكرة هيحصل
ايه ؟؟!!!!!!!!!!!!

ياسين : خلاص اتفقنا ........ ولاد عم

قالها ومد يده لمصافحتها مدت يديها هي الاخرى ولسان حالها يقول منذ
متى يصافح القاتل قاتله

نهلة ( بذات الابتسامة ) : ولاد عمممممممممم

سما : نهلة ...نونا انت كويسة

...............................................


صوت سما اعادني لما نحن عليه الان لا اعرف كيف ومتى جلسنا فوق

تلك الطاولة ... نظرت الى الكم الهائل الذي يحيط بنا من الموظفين

..........: صباح الخير يا بناتيت

نظرت انا ونهلة الى مصدر الصوت لنفاجئ ب(باربي ) اقصد الفتاة التي
استقبلتنا بالامس وقررنا ان نناديها بباربي

فهي حقا اشبه بباربي بذلك الشعر الاصفر وتلك الرشاقة التي لا مثيل لها

فلوهلة الاولى تعتقد انك امام باربي

سما : صباح الخير يا ......

.....: نادين ... اسمي نادين وتقدري تناديني ( ناني )

سما : تشرفنا انا سما ودي نهلة

نادين : فكرة اسمائكم

مدت يدي وانا احاول جاهده الا اضحك حتي صوتها اشبه بنغمات وترية

هادئة .... فاي رقة تملكينها ايتها الفتاة

الان فقط تاكدت انا وتلك السما ابعد ما نكون عن الفتايات

نهلة : تشرفنا .. بجد فكرة اسمائنا

نادين : ههههه ايوه

نهلة : بسم الله مشاء الله عليكي ... انا مع الاسماء ضايعة

نادين :ههههه كل الحكاية ان انتوا الاتنين حالة خاصة

سما : ايه ده معقول لحقتي تعرفي ان نهلة مجنونة ههههههه مع ان ده كان

سر وانا مقلتش لحد

نهلة : هاهاهاها رخمة .. وبعدين انا برضوا اللي مجنونة والا ..........
سما : ههههههههههه خلاص خلاص بلاش فضايح

تعالت ضحكاتنا معا لتنهي نادين كل هذا

نادين : الحكاية ابسط من كده بكتير سما هي اول بنت تشتغل مع مستر علي

عشان كده اسمها علق معايا ونهلة اسم توصية خاصة من مستر ياسين

انتوا تقربوا لبعض

اغتصبت ابتسامة وانا اقول

ـ اه انا وياسيــن نكون ........

لم اكمل الجملة لان هناك من تبرع من خلفي واكملها

ـ نكون ولاد عم

تحولت انظارنا نحن الثلاثة الى الواقف خلفي ويضع يده على المقعد الذي
يحملني وهو يقول الجملو مرة اخرى

ـ انا ونهلة ولاد عـــــــــــــــم

**************************

جيلان : بس هنا هو ده بتنا

يسرا : وااااااااااااو تصميمة حلو جدااااااااا

جيلان ( بصوت اشبه للهمس ) : يمكن ده تكون الحاجه الوحده اللي بابا
عملها حلوة ...

يسرا : ايه

جيلان : لا عادي متخديش في بالك .... بجد شكراااا جداااا على التوصيلة

دي تعبتك معايا

يسرا ( بجديه لاتناسبها ) : 10 جنية

جيلان : ايه

يسرا: 10 جنية حق التوصيلة اصل هتفضلي تقولي شكرا ومرسي وكتر
خيرك والحركات دي ..... فسهليها عليكي واعتبريني تاكسي
10جنية يلا

تعالت ضحكة جيلان بطريقتها المميزة لتشاركها يسرا بضحكة مرحة تشبهها تماما

جيلان :ههههههههه اخ معيش فكة ممكن بس اروح اجيب فكة واجي

يسرا : من اولها بقى هنستلبط على بعض ونخلع منالفع هههههههههه
انزلي بدل ما انزلك
جيلان : خلاص خلاص اديني نزله هههههههه

يسرا : هههههههه لو عربيتك وقفت تاني اوعي تتصلي بيا

جيلان : ههههه حاضر مش هتصل بالنمرة اللي معايا هرن بس وانت اتصلي ههههههههه

يسرا : ههههههههه

قالت هذه الجملة لتترك يسرا تكمل ضحكتها وتختفي هي خلف تلك البناية

من يراها لا يصدق ان هذه هي جيلان هي نفسها لا تصدق انها تخلت عن غرورها لمده نصف ساعة كاملة
لنصف ساعة كاملة بدت كشخص اخر لا تعرفها

لمدة نصف ساعة استرسلت في حديثها بطريقة تثير شكها ... بطريقة تبعث القلق بداخلها

كيف لفتاه كهذه ان تقتحم عالمي بسهولة دون اي مقاومة مني ... كيف
جعلتني اتنازل عن غروري

انتبهت لصوت ريناد

ـ جيلان كنت فين لحد دلوقتي

جملة واحدة اعادتها كما كانت اعادت شخصيتها لرشدهاا تحولت انظارها

الى ريناد وهي تقول بنبرة سخرية

ـ ايه !!!!! كنت فين ؟

*****************

عمر : يلا قوم خلينا نمشي

معتز : نروح فين

عمر : نروح نلف شويه وبعدين نروح للشباب في الكفاتريا كالعادة

معتز : طب يلا .... هغير هدومي والحقك

تناول محفظته وهاتفة من فوق المكتب ليلحق بعمر الذي كان اشتبك في حاوار مع خالته
عمر : خالتي مهما كان ده بابا

سناء ( خالة عمر ) : قال ابوك قال ..روح من قدامي قبل ما ارتكب فيك جريمة

كالعادة انتهى الحوار بين عمر وخالته بطريقة سيئة ، فحتى وان كان والده

هو الاسواء لن يسمح لاحد ان يسيء اليه اي احد حتى خالته

هذا انا كان والده سيء .

خرج عمر تاركا خلفه بقايا امرأة تحارب الماضي امرأة لم تضعفها الزمن

ولكن تضعفها ذكرى اختها بل ابنتها فعلياء لم تكن مجرد اخت صغرى

وحسب بل اكثر بكثير

رؤية عمر تجعلها تشعر بروح علياء من حولها ... وفي كل مرة يعود فيها

لوالدة تشعرها بالقهر تذكرها بخسارة علياء

نظرت الى صورة علياء المعلقة على الحائط اغلقت عينيها بسرعة فليست

هي من تبكي ليست سناء الدمنهوري من تبكي

هو من يحق له البكاء من سرق مني علياء هو من يستحق البكاء

فتحت عينيها لتعود لها فكرة كانت قد رحلت منذ زمن ( الانتقام )

فكرة واحدة فقط تلمع بمخيلتها الانتقام

زجملة واحدة تتردد بيت زوايا عقلها ( حسين هو السبب )

حسين هو السبب
..............
انتهى الفصل الثالث عشر

حسن الخلق 10-10-12 05:41 PM

رد: اخوات ولكن
 

السلام عليكم و رحمة الله

مرحبا بالساحرة الصغيرة .. اعتذر لأني لم أتواجد هنا من قبل .. ما شاء الله عليكي لديكي ملكة إبداعية واضحة .. تعرفين انني اقدر الحرف بشده و اعتبره صديقي لذلك أحب من يتعامل معه بود و طريقة فريدة و انت لديك هذه الصفة
و ذلك وضح من البداية التي اخترتها غير مألوفة .. غامضة مثيرة للتساؤلات ذات نكهة خاصة تجبر القارئ ان يتيقظ إحساسه للقادم

ماذا يحدث هنا و لما هذه الفتاة تطلب الرحمة و يضن بها الآخرين ؟ مدخل فريد يجعلنا نريد ان نتعرف عليهم أكثر لنعرف الى أي فريق نتحيز :)
كوكتيل غريب من الإخوة الغرباء ندخل عالمهم من خلال عرس أختهم "وصال " اختياراتك للأسماء حلوه تجعلها تعلق بالذهن
برغم تلك المشاعر المتضاربة لكنك وضحتى بعبارة بسيطة ان رابطه الدم تنتصر دائما

بدا تعقد الوضع باعتراف جيلان .. أحببت هذه الجولة التي تجولنا بها نتعرف على الأخوات و حلوه فكرة اقترابهم جميعا من السن نتيجة زواجات والدهم المتعددة
اختلف الجميع و اتفق على افتقاد وصال .. اسمها على مسمى لأنها كما يبدو هي حلقة الوصل بين الإخوة كلهم

العلاقة بين وصال ويوسف دافئة و مليئة بالمرح و الود لكن هناك شيئا عالق يعرفه يوسف بشأن والدهم الذي يبدو أكثر شخصية غامضة الى الآن
بالرغم من شخصية جيلان التي تبدو مغرورة و متباعدة لكني شعرت انها أنثى مجروحة و بحاجه الى الاحتواء

ليلى هي احد زوجات والدهم السابقات و قد تركت طفلتها لزوجها و وأصبح لها عائلة جديدة .. أي ان هناك أخوة جدد يظهرون :)

سما و احمد الغائب يحمل لها ذكري أليمه تأبي ان تغادر قلبها .. ما دور نهلة يا تري ؟ أحب هذا الغموض المسيطر على الأجواء


عمر شخصية جديرة بالاحترام على صغر سنه لكنه فعلا رجل كما ينبغي
هههههههههه حبيت عمر الطفل المتذمر المتذمر من محل الأطفال الي لا يوجد به صبي يلعب معه خخخخخخخخخخخ

تطورات كثيرة تحيطنا من مكان لمكان .. وصلت ميادة التي اشك انها ستكون محورا رئيسيا في الأحداث أيضا توالي ظهور الزوجات السابقات .. السيدة جيهان هي والدة جيلان .. شخصيتان بهما تشابه كبير

حصة نموذج حلو لشخصية الصديقة القادرة على احتواء صديقتها .. برافو عليكي حبيت اللهجة
امممم أظن وصال هي ابنة ليلى .. ملاحظة لون عيناها تكررت << فيس جمع المعلومات

اها صح حدسي إنها وصال و تكره لون عيناها لانه لون عيون والدتها :)
صعبانه علي جيلان رغم قوتها التي تحاولان تبدو بها لكنها بحاجه لدعم فوري
زيارة وصال و يوسف لها اثر فظيع على الجميع


ميادة الأخت و ميادة الابنة لا أنكر تأثير الاثنتان الكبير على ذاك الرجل .. اعترف انك أربكتني هنا خخخخخخخخخخخ أحب الكاتب الذي بتلاعب بعقل قراءه بمهارة
أصبحت عادة جيلان بالهروب مكشوفة للجميع و الشك بدأ يتسرب لقلب وصال
جيد ان تتخلص سما من أشباح ماضيها .. خطوة ايجابية نحو مستقبل خالي من المنغصات
كأن الماضي دوامة تلف الجميع و ترفض إطلاق سراحهم .. أراهم يحاولون باستماتة الخروج منها
اشعر ان كريم سيكون حلقة وضل بين جيلان و والدتها .. عموما جيلان و كريم لايقين على بعض :) .. اها حسين هذا هو الوالد المختفي أليس كذلك ؟ يبدو ان صبر جيهان نفذ و ستدخل الساحة من جديد

بدأت خطوط الشخصيات تتلاقى و تجتمع .. مقابلة العمل لسما و نهلة ليست عادية ابدا
العلاقة بين محمود و اخته ميادة ( والدة براء ) فريدة اشبه بعلاقة الأم و طفلها .. هو الى الان لم يستوعب وفاتها بعد و ما زال يراها بكل شيء حوله حتى ابنته


ههههههههههههههه حلو المأزق الذي وقعت فيه نهلة مع زوجها الغريب .. موقف سما كان اخف وطأة و مر بسلام

تجمع ودي غريب للإخوان لم يحدث كثيرا لكن انتهي بوصول الشخصية المحورية الغائبة من البداية .. والدهم
معقول هل نسي فعلا موعد عرس ابنته الذي حدده بنفسه !!!!!!!!
حضوره أيقظ مشاعر عديدة داخل بناته .. كانت لفته مهمه حين ذهبت كل واحده لغرفتها تلوذ بصورة والدتها


مسكينه وصال حالتها أكثر تعقيدا مما كنت اظن .. دائما يظهر والدها دون ان تتوقعه .. كل واحده من البنات لها عالم مختلف وأقارب مختلفين .. مؤلم ان مي و خالد يظنان ان أختهم ميته
غريبة هي العلاقة التي تربط بين والد وصال و يوسف

لا تزال تتوالي الأحداث وظهور الشخصيات و كل شخصية تظهر حاملة معها مفتاح جديد للغز ما .. تشعب جميل يفتح المجال أمام التخيلات لما هو قادم .. أسرار و صراعات .. علاقات جديدة بدأت أواصرها تشتد و هناك غيرها يبهت


يا ريته السيد حسين يغلق فمه و لا يسال عن شيء لأنه كل مره على رأي المثل( جه يكحلها عماها )

صحيح علاقة ياسين بنهله لا تتعدى علاقة أولاد العم لكن ان يطلبها منها صراحة هكذا فيه اهانه صريحة لها و جرح حتى لو حاولت تعمد إخفائه


جبهة جديدة او قديمة ربما و يعاد فتحها على حسين .. خالة عمر تكن له حقدا و كراهية كبيرة لا تنكرها .. نفسي اعرف شخصية حسين من الداخل و سبب تبديله للزوجات أسرع من قمصانه .. كل واحده تركها و خلفها مشكله تزن طن و الضحية أبناءه الذين يعانون كل هذا الشتات
من اكثر الشخصيات المحيرة شخصية هذا الأب الذي رغم كل السلبيات التي يبدو عليها إلا إنني معجبة به و أريد معرفة المزيد عنه .. شخصية مثيرة للجدل و الفضول الى حد بعيد .. موفقه في رسمها

أسلوبك في التعبير ممتاز و لغتك سليمة ما شاء الله كما لديك حصيلة لغوية قادرة على خلق عبارات متناغمة .. الحوارات لذيذة .. حبذا لو كانت كلها بالفصحى
أتمنى عملك القادم يكون بعيد عن العامية لانه سيكون له ثقل اكبر .. تعرفين الفصحى تعطي العمل جمالية و مهابة
لديكي تنوع كبير في الشخصيات و قدرة على خلق المزيد .. أحسنتني
سعيدة للغاية انني تعرفت على قلمك .. ربنا يوفقك و ييسر لك الباقي .. الفكرة و المعالجة تستحق المتابعة لذلك كثفي الإعلان ساعة نزول الفصول لتحظي بالمتابعة و ردود الأفعال المختلفة لانك بالفعل كاتبة جيده ذات خيال و وعي خلاق


دمتِ بكل الود و الحب ♥ ♥ ♥


حياة12 24-10-12 07:40 PM

رد: اخوات ولكن
 
سحوووووووووووورتى انا جييييييييييييييييييييييييييت

اولا حبيبتى الف الف الف مبروووووووووووووووووووووووك روايتك الاولى يا قمراية ;)

امممم نبدأ اولا اسلوبك بجد تحـــــــــــــفة عجببتنى اووووى فكرة التنقل و حوارات الشخصيات مع القارئ :)

اسم الرواية حلو جداااا و هو فعلا بيحكى عن مأسأة اسرة فقدت الاهتمام بسبب اب مستهتر معندوش ادنى تحمل للمسئولية شايف ان كل المطلوب منه هو الجانب المادى و بس :((

بداية انا زعلت جدا على وصال صعب جدااا انها تحس بالوحدة فى يوم فرحها ان يكون حولها اخواتها و هى مش حاسة بوجودهم الفعلى و الادهى من كده ان والدها العظيم مختفى !!!!

اما اب تييييييييييييت صحيح
بس اللى انا مستغرباه طيب فين امهاتهم؟؟

عجبنى جداااا تنوع الشخصيات الموجودة فكل واحدة منهم بشخصية فريدة و مختلفة عن التانية و على الرغم من ان كلهم تقريبا مفتقدين وصال الا ان محدش فيهم قدر يعترف بده
حاجة صعبة جدااا ان اخوات يكونوا علاقاتهم متباعده للدرجة دى و واضح ان وصال هى الوحيدة اللى عرفت تقرب منهم جميعا

يوسف و وصال يسلمى لى الثنائى اللذيذ ده
:9jP05261:

جيلان .......... يا نهارها الوااااااااااااااااااااااااااان بتحب يوسف؟ الرجل الوحيد اللى عشقته؟ يخربيتك ملقتيش غيره و حبتيه؟ سورى يعنى بس البنت دى رخمة و انا مش طايقاها :(

عمر .... شخص مسئول على عكس والده تماما شال مسئولياته بالنيابة عنه

ليلى !!!!!!
وصفك لمشاعرها كان راااائع يا سحورتى مع انى مش عارفة هى ام مين فيهم بالضبط .... بس لو كانت ام حد من الاخوات بتوعنا و زوجها السابق المبجل بتاعنا لييه حرمها من بنتها؟؟؟ و خاصة انه من النوع المستهتر بامتياز؟!! يمكن يكون حبها مثلا و كان عايز يكسرها؟؟

نهولة هههههههههههههههههههههه الانترفيورز هما اللى مستقصدينها ها ؟ ههههههههههه تحفة البنت دى

سما .... ممممم عجبنى انها مش عايزة تشتغل فى شركات باباها و انا بحترم قرارها ده
انما ايه حكايتها مع احمد؟؟
واضح ان القلوب الجريحة موجودة بكثرة ف العيلة دى

لى عودة بس قلت الحق احط المشاركة قبل الكمبيوتر ميهنج تانى :(
شكلى حضطر انزل الويندوز
المشكلة انى بزهق من كتر البرامج اللى بسطبها :((

حياة12 25-10-12 02:28 AM

رد: اخوات ولكن
 
هههههههههههههههههههههه
عمر ده تحـــــــــــــــــفة عايز باباه يشترى له اخ هههههههههه مما ليه حق و هو شايف البيت مليان بنات من حقه يعترض برده :lol:

مممممممم ليلى طلعت مامة وصال ......... و جيلان ما شاء الله عليها مغرورة بالوراثة ههههههههه
يا ترى ايه موقف وصال و جيلان من مامتهم بيتهيالى انهم عارفين انهم تخلوا عنهم :(

ليلى بقى لها حياة جديدة و جيهان كمان بس طبعا عيلتهم الجديدة مش حتقدر تغنى عن بناتهم اللى تخلوا عنهم بس ليييييييييييييه؟ مش عارفة!

وصال اوووووووووووووبس شكت ان جيلان بتحب يوسف :toot:
واضح انهم فاهيمن بعض ع الرغم انى بسترخم جيلان بس عجبنى قرارها انها تحاول تنساه

على فكرة اختيارك للاسامى رااااااااااائع اساميهم جميلة جداا و مميزة

ميادة ... فى اتنين ميادة واحدة اخت محمود و اللى ماتت من مرض معين و هو قرر يكتشف علاج له و سمى بنته على اسمها ... مش عارفة ليه حاسة ان ميادة دى ام عمر ؟

لحظة ذكريات مشاعر محمود مؤثرة جدا (فيس الاوك )

حلو اوووى قرار سما باغلاق الماضى .... اغلاق صندوق الذكريات حولته م تعبير مجازى لحقيقة :)

مممممممممم اذن وصال عرفت ان مامتها هجرتها عشان كده بتحب تلبس لنسز

كريم ..... حلو كريم ده عجبنى ;)

فى الانترفيو؟!!!!
على مين!؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!

براء و اصحابها دول تحف موتونى م الضحك :lol:

يوسف و وصال ههههههههههههههههههههههههه
وصال دى رومانسية موووووووووووت لا عجبنى فكرتنبى بفوززية ف سك ع بناتك
"قأااااااااال ايـــــــــــــــــته بيعدينى" :lol:

نهولة رئيسها يبقى جوزها؟ و ماله مش عيب برده العكس ده كده كووووووووول اوووى

حسين مش فاكر ميعاد فرح بنته!!!!!!!!!!
يا نهاره مش فايت ....حد يقتل الراجل ده

حياة12 25-10-12 04:51 PM

رد: اخوات ولكن
 
روووووووووووووعة تسلمى سحورتى
مع انى عندى فضول رهيب اعرف ايه حكاية نهلة مع زوجها ده

تصدقى نفسى يتقدم لها عريس من الشغل عشان يفرح (فيس شرير)

اما كريم و سالم فمستنية اعرف عنهم المزيد فى الفصول الجاية

كل سنة و انتى طيبة و عيد سعيد يا رب عليكى

موووووووووووواه

الساحره الصغيره 25-10-12 07:01 PM

رد: اخوات ولكن
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسن الخلق (المشاركة 3194923)

السلام عليكم و رحمة الله

وعليكم السلام

مرحبا بالساحرة الصغيرة .. اعتذر لأني لم أتواجد هنا من قبل .. ما شاء الله عليكي لديكي ملكة إبداعية واضحة .. تعرفين انني اقدر الحرف بشده و اعتبره صديقي لذلك أحب من يتعامل معه بود و طريقة فريدة و انت لديك هذه الصفة

يكفيني تواجدك بجد ده كفايه ( وشكرا ع المجامله )


و ذلك وضح من البداية التي اخترتها غير مألوفة .. غامضة مثيرة للتساؤلات ذات نكهة خاصة تجبر القارئ ان يتيقظ إحساسه للقادم

ماذا يحدث هنا و لما هذه الفتاة تطلب الرحمة و يضن بها الآخرين ؟ مدخل فريد يجعلنا نريد ان نتعرف عليهم أكثر لنعرف الى أي فريق نتحيز :)
كوكتيل غريب من الإخوة الغرباء ندخل عالمهم من خلال عرس أختهم "وصال " اختياراتك للأسماء حلوه تجعلها تعلق بالذهن
برغم تلك المشاعر المتضاربة لكنك وضحتى بعبارة بسيطة ان رابطه الدم تنتصر دائما

بدا تعقد الوضع باعتراف جيلان .. أحببت هذه الجولة التي تجولنا بها نتعرف على الأخوات و حلوه فكرة اقترابهم جميعا من السن نتيجة زواجات والدهم المتعددة
اختلف الجميع و اتفق على افتقاد وصال .. اسمها على مسمى لأنها كما يبدو هي حلقة الوصل بين الإخوة كلهم


العلاقة بين وصال ويوسف دافئة و مليئة بالمرح و الود لكن هناك شيئا عالق يعرفه يوسف بشأن والدهم الذي يبدو أكثر شخصية غامضة الى الآن
بالرغم من شخصية جيلان التي تبدو مغرورة و متباعدة لكني شعرت انها أنثى مجروحة و بحاجه الى الاحتواء


وده اللي كنت عايزه اوصله وفرحت انه وصلك


ليلى هي احد زوجات والدهم السابقات و قد تركت طفلتها لزوجها و وأصبح لها عائلة جديدة .. أي ان هناك أخوة جدد يظهرون :)

سما و احمد الغائب يحمل لها ذكري أليمه تأبي ان تغادر قلبها .. ما دور نهلة يا تري ؟ أحب هذا الغموض المسيطر على الأجواء


عمر شخصية جديرة بالاحترام على صغر سنه لكنه فعلا رجل كما ينبغي
هههههههههه حبيت عمر الطفل المتذمر المتذمر من محل الأطفال الي لا يوجد به صبي يلعب معه خخخخخخخخخخخ


هههههههههه دي اكتر جمله اخويا الصغير على طول بيقولها ( ليه ماما مجبتش ولد قدي عشان العب معاه هههه)



تطورات كثيرة تحيطنا من مكان لمكان .. وصلت ميادة التي اشك انها ستكون محورا رئيسيا في الأحداث أيضا توالي ظهور الزوجات السابقات .. السيدة جيهان هي والدة جيلان .. شخصيتان بهما تشابه كبير


حصة نموذج حلو لشخصية الصديقة القادرة على احتواء صديقتها .. برافو عليكي حبيت اللهجة
امممم أظن وصال هي ابنة ليلى .. ملاحظة لون عيناها تكررت << فيس جمع المعلومات

اها صح حدسي إنها وصال و تكره لون عيناها لانه لون عيون والدتها :)
صعبانه علي جيلان رغم قوتها التي تحاولان تبدو بها لكنها بحاجه لدعم فوري
زيارة وصال و يوسف لها اثر فظيع على الجميع


ميادة الأخت و ميادة الابنة لا أنكر تأثير الاثنتان الكبير على ذاك الرجل .. اعترف انك أربكتني هنا خخخخخخخخخخخ أحب الكاتب الذي بتلاعب بعقل قراءه بمهارة
أصبحت عادة جيلان بالهروب مكشوفة للجميع و الشك بدأ يتسرب لقلب وصال
جيد ان تتخلص سما من أشباح ماضيها .. خطوة ايجابية نحو مستقبل خالي من المنغصات
كأن الماضي دوامة تلف الجميع و ترفض إطلاق سراحهم .. أراهم يحاولون باستماتة الخروج منها
اشعر ان كريم سيكون حلقة وضل بين جيلان و والدتها .. عموما جيلان و كريم لايقين على بعض :) .. اها حسين هذا هو الوالد المختفي أليس كذلك ؟ يبدو ان صبر جيهان نفذ و ستدخل الساحة من جديد

بدأت خطوط الشخصيات تتلاقى و تجتمع .. مقابلة العمل لسما و نهلة ليست عادية ابدا
العلاقة بين محمود و اخته ميادة ( والدة براء ) فريدة اشبه بعلاقة الأم و طفلها .. هو الى الان لم يستوعب وفاتها بعد و ما زال يراها بكل شيء حوله حتى ابنته


ههههههههههههههه حلو المأزق الذي وقعت فيه نهلة مع زوجها الغريب .. موقف سما كان اخف وطأة و مر بسلام

تجمع ودي غريب للإخوان لم يحدث كثيرا لكن انتهي بوصول الشخصية المحورية الغائبة من البداية .. والدهم
معقول هل نسي فعلا موعد عرس ابنته الذي حدده بنفسه !!!!!!!!
حضوره أيقظ مشاعر عديدة داخل بناته .. كانت لفته مهمه حين ذهبت كل واحده لغرفتها تلوذ بصورة والدتها


مسكينه وصال حالتها أكثر تعقيدا مما كنت اظن .. دائما يظهر والدها دون ان تتوقعه .. كل واحده من البنات لها عالم مختلف وأقارب مختلفين .. مؤلم ان مي و خالد يظنان ان أختهم ميته
غريبة هي العلاقة التي تربط بين والد وصال و يوسف

لا تزال تتوالي الأحداث وظهور الشخصيات و كل شخصية تظهر حاملة معها مفتاح جديد للغز ما .. تشعب جميل يفتح المجال أمام التخيلات لما هو قادم .. أسرار و صراعات .. علاقات جديدة بدأت أواصرها تشتد و هناك غيرها يبهت


يا ريته السيد حسين يغلق فمه و لا يسال عن شيء لأنه كل مره على رأي المثل( جه يكحلها عماها )


انا بقول كده برضوا ياريت يقعد ساكت هههههه



صحيح علاقة ياسين بنهله لا تتعدى علاقة أولاد العم لكن ان يطلبها منها صراحة هكذا فيه اهانه صريحة لها و جرح حتى لو حاولت تعمد إخفائه


جبهة جديدة او قديمة ربما و يعاد فتحها على حسين .. خالة عمر تكن له حقدا و كراهية كبيرة لا تنكرها .. نفسي اعرف شخصية حسين من الداخل و سبب تبديله للزوجات أسرع من قمصانه .. كل واحده تركها و خلفها مشكله تزن طن و الضحية أبناءه الذين يعانون كل هذا الشتات
من اكثر الشخصيات المحيرة شخصية هذا الأب الذي رغم كل السلبيات التي يبدو عليها إلا إنني معجبة به و أريد معرفة المزيد عنه .. شخصية مثيرة للجدل و الفضول الى حد بعيد .. موفقه في رسمها


متخفيش في الحلقات الجايه حاجات كتير قوي هتتغير وهتبان


أسلوبك في التعبير ممتاز و لغتك سليمة ما شاء الله كما لديك حصيلة لغوية قادرة على خلق عبارات متناغمة .. الحوارات لذيذة .. حبذا لو كانت كلها بالفصحى
أتمنى عملك القادم يكون بعيد عن العامية لانه سيكون له ثقل اكبر .. تعرفين الفصحى تعطي العمل جمالية و مهابة

عمل مين يا عم الحج هههههه يا ريت ده يخلص وانا هكون مؤدبه ومش هعمل كده تاني ههههههه


لديكي تنوع كبير في الشخصيات و قدرة على خلق المزيد .. أحسنتني
سعيدة للغاية انني تعرفت على قلمك .. ربنا يوفقك و ييسر لك الباقي .. الفكرة و المعالجة تستحق المتابعة لذلك كثفي الإعلان ساعة نزول الفصول لتحظي بالمتابعة و ردود الأفعال المختلفة لانك بالفعل كاتبة جيده ذات خيال و وعي خلاق


شكرااااااااااااااااااااااااااااا جدااااااااااااااااااا على التعليق الرائع ده وبجد بجد بجد اسعدني تواجدك وتعليقك كان اكتر من رائع

دمتِ بكل الود و الحب ♥ ♥ ♥



مرة اخرى بجد شكرا لوجودك وتاكدي ان لكماتك تاثير كبير عليا وممكن تخليني أأجل حكاية بيع الطعمية

الساحره الصغيره 25-10-12 07:08 PM

رد: اخوات ولكن
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حياة12 (المشاركة 3201398)
سحوووووووووووورتى انا جييييييييييييييييييييييييييت

اهلا اهلا بعالم سمسم


اولا حبيبتى الف الف الف مبروووووووووووووووووووووووك روايتك الاولى يا قمراية ;)

الله يبارك فيكي يا جميل

امممم نبدأ اولا اسلوبك بجد تحـــــــــــــفة عجببتنى اووووى فكرة التنقل و حوارات الشخصيات مع القارئ :)

اسم الرواية حلو جداااا و هو فعلا بيحكى عن مأسأة اسرة فقدت الاهتمام بسبب اب مستهتر معندوش ادنى تحمل للمسئولية شايف ان كل المطلوب منه هو الجانب المادى و بس :((

ربنا يخليكي على اسلوب رفع المعنويات ده

بداية انا زعلت جدا على وصال صعب جدااا انها تحس بالوحدة فى يوم فرحها ان يكون حولها اخواتها و هى مش حاسة بوجودهم الفعلى و الادهى من كده ان والدها العظيم مختفى !!!!

اما اب تييييييييييييت صحيح
بس اللى انا مستغرباه طيب فين امهاتهم؟؟

بلاش تشتمي الراجل استني شويه عل الاحدلث يمكن تقتليه ويمنكن تزعلي عليه

عجبنى جداااا تنوع الشخصيات الموجودة فكل واحدة منهم بشخصية فريدة و مختلفة عن التانية و على الرغم من ان كلهم تقريبا مفتقدين وصال الا ان محدش فيهم قدر يعترف بده
حاجة صعبة جدااا ان اخوات يكونوا علاقاتهم متباعده للدرجة دى و واضح ان وصال هى الوحيدة اللى عرفت تقرب منهم جميعا


يوسف و وصال يسلمى لى الثنائى اللذيذ ده
:9jP05261:

جيلان .......... يا نهارها الوااااااااااااااااااااااااااان بتحب يوسف؟ الرجل الوحيد اللى عشقته؟ يخربيتك ملقتيش غيره و حبتيه؟ سورى يعنى بس البنت دى رخمة و انا مش طايقاها :(

يا نهار الوان بجد حتى اصحابي عيزين يقتلوها مش عارفه ليه >> فيس البراءه >>>

عمر .... شخص مسئول على عكس والده تماما شال مسئولياته بالنيابة عنه

ليلى !!!!!!
وصفك لمشاعرها كان راااائع يا سحورتى مع انى مش عارفة هى ام مين فيهم بالضبط .... بس لو كانت ام حد من الاخوات بتوعنا و زوجها السابق المبجل بتاعنا لييه حرمها من بنتها؟؟؟ و خاصة انه من النوع المستهتر بامتياز؟!! يمكن يكون حبها مثلا و كان عايز يكسرها؟؟


نهولة هههههههههههههههههههههه الانترفيورز هما اللى مستقصدينها ها ؟ ههههههههههه تحفة البنت دى

عشان تعرفي ان نهلة ملااااك هههههه


سما .... ممممم عجبنى انها مش عايزة تشتغل فى شركات باباها و انا بحترم قرارها ده
انما ايه حكايتها مع احمد؟؟
واضح ان القلوب الجريحة موجودة بكثرة ف العيلة دى

لى عودة بس قلت الحق احط المشاركة قبل الكمبيوتر ميهنج تانى :(
شكلى حضطر انزل الويندوز
المشكلة انى بزهق من كتر البرامج اللى بسطبها :((

شكراااااااااااا لوجودك وده يكفيني
وتعليقاتك بجد تحفه كلها وفرحتني جدااااا ومرة تانيه اسعدني وجودك المميز ده
انت كملي معايا الروايه وهتعرفي كل الاجابات اللي انت عايزاها

الساحره الصغيره 25-10-12 07:13 PM

رد: اخوات ولكن
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حياة12 (المشاركة 3201818)
روووووووووووووعة تسلمى سحورتى
مع انى عندى فضول رهيب اعرف ايه حكاية نهلة مع زوجها ده

تصدقى نفسى يتقدم لها عريس من الشغل عشان يفرح (فيس شرير)

اما كريم و سالم فمستنية اعرف عنهم المزيد فى الفصول الجاية

كل سنة و انتى طيبة و عيد سعيد يا رب عليكى

موووووووووووواه

ربنا يخليكي بجد على رفع المعنويات ده

هتعرفي قريب جداااااااا ده لو مكنش الفصل الجاي واللي بعده

ههههههههه يارب يتقدملك عريس من الشغل عشان تحرمي تتمني تاني ههههههههه


برضوا هتعرفي كتير عن الاتنين بس الفصول الجايه

وانت طيبة يا جميل بجد يا سوسو شكراااااااااا لتواجدك


مووووووووووووووواه

الساحره الصغيره 01-11-12 02:04 AM

رد: اخوات ولكن
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حياة12 (المشاركة 3203740)
سحوووورتى
ايه اخباراتك يا قمر؟
هو الفصل الجاى امتى؟؟؟؟؟؟؟

سوسو انا عارفه اني بغلس ساعات كتير بس ان شاء الله الفصل قريب جدااااااا لو منكش بكرة

حياة12 01-11-12 06:27 PM

رد: اخوات ولكن
 
لا يا سحورتى و لا يهمك يا جميل

مستنينك بصى عايزاكى تتوصى بجوز نهلة جااااااااااامد هو و جيلان

حرفين دمى بصراحة :1HQ05157:

روفـــي 03-11-12 03:35 AM

رد: اخوات ولكن
 
http://www.liilas.com/up/uploads/liilas_13519015271.gif



سوسو الصغيرة تحياتي
على الانسان ان لا يغتر بالمظاهر ابداً فصحيح ان اسمك الساحرة الصغيرة ولكن يبدو ان مفعولك كبير يا صغيرتي
مع الاسف انا لا ادخل لقسمك ابداً يعني لا الوقت يسمح بسبب نشاطات العبق المستمرة
ولم افكر يوماً بقراءة رواية بلهجة عامية فأنا اشعرها ان كثرت تفقد الاشياء قيمتها مع اني لم اجرب من قبل
ربما محبتي الكبيرة للغة المصرية وفهمي لها ساعدني على التفاعل مع روايتك
يداية اشكر لك دعوتك لي لقرائتها واتمنى لك التوفيق من كل قلبي
عندما بدات صراحة ضعت لم استطع في الفصول الاولى تحديد مشاعري
كنت اضيع بين الاسماء الكثيرة جداً واللتي تتزايد في كل فصل ويضاف اليها المزيد مما اشعرني بالغضب منك ولكنني اكتشفت بأنني مع مرور الفصول لتميزها حفظتها اصبحت استطيع ان اردد اسماء كل البطلات في الرواية ربما دون ان اعرف العلاقات جيداً ولكن حفظتها لدهشتي ههههههههههههه وهذا امر تستحقين عليه التقدير فان يحفظ القارئ اسماء عائلة مكونة من سما وصال جيلان وريناد وبراء واخوهم عمرو وطبعاً الكثير من الاقارب والاصدقاء والاسماء اللتي توافدت علينا على مر الفصول غيداء تورهان امنية سحر فاطيمه اسلام معتز علي ياسين يوسف سليم حسين يارا كريم وليد ليلى ميادة محمود سناء مي خالد .... وانا واثقة انني نسيت احداً او اكثر خخخخخخخخخخخخ

اعجبتني الطريقة اللتي ابتدأت بها وذلك الحوار المباشر الذي يخاطبنا ويحكي لنا ولكنني تمنيت لو كان الحديث على لسان احداهن لتروي لنا عن الجميع
فانا عندما اقرأ اظن اللتي كانت تتحدث مثلاً هي سما ثم اكتشف في نهاية المقطع اه نسيت ان اخبركم اسمي ريناد مثلاً
ولكنها طريقة جميلة استرعت انتباهي وامتعتني يعني انا في اثناء قرائتي للفصول كنت كأنني اعيش واتنقل معهم في البيت لم اشعر بالملل ولكن يزعجني الاستخادم الكثيف للعامية لانني رأيت انك تمتلكين لغة جيدة فلما لا تستغلينها وقللي من الجمل العامية دعيها لبعض المواقف فقط اظن سيجعل ذلك بنيان روايتك اقوى
اذاص وصال الاخب الكبرى هي من يجمع الاسرة نوعاص ما مع بعضها البعض ... بزواجها شعر الجميع بالنقص والوحدة كل على طريقته وطبعاً كل مع نفسه لانه يرفض ان يتواصل مع غيره ويعبر
احببت كثيراً علاقتها بيوسف شعرت به سنداً لها ودعماص قوياص بعد ان كانت تفتقد لوجود الوالد طوال الوقت
برغم اني كنت قد كونت عنها فكرة انها ناقمة وهجومية مع مدخل القصة الا ان فكرتي عنها تغيرت بعد ذلك
ومع تتابع الاحداث
لن احاول ان العب دور التحري واخبرك باكتشافاتي الكثيرة عبر الفصول ومن يبدو انها ابنة من ومن تلك اللتي تملك عيني والدتها ومن تلك اللتي تكره خالها لانه يكره والدها الذي تزوج بامها غصباً عن العائلة و ... و .... الخ ....
الحبكة جيدة ولكنها بسبب كثافتها وتعدد الشخصيات الهائل تحتاج للكثير من التركيز والمتابعة المستمرة وووااااااااه انا قراتها على يومين فلك ان تتخيلي ما حدث في دماغي يا صديقتي
شخصيتان ايضاً احببتهما هما نهلة و زوجها مع وقف التنفيذ ابن العم ياسين ..... الذي اتوقع انه يكن لها حباً كبيراً ولكنه يحس بأنه مفروض عليها وهي تحس انها فرضت عليه مما تسبب بسوء فهم كبير
اتطلع لمعرفة اسرار ما سيحصل بين سما واحمد الذي سافر وتركها
جيلان الهاربة دائماً بالنوم المختفية من قلب الحدث واللتي يبدو انها كانت او لا زالت تظن نفسها واقعة بحب يوسف زوج وصال .... الى متى يا ابنتي الى متى
سما ومستر علي اظن كان اسمه هكذا سمته الباربي نادين مش متأكده والله يا ايتها الساحرة الصغيرة يعني لو كانت رواية زهرة سوداء عملتلي جنون بسبب تشابه الاسماء روايتك انهت البقية الباقية من دماغي بسبب كثرتهاااااااااااااااااااااااااااااا
ولدينا ايضاً الطبيب محمود الذي وصل مع ابنته اللتي تحمل اسم اخته والتي يبدو انها كانت دعماً وسنداً كبيراً له في صغره وهو يفتقدها بشدة ويراها اينما التفت في ذلك المنزل
كل الفتيات يملكن حقداص دفيناص على الاب الذي نسي عرس ابنته وكان مختفياص اين هم يزعمون انه في زواج جديد مع عروس جديدة .... كلمات يوسف طوال الرواية لا توحي بذلك بل توحي انه كان في مهمة خطيرة او ما شابه واستدعى الامر اطمئناناً عليه
طبعاً الابن عمر يملك حباً كبيراً وثقة عمياء بوالده لا تشوبها شائبة برغم اهانات خالته المستمرة له وعدم ثقة اخواته البنات الا ان ذلك لم يزعزع ثقته ... سناء خالة عمر قالت ان اختها علياء اذاً ف ام سما ليست نفسها ام عمرو ام انا اخطات الفهم
حمووووووووووووووووووووووووووووووووت يا ناس
استهواني حديث سما مع صورة والدتها خخخخخخخخخخخخخ انت اتجوزت الحاج اللي قاعد تحت دا ازاي يا ميادة
لديك الكثير من اللمحات الكوميدية اللتي تستهويني وحس المرح المفعم بالحيوية
كما انك تمتلكين بث الحزن في مشاهد بسيطة كذلك المقطع عندما احتضنت السيدة سحر براء اللتي تمنت ان تبقى في حضنها مسكينة هي تفتقد الحنان والاحتواء بشكل يوجع القلب
ولكن لديك في نفس الوق العديد العديد من الشخصيات ياحلوتي ... آخ يا راسي
اسلام وفطيمة حكاية تانية وعيلة تانية مع بنت خالتهم اسماء
ونورهان اخت يوسف دي لوحدها حكاية وعلاقتها بوصال رائعة خخخخخخخخخخخخخخخ اضحكني المشهد عندما استمرو ينادون اسمها وهي لا تبالي خخخخ عشان هي نور مش نورهان :)
كريم وتلك الغامضة اللتي حدثها عبر الهاتف .... ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خالد ومي وتلك الاخت اللتي تعتقد مي انها ميتة .............؟؟؟؟؟؟؟؟ اليست هي وصال لماذا تركتها ليلى مع والدها ... ؟؟؟؟؟؟
يسرى رشدي الخيام التي ظهرت من العدم ل جيلان وفجاة هل كان ظهورها طبيعياً ام مقصوداً ولماذا ؟؟؟؟؟؟

مين هو سالم وبيكره حسن ليه وبيحط خطط للانتقام منه برضو ليه ؟؟؟؟؟ خد منه اخت والا بنت والا زوجة ؟؟؟؟؟
مش عارفة ليه اختلطت علي الامور شوية كان سالم في المكتب وفي حد دخل عليه بينادي بابيتي
وبعدين الاسم بقا رشدي مع بنته يارا والام اللي شكلها صحتها مش كويسة والبنت مش بتقول الحقيقة كاملة
ورشدي قال شريكة حياته بس ما قالش حب حياته !!!!!
وليد الصايع اللي شكلو مقضيها صرمحة وبنات انجر على ملا وشه عشان يشوف ابوه ... ايه حكايتو دا كمان

شوفي يا بنتي احنا عندنا الحاج حسن اللي متزوج من كم هائل من النساء ويبدو ان كل قصة زواج تملك حكاية ما ....
زوجة هي ميادة
وزوجة هي علياء
و زوجة هي ليلى
ومن ايضاً .... ولكن شيء ما يخبرني ان هذا الشخص ليس بالسيء فيوسف يكن له وداً كبيراص .... ثم ان طريقة تعامله مع اولاده ليست بشعة
هو فقط يغيب ... يغيب كثيراً مما يجعلهم يفقدون الترابط ويجعل كل واحد منهم يعيش في عالمه
ربما ايضاً لانهم من امهات مختلفين ...... لا اعلم
مليئة روايتك بالغموض والاحتمالات الكثيرة
اتعبتني ولكن اعجبتني .... يعني لو كان لك رواية في المستقبل ذات لغة فصيحة في اغلبها و عدد اقل من الاشخاص لن اتردد في دخولها ابداً
تملكين حس فكاهة رائعاً ولغة جيدة كما قلت لك وخيالاً واسعاً .... و لمسات واقعية مستوحات من مجتمع محلي تتمتع بصدق كبير
احس عندما اقرأ لك وكأنني تسللت الى غرفتك وسرقت دفتر مذكراتك خلسة وبدأت بقراءة برح غريب واسرار ربما بدت في الظاهر غير مترابطة ولكنها تشكل عمراص كاملاً وحياة حافلة لشخص ما
اتمنى لك التوفيق والاستمرارية بانتظار الفصل القادم صديقتي
لك ودي




http://www.liilas.com/up/uploads/liilas_13519015272.gif

الساحره الصغيره 03-11-12 08:34 PM

رد: اخوات ولكن
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة روفـــي (المشاركة 3205257)
http://www.liilas.com/up/uploads/liilas_13519015271.gif



سوسو الصغيرة تحياتي

اهلا اهلا نورتي يا حببتي

على الانسان ان لا يغتر بالمظاهر ابداً فصحيح ان اسمك الساحرة الصغيرة ولكن يبدو ان مفعولك كبير يا صغيرتي

ربنا يخليكي انا كده هتغر هههههههه

مع الاسف انا لا ادخل لقسمك ابداً يعني لا الوقت يسمح بسبب نشاطات العبق المستمرة
ولم افكر يوماً بقراءة رواية بلهجة عامية فأنا اشعرها ان كثرت تفقد الاشياء قيمتها مع اني لم اجرب من قبل
ربما محبتي الكبيرة للغة المصرية وفهمي لها ساعدني على التفاعل مع روايتك
يداية اشكر لك دعوتك لي لقرائتها واتمنى لك التوفيق من كل قلبي

انا اللي بشكرك انك اخدي من وقتك ليا وانك لبيتي دعوتي

عندما بدات صراحة ضعت لم استطع في الفصول الاولى تحديد مشاعري
كنت اضيع بين الاسماء الكثيرة جداً واللتي تتزايد في كل فصل ويضاف اليها المزيد مما اشعرني بالغضب منك ولكنني اكتشفت بأنني مع مرور الفصول لتميزها حفظتها اصبحت استطيع ان اردد اسماء كل البطلات في الرواية ربما دون ان اعرف العلاقات جيداً ولكن حفظتها لدهشتي ههههههههههههه وهذا امر تستحقين عليه التقدير فان يحفظ القارئ اسماء عائلة مكونة من سما وصال جيلان وريناد وبراء واخوهم عمرو وطبعاً الكثير من الاقارب والاصدقاء والاسماء اللتي توافدت علينا على مر الفصول غيداء تورهان امنية سحر فاطيمه اسلام معتز علي ياسين يوسف سليم حسين يارا كريم وليد ليلى ميادة محمود سناء مي خالد .... وانا واثقة انني نسيت احداً او اكثر خخخخخخخخخخخخ

ههههههههههه مش بس انت حتى انا في الاول كان لازم اعد الشخصيات يمكن اكون نسيت حد وشهادك اعتز بيها جدااااااااا

اعجبتني الطريقة اللتي ابتدأت بها وذلك الحوار المباشر الذي يخاطبنا ويحكي لنا ولكنني تمنيت لو كان الحديث على لسان احداهن لتروي لنا عن الجميع
فانا عندما اقرأ اظن اللتي كانت تتحدث مثلاً هي سما ثم اكتشف في نهاية المقطع اه نسيت ان اخبركم اسمي ريناد مثلاً

كويس انها عجبتك لاني صراحة اختي لما قرتها تاهت وفضلت تدعي عليا وفي الاخر قامت وسابتني

ولكنها طريقة جميلة استرعت انتباهي وامتعتني يعني انا في اثناء قرائتي للفصول كنت كأنني اعيش واتنقل معهم في البيت لم اشعر بالملل ولكن يزعجني الاستخادم الكثيف للعامية لانني رأيت انك تمتلكين لغة جيدة فلما لا تستغلينها وقللي من الجمل العامية دعيها لبعض المواقف فقط اظن سيجعل ذلك بنيان روايتك اقوى

بجد شكراااا جداااااا على رفع المعنويات ده

اذاص وصال الاخب الكبرى هي من يجمع الاسرة نوعاص ما مع بعضها البعض ... بزواجها شعر الجميع بالنقص والوحدة كل على طريقته وطبعاً كل مع نفسه لانه يرفض ان يتواصل مع غيره ويعبر
احببت كثيراً علاقتها بيوسف شعرت به سنداً لها ودعماص قوياص بعد ان كانت تفتقد لوجود الوالد طوال الوقت
برغم اني كنت قد كونت عنها فكرة انها ناقمة وهجومية مع مدخل القصة الا ان فكرتي عنها تغيرت بعد ذلك
ومع تتابع الاحداث

اولا وصال مش الكبيرة وصال التانية وعايزاكوا متتعلقوش قوي بوصال ويوسف لاني التقيل لسه جاي ورا هاهاها

لن احاول ان العب دور التحري واخبرك باكتشافاتي الكثيرة عبر الفصول ومن يبدو انها ابنة من ومن تلك اللتي تملك عيني والدتها ومن تلك اللتي تكره خالها لانه يكره والدها الذي تزوج بامها غصباً عن العائلة و ... و .... الخ ....
الحبكة جيدة ولكنها بسبب كثافتها وتعدد الشخصيات الهائل تحتاج للكثير من التركيز والمتابعة المستمرة وووااااااااه انا قراتها على يومين فلك ان تتخيلي ما حدث في دماغي يا صديقتي

ربنا معاكي هههههه بس انت لسه في الاول

شخصيتان ايضاً احببتهما هما نهلة و زوجها مع وقف التنفيذ ابن العم ياسين ..... الذي اتوقع انه يكن لها حباً كبيراً ولكنه يحس بأنه مفروض عليها وهي تحس انها فرضت عليه مما تسبب بسوء فهم كبير
اتطلع لمعرفة اسرار ما سيحصل بين سما واحمد الذي سافر وتركها

الفصل ده بيخكي عنهم وانا كمان نوعا ما دول اقرب شخصيتين حباهم بس لاحمد قصة تانيه

جيلان الهاربة دائماً بالنوم المختفية من قلب الحدث واللتي يبدو انها كانت او لا زالت تظن نفسها واقعة بحب يوسف زوج وصال .... الى متى يا ابنتي الى متى

لحد ميظهر الرجل الغامض هههههه

سما ومستر علي اظن كان اسمه هكذا سمته الباربي نادين مش متأكده والله يا ايتها الساحرة الصغيرة يعني لو كانت رواية زهرة سوداء عملتلي جنون بسبب تشابه الاسماء روايتك انهت البقية الباقية من دماغي بسبب كثرتهاااااااااااااااااااااااااااااا

انا نفسي لما قريت رواية زهرة سوداء تهت واشخاصها مش كتير زي الللي هنا

ولدينا ايضاً الطبيب محمود الذي وصل مع ابنته اللتي تحمل اسم اخته والتي يبدو انها كانت دعماً وسنداً كبيراً له في صغره وهو يفتقدها بشدة ويراها اينما التفت في ذلك المنزل

اوعي تنسيه ده مهم ههههههههه

كل الفتيات يملكن حقداص دفيناص على الاب الذي نسي عرس ابنته وكان مختفياص اين هم يزعمون انه في زواج جديد مع عروس جديدة .... كلمات يوسف طوال الرواية لا توحي بذلك بل توحي انه كان في مهمة خطيرة او ما شابه واستدعى الامر اطمئناناً عليه

كويس اخدي بالك عشان متظلمهوش

طبعاً الابن عمر يملك حباً كبيراً وثقة عمياء بوالده لا تشوبها شائبة برغم اهانات خالته المستمرة له وعدم ثقة اخواته البنات الا ان ذلك لم يزعزع ثقته ... سناء خالة عمر قالت ان اختها علياء اذاً ف ام سما ليست نفسها ام عمرو ام انا اخطات الفهم
حمووووووووووووووووووووووووووووووووت يا ناس

ههههههههههه بعد الشر عليكي بس عمر وسما اخوات من نفس الاب بس ههه


استهواني حديث سما مع صورة والدتها خخخخخخخخخخخخخ انت اتجوزت الحاج اللي قاعد تحت دا ازاي يا ميادة

كلهم محتاجين بس حد يوريهم الطريق بدل الكلام مع الماضي

لديك الكثير من اللمحات الكوميدية اللتي تستهويني وحس المرح المفعم بالحيوية
كما انك تمتلكين بث الحزن في مشاهد بسيطة كذلك المقطع عندما احتضنت السيدة سحر براء اللتي تمنت ان تبقى في حضنها مسكينة هي تفتقد الحنان والاحتواء بشكل يوجع القلب

شهادة تانيه اعتز بيها جدااااااااااااا

ولكن لديك في نفس الوق العديد العديد من الشخصيات ياحلوتي ... آخ يا راسي
اسلام وفطيمة حكاية تانية وعيلة تانية مع بنت خالتهم اسماء

ههههههههههههه انت لسه شفتي حاجه

ونورهان اخت يوسف دي لوحدها حكاية وعلاقتها بوصال رائعة خخخخخخخخخخخخخخخ اضحكني المشهد عندما استمرو ينادون اسمها وهي لا تبالي خخخخ عشان هي نور مش نورهان :)

كريم وتلك الغامضة اللتي حدثها عبر الهاتف .... ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خالد ومي وتلك الاخت اللتي تعتقد مي انها ميتة .............؟؟؟؟؟؟؟؟ اليست هي وصال لماذا تركتها ليلى مع والدها ... ؟؟؟؟؟؟
يسرى رشدي الخيام التي ظهرت من العدم ل جيلان وفجاة هل كان ظهورها طبيعياً ام مقصوداً ولماذا ؟؟؟؟؟؟

كل ده هتعرفيه في وقته

مين هو سالم وبيكره حسن ليه وبيحط خطط للانتقام منه برضو ليه ؟؟؟؟؟ خد منه اخت والا بنت والا زوجة ؟؟؟؟؟

هو رشدي مش سالم ( سالم مجرد سكرتير ) ورشدي قصته جايه متستعجليش

مش عارفة ليه اختلطت علي الامور شوية كان سالم في المكتب وفي حد دخل عليه بينادي بابيتي
وبعدين الاسم بقا رشدي مع بنته يارا والام اللي شكلها صحتها مش كويسة والبنت مش بتقول الحقيقة كاملة

الاسم رشدي ركزي او ممكن يكون غلط مني الاسماء كتير ههههههههه

ورشدي قال شريكة حياته بس ما قالش حب حياته !!!!!
وليد الصايع اللي شكلو مقضيها صرمحة وبنات انجر على ملا وشه عشان يشوف ابوه ... ايه حكايتو دا كمان

شوفي يا بنتي احنا عندنا الحاج حسن اللي متزوج من كم هائل من النساء ويبدو ان كل قصة زواج تملك حكاية ما ....
زوجة هي ميادة
وزوجة هي علياء
و زوجة هي ليلى
ومن ايضاً .... ولكن شيء ما يخبرني ان هذا الشخص ليس بالسيء فيوسف يكن له وداً كبيراص .... ثم ان طريقة تعامله مع اولاده ليست بشعة

انتي نسيتي جيهان ههههه

هو فقط يغيب ... يغيب كثيراً مما يجعلهم يفقدون الترابط ويجعل كل واحد منهم يعيش في عالمه
ربما ايضاً لانهم من امهات مختلفين ...... لا اعلم
مليئة روايتك بالغموض والاحتمالات الكثيرة
اتعبتني ولكن اعجبتني .... يعني لو كان لك رواية في المستقبل ذات لغة فصيحة في اغلبها و عدد اقل من الاشخاص لن اتردد في دخولها ابداً

هههه طمنتيتي ده لو كتبت

تملكين حس فكاهة رائعاً ولغة جيدة كما قلت لك وخيالاً واسعاً .... و لمسات واقعية مستوحات من مجتمع محلي تتمتع بصدق كبير

ربنا يخليكي يا روفي بجد فرحني ردك جداااااااا

احس عندما اقرأ لك وكأنني تسللت الى غرفتك وسرقت دفتر مذكراتك خلسة وبدأت بقراءة برح غريب واسرار ربما بدت في الظاهر غير مترابطة ولكنها تشكل عمراص كاملاً وحياة حافلة لشخص ما
اتمنى لك التوفيق والاستمرارية بانتظار الفصل القادم صديقتي
لك ودي




http://www.liilas.com/up/uploads/liilas_13519015272.gif



روفي اخجلتيني قدام ردك ولاني كنت متوقعة بما انك مبتدخلش هنا فهيكون ردك رسالة ولما لقيت اسمك قلت ربنا يستر هههههههه

بجد فرحت كتير بالتعليق بتاعك وفرحني اكتر ان الرواية عجبتك ويا رب الباقي يعجبك زي دول

مرسي كتير روفي اسعدني تواجدك :dancingmonkeyff8::dancingmonkeyff8::dancingmonkeyff8:

الساحره الصغيره 03-11-12 08:40 PM

رد: اخوات ولكن
 
عارفة اني اتأخرت جدا بس معلش عدوهالي زي كل مرة هههههه

ويارب ميكنش في اي تأخير تاني

ريهام روفي حياة اسعدني تواجدكوا واداني دفعه قويه عشان اكمل مرسي ليكوا

لحظات وهنزل الفصل

الساحره الصغيره 03-11-12 08:41 PM

رد: اخوات ولكن
 
الفصل الرابع عشر


( براء )


تخطت الساعة 12 للتتجاوز ذلك اليوم ولكن مشاعرها لم تتجاوز ذلك اليوم ما زالت هناك عند تلك المرأة ..... مشاعر قلما واجهتها او ربما تكون المرة الاولى من نوعها ....
كل شيء كان يدور بعقلها على مدار22عام توقف .....هكذا بكل بساطة كل شيء توقف عن الدوران .... عن الحاجه المستميته الذي كان يبحث عنها في ثنايا عقلها ... لم تعد تفكر باي شيء سوا بتلك المرأة المستفزة لعواطفها بشكل لا يصدق
اغلقت عينيها في محاولة بائسة لاستدعاء النوم ولكن النوم عجز عن المجيء
وبدلا عن النوم رأت والدة اسماء وهي تبتسم لها تلك الابتسامة التي تقسم انها لم ترى لها مثيل
كم كانت رائعة عندما ضمتها مودعة اياها ... كل ما تمنة في تلك اللحظة ان تكون مثل تلك السيدة او ربما امنيتها كانت اكبر من هذا تمنت ان تكون ميادة كتلك السيدة
انقلبت على الجانب الاخر لعل وعسى ان يهاجمها النوم فهي لا تريدة ان يأتي على مراحل تريدة ان يهاجمها مرة واحدة ان ينقض عليها بلا رحمة لن تقاومة ستتركة يفعل ما يشاء
ومن الواضح ان حتى تلك الامنية اصبحت بعيدة كغيرها من الاماني
تناولت صورة والدتها التي اخذتها رغما عن والدها
صورة واحدة فقط كل ما استطاعت ان تأخذه من غرفة والدها المحرمة على الجميع
صورة واحدة لتنسخ منها العديد من الصور وتضع بكل ركن صورة
ببطئ شديد اخذت تمسح على الصورة وكأنها تخشى ان تجرحهها
ليست بحاجة الى ضوء لترى ملامح ميادة .... تقسم انها لو كانت تملك موهبة الرسم لرسمت والدتها غيبا دون الحاجة للنظر في ملامحها

اغلقت عينها مرة اخرى واخذت تسرتجع لحظات الماضي ببطئ
لا اعلم من هو المخطئ بيننا هل هو انت عندما حاربت والدي ام هو انا عندما حاربت والدي
ما زلت اتذكر كلمات والدي القاسية وهو يخبرني حقيقة موتك ... وهو يخبرني بكل قسوة كيف رحلتي عن عالمي ؟
اي ذنب اقترفتية بحقي ؟ اهذا ما كنت تسعين اليه ان تكوني مجرد صورة في عالمي .....


************************

بالجهة الاخرى هناك من قرر النوم معاقبتة على ذنب لم يقترفه على جُرم لم يرتكبة
....................................

انا لن اتحدث عني ... لن اكتب معلقات شعر لوصفي ... لن استرسل بحديث ممل عن مواهبي... فانا بكل بساطة سأتحدث عنها هي
هي عالم من النساء اجتمعن في امرأة واحدة ، هي طفلتي المدللة ، هي صديقة الطفولة ، هي ابنة عمي ، هي زوجتي وحبيبتي
هي كل هولاء
هي الشيء الوحيد المميز بين كل تلك الصور الملقاة امامي .... هي الشيء الوحيد الذي استطاع دخول احلامي دون استاذان
الشيء الوحيد الذي ما زال حلم بعيد المنال ، على الرغم من قربها الغريب مني
اغلقت عيني وانا احرك ذالك الشيء الذي بيساري ، تلك الحلقة التي تربطنا معا ....
ببطئ شديد نزعتها من يدي لانظر اليها.... ذلك الشيء الضئيل هو من حكم علي بان اضع مشاعري تحت جبل من الجليد ، هو من اصدر الحكم بانهاء كل شيء قبل بدايته او لاكن اكثر صدقا فوالدي هو من قتل مشاعري هو من اصدر قراره ان اطمر مشاعري تحت الجليد
ما زالت اتذكر احداث تلك الليلة وكأنها الامس ،فُتحت ابواب ذاكرتي رغما عني لتعيد لي الماضي .. لتعيد لي تلك اللحظه التي قررت فيها قتل مشاعرة

0000000000000000000000000000000
0000000 000000000
قبل 8 سنوات

طرق باب مكتب والده بهدوء ليدخل بعدها دون ان يسمع صوت والده يسمح له بالدخول فمن الاساس لم يكن الطرق من اجل الاستأذان بل من اجل اعلام والده ان هناك من سيقحم مكتبه

ياسين : ايمن قالي انك عايزني
قالها وهو يجلس امام والده بعد ان اشار له والده بالجلوس

كمال : ايوه ... كنت عايزك في موضوع ( صمت والده قليلا ليتابع حديثة بنبرة مختلفة ) يا سين انت عارف ان عمك سلمان حالته الصحيه مش قوي وخصوصا بعد اخر ازمة جاتله ( هز رأسه ليتابع والده ) وعارف كمان ان عمك معندوش غير بنت وحده ربنا مرزقهوش بولاد غيرها وانا اكيد مش محتاجه اقولك ان عمك بيخاف عليها قد ايه

صمت غريب تسلل بين الاثنين فالابن يريد ان يعرف باقي الجملة والاب يريد ان يعرف ردة فعل ابنه ليقطع كمال الصمت وهو يلقي ما في جعبته

كمال : ياسين انا خطبتلك بنت عمك ومفتكرش انك عندك رأي تاني

قلبه كاد ان يقف عن الدق .. ان يصرخ طالبا من الواقف امامه ان تكون هذه الجمله مزحه
لو كانت هذه الجملة قيلت منذ ايام كان سيقفز فرحا طالبا من والده ان يُعجل
بالامر ولكن الان بعد ان اوهمها انه يحب فتاة اخرى لا يعقل ان تكون هذه الجمله حقيقة ..... لا يعقل ان تضيع كل مخططاته بسبب جملة

توقف عقلة عن التفكير عقله الذي لم يتوقف على مدار سنوات حياته توقف الان عن العمل اعلن استقالته الان

ياسين ( بصوت يكاد يخرج ): بابا بس نهلة لسه صغيرة وبعدين هي مخلصتش ثانوية عمى حتى .... واصلا ممكن نهلة متوفقش

ثلاث جمل فقط كانت كفيله بان تشعل غضب والده الذي كان اكثر من كافي لجعله ينسى 28 حرف

كمال ( بصوت حاد يختلط بالغضب ) : يعني ايه متوفقش ... ياسين الموضوع منتهي خطوبتك على بنت عمك هتكون بعد اسبوعين وفرحكوا بعد متخلص الكليه انا بس بقولك ومش عايز نقاش في الموضوع ده تاني تقدر تروح تكمل مذكرتك
ياسين : بس يا بابا ....
كمال : ياسين روح شوف وراك ايه

بجدارة اخفى ملامح الصدمة التي علت وجهة ، اخفى كل شيء خلف جبل من الجليد وخرج مبتعدا عن والده فهو ناتج عن تربية رجلين احداهما رجل حرب والاخرمن اشهر رجال الاعمال وكلاهما لا يعترفان بالمشاعر

لا يعرف ما عليه فعله هل يعود ليخبر والده ان ينتظر قليلا فقط ينتظر لا يريد الغاء كل شيء كل ما يريده هو الانتظار ، ام يذهب لنهلة ليخبرها ان كل ما قالة عن حبيبتة المجهولة هو لها من الاساس فلا توجد حبيبة سواها
هي فقط من تملك مفاتيح قلبة
ولكنه عجز عن فعل هذا وذاك لا يستطيع العوده لوالده .. ولا يقدر على مواجهة نهلة

000000000000000000000

00000000000000
الالم الذي شعر به في يده هو ما اعاده للواقع ليجد يده ابيضت من شده عليها وان الحلقة التي تربطة بنهلة على وشك ان تصبح خط مستقيم
اعاد الدبلة حول اصبعة مرة اخرى ليمسك بعدها بصورة تجمعه هو ونهلة
سنوات مرت وهو مازال مقتنع ان اخفاءه لحقيقة مشاعره اتجاه نهلة هو الصح
فنهلة ( طفلتة واختة وقريبتة وصديقة الطفولة وحبيبتة ) وان تضحيتة بواحده ستُبقي له اربعة ستُبقي له نهلة ... وهو لا يريد اكثر من هذا
كل ما يريده هو نهلة حتى وان كانت تراه اخيها الاكبر فيكفيه انها تراه
حتى وان كانت تعتقد ان مشاعره لفتاه اخرى ولكنها تهتم لامره فهذا اكثر من كافي اهتمامها به اكثرمما يريد

ادار الصورة التي بين يديه ليقرأ تلك الكلمات التي كتبها منذ اعوام وما زالت موجوده الى الان

هل عندك شك أنك أحلى امرأةٍ في الدنيا ؟

و أهم امرأة في الدنيا ؟

... هل عندك شك أني حين عثرت عليك

ملكت مفاتيح الدنيا ؟

هل عندك شك أن دخولك في قلبي

...هو أعظم يوم في التاريخ

وأجمل خبر في الدنيا ؟

نزار قباني .


***********************
من الواضح ان النوم قرر معاقبة الكثير دون سبب يذكر ..


هل عندك شك في من أنت ؟

يا من تحتـل بعينيها أجزاء الوقت

يا امرأة تكسر حين تمر جدار الصوت

لا أدري ماذا يحدث لي ؟

فكأنك أنثاي الأولى

و كأني قبلك ما أحببت ... و كأني ما مارست الحب

ميلادي أنت و قبلك لا أتذكر أني كنت


سأحبك رغم جهلك لمشاعري (y )
( نهلة)

لم تنتبه الى تلك الجملة المكتوبه بلون اخر في اخر الورقة ولن تنتبه فعمرهذه الورقة قد تخطى الخمس سنوات وبرغم من هذا لم تنتبه

هذه كانت احدى رسائل ياسين لحبيبتة المجهولة .... لا اعلم لما قرر اعطائي هذه ضمن الكثير منها طالبا مني ان احتفظ بها
الصدمة هي من جعلتني عاجزة عن اتخاز قراري في ذلك الوقت عندما اخبرني عن حبيبتة المجهولة منذ اعوام لا اعرف اي قرار كان يجب ان اتخذه في ذلك الوقت هل اخبره بمشاعري ... ام كل ما علي فعله هو استعمال موهبتي فقط لا اظهر كقطعة جليد
هل كان يجب ان اصرخ طالبة منه الرحيل ام اتوسل اليه ان ينسى تلك الحمقاء
لم افعل اي شيء كل ما فعلتة اني ابتسمت ابتسامة حمقاء واخذت منه تلك الرسائل وانا اطالبه ان يتحدث عنها ليسترسل هو في حديث شفاف الى حد الوجع عنها فهذه الحبيبة قد حظيت بمكانه لم يصل اليها احد من قبل
كل ما كنت اريده حينها ان اتعرف على تلك التي اقتحمت حصون ياسين المنيعيه على تلك التي تجعل ياسين في عالم اخر على تلك التي جعلت ياسين يكتب كلمات لنزار بين اوراقه عن تلك التي جعلت ياسين لا يلاحظني .. اعلم جيدا انني كنت اخفي مشاعري بجداره ولكن الم يكن يستطيع الملاحظه
في ذلك الوقت ربما كنت حقا حمقاء و لم يكن هناك اي داعي لامثل الحماقة فانا كنت اجيدها عن جداره واستحق جائزة الاوسكار لحماقتي
لاعتقادي ان اخفائي لمشاعري سيجعلني احتفظ باخي وصديقي وابن عمي


تركت الرسالة لامسك باحدى الصور التي تلمع امامي لا اعرف اي جنون
جعلني اخرج تلك الصور والاوراق الان ربما يكون هذا الجنون الذي يدعى الحنين الى الماضي او جنوني بياسين

امسكت بصورة اخرى تجمعني انا وياسين تقريبا كنت في العاشرة هنا
يا الهي لا اصدق انني كنت بتلك البشاعة
لا تضحكوا انا فقط المصرح لها بالضحك هنا ....والان دعوني وشأني اريد ان استمتع بالماضي بمفردي

ضحكاتها المميزة هي التي اكدت لوادها ان فتاتة مازالت مستيقظة وان هذه الفتاة تعاني من شيء لا يعرف ماهيته هي تخفيه ولكنه استطاع ان يراه فهو والدها وهي كل ما يملك .... وعلى الرغم من كل هذا فهي الوحيدة المستمتعة بالماضي

**************************

لم ترغب ان تترك صديقتها تعاني بمفردها فهي الاخرى اعلنت تمردها
على النوم رفضت ان تكون احدى ضحايا النوم رفضت ان تكون مجرد دمية لعينه في لعبة النوم يحركها كما يشاء
ربما تكون انتصرت على النوم في مقابل انتصار الماضي واي انتصار للماضي .... فها هي تجلس على ارض حجرتها محاطة بالصور من كل جانب وهناك فوق سريرها يقبع صندوق الذكريات او صنوق الماضي كلاهما واحد اي ان كان المسمى فدموعها تقفز فرحا فلقد تم الافراج عنها اخيرا بعد ان حبست لايام تحت شعار >>> الماضي لن يعود <<<<
وبجانبها تجلس الشريطه التي كانت تحكم الماضي ..تشاركها انهزامها امام الماضي وتشارك الماضي انتصاره المعتاد وتخبرها بكل براءة ان الماضي عاد ...

تركت الصورة التي بيديها لتسقط ارضا وفوقها تسقط دموعها التي لم تتوقف منذ ان فُتح الصنوق
امسكت بصورة اخرى تجمعهم الخمسة معا واكبرهم سنا لم يتجاوز الخامسة عشر بعد
تركتها لتمسك بصورة اخرى فلكل صورة حكاية ولكل حكاية سبب
لكل صورة موقف .. ولكل موقف حوار، لكل صورة زمن .... ولكل زمن توابعة
اغلقت عينها لتوقف سيل الدموع وبباطن كفها قطعت خط سيرها وكأنها بهذه الحركة تنهي مسيرة الدموع جاهله تماما ان الدموع ممكن ببساطة ان تصنع خط سير غير هذا دون اي عناء
تثاوبت بكل كسل لتنهض بعدها نافضة عنها اثار الكسل متجاهله صرخات جسدها التي تطلبها بالتوقف عن الحركه فكل جزء في جسدها يصرخ الما بسسب ذلك الوضع الغير مريح على الاطلاق التي كانت عليه منذ ساعات

امسكت بالصنودق وشرعت بإعادة الماضي به مرة اخرى تعلم جيدا انها لن تستطيع حبس الماضي ولكن على الاقل تستطيع ابقائه هنا طالما لا يوجد ضرر عليه
( وادي اخر صورة وكده اكون خلصت فين بقى الشريطة عشان اقفل ام الكرتونة دي )
سقطت عينيها على تلك الورقة المنزويه هناك لتعود دموعها اسرع مما توقعت ورقة واحدة كانت كفيلة باحياء الماضي اكثر من كل تلك الصور
ورقة واحدة جعلتها تعود لوضعها الاول بعد كل هذا العناء التي بذلته للوقوف
ورقة واحدة جعلت ذكرى احمد تعود باقوى اندفاع... فهذه لم تكن مجرد ورقة كتبها احمد وحسب بل هي اول ورقة كتبها ، هي اول دليل ملموس على تلك المشاعر التي كانت تتجاهلها ، هي اول محاولة فاشلة من احمد وهو18 ،هي ورقة عمرها تجاوز السبع سنوات
التقطتها رغما عنها رغما عن كل هذه الاشارات الكثرة التي بعثها عقلها يتوسلها الا تفعل الا تعود فتح ابواب الماضي مرة اخرى
ولكن قلبها الغبي اصدر كلمته الاخيرة وجعلها تقرأ هذه الكلمات ليعود عقلها بفتح جميع ابواب الماضي وتعود دموعها للظهور مرة اخرى

هل عندك شك أنك أحلى جزء من ذاتي

و بأني من عينيك سرقت النار

و قمت بأخطر ثوراتي

أيتها الوردة

و الياقوتة

و الريحانة

و السلطانة

و الشعبية

و الشرعية بين جميع الملكات

يا سمكا يسبح في ماء حياتي

يا قمرا يطلع كل مساء من نافذة الكلمات

يا أعظم فتح بين جميع فتوحاتي

يا آخر وطن أولد فيه

و أدفن فيه

و أنشر فيه كتاباتي

مع حبي واخلاصي دائما وابدا ( احمد )


تكاد تقسم انها كانت تقرأهذه الابيات بصوته هو ، ان الحروف لا جود لها خلف صورة احمد المرسومة بين سطور هذه الورقة ان كلمات نذار لم تعد لها اي اهمية بعد اخر جملة
ابتسمت بسخرية وهي تدمدم ( مع حبي واخلاصي واضح قوي )

شدت قبضتها على الورقة لتتحول قبضتها من مجرد قبضة عادية الى الة لعصر الاشياء
فسبع سنوات كفيله ان تحول اي شيء الى اي شيء

***********************
( وصال )

هل من العدل ان ياتي النوم الى هنا ولا يطرق بابي فيوسف نائم منذ ساعات وانا لم يطبق لي جفن حتى الان
اعتدلت بجلستي لاتمكن من رؤية يوسف جيدا ، حتى وهو نائم لا يتخلى عن ابتسامتة وهذا اكثر ما يعذبني ... تلك الابتسامة هي ما تجعلني اشعر بالذنب
تجعلني اشعر وكأنني اقتل شيء بهذا الرجل ... تلك الابتسامة هي ما تأكد لي انني لا استحقه

لم تستطيع ان تمنع اصابعها من العبث بخصلات شعره اللامعة ، لم تستطيع ان تمنعها من هذه المتعة ، فهذه المتعة لها احساس اخر
نهرت نفسها مبعده يديها عنه فهي لا تستحق هذا لاحساس لا تستحقة
( مش عارفه انا بظلمك ولا بظلم نفسي )

ابعدت الغطاء عنها لتنسل بعيدا عن كل شيء عن افكارها عن يوسف عن غرفتهم بأكلمها
ابعتدت عن غرفتها لتقف هنا في منصف المطبخ في منتصف عالمها ... فالمطبخ هو عالمها ، هنا تجد نفسها هنا تشعر انها مميزة انها تختلف عن الجميع هنا لا يرتبط بماضيها هنا لا علاقة له بوالدتها هنا لا يستطيع والدها ان بفرض اوامره فلا سلطة له هنا
شدت من ربطة روبها عليها وتأكدت من احكامها لغلقه وبحركة رقيقة عقدت شعرها خلف رأسها ، شعرها التي بالكاد تلامس اطرافه كتفها بلونة المميز وكأنه يحاكي اللي في سواده

راحة غريبة تملكتها وهي ترى هذا الانسياب الرائع للمكونات التي امامها راحة جعلتها تبتسم وتريد المزيد من الهواء
راحة اكدت لها انها الملكة هنا ان لا حاكم سواها في هذه المملكة
راحة جعلتها تدندن برقة لتنساب كلمات الاغنية من بين شفتيها مقطع كان يردده يوسف دائما

قولي قووولي قووووووووووولي

قولي لي .. قولي لي

كيف سأنقذ نفسي من أشواقي وأحزاني

قولي لي .. قولي لي

ماذا أفعل فيك أنا في حالة إدمان

قولي لي .. قولي لي

قولي ما الحل فأشواقي وصلت لحدود الهذيان

من أين أتيت وكيف أتيت وكيف عصفت بوجداني

من أين أتيت وكيف أتيت وكيف عصفت بوجداني


هي على يقين تام ان كاظم لو استمع الى هذا المقطع الان لاعتزل الغناء الى الابد لاعتزل الفن بكل انواعة

يوسف : يا سلام بتعملي اكل وبتغني الساعة 3 الفجر

تعالت ضحكاتها وهي تدير ظهرها لتواجة يوسف الواقف على باب المطبخ

وصال ( بنبرة طفولية تعلم جيدا تاثيرها علية ): انت صحيت ..... اوعى اكون ازعجتك
يوسف : لا ابدا يا حببتي انت معملتيش اي حاجه خالص ( ليتابع بنرة اقرب للسخرية وهو يعد على اصابعه )
• انت بس فتحتي النور وقفلتيه كام مرة
• طلعتي من الأوضة وسبتي الباب وراكي
• وصوت الخلاط كان واصل لحد الجيران بس
• وبتغني بس .... مأزعجتنيش خالص انا صحيت لوحدي يا حببتي
ضحكاتها هي كانت ردها على حنق يوسف وهي تعيد نفسها لوضعها الطبيعي

وصال : ههههههههههه كل دي اتهامات مغرضة على فكرة .... انا معملتش ولا حاجه من الي انت بتقول عليهم دول
يوسف : مغرضة ها ( قالها وهو يقترب محيطا خصرها بيد وبالاخرى يفك عقدة شعرها فهو يرفض ان تُلم خصلات شعرها بهذه الطريقة القاسية ) جبتي من فين مغرضه دي

وصال : ههههههه انا اعرف جيلان كانت بتقولها كتير في بتنا

يوسف : ههههههههه انا بقول برضوا انت مش بتاعة الحاجات دي

وصال : ههههههههه

على الرغم من انها تضحك من ان صوت ضحكاتها يصل الى مسامعه جيدا الا ان لمحة الحزن هذه التي تحتل عينها لم تختفي ولا يعرف ما عليه فعله حتى يخفيها

ابعد يده عنها متناولا ذلك الشيء الغريب الذي يتوسط طاولة المطبخ

يوسف : واو ...طعمة حلو ايه ده
وصال ( بعفوية وابتسامة شفافة تحتل شفتيها ونظرة اخرى بعيده عن نظرة الحزن هذه وكانها في عالم اخر ) : كيكة كانت ماما سميرة بتعملهلنا واحنا صغيرين

يوسف : ماما سميرة !!!!
اسم واحد قاله كلاهما احدهما بعفوية والاخر بدهشة احداهما لم يفسر والاخر لم يسأل وكلاهما التزم الصمت بعدها

***************************

تسللت الشمس الى حجرة تلك الفتاة بخفة برقة تتناسب تماما مع تلك النائمة

هناك متجاهله ذلك الستار السميك متجاهلة كل العوائق لتصل اليها وتداعب

خديها بكل رقة تمللت الفتاة لتفتح عينها بكسل ومن ثم عاودت غلقهما مرة

اخرى لتعود اشعة الشمس لمضايقتها من جديد

تثاوبت بكسل متجاهله هذا النداء الملح من النوم لم يكن النوم سلطانا عليها مطلقا لهذا لم تلبي نداءه

تثاوبت مرة اخرى مبعده عنها الغطاء وابتسامة مرحة تزين وجهها

نهضت بخفة تناسسبها تماما بمرح لم يخلق سوا لها لتتناول هاتفها من فوق

تلك الطاولة التي تتوسط غرفتها وبحركة رقيقة من اناملها طبعت ارقام
تحفظها عن ظهر قلب

لحظات ومن ثم ظهر صوت يماثل صوتها من الناحية الاخرى

يارا : يسرتي .....صباح الخير يا حببتي

كالعادة هذا الصوت جعلها اضعف ..هذه النبرة التي تتحدث بها تؤمها تجعلها تريد التخلي عن كل هذا والعودة الى احضان هذا الصوت ولكن ليس كل ما يتمناه المرء يدركة

بضحكة مرحة تغلبت على هذا الاحساس

يسرا : صباح الخير يا قمر ... انت اخبارك ايه

يارا : انا كويسة المهم انت عاملة ايه يا حببتي ... بتكلي كويس ، الكلية كويسة .... في حد في العمارة اللي انت فيها بيغلس عليكي

هاجمها الاحساس بالضياع من جديد هاجمها ذلك الصوت الذي كان يصرخ بداخلها مطالب يارا بالصمت بالتوقف عن التحدث بهذه النبرة
لتتجاهل كل هذه الهجمات وتتحدث بمرحها المعتاد

يسرا : يارا انا كويسة بجد والله وبعدين انا مش في دولة تانية وباكل كويس والكلية لذيذة جدااااا واتعرفت على نص الكلية وعلى الكليات اللي جنبنا
هههههههههه فبليز بطلي قلق ههههه وبعدين انت ناسيه اني عايشة في العمارة بتعتنا ولا اية

يارا : ولو خلي بالك من نفسك

يسرا : حاضر يا ماما هخلي بالي من نفسي ههههههه المهم ماما اخبارها ايه ؟

يارا : ماما كويسة الحمد لله د/ ناجي اكدلي انها بتتحسن وان العملية نسبة ناجحها كبير بس

عجزت عن قول جيد عن نطق كلمة رائع فهي تعلم جيدا ان والدتها لن تخضع الى هذه العملية مهما حدث

يسرا : بس ايه ...

حتى وان نجحت بأخفاء توترها عن الجميع لن تنجح بأخفاءه عن تؤمها

والاخرى تعلم جيدا هذه النبرة ، تعلم ان هناك ما تخفيه يسرا ، ووالدتها ايضا هناك ما يقلقها ولكنها ادعت الجهل وانها لا تنتبه لكل هذا لتتابع حديثها

يارا : بس مش قادرة اقول لماما حكاية العملية وخصوصا اني معرفش ماما مالها الايام دي

يسرا : انت جربي وشوفي رد فعلها

يارا : ربنا يسهل انا هسيبك دلوقتي ولو احتجتي حاجه كلميني

يسرا : ماشي باي ... لا اله الا الله

يارا : محمد رسول الله

نظرت الى هاتفها مطولا بعد انهاء الاتصال هذا الشعور بالذنب الذي يكبر بداخلها يكاد يقتلها لم تخفي يوما امر عن يارا فما بال بكارثة كالتي تحملها
امسكت بصورة تجمعها هي ويارا من فوق هذا الرف الذي يحتل مكانة جيدة على الحائط
(حقا كنت اتمنى اخبارك ولكن اعلم جيدا انك ستعترضي على كل هذا ، ستتهمي والدتي بالجنون )

تركت هذه الصورة ممسكة بأخري صورة تجمع ثلاث طفلات متشابهات
لتتحول ابتسامتها المزيفة الى ابتسامة اكثر دفئا ويذهب عقلها بعيدا بعيدا جدا اغلقت عينيها لتستمتع بهذه اللحظة وصوت مجنون بداخلها يخبرها ان ما تفعله هو الصح

********************
ان كانت الشمس ظهرت فوجدت فتاة نائمة فهي كذلك وجدت من كان بأنظارها
فهذه الواقفة هناك مبتسمة لظهورها مشرقة تماما كالشمس كانت بأنتظارها
(New day new life)
هتفت بهذه الجملة وهي عائدة الى حجرتها ... نظرة واحدة القتها على انعكاسها بالمراة قبل ان تترك حجرتها
وكالعادة وجدت والدها بأنتظارها فعادة انتظار الشمس هو سببها وا لتكن اكثر صدقا فهذه عادة ميادة فعلها والدها من اجل ميادة وفعلتها هي من اجل والدها

ميادة : صباح الخير يا بابا

قبلت وجنتي والدها قبل ان تجلس بجانبة على طاولة الطعام

محمود : صباح يا النور يا حببتي
ميادة : انت هتروح الشغل بدري كده
محمود : ههههههه انا لو خرت دلوقتي احتمال اوصل على المعاد
ميادة ( بأستغراب ) : ليه هي المستشفى بعيدة قوي كده
محمود : لا يا حببتي بس احنا في مصر

ميادة : so

محمود : في حاجه اسمها زحمة هههه وانا عايز انزل قبل الزحمة يعني بعد نص ساعة كده هنزل

ميادة : اه I get it .... بابا هترجع امتى

لم يجيبها والدها لانه ببساطة ذهب في عالم اخر نظرة واحدة الى والدها جعلاتها تعرف جيدا الى اين ذهب والدها
ميادة : بابا هنعمل ايه في قوضة عمتي

محمود ( بنبرة مختلفة تماما ) : مش عارف ، خليها مقفولة لحد دلوقتي

اعلم جيدا ماذا تعني هذه النبرة من والدي لست بحاجه ان اسأل في اي عالم ابي الان
فأبي الان في عالم ميادة ولا حدود لهذا العالم التزمت الصمت حتى قطعه والدي
محمود : احتمال نرجع لندن تاني بعد فترة قريبة ... اخلص بس اللي ورايا وهنرجع لندن كلها اسبوع اسبوع ونص بالكتير

ميادة : ok
لم تعترض لم تناقشه فهي تشعر بالضغط الذي يعانيه والدها هنا

محمود : انا ماشي يا بابا ..... خلي بلك من نفسك ولما ارجع هنبقى نخرج مع بعض ووريكي مصر
ميادة : ان شاء الله وانا هكون مستنيا

محمود : اوكية ياحببتي ... يلا سلام

خرج والدي لاكون انا ضحية افكاري التي تدور حول ميادة فانا عاجزة عن اتخيل كيف كانت تلك الميادة

اعادني للواقع صوت جرس الباب لا يعقل ان يكون والدي قد عاد
ميادة ( بصوت مرتفع ) : مين
...... : انا سارة
لم اطل البحث في ذاكرتي كثيرا فانا لا اعرف اي شخص في مصر سوا ابي وبالتأ:يد لا اعرف هذه السارة

فتحت الباب لاجد فتاة جميلة بحجاب مميز وابتسامة تشبهها تماما ابتسامة هادئه ورقيقة تزينها

ـ انا سارة جارتكوا اللي تحت او ممكن تقولي جدتي جارتكوا ههه ... قلت بما اني مش ورايا كليه انهادره وانت لوحدك اعمل فيكي جميل واقعد معاكي

دهشتي لم تطل كثيرا وجملة واحدة تتردد بداخلي << احنا في مصر <<<
هنا انت لست بحاجه الى دعوة لتزور صديق لست بحاجه الى سبب لتوجه التحية الى جارك هنا انت لست بحاجه الى اي شيء


*******************************************

(جيلان )

تأكدت من مظهري مرة اخرى قبل ان اترك غرفتي غالقة بابها خلفي ربما تكون عادة او وراثة المسمى لا يهم كثيرا

بخطوات واثقة مغرورة خطوات تشبه جيلان فقط نزلت درجات السلم حتى وصلت اليهم

لم افهم الى الان سر هذا التجمع الغريب لا افهم اي رسالة يحاول والدي ايصالها لنا
تابعت خطايا متجاهله اي صوت بداخلي لاجلس بجانب براء
حقا اريد ان اعرف مسمى لهذا التجمع مسمى لحرص هذا الرجل على جمعنا اثناء الوجبات ليس ابي فحسب بل جميعنا نحرص على هذا التجمع الذي لا مسمى له
كالعادة لم اتناول فطاري فانا لا ابدا يومي بالاكل ولكن منعا للاحراج فأنا اجلس على هذه الطاولة تكملة عدد
لم تمر سوا دقائق حتى نهضت من مكاني مبتعده عن الطاولة هاتفه بجملة ربما وصلت لمسامعهم وربما لا

ـ يلا سلام يا جماعة

خرجت من غرفة الطعام لاجد ريناد امامي تعدل حجابها امام المراة

ريناد : انت لسه ممشتيش ط........

لم تكمل جملتها فصوت جيلان جعلها تتوقف

جيلان : بليز ريناد انا متأحرة لما ارجع هبقى اسمعك

خرجت تاركه خلفها ريناد التي مازالت لم تستوعب ما يحدث

ريناد : يا غبية عربيتك مش معاكي

قالت جملتها التى ارادت قولها منذ دقائق ولكن بعد دقائق لم تهتم لتعود لتنظر لصورتهامرة اخرى وهي على يقين ان جيلان ستعود وما لا تعرفه ان جيلان قد رحلت

عندما خرجت تذكرت ان سيارتها هناك امام باب الجامعة
ـ اوف غبية عربيتي مش معايا

وكالعادة غرورها اللعين تحكم بها جعلاها لا تلتفت خلفها جعلها تتابع
مسيرتها موقفة بيديها اول سيارة اجرة مرت من امامها قاتله هذا الصوت
الذي بداخلها ويأمرها بالعوده
***********************

كلاهما خاصمهم النوم قاطعهم ولم يعود مرة اخرى لهم فالنوم لا يأتي الى نفس المكان مرتين

يوسف : وبس يا ستي الرهان بدا بيني وبين بابا امبارح يا اكسب الصفقة يالحج هيطيرني

وصال: هههههه يبقى هيطيرك

يوسف : هههههه ايه الصراحة دي

وصال : هههههه اخمك وانت زي جوزي ههه

يوسف : ودي تيجي ههههه مش كفاية مصحياني من 3 الفجر

وصال : انا ههههه انت ديما ظالمني على فكرة ههههه من ساعة مجوزنا

يوسف : مفتري انا هههههه وانت عليكي بأيه ما انت هترجعي تنامي تاني

وصال ( بدلع) : ياربي ع الحسد هههههههه هو يا انت ياسما

يوسف : ههههههه متخفيش ياحببتي انا مش هخليكي تنامي .......؟ وبعدين سما تحسدك ليه ماهي زمنها نايما زيك

وصال: انت متعرفش سما اشتغلت

يوسف : مين اللي اشتغل

وصال : ههههه سما في ايه مالك

يوسف : مفيش بس بجد سما اشتغلت

وصال : ونهلة كمان أشتغلت

يوسف ( بصوت مرتفع ) : لاااااااا انت اكيد بتهزري نهلة .... نونا المجنونة اشتغلت
وصال : ههههههه هي بعينها انا كمان مكنتش مصدقة بس هما الاتنين

اشتغلوا في شركة وحدة اللي بيشتغل فيها ياسين

يوسف : وانت عرفتي من فين

وصال : سما اتصلت بيا وقالتي اليوم اللي اتقبلوا فيه

ابتسامة من نوع اخر هي من احتلت شفايفها ونظرة مختلفة تلك التي كانت

بعينها وهي تتذكر تفصيل هذا اليوم
0000000000000000000

صوت هاتفها هو ما اخرجها من نومها معلنا عن متصل لا تعرف منذ متى وهاتفها يرن ولكنه يرن

وصال ( بصوت بالكاد يسمع ) : الو .... مين

سما : سولي انا رحت انترفيو انهارده وانقبلت

وصال : مين معايا

سما : وصال اصحي هيكون مين يعني انا سما بقولك انقبلت وانت لسه نايمة
ابعدت الهاتف عنها قليلا لتتاكد من ماهية المتصل

وصال : سو انت صاحية ولا لسة نايمة

تعالت ضحكات سما وهي تجيب من بينها : هههههه حتى انت لا ياستي
صاحية ودلوقتي في العرببة رايحة عند براء ، وعلى فكرة نونا كمان معايا

وصال : لاااا نونا كمان اشتغلت

سما : ايوه ههههه

وصال : مبروك هههههه مع اني مش مصدقة ، وايه اللي حصل في الدنيا خلاكي تشتغلي

سما : هههههه مفيش بس لاقيت نفسي فاضيه
وصال : ههههههه بعد 3 سنين خدي بالك

سما : هههههه المهم انت اول وحدة عرفتي وانا خلاص وصلت لبراء

وصال : ماشي خلاص ... مبروك ليكي وانا هكلم نهلة ابارك لها

سما : اوك باي
وصال : باي

اغلقت الهاتف وهي لا تعلم اي جنون يسمى هذا اي مسمى تستطيع ان تطلقه على هذه العائلة الغريبة فهم يتشاركوا ابسط الاشياء اقل فرحة تستطيع جمعهم وبرغم من هذا لا يعترفون بمشاعرهم
القت الهاتف بجانبها لتعود مرة اخرى للنوم ولتترك معادلة عائلتها للزمن هو كفيل بحلها

0000000000000000
اعادت للواقع على صوت يوسف المستلقي بجانبها

يوسف : يعني سما ونهلة اشتغلوا هنشوف هيفضلوا اد ايه ههههه

وصال : ههههه طب يلا قوم روح شغلك

يوسف : شغل مين انا عايز انام ، كده او كده احتمال ابويا يمشيني اهو يلاقي سبب يمشيني عشانه

وصال : ههههههه يوسف بكلم بجد قوم ر.......

قطع جملتها وهو يجذبها اليه برقة تناسبه وبتملك يشبهه لاغيا الحاجز البسيط الذي يفصلهم وبصوت اقرب للهمس

يوسف : هسسسسسسس خليني انام

لتصمت هي فلا داعي للكلام ولتستكين قليلا بين زراعيه مستنشقه رائحته المميزه واحساس من نوع جديد لا تعرفه يتسلل اليها



انتهى الفصل

حياة12 05-11-12 02:25 AM

رد: اخوات ولكن
 
:dancingmonkeyff8: الفصل نـــــــــــزل :dancingmonkeyff8:

رووووووووووعة يا سوسو مع انك متوصيتش بجيلان و لا ياسين زى ما وصيتك بس حعديها لك ههههههههههههه

براء متأثرة جداا بحالة الحرمان العاطفى اللى حاسة به و بفقدها للحنان و الاهتمام هى الحقيقة مش مشكلتها لوحدها بس مشكلة كل اخواتها على الاقل هى عارفة ان والدتها توفت و بالتالى ده قدر اما وصال و جيلان فانا حموووووووووووووت و اعرف ايه حكايتهم مع امهاتهم و يا ترى سابوهم ليه؟ و نفسى اشوف لم الشمل بين وصال و جيلان و امهاتهم قبل ما اموت :f63:

اووووووووووبس ايه اللخبطة دى بقى يعنى ياسين بيحب نهلة ....دهمش بيحبها ده دايب فيها بس هى متعرفش! و هى بتحبه برده اذا مكنتش بتعشقه و هو ميعرفش و متجوزين يا حبايبى :(
ياسين كان خايف يقفد نهلة لو اعترف لها بحبه و هى كذلك ..... ممممممم كده الموضوع اتعقد بيتهيالى مفيش حل غير المصارحة و ده صعب و الا كانوا صارحوا بعض من الاول ...
ملحوظة : انا متغاظة جدااا من كمال ده :zkc04699::zkc04699:

وصال و يوسف حبابيبى هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
لا صح هى معملتش حاجة خااااااااالص دايما ظالمها كده
لا و ما شاء الله بتثق فى قدراتها جاااااااااااااامد ههههههههههههه

بس ايه حكاية انه ميستهلهاش دى؟!!!! لييييييييييييه؟؟؟؟؟؟؟؟؟


و عودة لميادة واضح انها كانت شخصية راااااائعة و معطاءة و بموتها اثرتفى حياة الكتيير

ايه لازمة الفضايح دى بقى خخخخخخخخخخخ و بعدين انا بعمل حسابى و انزل قبل ميعادى بساعة تقريبا هههههههههههههههههههه

رووووووووووووعة سوسو عجبنى الفصل جدااااااااااااااااا
مع انك متوصتيش بجيلان - تعرفى احيانا بتصعب عليا - فهى ملقتش حد يوجهها و لا يهتم بها على الرغم من وجود اخواتها حواليها فعلا اخوات و لكن :)

حسن الخلق 05-11-12 07:01 PM

رد: اخوات ولكن
 

السلام عليكم و رحمة الله

مرحبا سوسو .. فرحت لما شفت الفصل .. يا بنت ارحميني و اعلني عن الفصل ساعة نزوله :)

براء تفجرت أحاسيسها المكبوتة داخلها و تمنت ان تعيش تلك الحالة الأسرية الطبيعية و هذا حقها
نسخها لعدة نسخ من صورة والدتها الوحيدة يخبر بوضوح كم تشعر بالوحدة و الخواء .. يا الله انها بحاجة لحضن دافئ طالما حرمت منه .حضن والدتها .. ثم تأتي عبارتها مع نفسها تلخص عذابها الداخلي
أحسنتي يا ساحرتنا الصغيرة :55::55::55:

بالفعل والد ياسين هذا لا يعترف بالمشاعر .. يتعامل مع البشر كأنهم آلات
وضع نفسه بمأزق كبير و كلا المخرجين صعب التنفيذ
اكره اتخاذ القرارات بصورة فرديه :8Pp04714: لقد وضع الفرضية و صدقها .. ما أدراه انها لا تحمل له المشاعر بدورها .. من اين توصل لهذا القرار العبقري ؟جرررررررررررر
جميل اختيارك لأبيات نزار :peace:

عند نهله :8Pp04714: هي الأخرى لديها نصيب من طقس الغباء السائد بينهم هههههههههه
عبارة بلون مختلف و تسد عين الشمس كيف تغفل عنها و هي تلخص الكثير ؟!
هههههههههههههه الم تفكر و لو مره واحدة في السبب الذي يجعله تعطيها رسائل كتبها لحبيبته ؟
اه يا رب صبرني عليهم .. وددت ان اقفز لداخل الرواية و اخبط رأسيهما في بعض ههههههههههه
كليهما مغفل و يستاهل يتعذب لوحده ما دام مشاعر الطرف الآخر ساطعة مثل الشمس و هو يتعامي عنها << فيس متخصر و معصب عليهم الاثنين

يبدو ان بطل هذا الفصل بلا منازع هو الأرق .. الذي تلاعب بكل الأبطال بمهارة و عصف بذكرياتهم على كافة الأصعدة
وصال تنضم لقافلة المعذبين ذوو الندوب النفسية المؤلمة .. وصال إحساسها بيوسف مرهف و رغم ضحكها و مرحها معه لكنه لم يخدع بتظاهرها
لماذا تشعر انها لا تستحقه .. بسبب نشأتها الغريبة ام هناك سبب آخر ؟ يا تر عندها خلفيه عن مشاعر أختها الخفية تجاهه ؟
واضح ان مشاعرها تجاهه في ازدياد مستمر
أمامه مشوار طويل ليعبر بها هذا الجانب

اممم يسرا & يارا & الطفلة الثالثة .. هل أخمن من هي أم تعترفي أنتِ ؟ :party0033:

عند مياده الصغيرة .. اعتقد بعد ما تكتشف مصر الحقيقية لن ترحب بالعودة للندن من جديد
والدها بحاجه لفسحه كبيره ليتأقلم مع الوضع

جيلان شخصيتها ثرية جدا و بانتظارها تطورات كبيره .. تحمل الكثير من سمات والدتها .. عنادها و غرورها المزعوم سيقودها للكثير :)
يمكن هي أكثر واحده مسكينة فيهم لانها بحاجة لاحتواء كبير لتخرج شخصيتها الحقيقة من القوقعة التي طال حبسها فيها

بالفعل تلك العائلة معادلة معقدة و الزمن وحده الكفيل بحلها و موازنة طرفيها .. كل عنصر فيها عنده عقده وزنها طن على الأقل و على رأسهم والدهم خخخخخخخخ

تسلم ايدك سوسو .. كان فصل جميل .. قابلنا بعض الشخصيات من خلاله .. لكن ما زال الغموض هو المسيطر على الجميع :55::55::55:

بانتظارك دائما :toot:

دمتِ بكل الحب و الود ♥ ♥ ♥

الساحره الصغيره 06-11-12 06:28 PM

رد: اخوات ولكن
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حياة12 (المشاركة 3206114)
:dancingmonkeyff8: الفصل نـــــــــــزل :dancingmonkeyff8:

يا نهار الوان الحق اجري يا معلم قبل منتقفش ونقراه هههههههه ده التعبير اللي اخواتي بيقولوه ولو قولتيه يبقى عندك حق هههههه


رووووووووووعة يا سوسو مع انك متوصيتش بجيلان و لا ياسين زى ما وصيتك بس حعديها لك ههههههههههههه

مرسي ربنا يخليكي << هتوصي بيهم كويس وخصوصا جيلان << دي هتشوف مني ايام بس استني يظهر بس >>> عشان تعرفي اد ايه انا طيبة هههه


براء متأثرة جداا بحالة الحرمان العاطفى اللى حاسة به و بفقدها للحنان و الاهتمام هى الحقيقة مش مشكلتها لوحدها بس مشكلة كل اخواتها على الاقل هى عارفة ان والدتها توفت و بالتالى ده قدر اما وصال و جيلان فانا حموووووووووووووت و اعرف ايه حكايتهم مع امهاتهم و يا ترى سابوهم ليه؟ و نفسى اشوف لم الشمل بين وصال و جيلان و امهاتهم قبل ما اموت :f63:

بعد الشر عنك من الموت هتعرفي وحده البارت الجاي ووحده بعدين شويه

اووووووووووبس ايه اللخبطة دى بقى يعنى ياسين بيحب نهلة ....دهمش بيحبها ده دايب فيها بس هى متعرفش! و هى بتحبه برده اذا مكنتش بتعشقه و هو ميعرفش و متجوزين يا حبايبى :(
ياسين كان خايف يقفد نهلة لو اعترف لها بحبه و هى كذلك ..... ممممممم كده الموضوع اتعقد بيتهيالى مفيش حل غير المصارحة و ده صعب و الا كانوا صارحوا بعض من الاول ...
ملحوظة : انا متغاظة جدااا من كمال ده :zkc04699::zkc04699:

ده صعب جداااا لانه خايف يخسرها واحنا مجتمع شرقي مينفعش البنت اللي تبداء
مش انت بس انا كمان


وصال و يوسف حبابيبى هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
لا صح هى معملتش حاجة خااااااااالص دايما ظالمها كده
لا و ما شاء الله بتثق فى قدراتها جاااااااااااااامد ههههههههههههه

ههههههههههه لا انا ولا هي بنعمل حاجه خالص

بس ايه حكاية انه ميستهلهاش دى؟!!!! لييييييييييييه؟؟؟؟؟؟؟؟؟

هتعرفي كل حاجه في وقتها

و عودة لميادة واضح انها كانت شخصية راااااائعة و معطاءة و بموتها اثرتفى حياة الكتيير

ميادة من الشخصيات اللي بحب اكتب فيها سواء الاخت او البنت

ايه لازمة الفضايح دى بقى خخخخخخخخخخخ و بعدين انا بعمل حسابى و انزل قبل ميعادى بساعة تقريبا هههههههههههههههههههه

هههههههههه عندي اصحابي في كليه القاهرة بينزلوا الساعة 6 عشان يوصلوا 8 هههههههه

رووووووووووووعة سوسو عجبنى الفصل جدااااااااااااااااا
مع انك متوصتيش بجيلان - تعرفى احيانا بتصعب عليا - فهى ملقتش حد يوجهها و لا يهتم بها على الرغم من وجود اخواتها حواليها فعلا اخوات و لكن :)




مرسي مرة تانيه يا سوسو يا حببتي ربنا يخليكي ع الدعم الحلو ده وكلهم محتاجين حد يوجههم مش جيلان بس
موووووووووووووواه

الساحره الصغيره 06-11-12 06:42 PM

رد: اخوات ولكن
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسن الخلق (المشاركة 3206415)

السلام عليكم و رحمة الله

وعليكم السلام

مرحبا سوسو .. فرحت لما شفت الفصل .. يا بنت ارحميني و اعلني عن الفصل ساعة نزوله :)


فرحتي عشان الفصل < يبقى انت كده محتاجه تكشفي هههههه> ياعني فضحتي هتكون على مستوى
ههههههه
ان شاء الله لما انزل الفصل هعلن وانت استحملي الخساير هههه


براء تفجرت أحاسيسها المكبوتة داخلها و تمنت ان تعيش تلك الحالة الأسرية الطبيعية و هذا حقها
نسخها لعدة نسخ من صورة والدتها الوحيدة يخبر بوضوح كم تشعر بالوحدة و الخواء .. يا الله انها بحاجة لحضن دافئ طالما حرمت منه .حضن والدتها .. ثم تأتي عبارتها مع نفسها تلخص عذابها الداخلي
أحسنتي يا ساحرتنا الصغيرة :55::55::55:


شكرا جدااا ليكي يا رومه << انا كده هتغر

بالفعل والد ياسين هذا لا يعترف بالمشاعر .. يتعامل مع البشر كأنهم آلات
وضع نفسه بمأزق كبير و كلا المخرجين صعب التنفيذ
اكره اتخاذ القرارات بصورة فرديه :8Pp04714: لقد وضع الفرضية و صدقها .. ما أدراه انها لا تحمل له المشاعر بدورها .. من اين توصل لهذا القرار العبقري ؟جرررررررررررر
جميل اختيارك لأبيات نزار :peace:


عندك حق هو صعب جداااا بس هو خايف على بنت اخوه الوحيده وخصوصا انه معندهوش بنات

عند نهله :8Pp04714: هي الأخرى لديها نصيب من طقس الغباء السائد بينهم هههههههههه
عبارة بلون مختلف و تسد عين الشمس كيف تغفل عنها و هي تلخص الكثير ؟!
هههههههههههههه الم تفكر و لو مره واحدة في السبب الذي يجعله تعطيها رسائل كتبها لحبيبته ؟
اه يا رب صبرني عليهم .. وددت ان اقفز لداخل الرواية و اخبط رأسيهما في بعض ههههههههههه
كليهما مغفل و يستاهل يتعذب لوحده ما دام مشاعر الطرف الآخر ساطعة مثل الشمس و هو يتعامي عنها << فيس متخصر و معصب عليهم الاثنين


تصدقي هما عيزين حد يضربهم على رسهم ههههه هضربهملك متزعليش

يبدو ان بطل هذا الفصل بلا منازع هو الأرق .. الذي تلاعب بكل الأبطال بمهارة و عصف بذكرياتهم على كافة الأصعدة
وصال تنضم لقافلة المعذبين ذوو الندوب النفسية المؤلمة .. وصال إحساسها بيوسف مرهف و رغم ضحكها و مرحها معه لكنه لم يخدع بتظاهرها
لماذا تشعر انها لا تستحقه .. بسبب نشأتها الغريبة ام هناك سبب آخر ؟ يا تر عندها خلفيه عن مشاعر أختها الخفية تجاهه ؟
واضح ان مشاعرها تجاهه في ازدياد مستمر
أمامه مشوار طويل ليعبر بها هذا الجانب

واضح انه الارق
قربتي توصلي او تقريبا وصلتي لنص السبب ومتخفيش كل حاجه هتبان


اممم يسرا & يارا & الطفلة الثالثة .. هل أخمن من هي أم تعترفي أنتِ ؟ :party0033:

ههتعرف يا باشا انا هههههههههه << انا كنت حساها وضحه وانا بكتب يمكن عشان انا اللي بكتب ههههه


عند مياده الصغيرة .. اعتقد بعد ما تكتشف مصر الحقيقية لن ترحب بالعودة للندن من جديد
والدها بحاجه لفسحه كبيره ليتأقلم مع الوضع


وده بالظبط اللي عايزه اوصله

جيلان شخصيتها ثرية جدا و بانتظارها تطورات كبيره .. تحمل الكثير من سمات والدتها .. عنادها و غرورها المزعوم سيقودها للكثير :)
يمكن هي أكثر واحده مسكينة فيهم لانها بحاجة لاحتواء كبير لتخرج شخصيتها الحقيقة من القوقعة التي طال حبسها فيها


جيلان دي تعبتني انا نفسي مش قادره اكرها وكتابتها بتتعبني قوي

بالفعل تلك العائلة معادلة معقدة و الزمن وحده الكفيل بحلها و موازنة طرفيها .. كل عنصر فيها عنده عقده وزنها طن على الأقل و على رأسهم والدهم خخخخخخخخ


والزمن ده مش هيطزل متخفيش ههه يا اختي

تسلم ايدك سوسو .. كان فصل جميل .. قابلنا بعض الشخصيات من خلاله .. لكن ما زال الغموض هو المسيطر على الجميع :55::55::55:

بانتظارك دائما :toot:


ريهام تعليقك اكتر من اللي استحقه فمش عارفه ارد عليكي بايه ربنا يخليكي ليا يا احلى زعيمه



دمتِ بكل الحب و الود ♥ ♥ ♥


مرسي يا قمر موووواه

حياة12 06-11-12 09:40 PM

رد: اخوات ولكن
 
سوسووووووووووووو ايه بجد حتتوصى بجيلان؟؟!!!!!!
بجد بجد؟؟؟

هيييييييييييييييييييييه :dancingmonkeyff8: :dancingmonkeyff8: :dancingmonkeyff8: :dancingmonkeyff8:

معلش يا سحورتى حتقل عليكى و حياتك يا اوختى اتوصى بياسين كماااااااااااااان بليييييييييييييييييييييييييييز

غايظنى اصله جااااااااااامد ده مش عايز حد يعرف انهم متجوزين جرررررررررررررررر

مستنية الفصل الجااااى ع ناااااااااااااااااااار

موووووووووووووووووووواه

قرة عين امي 10-11-12 07:56 PM

رد: اخوات ولكن
 
بيب .... بيب .... بيب وسعوا.... وسعوا .... واخيراً وصلت
خلوني بس اخذ نفس دنا ليا اسبوعين عم بجري عيزه الحقكوا واخيراً حقدر اقول انا جيـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــت
ياصباح الفل والياسمين ... ياصباح السكر ياصباح الزحمة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
كيفك ياساحرتنا الجميلة .... ابدعتي بجد ولك مني احلا تحية لقلمك المبدع
اعجبني اسلوبك في الرواية انك تخلي كل حد يحكي عن نفسه ويبين الموقف من وجهة نطره ... بس شخصياتك كثيره وتشتت وكل واحد منهم له قصة لوحده وعالم خاص فيه وانا لحد الان لازلت بغوص في البحر ووقت بهزم الموج ووقت بيهزمني الموج هههههههههه بس ماعلينا انا قدها وقدود وبركز بكل واحد وحكايته مابتهميش انتي خالص
حسين سلامه
ياخوي ارحم حالك كفايه كذا خلاص شفت اللي يكفيك من الحريم اشكال والوان هههههههههه
بس انا عندي احساس انه اخر وحدة في حياته هي ام عمر علياء ... وهو الان بيشتغل في شيء خطير وسري بس هو ايه الله اعلم ... ايش سر علاقته بيوسف وايش الشيء اللي يوسف ساكت عنه وكان جزاته زواجه من وصال
رشدي الخيام
الله يستر منه ومن غضبه ... ايش بينه وبين حسين انا في اعتقادي انه احد زوجات حسين بتقرب لرشدي بس من هي الله اعلم واعتقد كمان ان اللي في الصوره هي بنت حسين .... شكلي خبصتها صح ههههههههههه
سما
مش عارفه لحد الان شخصيتها بالظبط اصلاً انتي عارفه ياسوسو الحالة النفسيه اللي ابطالك عيشين فيها انتقلت ليا وصرت مش عارفه اوضح مشاعري ... بس سما صعبانه عليا قوي وبرحمها بكل وقت بتتذكر فيه الماضي ....هو احمد حكايته ايه ماتنورينا وتقولي لينا هو فين وبيعمل ايه يمكن نقدر نساعد سما توصله وتخلص من العذاب الي هيا فيه دا ههههههههه
وصال ويوسف
مش عارفه ليش عندي احساس ان روحك الشريرة بتحوم عليهم ومش راح تخليهم في حالهم ... بس والنبي ياسوسو باراحه عليهم ماتعذبيهمش كثير كفايه عليهم اللي ذاقوه من قبل مايجتمعوا خليك حنينه معهم
جيلان
انا بحبها ومبحبهاش كيف دي انا مش عرفه اوقات برحمها لان الحياة اللي هيا فيها صعبه واوقات بغتاض منها ويكون نفسي اقتلها وانا عندي احساس قوي ان علاقتها بيسراء بتجيب لها البلاوي والمصايب وراح يكون انتقام رشدي من حسين عن طريقها الله يستر منك ياسوسو لمن تصيري شريرة بس
ريناد
اكثر وحده مالهاش ظهور كثير عشان كذا انا مش ذكره حاجه عنها يعني بالعامي انا فقدة الذاكره فيما يتعلق فيها اسفة بجد ....راح اعمل انعاش للذاكرة واقول رايي فيها ان شاء الله في رد ثاني
براء
اعتقد انها تفتقد للحنان اكثر من كل اخوتها عشان هي الوحيده اللي ماعندهاش امل انها تلتقي بامها بيوم ما لانها عارفة ومتاكده ان امها ماتت الله يرحمها
عمر
وماادراك ماعمر ... حنون عطوف بار باهله كلهم .... كبر بعيني كثير الله يكون في عونه ويقدر يغير نظرة خواته وخالته لابوه اللي يحبه ويعتبره قدوة ليه
ميادة وابوها محمود
هم جاوا مصر ليش دام هو عايز يرجع لندن ثاني انا كنت اعتقد رجع عشان يدرو بنت اخته بس الظاهر انه مايعرفش عنها حاجة وراح يشوفها بألصدفة وبيصر ياخذها عنده بعد مايستقر بمصر خلاص ويسيب لندن نهائياً
جيهان
نسخة مكبرة من بنتها بس بتتغير 180 درجه بقرب كريم ربنا يخلوه لها ومايحرمهاش منه لان الست مهما كانت بتبين انها قويه هي من جواتها ضعيفه واي حاجة بتالمها ... أي حكاية كريم ومن الست اللي بتتصل عليه ليكون كان متزوج وبعدين سابها
ليلي
حبيتها من كل قلبي ربنا يصبرها ويجمعها ببنتها باقرب وقت
نهلة ... ياسين
انا عايزة اعرف هو قلها بيحب وحد ليش بايش كان يفكر ... كان عادي اذا قال لها بنفس الفترة ان فتاة احلامه هي وماكنش فيها اي مشكله بس الان الوضع صعب ويمكن ماتصدقش
بس ايش الغباء اللي هي عايشه فيه يعني ماتفكرش وماتشوفش الدلائل بجد بيغيضوني ونفسي اموتهم هههههه انا اعتقد انها بتلاقي مذكراته وهو بيتكلم عن حبه ليها او بتسمعه يكلم حد عن حبه ليها وراح تعرف الحقيقة ... بس يارب باسرع وقت كفايه عذاب سوسو
كذا كفايه مش قدرة اتكلم عن الباقين لاني مش رسمه صورة واضحه عنهم لمن اتعرف عن ملامحهم كويس راح اتكلم عن انطباعي عنهم
شكراً لك بحجم السماء وشكراً لاناملك الرائعة وتقبلي خالص تحياتي
دمتي بالف خير
المحبه اسماء

الساحره الصغيره 10-11-12 11:27 PM

رد: اخوات ولكن
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حياة12 (المشاركة 3207171)
سوسووووووووووووو ايه بجد حتتوصى بجيلان؟؟!!!!!!
بجد بجد؟؟؟

ده انا هتوصي بيها احلى توصية << اوعي تنسي انا اد ايه طيبة ههههه<< بس هتوصى بيها بعدين شويه

هيييييييييييييييييييييه :dancingmonkeyff8: :dancingmonkeyff8: :dancingmonkeyff8: :dancingmonkeyff8:

معلش يا سحورتى حتقل عليكى و حياتك يا اوختى اتوصى بياسين كماااااااااااااان بليييييييييييييييييييييييييييز

غايظنى اصله جااااااااااامد ده مش عايز حد يعرف انهم متجوزين جرررررررررررررررر

حرام عليكي سوسو حبيبي مقدرش اعمله حاجه بس متخفيش فصلين كمان وهتلاقي تغير جذري في القصة دي

مستنية الفصل الجااااى ع ناااااااااااااااااااار

هو كان مفروض انزل الفصل النهارده بس فيه شويه حاجات عايزة تتعدل اعدلها ويكون موجود ةبكرة او بعده بالكتير


موووووووووووووووووووواه



اي خدعة يا حببتي طلباتك اوامر <<< شوفتي انا بحبك ازاي << هههههههه
مووووووووووواه

الساحره الصغيره 10-11-12 11:50 PM

رد: اخوات ولكن
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قرة عين امي (المشاركة 3209353)
بيب .... بيب .... بيب وسعوا.... وسعوا .... واخيراً وصلت
خلوني بس اخذ نفس دنا ليا اسبوعين عم بجري عيزه الحقكوا واخيراً حقدر اقول انا

خودي نفسك يا حببتي احنا موجودين ... يعني هنروح فين

جيـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــت

نورتي البيت

ياصباح الفل والياسمين ... ياصباح السكر ياصباح الزحمة

يا صباحوا بكل الحاجات اللي قلتيها دي ههههههه

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

وعليكم السلام يا قمر

كيفك ياساحرتنا الجميلة .... ابدعتي بجد ولك مني احلا تحية لقلمك المبدع

مرسي يا قلبي متعرفيش اد ايه تعليقك فرحني


اعجبني اسلوبك في الرواية انك تخلي كل حد يحكي عن نفسه ويبين الموقف من وجهة نطره ... بس شخصياتك كثيره وتشتت وكل واحد منهم له قصة لوحده وعالم خاص فيه وانا لحد الان لازلت بغوص في البحر ووقت بهزم الموج ووقت بيهزمني الموج هههههههههه بس ماعلينا انا قدها وقدود وبركز بكل واحد وحكايته مابتهميش انتي خالص

شهادة اعتز بيها يا جميل .... هههههههههه بس متنسيش اني ساحرة ها هههه

حسين سلامه
ياخوي ارحم حالك كفايه كذا خلاص شفت اللي يكفيك من الحريم اشكال والوان هههههههههه
بس انا عندي احساس انه اخر وحدة في حياته هي ام عمر علياء ... وهو الان بيشتغل في شيء خطير وسري بس هو ايه الله اعلم ... ايش سر علاقته بيوسف وايش الشيء اللي يوسف ساكت عنه وكان جزاته زواجه من وصال

:55::55: ايه الذكاء ده يا بنتي كويس خليكي ماشية كده مع حسين لحد متعرفي قصتة اللي انا متاكده هتغير نظرة كل الناس عنه


رشدي الخيام
الله يستر منه ومن غضبه ... ايش بينه وبين حسين انا في اعتقادي انه احد زوجات حسين بتقرب لرشدي بس من هي الله اعلم واعتقد كمان ان اللي في الصوره هي بنت حسين .... شكلي خبصتها صح ههههههههههه

برااااااافوا نقطة تانيه لصالحك اتي كده جبتي نص السبب باقي النص التاني هههه بس الصورة مش بنت حسين انتي كده ضيعتي الدنيا ههههههههه


سما
مش عارفه لحد الان شخصيتها بالظبط اصلاً انتي عارفه ياسوسو الحالة النفسيه اللي ابطالك عيشين فيها انتقلت ليا وصرت مش عارفه اوضح مشاعري ... بس سما صعبانه عليا قوي وبرحمها بكل وقت بتتذكر فيه الماضي ....هو احمد حكايته ايه ماتنورينا وتقولي لينا هو فين وبيعمل ايه يمكن نقدر نساعد سما توصله وتخلص من العذاب الي هيا فيه دا ههههههههه

ده انا غلبانه ههههههه حككايتة مش بعيده كام فصل وتعرفيها استحمليني شويه ومن دلوقتي بقولك متربطيش بين احمد وسما
هههههه اعمل ايه ما انا طيبة قوي


وصال ويوسف
مش عارفه ليش عندي احساس ان روحك الشريرة بتحوم عليهم ومش راح تخليهم في حالهم ... بس والنبي ياسوسو باراحه عليهم ماتعذبيهمش كثير كفايه عليهم اللي ذاقوه من قبل مايجتمعوا خليك حنينه معهم

هههههههه روحي الشريرة بتقولك قضي الامر ههههه وبقولهالكوا تاني متتعلقوش بوصال ويوسف هههه
<<< انا بفكر احول اسمي للساحرة الشريرة خخخ هههههه<<


جيلان
انا بحبها ومبحبهاش كيف دي انا مش عرفه اوقات برحمها لان الحياة اللي هيا فيها صعبه واوقات بغتاض منها ويكون نفسي اقتلها وانا عندي احساس قوي ان علاقتها بيسراء بتجيب لها البلاوي والمصايب وراح يكون انتقام رشدي من حسين عن طريقها الله يستر منك ياسوسو لمن تصيري شريرة بس

يسرا هتكون سبب بسيط جدا في اللي هعمله فيها بس انا كمان بحبها فمش هعملها كتير هههههه

ريناد
اكثر وحده مالهاش ظهور كثير عشان كذا انا مش ذكره حاجه عنها يعني بالعامي انا فقدة الذاكره فيما يتعلق فيها اسفة بجد ....راح اعمل انعاش للذاكرة واقول رايي فيها ان شاء الله في رد ثاني

اصبري عليها دي هتولع الدنيا


براء
اعتقد انها تفتقد للحنان اكثر من كل اخوتها عشان هي الوحيده اللي ماعندهاش امل انها تلتقي بامها بيوم ما لانها عارفة ومتاكده ان امها ماتت الله يرحمها

براء ظهورها هيكون اوضح في الحلقات اللي جايه وشخصيتها هتبان اكتر

عمر
وماادراك ماعمر ... حنون عطوف بار باهله كلهم .... كبر بعيني كثير الله يكون في عونه ويقدر يغير نظرة خواته وخالته لابوه اللي يحبه ويعتبره قدوة ليه

عمر ده حبيبي بس روحي الشريرة مس هتسيبه ههههههههه اعملها ايه ههخ

ميادة وابوها محمود
هم جاوا مصر ليش دام هو عايز يرجع لندن ثاني انا كنت اعتقد رجع عشان يدرو بنت اخته بس الظاهر انه مايعرفش عنها حاجة وراح يشوفها بألصدفة وبيصر ياخذها عنده بعد مايستقر بمصر خلاص ويسيب لندن نهائياً

متستعجليش هو صحيح ميعرفش بس ممكن يعرف انت ايه عرفك


جيهان
نسخة مكبرة من بنتها بس بتتغير 180 درجه بقرب كريم ربنا يخلوه لها ومايحرمهاش منه لان الست مهما كانت بتبين انها قويه هي من جواتها ضعيفه واي حاجة بتالمها ... أي حكاية كريم ومن الست اللي بتتصل عليه ليكون كان متزوج وبعدين سابها

شخصيتها اقل حده من بنتها عشان كده برتاح وانا بكتبها

ليلي
حبيتها من كل قلبي ربنا يصبرها ويجمعها ببنتها باقرب وقت

معنديش نفس الامل اللي عندك ده ههههههههههه

نهلة ... ياسين
انا عايزة اعرف هو قلها بيحب وحد ليش بايش كان يفكر ... كان عادي اذا قال لها بنفس الفترة ان فتاة احلامه هي وماكنش فيها اي مشكله بس الان الوضع صعب ويمكن ماتصدقش
بس ايش الغباء اللي هي عايشه فيه يعني ماتفكرش وماتشوفش الدلائل بجد بيغيضوني ونفسي اموتهم هههههه انا اعتقد انها بتلاقي مذكراته وهو بيتكلم عن حبه ليها او بتسمعه يكلم حد عن حبه ليها وراح تعرف الحقيقة ... بس يارب باسرع وقت كفايه عذاب سوسو

غبااء بعيد عنك هههههه بس وسعت منك في الاخر ههههههه حل القصة دي سهل ومش قريب قوي ومش بعيد برضوا

كذا كفايه مش قدرة اتكلم عن الباقين لاني مش رسمه صورة واضحه عنهم لمن اتعرف عن ملامحهم كويس راح اتكلم عن انطباعي عنهم

عندك حق انا تعبتلك سلف ههههههه


شكراً لك بحجم السماء وشكراً لاناملك الرائعة وتقبلي خالص تحياتي
دمتي بالف خير
المحبه اسماء


شكرااااااااااا جداااااا على ردك الاكتر من رائع ده وخلاني بجد اخل من ردك
فشكرا جداا اسماء على اسلوب رفع المعنويات ده ههههه
وبجد بجد اسعدني تواجدك

alaa7 11-11-12 12:22 AM

رد: اخوات ولكن
 
روعه الروايه سوسوتسلم ايدك يا قمر واكيد رح كون من اول المشجعين حتى تكمليها ونعرف نهاية العيله المفككه دي

روايتك غريبه فيها شخصيات كتير بس حبيت فكرة الاخوات عايشين ببيت واحد وبعاد عن بعض بيربطهن الدم وبتفرقهن المشاعر المفقوده


حسيتهن بيحبو بعض وما بيعترفو بهيدا الشي لانهن بيحسوه ضعف وبيخبوا مشاعرهن وبيتظاهروا بالقوه وهن اضعف من بعض


حبيت شخصياتهن كلهن كل وحده فيهن بتختلف عن الثانيه وكلهن بيجمعهن فقدان الام وحنانها وما بيحبوا ابوهن لانهن بيعتبروه سبب تعاستهن


المهم ما رح اتكلم عن كل شخصيه لوحدها فجمعت الكل سوا وان شاء الله بكون معك حتى النهايه من المتابعات وانت ذكريني بموعد النزول موفقه حبيبتي موااااااااااه

الساحره الصغيره 11-11-12 11:41 AM

رد: اخوات ولكن
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alaa7 (المشاركة 3209638)
روعه الروايه سوسوتسلم ايدك يا قمر واكيد رح كون من اول المشجعين حتى تكمليها ونعرف نهاية العيله المفككه دي

تسلميلي يا قمر يشرفني جدا انك بتقري << الهبل بتاعي ده <<

روايتك غريبه فيها شخصيات كتير بس حبيت فكرة الاخوات عايشين ببيت واحد وبعاد عن بعض بيربطهن الدم وبتفرقهن المشاعر المفقوده

انا بحب الشخصيات الكتير عشان كده هتلاقي ناس كتيررررررررررر وفرحت ان الفكرة عجبتك :peace::peace:

حسيتهن بيحبو بعض وما بيعترفو بهيدا الشي لانهن بيحسوه ضعف وبيخبوا مشاعرهن وبيتظاهروا بالقوه وهن اضعف من بعض

وهو ده المطلوب اثباته هههه :dancingmonkeyff8::dancingmonkeyff8:

حبيت شخصياتهن كلهن كل وحده فيهن بتختلف عن الثانيه وكلهن بيجمعهن فقدان الام وحنانها وما بيحبوا ابوهن لانهن بيعتبروه سبب تعاستهن

المهم ما رح اتكلم عن كل شخصيه لوحدها فجمعت الكل سوا وان شاء الله بكون معك حتى النهايه من المتابعات وانت ذكريني بموعد النزول موفقه حبيبتي موااااااااااه


ربنا يخليكي ليا يا فتو بجد اسعدني تواجدك جدااااا ويكفي انك اخدي من وقتك اللي يدوب مكفيكي بالعافيه وقريتي الروايه <<<<مع انها جمب روايتك متجيش حاجه اصلا <<

:toot::toot::toot:

وتشجيعك ليا يعنيلي كتيرررر جداااااااااا
فشكرا ليكي انت والفصل قريب جداااا اعتذر عن تاخيري :peace::peace:
مرسي يا قمر مووواه

نجلاء الريم 11-11-12 12:15 PM

رد: اخوات ولكن
 
السلام عليكم

سوسو انتي جمعتي كل الشعب المصري في رويااااتك

جالسه اقرأها من اسبوع للحين الاسماء داخله في بعض

زوجات سي السيد مدري حسن والأولاد والجيران والأهل وعيال العم والسكرتير والمدير و و و و و و و

لااااااااا بس فيوزي ضربت. عارفه

انا عجبتني جيلاااااان بركز عليهااااا وبعد مافهم حياتها اختار شخصية ثانيه يعني اتوقع الحقكم بعد شهر


مجرمه بكل احوالك كاتبه او متحدثه


صح صح. نهلة برسلهاااا شهادة حسن تنبله وغباء

وااااضحه واااضحه ياست الحسن افهميييييي وارحميه وارحميناااا


بس خلااااااص

برجع اقرأ من جديد شخصيه ثانيه منك لله ياسوسو زي ما خليتي مخي يتنح

أحلى شي الاسماء حلوه

انشالله بعد كم اسبوع تشوفيني راده على اخوات ولكن تاعبيني *

الاميره الحزينه 11-11-12 08:23 PM

رد: اخوات ولكن
 
الفصل روعة يا سوسو......بس براء صعبت عليا اوى البنت دى رقيقة اوى من نوع البنات اللى خلص من زمان............اما جيلان فدى بسبب غرورها هتموت محروقة والمرة دى ركبت تاكسى المرة الجاية توكتوك ده لو لاقته...........اما بقى بخصوص نهلة فاختارى حاجة من الاتنين ياتخليها تنتحر او تنتحر اختارى حاجة من الاتنين شوفتى انا حقانية ازاى هههههههههه ولو معملتيش كده انا اللى هقتلك(حلال الله اكبر) ويس ده اديله واحدة ادينى عقلك عشان يعرف مقامه كويس..........اما بقى حبيبة قلبى وصال عاجبنى اوى روقانها والدور اللى هى عايشة فيه وكأنها طايرة فى السما فى حد عاقل يدخل المطبخ الفجر (وسلميلى على اللول)وعلى رأى المثل (سكتناله دخل بحماره)ههههههه.......ويوسف اكيد هيطرد من الشغل وابوه هيتبرى منه ......اقولك على فكرة احسن متولعى فيهم كلهم ورحينا هههههههههه

الساحره الصغيره 12-11-12 11:47 AM

رد: اخوات ولكن
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نجلاء الريم (المشاركة 3209894)
السلام عليكم

وعليكم السلام <<واخيرا وصلتي <<


سوسو انتي جمعتي كل الشعب المصري في رويااااتك

هههههه يا شيخه دول قليلين ههههه
:peace::peace:

جالسه اقرأها من اسبوع للحين الاسماء داخله في بعض

ههههههههههههه وهو ده المطلوب تشوفي قدرتك على حفظ الاسماء هههه

زوجات سي السيد مدري حسن والأولاد والجيران والأهل وعيال العم والسكرتير والمدير و و و و و و و

لااااااااا بس فيوزي ضربت. عارفه

ههههههههه ولسه انت مستعجلة على رزقك ليه هه


انا عجبتني جيلاااااان بركز عليهااااا وبعد مافهم حياتها اختار شخصية ثانيه يعني اتوقع الحقكم بعد شهر

لا انتِ كده ممكن تلحقيني ع السنة الجايه ههههه


مجرمه بكل احوالك كاتبه او متحدثه

انا مجرمة هههه <<< جه انا غلبانة خالص هههه <:peace::ekS05142:


صح صح. نهلة برسلهاااا شهادة حسن تنبله وغباء

هههههههههه عجبتني الشهادة خلاص هوصلهالها ههه


وااااضحه واااضحه ياست الحسن افهميييييي وارحميه وارحميناااا

وترحمكمكوا ليه هو انتِ لسه شوفتي حاجه هههههه <<< دي هزبطهم <<

بس خلااااااص

برجع اقرأ من جديد شخصيه ثانيه منك لله ياسوسو زي ما خليتي مخي يتنح

ههههه هو انا عملت حاجه هههههه :peace::peace: <<< ناس غريبة يا راجل بتتبلا ع الناس عيني عينك ههه :peace::peace:


أحلى شي الاسماء حلوه

كويس ان الاسماء عجبتك <<< ويا ريت تكون القصة عجبتك لاني اتهزئت فوق كتير وادعى عليا كتير ههههه
وكفايه ان في حاجه عجبتك هههههه


انشالله بعد كم اسبوع تشوفيني راده على اخوات ولكن تاعبيني *

خلاص مستانياكي <<< بس لو مخك هنج انا مليش دعوه <<<:peace::dancingmonkeyff8::dancingmonkeyff8:

الساحره الصغيره 12-11-12 12:01 PM

رد: اخوات ولكن
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الاميره الحزينه (المشاركة 3210090)
الفصل روعة يا سوسو......

ربنا يخليكي ليا يا مرمر <<< شوفتي انا مؤدبة ازاي << هههه:peace:


بس براء صعبت عليا اوى البنت دى رقيقة اوى من نوع البنات اللى خلص من زمان............

زي بظبط << وخده بالك انتِ <<< هههههههههه:dancingmonkeyff8:

اما جيلان فدى بسبب غرورها هتموت محروقة والمرة دى ركبت تاكسى المرة الجاية توكتوك ده لو لاقته...........

هي البنيه عملتلك حاجه هههههه <<< ولا هو حقد وخلاص ههههه


اما بقى بخصوص نهلة فاختارى حاجة من الاتنين ياتخليها تنتحر او تنتحر اختارى حاجة من الاتنين شوفتى انا حقانية ازاى هههههههههه

انتِ هتقوليلي << ده احنا عشرت عمر هههههه<< وسبيها ياسين هيموتها منغير متقوليلي


ولو معملتيش كده انا اللى هقتلك(حلال الله اكبر)

ههههههه خلاص يا عم موتيها هي كانت بنت اختي هههههه

وياسن ده اديله واحدة ادينى عقلك عشان يعرف مقامه كويس.........

لا ياسين لا ده حبيبي ههههه

.اما بقى حبيبة قلبى وصال عاجبنى اوى روقانها والدور اللى هى عايشة فيه وكأنها طايرة فى السما فى حد عاقل يدخل المطبخ الفجر (وسلميلى على اللول)وعلى رأى المثل (سكتناله دخل بحماره)ههههههه

<< سيح سيح يا محمد هههههههه <<< حاضر يا اختي من عنيا هسلملك ع اللول بس تحبي اوصل السلام باسمك ولا ( نيك نيم )

.......ويوسف اكيد هيطرد من الشغل وابوه هيتبرى منه ......اقولك على فكرة احسن متولعى فيهم كلهم ورحينا هههههههههه


ههههههههههه قولتك كده يا اختي ههههه

[COLOR="Red"]


مرسي يا مرمر علة تعليقك الجامد ده <<<< شوفتيني وانا مؤدبه هههههه <<< :peace::peace:

الساحره الصغيره 12-11-12 12:03 PM

رد: اخوات ولكن
 
اعتذر ع التاخير بجد وان شاء الله هنزل الفصل انهارده بالليل << باذن الله <<

حياة12 12-11-12 07:43 PM

رد: اخوات ولكن
 
سوسووووووووووووو :dancingmonkeyff8:

عاملة ايه يا قمراية؟

ادينى جيييييت اهووو :peace: فين الفصل بقى؟ هو بالليل عندكو بيجى الساعة كام بالضبط؟

سوسووووووو اين أنتى؟؟؟؟؟؟؟

الساحره الصغيره 12-11-12 11:34 PM

رد: اخوات ولكن
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حياة12 (المشاركة 3210677)
سوسووووووووووووو :dancingmonkeyff8:

عاملة ايه يا قمراية؟

ادينى جيييييت اهووو :peace: فين الفصل بقى؟ هو بالليل عندكو بيجى الساعة كام بالضبط؟

سوسووووووو اين أنتى؟؟؟؟؟؟؟

تسلمسلي يا قلبي انا الحمد لله كويسه

ومفرحني تشجيعك ليا ده بجد ههههههههه والليل عندنا بيجي الساعة 11 خخخخخخخ

انا هنا خلاص بطلي دوشه

مجرد بس يتحمل الفصل

روفي الخاطرة بتاعت جبران فادتني كتير شكرا لمجهودك يا قمر

الساحره الصغيره 12-11-12 11:39 PM

رد: اخوات ولكن
 
الفصل الخامس عشر

البعض نحبهم
لكن لا نقترب منهم ........ فهم في البعد أحلى
وهم في البعد أرقى .... وهم في البعد أغلى



والبعض نحبهم
ونسعى كي نقترب منهم
ونتقاسم تفاصيل الحياة معهم
ويؤلمنا الابتعاد عنهم
ويصعب علينا تصور الحياة حين تخلو منهم.



والبعض نحبهم
ونتمنى أن نعيش حكاية جميله معهم
ونفتعل الصدف لكي نلتقي بهم
ونختلق الأسباب كي نراهم
ونعيش في الخيال أكثر من الواقع معهم

( جبران خليل جبران )

بعد مرور شهرين على الاحداث

دبـــي 6:30 صباحا

ان يستقبل العام الجديد بهذه الحالة الكئيبة هذه اصبحت عاده ان يستقبل العام

الجديد بأعين حمراء ودموع تلمع بداخلها هذه ايضا عادة ان تصبح غرقتة

اشبه بالبوم صور في بداية كل عام هذه ايضا عادة

عادات كثيرة اكتسبها مؤخرا رغما عنه حتى استقباله للعام الجديد اصبح رغما عنه

ابعد الغطاء عنه وتنهيده غريبة صدرت منه وكأن الغطاء كان حمل ثقيل

عليه ، وكان الغطاء تحول فجأة الى جاثوم يطبق على صدره مانعا ايه من استنشاق الهواء

تحرك بملل مبتعدا عن سريره لتسقط عينيه على صورة من اثار الامس

صورة تجمعة بوصال ، صورة اخرجها بالامس مع العديد والعديد من

الصور ، صورة جعلته يتذكر ان اليوم هو اول يووم بالعام الجديد ، ان

اليوم هو ذكرى مجئ والدته على هذا العالم ، ذكرى مجئ ورحيل وصال

على هذا العالم هو ذكرى لاسوء يوم عاشه في التاريخ

ابعد الصورة عن انظاره وهو يقرأ الفاتحة بصوت منخفض رافعا راسه الى

اعلى انتهى من الفاتحة ليتبعه بدعاء بصوت منخفض

اللهم اجعلها ذخرا لوالديها، وفرضاً وشفيعاً مجاباً، اللهم أعظم بها أجورهما، وثقل بها موازينهما، وألحقها بصالح سلف المؤمنين، واجعلها في كفالة إبراهيم عليه السلام، وقها برحمتك عذاب الجحيم

مسح على وجهه ببطئ << الله يرحمك يا وصال <<
؛
؛
لحظات هي ما فصلت بينه وبين رحيله عن غرفته لحظات هي ما كان

بحاجتها ليعيد غرفته كما كانت ، ويتأكد ان كل شيء عاد الى مكانه الصحيح ان صور وصال عادت الى حيث تنتمي

ترك غرفته لتتلاشى انعاس صورته من المرآه .. خرج من غرفته بسواده المعتاد

ــ صباح الخير يا ماما

قالها وهو يميل على والدته مقبلا رأسها وبصوت لا يعرف ان كان وصل الى مسامعها ام لا وابتسامة هو متأكد من ظهورها كما هو متأكد ان لا معنى لها

ــ كل سنة وانت طيبة يا ماما

هي الاخرى ارغمت نفسها على ابتسامة كأبتسامة ابنها ابتسامة لا معنى لها ، هي الاخرى ارغمت صوتها على الخروج

ـ وانت طـ ـيب يا حـ ـبيـبـ ـ ي

جملة واحدة قالتها لتذكرها ان اليوم هو اول يوم في الالفية الجديده ، ذكرتها

انه قد مر اربعة عشر عام على رحيل وصال انها اتمت الان اربعة
وعشرون عام ذكرتها انها اليوم تخطت العام الثاث في العقد الرابع من عمرها وها هي في الاربعة والاربعين الان

جملة قالها وبجملة اجابته وكل جملة فيهما تعي الكثير من المعاني

مي : صباااااااااااح الخير ع الحلوين اللي زي ..... كل سنة وانت طيبة يا احلى لولو في الدنيا

هي الوحيدة التي خرج صوتها اليوم بوضوح هي الوحيدة التي تبتسم ابتسامة ذات معني

قبلت وجنتي والدتها واعتدلت واقفة لتقول بصوتها المميز والابتسامة لم تختفي بعد من وجهها

ـ كل سنــة وانت طيبة يا ماما

نظرة واحدة من خالد كانت كفيلة بأخفاض صوتها ، نظرة واحدة فقط كانت كفيلة بان تجعل ابتسامتها تذهب مع الريح وتطير بعيدااا

مي : احم .. احم ... صباح الخير يا خالد

هذه المرة ربما يكون صوتها قد سُمع وربما لا ارتفعت قليلا مقبله خده
تعلم ان اليوم هو اليوم الوحيد الذي يبتسم فيه اخيها صحيح انها ابتسامة لا معنى لها ولكنها تبقى ابتسامة

............................................................ .........
.................................................

( مــي )

اعلم ان عائلتي اليوم وفي هذا اليوم من كل عام تكون في حالة حداد

فامي تصيبها حاله لا معنى لها ، واخي يمتنع عن النظر لاي شخص خشيًا
ان نلمح لمعة دموعة التي تأبى النزول ، وابي يصبح شخص اخر لا اعرفه

كل هذا اعلمه .. ولكنٍ اعجز عن الشعور بهم ، اعجز عن فهم هذه المشاعر التي بداخلهم ، اعجز عن الاحساس بهم

فانا ببساطة لا افتقد وصال مثلهم ، فانا لا اعرفها حتى افتقدها ......

رفعت نظري الى خالد الجالس امامي وبجانب ابي الغائب من الناحية الاخرى

<< عذرا اخي فانا لا اعرف تلك الوصال ، لم نتسابق معا .. لم نخفي شيء عن والدتنا معا ...لم نتشارك في عمل دمية معا .. كل هذه الاشياء واكثر لم نتشاركها معًا

انا وهي لا ننتمي الى نفس العالم فوصال رحلت حتى قبل ان اعي انا هذا العالم

لهذا انا لا اشعر بها ربما احزن لاجلها ولكن عذرا اخي انا لا شعر بما تشعر به

تحولت بنظري الى والدتي الجالسة بجانبي وانت ايضا امي يكفيكِ حزنا لا

فائده منه فالحزن لن يعيد ووصال << فالميت لا يعود <<

تلك النظرة التي فرضت خروجها عن سيطرة والدتي تعني الكثير ... اشياء لا قدرة لي علي فهمها

اقتربت من امي وبصوت طفولي وابتسامة براءة لا تمت لي بصلة ترتسم على وجهي

ــ لولو حببتي .. انت زي العثل خليني اغيب النهارده .. ده انهارده عيد ميلادك وكل سنة وانت طيبة

لو كنت اعلم ان هذه الجملة ستمحي تلك النظرة مقابل هذه الدموع التي لمعت بعينها لما كنت قلتها

ــ ماما انت كويسة ؟؟

********************
( ليــلى )

لا اعلم يا بانتي ان كنت بخير ام لا ... فانا لا اقوى على قول هذه الجملة ..

هذه الجملة بحاجه الى قوة هائلة وانا قد خارت قواي منذ زمن بعيد ، هذه

الجملة بحاجه الى امرأة تستطيع ان تتخذ قرار صائب وانا كل قرارتي خاطئة

ـ الحمد لله يا حببتي انا كويسة

قبلت راسها وبحركة بسيطة من يدي هيجت خصلات شعرها ، كملي اكلك وانسي حكاية الغياب دي

مي : لولو حبيبي ده انهارده عيد ميلادك << وكل سنة وانتِ طيبة <<

ليلي : انسي مفيش غياب ولو عملتي ايه

مي : اصلا الامتحانات قربت ومبنخدش حاجه

ليلى : لا ... انت قلتيها الامتحانات قربت يعني دي فترة مراجعة فانسي مفيش غياب

مي : ياربي هو في ام كده ياربي ههههههههه

قالتها ضاحة غير منتبهه الى هذه التى ذهبت في رحلة الى الماضي .. غير منتبهه الى هذه التي اصبحت الان في عالم اخر عبر جملة ، فجملهتا هذه كانت تذكرة عبورها للماضي
...............................
.......................
...............

منذ اربعة عشر عام

ــ مااااااما يلا قومي باااااابا يلا قوم

جملة قالتها طفلة وهي تقفز على سرير والديها ، طفله لم تعش من العاشرة

سوا بضع ساعات ، تقفز عاليا لتسقط بين والديها وهي تصرخ من بين ضحكاتها

يلا يا ماما يلا يا ماما

ليلى : وصال خلاص بس بقى .... انت مش صغيرة

وصال : يلا قومي انهارده عيد ميلادي ... يلا يلايلا لم تهتم بكلمات والدتها

كثيرا فكل همها في هذا الوقت هو كيفة الوصول الى وجهه والدتها التي تحاول اخفائه تحت الغطاء

ـ يلا يا ماما ياربي هو في ام كده هههه لم تكل ضحكاتها لان هذا المسمى بوالدها امسك بها وبدء بملاعبتها

كمال: يا مفعوصة انت اسكتي هههه

وصال : يلا يا كوكو انا قلتلي امبارح انك هتخرجني مش كده وهتخليني اجيب حاجات كتير وهجيب بتاع زي اللي بتليسه ماما سميره وهي بتطبخ

لم تلاحظ نظرات والدتها فهي كانت مهتمة بعد الاشياء التي تريدها

كمال : خلاص خلاص هنجيب كل ده بس انت روحي البسي ..يلا يلا اجري

انزلها من فوق السرير فهذه هي الطريقة الوحيد التي ممكن ان توقف وصال وتنهي عذاب ليلى

خرجت من غرفة والدتها لتنهار هذه القوة المزيفة لوالدتها ، لينهار هذا القناع بالسعاده المرسوم على وجه ليلى

ليلى : مش قدره يا كممال مش قدره اعملها

كمال : خلاص خليها .. وانا هكون جنبك ليلى انت مش محتاجه توديها ليه

ليلى : هيخدها كده او كده القانون معاه بس بعد ميكون دمرنا انا مش مستعده اخسركوا كلكوا

ليصمت كامل رغما عنه فهو لا يسن\تطيع فعل شيء فالقانون لا يعترف به ابٍ لوصال

كمال : ماشي طب قوليلي يعني هيقدر يعمل ايه

هذه المره هي من امتنعت عن الكام هي من التزمت الصمت فاكثر ما

تخشاه ان تدخل كمال في مشاكل فهو اكثر رجل متهور عرفته على وجهه الارض
ليلى : يلا يا كال قوم عشان تلحق تلبس اكيد حسين مستنيك

كمال : بــ.....

ليلى : يلا يا كمال قوم

ابتعد كمال في نفس الوقت التي دخلت فيه وصال

وصال : يلا انا خلصت ... يلا يا بابا انت لسه مش خلصت

اسطتاعت بجداره ان تتحكم في دموعها وهي تفتح زراعيها لوصال لوصال : طب تعالي خليني اعملك شعرك

وصال : خدي بس اعمليه كويس مش تبوظيه

تعالت ضحكاتها لتمنع بهذه الحكة دموعها عن المجئ تعالت ضحكاتها وهي تجزب وصال ناحيتها

ليلى : مش عارفه لسانك الطويل ده اخره ايه

تعالت ضحكاتها مؤكده بانها استطاعت التحكم بدموعها غافله عن هذا الواقف هناك ، هذا الذي لم يستطع ان يتحكم بدمعه

ليدخل الحمام << اكرمكم الله << مسرعا لعل الماء البارد تطفئ من حراره جسده ، لعله يمحوا فكرة انه لا يستطيع فعل شيء لابنته
فهي ابنته رغما عن الجميع

0000000000000000000
0000000000000
0000
مي : ماما انت كويسه

ليلى : ايوه يا حببتي انا كويسه

انهيت جملتي لينضم كمال لنا وبنهض خالد مبتعدا عن الطاولة

من اي شيء تهرب يا بني<< من جمال ام من الماضي <<

************************

القاهرة 8:30

يوسف : صباح الخير ... كل سنة وانت طيب

وصال : وانت طيب ... دي عاشر مرة تقولي كل سنة وانت طيبة

اليوم يختلف عن نظيره من كل عام ، فاليوم لا تحتفل به مع اخوتها هي من الاساس لا تحتفل به ، هي ترفض ان تستقبله حتى تقبل ان تحتفل به
لهذا السبب اليوم مختلف
بحركة معتادة عقدت شعرها خلف رأسها وهي تتحرك بعكس اتجاه يوسف

وصال : هي الساعة كام

هتفت بها من داخل المطبخ لكي تصل الى مسامع يوسف الذي بدوره نظر الى الساعة القيمة التي بيده وتزيد من اناقته بالبدلة السوداء

يوسف : 8 وتلت
قالها واعاد نظراته الى المرآة ليرى انعكاس صورتة مرة واخرى ويتاكد ان اناقته لا غبار عليها

وصال : بس انت هتلحق توصل .. وبعدين ايه الشياكه دي كلها

يوسف : ههههه انا طول عمري شيك يا حببتي ، وبعدين انا مش رايح الشركة انا هروح مقابلة مع الشركة اللي اخدنا منها التوكيل امبارح

قال اخر جملة قبل ان يقرص خدها برقة ويلتقط اشيائه من فوق البار ومن ثم قبل خدها برقة وهو يهم بالرحيل

يوسف : يلا يا حبيبي عايزة حاجه انا ماشي

وصال : ايه ده يا يوسف انت هتمشي كده عادي يعني وكأنك معملتش حاجه

يوسف : خير عملت ايه !!!!

اختفت ابتسامته لتتحول بوضوح الى دهشة واعاد غلق باب الشقة

وصال : وكمان مش فاكر ... انا كنت متأكده انك مش هتفتكر اصلا
يوسف ( بنبرة قلق واضحة وهو يقترب من وصال ): متقوليلي يا بنتي فيه ايه

وسط قلقه ودهشتة لم ينتبه الى هذه الضحكة التي تحاول ان تعلن تمردها وتفلت من وصال لم يلاحظ ان وصال تعود للخلف ببطئ وكانها تريد الهرب

وصال : متقربش خليك مكانك .. يعني 3 شهور متجوزين ومخدش بالك بجد يا يوسف ان هتحرق دمي

يوسف : لو مقلتيش في ايه دلوقتي انا همشي ..

وصال ( ببراءة متناهيه ) : كده يا يوسف كده مترجعش الزبادي في التلاجه تاني ههههههههه

جملة واحدة قالتها لتختفي من امام يوسف فهي تعلم جيدا الى اي مرحلة قد وصل حنق يوسف منها وصوت ضحكاتها الذي بالكاد يصل الى مسامعها يعلن عن رحيلها
اما هو فكانت الصدمة كفيلة ان تشل حركتة واكتشافه ان هذا احد مقالب وصال جعل غضبه يصل الى اقصى حدوده

************************

علي الساعة 8:30 مش هتروح الشغل ولا ايه النهارده

جملة واحدة هتفت بها اخته جعلتة يهب واقفا وهو لا يصدق انه قد مر على ظهور الشمس اكثر من اربع ساعات

علي : الساعة كااااااااام ..... يا خبر ومحدش صحاني ليه .. ابعدي ابعدي خليني الحق

ازاحهها من طريقة بيده ليدخل الحمام <<< اكرمكم الله << الذي خلفها
؛
؛
؛
خمس دقائق مرت ليجد نفسه انتهى من كل شيء ، خمس دقائق فقط كانت اكثر من كافيه له لينهي تغيرملابسه
نظرة واحدة فقط الى انعاكاسه في المرأة ومن ثم خرج من غرفته ومن البيت بأكمله

<<< علي <<

لاول مرة اعجز عن فهم نفسي ، لاول مرة استقبل العام الجديد وان عاجز

عن اتخاز قرار ، لاول مرة اشعر وكانني مشتت وكان ما يحدث حولي لا يمت لي بصله

رفعت نظري الى المرآة التي تتوسط سيارتي منذ شهرين كنت اعلم جيدا ما اريد اما الان .....

عدت بانظاري الى الطريق مرة اخرى

هل ممكن ان يتغير تفكير شخص في شهرين فقط ، هل هذه المدة كافيه لتغير معتقدات اي ان كان

عدت للتركيز مرة اخرى في طريقي فهذه الافكار ستؤدي بحياتي ايضا

لحظات كل ما فصل بيني وبين مقر الشركة

ترجلت من سيارتي بعد ان تاكدت انها في المكان المناسب حملت حقيبة جهازي وبداخلها بعض الاوراق

اغلقت سايارتي وابتعدت عنها لتسقط انظاري على تلك من كانت السبب في تغيري

تلك التي غزت وبقوة ليس فقط تفكيري بل احلامي ، على تلك السما التي اصبحت لا تفارق مخيلتي

ابتسامة تحمل رائحة الماضي ... ماضي ليس ببعيد .... ماضي يحمل زمنين مختلفين احداهما منذ خمس سنوات والاخرمنذ شهرين او ما يزيد
عنها بقليل زينت وجههي وانا انظر اليها

000000000000000000
0000000000000

منذ شهرين <<<

علي : اسف على التأخير ...

قالها وكان سيتابع ولكن رؤيته لهذه الجالسه هناك انسته ما يود قوله ، انسته لما هو هنا من الاساس

كان على وشك ان يهتف باسمها ، كان على وشك ان يصرخ ان هذه الفتاة ابنة اكثر رجل يعشقة على وجهة الارض ، ان هذه الفتاة تعني له الكثير والكثير ، ولكنه لم ينبت ببنت شفاه فتوسلات عينها جعلته يصمت

>>ارجوك لا تتذكرني <<
هذا ما كانت تهتف به عينيها ، هذا ما كانت تصرخ به دون صوت
ليدعي هو جهله بها ويمضي قدما دون ان ينظر خلفه

ما قيل داخل الاجتماع لم يعي منه حرف لم يصل الى مسامعه من الاساس

كل ما كان يدور بعقله ان هذه ابنه الرجل الذي يعشقه

الرجل الذي جعله يعشق الارقام ، يعشق الالوان ، يتيه عشقا بالتصاميم

الرجل الذي جعله يعشق الهندسة باكملها

عقله يدور بهذا الرجل الذي كان اول الاسباب في دخوله الهندسة رغما عن والده
ربما يكون شاذلي من كان يتحدث ولكن لم يكن يصل الى مسامعه صوت حسين وهو يخبره ان لا عمل له في شركاته

وهو يخبره ان يذهب لينجح بمفرده ويصل الى المنصب الذي يتمناه وفي هذا الوقت سيعينه في منصب اكثر مما تمنى

شاذلي : علي في اي سؤال تحب تسأله لسما

على : ايه

شاذلي : في سؤال عايز تسأله

علي : لا لا خالص معنديش اسئله
جملته هي كانت اخر شيء يتذكره او اخر شيء يسمعه ليتيه عقله

مع هذه السما اخر مرة رأها كانت منذ خمس سنوات كانت مختلفه

ولكن اختلافها ليس بالكبير
000000000000000000
0000000000000
00000000

صوت سما هو ما اعاده للواقع

سما : صباح الخير

علي : صباح النور ...متأخرة ليه ههههه احنا هنهزر من اولها هههه

سما : متاخرة .... انا متاخرة دي يدوب نص ساعة ههههه وبعدين مديري

لسه موصلش يعني متاخرتش ولا حاجه هههه ... انت بس اللي بتحب تفتري عليا

علي : هههههه وحده وحده .. خدي نفسك بالاول المره دي هعمل نفسي مخدش بالي عشان تعرفي انا أد ايه طيب

سما : هههههه ما انا وخده بالي انت هتقولي

ضحكاتها زادتني حيرة على حيرتي ، فمن انت ايهتها السما ، هل انت تلك

الحزينة التي اراها ام انت ، ام انت تلك المبدعة الرقيقة ، ام انت هذه

المشاغبة الضحاكة التي تملئ المكان بروحها المرحة هل انت هذه الفتاه

التي اريد ان اكمل معها حياتي ام هذه التي لا استطيع الاقتراب منها

سما : بتفكر في ايه ... ومخليك سرحان كده ؟!!!

هل حقا تودين معرفة ماهية افكاري ام مجرد جملة لتريحي بها فضولك

هل حقا ستتقبلي كونك الفكرة الوحيده التي تدور في بالي الان ، وان كنت

ستتقبلي فانا لا اعرف من اين يجب ان ابدء سرد افكاري هل ابدء من لمحة الحزن تلك ام من كون اسمك لا يرتبط برجل برغم انه لم يتبقى لكِ الكثير على السادسة والعشري

هل ابدء م حيث اسم عائلتك الذي لا تودين البوح به ام من هذه الرسومات الرئعة التي تقبع بدرج مكتبك وترفضين الافراج عنها

فهل انت حقا مستعده للخوض في افكاري

ابتسامة لا روح فيها حلت مكان ابتسامة الماضي وهو يجيبها ببساطة

علي : مفيش بس مصدع شويه ونمت متاخر امبارح

بأنتهائه من هذه الجملة كان المصعد هو الاخر بدوره توقف امام الطابق المطلوب ليخرج علي اولا ثم تليه سما

علي : صحيح فين نهلة ؟!! اخيرا قررت ترحمني وتسيب الشغل

سما : هههههه لا سبقتني وانا ركنت العربية .. ولو سمعتك هتعرفك يعني ايه رحمة هههه

علي : ههههه هروح منها فين طالما موجوده في الشركه

ليهتف بنبرة مختلفة وابتسامة مكر ارتسمت على شفتاه لم تلاحظها لكونها خلفة

علي : اخبار باباكي ايه يا سما .. ؟ !!!

لتتوقف هي عن متابعة السير خلفه و الدهشة والقلق معا تقاسما ملامح وجهها وبصوت اقرب للهمس

سما : اخبار بابا ..........

***********

فاطيما : صبااااااااااااح الخير Happy New Year

قالتها وهي تضحك لتقول من بين ضحكاتها وهي تجلس بجانب صديقتها الغامضة الصامتة في نفس الوقت هذه هي ريناد بالنسبة لها

ـ شوفتيني وانا بكلم انجليزي هههههه عشان تعرفي ان صحبتك بتتكلم انجليزي حلو ههههه

ريناد : هههههه شوفتك يا اختي شوفتك اقعدي اقعدي .
فاطيما : ههههههه عشان متقوليش حرماكي من حاجه هههه
ريناد : ياربي القيها منك ولا من براء في البيت هههه ولا من جيلان
فاطيما : هههه ليه بيعملولك ايه تلاقيكي ظالهم .. ما انا عرفاكي
ريناد : هههههه براء طول النهار تغني وجيلان بقالها شهرين بتجرب مواهبها الجديده في الطبخ فينا وغصب عننا ناكل هههههه يا اما هتعلن الحرب ههههه وهتوقف الهدنه ههههه

لاول مرة تتحدث ريناد عن اخواتها بهذه الطريقة ، بل لاول مرة تتحدث معي من الاسا عن اخواتها فهي دائما تخشى الحديث عنهم معي ، وكأنها تخشى ان ارى ما تحاول ان تخفيه

فاطيما ( بمرحها المعتاد ) : هههههه طب ما انا بقالي خمس سنين بطلع مواهبي في الطبخ في اسلام من ساعة مجيت القاهرة في سنة اولى وانا بطلع مواهبي فيه هههههه

ريناد : ههههههه صعبان عليا اسلام ده مليش دعوه انا عايزه وصال ترجع عشان تطبخ تاني هههه

ما الذي حدث لكِ يا رفيقتي لتتحولي هكذا ، ما الذي حدث لكِ لتتحدثي عن اخوتك بأريحه كهذه ، فاي سر تخفينه هذه المره فاي ، ما هو السبب الذي جعلك تذكرين اخوتك امامي

ريناد : انهارده عيد ميلاد وصال واحتمال نروح لها عشان نشوفها .. مش عارفه اخد معايا هديه ولا اعمل ايه وخصوصا ان دي اول مرة هنروح بيتها من بعد مجوزت

كانت تتحدث وكأنها في عالم اخر ، لا تعي ما تقول او ربما تعي وتدرك ما يحدث حولها وتريد مني ان استمع ربما ... فهذه الفتاه الغامضة اقرب لي من نفسي وفي نفس الوقت هي ابعد ما تكون عني

ريناد : قومي قومي شكل المحاضرة بدأت
فاطيما : يلا خلينا نقوم .. بس مقولتليش هتجيبي ايه لاختك
ريناد : معرفش ... على رأي جيلان هجبلها عروسة هههههه
فاطيما : جيلان !!! ( وبصوت بالكاد يصل الى مسامعها هي ) ربنا يستر من التغير ده
ريناد : بتقولي حاجه
يسرا : لا ..خلينا نلحق المحاضرة
ريناد : يلا
**********************

يسرا : متأخرتش عليكي مش كده ههههههه

قالتها ضاحة وهي ترى نظرات جيلان الحانقة ولو النظرات تقتل لكانت يسرا في تعداد الاموات الان لتجيبها بتهكم

جيلان : لا خالص انا بس بقالي نص ساعة مستنياكي
يسرا : طب مش كتير ههههههه ( لتعدل عن رأيها وهي ترى ملامح جيلان ) خالاص خلاص sorry بس والله الزحمة

لتلتف حول الطاوله وابتسامة مكر تزينها وتنحني قليلا عليها لتطبع قبلة عكس رقتها المزيفة على خدها

جيلان : خلاص ابعدي مبحبش حد يبوسني

يسرا : هههههه ما انا عارفه هه بس بصلحك

جيلان : هههههه خلاص مسمحاكي بس اقعدي

لتجلس يسرا بجانبها وابتسامتها المعتاده التي قلما تختفي على وجهها وابتسامة نم نوع اخر تزين جيلان ، ابتسامة نادرا ما تظهر وان ظهرت تكون يسرا السبب

شهرين مروا على رؤيتها لهذه الفتاه ، شهرين فقط مروا على الصدفه التي جمعتهما معا ، شهرين فقط هي مده صداقتهم وبالرغم من هذا تشعر وكأنها تعرفها منذ اعوام

يسرا : طب يلا اطلبيلي حاجه اشربها اصلي مش معايا فكه هههههه

جيلان : على فكرة انا من ساعة معرفتك وانت نعكيش فكه هههههه

يسرا : هههه متظلمنيش بتخلص ع المكروباس هههههه

جيلان : على اساس انك بتركبي موصلات هههه يا ربي ألاقيها منك ولا من ريناد هههه
يسرا : ليه بتعملك ايه ريناد ... اكيد ظالماها زي ما ظلماني
جيلان : هههههه لا بس امبارح اتفقنا نروح لوصال انهارده يعني عشان عيد ميلادها ولقيت دي في وشي بتقولي عايزه 200 جنية فكة عشان تجيب هديه وصال ههههه

لم تنتبه لهذه المعة التي ظهرت في عين يسرا ، بم تلاحظ نبرة صوتها المهتمه عن ذكر تلك الريناد
فهي كانت ترى احداث الامس فعقلها يدور هناك وهذه الابتسامة هي اكبر دليل على انها ترى احداث الماضي

نهرت نفسها سريعا واعادت نفسها الى الواقع فما حدث بالامس هو بالامس ولا يوجد مكان له اليوم ، فهذا الرابط الخفي الذي يرطهم معا يرفض غرورها ان يعترف به

يسرا : يا حجه رحتي فين

جيلان : انا معاكي يا مزعجه هكون رحت فين

يسرا : هههه الممهم هتروحوا كلكوا ليسرا

جيلان : ايوه سما هتروح من برا برا هي ونهلة وانا هرجع ع البيت

وهنروح كلنا مع عمر ... وقبل ما تنطقي دي فكرة عمر ارتاحي

على عكس اختها فهي اخبرت عذع اليسرا كل شيء عن عائلتها او ربما

يسرا تكون هي من استطاعت اختراق حصون جيلان
او ربما تكون فاطيما على نفس القدر من الذكاء لتجعل ريناد تحكي لها عن عائلتها

يسرا : وباباكي هيروح

جيلان 0 ببرود قاتل وهي تنحني لتلتقط كوب العصير من امامها وبلا مبالاه منتهيه : بابا سافر من يومين او بمعنى اصح اختفى من على وش الارض هههه


انتهى الفصل الخامس عشر

حياة12 13-11-12 12:19 AM

رد: اخوات ولكن
 
رووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووعة يا سووسووووووو بجد و الله الفصل يجنن
:55: :55: :55: :55: :55: :55:

بدااااااااااااية انا كنت حجيلك جرى على بيتكو و اخنقك افتكرتك موتى وصال بصى مش عايزة اقولك كنت حعمل فيكى ايه بس الحمد لله نجيتى منى

وصفك لمشاعر اسرة ليلى كانت رااااااااااااااائعة جدااا كلام خالد و مى و ليلى كان مؤثر جداااااااا و اخيررااااااااااااا عرفت اللى حصل :dancingmonkeyff8: :dancingmonkeyff8: :dancingmonkeyff8:

يوسف و وصال
ههههههههههههههههههههههههههههههههه و الله موتينى من الضحك انتى تحفة و انا عمالة افكر نسى ايه ؟؟ نسى ايه يطلع زبااادى؟ انا لو مكان يوسف مسكتش هههههههههههههه ( انا بهدى النفوس على فكرة )

على ..... يا هلا بالعاشق الولهان بصى هو عجبنى كتيييييييير معنديش مانع انه يتجوز سما
بس انا مش متخيلة ان فى حد ممكن يحب حسين!!!!!!!
نفسى افهم يوسف بيحبه على ايه و كمان على؟!!!!!!!!! لا كده الموضوع بقى كبير اوووووووووى

فاطيمة هههههههههههههههههههههه تجنن بالانجليزى بتاعها

بس ايه اللى حصل فى الشهرين دول اللى خلوا البنات يقربوا من بعض كده!؟!!!

جيلان رجعت للحياة بوجود يسرا فى حياتها خلاص انا غيرت رأيى متتوصيش بها خلاص :YkE04454:
ههههههههههههههههه 200 جنيه فكة لا ده كده نصب يا روحى

بجد و الله الفصل كان اككتر من راااااااااااااااائع و الخاطرة لايقة جداااااااااااااا على ابطال روايتك :)

:rdd12zp1: :rdd12zp1: :rdd12zp1:

مووووووووووووووووو :98yyyy:ووووووووواه

حسن الخلق 13-11-12 12:46 AM

رد: اخوات ولكن
 
السلام عليكم و رحمة الله

مرحبا سحوره .. يا سلام اهو كدا .. المره دي إعلان المره الجايه تحطي الرابط و يكمل الإعلان ههههههههههههه
اقتباس الشعر جميل .. شكرا على اختيارك :55:

لنا وقفه عند مشهد هذا الشاب التعس .. المه و حزنه كان واضح و تمثل في كل شيء حوله .. برافو عليكي تشبيه ثقل الغطاء عليه بالجاثوم كان بديع ومتقن
ثم شكل الغرفة المتناسب مع الأعاصير الدائرة داخله .. كل هذا رسم لنا صورة عن معاناته هذا الشاب الذي ينعي أخته و هي ما زالت تشاركه النسمات .. اذا كان هذا هو حاله فما بالنا بوالدتهم :(
أحسنتي التعبير عن حالة الأسرة بأفرادها مجتمعين
:55::55::55:

وجهة نظر مي تحترم و عندها حق .. فهي لا تعرف أختها كيف تعيش مشاعر لا تشعر بها حقيقية .. لا نستطيع لومها لانها صادقة و لكنها تشعر بمن حولها و تستشعر حزنهم
ليلى كما توقعت محطمة داخليا و يقتلها الحزن و الحنين على طفلتها الغائبة
عبارة مي قادتها لرحلة غير مرغوب يها بحالتها هذه كي يزيد عذابها أكثر و لوعتها على فراق ابنتهم الغالية .. حتى كمال يتعذب في صمت .. الجميع تجرع مرارة الفراق و هناك المعنية بالأمر تشاركهم في صمت حتى حياتها الجديدة لا تعرف الاستمتاع بها كما يجب

ههههههههههههههههههه ماله يوسف زعلان من ايه ؟ صحيح عندها حق إلي طلع حاجه يرجعها خخخخخخخخخخخخخخخ:party0033:

على و سما .. علاقتهم مبشره و مره تانيه والدها له دخل و دور بينهم .. الرجل الغامض بسلامته هههههههههه
ظهوره بالأحداث محدود جدا رغم انه السبب في كل الخبطة المحيطة بالجميع :peace:

انفصال وصال عن إخوتها تسبب في تغيرات جوهريه واضحة جدا و أدي ريناد مثال حي :dancingmonkeyff8:

توطدت العلاقة بين جيلان و يسرا بتلك المدة .. يبدو ذلك جيدا .. اول مره تتواصل جيلان مع احدهم بهذه الأريحية .. حتى علاقتها بأخوتها وضح عليها التغير كمان
مشتاقه أشوف احتفالهم بوصال :dancingmonkeyff8::wookie:

مس بقول والدهم دا الرجل الغامض بسلامته متخفي طول الروايه خخخخخخخخخخخخخ شكله كدا احد قيادات المافيا و الله اعلم .. لما نشوف مخبي لنا ايه تاني :55::55::55:

تسلم ايد سحوره الفصل ممتـــــــــــــــــــــــع .. أحسنتي التعبير عن مشاعر أبطالك الي ظهروا هذا الفصل و أوصلتها لنا واضحة :55::55::55:

موووووووووووووووووووووووووووووووووووووواه

بانتظارك دائما


دمتِ بكل الحب و الود ♥ ♥ ♥

قرة عين امي 13-11-12 02:48 PM

رد: اخوات ولكن
 
يجنن .... بجد ... بجد .... بارات تحفة .... عوافي سوسو
شعر المقدمة بيحكي عن الابطال واعجبني اختيارك ليه
حسين سلامة
رجل تنخفض الهامات اجلال واحترام له ... لن اسيء الظن به بعد الان مطلقاً فقد اتضح لي مواخراً انه رجلاً من طراز خاص يحبه ويعشقه غير ابنائه .... تصدقي ياسوسو انا رحمته كثير عشان صعب تشوف الحب والتقدير بعيون الغير وعيالك بيكرهوك يارب ينكشف لهم الحقيقة اللي عارفة انها حتكون صدمه ليهم بس حيرجعوا يحبوه بجد
ريناد
اعجبتني شفافيتها بالتحدث عن اخواتها وبعدين تعالي كذا اشوف ليكون هذه ريناد بتقرب ليسراء ترى عقلي بداء يخبصها ههههههههههه
وصال
ايه الجنان دا الحمدلله ان يوسف بيحبك والا كان سود عشتك على اللي سويتيه
ليلي وخالد
صعبانين عليا اوي وبذات خالد هو مفتكرها ماتت وهي لساتها عايشة يارب تصبرهم وتمحوا الحزن من قلوبهم
جيلان ويسرا
يعطيك العافية يسرا قدرتي تخلي جيلان تخرج من تحت قناع القسوة والغرور اللي كانت تتغطى بيه اعجبتني قوة الصداقه بينهم برغم قصر المدة المتعارفين فيها
علي
يعني عارفها من البداية ومتكتم على الامر ... وشغله بالك وتفكيرك ... وفوق هذا كله غيرتك لحد ماصرت مش عارف نفسك طب داء عشان هي بنت الراجل اللي بتحبه والا عشان هي بحد ذتها يعني سما بدون ماتعرف ابوها ... حرام عليك ياخوي بالراحة عليها هو انت عايز ايه عايز تجلطها مثلاً ربنا يكون في عونك سما لمن تعرفي الحقيقه اللي علي مخبيها عنك
ساكون في الانتظار ... ياليت ماتتأخريش علينا امووووووووووووووووووووواه
دمتي بالف خير
المحبة لك اسماء

الساحره الصغيره 13-11-12 08:58 PM

رد: اخوات ولكن
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حياة12 (المشاركة 3210835)
رووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووعة يا سووسووووووو بجد و الله الفصل يجنن
:55: :55: :55: :55: :55: :55:

شكرا جدا سوسو بجد مش عارفه اقولك ايه ع الدخله الحلوة دي <<< فشكرا ليكي <<<:lol::lol:

بدااااااااااااية انا كنت حجيلك جرى على بيتكو و اخنقك افتكرتك موتى ...... بصى مش عايزة اقولك كنت حعمل فيكى ايه بس الحمد لله نجيتى منى

ههههههه الحمد لله اني نجيت بس ياسوسو << امبارح الجهاز قفل بتاع خمس مرات وكل لما اكتب جته يا ضيع كلها ياما تضيه جزء منها وبعدين واكتبه انا تاني
ويا ستي عشان انا طيبة يوم الخميس هيكون في بارت بالليل ها << يعني بعد الساعة 9 ههههه
:peace::peace:


وصفك لمشاعر اسرة ليلى كانت رااااااااااااااائعة جدااا كلام خالد و مى و ليلى كان مؤثر جداااااااا و اخيررااااااااااااا عرفت اللى حصل :dancingmonkeyff8: :dancingmonkeyff8: :dancingmonkeyff8:

واخيرااا ارتحتي بس ده نص اللي حصل لسه لما ليلى تحكي الحقيقة متستعجليش على رزقك ههههه
:wookie::wookie:
:wookie::wookie:


يوسف و وصال
ههههههههههههههههههههههههههههههههه و الله موتينى من الضحك انتى تحفة و انا عمالة افكر نسى ايه ؟؟ نسى ايه يطلع زبااادى؟ انا لو مكان يوسف مسكتش هههههههههههههه ( انا بهدى النفوس على فكرة )

ههههههه اي خدعة بس انا عارفه اللي مستنيهم فبحاول افرحكوا دلوقتي ههههه

على ..... يا هلا بالعاشق الولهان بصى هو عجبنى كتيييييييير معنديش مانع انه يتجوز سما
بس انا مش متخيلة ان فى حد ممكن يحب حسين!!!!!!!
نفسى افهم يوسف بيحبه على ايه و كمان على؟!!!!!!!!! لا كده الموضوع بقى كبير اوووووووووى

هههههه طيب استمري في المتابعة وهتعرفي حقيقة حسين هو مش كويسس ومش وحش

فاطيمة هههههههههههههههههههههه تجنن بالانجليزى بتاعها

ههههههه نفس الانجليزي بتاعي بالظبط :lol::lol:

بس ايه اللى حصل فى الشهرين دول اللى خلوا البنات يقربوا من بعض كده!؟!!!

هو مفيش احداث مهمة في الشهرين هما قريبين من بعض اصلا بس مش بيبينوا :lol:

جيلان رجعت للحياة بوجود يسرا فى حياتها خلاص انا غيرت رأيى متتوصيش بها خلاص :YkE04454:
ههههههههههههههههه 200 جنيه فكة لا ده كده نصب يا روحى

ههههه << قضي الامر يا شعلان <<< هتوصى بيها

بجد و الله الفصل كان اككتر من راااااااااااااااائع و الخاطرة لايقة جداااااااااااااا على ابطال روايتك :)

انت الاروع يا حببتي بجد مش لاقيه رد يليق بيكي اسعدني وجودك والخاطره دي بسبب روفي لانها نزلتها في قسم الخواطر

:rdd12zp1: :rdd12zp1: :rdd12zp1:

مووووووووووووووووو :98yyyy:ووووووووواه


ربنا يخليكي ليا يا احلى اسرااااااء في الدنيا بجد تشجيعك ليا يكفيني <<< وخصوصا ان روايتي جنب روايتك صفر ع الشمال <<<<
فلكي مني احلى تحيه واحلى شكراااااااااااااااا <<< موووووووواه <<:lol::lol:

الساحره الصغيره 13-11-12 09:11 PM

رد: اخوات ولكن
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسن الخلق (المشاركة 3210849)
السلام عليكم و رحمة الله

وعليكم السلام

مرحبا سحوره .. يا سلام اهو كدا .. المره دي إعلان المره الجايه تحطي الرابط و يكمل الإعلان ههههههههههههه

يا هلا يا اهلا بالزعيمة هههههههه شوفتي عملنا الاتنين سوا في يوم واحد <<< شوفتي انا ككريمة ازاي <<

اقتباس الشعر جميل .. شكرا على اختيارك :55:


مرسي ربنا يخليكي انا كده هتغر ههههه:toot::toot:

لنا وقفه عند مشهد هذا الشاب التعس .. المه و حزنه كان واضح و تمثل في كل شيء حوله .. برافو عليكي تشبيه ثقل الغطاء عليه بالجاثوم كان بديع ومتقن
ثم شكل الغرفة المتناسب مع الأعاصير الدائرة داخله .. كل هذا رسم لنا صورة عن معاناته هذا الشاب الذي ينعي أخته و هي ما زالت تشاركه النسمات .. اذا كان هذا هو حاله فما بالنا بوالدتهم :(
أحسنتي التعبير عن حالة الأسرة بأفرادها مجتمعين
:55::55::55:

بجد فرحتني ان المشهد عجبك وشهادة اعتز بيها :peace::dancingmonkeyff8::dancingmonkeyff8:

وجهة نظر مي تحترم و عندها حق .. فهي لا تعرف أختها كيف تعيش مشاعر لا تشعر بها حقيقية .. لا نستطيع لومها لانها صادقة و لكنها تشعر بمن حولها و تستشعر حزنهم
ليلى كما توقعت محطمة داخليا و يقتلها الحزن و الحنين على طفلتها الغائبة
عبارة مي قادتها لرحلة غير مرغوب يها بحالتها هذه كي يزيد عذابها أكثر و لوعتها على فراق ابنتهم الغالية .. حتى كمال يتعذب في صمت .. الجميع تجرع مرارة الفراق و هناك المعنية بالأمر تشاركهم في صمت حتى حياتها الجديدة لا تعرف الاستمتاع بها كما يجب

برضوا اخجلتيني بردك ده كمان <<< حقا انا لا ستحق كل هذا <<

ههههههههههههههههههه ماله يوسف زعلان من ايه ؟ صحيح عندها حق إلي طلع حاجه يرجعها خخخخخخخخخخخخخخخ:party0033:

هههه مش عارفه يا ختي رجاله اخر زمن ههه:peace::peace:

على و سما .. علاقتهم مبشره و مره تانيه والدها له دخل و دور بينهم .. الرجل الغامض بسلامته هههههههههه
ظهوره بالأحداث محدود جدا رغم انه السبب في كل الخبطة المحيطة بالجميع :peace:

الرجل الغامض هههه حرام عليكي ده غلابان هههه وعلي وسما قصتهم قربت جدااا واحتمال تكون في الفصلين الجاين :lol::lol:

انفصال وصال عن إخوتها تسبب في تغيرات جوهريه واضحة جدا و أدي ريناد مثال حي :dancingmonkeyff8:

ربما يكون بسبب وصاال وربما يكون هناك سر خفي لا يعلمه سوا ريناد :075::075:


توطدت العلاقة بين جيلان و يسرا بتلك المدة .. يبدو ذلك جيدا .. اول مره تتواصل جيلان مع احدهم بهذه الأريحية .. حتى علاقتها بأخوتها وضح عليها التغير كمان
مشتاقه أشوف احتفالهم بوصال :dancingmonkeyff8::wookie:

لا تنسي يا فتاه جعبة الساحرة ليست دائما تفرح الابطال <<< طيبة ومش عارفه اعمل ايه في طبتي دي هههه<<


مس بقول والدهم دا الرجل الغامض بسلامته متخفي طول الروايه خخخخخخخخخخخخخ شكله كدا احد قيادات المافيا و الله اعلم .. لما نشوف مخبي لنا ايه تاني :55::55::55:

هههههههههههه مافيا مرة واحده لا انت كده رحتي بعيدددد قوي ارجعي تاني ارجعي ههههه:peace::peace:

تسلم ايد سحوره الفصل ممتـــــــــــــــــــــــع .. أحسنتي التعبير عن مشاعر أبطالك الي ظهروا هذا الفصل و أوصلتها لنا واضحة :55::55::55:


يا خبر ايه الكلام الكبير ده بجد شكرااااا ليكي من كل قلبي حببتي

موووووووووووووووووووووووووووووووووووووواه

بانتظارك دائما


دمتِ بكل الحب و الود ♥ ♥ ♥


وانا سظاكون دائما في انتظار ردك الاكثر من رائع ده ربنا ميحرمنيش منك يا هومي بجد يا اجمد زعيمة :55::55:
ويكفي انك بتقري الشخبطه دي
شكراااااااااااااااا جدااااااااااااااااا
موووووووووووووووواه

الساحره الصغيره 13-11-12 09:22 PM

رد: اخوات ولكن
 
[QUOTE=قرة عين امي;3211190][CENTER][SIZE="5"]يجنن .... بجد ... بجد .... بارات تحفة .... عوافي سوسو

بجد انا اللي مش عارفه اقولك ايه ع ردك التحفه ده <<< ربنا يخليكي ليا يا اسماء <<

شعر المقدمة بيحكي عن الابطال واعجبني اختيارك ليه

كويس ان الشعر عجبك انا اول ما قريته قلت ده بيحكي روايتي

حسين سلامة
رجل تنخفض الهامات اجلال واحترام له ... لن اسيء الظن به بعد الان مطلقاً فقد اتضح لي مواخراً انه رجلاً من طراز خاص يحبه ويعشقه غير ابنائه .... تصدقي ياسوسو انا رحمته كثير عشان صعب تشوف الحب والتقدير بعيون الغير وعيالك بيكرهوك يارب ينكشف لهم الحقيقة اللي عارفة انها حتكون صدمه ليهم بس حيرجعوا يحبوه بجد

والله انت الوحيده اللي مديه الراجل ده حقه ههه .. احسن عشان لما تبن الحقيقة تبقي وقفه جنبه
صعبه اكيد صعبه يعني هو هيطفش من شويه ههههه


ريناد
اعجبتني شفافيتها بالتحدث عن اخواتها وبعدين تعالي كذا اشوف ليكون هذه ريناد بتقرب ليسراء ترى عقلي بداء يخبصها ههههههههههه

<< شو يعني عقلي بدء يخببصها << بس بحيكي على ذكائك وخلي الاحداث ماشيه من غير عجله

وصال
ايه الجنان دا الحمدلله ان يوسف بيحبك والا كان سود عشتك على اللي سويتيه

هههههههه يستاهل ومن الحب ما قتل ههههه

ليلي وخالد
صعبانين عليا اوي وبذات خالد هو مفتكرها ماتت وهي لساتها عايشة يارب تصبرهم وتمحوا الحزن من قلوبهم

تصدقي وانا بس اعمل ايه روحي الطيبة مش عايزه تسيبه

جيلان ويسرا
يعطيك العافية يسرا قدرتي تخلي جيلان تخرج من تحت قناع القسوة والغرور اللي كانت تتغطى بيه اعجبتني قوة الصداقه بينهم برغم قصر المدة المتعارفين فيها

جيلان متعرفهاش بلاش تحبيها قوي ههههه ويسرا انا وثقة انك بعد كام بارت هتبقي مش عارفه تحبيها ولا تكرهيها << روحي الطيبة بتسلم عليكي < هههه:lol::lol:

علي
يعني عارفها من البداية ومتكتم على الامر ... وشغله بالك وتفكيرك ... وفوق هذا كله غيرتك لحد ماصرت مش عارف نفسك طب داء عشان هي بنت الراجل اللي بتحبه والا عشان هي بحد ذتها يعني سما بدون ماتعرف ابوها ... حرام عليك ياخوي بالراحة عليها هو انت عايز ايه عايز تجلطها مثلاً ربنا يكون في عونك سما لمن تعرفي الحقيقه اللي علي مخبيها عنك

عشان الاتنين عشان انها بنت الراجل اللي رباه وعشان شخصيه سما الي هبلته

ساكون في الانتظار ... ياليت ماتتأخريش علينا امووووووووووووووووووووواه
دمتي بالف خير
المحبة لك اسماء

ساكون هنا يوم الخميس فرحني جداااا ردك يا اسماء بجد اسعدني وجودك <<< واسلوب رفع المعنويات ده هههه<<<

تسلميلي يا قمر ربنا يخليكي :liilas::liilas:

الاميره الحزينه 14-11-12 09:15 PM

رد: اخوات ولكن
 
الفصل جناااااااااااااااان ياسوسو...............والبت جيلان دى عاوزة حد يفجر فيها ديناميت :52::71_asmilies-com::welcome_pills2:واكيد هياخد جايزة وانا اللى هديهاله(يللا فتحت المزاد بربع جنية مين يزود) قال مش بتحب حد يبوسها وبتكلم البت بقرف انا لو مكان يسرا اديها واحة ادينى عقلك واعرفها مقامها............اما على بيحب حسين على اساس ايه اكيد الولد ده وراه حاجة وبعدين هو بيذل سما عشان عندها 26 سنة طب ملهاش مزاج تتجوز يعنى تتجوز عصب عنها(ولا انتى ايه رأيك يا سوسو)............اما بقى حبيبة قلبى وصال حلو المقلب اللى عملته فى يوسف احسن يستاهل ازاى ينسى الزبادى بره وميرجعهاش التلاجة دلوقتى ينسى الزبادى بره بعد كده ينسى اللبن ههههههههههه.........صعب عليا اوى خالد وواضح انه كان قريب من وصال قوى(ابقى قوليله يا سوسو ان انا عارفة مكان وصال فين يدينى كام واقوله على مكانها-توتو على كبوتو-:95:)

الساحره الصغيره 15-11-12 07:58 PM

رد: اخوات ولكن
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الاميره الحزينه (المشاركة 3211896)
ا

الفصل جناااااااااااااااان ياسوسو...............

ربنا يخليكي لياا يا مرمر << شوفتيني تاني وانا مؤدبه ههههههه

والبت جيلان دى عاوزة حد يفجر فيها ديناميت :52::71_asmilies-com::welcome_pills2:واكيد هياخد جايزة وانا اللى هديهاله(يللا فتحت المزاد بربع جنية مين يزود)
قال مش بتحب حد يبوسها وبتكلم البت بقرف انا لو مكان يسرا اديها واحة ادينى عقلك واعرفها مقامها............اما

ليه يا مرمر هي عملتلك حاجه ههههه دي غلبانه خالص هههه نبدأ المزاد بنص جنيه كده مقبول هههههه

على بيحب حسين على اساس ايه اكيد الولد ده وراه حاجة وبعدين هو بيذل سما عشان عندها 26 سنة طب ملهاش مزاج تتجوز يعنى تتجوز عصب عنها(ولا انتى ايه رأيك يا سوسو)............

تفتكري هيكون عندي رد تاني << مرمر يا حببتي مليكيش دعوا بعلي هو بيحقد على البت

اما بقى حبيبة قلبى وصال حلو المقلب اللى عملته فى يوسف احسن يستاهل ازاى ينسى الزبادى بره وميرجعهاش التلاجة دلوقتى ينسى الزبادى بره بعد كده ينسى اللبن ههههههههههه

على رايك المرة الجاية ينسى اللبن ههههههه كله الا الزبادي ههه

.........صعب عليا اوى خالد وواضح انه كان قريب من وصال قوى(ابقى قوليله يا سوسو ان انا عارفة مكان وصال فين يدينى كام واقوله على مكانها-توتو على كبوتو-:95:)

مادية اعمل معاكي ايه تاني <<< بس يا مرمر النص بالنص هههههه احنا اصحاب


ربنا يخليكي ليا على دعمك الرائع ليا وعلى ثقتك بيا وانك شايفه الشخابط دي حاجه حلوة ههههه

الساحره الصغيره 15-11-12 08:02 PM

رد: اخوات ولكن
 
اعتذر يا بنات مش هقدر انزل الفصل الساعة 9 ساعتين وتلاقوا الفصل نازل باذن الله

حياة12 15-11-12 09:06 PM

رد: اخوات ولكن
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الساحره الصغيره (المشاركة 3212385)
اعتذر يا بنات مش هقدر انزل الفصل الساعة 9 ساعتين وتلاقوا الفصل نازل باذن الله


ممممممممممم اووووووووووووووك ماشى يا سحورتى ادينى مستناياكى

كويس انك ضبطتى ساعتك :9jP05261:

الساحره الصغيره 16-11-12 12:30 AM

رد: اخوات ولكن
 
اسفة جدااااااااا على تاخيري بس انهارده كان متشقلب خالص كل لما اجي اقعد ع الجهاز تحصل حاجه واخويا فضل ماسك الجهاز لحد الساعة 10 ونص
وانا يعتبر كتبت الفصل دلوقتي

فبجد انا بعتزر جدااااا لاني ملتزمتش بالمعاد ثواني وهنزل الفصل بس يحمل

الساحره الصغيره 16-11-12 12:35 AM

رد: اخوات ولكن
 
الفصل السادس عشر

والبعض نحبهم
فنملأ الأرض بحبهم ونحدث الدنيا عنهم
ونثرثر بهم في كل الأوقات
ونحتاج إلى وجودهم .....كالماء ..والهواء
ونختنق في غيابهم أو الابتعاد عنهم



والبعض نحبهم
لأننا لا نجد سواهم
وحاجتنا إلى الحب تدفعنا نحوهم
فالأيام تمضي
والعمر ينقضي
والزمن لا يقف
ويرعبنا بأن نبقى بلا رفيق



والبعض نحبهم
لان مثلهم لا يستحق سوى الحب
ولا نملك أمامهم سوى أن نحب
فنتعلم منهم أشياء جميله
ونرمم معهم أشياء كثيرة
ونعيد طلاء الحياة من جديد
ونسعى صادقين كي نمنحهم بعض السعادة

جبران خليل جبران


يجلس هنا محاطا بالظلام رغما عنه فاليوم هو اول يوم في العام الجديد ، في هذا اليوم منذ اربعة عشر عاما تخلى عن ابنته ...

نعم ابنه فهي ابنته رغما عن الجميع ، هي ابنته رغما عن القانون ، ابنته رغما عن والدها فهي ابنته هي ملاكه الساحر

لو كان القلم الذي بيده ينطق لتوسل له ان يتوقف عن طرقة بهذه الطرقة القاسية

<< ربما لم نتقابل من قبل ، ربما لم نحظى بفرصة للتعارف ، وها قد حانت هذه اللحظه

انا كمال عصمت .. الاب الذي ضحى بابنته ، نعم فانا ضحيت بابنتي دون اي اعتراض .. ضحيت بها دون ان ابدي اي اعذار ، ضحيت بها دون جدال ، ضحيت بها لان القانون لا يعترف بي ، لان القانون يقف بجانب من يتبع اسمه اسمها ، فالقانون لا يراني سوا مجرد زوج ام وحسب زوج ام فقط لا غير وتناسوا حقيقة اني والدها

انا لم اضحي بها رغما عني وحسب بل ضحت بها بصدر رحب

لاتلقوا باحكامكم الان ، فالقصة لا تبدء من هنا القصة تبدء منذ زمن بعيد ..... بعيد جدا ، فبداية حكايتي عمرها تخطى العشرون

ربما يجب ان ابدء الان بفتح مذكراتي التي لم تُكتب يوما ، الماضي الذي لم يحظى بشرف اللقاء مع قلمي على اي ورقة كانت

كنت مجرد طالب في كلية الطب ولكنها لم تكن السنة الاولى لي ولا الثانية كنت في السنة الثالة ، لن انكر ذكائي وادعي الغباء ولا اقصد يهذا الغرور ، بل اثق في نفسي واثق في ذكائي
كنت اعتقد انني استطيع ان اتخطى اي عقبة تقف امامي ولكن امامها هي تراجعت عن هذا الاعتقاد
هي التي تخرج كل يوم من كلية اداب وتمر بكليتي بصحبة رفيقة واحدة ، هي تلك التي عشقت الازرق من اجل عينها

لا داعي لذكر تفاصيل الماضي بحزافيرها ملخص الحكاية انني عشقت هذه الفتاة واصبحت ليلى هي كل حياتي على مرور ثلاث سنوات

في مقابل عشقي لها كان عشقها الذي لا حدود له عشقها الذي جعلني اذكى واكثر ثقة بنفسي

كنت اعتقد انني الاذكى والاكثر حظا ... حتى هذا الوقت الذي اعلن فيه عن زواجها من << حسين سلامة << حتى هذا الوقت الذي كان نهاية لقصتي

ربما تبدوا قصتي كافلام الابيض والاسود كتلك القصص التي تسمعوها فقط ولاتروها ولكنها قصتي

في هذا الوقت كنت ارى نفسي الاكثر غباءًا على وجه الارض ، ان ثقتي التي اعتز بها ذهبت مع الريح ، كنت لا اصدق ان ليلى ممكن ان تكون بهذه الانانية

ثلاثة اشهر مرت لاصدم بخبر طلاقها من زوجها المبجل ولتكون صدمتي الاكبر عندما عرفت ان ليلى اصبحت بلا عائلة
فمجتمعنا ينظر للمرأة المطلقة وكانها اجرمت بحقه وبحق زوجها ، وان تطلقت المرأة قبل مرور سنة تصبح امرأة ......... دون ذكر الفاظ
لهذا السبب اقصاها والدها بعيدا عنه بعيدا جدا حيث لن يكون في مقدارها العودة وهنا ظهرت انا من جديد في حياة حبيبتي

لاصدم مرة اخرى ان ليلى تركت زوجها من اجلي انا ، ان ليلى لم تستطع العيش مع رجل اخر غيري لذلك طلبت الطلاق وهو لم يمانع

في ذلك الوقت كان يجب ان اسمى رجل الصدمات لاكتشافي ان ليلى حامل وان بداخلها جزء من هذا الرجل ، ان باحشاءها طفل او طفله والده لا يعلم عنه شيء

اصبحت انا المسؤل عنها اصبحت ليلى كل عالمي حتى اتت هذه الملاك الى عالمي

عشقتها كما عشقت ووالدتها من قبل ، سلبت الباقي من عقلي ، لم اكن استطيع ان احول انظاري عنها ، وبمجرد ان حملتها ضحكت ونظرت لي كما لوانها تقول وانا ايضا احببتك ، انا من تكفل بحمايتها ، انا من ضحى بكل شيء لاجلها هي ووالدتها وانا ايضا من اسميتها وصال
0000000000000000000
000000000000
كمال : مبروك يا حببتي جبتي بنت زي القمر

ليلى : بجد امورة

كمال : زي القمر مش امورة بس هتطلع شبهك

ليلى : طب هي فين عايزه اشوفها

كمال : نص ساعة وهيجبوهالك

ليلى : مش عارفه يا كمال من غيرك كنت هعمل ايه

كمال ( بحب خالص حب لا مصالح فيه حب قليلا ما تجده هذه الايام ) :
عشان كده انت مينفعش تكوني من غيري ..المهم دلوقتي هتسميها ايه

ليلى : مش عارفه احتمال اسميها سميرة

كمال : نعم سميرة مين !!!!! بنتي متتسماش سميرة

... : وماله سميره بقى ان شاء الله

هذه الجمله صدرت من الواقفه بجانب الباب هذه الصديقه التي تخطت حدود الصداقة لتصبح اكثر من اخت هي من تبقى لليلى من الماضي
كمال: ملوش انا اقدر اقول حاجه يا سميرة عيب عليكي ده انت زي اختي

سميرة : بحسب << رجالة متجيش غير بالعين الحمرة ههههههههه
قالت هذه الجمله وابتسامة صداقة حقيقية تزين وجهها لتنحني وتقبل وجنتي ليلى

سميره : مبروك يا حببتي تتربى في عزك اول ما الساعة جت 6 جيت عشان اشوف حبيبة خالتها

ليلى : ربنا يخليكي ليا يا سميرة جمايلك دي مش عارفه هردها ازاي

سميرة : سيبك من جمايلي دلوقتي وقوليلي هتسمي بنتك ايه

كمال : وصال (هتف بها كمال عاليا ليتابع كلامه ) بنتي وهسميها وصال انا حر

ليلى ( ونظرة شك تملكتها ) : بنتك

كمال : ايوه بنتي وهسميها وصال انتوا مالكوا

اتبع قوله بأبتسامه تؤكد لها ما يقول ، ابتسامة تخبرها ان هذا الرجل اغرم بملاكها الجديد ، ان هذا الرجل يستحق ما فعلته من اجله

ليلى : خلاص اسمها وصال ... سميرة هتروح معاك تديلك الورق اللي انت محتاجه ، ورق يثبت زواجي وطلاقي من حسين .. بس هو مش حسين لازم يخلص كل الاجراءت

كمال : متخفيش ليا اصحاب في الصحة هيخلصوا كل حاجه

سميرة : طب هتسجلوها امتى

كمال : انهارده ليه التاخير ، وبنتي ذكيه جت الفجر يعني هنخلص تسجلها قبل الظهر
سميرة : بس النهارده عيد ملاد ليلى

كمال : كويس عشان منحتفلش غير مرة وحدة في السنة ههههههه توفير

ليلى : كمال بطل هزار

كمال : انا مبهزرش هي اتولدت اول السنة زي مامتها تتسجل اول السنة ليه نخالف رغبة البنت يا جماعة هههههه

ابتسامتها ونظرتها كانت تقول شكرا بعد لا حصر له
ليرد هو باتسامة واحده ونظرة واحدة تعني لا حاجه لذلك فهي حبيبته وهذه ابنته
صوت السيارة التي مرت من امام منزله هو ما اعاده للواقع ليترك النافذه ويعود ادراجه ويمسك بالقلم ويبدء بطرقه وتعذيبه دون ان ينتبه

000000000000000000000000
000000000000000000
00000000000000
بعد شهرين مروا من ولادة وصال تزوجت بليلى وفي نفس الوقت تزوجت
سميرة من صديقي دكتور ايضا كان يعمل معي

ولتكتمل سعادتي عشنا في بناية صديقي عبد الكريم صديقي منذ الطفولة
بناية واحدة تضم ثلاث عائلات

في هذا الوقت كانت سعادتي وصلت الى ابعد الحدود كانت سعادتي لا يمكن قياسها فانا تزوجت من المرأة الوحيدة التي احببت ولدي فتاه في غاية الروعة وطفل يبلغ الخمس سنوات وزوجتي تحمل الطفل الثالث فماذا اريد اكثر من هذا كنت ادعوا الله في كل صلاة ان تدوم هذه السعادة ان تبقى الى الابد

ولكن دائما تاتي الرياح بما لا تشتهي السفن او لنقل ان دوام الحال من المحال
فبعد عشر سنوات عاد حسين للظهور عاد مطالبا بحقه في ابنته عاد ليدمر سعادتي دون ان يكترث

تمننيت ان اقول لا ، تمنيت ان اصرخ به واطرده بعيدا عن عائلتي ولكن لم افعل لان معه حق فهذه الملاك ابنته رغما عني ابنته ، كوني لا اعترف بهذا لا يعني ان الحقيقة انمحت بسهولة ، كوني لا اعترف بأبوته لا يعني ان وصال ابنتي فوصال ابنته والقانون معه وليلى ايضا معه

ان كانت ليلى اخطات عندما تزوجته واخطات عندما تركته فخطاها الاساسي يكمن عندما ضحت بوصال وخطئي انا ايضا لتمسكي بشيء لم يكن من البداية

لم اقوى على الاعتراض لم اقوى على الصراخ ، بل جبنت وابتعدت واتخذت اول طريقة للهروب ، ابتعدت عن ابنتي ابتعدت عن وصال وابتعدت عن مصر باكملها كنت اهرب من نفسي اهرب من احساس الخزي الذي يلاحقني

ومع هذا كل اول عام اشعر بنفس الاحساس اشعر بالتناقض ففي هذا اليوم وولدت وفي نفس اليوم بعد عشرسنوات رحلت في هذا اليوم اخذت القرا بحمايتها وفي نفس اليوم اتخذت القرار بتركهها

ولكنِ وعدتها بالعودة ، وساعود وصال ساعود من اجلك قريبا جدا

لم ينتبه لهذه الدموع التي بللت الاوراق التي امامه لم ينتبه لهذا الاحمرار في عينه ربما يكون انتبه ولكن هذه الدموع تلازمه منذ اربع عشر عاما فهي ليست بالشيء الجديد لهذا لم يهتم بدموعة وسحقا للاوراق يستطيع ان يجلب غيرها

رنين هاتفه هو من اخرجه من هذه الحالة هو ما عاده للواقع هو من اخرجه من الماضي مسح وجهة سريعا وامسك بالهاتف قابلا الاتصال

كمال : احم احم احم السلام عليكو ها خبرني ايه اللي حصل
..................................
كمال : يعني ايه جه لوحده زي كل مرة
.......................................
كمال : معقول مفيش حد من عياله معاه
...................................
وهي اخبارها ايه دلوقتي
..............................
كويس .. زي ما قلتلك مش عايز حد يعرف بحاجه ، مراتك نفسها متعرفش حاجه فاهمني وخلي بالك من الي قلتلك عليه
.................................
هبعتلك الفلوس بكره بس انت فتح عينك ماشي
.............................
اوك مع السلامة مع الف سلامه

على الرغم ان الاتصال انتهى منذ لحظات الا انه ما زال ممسك بالهتف وكانه يخشى ان ما عرفه للتو يضيع بمجرد وضعه للهاتف على المكتب


لم تترك لي الخيار يا حسين فانت تملك ابنتي وانا تركتها لك في الماضي ولا استطيع ان اتركها لك الان يكفي انها تزوجت دون ان اكون في الصورة لن انتظر حتى تضع اول حملها

خرج من مكتبه تاركا هاتفه يعلن عن متصل هناك ولكنه حصل على الاتصال الذي يريد قهاتفه لم يعد له اي اهميه الان

خرج من مكتبه لينضم لعائلتة فان كان لا يستطيع ان يحتفل بمولد ابنته فليحتفل اذا بمولد زوجته

انضمامة لعائلته هي تذكرة رحيل خالد عن طاولة الطعام
خالد : يلا يا مي عشان منتأخرش .. هستناكي في العربية

هتف بها وابتعد عن انظارهم ، ابتعد تاركا خلفه امراة ترى انها لا تستحق كلمة ام ورجل يرى انه لا يستحق كلمة اب

***********************

علي : اخبار باباكي ايه يا سما .. ؟ !!!

لتتوقف هي عن متابعة السير خلفه و الدهشة والقلق معا تقاسما ملامح وجهها وبصوت اقرب للهمس

سما : اخبار بابا ..........

دخل علي المكتب ليدر ظهرها لها ويواجهها ولكن ابتسامة المكر خاصته اختفت لتحل محلها ابتسامة براءه لا حدود لها

علي : ايوه بابكي يا سما هو اخباره ايه ؟ هو متوفي ولا حاجه
لترد هي سريعا دون الحاجه الى تفكي ترد بكلمات ثابته وقاطبه

سما : بعد الشر عليه لا طبعا بابا عايش

علي : خلاص طالما عايش يبقى باباكي عامل ايه

سما : طويس الحمد لله

علي : الحمد لله خلينا نبدأ شغل بقى

قال جملتة الاخيرة وهو يهم بالجلوس على المكتب لتجلس هي مقابله له وتخرج بعض الاوراق من حقيبتها وتخرج اايضا جهازها المحمول

سما : دي الرسومات اللي رسمتها ودخلتها على الجهاز وعملت شوية تعديلات

علي ( وابتسامة المكر عادت له ) : هو صحيح يا سما باباكي بيشتغل ايه

لم تنجح في اخفاء توترها لم تنحج في اخفاء هذه النظرة من عينها لتجيبة بصوت مهزوز

سما : ـ بابا مهندس معماري

علي : اه قولتيلي مهندس عشان كده دخلتي هندسة

سما بنرة حاسمة : انا مش هندسة انا فنون جميلة فسم ديكور واخدت كورسات عمارة .. نكمل الشغل

علي : نكمل منكملش ليه

ربما لو كان صريح ساكون انا صريحة بالمقابل ربما لو يبتعد بهذه النظرات عني لن اشعر اني مجرمة حرب لن اشعر وانني ارتكبت جرما ما

انا لا احب هذه الطريقة لا احب ان يتلاعب بي وكانني عروس ماريونيت
لا احب ان يتعامل معي هكذا شهرين مروا وهو يتلاعب بي هكذاويكفي هذا

ربما يكون حقا لا يتذكر من انا اذا لماذا هذه الطريقة وهذه النظرات ، وربما يكون يتذكرمن اكون اذا لماذا لم يصرح بالامر على الاقل بيننا
وكانني كنت بحاجة الى شيء اخر ليحتل جزء من تفكيري الا يكفيني اختفاء ابي المستمر واخواتي والماضي لياتي علي وينضم الى القائمة

لا انكر ان علي شخصية جديرة بالاعجاب فلابي كل الحق ان يعجب بفتى كهذا

فهو يشبه ابي يعشق التصاميم كابي يعشق الارقام كابي عندما رايت علي لاول مرة اعتقدت بانني ارى ابي هذه الثقة التي لم اراها سوا في ابي هذه النظرة التي لم ينظر بها رجل اخر غير ابي

علي : حلو اتصميم ده ...سما سما سمااااااااا

سما : اه سوري كتت بفكر في حاجه

علي ( بانتسامة خبث ) : طب خلي الحاجه دي وفكري فيها بعدين

؛
؛

ساعة باكملها مرت ولم استوعب جيدا ما يقوله علي لان ببساطة شديدة كلما استعدت تركيزي يسالني علي سؤال اخر عن ابي

حقا بدأت اعصابي تخرج عن السيطرة الان فقط عرفت كم انا بحاجه الى صبر وصال وبرودة اعصاب جيلان ولا مبالاة ريناد وهدوء براء
الان فقط عرفت كم انا بحاجه الى اخوتي

علي : قوليلي يا سما بابكي عارف انك شغاله هنا

الى هنا وحسب يكفي لعب الاعصاب هذا

سما : علي كفايه كده

علي ( بنفس ابتسامة الخبث التي تلمع على شفتيه منذ الصباح ) : كفايه ايه بالظبط انا عملت حاجه

سما : علي خلاص قول انك عارفني وريحني

علي : سما اهدي شويه ، في ايه مالك انا كل اللي قلته انت عارف انك شغاله في الشركة هنا

سما ( بعصبية لم تستطيع ان تتحكم بها ) : ايوه بابا عارف اني شغاله هنا
حسين سلامة عارف ان شغاله هنا ، صاحب اكبر شركات للعقارات في البلد عارف اني شغاله هنا ارتحت

********************

صوت ضحكاتها المميزة هي الشيء الوحيد الواضح هنا في هذا التجمع الرائع لابع فتيات تجمعهم صداقة لا يتخللها شيء اخر صداقة لا تعرف زيف ولا تعرف مصلحة صداقة تشبه براءة من تجلس في وسطِهم صداقة تشبة جنون تلك التي تحتل الطرف الايسر ، تشبه هدوء هذه التي تجلس في الجهه اليمنى ، تشبه جراءة هذه التي تجلس امامهم ، صداقة تجمعم فقط منذ اربع سنوات وعلى الرغم من هذا تبدوا وكان عمر صداقنهم قد تخطى الرقم القياسي

براء : اسماء خلاص هموت من الضحك

اسماء : هههههههه طب انا اعمل ايه كل لما افتح الكتاب الاقي الكلام بالانجلش وانا علاقتي بيه زي علاقتي ببتاع السوبر ماركت اللي تحتنا ههههه

غيداء : هههههههه وايه اللي دخل بتاع السوبر ماركت في الموضوع دلوقتي

اسماء : اسكتي بتاع السوبر ماركت ده هيخليني اسيب خطيبي قريب وارح اخطبه هههههههههههههه

براء :هههههههههههه انت رهيبة يخربيتك هتودينا في داهيه ههه
حقا اسماء هذه تركيبة غريبة اكثر الاشخاص سخرية عن نفسها هي لا تحب ان تتحدث عن اي شخص اخر لهذا فهي تسخر من نفسها دائما
اسماء هي اكثر واحدة منا تعشق اللغة الانجليزية والشاب الوحيد الذي تعرفه هو ابن عمها وعقد قرانهما سيكون في الصيف اريئتم
صوت اسماء هو ما اعادني للواقع

اسماء : اسكتي بقولها امبارح happy new year قالتلي ده من ايه يا حببتي هههههههه

غيداء : ههههه تستهلي في حد عاقل يفكر سحورة بالسنة الجديدة هههههه

اسماء : ما انا افتكرت ده متأخر اصلي اول ما اقولتلها كده راحت مسكتني وقالتلي بنت حلال قومي اعملي غدا بكرة عشان هفضل بكرة في المدرسة لحد االساعة 3 العصر << ماما بستغلني يا بنات ولما رفضت كانت هتقوم تجبلي عزيزة هههه

براء : عزيزة ( قالتها باستنكار لكونها لا تعرف ماهية هذه العزيزة ) ايه عزيزة دي

اسماء : متعرفيش عزيزة ، مفيش حد ميعرفش عزيزة
براء : ماشيي يعني مين عزيزة

اسماء : عزيزة دي يا حببتي عصاية طولها 30 سم بس بتلسع لسع بنت لذين هههههه ماما كانت عملاها للمدرسة بس بما ان الضرب ممنوع فاصبحت عزيزة بتاعت البيت اي حد يعصب سحورة يقابل عزيزة هههههههه

لا اصدق اي كلمة مما تقول هذه الايماء ولن اصدقها فمالمرأة التي لم تغادر احلامي منذ شهرين لا يمكن ان تكون قاسية القلب ابدا المرأة التي قابلتا وضمتني الى صدرها لا يعقل ان تعرف للضرب طريق
ده بجانب ان نصف ما تقوله اسماء مجرد مزح ليس الا ولمرة اخرى يكون صوت اسماء هو ما يخرجني من تفكيري

اسماء : خدوا
( اخرجت من حقيبتها اقصد الدكان المتحرك الذي تملكة علبة مستطليه لتتابع حديثها )
ــ اخر موهبي في الطبخ ههههه
براء : لا انا مش عايزه مواهب تاني كفيه جيلان في البيت
اسماء : هههههههه ليه بتعمل ايه جيلان
براء : بقالها شهرين بطلع موهبتها في الطبخ فينا هههههه
امنية ( بهدوئها المتناهي ) جيلان اختك بتطبخ
براء : اه تخيلي جيلان بتطبخ ههههه ومجبرين ناكل الاكل هههه
اسماء : ههههه وطب رأي باباكي في الموضوع ايه
براء : بابا فضل مستحمل شهرين يا عيني وبعدين خلع هههه
غيداء ( بصدمة كان ما قالته للتو خبر جديد عليهم ) : بابكي سافر
براء ( بهدوء قاتل هدوء اقرب للامبالاه ) ايوه سافر من يومين ليه مخضوضين .....

*************

دبـــــي

الصوت المسموع هنا هو صوت البحر الصوت الوحيد الذي يصل الى مسامعة هو صوت البحر
كلما شعر بان روحة تريد ان ترحل بعيدا عنه اتى الى هنا ، كلما اشتاق الى وصال اتى الى هنا
يعشق هذا المكان ... ومن منا لا يعشق البحر؟؟ يعشق لونه لان هذا اللون هو لون احب الناس اللى قلبة .... يعشق هذا المنظر يبدو وكان السماء تلامس البحر
مشهد يترائى للناظرين وكانه لقاء رائع بين السماء والارض كلاهما يحمل نفس اللون وكلاهما يجعلاه يتذكر وصال
هذا المشهد الذي يوضح قدرة الخالق جل علاه

آااااااااااااااااه خرجت منه محمله بالماضي خرجت منه محمله بالصراعات التي تحدث بداخله

<< وصال اخبريهم انني لا استطيع ان انساكي اخبريهم انه لا يوجد شخص يستطيع ان ينسى تؤمه اصرخي بهم ودعيهم يتوقفوا عن ملاحقة عيني التي تحمل صورتك بداخلها
وصال اخبريهم عن الاشياء التي تشاركناها معا اخبريهم عن صندوق الاماني الذي لا اعرف ما بداخله الى الان لانني لا اقوى على فتحه من دونك
اخبريهم عن الاعاب التي جمعناها معا اخبريهم عن وعدك لي بان اول طفل لكي سيدعى خالد اخبريهم انني وعدتك بان ابنتي سيكون اسمها وصال هيا وصال اخبريهم بكل فهم لا يعرفون
اخبريهم تنني اشعر بك تشارييكيني الهواء الذي اتنفسه هيا اصرخي بهم قائلة انك ما زلت على قيدد الحياة انهم اخطئوا عندما اعلنوا خبر وفاتك

ربما البعض لا يصدق ان طفل في الثامنة يستطيع ان يتذكر كل هذا ولكن انا افعل انا اتذكر
ياليتني انسى ياليتني استيقظ غدا فاجدا ذكرى وصال اصبحت بعيده عني
كبعد تلك النجمة التي تلمع في السماء

انقظه من الغرق في بحر الذكريات هذا رنين هاتفه ، انتشله من بين دموعه المتصل الذي ظهر على هاتفه

خالد : احم احم ( حاول ان يجعل صوته طبيعي قدر الامكان ) ايوه يا مي

مي : ايوه يا خالد يا حبيبي انت فين مش هتيجي تاخدني

خالد : احم لا يا حببتي ماما هتيجي تاخدك انا اتصلت بيها وقلتلها

مي : طب ماش ، خالد انت كويس

خالد : انا كويس متخافيش يلا سلام

مي : سلام اشوفك في البيت

اغلق هاتفه واعاده الى جيبه حتى علاقتة بمي لا تشبه علاقته بوصال لانه خشي ان يتعلق بها وترحل كما رحلت وصال خشي ان يفقدها ويعيش نفس العذاب مرة اخرى لهذا وضع حدود لاعلاقته بمي لم يخبرها اي سر لم يشاركها اي اماني لم يشاركها اي لعبة كان يعاملها كما يعامل الاب ابنته
لم يعاملها كما كان يتعامل مع وصال
رغم كل هذه السنوات تبقى وصال ذكرى لا يمكن محوها بسهولة

*****************

الجميع يبكي من اهلها وهي هنا لا تعرف شيء عن هؤلاء ، لا تعرف ان هناك من يتذكرها من الاساس
تصنع احد وجبات اخوتها المفضلة وتدندن باي لحن والسلام المهم انها لا تتذكر نصف كلمات الاغنية

يوسف : وصال انا جيتتتتتتتت
وصال : اناهنا يا يوسف في المطبخ
يوسف : اخبار الزبادي ايه ها ... قالها وهو يقف على باب المطبخ
وصال : هههههههههه على فكرة انت مش ذكي .. دي خامس مرة اعمل فيك نفس المقلب في شهر واحد وكل مرة بتتخض ههههههههه طب انا اعمل ايه ههه
يوسف : على فكرة انت هتموتي النهارده ههههه
وصال : ههههههه هموت قبل ولا بعد ما يجوا اخواتي هههه
يوسف : هزري هزري اغيرهدومي بس واجيلك

ابتعد عن المطبخ للحقه هي وتحاول استفزازة بكل ما اوتيت من قوة فالشيء الوحيد الذي تعلمته من جيلان عل مدار 14 عام هو الاستفزاز
خمس دقائق كاملة حتى هتف بها يوسف

يوسف : وصال ابعدي عني والا هعلقك في المروحة ههههههه

وصال : طب يوسف يوسف انت هتنام دلوقتي

يوسف : ههههههه لا يا وصال هدخل الاوضه العب رياضه ههههه وصال ارحميني والا هوديكي عن ابوكي ههه

توقفت عن ملاحقته لتدير ظهرها وهي تهتف بطرقة طفوليه

ـ وديني اصلا ابويا سافرمن يومين

تابعت هي سيرها بعكس الاتجاة ليتوقف هو عند استوعب ما قالته
ليدير ظهرة فجأه وكان ما قالته لا يمكن قوله

يوسف : بتقولي ايه بابكي سافر بجد .. امتى
وصال : معرفش عمر امبارح قالي انه سافر

اسرع لاتقاط اشيائه من فوق البار مرة اخرى ليرحل دون دون تفسير جملة واحدة فقط ما قالها جمله واحدة لاتشفي ولا تسمن من جوع
ـ مش هتاخر <<< هتف بها واغلق الباب خلفه
ليتركها واقفة امام الباب وليبدء الفار عمله المحبب اللعب بعقلها

*****************************

....... مامااااااا سميرة ماااما انت فين

جملة هتفت بها فتاة في منتصف العقد التاني من عمرها وتخلفها فتاة تشبهها في الخامسة من عمرها تهتف كوالدتها
ــ مماما ثميرة ماما ثميرة انت فين

سميرة : انا في المطبخ يا ندى تعالي ياحببتي

بمجرد ما ان توقفت الفتاة على باب المطبخ اسرعت الطفلة بالارتماء في حضن هذه المرأة التي تعشقها اكثر من جدتها الحقيقية

ندى : بتعملي ايه في المطبخ

سميرة : انهارده اول يوم في السنة هكون بعمل ايه في المطبخ

ابتسامتين عكس بعض ظهروا فان كانت ابنتسامة الاكبر سنا حزنا على الماضي فابتسامة الشابة حنين للماضي

ندى : الكيكة اللي يتحبها وصال معقولة 14 سنة ومنستيش

سميرة : مفيش حد بينسى بنته

ندى : بس وصال ما........

لم تكمل جملتها للصوت الذي نهرها من خلفها موقفا اياها

****************

انتهى الفصل السادس عشر

اعذروني ع التاخير وعلى اي غلطات املائيه << واتمنى الفصل يعجبكوا

حياة12 16-11-12 01:04 AM

رد: اخوات ولكن
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الساحره الصغيره (المشاركة 3212525)
اسفة جدااااااااا على تاخيري بس انهارده كان متشقلب خالص كل لما اجي اقعد ع الجهاز تحصل حاجه واخويا فضل ماسك الجهاز لحد الساعة 10 ونص
وانا يعتبر كتبت الفصل دلوقتي

فبجد انا بعتزر جدااااا لاني ملتزمتش بالمعاد ثواني وهنزل الفصل بس يحمل

اووووووووك يا سحورتى برااءة مع انك ندلتى معايا فى موضوع ياسين

بس عشان خاطرك بس حعديها لك :)

جاااااارى القراءة

حياة12 16-11-12 01:47 AM

رد: اخوات ولكن
 
سحوووووووووووووووووووووووورتى بجد و الله من غير مجاملات الفصل راااااااااااائع جدااااااااا و استمتعت به جدااا جدااااااااااااااا

:55: :55: :55: :55: :55:

تشبيهاتك و وصفك رااائع عجبونى كتييييييييييييير جدااااااااااااااا مع انى مش عارفة انتى ضابطة ساعتك على توقيت انهى بلد بس انا خلاص عطيتك براءة فمينفعش ارجع فى كلمتى :peace:

صحيح اختيارك المرة دى لخاطرة جبران كان موفق جداااااا و رائع جدا جدااااا

احم احم نبدأ الفصل بدأ بدكتور كمال والد وصال الروحى اتأثرت جدااا بمشاعره الصادقة و حبه و افتقاده لوصال ملاكه اللى حبها اول ما شافها و رباها و اعتبرها زى بنته .... و عرفت اخيراااااااااااا قصتهم احمــــــــــدك يااااااا رب يعنى ليلى كانت بتحب كمال و بعدين اتجوزت حسين و بعد كده اتطلقت من حسين عشان كمال... طيب هى ليه اتجوزت كمال من الاول؟؟ يكونوا اجبروها مثلا؟؟؟

و بعد كده نعرف اللى حصل فى خلال عشر سنسن عاشوا كأسرة واحدة لمدة 10 سنين و فجأة يختفى الدفئ الاسرى و يحل محله البرود بظهور كمال مرة تانية فى الصورة و مطالبته بوصال
و طبعا القانون كان فى كمال .... بس ده معناه ان كمال مكنش يعرف بوجودها غير لما بقى عندها 10 سنين ؟؟؟ انتى عارفة انا اللى ضايقنى ان كمال اخدها من اسرتها الجديدة و حرمها من الحنان و الاهتمام و اسرة حقيقية و كل ده ليه معرفش!!
الطلاق فى وجود اولاد بيكون صعب جداااا و خاصة لو الطرفين اتجوزا و بيكون صعب جدااا على اى من الوالدين انه يفرط فى ابنه لصالح التانى .... واضح ان حسين رفض طبعا ان كمال يربى بنته و ممكن اعذره لكن اللى مش ممكن اسامحه عليه هو انه مقدرش يوفر لها نفس الحياة اللى كانت عايشاها :(

بس بجد ابدعتـــــــى فى وصف مشاعر كمال و بجد سميرة دى تحفة ههههههههههههههههه
فجأة الاسم بقى حلو عندها حق فعلا رجالة مبتجيش غير بالعين الحمرة لازم يعنى نزعق و صوتنا يعلى!!

نيجى بقى للثنائى سما و على

ايه يا عم على ما تخف شوية على البنت عاايز انت ايه يعنى من توترها ... لا بجد يا صباح الاستعباط
بابا عامل ايه؟ انتى دخلتى هندسة عشانه؟
ايــــــــــــه يا عم الامور انت كمان مانا كنت عمالة امدح فى حضرتك الفصل اللى فات
سما .... مش عارفة يا اوختى هو بيستفزك ليه!!! يمكن غرضه شريف و لا حاجة و عايز يتقدم لك!!


"حقا بدأت اعصابي تخرج عن السيطرة الان فقط عرفت كم انا بحاجه الى صبر وصال وبرودة اعصاب جيلان ولا مبالاة ريناد وهدوء براء
الان فقط عرفت كم انا بحاجه الى اخوتي "
عجبتنى اوووووووووى الحتة دى من ضمن حاجات تانية طبعا بس دى شددتنى :))

شلة براء دوول تحـــــــــــــــــــف مت على نفسى من الضحك
قال علاقتها به زى بتاع السوبر ماركت قال ههههههههههههههههههههه

خاااااااااالد اتأثرت جداااااا به و اد ايه افتقد وصال لدرجة انه مرضاش يقرب من مى عشان خايف لاحسن يفقدها هى كمان و يهاجمه نفس الشعور .......... برافووووووو راااااااائعة

وصال فى وااااااادى تانى خاااااالص يا عينى عليها واقفة فى المطبخ و بتغنى و مش حافظة اى حاجة بس بتدندن و خلاص ههههههههههههه فكرتنى بنفسى :peace: المجد ليا انا و وصال :peace:

ههههههههههههههههههههه خمس مرات فى نفس الشهر
لا يا عم يوسف بقى كده العيب من عندك بصراحة و انا اللى كنت بدااافع عنك
ممممممم ايه ده بقى ده بقى ده؟؟؟؟؟؟ اموووووووت و اعرف فيه ايه بينه و بين حسين؟؟؟ و خرج بسرعة كده لييييييه؟؟

روووووووووووووووووووعة و الله يا سحورتى بصى انا كنت داخلة انام بس فضلت مستنياكى
و الحقيقة البارت يستاهل :55: :55:

مستنية البارت الجاى ع ناااااااااااااااار

موووووووووووووووووووووواه

حسن الخلق 16-11-12 04:27 PM

رد: اخوات ولكن
 
http://www.liilas.com/up/uploads/liilas_13528389382.gif
السلام عليكم و رحمة الله

مرحبا سحوره .. ما شاء الله على المواعيد .. الحقيقة أنت صح احنا الى غلطنا لأننا ما سألنا الساعة التاسعة بتوقيت أي بلد :)
خاطرة المبدع جبران خليل خبران تجنن و مناسبة جدا أحسنتي :55:

هذا اليوم يحمل الكثير من المشاعر المختلفة للعديد من الشخصيات و يمثل للبعض نقطة تحول غيرت معالم حياته للنهاية
نكمل مع مجموعة أخرى من شخصياتك انطباعهم و ما تحمله نفسيتهم لهذا اليوم
كمال شخصية لافتة للنظر و داخله الكثير من المشاعر يغلق عليها بقوة لأنها لو تسربت سوف تسبب إعصار يهز العائلة الهادئة ظاهريا
هي فعلا ابنته رغما عن كل شيء .. فهو من رباها و استقبل أول حروفها المتلعثمة تناديه بابا .. شاهد خطوتها الأولى .. ارتبط بها برباط روحي لا يفصم


رغم مضى السنوات تظل بداخله وصال طفلته الساحرة التي انتزعت رغما عنه باسم القانون
أحببت الإبحار في سفينة ذكريات كمال .. حملنا الى عالم جميل نفتقده حاليا .. حب خالص منوه عن الأغراض اعترضنه عثرات الحياة و تزوجت الحبيبة بغير حبيبها
كان يمكن ان تتوقف القصة الى هنا و تندثر لكن القدر أبى الا ان تكتمل بجمع شمل الحبيبين و لكن مع طرف ثالث أضاف لعلاقتهم عمقا و حبا اكبر على عكس المتوقع

انتقل جزء من حب كمال لـ ليلى الى وصال لانها جزء منها و تشبهها فصارت لديه نسختين من حبيبته
كمال رجل حقيقي تصرف بنبل و شهامه و فعلا استحق حب و تضحية ليلى
لا استطيع الحكم على حسين أيضا دون ان اسمع منه و اعرف ظروف زواجه و طلاقه أأاه عفوا زواجاته و طلاقاته .. فهو شخصية محيرة جدا على كافة الأصعدة
إذن وصال و ليلى وجهان لعملة واحدة .. الشبه و يوم الميلاد

لم ينسى يوما ان ابنته سلبت منه و لم لم يكن بيده شيء.. فالقانون و العرف و الناس بصف حسين الوالد الفعلي للبنت و الذي كما يبدو لم يكن يعرف عنها و هذه النقطة ليست في صالح ليلى
من حقه المطالبة بابنته و من حق ليلى ان تحافظ على ابنتها من التشتت في المحاكم و ان تعاني التمزق دون ان تفهم لماذا

موقف معقد جدا كان يمكن ان يحل بالمصارحة من البداية .. الضحية الأكبر كانت وصال التي انتزعت من حصن عائلتها لتذهب لوالد لا تعرفه من الواضح انه لم يعرف كيف يعوضها دفء الأسرة و زاد حرمانها
علاقة غاية في التعقيد و لا مفر منها و الجميع ضحايا حتى حسين لكن المتضرر الأكبر هي وصال

الآن بدا الدكتور كمال التحرك لاستعادة ابنته .. لم يعد يطيق صبرا على الابتعاد و كما يبدو ان المواجهة قادمة بأقرب وقت .. انه يراقب خطوات حسين و قرر اتخاذ خطوة جدية بهذا الشأن
هناك أيضا موقف خالد .. الأسرة كلها بحاجة لإعادة لم شمل
أحسنتي سحوره التعبير عن كل شيء .. أجدتي وصف الموقف بأبعاده دون إفراط او تفرط :55::55::55:

اه صحيح كنت هنسي .. ماله بقه سميره يا عم الحاج ؟!! دا انا جدتي اسمها سميره و لو طولت في الكلام هتجيلك بالعصايه و قد اعذر من انذر

علي و سما .. هههههههههههه يا مساء الاستهبال و الاستفزاز .. مالهم أبطال الروايات اليومين دول واخدين كورسات مكثفة في الرخامه
اه يا سيدي باباها هو هو عايز حاجه .. يا ساتر يا رب
هو أكل و بحلقه ما تشوف الشغل و تتهد شويه
هههههههههههههههههههه حلو قوي كوكتيل الصفات الي طلعته من إخوتها ده .. لكنه منفعش للأسف في النهاية .. الرخم مبطلش لحد ما اعترفت و وصل للي هو عايزه .. جررررررر انا متغاظه منه

صحبة الأصدقاء كانت ممتعه جدا و كلها مرح و ضحك .. كانت جميله و طبيعيه جدا .. حسيت نفسي قاعده معاهم
آه منها عزيزه دي ههههههههههههه
شنطة أسماء بتفكرني بشنطتي ههههههههههههه بتلاقي فيها حاجات غريبه جدا

خالد يشعر بأخته .. قلبه يعرف انها على قيد الحياة و لكن كيف يقنع عقله ؟ ستكون صدمة كبيره حين يعرف و لا أريد تخيل ردة فعله حينها .. بالتأكيد لن يتقبل هذا الأمر بسهوله و ستعاني العائلة شرخ جديد

وصال و يوسف .. القط و الفأر لكن وصال هي القط طبعا خخخخخخخخ
ايه الي حصل هنا ؟!! هو راح فين ؟ و لماذا بعد ما عرف بسفر والدها ؟
علاقه غريبه جدا بينه و بين حسين سلامه .. اذا كان انا شلة فيران بحالها بتلعب في عقلي فما بالنا بها

عادت سميره للظهور و قد أصبحت جدة .. بالطبع سميره و زوجها يعرفون بأمر وصال .. علاقتهم المقربة يـ ليلى و كمال أكيد عارفين انها على قيد الحياة

ععععععععععععععععع خلص الفصل و لم يصل الأخوات بعد .. حتى يوسف لم يعد لييته
لم نرى ياسين و لا نهله الأحمقين .. و تركنا سما تغلي في المكتب
و طيعا السيد حسين لم يظهر :)
لم تعطينا أي لمحه من عائلات باقي الأخوات و أدينا صابرين عليكي :)


تسلم ايدك سحوره الفصل ممتـــــــــــــــــــــــع .. ممتاز و غني بالمعلومات .. عرفنا من خلاله الكثير عن حياة وصال و عائلتها

رينا يزيدك من فضله

بانتظارك دائما http://www.liilas.com/up/uploads/liilas_13304670801.gif

دمتِ بكل الحب و الود ♥ ♥ ♥
http://www.liilas.com/up/uploads/liilas_13528389383.gif

الساحره الصغيره 16-11-12 06:05 PM

رد: اخوات ولكن
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حياة12 (المشاركة 3212561)
سحوووووووووووووووووووووووورتى بجد و الله من غير مجاملات الفصل راااااااااااائع جدااااااااا و استمتعت به جدااا جدااااااااااااااا

:55: :55: :55: :55: :55:

بجدد انا اللي مستمتعه جدااااااا بتعليقك وفرحانه بوجودك وقرايتك << للشخبطه دي << ههههههه:peace::peace:

تشبيهاتك و وصفك رااائع عجبونى كتييييييييييييير جدااااااااااااااا مع انى مش عارفة انتى ضابطة ساعتك على توقيت انهى بلد بس انا خلاص عطيتك براءة فمينفعش ارجع فى كلمتى :peace:

كويس انهم عجبوكي ههههههه ساعتي مظبوطه على ( غبغبغبغبف ) دولة لم يكتشفها العلم بعد هههه:peace::peace:

صحيح اختيارك المرة دى لخاطرة جبران كان موفق جداااااا و رائع جدا جدااااا

كويس ان اختيار الخاطرة عجبك بجد انا حبتها من اول ما اقريتها << بس انا قسمتها على اجزاء <<

احم احم نبدأ الفصل

احم احم ربنا يستر ههههه

بدأ بدكتور كمال والد وصال الروحى اتأثرت جدااا بمشاعره الصادقة و حبه و افتقاده لوصال ملاكه اللى حبها اول ما شافها و رباها و اعتبرها زى بنته .... و عرفت اخيراااااااااااا قصتهم احمــــــــــدك يااااااا رب يعنى ليلى كانت بتحب كمال و بعدين اتجوزت حسين و بعد كده اتطلقت من حسين عشان كمال... طيب هى ليه اتجوزت كمال من الاول؟؟ يكونوا اجبروها مثلا؟؟؟

كده انت عرفتي القصة من وجهة نظر واحدة بس الموضوع بيضم 3 اطراف فمتستعجليش على رزقك ههه


و بعد كده نعرف اللى حصل فى خلال عشر سنسن عاشوا كأسرة واحدة لمدة 10 سنين و فجأة يختفى الدفئ الاسرى و يحل محله البرود بظهور كمال مرة تانية فى الصورة و مطالبته بوصال
و طبعا القانون كان فى كمال .... بس ده معناه ان كمال مكنش يعرف بوجودها غير لما بقى عندها 10 سنين ؟؟؟ انتى عارفة انا اللى ضايقنى ان كمال اخدها من اسرتها الجديدة و حرمها من الحنان و الاهتمام و اسرة حقيقية و كل ده ليه معرفش!!
الطلاق فى وجود اولاد بيكون صعب جداااا و خاصة لو الطرفين اتجوزا و بيكون صعب جدااا على اى من الوالدين انه يفرط فى ابنه لصالح التانى .... واضح ان حسين رفض طبعا ان كمال يربى بنته و ممكن اعذره لكن اللى مش ممكن اسامحه عليه هو انه مقدرش يوفر لها نفس الحياة اللى كانت عايشاها :(

الطاق في حد زاته صعب ةالست اكتر واحده بتضرر منه
هتسمحيه لما تعرفي باقي القصة انا وثقة انك هتسمحيه بس بقولك متستعجليش على رزقك هههه


بس بجد ابدعتـــــــى فى وصف مشاعر كمال و بجد سميرة دى تحفة ههههههههههههههههه
فجأة الاسم بقى حلو عندها حق فعلا رجالة مبتجيش غير بالعين الحمرة لازم يعنى نزعق و صوتنا يعلى!!

ههههههه على فكرة انا بحب اسم سميرة وسميرة هتلعب دور حلو جدا في القصة بس استني عليها لما تدخل بقوتها
عندها حق رجالة مبتجيش غير بالعين الحمرا


نيجى بقى للثنائى سما و على

ايه يا عم على ما تخف شوية على البنت عاايز انت ايه يعنى من توترها ... لا بجد يا صباح الاستعباط
بابا عامل ايه؟ انتى دخلتى هندسة عشانه؟
ايــــــــــــه يا عم الامور انت كمان مانا كنت عمالة امدح فى حضرتك الفصل اللى فات
سما .... مش عارفة يا اوختى هو بيستفزك ليه!!! يمكن غرضه شريف و لا حاجة و عايز يتقدم لك!!

لا كله الا علي ده حبيبي <<< ومتأكده انه هيصعب عليكي في الاجزاء اللي جايه

"حقا بدأت اعصابي تخرج عن السيطرة الان فقط عرفت كم انا بحاجه الى صبر وصال وبرودة اعصاب جيلان ولا مبالاة ريناد وهدوء براء
الان فقط عرفت كم انا بحاجه الى اخوتي "
عجبتنى اوووووووووى الحتة دى من ضمن حاجات تانية طبعا بس دى شددتنى :))

تصدقي انا كمان عجبتني الجملة دي ههههه

شلة براء دوول تحـــــــــــــــــــف مت على نفسى من الضحك
قال علاقتها به زى بتاع السوبر ماركت قال ههههههههههههههههههههه

ههههههههههه وماله بتاع السوبر ماركت

خاااااااااالد اتأثرت جداااااا به و اد ايه افتقد وصال لدرجة انه مرضاش يقرب من مى عشان خايف لاحسن يفقدها هى كمان و يهاجمه نفس الشعور .......... برافووووووو راااااااائعة

انت اللي رووووعة بجد اخجلتيني

وصال فى وااااااادى تانى خاااااالص يا عينى عليها واقفة فى المطبخ و بتغنى و مش حافظة اى حاجة بس بتدندن و خلاص ههههههههههههه فكرتنى بنفسى :peace: المجد ليا انا و وصال :peace:

هههههههه وليا معاكوا اصلي نفسي اغني اغنية فاكره كلماتها :lol::lol:
:peace::peace:

ههههههههههههههههههههه خمس مرات فى نفس الشهر
لا يا عم يوسف بقى كده العيب من عندك بصراحة و انا اللى كنت بدااافع عنك
ممممممم ايه ده بقى ده بقى ده؟؟؟؟؟؟ اموووووووت و اعرف فيه ايه بينه و بين حسين؟؟؟ و خرج بسرعة كده لييييييه؟؟

بعد الشر عنك بس مش دلوقتي خالص السر ده هيتعرف ورا في اواخر العشرنات قبل النهاية بكام فصل

روووووووووووووووووووعة و الله يا سحورتى بصى انا كنت داخلة انام بس فضلت مستنياكى
و الحقيقة البارت يستاهل :55: :55:

والله مش عارفه ارد اقولك ايه بعد الكلام ده وسوري على تاخيري

مستنية البارت الجاى ع ناااااااااااااااار

مش هخليكي تستني كتير لو خلصت البارت على يوم الاحد هنزله لو مقدرتش يبقى الاتنين

موووووووووووووووووووووواه

اسعندي وجودك خالص يا بطختي مووووووووووووووووووووواه

الساحره الصغيره 16-11-12 06:30 PM

رد: اخوات ولكن
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسن الخلق (المشاركة 3212835)
http://www.liilas.com/up/uploads/liilas_13528389382.gif
السلام عليكم و رحمة الله

وعليكم السلام ورحمة الله

مرحبا سحوره .. ما شاء الله على المواعيد .. الحقيقة أنت صح احنا الى غلطنا لأننا ما سألنا الساعة التاسعة بتوقيت أي بلد :)

شوفتي يعنوا انتوا اللي غالطانين ههههههه << الاعتراف بالحق فضيلة <<

خاطرة المبدع جبران خليل خبران تجنن و مناسبة جدا أحسنتي :55:

شكرا ليكي بس الخاطرة لوحدها تحفه فنيه


هذا اليوم يحمل الكثير من المشاعر المختلفة للعديد من الشخصيات و يمثل للبعض نقطة تحول غيرت معالم حياته للنهاية

ولسه تحولات جاية

نكمل مع مجموعة أخرى من شخصياتك انطباعهم و ما تحمله نفسيتهم لهذا اليوم
كمال شخصية لافتة للنظر و داخله الكثير من المشاعر يغلق عليها بقوة لأنها لو تسربت سوف تسبب إعصار يهز العائلة الهادئة ظاهريا
هي فعلا ابنته رغما عن كل شيء .. فهو من رباها و استقبل أول حروفها المتلعثمة تناديه بابا .. شاهد خطوتها الأولى .. ارتبط بها برباط روحي لا يفصم


صح انت صح وده الي انا شيفاه << بس صاحبتي اللي عارفه الرواية بتقولي انه اوفر

رغم مضى السنوات تظل بداخله وصال طفلته الساحرة التي انتزعت رغما عنه باسم القانون
أحببت الإبحار في سفينة ذكريات كمال .. حملنا الى عالم جميل نفتقده حاليا .. حب خالص منوه عن الأغراض اعترضنه عثرات الحياة و تزوجت الحبيبة بغير حبيبها

يلا عقبال مناخدك كده في رحلة بحرية تانية وقريب جدااااا متخافيش

كان يمكن ان تتوقف القصة الى هنا و تندثر لكن القدر أبى الا ان تكتمل بجمع شمل الحبيبين و لكن مع طرف ثالث أضاف لعلاقتهم عمقا و حبا اكبر على عكس المتوقع


مش دايما هتلاقي النهاية السعيده لكل القصص بس هتلاقي من دده على ده

انتقل جزء من حب كمال لـ ليلى الى وصال لانها جزء منها و تشبهها فصارت لديه نسختين من حبيبته
كمال رجل حقيقي تصرف بنبل و شهامه و فعلا استحق حب و تضحية ليلى
لا استطيع الحكم على حسين أيضا دون ان اسمع منه و اعرف ظروف زواجه و طلاقه أأاه عفوا زواجاته و طلاقاته .. فهو شخصية محيرة جدا على كافة الأصعدة

هتسمعي القصة منه بس مش بعيد قوي ومش قريب قوي

إذن وصال و ليلى وجهان لعملة واحدة .. الشبه و يوم الميلاد

لم ينسى يوما ان ابنته سلبت منه و لم لم يكن بيده شيء.. فالقانون و العرف و الناس بصف حسين الوالد الفعلي للبنت و الذي كما يبدو لم يكن يعرف عنها و هذه النقطة ليست في صالح ليلى
من حقه المطالبة بابنته و من حق ليلى ان تحافظ على ابنتها من التشتت في المحاكم و ان تعاني التمزق دون ان تفهم لماذا

ودي اكتر حاجه بتتظلم الام فيها انها لو اجوزت ابنها يتاخد منها ولو الابن كمل السن الوصاية الولد يروح لبابه اي ان كان باباه ده عامل ازاي << بس حسين مش وحش عشانن تبقوا عارفين

موقف معقد جدا كان يمكن ان يحل بالمصارحة من البداية .. الضحية الأكبر كانت وصال التي انتزعت من حصن عائلتها لتذهب لوالد لا تعرفه من الواضح انه لم يعرف كيف يعوضها دفء الأسرة و زاد حرمانها
علاقة غاية في التعقيد و لا مفر منها و الجميع ضحايا حتى حسين لكن المتضرر الأكبر هي وصال


والمصارحة هتكون اصعب على الاطراف كلها

الآن بدا الدكتور كمال التحرك لاستعادة ابنته .. لم يعد يطيق صبرا على الابتعاد و كما يبدو ان المواجهة قادمة بأقرب وقت .. انه يراقب خطوات حسين و قرر اتخاذ خطوة جدية بهذا الشأن
هناك أيضا موقف خالد .. الأسرة كلها بحاجة لإعادة لم شمل
أحسنتي سحوره التعبير عن كل شيء .. أجدتي وصف الموقف بأبعاده دون إفراط او تفرط :55::55::55:

ربنا يخليكي ليا يا هومي بجد شهادة اعتز بيها


اه صحيح كنت هنسي .. ماله بقه سميره يا عم الحاج ؟!! دا انا جدتي اسمها سميره و لو طولت في الكلام هتجيلك بالعصايه و قد اعذر من انذر


شوفي انا بحب اسم سميرة متخفيش مش هعمل في الاسم حاجه

علي و سما .. هههههههههههه يا مساء الاستهبال و الاستفزاز .. مالهم أبطال الروايات اليومين دول واخدين كورسات مكثفة في الرخامه

هههههههه عارفين اللي مستنيهم ايه قاله نرخم من دلوقتي احسن

اه يا سيدي باباها هو هو عايز حاجه .. يا ساتر يا رب
هو أكل و بحلقه ما تشوف الشغل و تتهد شويه
هههههههههههههههههههه حلو قوي كوكتيل الصفات الي طلعته من إخوتها ده .. لكنه منفعش للأسف في النهاية .. الرخم مبطلش لحد ما اعترفت و وصل للي هو عايزه .. جررررررر انا متغاظه منه

هههههههه بس خلاها تعترف ولا لا

صحبة الأصدقاء كانت ممتعه جدا و كلها مرح و ضحك .. كانت جميله و طبيعيه جدا .. حسيت نفسي قاعده معاهم

يالا عشان متقوليش حرماكي من حاجه
:lol::lol::lol:

آه منها عزيزه دي ههههههههههههه
شنطة أسماء بتفكرني بشنطتي ههههههههههههه بتلاقي فيها حاجات غريبه جدا


ههههههه شنطة اي بنت مصرية لازم تكون فيها حاجات غريبة
:peace::peace:

خالد يشعر بأخته .. قلبه يعرف انها على قيد الحياة و لكن كيف يقنع عقله ؟ ستكون صدمة كبيره حين يعرف و لا أريد تخيل ردة فعله حينها .. بالتأكيد لن يتقبل هذا الأمر بسهوله و ستعاني العائلة شرخ جديد

هي صدمة بعقل ومش عارفة ممكن اعمل المشهد ازاي من كتر ما انا متخيله المشهد

وصال و يوسف .. القط و الفأر لكن وصال هي القط طبعا خخخخخخخخ
ايه الي حصل هنا ؟!! هو راح فين ؟ و لماذا بعد ما عرف بسفر والدها ؟
علاقه غريبه جدا بينه و بين حسين سلامه .. اذا كان انا شلة فيران بحالها بتلعب في عقلي فما بالنا بها


هههههه طب خليهم يلعبوا لان الحقيقة مش دلوقتي

عادت سميره للظهور و قد أصبحت جدة .. بالطبع سميره و زوجها يعرفون بأمر وصال .. علاقتهم المقربة يـ ليلى و كمال أكيد عارفين انها على قيد الحياة

اكيد طبعا عارفين واحتمال يكوانوا هما حلقة الوصل بس بشكل غير مباش
ر

ععععععععععععععععع خلص الفصل و لم يصل الأخوات بعد .. حتى يوسف لم يعد لييته
لم نرى ياسين و لا نهله الأحمقين .. و تركنا سما تغلي في المكتب

هيوصلوا هيوصلوا متخفيش البيت مش بعيد << نهلة وياسين مش هيظهروا بشكل مباشر الفصل الجاي بس لما يظهروا هيظهروا بكارثة

و طيعا السيد حسين لم يظهر :)

ده مبيظهرش بسهولة

لم تعطينا أي لمحه من عائلات باقي الأخوات و أدينا صابرين عليكي :)


ههههههه طب هتصبروا لحد امتى << يعني انتوا بتكلوا الاطفال الصغيرين هههههه<<

تسلم ايدك سحوره الفصل ممتـــــــــــــــــــــــع .. ممتاز و غني بالمعلومات .. عرفنا من خلاله الكثير عن حياة وصال و عائلتها

تسلم ايدك انت ع الرد الجامد ده بجد اخجلتيني

رينا يزيدك من فضله

ويزيدك معايا امين يا رب

بانتظارك دائما http://www.liilas.com/up/uploads/liilas_13304670801.gif

وانا هكون دائما في انتظارك

دمتِ بكل الحب و الود ♥ ♥ ♥
http://www.liilas.com/up/uploads/liilas_13528389383.gif

وانت كمان دمت بكل حب << وهو الكانئن اللي بتحبه اسراء هههه جميلة خالص <<

alaa7 17-11-12 09:12 PM

رد: اخوات ولكن
 
مسا الفل والورد والياسمين عليكي يا اروع سوسو

تسلم ايدك عالبارت الرائع


صحيح روايتك بتلخبط بسبب كثرة ابطالها بس اسلوبك وشرحك المريح عن كل شخصيه بيترك مجال للقارىء. ربط الخيوط ببعضها والتعرف. على داخل كل شخص شو بيحس وكيف بيفكر واللي وصلي من قراءتي لكل شخصياتك وعلى مختلف افكارهن بس بيوصلوا لمكان واحد وبيتفقوا فيه


انن كلن بيكملو بعضن رغم بعدهن وهيدا الشي بيخليهن يحسوا بالنقص ودايما باي موقف بيصير مع اي حدا فيهن بيتذكروا بعضن


حبيت شخصية كمال وموقفه من زوجته وتعلقه بوصال يلي بعده بيلاحق اخبارها وما نسيها والاتصال التليفوني اكيد كان علشانها


خالد ما نسي اخته واكيد هي ما نسيته بس بعدها عنه خلاها تحس انن تخلوا عنها بس بتوقع تصرفها هروب ما بدها تتعلق بحدا ثاني وتخسره بعدها عايشه والطفله داخلها بتذكرها بالماضي وتصرفها الاستفزازي مع يوسف طفولي جدا بيفرحها يمكن بيرجعها لطفولتها اللي انحرمت منها


ويوسف بتفاجئه دايما بتصرفاتها وهو بيحبها وبيحس بالذنب لانه مخبي عليها سر مش قادر يخبرها عنه بس خروجه بسرعه انا بعتقد ان يوسف متفق مع كمال وهو اللي بيخبره كل شي عنها وهيدا هو السر


علي وسما لايقين لبعض ومناوشاتهم مهضومه بيعرفها. وما بدو يخبرها وهي ناطره يسالها ومتغاظه حلوه تجمعهن قصة حب ناعمه


جيلان لاقت مين تخبره اسرارها وتحكيله كل شي بيصير معها وحست براحه كبيره ويسرا حبتها وارتاحتلها صداقه حلوه


والشله كتير حلوه حبيت نكتهن وهضامتهن وتعلقن ببعض وحسدتهن كتير ههههههه.


احداث حلوه مرقت بالبارت وسامحيني اذا ما علقت على كل الشخصيات بس حبيت الكل وناطره اعرف تفاصيل اكثر موفقه حبيبتي مواااااااه

الساحره الصغيره 19-11-12 08:28 PM

رد: اخوات ولكن
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alaa7 (المشاركة 3213630)
مسا الفل والورد والياسمين عليكي يا اروع سوسو

مسا النور على احلى فاتن بالمنتدى

تسلم ايدك عالبارت الرائع

انت الروعة يا حببتي

صحيح روايتك بتلخبط بسبب كثرة ابطالها بس اسلوبك وشرحك المريح عن كل شخصيه بيترك مجال للقارىء. ربط الخيوط ببعضها والتعرف. على داخل كل شخص شو بيحس وكيف بيفكر واللي وصلي من قراءتي لكل شخصياتك وعلى مختلف افكارهن بس بيوصلوا لمكان واحد وبيتفقوا فيه

ربنا يخليكي يا قمر وشكرا على اسلوب رفع المعنويات وبجد شهادك اعتز بها

انن كلن بيكملو بعضن رغم بعدهن وهيدا الشي بيخليهن يحسوا بالنقص ودايما باي موقف بيصير مع اي حدا فيهن بيتذكروا بعضن


حبيت شخصية كمال وموقفه من زوجته وتعلقه بوصال يلي بعده بيلاحق اخبارها وما نسيها والاتصال التليفوني اكيد كان علشانها

اكيد طبعا الاتصال عشانها بس الغريب ان اصحابي شايفين ان كمال مزودها حبتين ههه


خالد ما نسي اخته واكيد هي ما نسيته بس بعدها عنه خلاها تحس انن تخلوا عنها بس بتوقع تصرفها هروب ما بدها تتعلق بحدا ثاني وتخسره بعدها عايشه والطفله داخلها بتذكرها بالماضي وتصرفها الاستفزازي مع يوسف طفولي جدا بيفرحها يمكن بيرجعها لطفولتها اللي انحرمت منها

توقعاتك كلها صح ودا اللي حبيت اوضحة

ويوسف بتفاجئه دايما بتصرفاتها وهو بيحبها وبيحس بالذنب لانه مخبي عليها سر مش قادر يخبرها عنه بس خروجه بسرعه انا بعتقد ان يوسف متفق مع كمال وهو اللي بيخبره كل شي عنها وهيدا هو السر

علي وسما لايقين لبعض ومناوشاتهم مهضومه بيعرفها. وما بدو يخبرها وهي ناطره يسالها ومتغاظه حلوه تجمعهن قصة حب ناعمه

على هغير حاجات كتير في سما بس قدامه طريق طويل قوي عشان يقدر

جيلان لاقت مين تخبره اسرارها وتحكيله كل شي بيصير معها وحست براحه كبيره ويسرا حبتها وارتاحتلها صداقه حلوه

بس للاسف << روحي الطيبة اللي انت عارفاها مش هتسبهم لوحدهم ههههههه << اومال هكون ساحرة ازاي <<<

والشله كتير حلوه حبيت نكتهن وهضامتهن وتعلقن ببعض وحسدتهن كتير ههههههه.

عشان متقوليش حرماكي من حاجه بس

احداث حلوه مرقت بالبارت وسامحيني اذا ما علقت على كل الشخصيات بس حبيت الكل وناطره اعرف تفاصيل اكثر موفقه حبيبتي مواااااااه


بجد يكفيني وجودك يا فوفو والله بجد تشجيعك ليا ده انت متعرفيش بيعنيلي ايه
ربنا يخليكي ليا يا قمر
موووووووواه

قرة عين امي 20-11-12 01:06 AM

رد: اخوات ولكن
 
سوسو ايه الجمال دا ياقمر ..... تسلم يمناك على البارت الرائع
كمال
ابدعتي في رسم مشاعره والالمه ... صعب كثير تربي طفلك وتعيش معه اجمل الحظات في حياته وبعدين تفقده للابد بس انا لحد دلوقتي مش عارفة ليه هم بيقولوا انها ماتت مع ان كمال عارف انه لستها عايشة وبتتبع اخبارها اول بأول وكمان بيراقب حسين ... صح انا تعطفت معه كثير بس ياحلو خليك بعيدمن حسين ومتقربلوش والا مش حتلاقي الخير مني هههههههههه
سما وعلي
صبرت وصبرت لحد مانفجرت الان استفدت اي يابشا علي طب انا مش عارفة هو عمل فيها كدا ليه عايزها يعني تعترف بنفسها والا ليه غرض ثاني
براء وصديقاتها
احب كثير جلست الاصدقاء واكثر وحده بحبها هي اسماء دي البنت حكاية لوحدها
خالد
ااااااااااااااااااااااااااه صعبان عليا قوي دنا بكيت من قوة تأثير كلماته عليا وكنت حدخل الرواية واقوله ان احساسه بيها صحيح وانها لستها عايشة ومتزوجة ومش وخده بالها منه خالص
وصال ويوسف
ثنائي رائع بس اللي عايزة اعرفة هو وصال مابتتذكرش اخوها خالد والا بس مجاش الوقت المناسب عشان تذكره لينا يعني معقولة ماتذكروش وهو بيذكرها قوي كدا تيجي دي الزاي ... طب يوسف لمن عرف انه باباها سافر خرج فين دا حيرني كثير معه ربنا يستر ويرجع لنا سلامه سالم غانم
سميرة وندى
لساتهم عيشين على الذكرى اللي مر عليها اربعة عشر عام بس مين اللي وقف ندى ومخلهاش تكمل كلمتها انا اعتقد انه ابوها اللي هو صديق كمال لانه عارف ان وصال ماماتتش ولستها عيشة
رح نكون بنتظارك عشان نعرف
الاتصال اللي جاء كمال من مين ويتعلق بمين
خالد راح يعرف بمكان وصال والا لا وهي تتذكره والا لا
اي اللي بيحصل مع سما وعلي بعد مانفجرت فيه
يوسف راح وين
مين اللي وقف ندي تكمل كلمتها
عشان كذا ماتتاخريش علينا ياجميل انت
ودمتي بالف خير
المحبة اسماء

الساحره الصغيره 22-11-12 12:52 AM

رد: اخوات ولكن
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قرة عين امي (المشاركة 3214700)
سوسو ايه الجمال دا ياقمر ..... تسلم يمناك على البارت الرائع

ربنا يخليكي يا سوسو ع الدخلة دي << واسلوب رفع المعنويات ده <<<

كمال
ابدعتي في رسم مشاعره والالمه ... صعب كثير تربي طفلك وتعيش معه اجمل الحظات في حياته وبعدين تفقده للابد بس انا لحد دلوقتي مش عارفة ليه هم بيقولوا انها ماتت مع ان كمال عارف انه لستها عايشة وبتتبع اخبارها اول بأول وكمان بيراقب حسين ... صح انا تعطفت معه كثير بس ياحلو خليك بعيدمن حسين ومتقربلوش والا مش حتلاقي الخير مني هههههههههه

ههههههه خلاص انا هقوله يبعد عن حسين متخفيش << مش بقولك هضمك للفرقه الساحرات الطيبات << هههههههه


سما وعلي
صبرت وصبرت لحد مانفجرت الان استفدت اي يابشا علي طب انا مش عارفة هو عمل فيها كدا ليه عايزها يعني تعترف بنفسها والا ليه غرض ثاني

استفاد انها اعترفت وقالت اسم ابوها ..... تفتكري ليه غرض تاني انت شايفه كده يا عني يا اختي هههههه

براء وصديقاتها
احب كثير جلست الاصدقاء واكثر وحده بحبها هي اسماء دي البنت حكاية لوحدها

هههههههه اسماء هتلعب دور مهم جداااااا في حياة براء <<< بس خلوا بالكوا ان الفصول الولنيه فيها ضحك عشان متظلمونيش بعد كده هههه <<< وتقولا انا مش طيبة ههه

خالد
ااااااااااااااااااااااااااه صعبان عليا قوي دنا بكيت من قوة تأثير كلماته عليا وكنت حدخل الرواية واقوله ان احساسه بيها صحيح وانها لستها عايشة ومتزوجة ومش وخده بالها منه خالص

هههههههه كنت دخلتي يا راجل بس مين قال ان وصال مش حاسه بيه

وصال ويوسف
ثنائي رائع بس اللي عايزة اعرفة هو وصال مابتتذكرش اخوها خالد والا بس مجاش الوقت المناسب عشان تذكره لينا يعني معقولة ماتذكروش وهو بيذكرها قوي كدا تيجي دي الزاي ... طب يوسف لمن عرف انه باباها سافر خرج فين دا حيرني كثير معه ربنا يستر ويرجع لنا سلامه سالم غانم

ثنائي رائع ومتتعلقوش بيه قوي <<<< بحذركوا تاني عشان متقولوش مقلتش ههه <<<< هو لسه مجاش المشهد المناسب عشان ابين احساس وصال ومتخفيش قريب
طب يوسف لما عرف مش هقولك راح فين غلاسه << كيفي كده ههههه <<


سميرة وندى
لساتهم عيشين على الذكرى اللي مر عليها اربعة عشر عام بس مين اللي وقف ندى ومخلهاش تكمل كلمتها انا اعتقد انه ابوها اللي هو صديق كمال لانه عارف ان وصال ماماتتش ولستها عيشة
رح نكون بنتظارك عشان نعرف

وانا مش هتأخر باذن الله

الاتصال اللي جاء كمال من مين ويتعلق بمين
خالد راح يعرف بمكان وصال والا لا وهي تتذكره والا لا
اي اللي بيحصل مع سما وعلي بعد مانفجرت فيه
يوسف راح وين
مين اللي وقف ندي تكمل كلمتها
عشان كذا ماتتاخريش علينا ياجميل انت

كل حاجه هتعرفيها وان شاء الله مش هتأخر

ودمتي بالف خير
المحبة اسماء

ربنا يخليكي ليا يا سوسو يا رب على تعليقك التحفه ده واسعدني وجودك جدااااااااا تسلميلي يا قمر
:dancingmonkeyff8::dancingmonkeyff8:

الساحره الصغيره 22-11-12 01:10 AM

رد: اخوات ولكن
 
سوري ع التاخير

سوري كامن اني ملتزمتش بالمعاد اللي المفروض كنت انزل فيه الفصل بس انا مش مقتنعة بالشخبطة اللي كتباها المرة دي << هو انا اصلا حاسة اني بشخبط على طول بس الفصل ده حساه نقش فراخ <<<
وبجد حاسه اني مش عارفه اكتب حاجه اصلا << ده على اساس اللي قبل كده اسمهم كتابة ههههههه<<:lol::lol:

ان شاء الله مش هطول هحاول انزل الفصل في اقرب وقت

بعتذر مرة تانيه على تاخيري
:8_4_134::8_4_134:

حياة12 22-11-12 02:39 AM

رد: اخوات ولكن
 
سحووووووووورتى

و لا يهمك يا قمراية خدى وقتك احنا مستنيك

و على فكرة بقى انا عجبانى جداااااااااااا روايتك و الله قال شخبة قال امشة من قدامى بدل ما احدفك بحاجة تكسر لك الشاشة :YkE04454:

ربنا معاكى يا سوسو :))

مستنينك يا جميل

موووووووووووووووووووووواه

الساحره الصغيره 26-11-12 06:54 PM

رد: اخوات ولكن
 
انا جيت << بس مش دلوقتي بعد ساعة بالكتير من دلوقتي هتلاقوا الفصل الجديد <<


اسراء يا حببتي ربنا يخليكي ليا ولمصر ولرفع المعنويات << مشكورة كتير على اسلوب رفع المعنويات ده <<

وان شاء الله مش هتأخر عن 8

الساحره الصغيره 26-11-12 08:30 PM

رد: اخوات ولكن
 
الفصل السابع عشر


عندما تجد نفسك امام طريقين لا ثالث لهم ...

لا تعرف اي طريق عليك الاختار ..

لا تعرف اي قرار سيكون الافضل ...

عندما تجد نفسك حائر بين حلين اما .. او

ويجب عليك ان تختار ......


بخطوات تجبر الحاضارين على الوقوف ، بخطوات يملئها الثقة ، خطوات ليست بحاجه لتُعرف عن ماهية صاحبها ، بخطوات مهيبه جريئة غاضبة كانت تقطع الصمت من حولها
خطوات المراة الحديدة كما اطلق عليها الجميع خطوات امرأة لا تعرف للعودة طريق ، امرأة لم تختار طريقها بارادتها بل اخُتير لها لتسير فيه ..

سناء : ايمان في اي اجتماعات تاني انهارده
ايمان : لا ــ ياــفندم مفيش اــي اــجتمــاعات تاني انهارده

تلعثمت يمكن اخطئت ربما ولا عجب في هذا فمن يقف امام امرأة كهذه فلابد ان يخطئ وان ينسى اي حرف باي لغة كان

تابعت سيرها لتسرع ايمان بتتبع خطاها وهي تقول بصوت اقرب للهمس

ايمان : استاذ اشرف اتصل بحضرتك وانتي في الاجتماع

توقفت للثانية لتتابع بعدها وكانها لم تسمع اي شيء لتهتف بنبرتها المعتادة

سناء : ايمان عيزاكي تجمعلي اي حاجه عن شركات السلامة للمقولات والتصاميم اي حاجه بمعنى اي حاجه مفهوم
.... اه صح واجمعيلي كل رؤساء الادارة بكرة الساعة 9

دخلت مكتبها بهيبتها المعتاده لتجلس خلف المكتب بكل ثقة فهي فعلت ما عليها اعطت الااوامر وعلى الجميع ان يطيع

ايمان : اي اوامر تانيه يا فندم

رفعت انظارها لتلك الواقفة امامها تلك الفتاة التي تبلغ جزء لا باس به من الجمال ، لتلك الواضح على ملامحها الخوف

لست بحاجه الى ان تكون عبقري لتعرف ان تلك الفتاة وصلت من الخوف مبتغاه
ربما تكون اشفقت عليها لهذا جعلتها ترحل وربما تكون فعلا ليست بحاجه اليها لهذا جعلتها ترحل

لم تنبس ببنت شفاه كل ما فعلته انها اعادت انظارها الى الاوراق التي امامها لتفهم الرسالة بترحل بهدوء

اسرعت في خطواتها بالخروج وهي لا تصدق انها ستخرج من عرين الاسد حيه ، لا تصدق انها ستختفي من امام هذه المرأة دون اي اضرار تذكر ، امسكت بمقبض الباب و..

سسناء : ايمااااااااااان

توقفت عن الحركة بل كل شيء من حولها توقف بدوره عن الحركة لتدير ظهرها ببطئ لتواجهها

سناء ( بنرة حاده ) : افتكر كنت طلبت منك تكلمي د\ عزت قبل الاجتماع

ايمان : حصل يا فندم . الدكتور مسافر بقاله 3 ايم وهيرجع اخر الاسبوع

سناء ( بسخريه واضحة وهي ترفع حاجبها الايسر ): وليه مقولتليش اول ما دخلت

ايمان ( وانظارها موجهه الارض ) : اسفة يا فندم
سناء : تقدري تروحي وياريت مسمعش كلمة اسفة تاني << انت عارفه اني بكرها اوي

لم تجيب باي كلمة رحلت دون ان تجيب ، رحلت بصمت كالذي دخلت به
رحلت بعد ان كانت قد انهت من قراءة كل الادعية التي تحفظها

اما بالداخل بمجرد ان رحلت تلك الايمان امسكت هاتفها بعد ان تخلت عن تلك الشخصية التي تلازمها منذ وفاة زوجها ضغطت على زر الاتصال وابتسامة ام لا تعرف للقسوة طريق تزين وجهها لتزداد تلك الابتسامة عندما يصل لمسامعها هذا الصوت الذي تعشقة

معتز : السلام عليكوا يا احلى ام في الدنيا
سناء : هههههه

نسيت او ربما تكون تناست كل همومها في تلك اللحظه ، لتتعالى ضحكاتها وليمنع وصولها للخارج تلك الجدران

****************************


ندى : الكيكة اللي يتحبها وصال معقولة 14 سنة ومنستيش

سميرة : مفيش حد بينسى بنته

ندى : بس وصال ما........

لم تكمل جملتها للصوت الذي نهرها من خلفها موقفا اياها

...... : نداااااااااااااااااااا

اغلقت عينيها وهي تجز على اسنانها لتدير ظهرها ببطي وهي تفتح عينيها وتبتسم ابتسامة حمقاء

ندا : كنت هقول وصال مش موجوده
رفع حاجب واحد دليل على عدم اقتناعة فهو يعلم جيدا ما كانت على وشك قوله
يحى : بحسب
لم يكفي حديثة بسبب ذلك الكائن الذي اندفع نحوة وهو يهتف << خالو يحي <<
حملها وهو يقبل وجنتيها ليقول بنبرة دافئة << اخبار حبيبة خالو ايه انهارده
امسكت بوجهة بين يديها وهي تقول بطرقتها المحببه للجميع << انا تويسة بص بقيت تبيرة ازاى

انزلها ارضا لتسرع الى عند الباب وتشير الى علامة طولها << سوفت بقيت تبيرة ازاي <<
حملها مرة اخرى وهو يضحك ويقزها عاليا لتصرخ هي ضاحكة طالبه بالمزيد

تعالت ضحكات الجميع ليغطوا على صوت الذكريات الخفي الذي يطالب بالخروج

يحي : ازيك يا ماما << انحنى ليقبل رأسها<< اخدي الدوا بتاعك

سميرة : الحمد لله يا حبيبي اخده

ندا : يحيى هو فين حسام

حسام : انا هنا ... عارف عارف اني وحشتكوا عشان كده بتسألو عني

اسرعت الطفلة للارتماء بين احضانة ليحملها هو الاخر ويقفزها عاليا بدوره وكالعادة لا تطلبه بالتوقف بل تطلب بالمزيد ان يرفعها الى اعلى

حسام : ازيك يا ماما سميرة
سميرة : انا الحمد لله يا حبيبي كويسة .. انت اخبارك ايه واخبار الكليه معاك

حسام : انا الحمد لله كويس والكلية انت عارفاني شاطر

اشرق وجهة سميرة بابتسامة تحمل الكثير والكثير من المعاني وهي تقول بنبرة سخرية

سميرة : عارفه يا حبيبي انت اد ايه شاطر وان لولا دعايا انا وامك مكنتش نجحت السنة دي اصلا

حسام : ههههههههه عيبك انك فهماني غلط << ادار ظهره ليواجه تلك الوقفة هناك << اه صح يا ندوش مماما كانت عيزاكي

شهقت ندا جعلت جميع الانظار تتجه لها : ماما كانت عايزه ملح

حسام : ههههه طب روحي روحي كده او كده الاكل اتحرق ، المهم انتوا عنديكوا غدا

سميرة : هههه عندنا نص ساعة وهيكون جاهز

ابتعدت ندا وهي تهتف : متكلوش من غيري

عندما لا تختار الطريق فهناك من يختار نيابة عنك

وعليك ان تقبل باختياره

ان تنسى او تتناسى الماضي ..

ان تعيش الواقع كما هو حتى تصل لنهاية الطريق


*********************************

يسرا : وبس يا ستي لفيت لقتلك وحدة زي القمر طول بعرض شعرها ناعم مزة من الاخر يعني وبتسألني << انت يسرا الخيام << قلتلها ايوه انا وصوتها يحسسك ان اللي قدامك دي ارق بنت في اسكنريه وبتقولي بكل رقة انت اخت وليد ههههههههه

جيلان : اول مرة تشوفيها

يسرا : اول مرة في حياتي اشوفها هي يدوب نطقت اسم وليد وانا قلت في سري مين طفى النور ههههههههه

جيلان : ههههههه وعملتي ايه

يسرا: هعمل ايه وحده جاية بتسالني انت يسرا الخيام اخت وليد الخيام هقولها تشابه اسماء يعني ههههههه طبعا قلتلها ايوه انا

جيلان : وبعدين

يسرا : فجأه لقيتها بتقولي الف سلامة عليكيي ومبروك نجاح العملية والحمد الله انها نجحت بجد كان نفسي اسالها انت فين الزرار اللي بيوقفك ههههه
والمصيبة انها كانت متأثره قوي

جيلان : ههههههه انت فظيعة

يسرا : حكتلي قصة طويلة عريضة كل اللي فهمته ان وليد مفهمها اني كنت بعمل عملية في المانيا وفضلت هناك 3 شهور عشان كده مكنش بيكلمها

جيلان : واكيد طبعا ضيعتي الدنيا

يسرا : ههههه طبعاا يا حببتي عملتلك نفسي رقيقة اشمعنا هي وقلتلها سوري بس انا مسافرتش المانيا بقالي 3 سنين

جيلان : هههههههه الله يرحمها اكيد البنت ماتت

يسرا : هههههههههه تقريبا انا نطقت 3 سنين من هنا ودي وشها جاب ال 12 لون اللي اعرفهم وانا اختفيت من قدامها كنت خايفه للتحول <<سوكا <<
جيلان : هههههههه اخوكي ده مصيبة

يسرا : هههه ده غير البنت الل...........

توقف الحديث الشيق عن معجبات اخيها بسبب رنين هاتفها

يسرا : لحظة يا جيجي هرد على يارا

لتضغط الزر الاخضر وابتسامتها تزداد شيئا فشييا

يسرا : اهلا اهلا بعالم سمسم

يارا : .............

يسرا : ليه مسافره فين
........................
يسرا : مطار القاهرة !!!
......................
يسرا طب خلاص ماشي برحتك انا هحصلك ع البيت
..................
يسرا : خلاص ماشي نتقابل هناك مش هتأخر بأذن الله
............
ـ سلام

اختفت ابتسامتها تماما وكأنها لم يكن لها وجود من الاساس وجميع علامات القلق تقاسمت ملامح وجهها

جيلان : خير في ايه

يسرا : يا رب يكون خير يارا جت القاهرة بالطيارة وده ما يدلش انه خير قوي

جيلان : !!!!!!!!!!
يسرا : ربنا يستر .. المهم انا لازم امشي دلوقتي عايزه حاجه

جيلان : لا انا كمان همشي

اسرعت يسرا بالابتعاد بعد ان حملت حقيبتها وهاتفها من فوق الطاولة وهي تهتف << هكلمك باليل يلا سلام

جيلان : سلام

عندما تختار فعليك ان تتحمل عواقب اختيارك .....

عليك ان تتوقع الاسوء دائما حتى يكون السئ هو افضل ما يحدث لك ....

عندما تختار فلا تتسائل ابدا ان كنت اجدت الاختيار ..
..


***********************


معتز : عموري مالك فيه ايه ؟ !!

قالها رغم انه يعلم الاجابة جيدا يعلم ما يقلق اخيه فعمر اخيه قبل ان يكون ابن خالته

عمر : عموري !!! ( قالها باستنكار ) ممكن تبطل تدلع اي حد تاني في حياتك هههههه

معتز : ده جزاتي ان سيبت طبور البنات الي كان ماشي ورايا وجيت عشان اشوف مالك

عمر : هههههه طابور البنات ... يلا انت احمد ربك ان امك عارفاك اصلا .. يابابا انت البنت الوحيدة اللي تعرفها في حياتك الشغاله اللي بتجي عندكوا كل جمعة ده على اعتبار ان دي بنت هههههههه

معتز : انا عارف انك غيران مني بس اعمل قدري ...المهم دلوقتي مالك

عمر :مفيش بس بابا اختفى تاني .. ومش عارف اعمل ايه وانه بيجوز دي مش دخله دماغي

معتز : طب ما تسأل من غير ما ياخد باله

عمر : هسأل مين ؟ وبعدين انت فاكر بابا عمل ايه اخر مرة لما سألت عليه عليه

معتز : خلاص دور انت بنفسك

عمر: ملقتش اي حاجه في البيت ولا عرفت افتح اي خزنة من بتوعوا والمكتب دخلته اكتر من مرة ونفس الحكاية ابيض يا ورد

معتز ( باسلوبة المعتاد وابتسامتة التي لا تختفي رغم مرضه ): يمكن يلا ابوك عميل سري ههههه

عمر( وهو يمثل الرحيل ) : شوف احنا نقطع علاقتنا ببعض احسن

معتز : هههههه خلاص خلاص مش هفكر تاني بس اخر محاولة بجد ولازم تديني فرصتي

عمر : اتحفني

معتز : يمكن ابوك رئيس عصابة وبيخطط لعمليات ارهابية

عمر : رئيس عصابة وعمليات ارهابية .. معتز يا حبيبي بطل تفكر عشان خاطري بطل تفكر ، انا خايف عليك يحصلك حاجه لو شغلت مخك اكتر من كده ههههه

معتز : هههههه

كلاهما على يقين بان ان كل واحد منهم يحاول اخراج الاخر من حالة الاكتئاب الملمه به وكلاهما يدرك ان الاكتئاب لن يرحل عنهم بسهوله

معتز: امي عازماك على العشا انهارده

عمر : مش هينفع انهارده رايحين عند وصال

معتز : ماشي براحتك بس اعمل حسابك لو مجتش هتبقى جنت مراكش على نفسها هههه

عمر: ههههه انت اطلع منها وانا هتصرف انا وخالتي ( ليتابع بجديه ) بس حسك عينك تقولها ان بابا مسافر ( ليكمل بطريقة السخريع المحببه لكلاهما ) انت عارف امك بتحب ابويا اد ايه هههه

معتز : ههههههه ات هتقولي ده انا خايف ابويك يحصلوا حاجه من كتر ما امي بتحبه ههههههه

تعالت ضحكاتي انا ومعتز معا ليقطع وصلت الضحك هذه تلك الفتاه التي اقتربت ببطئ وهي تبتسم

....... : صباح الخير يا عمر صباح الخير يا معتز

معتز : ــــــ

كالعاده معتز نسيا الثمانية والعشرون حرف لاسرع انا بالاجابة

عمر : صباح الخير يا سارة

معتز : صباح الخير يا سارة

واخيرا فاق معتز من سرحانه حمدا لله انه تذكر الاحرف الان
ابتسمت سارة وهي تنظر الى تلك الواقفة خلفها تلك التي جعلتني اقف دون وعي مني ، تلك التي جعلتني اتذكر برائتي
وكيف لا وهي تملك ملامح براء ، ربما لا تشبه براء ولكنها تمتلك بعض من ملامحها لا يمكن ان اخطئ ، وكيف اخطئ وهذه الواقفه خلفها تشبه احدى اميرات قلبي
افقت من شرودي على صوت سارة وهي تشير اليها
سارة : تعالي يا ميادة ... سوري نسيت اعرفكوا على ميادة
عمر : هي معانا في الكليه
سارة : لا دي جران تيته فوزيه بس جبتها معايا الكلية ( نظرت الى ميادة لتبدء بالحلقة الاخرى من التعارف وهي تشير الينا

سارة : عمر اعرفه من قبل ما ادخل اولى ابتدائى حتى ومعتز ابن خالته

مياده : صباح الخير

عمر : صباح النور

استمر الحوار بيننا تقريبا خمس دقائق ، للحظه تصورت ان براء هي من تتحدث امامي نهرت نفسي على تلك الافكار فهذه ليست براء ولا يعقل ان تمت لبراء بصله

سارة : يلا عن اذنكوا ( لتتابع بعد ان ابتعدت بطريقتها المعتاده ) عمر سلملي على وصال وقولها كل سنة وهي طيبة

عمر : ديما فضحاني هههههههه

ابتعدت سارة وتلك المياده معها ، اعرف سارة منذ زمن بعيد اعرفها منذ طفولتي فهي ومعتز الشيئان الذان لم يتغيرا على مدى سنوات عمري

سارة هي الفتاة الوحيده التي اتحدث معها بل هي الفتاه الوحيده التي اعرفها من الاساس هي الوحيده التي رأت حنان سما وجنون وصال وغرورجيلان واهتمام ريناد وهدوء براء
لهذا السبب انا لا أرى سارة صديقة وحسب بل أراها الفتاة السادسة لعائلتي
عن طريقي تعرف معتز عليها وعن طريقي احبها معتز وعن طريقي ايضا يتعذب معتز كلما رأها ، هي ببساطه تشبه اخوتي ربما لهذا السبب استمرت صداقتي الى الان
لن اشغل تفكيري بسبب استمرار تلك الصداقة الى الان ، فحاليا ابي قد احتل تفكيري باكمله وابي لوحده يكفي

نظرت الى معتز الجالس بجانبي بجسده فقط لان عقله قدذهب في رحله بعيده جدا ولن استطيع الالحاق به الان

**********************
خالد : انا ليه عيني مس زرقة زي عين وصال يا ماما سميرة

لتقف طفلة ويتناثر شعرها الطويل على اكتافها وهي تمسك باحد المكعبات وتهتف بنبرة شماته واضحة : عسان انا صلا احلى منك يا بابا

لترفع انظارها الى تلك المرأة التي تجلس امامها وهي تحضن يحيى النائم منذ ساعة تقريبا
مس كده يا ماما سميرة مش انا احلى منه <<

تعالت ضحكات سميرة لتقول من بينها << انتو الاتنين حلوين وبعدين يا خالد ياحبيبي انت لون عينك حلوة

خالد : مليس دعوه انا عايز لون عيني ازرق زي ماما ووصال

تعالت ضحكات ثلاثة نساء يجلسن بجانب بعضهن البعضن ثلاثة لا تربط بينهم سوا الجيرة والصداقة

؛
؛
؛

يوسف : وصال انا جيت

اعادت للواقع وهي تنهي بيديها دمعة تسللت بعيدا عن ابناء جنسها
لتنهي بيديها دمعة كل ذنبها انها فرت من عينها
لتضع العدسة الاخرى وهي تجيب بصوت حاولت ان يبدو طبيعي
وصال : انا هنا يا يوسف

اسرعت لتستقبل يوسف وهي تمسح عينها

يوسف ( بقلق واضح ) : مال عينك

وصال : مفيش بس < اللنزيز< حرقتها شويه

اقترب منها ليحيط خصرها بيده وبنبرة اقل حده : احنا مش اتفقنا مفيش عدسات تاني وبعدين لون عينك تحفه مش محتاج عدسات

وصال ( بابتسامة وببرود شدشد ) : ولون العدسات اللي حطاها احلى وبعدين انا مبحبش اللون الازرق

ابتعدت عنه متجاهله تلك الدهشه التي تعلو ملامحه قاصده المطبخ وهي تهتف
ـ عمر كلمني من شويه وقال هيطلع بعد نص ساعة يعني على 6 هيكون هنا .... وسما ونهلة طلعوا من خمس دقايق تقريبا ونور قالت هتيجي الساعة 7 .. انت كلمت ياسين مش كده

يوسف : ايوه كلمته وقال فرصه يبارك لنا بالمرة وهيجي تقريبا على 7 ونص 8 بالكتير

وصال : طب كويس << خرجت لتقف على اول المطبخ لتتابع حديثها بنبرة مختلفه << اه صحيح هو انت رحت فين من شويه

يوسف : انا !!

وصال : ايوه انت لما خرجت بسرعة رحت فين

يوسف : اه ... لما خرجت ... هكون رحت فين رحت الشركة كان فيه ورق مهم لازم اخفيه

وصال : الشركة

قالتها بهمس فهي لم تقتنع مطلقا بهذه الحجه وبطبيعتها فهي ليست فضوليه او لنقل انها تخلت عن هذه الصفة منذ زمن بعيد


******************

يسرا : يااارا انا جيت

وضعت مفاتيحها عل تلك الطاولة التي بجانب الباب ليصل الى مسامعها صوت يارا وهي تهتف

يارا : انا في الصالة يا يسرا تعالي

لتتابع سيرها بخطوات بطيئه متردده خطوات لا تبدوا للناظرين خطوات جعلت تلك الواقفة هناك امام النافذه ان تدير ظهرها ببطئ لتلك التي تدعي انها تسير

يارا : اخبارك يا يسرتي

قالتها وهي تستقبلها في منتصف الصالة لتحتضنها وتريحها من تمثيل السير هذا ولتكفيها عن متابعته

يسرا ( بصوت الى حد ما طبيعي ) : انا الحمد لله .. انت اخبارك ايه

قالتها وهي تلقي بنفسها على تلك الكنبه التي تحتل احد اركان الغرفه واقرب شيء اليها

يارا : الحمد لله كل حاجه ماشيه تمام وماما صحتتها كويسة وكل يوم بتسال عليكي

ادعت عدم فهم تلك الرسالة التي تحملها حروف تؤمها لتقول بابتسامه تخفي بها توترها
ـ الحمد لله .. يارب ديما احسن

يارا : يارب ديما احسن ... بس الغريب ان ماما صدفه مش كده

يسرا ( بنفاذ صبر ) : يارا قولي الكلاماللي عندك وريحيني

يارا : الكلام عندك انتي يا يسرا ... قوليلي بجد ايه اللي خلاكي تسيبي جامعة الاسكنريه وتيجي هنا

يسرا ( بتوتر عجزت عن اخفائه ) : ما انت عارفه السبب قولته اكتر من مرة

يارا : السبب ده انا عارفاه انا السبب الحقيقي

يسرا : يارا واضح ان السفر اثر على دماغك يعني هيكون ايه السبب وبعدين انت جايه طيران عشان خاطر السؤال ده
كنت قولتيه في التلفون وكنت هجوبك عليه

يارا ( ببرود تام ) : عارفه انك لما تتوتري بتكلمي كتير وانا مش عايزه الكتير ده انا عايزه اعرف بس السبب

يسرا : يعني السبب هيكون ايه يعني يارا بليز بطلي الطريقة دي

يارا : يعني جايه تدوري على حد مثلا

لتنهض يسرا وقد تخلت عن اعصابها كلها وهي تهتف : طب واضح انك عارفه مش محتاجه ان اقولك

لتقترب يارا وتقول بنفس نبرة برودها : وانا عايزه اسمع تاني ليه اصريتي على القاهرة

لتصرخ يسرا قائله : عشان ادور على ريناد الله يرحمها << لتتابع بنبرة اقرب للسخريه << والرحمة تجوز ع الحي والميت
عشان ادور على ريناد عشان ادور على بنت عمتي

عندما تختار الطريق فلا تنظر للخلف .. لانك لن تستطيع العوده اليه

عندما تختار الطريق فلا تفكر في الطريق الاخر .. لانك اصبحت بعيدا عنه


*********************

انتهى الفصل السابع عشر

حياة12 26-11-12 09:49 PM

رد: اخوات ولكن
 
سحوووووووووووووووورتى بارت رااااااااااااااااااائع تسلم ايديكى موتينى من الضحك هههههههههههههه
:55: :55: :55: :55: :55: :55:

وااااااااااو المرأة الحديدية حلووووة اووى شخصية سناء دى عجبتنى سيدة اعمال من الدرجة الاولى لكن فى نفس الوقت ام حنونة :)
بس شركة السلامة؟؟ دى بتاعة حسين بتاعنا صح؟؟ لييييييييييه؟ عايزاه فى ايه؟
ابنها معتز صاحب عمر صح؟؟ طب ايه صلتها بحسين كده؟؟

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هههههههه
يانهار الواااااااان يسرا دى تحــــــــــــــــــــفة مش معقوووووووووووووول ابدااااااا موتيتنى من الضحك و هى بتحكى مغامرات اخوها اعتقد ان ممكن يكون فى وليد و جيلان؟؟

هههههههههههههههه ارق بنت فى اسكندرية دى اكيد ماشفتنيش خخخخخخخخخخخخخخ
لا و احلى حاجة انها متأثرة اوووى
خساااااااااارة كان نفسى اشوف حتعمل ايه فى وليد هههههههههههههه الله يرحمه كنت فاكرة ممكن يتجوز جيلان اخر الرواية :(

مممم يارا؟!!! شكل فى مشكلة ف الطريق


"عمورى" مش عجبك فى ايه بقه يا سى عمر ؟

ههههههههههههه لا معتز ده تحفة الحوار بتاعهم يجنن .. بجد دمك خفيف جدااااااااااااااا

اووووووووووووووه ميادة جت هييييييييييييه هييييييييييييييييييييييه
:dancingmonkeyff8: :dancingmonkeyff8: :dancingmonkeyff8: :dancingmonkeyff8:

ايوووووووون يا عمر ركززززززز هى شبه براء عشان تبقى بنت خالها :wookie:

بس تعالى هنا يا سحورة هو معتز مريض عنده اييييييه؟ هه؟؟ احنا فينا من كده؟ :((
عارفة لو جيتى جنبه انتى حرة و قد اعذر من انذر

عائلة سميرة رااااائعة و دافئة الجميل ان الجميع فاكر وصال :)
و بينى و بينك شخصية زى وصال متتنساش
و كمان عينيها زرقا و انتى عارفة طبعا ان العيون الملونة فى مصر نادرة :peace:
لكن واضح انها بتكره لون عينيها لانه بيفكرها بوالدتها اللى سابتها
مممممم مش عارفة يا سحورتى مش مرتاحة حاسة انك ناوية على مصيبة كبيرة
وصال مسألتش يوسف ؟؟ هل لانها زهقت من كتر ما بتسأل و مفيش اجابات و لا لان الاجابات ممكن تكون مؤلمة او لاسباب اخرى ....

حسام ده بقه تحفة ..... لا عجبنى انه واثق انهم افتقدوه و كمان الاكل اتحرق!!
استغفر الله العظيم شكله متعود ياكل عند سميرة هههههههههه

ندى؟؟ شكلها مش بتحب وصال ؟؟ غيرة مثلا؟؟

"ريناد الله يرحمها؟!!!!!!!!!"
:eek: :eek: :eek:

اوووووووووووبس ده كده الموضوع كبر اووى
يعنى يسرا اتصاحبت على جيلان عشان ريناد ... اعتقد ان جيلان مش حتتقبل موضوع ان يسرا الصديقة الوحيدة لها اتعرفت عليها عشان تقرب من بنت عمتها "ريناد"!!!

الله يرحمها؟!!!
لييييييييييييييه؟!!!!!!


رووووووووووووووووووعة يا سحورتى استمتعت بالفصل جداااااااااااااااااااا

مستنياكى على ناااااااااار فى الفصل القادم :) : )

مووووووووووووووووووووووه

حسن الخلق 26-11-12 10:31 PM

رد: اخوات ولكن
 
http://www.liilas.com/up/uploads/liilas_13528389382.gif

السلام عليكم و رحمة الله

مرحبا سحوره .. يا ترى موعدنا هذا تبع أي كوكب ؟ بس عشان أثبته عندي تبع الدورة الفلكية للفصول خخخخخخخخخخخخ

مالها الست سناء دي داخله فينا شمال كدا ؟ المسكينه ايمان كانت هتروح فيها لو ندهت اسمها مره تانيه خخخخخخخخخخخخخ
ما هي حلوه و بنعرف تضحك اهيه منشفاها عليهم ليه بقه ؟ تبقى خالة عمر صح ؟
طبيعي إنها تكره حسين عشان أختها و ربما هناك سبب آخر ، لكن شعورها تجاهه طبيعي

عند السيده سميره وصال لا زالت قاسم مشترك رغم الغياب ، الصلة بين العائلتين لم تنقطع و حلو جدا الجو العام بينهم

عرفنا أكثر عن عائلة يسرا ، أخوها وليد دا تحفه هههههههههههه ، لكن مجيء يارا خلفه أشياء

عمر و معتز الجو أكثر مرح رغم التوتر الذي يكتسح الاثنين و هذا كان واضح جدا رغم ادعائهم ، دخلت ميادة الصورة امممممم أكيد تشبه براء ما هي بنت خالها و اسمها على اسم والدتها
اممم معتز مريض ؟ ليه بعد الشر عنه ، واضح حبه لساره لكن يا ترى ارتباكه قدامها راجع لمرضه و لا لطبيعته
عايزه اعرف طبيعة مرضه عشان أقيم موقفه

لا أظن أن والدهم يتزوج كلما اختفى ، هناك شيء مريب يخص هذا الرجل ، قد يكون مريض و فترات اختفائه يكون محجوز بأحد المشافي و هو لا يريد لاحد ان يعلم لذلك حرص أن يجمع أولاده مع بعض رغم أن حياتهم لم يكن مثالية ، و اعتقد يوسف يعرف و ذهب إليه لما خرج فجاه


شوفي على الرغم من تعاطفي الكامل مع إحساس وصال و تقديري لظروفها لكن لازم اشتمها ، حد يبقى عيونه زرقا و يغطيها عععععععععععععع
طبعا أنا معها إن يوسف كذاب و لكن هي عارفه إنها مهما سالت لن تحصل على شيء .

و أدي مفاجأة جديدة انتبهت في الفصل إلي فات أن يسرا أتغيرت لما جيلان تكلمت عن ريناد
إذن هي ابنة عمتها و تبحث عنها .. و لسه يا ما هيطلع أقارب خخخخخخخخخخ
لكن هذا يعد ضربه جديدة لجيلان التي تعتبرها صديقتها الوحيدة و ائتمنتها على أسرارها دونا عن غيرها ، لن تسامحها إذا عرفت إنها استخدمتها كوبري للوصول لريناد
المشكلة انه عندنا 6 اخوات و كل واحد منهم له عائلة أم مختلفة يعني لسه بدري

ايه ده الفصل خلص دلوقت و هما على وصول عند وصال ؟ سحوره ليه فيس الساحرة الشريرة ده ما كنا كويسين و الفصل ماشي زيا لسكينه في الحلاوه :)

ماشي يا ستي هننتظر بس حركي بلورتك السحرية كدا و شوفي لنا الفصل القادم ميعاده متى ؟

تسلم ايدك سحوره الفصل جميييل و كالعادة فيه معلومات جديدة
رينا يزيدك من فضله

بانتظارك دائما http://www.liilas.com/up/uploads/liilas_13304670801.gif

دمتِ بكل الحب و الود ♥ ♥ ♥

http://www.liilas.com/up/uploads/liilas_13528389383.gif

حياة12 26-11-12 10:45 PM

رد: اخوات ولكن
 
ممممممممم طيب سناء خالة عمر عايزة تدمر حسين ليه؟
و لا يمكن مش عايزة تدمره بس .... لا بقى هى مش داخلة فى دماغى ان لها اهداف نبيلة من موضوع بحثها عن كل صغيرة و كبيرة عن شركاته ؟؟؟؟؟؟


الساحره الصغيره 27-11-12 12:43 PM

رد: اخوات ولكن
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حياة12 (المشاركة 3221861)
سحوووووووووووووووورتى بارت رااااااااااااااااااائع تسلم ايديكى موتينى من الضحك هههههههههههههه
:55: :55: :55: :55: :55: :55:

ربنا يخليكي ليا يا اسراء باسلوب رفع المعنويات بتاعك ده

وااااااااااو المرأة الحديدية حلووووة اووى شخصية سناء دى عجبتنى سيدة اعمال من الدرجة الاولى لكن فى نفس الوقت ام حنونة :)

وهو ده المطلوب اثباته

بس شركة السلامة؟؟ دى بتاعة حسين بتاعنا صح؟؟ لييييييييييه؟ عايزاه فى ايه؟
ابنها معتز صاحب عمر صح؟؟ طب ايه صلتها بحسين كده؟؟

يا صابح الزهايمر << سناء تكون خالة عمر ومعتز ابن خالته << ارجعي لاخر حته في الفصل 13 << وحسين هو حسين بتاعنا

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هههههههه
يانهار الواااااااان يسرا دى تحــــــــــــــــــــفة مش معقوووووووووووووول ابدااااااا موتيتنى من الضحك و هى بتحكى مغامرات اخوها اعتقد ان ممكن يكون فى وليد و جيلان؟؟

هههههههههههههههه ارق بنت فى اسكندرية دى اكيد ماشفتنيش خخخخخخخخخخخخخخ
لا و احلى حاجة انها متأثرة اوووى


هههههههه يا خسارة يسرا متعرفكيش << انت هتقوليلي تدفعي كام وانا اشهد انك ارق بنت <<ههههههههههه


خساااااااااارة كان نفسى اشوف حتعمل ايه فى وليد هههههههههههههه الله يرحمه كنت فاكرة ممكن يتجوز جيلان اخر الرواية :(

لا وليد مش استيل جيلان خالص << كنت فاكراكي عرفتي انا عيني على مين << هههه كنت فكراكي اذكى من كده


مممم يارا؟!!! شكل فى مشكلة ف الطريق

ومشكلة كبيرة كمان


"عمورى" مش عجبك فى ايه بقه يا سى عمر ؟

بيستهبل مش لاقي حاجه يعترض عليها

ههههههههههههه لا معتز ده تحفة الحوار بتاعهم يجنن .. بجد دمك خفيف جدااااااااااااااا

ربنا يخليكي يا سوسو << انا كده هكثف هههههههههه <


اووووووووووووووه ميادة جت هييييييييييييه هييييييييييييييييييييييه
:dancingmonkeyff8: :dancingmonkeyff8: :dancingmonkeyff8: :dancingmonkeyff8:

ايوووووووون يا عمر ركززززززز هى شبه براء عشان تبقى بنت خالها

بس للاسف هو مش هيركز << يخلق من الشبه اربعين <<

بس تعالى هنا يا سحورة هو معتز مريض عنده اييييييه؟ هه؟؟ احنا فينا من كده؟ :((
عارفة لو جيتى جنبه انتى حرة و قد اعذر من انذر

معتز هتعرفي عنده ايه الفصل 19 او اخر18 تقريبا ..... وبعدين انا جيت جانبه خلاص << قضي الامر يا شعلان <<هههههههههههه


عائلة سميرة رااااائعة و دافئة الجميل ان الجميع فاكر وصال :)
و بينى و بينك شخصية زى وصال متتنساش
و كمان عينيها زرقا و انتى عارفة طبعا ان العيون الملونة فى مصر نادرة :peace:
لكن واضح انها بتكره لون عينيها لانه بيفكرها بوالدتها اللى سابتها
مممممم مش عارفة يا سحورتى مش مرتاحة حاسة انك ناوية على مصيبة كبيرة
وصال مسألتش يوسف ؟؟ هل لانها زهقت من كتر ما بتسأل و مفيش اجابات و لا لان الاجابات ممكن تكون مؤلمة او لاسباب اخرى ....

عائلة سميرة دي مكونه من سميرة ويحى بس << طبعا يا بنتي وانت فهماني هو انا قليله في البلد هههههههه

حسام ده بقه تحفة ..... لا عجبنى انه واثق انهم افتقدوه و كمان الاكل اتحرق!!
استغفر الله العظيم شكله متعود ياكل عند سميرة هههههههههه

ههههههه شوفي انا مطلعه ان العلتين دول ممكن تكون مفيش صلة قرابه بس في الجيره اللي مش موجوده قوس في الزمن ده

ندى؟؟ شكلها مش بتحب وصال ؟؟ غيرة مثلا؟؟

لا بالعكس خالص << مش عارفه انت جالك الوحي ده من فين << هههههههههه



"ريناد الله يرحمها؟!!!!!!!!!"
:eek: :eek: :eek:

الرحمة تجوز على الحي والميت << وخده بالك ههههه


اوووووووووووبس ده كده الموضوع كبر اووى
يعنى يسرا اتصاحبت على جيلان عشان ريناد ... اعتقد ان جيلان مش حتتقبل موضوع ان يسرا الصديقة الوحيدة لها اتعرفت عليها عشان تقرب من بنت عمتها "ريناد"!!!

وهو ده اللي هيحصل بالظبط


الله يرحمها؟!!!
لييييييييييييييه؟!!!!!!


رووووووووووووووووووعة يا سحورتى استمتعت بالفصل جداااااااااااااااااااا

مستنياكى على ناااااااااار فى الفصل القادم :) : )

مووووووووووووووووووووووه


انا اللي استمتعت جدااا بتعليقك بجد ربنا يخليكي ليا يا سوسو وان شاء الله مش هطول عليكي

مووووووووووووووووواه

قرة عين امي 27-11-12 12:50 PM

رد: اخوات ولكن
 
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
سوسو كيفك حبيبتي .... بارت حلو وشيق
واخيراً ظهرت لنا سناء بوضوح وليتها ماظهرت ههههههه ترى حتى انا خفت منها ياربي على نظرات حادة معها هههههههه تصدقي رحمت ايمان لو انا نفسي تجمد الدم بعروقي من نداء سناء لها كيف هي الله يكون بعونها دامها كل يوم تحت رحمة الحديدية سناء... ويش قصتها هذه كمان ياسناء خليك شطرة وابعدي من حسين بتدوري بعده ليه والا حرجع ارفع الراية البيضاء هههههههه
يحيى
حبيت شخصيته المرحة والجدية بس ايش تكون وصال بنسبه له ليكون يحبها وماهو عارف انها تزوجت
ندوش وحسام
هم متجوزين والا ايه.... يعني مين حسام ؟ اصلي مقدرتش اربط بينهم
يسراء وجيلان
هههههههههههههه دنا فطست من الضحك معهم حرام ذنب البنت ايه دى وليد مصيبه والمصيبة الثانية حضور يارا للقاهرة هي وراءها أي
لالالالالالا دي قريب جداً من ريناد ومش عارفاها يعني طلع رشدي الخيام اخو ام ريناد ايه الصدف دي ياسوسو وانا اقول ليه رشدي عايز ينتقم من حسين هو عمل في اخته ايه واللي كانت في الصوره ام ريناد صح شفتي انا ذكية ازاي ههههههه
معتز وعمر
ثنائي رائع رمز للاخوة والصداقة حبيت بساطتهم واريحيتهم في الكلام
مالك ياعمر دنت كنت قاب قوسين او ادنى من بنت خال براء اختك كان راح تجمع الخيوط معاً
مسكين معتز دى غرقان لشوشته وطاح ومحد سمى عليه ربنا يسعده ويشفيه بس انا مش فكره هو احنا عرفنا مريض باي والا لس محصلش الشرف نتعرف على مرضه
سارة
تشبه خوات عمر باي ومتعرف عليها من وين جارتهم مثلاً
وصال
ياعيني عليك دنتي بتتذكريه كويس واحنا اللي ظلمناك ... بس مين الثلاثة بتاعهم ليلى وسميرة ومين ؟
حسين
انا مش حسمح تاذيه باي حاجة دنا بحبه من حب علي ويوسف ليه بس انا محتارة زي عمر وخواته عن سبب اختفائه المتكرر وخايف تجيبي له مصيبة وبعدي أي الصبر اللي عند وصال من اول كذبه صدقته ومحنتش عليه عشان تعرف هو راح فين يمكن كنا نعرف حسين راح فين اخخخخخخخخ منك بس
سوسو شكله قرب تتجمع الخيوط ويعرف الحاضر الغايب صح
يلا ننتظرك ماتتاخريش علينا ياقمر
ودمتي بالف خير ... المحبة اسماء

الساحره الصغيره 27-11-12 01:01 PM

رد: اخوات ولكن
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسن الخلق (المشاركة 3221896)
http://www.liilas.com/up/uploads/liilas_13528389382.gif

السلام عليكم و رحمة الله

وعليكم السلام


مرحبا سحوره .. يا ترى موعدنا هذا تبع أي كوكب ؟ بس عشان أثبته عندي تبع الدورة الفلكية للفصول خخخخخخخخخخخخ


ههههههههه هو لسه متعرفش ده كوكب ايه بس جاري البحث عنه هههه


مالها الست سناء دي داخله فينا شمال كدا ؟ المسكينه ايمان كانت هتروح فيها لو ندهت اسمها مره تانيه خخخخخخخخخخخخخ
ما هي حلوه و بنعرف تضحك اهيه منشفاها عليهم ليه بقه ؟ تبقى خالة عمر صح ؟
طبيعي إنها تكره حسين عشان أختها و ربما هناك سبب آخر ، لكن شعورها تجاهه طبيعي


صح مش عارفه يا اختي هي عامله كده ليه < تقريبا تحليلك لكرهها منه صح <<

عند السيده سميره وصال لا زالت قاسم مشترك رغم الغياب ، الصلة بين العائلتين لم تنقطع و حلو جدا الجو العام بينهم

وده اللي عايزه اوضحه يعني مش شرط يكون في صلة قرابه عشان يبقى في الجو ده بين العيلتين
بس هما 3 عائلات واحده مشيت واتبقى اتنين وذكرى التالته


عرفنا أكثر عن عائلة يسرا ، أخوها وليد دا تحفه هههههههههههه ، لكن مجيء يارا خلفه أشياء

اشياء واشياء واحتمال تغير حاجات كتير

عمر و معتز الجو أكثر مرح رغم التوتر الذي يكتسح الاثنين و هذا كان واضح جدا رغم ادعائهم ، دخلت ميادة الصورة امممممم أكيد تشبه براء ما هي بنت خالها و اسمها على اسم والدتها
اممم معتز مريض ؟ ليه بعد الشر عنه ، واضح حبه لساره لكن يا ترى ارتباكه قدامها راجع لمرضه و لا لطبيعته
عايزه اعرف طبيعة مرضه عشان أقيم موقفه


طبيعة مرضه هتعرفيها قريب جدااا وارتباكه راجع لحبه لساره ولمرضه الى حد ما

لا أظن أن والدهم يتزوج كلما اختفى ، هناك شيء مريب يخص هذا الرجل ، قد يكون مريض و فترات اختفائه يكون محجوز بأحد المشافي و هو لا يريد لاحد ان يعلم لذلك حرص أن يجمع أولاده مع بعض رغم أن حياتهم لم يكن مثالية ، و اعتقد يوسف يعرف و ذهب إليه لما خرج فجاه


ما تيجي نبدل الادوار وتبقى انت الساحرة هههههههه طب ارد عليكي ولا اعمل نفسي من بنها ومخدش بالي من الحته دي


شوفي على الرغم من تعاطفي الكامل مع إحساس وصال و تقديري لظروفها لكن لازم اشتمها ، حد يبقى عيونه زرقا و يغطيها عععععععععععععع

استهبال بعيد عنك هههههههه طب اعمل ايه انا

طبعا أنا معها إن يوسف كذاب و لكن هي عارفه إنها مهما سالت لن تحصل على شيء .


يمكن ويمكن لانها تعبت من الاجابات

و أدي مفاجأة جديدة انتبهت في الفصل إلي فات أن يسرا أتغيرت لما جيلان تكلمت عن ريناد
إذن هي ابنة عمتها و تبحث عنها .. و لسه يا ما هيطلع أقارب خخخخخخخخخخ
لكن هذا يعد ضربه جديدة لجيلان التي تعتبرها صديقتها الوحيدة و ائتمنتها على أسرارها دونا عن غيرها ، لن تسامحها إذا عرفت إنها استخدمتها كوبري للوصول لريناد

وغرور جيلان المخيف << ميعرفش يام ارحميني <<< استني شويه كده وهتعرفي جيلان هتعرف ازاي

المشكلة انه عندنا 6 اخوات و كل واحد منهم له عائلة أم مختلفة يعني لسه بدري


ههههههه ربنا معاكوا ومتنسيش نهله ويا سين ههههههههه

ايه ده الفصل خلص دلوقت و هما على وصول عند وصال ؟ سحوره ليه فيس الساحرة الشريرة ده ما كنا كويسين و الفصل ماشي زيا لسكينه في الحلاوه :)

كان على عيني بس الفصل الجاي هيريحك اكيد <<< مش قوي يا عني بس ممكن تقتلوني <<

ماشي يا ستي هننتظر بس حركي بلورتك السحرية كدا و شوفي لنا الفصل القادم ميعاده متى ؟

البلوره واقفع اليومين دول وبعدتها تتصلح هههههههه ان شاء الله مش هطول وهنزل الفصل الجديد قريب
اكتر مما تتصوري


تسلم ايدك سحوره الفصل جميييل و كالعادة فيه معلومات جديدة
رينا يزيدك من فضله



بانتظارك دائما http://www.liilas.com/up/uploads/liilas_13304670801.gif

دمتِ بكل الحب و الود ♥ ♥ ♥

http://www.liilas.com/up/uploads/liilas_13528389383.gif


ربنا يخليكي ليا يا ريما والله تشجيعك ده هو الاجمل ويكفيني انك بتقري << الشخبطه دي ولحد دلوقتي لسه عايشه ههههههههه <<

الساحره الصغيره 27-11-12 01:38 PM

رد: اخوات ولكن
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قرة عين امي (المشاركة 3222308)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

وعليكم السلام يا اختي

سوسو كيفك حبيبتي .... بارت حلو وشيق

انا الحمد لله كويسه ... والاحلى تعليقك

واخيراً ظهرت لنا سناء بوضوح وليتها ماظهرت ههههههه ترى حتى انا خفت منها ياربي على نظرات حادة معها هههههههه تصدقي رحمت ايمان لو انا نفسي تجمد الدم بعروقي من نداء سناء لها كيف هي الله يكون بعونها دامها كل يوم تحت رحمة الحديدية سناء... ويش قصتها هذه كمان ياسناء خليك شطرة وابعدي من حسين بتدوري بعده ليه والا حرجع ارفع الراية البيضاء هههههههه

ههههههههه هبقى اقولها بس مفتكرش هتبعد عنه << اصلها بتحبه قوي لدرجة ممكن تموته هههههههه<<<

يحيى
حبيت شخصيته المرحة والجدية بس ايش تكون وصال بنسبه له ليكون يحبها وماهو عارف انها تزوجت

ده اللي طلع معاكي بيحبها << ملحوظه يحى اصغر من خالد بكام شهر << ويحى عارف ان وصال عايشه <<

ندوش وحسام
هم متجوزين والا ايه.... يعني مين حسام ؟ اصلي مقدرتش اربط بينهم

متجوزينننن << طب انا اقولك ايه ههههههه<< حسام وندا اخوات وندا في نفس سن وصال

يسراء وجيلان
هههههههههههههه دنا فطست من الضحك معهم حرام ذنب البنت ايه دى وليد مصيبه والمصيبة الثانية حضور يارا للقاهرة هي وراءها أي

هههههههههه طب يا ستي عشان متقوليش اني حرماكي من حاجه ههههه وافتكري ان ضحكتك هه
ورها بلاوي بس استني شويه


لالالالالالا دي قريب جداً من ريناد ومش عارفاها يعني طلع رشدي الخيام اخو ام ريناد ايه الصدف دي ياسوسو وانا اقول ليه رشدي عايز ينتقم من حسين هو عمل في اخته ايه واللي كانت في الصوره ام ريناد صح شفتي انا ذكية ازاي ههههههه

هههههههه وانا اشهد انك ذكيه << ايه الذكاء ده كله يا بت هههه <<

معتز وعمر
ثنائي رائع رمز للاخوة والصداقة حبيت بساطتهم واريحيتهم في الكلام
مالك ياعمر دنت كنت قاب قوسين او ادنى من بنت خال براء اختك كان راح تجمع الخيوط معاً
مسكين معتز دى غرقان لشوشته وطاح ومحد سمى عليه ربنا يسعده ويشفيه بس انا مش فكره هو احنا عرفنا مريض باي والا لس محصلش الشرف نتعرف على مرضه

بس متتحمسيش قوي هو مش هياخد باله هههههه
هتعرفي قريب جداااااا مرضه ايه


سارة
تشبه خوات عمر باي ومتعرف عليها من وين جارتهم مثلاً

كانت جارتهم زمان وزملته في المدرسه <<< لان احنا عندنا المدارس الخاصه مختلطه لحد الثانوي <<

وصال
ياعيني عليك دنتي بتتذكريه كويس واحنا اللي ظلمناك ... بس مين الثلاثة بتاعهم ليلى وسميرة ومين ؟

بتفتكرهم اكتر مما تتخيلي
الثاله ام حسام وندا << راح فين ذكائك هههههه


حسين
انا مش حسمح تاذيه باي حاجة دنا بحبه من حب علي ويوسف ليه بس انا محتارة زي عمر وخواته عن سبب اختفائه المتكرر وخايف تجيبي له مصيبة وبعدي أي الصبر اللي عند وصال من اول كذبه صدقته ومحنتش عليه عشان تعرف هو راح فين يمكن كنا نعرف حسين راح فين اخخخخخخخخ منك بس
سوسو شكله قرب تتجمع الخيوط ويعرف الحاضر الغايب صح
يلا ننتظرك ماتتاخريش علينا ياقمر
ودمتي بالف خير ... المحبة اسماء

متحتاريش يا حببتي هتعرفي كل حاجه قريب وزي ما بتقولي الخيوط قربت من بعض قوي

ان شاء الله مش هتأخر عليكي
وربنا يخليكي ليا يا اسماء بجد اسعدني تواجدك
وفرحني اسلوب رفع المعنويات ده

حياة12 27-11-12 06:03 PM

رد: اخوات ولكن
 
هههههههههههههههههههههه

يعنى الناس كلها قررت تنتقم من حسين ؟ هع هع هع هع
كمال و سناء و رشدى! و لسه :party0033:
ياعينى عليك يا سحس ده انت كنت غايظنى:(

ايه ده ؟ يعنى انتى عايزة تتسنى لحد ما سى كريم يجى هو و جيهان عشان جيلان تتجوز ؟ :(
خسارة كان عاجنى وليد خخخخخخخخخخخخخ

و بعدين تعالى هنا ادفع لك كام عشان تقولى عليا رقيقة؟؟ لييييييييه بقى ان شاء الله؟؟؟
يا بنتى مش مستاهلة اساسا
و بعدين سهلة على فكرة انك تعملى نفسك رقيقة مش محتاجة شهادتك اصلا
ههههههههههههههههههههههه

حياة12 27-11-12 06:12 PM

رد: اخوات ولكن
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قرة عين امي (المشاركة 3222308)

انا مش حسمح تاذيه باي حاجة دنا بحبه من حب علي ويوسف ليه بس انا محتارة زي عمر وخواته عن سبب اختفائه المتكرر وخايف تجيبي له مصيبة وبعدي أي الصبر اللي عند وصال من اول كذبه صدقته ومحنتش عليه عشان تعرف هو راح فين يمكن كنا نعرف حسين راح فين اخخخخخخخخ منك بس
سوسو شكله قرب تتجمع الخيوط ويعرف الحاضر الغايب صح
يلا ننتظرك ماتتاخريش علينا ياقمر
ودمتي بالف خير ... المحبة اسماء


ليييييييييييييييييييييييييييه مش حتسمحى لها لييييييه؟ ده غايظنى من اول فصل يا سومة

بصى انا بقر و اعترف ان موضوع مرضه مجاش على بالى انا قلت انه يمكن يكون بيخطط لحاجة مثلا

لو مريض احتمال ... انا بقول اهو احتمال بسيط اسامحه :peace:

و فى نفس الوقت مقدرش احلل دمه تماما احنا برده لحد دلوقتى معرفناش ظروف زواجه من كل واحدة

يعنى موضوع ليلى غير تفكير الى حد ما و لسه الباقيات و كمان جيهان اعترفت انها اخطأت برده

ممممم ادينا مستنين :)

اااه منك ياسوسو مش عارفة ناوية على ايه ؟
شكلك عايزة تموتى الراجل

الساحره الصغيره 27-11-12 09:49 PM

رد: اخوات ولكن
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حياة12 (المشاركة 3222645)
هههههههههههههههههههههه

يعنى الناس كلها قررت تنتقم من حسين ؟ هع هع هع هع
كمال و سناء و رشدى! و لسه :party0033:
ياعينى عليك يا سحس ده انت كنت غايظنى:(

اوعي تنسي جهان تزعل منك ههههههه :lol::lol::lol:

ايه ده ؟ يعنى انتى عايزة تتسنى لحد ما سى كريم يجى هو و جيهان عشان جيلان تتجوز ؟ :(
خسارة كان عاجنى وليد خخخخخخخخخخخخخ

هههههههه هو وليد عجبني بس القصه بتاعته القصه المعتاده << افهميها بقى << وجيلان مينفعهاش غير كريم<< تربيه جيهان <<

و بعدين تعالى هنا ادفع لك كام عشان تقولى عليا رقيقة؟؟ لييييييييه بقى ان شاء الله؟؟؟
يا بنتى مش مستاهلة اساسا
و بعدين سهلة على فكرة انك تعملى نفسك رقيقة مش محتاجة شهادتك اصلا
ههههههههههههههههههههههه

هههههههههههههه خلاص خلاص << انت رقيقه يا عم << تقريبا اتحلوتي سوكا هههههههه :dancingmonkeyff8::dancingmonkeyff8:

حياة12 27-11-12 10:05 PM

رد: اخوات ولكن
 
هههههههههههههههههههههههههههه

ايوووووووووووون كله الا موضوع الرقة انتى كده دخلتى فى منطقة خطر

اقعدى قولى بقى انى رقيقة لحد ما تقتنعى

قال ادفع كام قال

اييييييييييييييييييييييه؟؟ (فيس سوكا حضر )

و المجد للبنات الرقيقات البسكوتات زيي كده :peace:

الساحره الصغيره 27-11-12 10:16 PM

رد: اخوات ولكن
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حياة12 (المشاركة 3222647)

ليييييييييييييييييييييييييييه مش حتسمحى لها لييييييه؟ ده غايظنى من اول فصل يا سومة

لا يا سوسو ابعدي عن حسين لان اسماء معلقه لافته مكتوب عليها ممنوع الاقتراب ههههه انت مش شيفها ولا ايه هههههههههه


بصى انا بقر و اعترف ان موضوع مرضه مجاش على بالى انا قلت انه يمكن يكون بيخطط لحاجة مثلا

لو مريض احتمال ... انا بقول اهو احتمال بسيط اسامحه :peace:


طب طمنتيني هههه بس انا وثقه انك هتسمحيه وممكن يكون البطل في نظرك

و فى نفس الوقت مقدرش احلل دمه تماما احنا برده لحد دلوقتى معرفناش ظروف زواجه من كل واحدة

يعنى موضوع ليلى غير تفكير الى حد ما و لسه الباقيات و كمان جيهان اعترفت انها اخطأت برده

ممممم ادينا مستنين :)

استني استني هو انت وراكي حاجه ههههههه :lol::lol:


اااه منك ياسوسو مش عارفة ناوية على ايه ؟
شكلك عايزة تموتى الراجل

انا << ده انا غلبااااااااااااااااااااانه << هههه
وبعدين لو مات يبقى قضاء وقدر هههه انا ايه زنبي

حياة12 27-11-12 10:20 PM

رد: اخوات ولكن
 
قضااااااااااااء و مين يا حبيبتى؟؟؟؟؟؟؟

لااااا طبعا ملكيش اى ذنب خاااااااااااااااالص :ZlY04550:

ده انتى حتى ملاااااااااك و طيبة بطريقة غير عادية :Uf704404:

الساحره الصغيره 04-12-12 07:01 PM

رد: اخوات ولكن
 
اعتذر عن التاخير بجد بس ان شاء الله الفصل بكره هينزل

بجد والله سوري ع التاخير بس النت فصل ومعرفتش انزل حاجه من يومين هو النت لسه مرجعشش بس ان شاء الله هنزل الفصل بكرة

وان شاء الله من هنا ورايح هنزل فصلين في الاسبوع الاحد والاربع ولو في تاخير هبقى اقول واعوض اليوم باذن الله

يلا اشوفكوا بكرة

حياة12 04-12-12 07:24 PM

رد: اخوات ولكن
 
و لا يهمك يا سحووورىتى

المهم ان ان شاء الله فى فصل بكرة :dancingmonkeyff8:

لا و الدنيا واااالعة كماااااااااان :party0033:

مستنينك سوسووو

مووووووووووووووووووووووواه

الساحره الصغيره 06-12-12 10:21 AM

رد: اخوات ولكن
 
بجد اسفه جداااااااااااااااااااااا على التاخير انا عارفه اني رخمت كتير بس امبارح كان ورايا حجات لازم اعملها والنت رجع متاخر وعقبال مخلصت الفصل

كنت انا فصلت فقلت هبقى انزله بكرا

اعذروني على التاخير لحظات والفصل يكون موجود

الساحره الصغيره 06-12-12 10:22 AM

رد: اخوات ولكن
 
الفصل الثامن عسشر

عندما تختار فلا تقول ليتني اجدت الاختيار

لا تقول يا ليت بامكاني اعادة الاختيار

تلك الطرقات المميزة هي من اعادتها الى الواقع ، اعادتها من الماضي اعادتها من بحر الدموع التي كانت على وشك الغرق فيه
هي نفسها من جعلتها تسُرع لوضع ما بيدها في درج مكتبها وغلقه كما كان
تلك الطرقات التي تعرف صاحبها جيدا هيا ايضا من جعلتها تبتسم وتتناسى قليلا الماضي

كريم : اقدر ادخل
قالها وهو مُخرج راسه فقط من خلف الباب وابتسامته التي تسحر اي فتاه تزين وجهه

جيهان ( بابتسامه ام لا ترى في هذا العالم سوا ابنها ) : تعالى يا حبيبي . ...
قال يعني لو قلتلك لا هتمشي

كريم : ههههههه لا ..... في الحالتين كنت هدخل بس قلت اعمل مؤدب لمده 3 دقايق ههههههههههه

جلس امامها بهيبته المعتاده التي تخالف شخصيته المرحه جلس امامها بثقته التي تتخطت الحدود

كريم : اخبار الشغل ايه في اي اعتراضات عندك
جيهان : لا .. كل حاجه تمام ( لتتابع بنبره غرورها المعتاده ) : وبعدين انت نست ان انت تربيتي ههههه

كريم : هههه صح فاتتني دي المهم في ارواق مهمة لازم توقعي عليها ، وتحضري نفسك لمؤتمر دبي بعد اسبوعين

جيهان : يعني لازم اسافر

كريم : جي جي طبعا لازم وبعدين انت مش قولتي عايزه تظهري في الصورة ( ليتابع بنبرة عتاب ) لسبب انا معرفهوش

جيهان : و المطلوب

كريم : انك تحضري المؤتمر بس

جيهان : طيب خلينا من موضوع دبي دلوقتي وقولي عملت ايه في موضوع حسين سلامة

نهتضت مبتعده عنه في محاوله منها لتخفي توترها لتقترب من النافذه ولتتابع بصوت غلبه الحزن وهي تنظر الى اللا نهايه
<< افتكر 3 شهور كفايه مش كده <<

كريم بنبره جديه بنبرة رجل لا يعرف للمزح طريق ) : شركاته على مستوى عالي جدا بنتعامل معاه بنسبه 40 % تقريبا عنده خمس بنات وولد بنته الكبيرة اسمها

جهان : < سما < قالتها اسرع مما تتوقع هي نفسها وكيف لا تفعل وتلك السما كانت السبب الرئيسي لارتباط اسمها بحسين

كريم : ايوه سما بتشتغل عندنا في الفرع بتاعنا بس محدش يعرف انها بنت حسين سلامه توصيه من باباها بشكل غير مباشر وطلب من مستر شاذلي ان محدش يعرف حتى هي نفسها متعرفش ، بس هي اثبتت نفسها بسرعة مهوله وبدل متدرب 6 شهور استلمت الشغل انهارده

جيهان : يعني هي مقلتش انها بنت حسين

قالتها دون ان تدير ظهرها ليتابع كريم بتاكيد شديد : ايوه مقلتش على الاقل لحد دلوقتي معرفناش عنها كتير مامتها ماتت وهي بتولدها ده كل حاجه عرفناها
بنته التانيه رجعت لبابها وهي عندها عشر سنين تقريبا ، مامتها متجوزه دكتور ومسافره برا مصر وممكن ده يكون السبب اللي خلاها تسبها
مجوزه يوسف السيوفي صاحب اكبر واشهر شركات للسيارت ومعاه توكيلات مهمة جدا لمودلات عربيات عالميه
جوزها تقربيا هو اللي ماسك كل حاجه ومهندس مكانيكا شاطر جدا واتعرض عليه اكتر من عرض مغري جدا في اكتر من شركة بس كان ديما رده واحد << لا <<
بنته التالته من عيله الخيام مامتها تكون وداد الخيام مامتها اتوفت فرجعت لباباها وعلاقتها بالخيام مقطوعة نهائيا يمكن ده للعدواه الكبيره اللي بنهم...
البنت معرفناش كتير عنها هي في كليه هندسه ومن اوائل الدفعة ودي اخر سنه ليها ومامتها معرفناش عنها حاجه خالص نص ثروة الخيام باسمها بس محدش يعرف المعلومه دي حسابها في كل البنوك معدي وبرضوا محدش يعرف حتى هي نفسها متعرفش ( ليتابع بنبرة غروره المعتاده ) بس انا طبعا عرفت هههه

جيهان : هههههههه طبعا انت هتقولي

اظهرت جهلها عن اي شيء قاله الى الان والتزمت الصمت فلا يوجد اكثر منها معرفه بالخيام ولا يوجد اكثر منها معرفة بتلك الوداد فهي ليست بحاجه الى الى معلومات عنها

كريم : بنته الصغيرة تقريبا في رابعة صيدلة مامتها اسمها مياده كانت مريضه بالقلب اتوفت وهي بتولدها، كانت عازفه بيانوا مشهورة وهي صغيره وبسبب مرضها بطلت
حسين هو اللي بيدير كل املاكها اللي طبعا باسم بنتها وبرضوا بنتها متعرفش بس انا عرفت شوفتي انا شاطر ازاي

جيهان : هههههه كمل كمل ( قالتها بغيظ حاولت جاهده ان تخفيه )

لم تخفي ضحكاتها توترها لم تخفي ضحكاتها غيظها من كريم لتجاهله الابنه الرابعة فهي تعلم جيدا ما الذي يرمي اليه تعلم جيدا انه تعمد في تخطيها
كريم ( بابتسامه خبث لم تراها جيهان وضحكة جاهد في اخفائها ) : اما بقى يا ستي ابنه الوحيد اسمه عمر خالته تكون سناء الدمنهوري

جيهان : سناء الدمنهوري !!

كريم : ايوه هي بعينها اشهر سيدات الاعمال في مصر او المرأة الحديديه زي ما بيقولوا هي اللي بتدير كل املاك جوزها واملاك عيلتها اللي طبعا عمر ليه النص فيها العدواه بنها وبين حسين فوق ما تتصوري برغم ان حسين من اكتر الاشخاص اللي وقفوا جنبها بطريقة غير مباشره في اول حياتها ودي حاجه هي نفسها متعرفهاش ، اختها اتوفت وعمر عنده اربع سنين تقريبا وده كل اللي عرفته
وانا كده خلصت ( هتف بها وهو يحاول منع ضحكاته )

ادارت ظهرها بسرعة لتنظر له وهي ترفع احد حاجبيها نظرة واحدة منها جلعته يضحك بصوت مرتفع

كريم : ههههههه خلاص خلاص نسيت جيلان افتكر مش محتاج اكلم عنها

التزمت الصمت منذ ان بدء الحديث حتى عند ذكر تلك الجيلان لم تنبس ببنت شفه واكتفت بنظره واحده جعلته يتابع وهو ينهض ليقف جنبها

كريم : في ربعة تجارة انجلش بعد محولت من هندسه ، مشهورة باكتر بنت مغرورة في الكليه ومش عارف طلعه على مين هههه ، انت متعرفيش يعني ايه غروراصلا ههه

جيهان ( بنبرة تهديد ) : كمل بدل مرميك من هنا

كريم : مقدرناش نعرف اي حاجه عن مامتها هههههه بس مش عارف ليه هههههه

جيهان بنبرة مختلفة تماما على ما اعتاده كريم بنبرة ام تعرف جيدا انها اخطئت بحق ابنتها الوحيده ) : هههههه هي كويسه

كريم : معلوماتي بتقول انها كويسه بس كويسه او لا معرفش
جيهان ( اعادت نظرها الى الا نهايه الى المجهول الذي كانت تخشاه وهي طفله لتقول بهمس وكانها تتحدث مع نفسها ) : منصور كان ديما يقولي قبل مدوري على معلومات دوري على

كريم : نقطة ضعف
اكمل الجمله نيابة عنها فهي وهو نتاج لشخص واحد منصور العلايلي هو ابنه وهي زوجته اكملها وهو الاخر بدوره ينظر الى اللا نهاية ينظر من خلال النافذه الى المجهول الذي لم يخشاه ولو للحظات بسبب تلك الواقفه بجانبة

كريم : قبل ماندور على معلومات لازم ندور على نقضة ضعف

جيهان : وهو ده اللي انا عيزاه

كريم : شوفي الحاجه الوحيده اللي محدش يعرفها عن حسين حتى ولاده الشخصين الوحيدين اللي يعرفوا جوز بنته وصاحب عمره د / ايوب ابو حجر

جيهان : وايه الحاجه دي

كريم : حسين بي.....................

ايمليا : عذرا سيدتي عن المقاطعة ولكن السيد مجدي ينظر بالخارج ويود مقابله سيادتك في امر هام

جيهان : دعيه ينتظر

كريم : دعيه يدخل

كلاهما قال جملته في نفس الوقت لتقف السكرتيره عاجزه عن اتخاذ القرار فما عليها ان تفعل هل تتركه بالخارج ام تدعه يدخل

اتخذ كريم القرار بالنيابة عن كلاهما وهو يحيط كتف جيهان وهو يقول بنبرة تاكيد

كريم : دعيه يدخل ايمي وانا ووالدتي سنتابع حديثنا فيما بعد

جيهان : كريم

كريم : فيما بعد امي فيما بعد

**********************

وصال : واخيرا وصلتوا مكنش طريق ده

قالتها وهي تحتضن اخيها الاصغر او لنقل ابنها فعمر بالنسبة لها ابنها الذي تولت تربيته منذ ان كانت في العاشره اخيها الذي عوضها عن فقدان خالد الذي قضى ولو قليل على اشتياقها لخالد

عمر : معلش بس جيلان وبراء هما السبب .. نهلة وسما وصلوا

وصال : ايو جوه في الصاله

براء : سولي ( هتفت بصوتها المحبب للجميع وهي تحتضن اختها الغائبه عن المنزل منذ ثلاثة اشهر فقط هتفت بها وهي تقبل تلك التي شاركتها معظم اوقاتها تلك المسماه اختها تلك التي تعجز عن اظهار حقيقة مشاعرها امامها ولا تعلم السبب

وصال : حببتي وحشتيني ( بادلتها الحضن باخوه لا تعترف هي الاخرى بها وهي بدورها تجهل السبب ) يعني لازم عيد ملادي عشان اشوفك

براء : معلش انت عارفه الكليه والمذاكره

جيلان : بس كان ممكن تيجي انت ..ده لو لسه فكره العنوان مش كده

قالتها وابتسامة تعرف وصال معناها جيدا تحتل شفتيها وهي تقف مقابلها كلاهما يعجز عن اخبار الاخر بمشاعره الحقيقية لتبتسم وصال وهي تعي جيدا ما تود جيلان ان تصل اليه

وصال : العنوان مش فكراه قوي يعني هههههه

قبلت وجنتيها على السريع ومن ثم ابتعدت عنها وهي تزيحها بيديها وتهتف : ادخلي ادخلي وحشتني غلاستك هههههه

جبلان : هههههه طبعا يا بنتي لازم توحشك وانت تطولي جيلان تغلس عليكي

ريناد : هطول يا ختي بس انت سبيها في حالها ، ازيك يا سوسو
تصدقي وحشتني
احتضنتها وصال بحب باخوه ايضا عجزت عن فهمها : هههه وانت والله وحشتنيني اخبارك ايه واخبار الكليه

ابتعدت ريناد عنها وهي تقول بغرور مصطنع يا بابا انا الاولى ديما فمش محتاجه اذاكر هههه

ــ وده غرور مش ثقة في النفس

كلاهما نطق بها في الوقت ذاته لتتعالى ضحكاتهم وهم يلحقون بالباقي

وصال : طب امشي يا ختي امشي احسن جيلان تسمعك هههه
ريناد : هههه ودي ما شاء الله بتلمع اكر24 ساعة ( تعبير عن التنصت من باب المزاح )

جيلان : هههه سمعتك يا ريناد سمعتك بس مستوايا يمنعني ارد عليكي هههههه

ريناد :هههههه

نهلة : اهلا اهلا بعالم سمسم لسه وصلين دلوقتي وانا من الساعة 2 هنا ومحروق دمي هههه

وصال : 2 مين اذا كنتي مخلصه شغل الساعة 4 ههههه

نهلة : نيتي اجيلك الساعة 2 ههههههههه انت ايه عرفك بنيتي ههههه

وصال : ههههههه صح فا تتني دي

(سما)

اصوات ضحكاتهم هي من تؤكد اننا اجتمعنا من جديد ، اصوات ضحكاتهم تجعلني اقف حائرة امام ذالك التجمع اللا مسمى له ، تلك الهمسات التي بين عمر وبراء الحوار الشيق الذي لا اعرف ماهيته بين ريناد وجيلان ولست بحاجه الى ان تكون عبقري لتعرف ان كلا منهما تختبر صبر الاخرى و تلك الوصال التي تقف هناك وكانها لا تصدق اننا هنا فهي لوحدها حكايه
ما زلت اقف عاجزه عن فهم ابي عن السبب الخفي الذي يجعله يصر على تجمعنا في اي وقت كان على اصراره في احتفالنا باي مناسبة كانت سواء بوجوده ام لا
جلست وصال بجانبي وابتسامتها المميزه تسبقهها لاحيط كتفها بيدي لم تكن هي بحاجه الى اكثر من هذا لتميل برأسها على كتفي وتزيح الستار من على عينها لتترك لمحة الحزن تظهر تلك اللمحة التي لا تميز وصال فقط بل براء ايضا ولاكن اكثر صدقا فتميزني انا كذلك اعلنت شفتاي عن ابتسامه لا اعرف معناها وانا اشد من ضمي لها

سما ( باخوه صافيه اخوه تجهلها او ربما لا تريد ان تعترف بها : اخبارك مع يوسف ايه

اطلقت تنهيده محمله بكل ما لا تستطيع قوله لتقول بهمس : كويسه يوسف مش مخليني محتاجه حاجه ، الحمد لله الحياه ماشيه

سما ( بنبرة مماثلة لاختها ) : وصال يوسف بيحبك وانت عارفه ده كويس فبلاش تخسريه

وصال : عارفه انه بيحبني بس يوسف يستاهل حد احسن مني

لتنهرها سما وهي تقول بحده الى حد ما : بطلي هبل وانسي اللي فات انسي وابدئي من جديد

ابتسامه سخرية احتلف شفتيها لتقول بنبرة تختلط بين السخريه والحزن : انسى ايه بالظبط ان جوازي كان مجرد تحدي سخيف بيني وبين بابا ان مش قادره اشوف يوسف غير اخويا زي مكنت طول عمري شيفاه
( عجز لسانها عن المتابعة ليكون الصمت هو سيد الحوار لمده لحظات لتنهي سما سيادته وهي تقول بنبرة دافئه

سما : وصال بطلي تفكري بالطريقة دي عشان ترتاحي ، جوازك من يوسف امر واقع ويوسف بيحبك كفايه قوي عليكي ده

وصال : خليها على ربنا بابا كمال كان ديما بيقول الكلمة دي كان على طول يقولها لماما

بابا كمال الاسم الذي طالما رددته وصال منذ ان اتت الى منزل ابي وهي تهتف بهذا الاسم بين الحين والاخر منذ ان دخلت عالمنا انا وابي وهي لا تقول سوا بابا كمال كان يفعل هذا كان يقول ذلك كان يضحك هكذا
لو بامكاني فقط ان اعرف ماذا حدث في تلك الليلة جعلها توقف الحديث عنه

لا تلومي ابي فانت من اختار التحدي ، لا تلومي ابي يا اختاه فانت من على صوتك وقلت ساكون زوجه لاول رجل يطرق بابي لا تلوميه يا صغيرتي فانت من وضع التحدي وانت من اختار الطريق

وصال : سما انت معايا

انتبهت لحركة يديها امام عيني لابتسم وانا ازيح يديها : ايوه انا معاكي بس ثانيه كمان وهكون ميته من كتر الجوع هو انتِ جيبانا هنا هنا عشان تجوعينا

وصال : هههههههه ايوه طبعا اومال انت فكرة ايه

هتفت بتلك الجمله وهي تنهض لتقول بصوت اعلى : يلا تعالوا سعدوني عشان نحط الاكل وعقبال منخلص يكون يا سين وصل

نهلة : ايوه قوموا ساعدو اختكوا بس ابقوا هتولي كبايه ميه وانت جاين ههههههه

لن تتغير نهلة مهما حدث ستظل كما اعتدت عليها الى الابد اتسعت ابتسامتي زانا ارى وصال تقترب منها وهي تمسك بيديها لتجذبها بعنف مصطنع وهي تقول : قومي يا بابا انت اولنا وبعدبن لازم تتدربي انت العروسه اللي عليها الدور

نهلة :هههههههههه عروسة مين يا عم الحج ده شكلي كده هفضل جنب ابويا لحد ميظهرلي صاحب هههه

ضحكات نهله كانت البداية لضحكات الجميع لتختفي ابتسامتي انا فلا تستطيعين ان تخدعيني يا صديقتي ربما تكون اضحكت الجميع خدعت الكل بملامحك تلك
نهضت لاقف بجانبها واهمس باذنها : لزم اعرف في ايه

توقفت نهلة عن ضحكاتها المزيفة وهي تنظر لصديقة عمرها وتقول بنفس الهمس : هتعرفي ، خلاص هقولك كل حاجه واحنا مروحين

قالتها نهلة دون اي مقدمات لتلحق وصال قبل ان تختفي وهي تردد بداخلها جملة واحده < لقد انتهى كل شيء <<

ولتتبعها سما بعد ان احتلت نهلة صدارة قئمة افكارها وكانها بحاجه الي شيء جديد تفكر به ، اتبعتها وهي تردد بداخلها << هذه مجرد البداية فقط يا صديقتي فلم ينتهي اي شيء بعد

********************

لتقترب يارا وتقول بنفس نبرة برودها : وانا عايزه اسمع تاني ليه اصريتي على القاهرة

لتصرخ يسرا قائله : عشان ادور على ريناد الله يرحمها << لتتابع بنبرة اقرب للسخريه << والرحمة تجوز ع الحي والميت يا يارا
عشان ادور على ريناد عشان ادور على بنت عمتي فكراها يا يارا فكراه عمتوا وداد ولا دي كمان نسيتيها

شعرت بتلك المؤامره التي تخطط اليها ارجلها ، عرفت بمعالم الجريمة قبل وقوعها لتسرع وتجلس على احد الارائك قبل لن تسقط ارضا
جلست وهي تدعي البرود الذي يخالف تلك العاصفه التي بداخلها ، فليست يارا من تنهار ليست ابنه الخيام من تسقط ارضا

رفعت رأسها في تكبر وهي تقول : يسرا انت مش عارفه الطريق ده اخروا ايه ، انت مس مستوعبه ايه اللي ممكن تخسريه في الطريق ده

لتجيب الاخرى بصوت د غلبه الدموع : يارا انت بتتكلمي في ايه انا بتنكلم عن عمتو وداد يا يارا ، بتكلم عن ريناد

يارا : صدقيني هتخسري لو مشيتي في الطرق ده

يسرا ( من بين دموعها ) : يارا دي بنت عمتي بنت عمتنا ايه اللي ممكن نخسروا اكتر من كده

يارا ( بنبره اقل حده وكانها تتحدث مع طفل لا يفهم الكلام بعد ) : يسرا يا حببتي خلينا نرجع اسكندريه ونتفاهم هناك

لتجيبها يسرا صارخه بعد ان تخلت عنها اعصابها تماما : نتفاهم على ايه ... انا اصلا مش قادره اصدق انك كنتي عارفه ان ريناد لسه عايشه

ابتعدت يسرا عن تلك الجالسه لتتجه الى النافذه وهي تقول بصوت اقرب للهمس صوت منخفض جداا يخالطه الدموع صوت يجعلك لا تعرف ان كانت حقا تقول شيء ام هذا صوت نحيبها : انا مش قادره اصدق انك بجد كنتي عارفه الحقيقه ، عارفه ان ريناد عايشه عند باباها

نهضت يارا لتنهي هذه المهزله نهضت صارخه وهي تقترب من تلك الواقفه هناك نهضت لتواجهها وهي تصرخ قائله بعد ان تخلت عن اعصابها هي الاخرى : انت قلتيها عايشه عند باباها ابوها اللي ابوكي مبيكرهش حد قده.... ابوها اللي ابوكي يتمنى موته انهارده قبل بكره

يسرا : بس ده ـــــــــــ

يارا ( بصوت اكثر حده ) : بس ايه .... بسرا بطلي هبل ريناد تبقى بنت الراجل اللي ابوكي دخله المستشفى اكتر 3 مرات
ريناد تبقى بنت الراجل اللي ياما رشدي الخيام حاول يدخله السجن
( لتتابع بنبره اقل حده وهي تضع يديها على كتفها )يسرا ابعدي عن الطريق ده الله يخليكي هتخسري حاجات كتير لو كملتي فيه ، يسرا حببتي خلينا نرجع اسكندريه

بحركة بسيط لكتفها سقطت يد يارا بجانبها لتبتعد يسرا وهي تزيح خصلات شعرها المتمرده التي سقطت على وجهها بعد ان ازالت عنها الحجاب وهي تجذبه للخلف بحركه عصبيه

ضحكات مجنونة كانت كل ما استطاعت ان تجيب به ، ضحكات مجنونة هي ردت فعلها ، ضحكات لا يمكن وصفها سوا بالجنون وهي تقول بسخرية : وراء كل مصيبة رشدي الخيام هههه ازي نسيت ده

يارا ( بصوت حاولت ان يبدو متزن ) : يسرا عشاني انسي كل اللي تعرفيه وتعالي خلينا نرجع

دموعها التي لم تكن لدليل لتعرف طريقها هي الشيء الوحيد الذي لم يتوقف منذ ان بدء الحوار وي تقول بهمس : انسى ايه بالظبط انسى اربع سنين من عمري وانا كل يوم بسال بابا هي ريناد اختي فين هو احنا مش هنروح لريناد ( توقف لثواني لتتابع بعدها بنبرة اكثر حزنا ) انسى يوم ما بابا اعلن وفاة ريناد بكل بساطة..... انسى يوم مقال محدش يتكلم عنها ( امسكت بالصورة التي تجمع ثلاث فتيات في نفس العمر لتقول بحده وبصوت مرتفع ) انسى 10 سنين من عمري وانا كل يوم بمسك صورة ريناد واقولها تصبحي على خير انسى ان تؤمي كانت عارفه انسى ايه بالظبط

ادارت يارا ظهرها ببطئ لتنظر من النافذه المغلقة التي امامها وهي تقول بصوت يخالف كل الصراعات التي بداخلها بصوت لا يعكس تلك الدمعة التي تسللت من عينها بصوت لا يعرف للسقوط طريق : انسي ريناد يا يسرا ومتفتكريش انها ممكن تقبلك في حياتها انسي يا يسرا

استنشقت اكبر قدر من الهواء لتقول بنبرة الخيام المعروفه بنبرة يسرا التي لا تعترف بكلمة مستحيل في قاموسها لتقول لتلك الواقفه هناك لتلك التي لا تعرفها ولا تريد ان تعرفها ، لتقول بنبرة ثقة اكتسبتها منذ ثواني معدوده
: وانا مستعده اعمل اي حاجه عشان تقبلني في حياتها مرة تانيه

تحركت خطوة للامام مبتعده عن يارا التي لم تخرج من صدمة وقع الجملة على اذانها وهي تتابع :
افتكر انت عرفه الشقة كويس لو هتفضلي لبكرة بحتك بس لو هترجعي اسكندريه ابقي اقفلي الباب كويس وراكي

ابتعدت لتختفي داخل غرفتها لتسقط ارضا فقلبها اضعف ان يتحمل صدمة كهذه وعقلها لم يستوعب بعد ان التي تقف خارجا هي تؤمها
سقطت ارضا وهي تنحب بطريقة مؤلمة ولاول مرة تعترف ان رشدي الخيام استطاع ان يحول يارا لنسخة مصغره منه
رفعت تلك الصورة التي مازالت بيديها وهي تمسح على الفتاه الثالة بحذر لتقول من بين دموعها
ممكن تقبلني في حياتك تاني يا ريناد ممكن تسمحيني على اللي بابا عمله

*********************

ريناد : لا طبعا انسي .... لا متحوليش مش هينفع

جيلان : ريناد بطلي انا مقلتش انك تنتحري انا كل اللي قلته جربي تحطي ميكب خفيف بس
ريناد : يا ريتك قلتي انتحر كان اهون من اللي قولتيه

جيلان : بس يا ريناد متكلميش تاني هو انا اصلا مش عارفه انا باخد رايك ليه انا هحطلك وهشوف شكلك بس لما نروح ( لتتابع بغروروهي تشير لريناد بالصمت ) بس مش عايزه اسمع صوت انت احمدي ربك ان انا اللي هحطلك

ريناد :ههههه يارب ارحمني اللهم اني لا ساألك رد القضاء ولكن اسألك اللطف فيه

جيلان : ههههههههههههه يابابا انا اصلا موهوبة هو انت تطولي وحده زي تعملك ميكب ، يا بابا انا مطلوبه عالميا

ريناد : هههههههه بدأنا وصلة الكدب هههه جيلان يا حببتي ارحميني شويه انا برضوا زي اختك هههههه

جيلان بنبرة غرورها المميزة : ههههههه انا على طول بقول ليسرا انك مفيش منك امل بس هي قالتلي حاولي

ريناد : يسراا مين دي

جيلان : صحبتي الجديده وحده انت متعرفهاش (صمتت للحظات لتتابع بنبرة مختلفة ) اول مرة اشوف بنت بتتعامل ممن غير كدب من غير تمثيل مع انها من عيلة معروفه جدا بس عمرها شافت نفسها

كانت تتحدث بغفويه اثارت جميع الاسئلة في عقل ريناد ، عفوية جعلت ريناد تقف حائرة على تخيل تلك الفتاة التي تجعل جيلان تتحدث هكذا
عفويه جعلت ريناد تبتسم دون ان تعرف السبب لتسال السؤال المتوقع
: اسمها ايه البنت دي

جيلان : اسمها يسرا ... يسرا ر....

وصال : جيلان ريناد يلا عشان تكلوا ولا انتو مش جاعنين
جيلان : خلاص جاين ( اللتفت جيلان لتلك الجالسة حنبها لتقول وهي تهم بالوقوف متناسيه ما كانت على وشك قوله ) يلا خلينا نقوم ناكل

ريناد : يلا

*********************
( علي )


لاول مرة اقف عاجز امام مشاعري لا اعرف اي طريق علي ان اختار لا اعرف من اين علي ان ابدء
لاول مرة لا اجد تفسير مقنع لما اقوم به ، لا اجد اي سبب يدفعني للقيام بتلك التصرفات الصبيانيه

ترجلت من سيارتي منهيا هذا الصراع الذي بداخلي منهيا اي نزاع بين مااريد وما لا اريد ، كاتما اي صوت بداخلي

الوضع لا يخيف لهذه الدرجه سادخل البيت واجد امي تتابع احد المسلسلات التركيه التي لا تمل منها ساجلس بجانبها واخبرها بقراري وهي بدورها ستخبر ابي وسانهي اي صراع بداخلي

وقفت لثواني امام باب المنزل لاعيد ترتيب افكاري << ماما انا قررت اخطب << الجملة ليست مخيفه اليس كذلك

ما بالك (علي ) تذكر الوضع لا يخيف وامي ستكون بمفردها في هذا الوقت بالتاكيد

فتحت الباب لليصلني ضحكات الجميع رفعت انظاري لاجد عائلتي الكريمة باكملها تجلس امام التلفاز << منذ متى قرر ابي واخوتي متابعة التركي

علي : السلام عليكم

ـ وعليكم السلام

رددها الجميع بعد ان توجهت الانظار الي للحظات ثم عادت كما كانت

ام علي : تعال يا حبيبي تعال اتفرج معانا على المسرحيه

علي : مسرحيه !!!

اذا امي هي من قررت عدم متابعة التركي اليوم جلست بين اسراء وامي لتربت امي على كتفي بحنان

لم انتبه الى ما يعرض امامي فتلك السما تقود بي الى حافة الجنون ، تقود بي الى مشارف الهذيان

استنشقت اكبر قدر من الهواء لا قول بصوت منخفض لا يصل سوا لمسامع امي

علي : ماما عايزك في موضوع

ام علي : خير يا حبيبي عايز ايه

علي : خير ان شاء الله .. هبقى اقلوهلك بعدين

ام علي : طب قولي في ايه قلقتني

اسراء : مين مين بتتكلموا على مين .. قولولي قولولي بتتكلموا على مين

علي : هههههههه انت ايه اللي دخلك في الموضوع ، انت ديما رميه ودانك معايا كده هههه

تعالت ضحكات اسراء ليلتفت لها الجميع وهي تحاول ان تقول من بين ضحكاتها : هههههه لازم اعرف بتتكلم في ايه يعني اومال ايه لزمتي في البيت هههه

آسر : خير في ايه انا كمان عايز اعرف

رفعت حاجبي الايسر لاسراء التي لم تتوقف على الضحك بعد وانا اقول بهمس يصل لمسامعها : ديما فضحاني ده ان هتشوفي مني ايام سودا ههه

اسراء : ههههههه ما انت كده او كده هتقولي فقول دلوقتي وريحيني

لبيت حاجه رئتي للهواء وانا اقول بصوت حاولت ان يبدو متزن بعد ان قصرت امي صوت التلفاز

علي : انا قررت اجوز اخطب يعني

اسراء :ههههههههههههههههه ومين اللي امها دعيه عليها قصدي دعيلها دعيلها

صححت الجملة سريعا بمجرد ما وقعت انظارها على نظرات علي وهي تحاول كتم ضحكاتها ليهتف آسر بدوره

آسر : ليه كده يا علي بتعمل في نفسك كده ليه يا بني هههههه ، ما انت كنت كويس وزي الفل الصبح

اسراء : يعني خلاص قررت تتدخل القفص الاسود قصدي الدهبي

آسر : هههههه يلا ياعم المغفلين زادو واحد وبيسألوا احنا بنخلص ليه من البلد هههههه

اسراء : لا بجد يا علي مين تعيسة الحظ

ام علي : سيبك منهم يا علي وقولي مين البنت

لم اكترث كثيرا بتعلقات اخوتي وبصمت والدي التفت لولدتي لاقول : سما بنت عمو حسين

ــ ميييييييييييييييين

******************

ــ سما حسين سلامة يا حببتي عندك مانع

قالتها سما وهي تضع يديها على خصرها للتعالى ضحكات نهلة وهي تقول

نهلة : لا يا باشا معنديش ههههههه انا كنت بضحك معاكي

سما : ههههه بحسب ناس متجيش غير بالعين الحمرا

نهلة : ههههههههههه وصال سكتي اختك لاضربها

وصال : هههههه اضربيها عادي مش هيخسر برضوا ههههههههههه

هتفت بها وصال وهي تنظر الى سما الواقفه امامها لتتابع باسلوبها المعتاد

<< ولو عايزه مساعده قولي انت عارفاني بحب عمل الخير

سما : ههههه يا سلام

نهلة هههههههه وانت هتقوليلي ده احنا عشرة عمر يا راجل

رغم كل تلك الضحكات كل واحده منهن بداخلها ما لا يتحمله اي قلب كان
كل واحده منهن تخفي مشاعرها منهم من تخفيها بجداره ومنهم ما زال يحاول وهناك من فشل في اخفائها ولكنه لا يعترف بها

قطع وصلة الضحك هذه صوت عمر الذي دخل ليقف بجانب وصال ويحيط كتفها باخوه لا يخيفيها ولا ينكرها

عمر : يلا يا جماعة خلونا نروح

وصال : لاااااا خليكوا شويه كمان

سما : مش هينفع انا والحجه دي ورانا شغل بكرة وهناء وشرين اللي قاعدين هناك دول ( قالتها وهي تشير الى براء وجيلان ) وراهم كليه وريناد اللي وقفه جنبك دي عندها كليه

وصال : لا يا عم خليكوا شويه كمان الساعة لسه 11 ونص

نهلة : 11 ونص في الشتاء يعني وحده هههههه شوفتي انا ذكيه ازاي

ريناد : خلاص يا وصال هنبقى نيجي تاني اكيد

هي بنفسها لا تعرف اصرارها المميت هذا على بقائهم بجانبها لا تجد سبب لتصرفها بهذه الطريقة

براء : ان شاء الله هنبقى نيجي تاني اكيد

وصال : خلاص ماشي

ودعت كل منهم على حدا و كل منهم خلف وراءه ذكرى لن تنمحي بسهوله

براء : يلا سلام يا وصال اشوف قريب ان شاء الله

ضمتها براء باخوه ما زالت لا تعترف بها لتبادلها وصال نفس الاخوه وهي الاخرى بدورها لا تعترف بها

وصال : ان شاء الله بس انت ابقي تعالي زوريني ماشي

براء : اكيد متخفيش

ريناد : يلا سلام يا سوسو ولو احتجتي اي حاجه ابقي اتصلي بيا

وصال : ان شاء الله يلا سلام

جيلان : يلا باي يا سوسو
وصال : باي

كلمة واحده قالتها لتختفي جيلان من امامها لتختفي تلك الفتاة التي تحاول منذ دخولها ان تبدوا طبيعية ان لا تظهر حنقها من الواقع التي تعيشه

نهلة : يلا يا حببتي باي و خالي بالك من نفسك وبجد كان يوم تحفه

وصال: وانت كمان خالي بالك من نفسك ، والله انت اللي طلعتي اليوم بطرقة دي

نهلة : عارفه عارفه من غير متقولي هههههههههه

ــ وده غرور مش ثقة في النفس ههههه

قالوها معا لتتعالى ضحكات وصال وهي تضم نهلة بحب لا تربطه اخوه ولكن تربطه صداقة تخطت الحدود

سما : يلا يا حببتي عايزه حاجه

وصال: لا ربنا يخليكي يا سوسو

احتضنتها سما باخوه هي الوحيده التي تعترف ربما تكون لا تظهرها ولكنها تعترف بها
سما ( بهمس لا يصل الا لوصال ) : عشاني ادي نفسك فرصة ادي نفسك ويوسف فرصه

وصال : سبيها على ربنا

سما : ونعم بالله .، يلا يا حببتي سلام


*****************

يوسف : وانت فاكر انك ممكن تروح بدري .. دول لسه بيسلموا على بعض يعني قدامك يا معلم بتاع ساعة ونص كده ههههههه

ياسين : ههههههه يا رتني كنت عملت زي عمر ونزلت قبلهم

يوسف( بنبرة اخرى اكثر جديه ) : وامتى بقى ان شاء الله هتعمل زي انا

ادعى ياسين الغباء ادعى جهله بتلك الرسالة الخفيه التي تحملها كلمات يوسف ليقول ببراءه : زيك ازاي يعني

يوسف ( بعصبية خفيفه ) : يعني نواي تتجوز امتى فمتكرش انك لسه محتاج تكون نفسك

التزم ياسين الصمت ليتابع يوسف حديثة وهو يحاول ان يصل الى طريقة تفكير اعز اصاقائه
ـ كل حاجه موجوده وبقالك سنتين كاتب كتابك ودي بنت عمك وانت بتحبها طب فين المشكلة بقى .. ممكن اعرف انت امتى ناوي تتحرك

ياسين ( ببرود وكان ما يقوله لا اهميه له ) : ان شاء الله قريب <<هتف بها ياسين ليتابع دون ان يتوقف فملامح يوسف كافه لجعله لا يتوقف << في خلال الاسبوع ده هحدد المعاد مع عمي

يوسف : لا مش معقول واخيرا يا خي انا كنت قربت افقد الامل فيك

ياسين : امل مين هههههههه

يوسف (بعصبيه مصطنعه ) : يلا يا ياسين امشي انا غلطان اني بتكلم معاك

تعالت ضحكات يايسن وهوينهض : اصلا انا ماشي هما خلصوا سلام
؛
؛

؛
ياسين : يلا يا وصال سلام عايزه حاجه ، ولو الواد ده عملك حاجه قوليلي وانا اعلقه في المروحة

قالها ضاحكا وه يمسك برقبة يوسف بطريقة اعتاد عليها الاثنين معا
ليبتعد يوسف عنه ويقف بجانب وصال

وصال : ربنا يخليك يا ياسين ولو عمل حاجه هقولك انت عارف اننا بحب عمل الخير اد ايه

ياسين : هههههههه انت هتقوليلي

تعالت ضحكات وصال ليشاركها يوسف فكلاهما فهم الرسالة من كلام ياسين

ياسين : يلا يا جماعة تصبحوا على خير

ـ وانت من اهله

لحظات وكان يقف بالاسفل وسط الجميع ليهتف بصوت مرتفع : نهلة تعالي معايا انا هوصلك

لا انا هروح مع سما << اسرعت نهلة بالرد بعد ان فشلت في اخفاء توترها لتختفي من امامه دون ان تترك له مجال للاعتراض

سما : سلام يا ياسين

ياسين : سلام يا سما وخلي بالك من نفسك

اسرعت هي الاخرى للجلوس خلف عجلة القيادة وهي تحاول تدفئه نفسها تاركه خلفها ذلك الشاب الذي عجز عن فهم حبيبته
التفت سما الى تلك الجالسه بجانبه لتقول بحده : ممكن اعرف في ايه .. وبعدين من ساعة ما ياسين وصل واني مكلمتيش معاه كلمة وحده ولما عرض يوصلك رفضتي ممكن اعرف ايه السبب الغبي اللي بيخليكي تتصرفي كده

نهلة ( ببرود يشابه برود زوجها وكان ما تقوله هي الاخرى لا اهمية له ) : بس انا قررت انهي اللعبه السخيفه دي ، انا هطلب الطلاق من ياسين

سما : ااااااااااااااااايه

******************



نهاية الفصل الثامن عشر

حسن الخلق 06-12-12 05:31 PM

رد: اخوات ولكن
 
http://www.liilas.com/up/uploads/liilas_13528389382.gif

السلام عليكم و رحمة الله

مرحبا سحوره :dancingmonkeyff8: .. و لا يهمك حبيبتي كلنا معرضين للظروف و الانشغال بأعبائنا الأسرية و أكيد مقدرين و منتظرين بصبر و تفهم

أولا يجب ان أهنئك و أشيد بقدرتك على التنقل بين الشخصيات الكثيرة المتنوعة الأهواء و الطباع و نقل الحالة الداخلية و الخارجية لهم بكل يسر إلينا
انا عارفه أكيد البلوره السحريه بتساعدك لانك ساحره و لكن الحق حق :55::55::55:


منذ فتره لم نعرف شيء عن جيهان و كريم ، امممم اكيد هتظهر و ظهروها هيعمل كثير خاصة مع الضربة القادمة بسرعة البرق لجيلان بعد اكتشافها حقيقة صديقتها
عععععععععععع يا عيني على حسين سلامه إلي الكل بيقطع في فروته ، هيلاقيها منين و لا منين الراجل :t9L04569:
واااااااااااااااو الحلقه بتضيق بأسرع ما تصورت ، اثبت حسين انه ليس متباعد كما يظنون كلهم بل يعرف كل كبيره و صغيرة تحدث مع أولاده
سعيده جدا لأني لم احكم عليه بالسوء من أول بارت و كنت معجبه و متحمسه لشخصيته و حاسه ان خلفها كثييير ، رغم ندرة ظهوره في الأحداث لكنه محور الرواية كلها ، برااافو يا سوسو :55::55::55:

حلو جدا ملخص العائلة الي عمله كريم ، اعتقد الصورة أصبحت واضحة عند الجميع الان ، الوضع الغالب على جميع أبناء حسبن انهم يجهلون كل شيء عن والدهم و كثير من عائلات والداتهم ، لكن كلها عائلات ذات حسب و أصل كبير << حسين مكنش بيوقع غير واقف هههههههههههه
كلامه يثبت ظني انه رجل جيد و يستحق حب و ثقة علي و يوسف
انما بالمناسبة كريم طلع غتت بمعني الكلمة هههههههههههه و لو انا مكنها كنت هلبسه في اقرب حائط
عععععععععععععععععع عند النقطة المهمة دخلت السكرتيره ، ليه كدا بس ما كنا ماشين كويس و كله عال العال ، حبك الشغل دلوقت :(


و أخيرا اجتمع الأخوات مع بعض ، حسيت بقوة المشاعر بينهم حتى لو حاولوا إظهار العكس خصوصا جيلان ، دائما مختلفة عن إخوتها ، بتظهر بمظهر قوي لكنها في ظني اضعف واحده فيهم

نهله عندها حق فعلا ، الأعمال بالنيات ههههههههههههههه
تفهمت تساؤلات سما جيدا و اعرف إجابتها و السبب الحقيقي وراء إصرار والدهم على تجمعهم
مره أخرى تعود وصال لموضوع ان يوسف يستحق أفضل منها
اها إذن هي تعتقد ان الأمر غير حقيقي بينهم ، من ناحيتها على الأقل ، تعرفي انا عايزه اخبطها على دماغها دلوقت ، إيه أخوها دي كمان إحنا هنستهبل ؟ كل دا و مش حاسه يوسف بيحبها اد ايه ؟!
طبعا سما عندها حق في كل كلمه ، لسه الست نهله دي كمان و الغباء المتأصل هي و ياسين ، سما هتلاقيها منين و لا منين يا ناس مفيش رحمه
عائله غريبه و كل فرد فيها جواه عقده مكلكعه و معقوده غلط كمان ، شوفتي يعني ملهاش حل غير المقص خخخخخخخخخخخخخ


عند يارا و يسرا الأمر تأزم جدا ، قوليلي يا سوسو يختي هو فيه حد مبيكرهش حسين و يتمنى موته غير يوسف و علي ؟ هههههههههههههههه
حرام عليكي هو الراجل عملك ايه ؟
اممم دخله المستشفى 3 مرات و حاول مع السجن كمان ، يا عيني على الصبر
سناء من ناحيه و رشدي من ناحيه و لسه الدكتور كمال و فوقهم جيهان و مش ناسيه شقيق ميادة ، دا الدم هيبقى للركب

انا مشفقه على يسرا جدا دلوقت و نفسي العلاقة ترجع بينها و بين ريناد و جيلان كمان تسامحها و تتفهم مشاعرها ، تأثرت جدا بمواجهتها مع يارا


هايل حوار جيلان مع ريناد و السر الي كان على وشك الكشف :t9L04569: وجعت قلبي و هي بتوصف يسرا بانها صادقه و ثقتها فيها غير محدوده ، إشارة واضحة عن تصرفها حين تعرف الحقيقة ععععععععععععععععععع

ايه الكهربا الي ملئت الجو عند علي دي ؟ مالها سما بنت عمو حسين ؟ وحشه و لا وحشه ! الي عنده مانع يوريني نفسه :(
طبعا الحوار الي سبق هذا الخبر كان جميل جدا و ممتع :55: ، كأني قاعده مع ماما و أخواتي ههههههههههههه


تصدقي انا كمان حسيت بالدفء و الحميمة في بيت وصال و حبيت يقعدوا معاها أكثر
لو ياسين متحركش أنا إلي هعلقه في المروحة ، صبري عليهم طال بصراحه
و هناك مع سما الست نهله تكمل مسلسل " انا لا افهم و لكني غبيه " و هتطلب الطلاق
المفروض رد سما يكون رميها من العربيه فورا :(
شكلنا مطولين في المسلسل بتاعهم هو كام حلقه يا سوسو أوعي يكون تركي ههههههههههههههههه

واااااااااااااااااااااااو فصل طويل و اكثر من رااااااااااائع ، استمتعت بكل كلمه فيه
كشف كثير معلومات مفيده و قرب الأطراف من بعضها جدا

ما شاء الله عليكي ، احسنتي :55: :55: :55: :55: :55:
تطور اسلوبك واضح جدا بهذه المرحله اكثر من البدايات ، صرتي اكثر تمكنا و راحه في التعبير أتمنى تكوني اقتنعتِ الآن انك كاتبه قديرة و موهبتك خلاقه بدل ما أجي أقنعك بنفسي و اعمل معاكي زي نهله

بانتظارك دائما http://www.liilas.com/up/uploads/liilas_13304670801.gif
ربنا يزيدك من فضله و ييسر لك كل امورك


دمتِ بكل الحب و الود ♥ ♥ ♥
http://www.liilas.com/up/uploads/liilas_13528389383.gif

alaa7 06-12-12 07:51 PM

رد: اخوات ولكن
 
مسا الفل سوسو فصل كتير حلو تسلم إيدك حبيبتي

كريم كان كريم بمعلوماته وعرفنا كتير أشيا عن عيلة حسين سلامه

شو هالرجال كاين متجوز ستات معروفين وأغنيا كمان وولاده ما بيعرفوا بموضوع الورثه كل واحد منهن عنده قصه والآتي أعظم

يسرا وتؤامها يارا والخلاف على نبش الماضي ودفاع يارا عن أبوها وأخطاءه ترك يسرا مدمره شو التصرف اللي رح تقوم فيه وهي أصلا بدت تقرب شوي شوي من جيلان حتى تعرف أخبار بنت عمتها كيف رح تتعرف عليها ناطريتك حتى أعرف

ألإخوه تجمعوا وحاولوا يكونوا إخوه قد ما بيقدروا لأنهن مش معودين بس حاولوا وكلن إستغربوا تصرفاتهن تجاه بعض وكانت سهره حلوه ومرت بسرعه

نهله بدها تطلب الطلاق وبعدها ما بتعرف قرار ياسين معقول تتسرع وتطلب قبل ما يكلم أبوها ؟


علي قرر يخطب سما يا ترى رح توافق ؟

أسئله كتير ناطره الإجابات عنها يعطيكي الف عافيه حبيبتي موفقه يا رب موااااااااااه

حياة12 06-12-12 10:52 PM

رد: اخوات ولكن
 
سوسوووووووووووووووووووووووو حبيبتى كل فصل و انتى طيبة الفصل رووووووووووووووووووووووووووووووووووووووعة بجد و الله كنتى راااااااااااااااااااااااااااائعة :55: :55: :55: :55: :55: :55: :55:
استمتعت جداااااااااااا جداااااااااااااااااا بالفصل تجننى و بالذات طبعا ان اسمى موجود :wookie:

كيموووووووووو يا ويلكم يا ويلكم يا ميت نهار ويلكم يا بنى ده انا كنت حجيب عريس تانى لجيلان كنت مختفى فين كل ده؟
هههههههههههههههههههههههههههه تحفة كريم ده يعم نفسه مؤدب لمدة 3 دقايق ؟!!!
ده ايه الادب ده كله و جاى على نفسك ليه يا راجل .... اووووه دخلنا فى الحامى :)

ممممم اذن جيهان ارتبطت به عشان سما؟ غريبة متوقعتش كده فاجئتنى جيجى تصدقى :biggrin:
واااااااااااو سما بتشتغل بتوصية غير مباشرة .. تصدقى شكلى كده احتمال ... انا اكرر اهو احتمال احب سحس ده :peace:

الحقيقة انا بوجه خالص شكرى لكيمو باشا على المعلومات اللى جمعها و تاريخ كل اسرة تقريبا يعيش كريم يعيششششششش

واااااااااااااو ده الموضوع سخننن اووووووووووووى .. نص ثروة الخيام .. ههههههههههه عجبنى اوووى فيس لالغرور بتاع كريم ده هههههههههه مممممممم ايه اللى ورا علاقتها بوداد ؟ هه؟

واااااااااو سحس هو اللى ساعد سناء فى بداية حياتها!!!!!!! ايه ده كل يا سى حسين؟!!
و يا عينى الناس كلها مش طايقاك - سوسو السبب على فكرة عارف يا حسين انا من اول فصل و انا بموووووووووت فيك بس هى ساحرتنا اللى قومت كل الشخصيات و القراء عليك :biggrin: - يا غتتتتتتتتت بس كده؟!!!!!!! لاااااااااااااا انا لو مكان جيهان كنت حولته لبوستر على الحيطة ... ايه الرخامة دى كلها!!!

جرررررررررررررررررررررر اععععععععععععععععععععععععع ايه هى الحاجة دى؟!!!!!!!!!!!
حقتلك يا كريم حقتلك حقتلك :lkjkjkjkj: ما تقووووووووووووول :((

اخييييييييييييرا وصلتوا ده الطريق فظيييييييييييييع فعلا فى كايرو بقه ههههههههههههههههههه

سوسو بجد و الله انتى رااااااااااااااااااااااااااااائعة الحوار بين الاخوات كان تحــــــــــــــــفة طبعا موتينى من الضحك بس بجد الجو الاسرى صورتيه ببراااااااااااااعة :55: :55: :55:

هههههههههههههههههههههه بصراحة حوارهم كله يجننن لا و جيلان طلعت بتلمع اكر فعلاا ههههههههههههههه مظلموهاش يعنى ... فعلا يا نهلة الاعمال بالنيات ناس غريبة بصراحة :lol:

اووووووووووووووووبس جوازها من يوسف كان تحدى مع باباها :eek: :eek: :eek:
اخوووووووووووها؟!!! نعم يا اوختى؟!! اخوكى مين يا ماما؟!!!
ايه يا وصال ما تخليكى حلوة كده ... الراجل بيموووووووووووووت فيكى و اتى تقولى اخوكى و مش مرتاحة و حاسة بالذنب ... شوفى يا سوسو انا حسيبها لك تعرفيها غلطها و انا بحذرك تحذير شديد اللهجة ... ابدعى عن وصاااااااال خاااااااااااااااالص انتى حرة :kjhjhjhjh:

هههههههههههههههههه انا عارفة ايه العزومة السكة دى فين الاكل ؟!!!!!!

كلام نهلة على الرغم من المرح الظاهر الا انها واقع مؤلم هى عايشة فيه فهى متعرفش ايه اخرتها مع سى ياسين ده كمان متغاظة منهم جااااااااااااااامد و هو بالذات جررررررررر
اوووووووووووووبس نهلة شكلها قررت حاجة مش لطيفة ابدا انا مش مرتاحة لك يا سوسو بصراحة


يارا و يسرا ......... واااااو بجد سحورتى استاذة و رئيسة قسم اختلالاف الشخصيات و ردود الافعال راااااااااائع الاتنين توأم لكن الشخصيات مختلفة تماما
عجبتنى اووووى علاقة ريناد و يسرا القديمة ... انا كمان اتمنى ان ريناد ترجع تتقبلها فى حياتها مع ان الصدمة حتكون قوية جداااا على جيلان
يا نهاااااااااار الوووووووووووان سجن و مستشفى !!!!!!!!!!!!!!!!!!
لااااااااااااااااااااااااا ايه ده كله يا رشدى!!!!! ده انت طلعت مجرم كبييييييييير :t9L04569:
ايه الكره ده كله .... لا و ما شاء الله كل واحدة من مراتاته وراها عيلة تاكل الزلط انا خايفة على الراجل :mad:

اعععععععععععععع لتانى مرة ...... ليه كده يا سوسو انتى مصرة بقى اعترفى .... كنت عايزة اعرف رد فعل ريناد جرررررررررررررررررررررررررررر

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هه
بجد على موتنى من الضحك تحـــــــــــــــــــــــــــــــــــــفة مش حيلاقى غير مامته بس بتتفرج على مسلسل تركى

هههههههههههههههههههههههههههههههههه:yuiuyuy: لقى العيلة كلها قاعدة

اسرااااااااااااااااااااااااء يا سلام اسمى منوووووووووووووووووور الفصل
عرفتى ليه يا سوسوو الفصل يجنن عشان اسمى فيه يا سلااااام يجنن :;lkjlkutrfc:
هههههههههههههههههههههههه بصراحة آسر و اسراء تحف بجد هههههههههههه
دى تقوله مين تعيسة الحظ و التانى بيقولوه ليه تعمل فى نفسك كده
بجد المشهد رااااااااااااااااااااااائع سوسو :55: :55: :55:

هههههههههههههههههههههههه ياسين اخيييييييييييييييييييييييييييييرا يا راجل قررت يا ساااااااااااااااااتر بس انا مش مرتاحة لنهلة ........ هع هع هع هع تحفة وصال ربنا يقدرك على فعل الخير يا بنتى :1HQ05157: على فكرة انا كمان كنت مبسووووووووووطة جداااااااااااااااا بالزيارة :)

طلاااااااااااااااااااااااق :vfghgf:
:73: :73: :73: :73: :73:
حراااااااااااااااااااااااام عليكى يا سوسو هو اساسا متردد و هى مش فاهمة انه بيحبها الغبية دى و تقرر الطلاق نوووووووووووووووووو انا اعترض


بجد يا سوسو ما شاء الله عليكى رااااااااااااااااااااائعة و الله الفصل تحـــــــــــــفة فنية حبيبتى ربنا يزيدك يا جميل برااااااااااااااااااااااافوووووووووووو :55: :55: :55: استااااااااذة الاحداث تطورت بشكل رااااااائع

مستنية الفصل الجديد على نااااااااااااااااااااااااار

مووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو وه لاحلى سوسو










قرة عين امي 06-12-12 11:48 PM

رد: اخوات ولكن
 
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ازيك ياحلا اخت في الكون ؟
دا البارت كان تحفه ورائع كثير ربنا يعطيك العافية وطول العمر ياقلبي
جيهان وكريم
مسكينه جيهان ام حرمت من وجود طفلتها بقربها اعتقد انها كانت تنظر لصورة جيلان قبل ان يطرق كريم الباب عليها... بس رغم انه جاب لنا كل المعلومات المخفيه عن بنات حسين بس شو النذاله اللي فيه يعرف نقطة ضعف امه ويلعب باعصبها.... ااااه ياربي كان نفسي اموت اميليا وقتها غلط يعني حبكت ذاك الوقت تدق كانت صبرت شوي نعرف السر وبعدين تسوي اللي بدها ياه ... اظن عرفت سبب زواج جيهان من سلامه هو بنته اليتيمه اللي اسرت قلبها بس أي سبب الطلاق
سما
ياعيني عليك وطلع ابوك بيعرف كل حاجة والباشا شاذلي كمان بيعرف انتي مين وانتي ياحرام مش عرفة بيصلح من وراك ايه لا والادها ان هذه الشركه ابوك مشارك فيها كمان يعني مرحتيش بعيد ياستي
حسين سلامه
الرجل الذي اخلع القبعة احتراماً له .... كل بارت تزيد حيرتي فيما يخصه اكثر ويزداد يقيني بطهره ونقائه واحبه اكثر .... حرام عليك ياسوسو هو عمل فيك ايه عشان تخلي الكل يتجمع عليه مش كفايه عليه سناء بتنبش وراه والان جيهان والخيام مش مسيبله حاله ارحميه شويه يابت هو عملك ايه بالضبط وانتي عيزه تنتقمي منه بالطريقة القسيه دي بيدخل المشفى 3مرات ومحاولات ادخاله السجن دا كثير اوي وقلبي الصغير مايتحمل ارحميه والا احتشوفي شغلي معاك هههههه وبعدين دا هو شاطر وبيتجوز من عيلات غنيه وكل وحد من عياله عنده ثروة باسمه تسد عين الشمس حتى لو مش عارف عنها حاجة يعني مظلمش عياله
احببت جداً التجمع في بيت وصال وشعرت بالدف معهم حتى لو هم مش عيزين يعترفوا بالاخوة التي تربطهم بس انا حسيت فيها ومعترفة فيها غصب عنهم هههههه
وصال
دي البنت عيز لها قرصت اذن عشان تعرف قيمة يوسف اللي بتطفشه من اسلوبها دا ... قال ايه هو بيستحق وحده احسن مني ليه هو انتي فيك ايه لاسمح الله وحش .... وبعدين هو حصلها ايه وبطلت تتكلم عن بابا كمال حتى انا عيزة اعرف مش سما بس .... شفتي الناس الفهمه يعني جت في الوقت المناسب ومخلتش جيلان تكشف حقيقة صديقتها المخدوعة فيها لريناد ويبقي الامر سر الى وقت لاحق
يسرا ويارا
تؤامان بالشكل مختلفتان كل الاختلاف في المضمون رحمت يسرا كثير هي صدمتها باختها اكبر من الحقيقة المره اللي بتعرفها عن ابوها احسست بالمرارة من قولها "وراء كل مصيبة رشدي الخيام هههه ازي نسيت ده " بس هي الان دخلت نفسها بدوامه يعني عشان تكسب ريناد وتحي ذكرى عشر سنين مرت بتخسر ابوها واختها اللي هي نسخه مصغرة من ابوها يعني عندها خيارين احلاهما مر
علي
دي سما لعبت بعقلك ومخلتش فيك عقل ... شفت ازي الموضوع سهل ومايحتجش أي حاجة بتصعبها على نفسك ليه ... بس مين اللي معندوش نظر ومش عيزاك تاخذ ست البنات سما متخفش انا بنفسي احوقف معك وحتتزوجها يعني حتتزوجها مش كذا ياسوسو والا عتكسفيني قدام الراجل هههههههه
ياسين ونهله
دولا الاثنين عيزين حد يضربهم دولا وجعين لي راسي على فاضي مهو بحبها وهي بتحبه متزوجيهم وتخلصينا من وجع الراس يستي وبعدين دي الهبله مش بتحبه بتطلب الطلاق ليه دنا شديت شعر راسي لحد مقدرتش استحمل الوجع من برودتهم الاثنين
ودمتي بالف خير
المحبه لك دوماُ وليس يوماً اسماء

الساحره الصغيره 07-12-12 12:59 AM

رد: اخوات ولكن
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسن الخلق (المشاركة 3229377)
http://www.liilas.com/up/uploads/liilas_13528389382.gif

السلام عليكم و رحمة الله

وعليكم السلام

مرحبا سحوره :dancingmonkeyff8: .. و لا يهمك حبيبتي كلنا معرضين للظروف و الانشغال بأعبائنا الأسرية و أكيد مقدرين و منتظرين بصبر و تفهم


اهلا اهلا بالزعيمة الاموره ....

أولا يجب ان أهنئك و أشيد بقدرتك على التنقل بين الشخصيات الكثيرة المتنوعة الأهواء و الطباع و نقل الحالة الداخلية و الخارجية لهم بكل يسر إلينا
انا عارفه أكيد البلوره السحريه بتساعدك لانك ساحره و لكن الحق حق :55::55::55:


ربنا يخليك ليا يا هومه بجد اسلوب رفع المعنويات ده تحفه هههههه بلورتي بتقول ان ما خفي كان اعظم

منذ فتره لم نعرف شيء عن جيهان و كريم ، امممم اكيد هتظهر و ظهروها هيعمل كثير خاصة مع الضربة القادمة بسرعة البرق لجيلان بعد اكتشافها حقيقة صديقتها

ربنا يكون في عون جيلان وظهور مامتها هيكون ضربة قاضيه للجميع بس استني شويه انتي عليا

عععععععععععع يا عيني على حسين سلامه إلي الكل بيقطع في فروته ، هيلاقيها منين و لا منين الراجل :t9L04569:
واااااااااااااااو الحلقه بتضيق بأسرع ما تصورت ، اثبت حسين انه ليس متباعد كما يظنون كلهم بل يعرف كل كبيره و صغيرة تحدث مع أولاده

يا عيني عليك يا سحس << يلا يا عم بقالك معجبين هههههه ومش اي معجبين <<< وده اللي حبيت اوضحه
والفصول الجايه ظهور حسين بشكل غير مباشر هيكون واضح جدااا



سعيده جدا لأني لم احكم عليه بالسوء من أول بارت و كنت معجبه و متحمسه لشخصيته و حاسه ان خلفها كثييير ، رغم ندرة ظهوره في الأحداث لكنه محور الرواية كلها ، برااافو يا سوسو :55::55::55:


مرة تانيه ربنا يخليكي وانا كنت معاكي لما متسرعتيش << حسين صدمة للجميع <<


حلو جدا ملخص العائلة الي عمله كريم ، اعتقد الصورة أصبحت واضحة عند الجميع الان ، الوضع الغالب على جميع أبناء حسبن انهم يجهلون كل شيء عن والدهم و كثير من عائلات والداتهم ، لكن كلها عائلات ذات حسب و أصل كبير << حسين مكنش بيوقع غير واقف هههههههههههه
كلامه يثبت ظني انه رجل جيد و يستحق حب و ثقة علي و يوسف

ههههههههههههههه شوفتي محظوظ ابن اللعيبه << بس مش محظوظ قوي يعني << لسه في اشخاص تانيه هتطلع معجبة بحسين ومتنسيش ابنه

انما بالمناسبة كريم طلع غتت بمعني الكلمة هههههههههههه و لو انا مكنها كنت هلبسه في اقرب حائط
عععععععععععععععععع عند النقطة المهمة دخلت السكرتيره ، ليه كدا بس ما كنا ماشين كويس و كله عال العال ، حبك الشغل دلوقت :(


ههههههه طب كويس انك مش مكنها اصلي بحب كريم ومحتجاه في الفتره اللي جايه هههه عشان متقوليش حرماكي من حاجه شوفتي انا طيبة ازاي ههه


و أخيرا اجتمع الأخوات مع بعض ، حسيت بقوة المشاعر بينهم حتى لو حاولوا إظهار العكس خصوصا جيلان ، دائما مختلفة عن إخوتها ، بتظهر بمظهر قوي لكنها في ظني اضعف واحده فيهم

واخيرا اجتمعوا انا نفسي كنت شكه في الموضوع ههههه
في ظني انا انك معجبه بشخصيه جيلان <<< وجيلان هتصعب عليا انا شخصيا بعدين

نهله عندها حق فعلا ، الأعمال بالنيات ههههههههههههههه
تفهمت تساؤلات سما جيدا و اعرف إجابتها و السبب الحقيقي وراء إصرار والدهم على تجمعهم

ههههههه طبعا يا بنتي انما الاعمال بالنيات


مره أخرى تعود وصال لموضوع ان يوسف يستحق أفضل منها
اها إذن هي تعتقد ان الأمر غير حقيقي بينهم ، من ناحيتها على الأقل ، تعرفي انا عايزه اخبطها على دماغها دلوقت ، إيه أخوها دي كمان إحنا هنستهبل ؟ كل دا و مش حاسه يوسف بيحبها اد ايه ؟!

ههه طب طمنتيني على اللي ممكن يحصل لوصال في الحلقات الجايه هههههه


طبعا سما عندها حق في كل كلمه ، لسه الست نهله دي كمان و الغباء المتأصل هي و ياسين ، سما هتلاقيها منين و لا منين يا ناس مفيش رحمه
عائله غريبه و كل فرد فيها جواه عقده مكلكعه و معقوده غلط كمان ، شوفتي يعني ملهاش حل غير المقص خخخخخخخخخخخخخ


هههههههههههههه مش عارفه صح هتلاقيها من فين ولا من فين ده غير اللي هعمله فيها

عند يارا و يسرا الأمر تأزم جدا ، قوليلي يا سوسو يختي هو فيه حد مبيكرهش حسين و يتمنى موته غير يوسف و علي ؟ هههههههههههههههه
حرام عليكي هو الراجل عملك ايه ؟

هههههههههههههههههه لسه معرفش هبقى ادور واقولك ههههه

اممم دخله المستشفى 3 مرات و حاول مع السجن كمان ، يا عيني على الصبر
سناء من ناحيه و رشدي من ناحيه و لسه الدكتور كمال و فوقهم جيهان و مش ناسيه شقيق ميادة ، دا الدم هيبقى للركب


صعبان عليا بس هو اللي عمل كده حد قاله يجوز كتير هههه

انا مشفقه على يسرا جدا دلوقت و نفسي العلاقة ترجع بينها و بين ريناد و جيلان كمان تسامحها و تتفهم مشاعرها ، تأثرت جدا بمواجهتها مع يارا


شوفتي انا طيبه ازاي <<و يا سلام بقى لما ريناد هتعرف وجيلان هتعرف دي هتولع يا معلم ههه<

هايل حوار جيلان مع ريناد و السر الي كان على وشك الكشف :t9L04569: وجعت قلبي و هي بتوصف يسرا بانها صادقه و ثقتها فيها غير محدوده ، إشارة واضحة عن تصرفها حين تعرف الحقيقة ععععععععععععععععععع


هههههههه سلامة قلبك لزم يكزن قلبك اقوى من كده لان ريناد هتعرف قريب مقدرش اقولك امتى بس على الاغلب بعد اربع فصول من دلوقتي وهيكون نقله في حياة ناس كتير قوييييييييييي

ايه الكهربا الي ملئت الجو عند علي دي ؟ مالها سما بنت عمو حسين ؟ وحشه و لا وحشه ! الي عنده مانع يوريني نفسه :(

ههههههههه انا افتكر وحشه التانيه هه الفصل الجاي مش بعيد استني وههتعرفي السبب


طبعا الحوار الي سبق هذا الخبر كان جميل جدا و ممتع :55: ، كأني قاعده مع ماما و أخواتي ههههههههههههه


هههههههه شوفي عشان تتاكدي اني مش حرماكي من حاجه


تصدقي انا كمان حسيت بالدفء و الحميمة في بيت وصال و حبيت يقعدوا معاها أكثر
لو ياسين متحركش أنا إلي هعلقه في المروحة ، صبري عليهم طال بصراحه
و هناك مع سما الست نهله تكمل مسلسل " انا لا افهم و لكني غبيه " و هتطلب الطلاق
المفروض رد سما يكون رميها من العربيه فورا :(
شكلنا مطولين في المسلسل بتاعهم هو كام حلقه يا سوسو أوعي يكون تركي ههههههههههههههههه


هههههه ناس كتير عايزه تعلق ياسين في المروحه معرفش ليه << فيس البرئ << هههه ترميها من العربيه هي البنيه عملت ايه يعني
لا متخفيش التمسليه التركي مش هطول لانكم صعبنين عليا ههه


واااااااااااااااااااااااو فصل طويل و اكثر من رااااااااااائع ، استمتعت بكل كلمه فيه
كشف كثير معلومات مفيده و قرب الأطراف من بعضها جدا


طب الحمد الله انك شيفاه طويل وبجد انا اللي استمتعت اكتر بتعليقك


ما شاء الله عليكي ، احسنتي :55: :55: :55: :55: :55:
تطور اسلوبك واضح جدا بهذه المرحله اكثر من البدايات ، صرتي اكثر تمكنا و راحه في التعبير أتمنى تكوني اقتنعتِ الآن انك كاتبه قديرة و موهبتك خلاقه بدل ما أجي أقنعك بنفسي و اعمل معاكي زي نهله


ربنا يخليكي ليا يا ريمه يا رب بجد اسلوب رفع المعنويات ده تحفه << ههههههه خلاص خلاص مقتنعه <<<
بس بتاع الطعميه مستنيني انا هخلص الروايه وهروح عند امي هههه


بانتظارك دائما http://www.liilas.com/up/uploads/liilas_13304670801.gif

وانا هكون في النتظار ردك بجد اسعدني تواجدك جداااااااا

ربنا يزيدك من فضله و ييسر لك كل امورك


دمتِ بكل الحب و الود ♥ ♥ ♥
http://www.liilas.com/up/uploads/liilas_13528389383.gif


فرحتيني جداااا يا هومي وفرحني اكتر ان الفصل عجبك والفصول الجايه هحاول تكون اطول من كدا

الساحره الصغيره 07-12-12 01:14 AM

رد: اخوات ولكن
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alaa7 (المشاركة 3229446)
مسا الفل سوسو فصل كتير حلو تسلم إيدك حبيبتي

تسلميلي يا رب يا فتونه على رفع المعنويات ده

كريم كان كريم بمعلوماته وعرفنا كتير أشيا عن عيلة حسين سلامه

عشان تعرفي هو اسسم على مسمى


شو هالرجال كاين متجوز ستات معروفين وأغنيا كمان وولاده ما بيعرفوا بموضوع الورثه كل واحد منهن عنده قصه والآتي أعظم

اومال انا ساحرة من فراغ هههههه

يسرا وتؤامها يارا والخلاف على نبش الماضي ودفاع يارا عن أبوها وأخطاءه ترك يسرا مدمره شو التصرف اللي رح تقوم فيه وهي أصلا بدت تقرب شوي شوي من جيلان حتى تعرف أخبار بنت عمتها كيف رح تتعرف عليها ناطريتك حتى أعرف

استني شويه صغيرين وهتعرفي شوفتي انا طيبة ازاي

ألإخوه تجمعوا وحاولوا يكونوا إخوه قد ما بيقدروا لأنهن مش معودين بس حاولوا وكلن إستغربوا تصرفاتهن تجاه بعض وكانت سهره حلوه ومرت بسرعه

نهله بدها تطلب الطلاق وبعدها ما بتعرف قرار ياسين معقول تتسرع وتطلب قبل ما يكلم أبوها ؟

معقول ليه لا توقعي اي حاجه من الساحره ههههه

علي قرر يخطب سما يا ترى رح توافق ؟

هتعرفي الرد في الفصل اللي بعد الجاي شوفتي انا طيبه ازاي هههههه

أسئله كتير ناطره الإجابات عنها يعطيكي الف عافيه حبيبتي موفقه يا رب موااااااااااه


الاسئله دي كلها انا هجوابها في الفصول الجايه

بجد اسعدني جدااااا مرورك وتعليقك ربنا يخليكي ليا

موااااااااااااااااااااااااااااااااه

الساحره الصغيره 07-12-12 12:53 PM

رد: اخوات ولكن
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حياة12 (المشاركة 3229541)
سوسوووووووووووووووووووووووو حبيبتى كل فصل و انتى طيبة الفصل رووووووووووووووووووووووووووووووووووووووعة بجد و الله كنتى راااااااااااااااااااااااااااائعة :55: :55: :55: :55: :55: :55: :55:

انت الاروع ورفع المعنويات بتاعك ده هو الاجمل <<< وكل فصل وانت طيبه <<<

استمتعت جداااااااااااا جداااااااااااااااااا بالفصل تجننى و بالذات طبعا ان اسمى موجود :wookie:

وانا استمتعت جدا بتعليقك << يا سلام ياماما طب ما اسمي انا كمان موجود << فيس بيطلع لسانه <<

كيموووووووووو يا ويلكم يا ويلكم يا ميت نهار ويلكم يا بنى ده انا كنت حجيب عريس تانى لجيلان كنت مختفى فين كل ده؟
هههههههههههههههههههههههههههه تحفة كريم ده يعم نفسه مؤدب لمدة 3 دقايق ؟!!!
ده ايه الادب ده كله و جاى على نفسك ليه يا راجل .... اووووه دخلنا فى الحامى :)

هههههههههههه شوفتي الادب << ما الادب فضلوه على العلم ههههههه <<<

ممممم اذن جيهان ارتبطت به عشان سما؟ غريبة متوقعتش كده فاجئتنى جيجى تصدقى :biggrin:
واااااااااااو سما بتشتغل بتوصية غير مباشرة .. تصدقى شكلى كده احتمال ... انا اكرر اهو احتمال احب سحس ده :peace:

ممممممممم طب متتوقعيش كتير ههههه << وانا بكرر انك هتحبيه وبقولها بكل ثقه <<<

الحقيقة انا بوجه خالص شكرى لكيمو باشا على المعلومات اللى جمعها و تاريخ كل اسرة تقريبا يعيش كريم يعيششششششش


<< ايه ده وانا رحت فين ده انا اللي اديتله المعلومات ههههههه هو مقليكيش ههه<<

واااااااااااااو ده الموضوع سخننن اووووووووووووى .. نص ثروة الخيام .. ههههههههههه عجبنى اوووى فيس لالغرور بتاع كريم ده هههههههههه مممممممم ايه اللى ورا علاقتها بوداد ؟ هه؟

دي علاقه وعلاقه قويه جدااااا بعيله الخيام وسبب بعدها عن حسين << شوفتي انا طيبه ازاي بديكي معلومات اهو <<

واااااااااو سحس هو اللى ساعد سناء فى بداية حياتها!!!!!!! ايه ده كل يا سى حسين؟!!
و يا عينى الناس كلها مش طايقاك - سوسو السبب على فكرة عارف يا حسين انا من اول فصل و انا بموووووووووت فيك بس هى ساحرتنا اللى قومت كل الشخصيات و القراء عليك :biggrin: - يا غتتتتتتتتت بس كده؟!!!!!!! لاااااااااااااا انا لو مكان جيهان كنت حولته لبوستر على الحيطة ... ايه الرخامة دى كلها!!!

ههههههههه ده من امتى ده << احنا هنضحك على بعض هههه << هههههه حتي انت لا الحمد لله لا انت ولا ريهام مكان جيهان وبكررها كوكي حبيبي محدش يجي جنبه واستنوا حلقتين وهتشفو هيعمل ايه هههه

جرررررررررررررررررررررر اععععععععععععععععععععععععع ايه هى الحاجة دى؟!!!!!!!!!!!
حقتلك يا كريم حقتلك حقتلك :lkjkjkjkj: ما تقووووووووووووول :((

ما انت من شويه قلتي يعيش ههههه << بس بحذرك ابعدي عن كوكي ههههه<

اخييييييييييييرا وصلتوا ده الطريق فظيييييييييييييع فعلا فى كايرو بقه ههههههههههههههههههه

هههههههههه يبقى انت اكيد في مصر < هههههه اوعي تنسي الجملة دي

سوسو بجد و الله انتى رااااااااااااااااااااااااااااائعة الحوار بين الاخوات كان تحــــــــــــــــفة طبعا موتينى من الضحك بس بجد الجو الاسرى صورتيه ببراااااااااااااعة :55: :55: :55:

ربنا يخليكي يا سوسو <<< انا كده هكثف << هههههه

هههههههههههههههههههههه بصراحة حوارهم كله يجننن لا و جيلان طلعت بتلمع اكر فعلاا ههههههههههههههه مظلموهاش يعنى ... فعلا يا نهلة الاعمال بالنيات ناس غريبة بصراحة :lol:

ههههههههه طبعا العمال بالنيات يا بنتي هههههه

اووووووووووووووووبس جوازها من يوسف كان تحدى مع باباها :eek: :eek: :eek:
اخوووووووووووها؟!!! نعم يا اوختى؟!! اخوكى مين يا ماما؟!!!
ايه يا وصال ما تخليكى حلوة كده ... الراجل بيموووووووووووووت فيكى و اتى تقولى اخوكى و مش مرتاحة و حاسة بالذنب ... شوفى يا سوسو انا حسيبها لك تعرفيها غلطها و انا بحذرك تحذير شديد اللهجة ... ابدعى عن وصاااااااال خاااااااااااااااالص انتى حرة :kjhjhjhjh:


دي وصال دي حببتي << خمسه حببتي << اعوعي تخافي عليها وهي معايا ههههه

هههههههههههههههههه انا عارفة ايه العزومة السكة دى فين الاكل ؟!!!!!!

كلام نهلة على الرغم من المرح الظاهر الا انها واقع مؤلم هى عايشة فيه فهى متعرفش ايه اخرتها مع سى ياسين ده كمان متغاظة منهم جااااااااااااااامد و هو بالذات جررررررررر
اوووووووووووووبس نهلة شكلها قررت حاجة مش لطيفة ابدا انا مش مرتاحة لك يا سوسو بصراحة

نهلة قصتها قربت تنتهي متخفيش من حاجه طالما معاها الساحرة متخفيش على حد هههههه
<< انت في ايد امينه هههههه <<


يارا و يسرا ......... واااااو بجد سحورتى استاذة و رئيسة قسم اختلالاف الشخصيات و ردود الافعال راااااااااائع الاتنين توأم لكن الشخصيات مختلفة تماما
عجبتنى اووووى علاقة ريناد و يسرا القديمة ... انا كمان اتمنى ان ريناد ترجع تتقبلها فى حياتها مع ان الصدمة حتكون قوية جداااا على جيلان

ايه الكلام الكبير ده انا كده هتغر وهصدق اني كاتبه هههههههه << توقعي ممكن يكون رد فعل جيلان ايه <<

يا نهاااااااااار الوووووووووووان سجن و مستشفى !!!!!!!!!!!!!!!!!!
لااااااااااااااااااااااااا ايه ده كله يا رشدى!!!!! ده انت طلعت مجرم كبييييييييير :t9L04569:
ايه الكره ده كله .... لا و ما شاء الله كل واحدة من مراتاته وراها عيلة تاكل الزلط انا خايفة على الراجل :mad:

ههههه كره كره يعني مش بيهزر << ممكن يكون ليه سبب وممكن من غير سبب << استني شويه وهتشوفي <<<


اعععععععععععععع لتانى مرة ...... ليه كده يا سوسو انتى مصرة بقى اعترفى .... كنت عايزة اعرف رد فعل ريناد جرررررررررررررررررررررررررررر

ههههههه اومال اكون ساحرة ازاي هههههه

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هه
بجد على موتنى من الضحك تحـــــــــــــــــــــــــــــــــــــفة مش حيلاقى غير مامته بس بتتفرج على مسلسل تركى

ههههههههههههههه مفش ام مصريه مبتبعش تركي هههههه

هههههههههههههههههههههههههههههههههه:yuiuyuy: لقى العيلة كلها قاعدة

اسرااااااااااااااااااااااااء يا سلام اسمى منوووووووووووووووووور الفصل
عرفتى ليه يا سوسوو الفصل يجنن عشان اسمى فيه يا سلااااام يجنن :;lkjlkutrfc:
هههههههههههههههههههههههه بصراحة آسر و اسراء تحف بجد هههههههههههه
دى تقوله مين تعيسة الحظ و التانى بيقولوه ليه تعمل فى نفسك كده
بجد المشهد رااااااااااااااااااااااائع سوسو :55: :55: :55:

ههههههههه ايوه عرفت الفصل ليه منور ليه منور هههه

هههههههههههههههههههههههه ياسين اخيييييييييييييييييييييييييييييرا يا راجل قررت يا ساااااااااااااااااتر بس انا مش مرتاحة لنهلة ........ هع هع هع هع تحفة وصال ربنا يقدرك على فعل الخير يا بنتى :1HQ05157: على فكرة انا كمان كنت مبسووووووووووطة جداااااااااااااااا بالزيارة :)

هههه اخيرا صح << ده انا فقدت الامل يا شيخيه


طلاااااااااااااااااااااااق :vfghgf:
:73: :73: :73: :73: :73:
حراااااااااااااااااااااااام عليكى يا سوسو هو اساسا متردد و هى مش فاهمة انه بيحبها الغبية دى و تقرر الطلاق نوووووووووووووووووو انا اعترض

هههههههه << طب اعمل ايه انا طيبه بزياده ههههه << بس هحاول انصحها تعقل

بجد يا سوسو ما شاء الله عليكى رااااااااااااااااااااائعة و الله الفصل تحـــــــــــــفة فنية حبيبتى ربنا يزيدك يا جميل برااااااااااااااااااااااافوووووووووووو :55: :55: :55: استااااااااذة الاحداث تطورت بشكل رااااااائع

ربنا يخليكي ليا بجد يا اسراء تعليقك رفع من معنوياتي كتير جداااا انت متعرفيش اد ايه

مستنية الفصل الجديد على نااااااااااااااااااااااااار

مووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو وه لاحلى سوسو





وانا هكون مستنيه ردك << ويا رب الفصل الجاي يعجبك

مووووووووووووووووووووووه لاحلي اسراء

الساحره الصغيره 07-12-12 02:36 PM

رد: اخوات ولكن
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قرة عين امي (المشاركة 3229556)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

وعليكم السلام ورحمة الله

ازيك ياحلا اخت في الكون ؟
الحمد لله كويسه ياحلى اسماء

دا البارت كان تحفه ورائع كثير ربنا يعطيك العافية وطول العمر ياقلبي

ربنا يخليكي ليا يا سوسو على اسلوب رفع المعنويات

جيهان وكريم
مسكينه جيهان ام حرمت من وجود طفلتها بقربها اعتقد انها كانت تنظر لصورة جيلان قبل ان يطرق كريم الباب عليها... بس رغم انه جاب لنا كل المعلومات المخفيه عن بنات حسين بس شو النذاله اللي فيه يعرف نقطة ضعف امه ويلعب باعصبها.... ااااه ياربي كان نفسي اموت اميليا وقتها غلط يعني حبكت ذاك الوقت تدق كانت صبرت شوي نعرف السر وبعدين تسوي اللي بدها ياه ... اظن عرفت سبب زواج جيهان من سلامه هو بنته اليتيمه اللي اسرت قلبها بس أي سبب الطلاق

توقيعك كالعادة صح كانت صورة جيلان << هو صعب ان الام تضحي ببنتها بس اكيد ليها ظروفها <<<
ههههه اميليا غلبانه البت عايزه تشتغل ههههه بس ايه رأيك في القفله حلوة صح ههههه

سما
ياعيني عليك وطلع ابوك بيعرف كل حاجة والباشا شاذلي كمان بيعرف انتي مين وانتي ياحرام مش عرفة بيصلح من وراك ايه لا والادها ان هذه الشركه ابوك مشارك فيها كمان يعني مرحتيش بعيد ياستي

ههههه يا شيخه بنات بتستهبل هو حد يلاقي شغل ويرفض ههههه

حسين سلامه
الرجل الذي اخلع القبعة احتراماً له .... كل بارت تزيد حيرتي فيما يخصه اكثر ويزداد يقيني بطهره ونقائه واحبه اكثر .... حرام عليك ياسوسو هو عمل فيك ايه عشان تخلي الكل يتجمع عليه مش كفايه عليه سناء بتنبش وراه والان جيهان والخيام مش مسيبله حاله ارحميه شويه يابت هو عملك ايه بالضبط وانتي عيزه تنتقمي منه بالطريقة القسيه دي بيدخل المشفى 3مرات ومحاولات ادخاله السجن دا كثير اوي وقلبي الصغير مايتحمل ارحميه والا احتشوفي شغلي معاك هههههه وبعدين دا هو شاطر وبيتجوز من عيلات غنيه وكل وحد من عياله عنده ثروة باسمه تسد عين الشمس حتى لو مش عارف عنها حاجة يعني مظلمش عياله
احببت جداً التجمع في بيت وصال وشعرت بالدف معهم حتى لو هم مش عيزين يعترفوا بالاخوة التي تربطهم بس انا حسيت فيها ومعترفة فيها غصب عنهم هههههه

<<< طب هو رشدي السبب انا ايه زنبي هههه <<< وبعدين ارجع واقول تاني حد قاله يجوز كتير ههههه
و كويس ان التجمع عجبك ههههههه كفايه انت معترفه بالاخوه << هو انت قليله في البلد هههه


وصال
دي البنت عيز لها قرصت اذن عشان تعرف قيمة يوسف اللي بتطفشه من اسلوبها دا ... قال ايه هو بيستحق وحده احسن مني ليه هو انتي فيك ايه لاسمح الله وحش .... وبعدين هو حصلها ايه وبطلت تتكلم عن بابا كمال حتى انا عيزة اعرف مش سما بس .... شفتي الناس الفهمه يعني جت في الوقت المناسب ومخلتش جيلان تكشف حقيقة صديقتها المخدوعة فيها لريناد ويبقي الامر سر الى وقت لاحق

هههههه خلاص انا هرفع ايدي من وصال وانت اتصرفي معاها هههههه
هههه شوفتي ازاي تخيلي لو كانت ريناد عرفت هههههه <<< عشان تعرفي انا اد ايه طيبة هههه


يسرا ويارا
تؤامان بالشكل مختلفتان كل الاختلاف في المضمون رحمت يسرا كثير هي صدمتها باختها اكبر من الحقيقة المره اللي بتعرفها عن ابوها احسست بالمرارة من قولها "وراء كل مصيبة رشدي الخيام هههه ازي نسيت ده " بس هي الان دخلت نفسها بدوامه يعني عشان تكسب ريناد وتحي ذكرى عشر سنين مرت بتخسر ابوها واختها اللي هي نسخه مصغرة من ابوها يعني عندها خيارين احلاهما مر

دوامة كبيرة اكبر مما تتوقعي ده لسه الجاي احلي << فيسي الشرير قادم ههههه <<

علي
دي سما لعبت بعقلك ومخلتش فيك عقل ... شفت ازي الموضوع سهل ومايحتجش أي حاجة بتصعبها على نفسك ليه ... بس مين اللي معندوش نظر ومش عيزاك تاخذ ست البنات سما متخفش انا بنفسي احوقف معك وحتتزوجها يعني حتتزوجها مش كذا ياسوسو والا عتكسفيني قدام الراجل هههههههه

محدش يا كبير هو حد اعترض <<<< معاش ولا كان اللي يكسفك ههههه << هي هتجوزه بس اللي هيحصل يوم كتب الكتاب مفجأة شوفتي انا طيبة ازاي


ياسين ونهله
دولا الاثنين عيزين حد يضربهم دولا وجعين لي راسي على فاضي مهو بحبها وهي بتحبه متزوجيهم وتخلصينا من وجع الراس يستي وبعدين دي الهبله مش بتحبه بتطلب الطلاق ليه دنا شديت شعر راسي لحد مقدرتش استحمل الوجع من برودتهم الاثنين

خلاص يا معلمه قولي امتى وانا هحضر العده وهاجي اضربهم معاكي هههههه
حرام عليكي يا سوسو دول كيوت خالص هههه


ودمتي بالف خير
المحبه لك دوماُ وليس يوماً اسماء

:lol::lol::lol:
بجد يا اسماء تعليقك اسعدني جداااااا وفرحت ان الفصل عجبك ربنا يخليكي ليا ياحلى اخت

الساحره الصغيره 10-12-12 11:07 AM

رد: اخوات ولكن
 
مرة تانيه ما التزمش بالمعاد

اصل في مشكلة بيني وبين المواعيد ههههههه

المهم فصل امبارح هنزله انهارده وبعدين هحاول يكون كل حد واربع ولو منزلتهوش الحد يبقى هيكون الاتنين الصبح وهكذا في الاربع

اسراء ريهام اسماء وفاتن << شكرا على دعمكم الرائع ده

لحظات والفص يكون عندكوا يارب يعجبكوا

الساحره الصغيره 10-12-12 11:10 AM

رد: اخوات ولكن
 
الفصل التاسع عشر

***********

قولي احبك
كي تزيد وسامتي
فبغير حبك لا أكون جميلا
قولي احبك كي تصير أصابعي
ذهب و تصبح جبهتي قنديلا
ألان قوليها ولا تترددي بعض الهوى
لا يقبل التأجيلا


كلمات الاغنيه كانت تصل الى مسامعي ولكن عقلي لم يكن يستوعبها لانه مشغول في محاوله فهم تصرفات تلك النهلة التي تقوده الى الجنون من اوسع ابوابه

ساجن ان لم يكن قد جننت بالفعل فتلك النهلة تدفعني الى الهذيان بسرعة البرق
لم يستغرق الطريق من بيت يوسف الي بيتي اكثر من بضع دقائق ، ترجلت من سيارتي بعدما اتخذت قراري
اسرعت بخطاي لادخل المنزل واد ايمن امام التلفاز على غير العاده

ياسين : السلام عليكم

ايمن : وعليكم السلام ( رفع انظاره لي ليعيدها مرة اخرى لما يشاهده )

ياسين : غريبة مخرجتش انهارده

ايمن : هخرج بس بعد ساعة

ياسين : طب بابا في المكتب

ايمن : هو لو لسه بابا اللي اعرفه يبقى في المكتب اكيد ههههه

ياسين : هههههه ياسلام لو سمعك

قلتها بنذاله ليرفع هو الاخريده ويمررها على رقبته وهو يقول

ايمن : يبقى هيكون اخر يوم في حياتك ههههه

تعالت ضحكاتي وانا ابتعد عن اخي قاصدا مكتب ابي طرقت الباب بثقة لادخل بعدها كالعاده دون ان يسمح لي فكما قلت لكم انا فقط اعلم ابي ان هناك من سيقتحم عالمه

ياسين : ممكن اكلم معاك شويه
جمال ( بعمليه ) تعالى بس مطولش لاني ورايا شغل

ياسين : مش هطول انا بس كنت جااي اقولك انني حددت معاد الفرح

توقف ابي عما يفعله ليرفع انظاره لي وكانه يعجز عن صديق ما اقول ولمعة غريبة احتلت عيناه
لاتابع كلامي وانا اجلس امامه مفيش حاجه نقصة ، شقتي خلاصانه من 3 / 4 شهور وكل حاجه هتخلص بسرعة بس محتجينك معانا يا عم الحج ههه

شاركني والدي ضحكاتي ليقول بنبرة اهتمام عكس تماما النبرة التي تحدث بها اول ما بدءت حديثي وهو يبحث في ادراج درجه عن شيء ما
جمال : خلاص انا هتكلم مع عمك وهحدد كل حاجه

ياسين : طب خلاص كلمه دلوقتي وقوله

تعالت ضحكات والدي وهو يتناول هاتفه ليضط ارقام عمي التي يحفظها عن ظهر قلب
لحظات وسيكون عمي على علم بموعد زفاف ابنته التي لا تعرفه هي نفسها ولكن لن اهتم برأيها بعد اليوم ان كانت تحبني ام لا لن يشكل فارق بالنسبة لي فحبي لها سيكفينا معا
سأعيد ترتيب افكارها لتتناسب مع افكاري ساعيد بناء احجار قلبها من جديد بتصميماتي الخاصه

انهى والدي الاتصال لينظر لي وهو يقول

ـ خلاص يا سيدي قلت لعمك وانا وهو هنعمل كل حاجه

ـياسين : تمام بس لا انت ولا عمي تدفعوا جنية واحد في الليلة كلها

جمال : ياسين

ياسين : بابا ده فرحي وانا عايز كل حاجه تبقى بفلوسي

جمال : خلاص برحتك

نظرات الفخر التي تلمع بعين والدي هي اخر ما رأيت وبمجرد خروجي ابتدأ والدي حملة تنظيم الزواج

اغلقت باب غرفتي وانا اقول بهمس << معلش يا نهلة مش قدامي حل غير اني احطك قدام الامر الواقع <<

********************************

علي : سما بنت عمو حسين
مييييييييييييييييييييييين

كلمة واحده هتفت بها امي صارخه لتلتفت جميع الانظاراليها واعيد انا جملتي من جديد

ـ سما بنت عمو حسين

ام علي : وهاجر بنت اختي

علي :هاجر بنت خالتي مالها وبعدين اصلا انا بشوف هاجر زي اسراء لا اكتر ولا اقل

ام علي : ما تقول حاجه يا ايوب ولا عجبك كلام ابنك ده

ايوب : اقول ايه يعني علي مش صغير ومش محتاج رأي حد وسما مفيهاش اي عيب

قالها والدي وهي ينهض من مكانه لاقول انا ببرائه وانا اتحاشى النظر الى والدتي

علي : يعني انت معندكش مانع اخطبها

ايوب : لا طبعا سما دي بنتي وانا اللي مربيها بايدي فهيكون عندي مانع ليه

علي : طيب انت كلم عمي حسين وانا هبدء اظبط الشقه

ام علي : لاااا ده اللي ناقص كمان انك تطلع من الفلا

علي: ماما انا عايز اجوز يعني هعيش فين وبعدين ده مش قراري لوحدي ده قرارنا احن.............

لم اكمل جملتي بسبب صوت امي الحازم
ام علي : العروسه تكون اللي انت عايزها بس شرطي الوحيد انك تسكن معايا ولا العروسه موفقتش بنت اختي موجوده

قالت جملتها واختفت كاختفاء ابي ليقفز آسر ويجلس بجانبي محل امي وتبدأ وصله الغلاسه التي قُطعت بسبب النقاش

آسر : والله وكبرت وبقيت عريس يا بيضه
اسراء : هههههههه علي قولنا شعورك ايه وانت عريس بعد 32 سنه مخاصم الجواز
آسر : هههههههه قول قول احنا زي ولادك الصغيرين ههههه

علي : والله انتوا فضين
نهضت من بينهم لادخل غرفتي وانا ادعي ان يتمم الله علي خير وتتقبل امي الوضع

***************************

ما زالت اقف عاجزه عن فهم ما يحدث عجاجزه عن استعاب كلمات تؤمي ، هل حقا يسرا قررت الابتعاد عني هل حقا قررت تحارب في الجبهة الاخرى
هل حقا طفلتي قررت التخلي عني ومن اجل من ؟

سالت نفسها هذا السؤال ولكنها لم تجيبه فهي تعلم جيدا الاجابه تعلم جيدا من اجل من
بخطوات بطيئه خرجت من الصاله ومن المنزل باكمله وهي تدعي القوه خرجت بعد ان جمعت اشيائها بوهن لاتعرتف به

استنشقت اكبر قدر من الهواء لتخرج هاتفها وتضغط ارقام تحفظها عن ظهر قلب ارقام ليست بحاجه ان تسجل اسم صاحبها

يارا : احم ... الو ايوه يا فطيما انت في الشقه

..ةة..............

يارا : طب ممكن تيجي تقعدي عند يسرا
.....................
ايوه في القاهره بس طيرتي بعد ساعة رجعه اسكندريه
.................
خلاص يا فطيما هقولك كل حاجه بعدين دلوقتي انا هاجي اخدك بعرية يسرا هتوصليني المطار وابقي ارجعي بيها
..........................

ـ خلاص ربع ساعة وهكون عندك سلام

اغلقت هاتفها واصرار غريب يلمع بعينها وجمله واحده تتردد بداخلها

<< لن اتركك تعبثبي بالماضي يا صغيرتي لن اخطاء كما فعل ابي واتخلى عن ابنتي كونك اختي فهذا لن يغير حقيقة انك ابنتي
لن اتنازل عنك كما تنازل ابي عن اخته من قبل ساعيد ترتيب افكارك من جديد واجعليك تعدلين عن اي قرار احمق اتخذتيه

*************************

اسماء : لا بجد كنا ضايعين انهارده وطبعا ورتهم موهبي في الكل وهاتك يا تريقه هههههه

فاطيما : ههههههههه تستهلي حد قالك اطبخي وبعدين انت ايدك الاتنين شمال اصلا هههههه

اسماء : هههه يا سلام ده على اساس انك شيف يا بت

فاطيما : ههههه طبعا بلا ادنى شك ههههه

اسماء : انا مش صعبان عليا في الموضوع كله غير اسلام اخوكي ههههه خمس سنين يا عيني وهو متعزب بالاكل بتاعك هههههه

فاطيما :ههههه هو...

كانت على وشك ان تيجيب عليها بكذبه وتخبرها انها افضل طباخه ولكن صوت هاتفها انقذها من تلك الكذبه ومن رد اسماء الذي لا يحمد عقباه
اسرعت بامساك هاتفها وابتسامه حب خالصه زينت وجهها وهي تضغط قبول الاتصال ويخرج صوتها بمرحها المعتاد

فاطيما : يارا الخيام شخصيا بتتصل بيا اكيد البلد حصل فيها حاجه

لم ترد يارا كالمعتاد لم تجيبها بالرد المنتظر على جملتها بل بصوت اخر وبجمله اخرى غير المتوقعة

احم .... الو ايوه يا فطيما انت في الشقه

فاطيما ( بقلق واضح لم تحاول ان تخفيه ) : لا انا عند خالتي خير فيه ايه !!!

يارا : طب ممكن تيجي تقعدي عند يسرا

فاطيما : اكيد ممكن بس هو ايه حصل طمنيني وبعدين هو انت في القاهره

يارا : ايوه في القاهره بس طيرتي بعد ساعة رجعه اسكندريه

فاطيما : طب ايه اللي حصل خوفتيني

يارا : خلاص يا فطيما هقولك كل حاجه بعدين دلوقتي انا هاجي اخدك بعرية يسرا هتوصليني المطار وابقي ارجعي بيها

فطيما : طب انا هجهز عقبال ما تيجي سلام

يارا : ـ خلاص ربع ساعة وهكون عندك سلام

اغلقت هاتفها وجميع الاسئله لا تقف فوق رأسها هي قفط بل رأس اسماء وخالتها ايضا

سحر : خير يا حببتي فيه ايه

فاطيما : معرفش يا خالتو بس واضح يسرا تعبانه ولا حاجه

اسماء : يا سلام يعني مش هتباتي معايا

صرخت بها اسماء وهي تقف مقابل ابنه خالتها التي تجمع اغراضها

فاطما : معلش يا سوسو هبقى اعوضها مره تانيه

اسماء : لا لا لا فهمتيني غلط انا قصدي بركه يا جامع هههه

تعالت ضحكات اسماء وهي ترى نظرات فطيما الحانقه لتختفي من امامها وصوت ضحكاتها يعلو

فطيما : ماشي يا اسماء لك يوم يا ظالم

قالتها ولكنها لم تضحك فتوترها قد وصل الى اعلى درجه وعقلها يفكر باكثر من احتمال
رنه واحده من هاتفها جعلتها تحمل حقييبتها وتهتف : خالتوا انا ماشيه عايشه حاجه

سحر: لا يا حببتي خلي بالك من نفسك وطمنيني على يسرا لما توصلي

فاطما : يلا يا سوسو عايزه حاجه

اسماء ( بحب ) : لا يا حببتي خلي بالك من نفسك

خرجت من بيت خالتها ليصل لمسامعها صوت اسماء

اسماء : عمر مشفت صداقه زي اللي بين بيت خالتي وبين عيله الخيام ربنا يديم بنهم المحبه

اسرعت بخطاها حتى وصلت الى سيارة يسرا << سوري اتاخرت عليكي << هتفت بها فطيما وهي تجلس بجانب يارا التي ردد بهدوء لا يعكس ما بداخلها

ـ لا متاخرتيش ولا حاجه

ملامح يارا لا تبشر بالخير هذا اول ما بدر هي ذهنها لتسالها بحذر

فطيما : يارا اول حاجه احنا هنروح فين وبعدين هو ايه اللي حصل بالظبط

يارا ( بنفس نبرة البرود وكانها اعتادت عليها ) : اول حاجه هنروح على المطار وبعدين انت هتاخدي العربيه وتروحي الشقه

فطيما : طب كويس قولي بقى ايه اللي حصل لاني خلاص جبت اخري

يارا : مشكله بيني وبين يسرا بس هتتحل بالزوق بالعفيه هتتحل

قالهتا بتاكيد ليتسلل صمت غريب بينهم وان كان الصمت يعني لابنه الخيام طريقه لاعاده اختها من طريق لا نهايه له فهو لتلك الجالسه بجانها يعني ذكرى حضرت من الماضي
ذكرى لقاؤها الاول بانتي الخيام ذكرى مر عليها عشر سنوات ذكرى صداقه لا يمكن ان يحطمها اي شيء
دقائق ليست بالقليه هي ما فصلتهما عن المطار

يارا : انا يدوب لحقت على المعاد خلي بالك من نفسك ( ضمتها بحب بصداقه وهي تتابع ) متقوليش ليسرا ان انا اللي جبتك وخالي بالك منها عشان خاطري

فطيما : خلاص متخفيش عليها

<< سلام << هتفت بها يارا لتختفي بين كل هذا الحشد الكبير من المسافرين ولتعود فطيما الى السياره مرة اخرى

؛
؛
؛
نصف ساعة او يزيد هي كل ما فصلتها عن عمارة الخيام التي تحتل بها شقه بالدور الثاني وبجانبها شقة يسرا

ضغطت على الجرس للمرة الثانيه بعدما لم يستجب لها في المرة الاولى
ـ يسرا افتحي انا فطيما .. يسرتي افتحي بقى
اقل من ثانيه وكان الباب قد فتح وكأن تلك الجملة التي قالتها تساوي افتح يا سمسم

ـ فطيما

هتفت بها ملقيه نفسها بين ايدي تلك الفتاه المذهوله تلك الفتاة التي لم تستوعب بعد ان يسرا الخيام تبكي ، ان احد عائلة الخيام انهار دون سابق انذار
ضمتها اليها بحب وهي تحاول تهديئتها

ـ يسرا اهدي يا حببتي اهدي وكل حاجه هتبقى تمام

طلعت عارفه وانا اللي كنت خيفه اقولها فتنهار وتتهز صورة بابا قدامها ... طلعت عارفه يا فطيما

ابعدتها عن حضنها وهي تسوي شعر يسرا الذي تمرد وخالط دمعها وهي تقول برقة وتتحدث معها وكانها تتحدث مع طفل لا يعي ما يقال

يسرا حببتي اهدي روحي اتوضي وصلي ركعتين ولما تهدي نتكلم ماشي

شهقاتها لا تعي انها تسمع ما يقال شهقاتها لا تعي ان تفهم تلك الللغه التي تتحدث بها فطيما

يسرا حببتي عشان خاطري اهدي

ضمتها مرة اخرى اليها وهي تربت على ظهرها بحنان
خلاص اهدي هسسسسسسسسسس اهدي

يسرا : خلـاــ ص هـ ـ ديــ ـ ت

فطيما : طب يلا روحي اتوضي وصلي وانا هعمل حاجه نشربها
يسرا : ماــ شـ ـي

اختفت يسرا خلف باب غرفتها لتضع فطيما شنطتها على الاريكه وتتحرك بأريحه قاصده المطبخ

***************

نهلة : سما اسمعيني بس

سما ( بحده ) : نهلة بليز اسكتي احسن ليا وليكي

نهله : سوسو حاولي تفهمي...

لم تكمل جملتها بسبب هذا الصوت الغاضب الذي صرخ بها

ـ افهم ايه هو انت هو انت خليتي فيها فهم ، انت هبله يا بت ولا بتستهبلي

لم تجد الفرصه لترد على سيل الكلمات لذي خرج من سما للتابع سما بنفس الحده

ـ وبعدين طلاق ايه اللي بتفكري فيه انت احمدي ربك ان انا بسوق لاني لو ممكنش بسوق كنت هخلي ابوكي نفسه ميتعرفش عليكي

لم تستطيع سوا الابتسام على تلك الجملة فهي تعلم جيدا ان سما قد وصلت الى اخر مراحل غضبها

ـ اضحكي اضحكي ما انت عليكي بايه ماهو انا اللي محروق دمي

نهلة ( بصوت يكاد لا يسمع ) : طب اسمعيني طيب

سما : اسمع ايه بالظبط اسمع وحده مجنونه زيك وبعدين انت بتحبي ياسين من وانت صغيره قوليلي سبب واحد يخليكي عايزه تطلقي

نهله ( بعد ان تخلت عن اعصابها ) : لان ياسين بيحب وحده تانيه

ابعدت بانظارها عن سما لتنظر الى الناحيه الاخرى عبر زجاج السيارة وتقول بصوت اقل حده بل ربما يكون لا حده فيه
ـ ياسين بيحب وحده تانيه من زمان وعمي هو اللي غصبه على فكرة الجواز ( لتتابع بصوت غلبه الدموع التي تحاول منعها من النزول ) انا مقدرش اعيش مع واحد بيفكر في حد غيري مقدرش ابني سعادتي على حساب ياسين ( دمعة واحده فرت من الحصار التي كانت تضعه على عينها لتسقط على حجرها )
انا بحب ياسين لدرجه انت ممكن اسيبه لوحده تانيه لو سعادته معاها

كانت تتحدث بطريقة غايه في الوجع بطريقة موجعة الى حد الالم كانت تتحدث دون توقف بينما صديقة عمرها التزمت الصمت لكونها لا تعي حقا ما يقال
نهلة : عرفتي ليه عايزه اطلب الطلاق
قالت هذه الجمله وهي تعيد انظارها الى سما وهي تعيد النظر اليها باعين حمراء من محاربه الدموع التي تحاول اختراق حصونها << عرفتي ليه << اعادتها على مسامعها مرة اخرى لتخرج سما من صمتها وهي تسال بخفوت
سما : مين قالك انه بيحب وحده تانيه

نهلة : هو .. هو قالي

( سما )

عن اي ياسين تتحدث تلك النهلة بل اي جنون هذا الذي تدعيه ياسين مغرم بفتاة اخرى متى وكيف ياسين معجب بفتاة اخرى منذ متى
اي هذيان ذلك التي تتحدث به عن اي حب وعن اي فتاة تتحدث بحق السماء
نطرت الى نهلة التي بجانبي لاسألها مرة اخرى
مين اللي قالك

هو يا سما هو قالي

سحقا هل يوجد احد يخبرني ما يحدث عن اي يايسن تتحدث هذا كل ما اريد معرفته هل صديقتي عمياء منذ زمن ام انها اصيبت به منذ فترة هل حقا لا ترى حب ياسين الذي لا حدود له هل حقا لا ترى مشاعر ياسين التي تتضح للعيان تلك المشاعر التي يحاوول ان يخفيها ويفشل في كل مرة
ام انا من اصيب بالعمى وبت ارى اشياء لا صحة لها
هل صديقتي صماء منذ زمن ام هذا مرض جديد الم بها جعلها لا تسمع نبرة الحب الواضحة في صوته وهو يتحدث معها ام انا من اصبت بالصم فبت لا اسمع
اي حماقة ترتكبينها يا عزيزتي اي جنون هذا هذا الذي يقودك
حاولت ان استعيد تركيزي في القيادة ولكن تركيزي الان اصبح حلم بعيد المنال
صوتها هو من افاقني من شرودي كانت تتحدث بنفس النبرة الموجعه

هو قالي ، هو وصفهالي ، اداني الاشعار اللي كان كتبها ليها ومعرفش يوصلها

سما ( بهدوء ) : ومعرفش يوصلها ليه

نهلة : لانها متعرفش انه بيحبها وهو مش قادر يقولها
اتسعت ابتسامتي بل تحولت الي ضحكة غبية وانا استمع الى اقوال نهلة اي دليل انت بحاجه اليه لتعرفي ماهيه الفتاه
توقفت امام بيت نهلة الذي بيتعد عن بيتنا بشارع واحد فقط

ـ نهلة انسي موضوع الطلاق ده خالص واوعي تتكلمي فيه

نزلت نهلة في صمت لتقطعة قبل ان تغلق الباب

خلاص يا سما انا قررت انا هقول لبابا انا وياسين مش لبعض

قالتها بحزن شعرت به انا وكانني انا من قلت هذه الجمله لتختفي داخل البنايه
اي عذاب تعذبيه لنفسك ، اي جرم هذا الذي ترتكبينه في حقك
ترجلت من سيارتي المصفوفة بجانب سيارات اخوتي لتهاجمني ذكرى دون اي سابق انذار

................
.........

احمد : ارهنك ان الواد ياسين بيحب نهلة
قالها ضاحكا وهو يجلس مقابل سما التي تبتسم على ما قاله

سما : وعرفت ازاي يا ذكي

احمد : مش محتاجه ذكاء بصي ازاي متوتر وهو بيتكلم معاها وكانه رايح يمتحن ثانويه عامه ههههههه

سما : هههههههه حرام عليك ما الواد طبيعي اهو

احمد : طبيعي مين يا عم صلي ع النبي في سرك ههههه ده متلخبط وحالته حاله

لم تكن تستطيع انكار توتره ولكن توتره لا يعني انه يحبها فاحمد لا يتوتر عندما يتحدث معها لا يتلعثم لا ينسى ولكنه يحبها

احمد : بس مش قادر احدد مشاعر نهلة

التزمت الصمت فليست هي من يخون سر صديقتها تعلم جيدا ان نهلة تخطت في حب ياسين حدود المعقول ولكن تستطيع ان تخفي هذا ببراعه
انتشلها من دوامة الصمت صوت يوسف الذي حضر للتو

يوسف : احنا معندناش بنات مخطوبة تقعد مع خطبها ههههه

قالها ضاحكا وهو يجلس بجانب احمد ويواجه سما هو الاخر

احمد : هههه ده على اساس اني هستأذن منك لما اقعد مع خطبتي

يوسف : هههههه ايوه طبعا مش انا في زي اخوها لازم افضل معاكوا محرم هههههه عشان متعدوش الحدود

احمد : ههههه طب روح نام اجري

تعالت ضحكات الاثنين متجاهلين تلك التي تكاد تموت خجلا بسببهم

سما : انا اصلا غلطانه اني سيبه مذكرتي وقاعده معاكوا

نهتضت مبتعده عنها لتصل الى مسامعها صوت ضحكات احمد التي يقول من بينها خلاص خلاص تعالي

...................
..............

عدت الى الواقع على ذكرى صوت ضحكات احمد على ذكرى هذا الغائب الحاضر

القيت بنفسي فوق سريري وتمنيت ان القي بذكرياتي هكذا
صوت رسالة نصيه اخرجني من حالة الخمول التي بها
امسكت بهاتفي وضغت قراءه ليُفتح نص الرسالة امامي

<< سما انا ريحه اقول لبابا دلوقتي بليز حولي تفهميني <<

*************

لم اتوقع يوما ان سما لن تفهمني ، لم اتوقع حتى في اشد احلامي خيالا ان سما ستعترض قراري دون سبب
ولكن ليعترض من يعترض فانا اتخذت قراري
<< تم ارسال الرسالة << هذا يعني ان سما استلمت جملتي وتقرأها الان

اعذريني صديقتي فانا لا ارى ما تريه انا لا اسمع ما تسمعيته
اعذريني فانا لم تعد لدى طاقه لاحتمل ، لم تعد لدي القدره على الاستمرار
نهضت من من فوق سريري غير مهتمه لتلك التي سقطت من فوق حجري لتلك التي احدثت صوتا لا يسمع لتك الورقه التي كتبها ياسين لحبيبته المجهوله
؛
؛
خرجت من غرفتها متجاهله صوت هاتفها مدعيه جهلها بهويه المتصل
خرجت من غرفتها دون ان ترفع تلك الورقه وتعيد قرأة الكلمات لعلها تفهم الرسالة هذه المرة

سأغير التقويم لو أحببتني
أمحو فصول أو أضيف فصولا
وسينتهي العصر القديم على يدي
وأقيم عاصمة النساء بديلا


*****************

فطيما : خلاص هديتي
يسرا : اه الحمد لله بقيت احسن دلوقتي
فطيما : طب الحمد لله .. خدي عملتلك بنفسي نسكوك عشان تعرفي انا اد ايه ست بيت شاطره

تعالت ضحكات يسرا رغما عنها وهي تتناول الكوب من بين يديها قائله
ـ ههههه لا ست بيت شاطره وانا اشهد

فطيما : عندك شك ولا حاجه

حتى هي ضحكت رغما عنها فمشاهده يسرا بهذا الانهيار هو العرض الاول من نوعه على الاطلاق

جلست بجانب تلك الصامته تلك التي تشعر وكانها تراها لاول مرة وتقول بنبرة جديه

فطيما : ممكن تتكرمي عليا وتقوليلي ايه اللي حصل

يسرا : مفيش اتخنقت انا ويارا

فطيما : طول عمري بقول عليكي اذكى اخواتك ، ( لتتابع بنيره الجديه ذاتها التي ابتدأت بها الحوار ) عارفه انك اتخنقتوا بس ايه السبب

يسرا : هقولك بعدين ياطومي بجد مش ليا نفس اكلم ، بس الموضوع يتعلق ببنت عمتي اللي بدور عليها

فطيما : طب قوليلي اسمها ويمكن اقدر اسعدك

يسرا ( بنبرة حزن واضحة ) : انا حبه اعمل كل حاجه لوحدي المهم اخبار الكليه واخبار صحبتك ايه

فطيما ( بطريقته المرحة المعتاده ) : الكليه انا فقدت الامل فيا خلاص ههههههه انا متأكده اني بنجح بدعا الولدين اما صحبتي كويسه
ريناد دي بجد شخصيه غريبه خالص هي مبتتكلمش عن اهلها كتير انهارده كانت بتتكلم عليهم عادي خالص

لتسرع يسرا بسؤالها بقلق لم تلاحظه الاخرى : اهل مامتها

فطيما : لا هي اصلا عمرها مكلمت عن اهل مامتها او عن مامتها اصلا من ساعة متعرفت عليها عرفت ان مامتها متوفيه فمحبتش ادخل في مواضيع ممكن تكون مؤلمة بالنسبه لها

يسرا : اه

نفس الصمت الذي تسلل بين فطيما ويارا تسلل الان بينها وبين تؤمها
صمت يذكر حفيده الخيام الاخرى بخطورة ما تفعله يذكرها بانها تخدع اعز اصدقائها
اما الصمت بالنسبة للاخرى يتيح لها الفرصه بالاسترخاء بعد عناء يوم شاق

فطيما : طب هروح اجبيب من الشقة بتعتي اللاب اوكيه ثواني ورجعه

يسرا : ماشي

ثواني واصبحت فطيما لا اثر لها في الشقه باكملها
كل ما تطلب الامر ثواني لتعود يسرا بمفردها مرة اخرى وهذه المرة تحمل ثلاث مشاكل على عاتقها اقلهم خطورة تدمرها فما بالك باكبرهم

ثلاث مشاكل تبدأ بتؤمها وتنهي بفطيما مرورا بجيلان
ثلاث مشاكل يجمعهم سبب واحد ريناد الخيام

***********************
غرفه واحده جمعتهم ، غرفة واحدة كانت الشاهد على ضحكاتهم لساعات غرفه واحدة احتُلت في بيته جعلته يرى زوجته بطريقة اخرى جعلته يراى فتاته التي حرم منها منذ سنوات
من كانت تتحدث اليوم هي وصال التي يعرفها ليست تلك التي ارتبط اسمه باسمها منذ ثلاث اشهر او يزيد
من كانت تتحرك اليوم امامه هي فتاته التي حلم بها هي تلك التي احتفظ من اجلها بسر يمكن ان يغير مجرى حياة عائلتها بأكملها
رفع انظارة الى تلك الجالسة امام المرآه وتزيل اثار الزينة الخفيفة التي وضعتها بعد ما اعادت لون عينها الطبيعي للحياة

( يوسف )

حقا اصحبت عاجز عن فهمك ، بت لا اعرف من انت
بت لا ادري ان كان ارتباطي بك صحيح ام انني اخطأت وحكمت عليك بالاعدام عندما ارتبط بك
بت لا اعرف اي ذنب ارتكبته لاجد منك هذا الجمود الذي لم اتوقعه
اخبيرني فقط من انت ، دعيني ادخل الى عالم اسرارك لاعرف ما تخفينه عني
لا اعرف ان كنت احببتني يوما ام انا من خُيل له هذا

*****************************

( وصال )

رفعت انظاري الى ذلك الحالم الجالس هناك الى ذلك الذي ارى انعكاس صورته في المرآه ، ابتسمت كردت فعل لابتسامته لاعود بعدها بالنظر امامي واكمل ما قد بداته منذ دقائق

كيف تريد ان تعرف من انا ان كنت انا شخصيا لا اعرف من انا
كيف تريد مني تفسير لما يحدث ان كنت انااجهل السبب
لا اعرف من منا حكم على الاخر بالاعدام ولكنه لست انت بالتاكيد فالحُكم كان بيدي انا وابي ربما اكون انا وربما يكون ابي انت لا دخل لك باي احكام صدرت

لكل منا اسراره فلندع كل واحد منا يحتفظ باسراره بعيدا عن الاخر فلتحتفظ انت باسرارك واحتفظ انا باسراري

يوسف : صح الواد ياسين قالي انه هيحدد معاد الفرح في اليومين دول

رفعت انظاري مرة اخرى لانعكاسه عندما وصل صوته الى مسامعي

وصال : واخيراا
يوسف : واخيرا .. انا كنت خلاص فقدت الامل

ضحكت بخفة وانا انهض لاجلس بجانبه << طولوا اوي الصراحه <<

قلتها بسخريه لتتعالى ضحكاته وهذا يعني انه فهم ما اريد

******************

لن آطلب آلكثير بعد آليوم
لن آحزن عندمآ لـآ آرآك بجآنبها
لن آتضآيق عندمآ آرى من̴ يخطفك مني
لن أنفعل گـثيرآ عندمآ آرآك متضآيق .!!؟
لن آهتم عندمآ تشـتكي آلمك لغيري
لن آختنق من̴ آلغيرهـ عندمآ تتحدث! .........عن أحد أمامي
لن آشعر بآنـي وحيدة آذآ لم تحآدثـنـي گثيرآ!!
.....ولـن... ولن... ولن!
فآنت لـم تعـد آنت !!
وآنـآ بدوري ..؟!
سأحآول آن لـآ آگون آنآ .. )


تقف امام مكتب والدها كطفل يقف اما حجرة المدير ويعرف جيدا انه سيعاقب
لا تعرف كم دقيقة مرت وهي واقفه هكذا ولكن على يقين انها تخطت ثلاث دقلئق كامله
حاولت تجمع ما تبقى من قوتها ، ان تعيد ترتيب افكارها
طرقت الباب بخفة لتدخل بعدها بمرحها المعتاد الذي يخفي توترها

نهلة : ممكن اخد من وقتك ساعة واحدة بس شوفت انا طيبة ازاي مش هاخد كتير

تعالت ضحكات والدها على حركات ابنته الوحيده على تلك الحركات التي تقع كل اساليب العقاب امامها
انزل نظارته الطبيه ووضع الكتاب الذي كان يقرأ به جانبا بعد ان حدد الصفحة التي توقف عنها وهو يقول بنبرة المحببه على قلبها

سلمان : هههههه ساعة واحده بس اكتر من كده هتطلعك بره
ضحكة بخفة وهي تجلس امامه بصخب وتقول : يا ربي يا رتني قولت ساعتين هههههههه

سلمان : هههههه قولي يا حببتي عايزه ايه

نهلة ( بنبرة اخرى ) : بابا انا يوم ما اتخطبت لياسين انت قوولتلي ان انا المسؤله عن اي قرار اخده

سلمان : صح وعشان كده لما كنت بتأجلي مكنتش بعترض

نهله ( بتوتر ) : هو اصل انا ..

توترها لم يفسره والدها كتوتر بل فسره كخجل اي عروس ليزيح عنها هذا التوتر وهو يكمل الجملة بالنيابه عنها

سلمان ( بحب ) : عمك كلمني من شويه وقالي

نهلة : عمي !!!

( ايضا لم ينتبه للتك الدهشه ليتابع ) : ايوه قالي ان انت وياسين قررتوا

اخفت اي ملامح علت وجهها بجداره وابتسمت لكلام والدها الذي تابع دون توقف دون ان ينتبه الى محاولات ابنته لاخفاء مشاعرها

سلمان : بس مش عارف هتلحقوا تخلصوا ولا لاء بس طالما ده اختياركوا انا معنديش مانع

نهلة : نلحق نخلص !!!!

قالتها بهمس انتبه له والدها لينظر اليها وهو يقول بتأكيد دون ان يراعي اعصابها التي على وشك الانهيار

سلمان : ايوه يا حببتي احنا في شهر واحد يعني هتلحقي تخلصي في شهرين كنتوا بعدوا المعاد شويه

التزمت الصمت فهي لا تفهم والدها او ربما يكون والدها يتحدث بلغة اخرى غير العربيه لغه لم تدرسها اثناء مراحل تعليمها

سلمان ( بقلق ) نهلة يا حببتي انت موفقه على المعاد ولا ياسين ضغط عليكي ابن اخويا وعارفه

ابتسمت وهي تقول بداخلها : معااد ايه , شوف احنا نرجع من الاول تاني يمكن تفهم بعض

سلمان : نهللللللللله

نهلة : ايوه يا بابا

سلمان : حببتي انت موفقه على انه يكون اول 3 فرحك

نهلة ( بهمس هذه المره لم ينبه له والدها ) : اااااايه

****************************
اسراء : عم الحج ممكن ادخل

صوت اسراء هو من اخرجني من عالمي لابتسمم لها بحب واسمح لها بالدخول
اسراء ليست كما تبدوا على الاطلاق فمن يراها بملامحها الجميلة وتلك النظارة الطبية التي تخفي عينها يعتقد انه امام اكثر فتاة هدوءا على وجهة الارض ولكنها لا تمت للهدوء بصلة
لا استطيع ان اخفي شيء عن تلك الفتاة فهي لها قدرة عجيبة على ان تجعلك تقول ما تريد وما لا تريد
جلست بصخبها المعتاد على حافه السرير وهي ترفع رجلها عن الارض وتضع احد الوسائد بحضنها

اسراء : يلا قولي بسرعة تعرف سما من فين ولا بابا هو اللي اقترح عليك

علي : بقالها 3 شهور بتشتغل معايا تحت تدريبي

اسراء ( بمرح) : وانا اقول الواد بقى منتظم في الشغل ليه هههههههههه

علي :هههههههههههه يا سلام

اسراء : وهتعمل ايه مع ماما واضح يا معلم انها هتقيم عليك الحد هههههه
وخصوصا انها على طول تلمح انك هاجر لعلي وعلي لهاجر

علي : مش عارف بس هاجر زي اختي انا اتعاملت مع بنات كتير بس سما مختلفه عن اي بنت فيهم مختلفه ازاي متسأليش بس انا حاسس انها مختلفه
اسلوبها طريقتها شغلها كل حاجه غير بعشق استفزها بعشق اكلم معاها واخليها تتعصب هههه معرفش ليه بس هي لفتت انتباهي

لم تكن اسراء بحاجه الى ان تكون عبقريه لتعرف ان اخاها تخطى مرحلة الحب منذ زمن ابتسامه غريبة تسللت على شفتيها وهي ترى اخيها يتحدث عن فتاة بهذه الطريقة العفويه جعلها على يقين ان هذه الفتاه حقا مختلفه
لذلك هتفت بمكر
اسراء : واللي يخلي ماما توافق

علي : ازاي يعني

اسراء : ازاي دي بتعتي بس المهم هتدفع كام ههههههههه

علي : ههههههه يا وطيه ده انا اخوكي

اسراء : هههههههههه لا يا حبيبي لا اخويا ولا اختي مصلحتك اولا هتدفع كام ههههههه

علي : ده على اساس انك مبتسرقيش كل يوم الصبح

ضحكت بصوت مرتفع وهي تقول : اسرق ده حاجه وانك تديني دي حاجه تانيه

علي : هههههه يا سلام ده من امتى ان شاء الله

اسراء : ههههه من زمان اومال اكون اسراء ازاي لو مستغلتكش هههه المهم اروح اكلم ماما ولا كلأ يبكي على ليلاه ومع نفسك يا معلم

علي : ههههههه لا يا اختي روحي كلميها وانا هديكي اللي انت عايزاه

نهضت واقفه وهي تعد على اصابعها وتهمس بصوت يصل الى مسامعه غيير واضح

اسراء : بيقى ايدك على الفين وخمسميه

علي : نعممممممممم يا اختي ههههه

لم يعد لاسراء وجود في غرفه علي ولكن صوت ضحكاتها من امام الباب وصل الى مسامعه

اسراء :ههههههههههههه خلاص خلاص الفين بس هنتنازل عن الخمسميه

نهض بسرعة فاتحا الباب بقوة ليجدها ما زالت واقفه هناك تحاول السيطرة على ضحكاتها

علي : اسراااااااااااء

اسراء :ههههههههههههه ايه يا علي ما الخمس دقايق يقعوا عليا بخمسميه خنيه في عشرين دقيقة بالفين جنيه ههههههه شفت انا حقانيه ازاي ههههههه

علي : ههههههههه لا يا بت حقانيه

هم بالامساك بها لتختفي اسراء من امامه نهائيا وصوت ضحكاتها يزداد
دخل غرفته مرة اخرى لتهاجم صورة سما بقوة مخيلته
امسك باللاب من فوق المكتب وتوجه به الى السرير ليتمدد هناك ويشغل احدى اغاني كاظم ليسرح بعدها في تلك السما


قلي احبك
كي تزيد وسامتي
فبغير حبك لا أكون جميلا
قولي احبك كي تصير أصابعي
ذهب و تصبح جبهتي قنديلا
ألان قوليها ولا تترددي بعض الهوى
لا يقبل التأجيلا
سأغير التقويم لو أحببتني
أمحو فصول أو أضيف فصولا
وسينتهي العصر القديم على يدي
وأقيم عاصمة النساء بديلا
ملك أنا لو تصبحين حبيبتي
أغزو الشموس مراكب و خيولا
لا تخجلي مني فهذه فرصتي
لأكون بين العاشقين رسولا



********************************

صوت هاتفي ازاد حده في حلمي فبت لا ادري ان كنت احلم حقا ام ان هاتفي يعلن عن متصل

فتحت عيني ببطئ ليداهمني صوته مرة اخرى امسكت به لارى الساعة تيشر الى الرابعة فجرا واسم خالتي يتنير الهاتف
لم تستمر دهشتي كثيرا لاضغط على قبول الاتصال

عمر ( بقلق واضح ) : خالتوا خير في ايه

سناء : الحقني يا عمر معتز حالته غريبه والسواق مش موجود

قفزت كالمجنون من على السرير بسرعة وانا اقول بغير وعي

خلاص خلاص مسافه الطريق وهكون عندك

لا اعرف ان كنت ارتديت ملابسي كامله ام انني ما زلات ببجامتي ولكن هذه الشكليات لا تهم فمعنى ان تتصل خالتي ان معتز تجاوز مرحلة الخطر

حسين : عمر حبيبي رايح فين دلوقتي وبالبس ده

عمر: باااا با


نهاية الفصل التاسع عشر

الساحره الصغيره 10-12-12 11:13 AM

رد: اخوات ولكن
 
يا ريت الفصل يعجبكوا

انتظروني يوم الاربع الفصل الجاي هيظهر في حسين بطريقه مباشره وفي حاجات كتير هتوضح بس مش قوي

حياة12 10-12-12 02:33 PM

رد: اخوات ولكن
 
سوسوووووووووو يا جاااااامدة :dancingmonkeyff8: :dancingmonkeyff8: :dancingmonkeyff8:
فصل راااااااااااااااااااااااااائع و الله تسلم ايديكى طبعا انتى عارفة اول ما اسمى ينط فى الفصل تعرفى ان الفصل جناااان على طول :peace:

ايووووووووووووه يا ياسووو عايزاك تنطلق كده سيبك من تصرفات نهلة دى و انت بس حطها ادام اللامر الواقع و انا حدعيلك و من قلبى اهوه اى خدمة :9jP05261:

ههههههههههههههههههههههههههههههههههه بجد ايمن ده تحفة جدع يا ايمن متسبش ياسين ادى اخرت اللى يعمل معروف مكنش قاله باباه فين (فيس الندالة)

الله اكبــــــــــــــــــــــــــــــــــر
اخييييييييييييييييييييييييييييييييييرا ابو الهوول اتحرك :dancingmonkeyff8: :dancingmonkeyff8:
دى معجزة :Welcome2:
لقد هرمنا من اجل هذه اللحظة التاريخية قرر خلاص يتجوز لا مش مصدق نفسى يا لمبى :wookie:

انا كمان فخورة بيك يا حبيبى ده انا كان ناقص لى فصل واحد و اخنقك نجيت منى باعجوبة :rolleyes:
ايووه عايزاك كده تدافع عن حبك يا اعمى و ماله يا حبيبى اعمل اللى يعجبك بس متقفش كده ساكت :smile:


ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
على و اسرته الغالية
بجد مشهد رااااااااااااااااااااااااااائع
مين هاجر دى كمان؟!!!!!!!!
لا احنا مينفعش معانا الكلام ده يا ام على سوورى يعنى بنت اختك دى تحطيها على جنب دلوقتى
لا بقى مش حيتجوز معاكو .... ما تقولى حاجة يا سوسو لطنت دى اللى حامية اوووى علينا كده :ydJ05010:

هههههههههههههههههههههههههههههههههه
تصدقى آسر و اسراء اخوات بجد يعنى سبحان الله نفس الرخامة و الغتاتة بتاعة الاخوات
هو كده يتأكد انهم اخواته بجد :peace:


تصدقى انا بقيت بكره يارا دى حاسة انها فعلا بقت شبه رشدى بجد شخصية مناقضة تمامااااااا لتوأمتها
مش سهلة ابدااااا كان نفسى اقولك تديها كارت احمر بس للاسف دى توأم يسرا :frown:

هههههههههههههههههههههههههههههههههه
بجد اسماء و فاطيما تحــــــــــــف :365:
و هما الاتنين مواهبهم جباااااااااااارة فى الطبخ هههههههههه

واااااو فاطيما و عيلة الخيام
رغم ان يارا رخمة بس بتحب اختها بجد و اهتمت ان يكون فى حد معاها و مكنتش عايزة تسبها لوحدها ماشى ححسبها لها عشان خاطرك بس يا سوسو
مش مرتاحة ابدااا ليارا دى البنت دى غتتة غتتة يعنى


سما برااااااااافو :55: :55:
ايوه جدعة اديها فوق دماغها حاكم نهلة دى شكلها غبية و حتضيعنا :(
صعبت عليا نهلة اووووى و هى بتحاول تشرح لها بس برده هي غبية ما الراجل بيموت فيها و هى و لا هى هنا جررررررر
هههههههههههههههههه ايوه يا سما متسكتيش بس بلاش تضربيها البت داخلة على جواز و عايوينها سليمة :425:

منك لله يا ياسين يا غبى عاجبك كده البنت بتحبك لدرجة انها عايزاك تشوف سعادتك مع غيرها :Taj52: كان نفسى تدى له فوق دماغه الغبى ده كمااان بس حعديها له بس عشان اتحرررك اخيرا

و حياتك يا سما انتى اللى بتفهمى فى الاتنين المجانين دول بس على الله متتجنيش مع على انتى كمان ما شكل الغباء فى الحب وراثة فى عيلتكم :8Pp04714:

اوووووووبس المعلم احمد ظهر .. ايه اللى خلى المنيل ده يظهر دلوقتى شكلها كده مش حتنساه بسهولة ... و على قاادم و كده مش حلو خاااالص

لالاااااااااااا يا نهلة مش عايزين غباءك الله يهديكى ده انا ما صدقت ان المنيل ياسين قرر يتحرك و على فكرة بقى انتى جبانة - ايوه بعتت رسالة و مقدرتش تكلمها - كى بوردى و ماوسى غضبانين عليكى يا نهلة :(

ااااااااااااه يا يسرا اخفاءك صلة قرابتك بريناد حيسبب لك مشاكل كتييير و حتجرحى ناس تانية معاكى
بصراحة انا خايفة على جيلان من دلوقتى تقريبا يسرا هى صاحبتها الوحيدة

سوسوووووووووووو
انا مش حذرتك من انك تبعدى عن وصال و يوسف ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وصال بقولك ايه يا حبيبتى استعيذى بالله كده من الشيطان و ركززززززززى ابوس ايديكى مش ناقصة غباء كفاية باقى اخواتك كل واحدة عندها كلكوعة قد كده و طبعا انتى كمان عندك عقد بس بلاش تخسرى يوسف حبيبى كفاية انه مستحملك و مستحمل جنانك انا لو مكانه مكنتش حعدى موضوع الزبادى بالساهل :YkE04454:

اووووبس يوسف بدأ يحس ان وصال مختلفة و متاعدة معاه متركزش يا جو هى بس اعصابها تعبانة
سوسووووووو انا بحذرك ابعدى عنهم خاااااااااااااااالص :kjhjhjhjh:


ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
ايووووووووووووه جااااااااااااامدة نهلة فى وادى و باباها فى وادى تانى خالص :uytyghgj:
هييييييييييييييييييييييييه الحمد لله متكلمتش حبيبتى انتى يا سوسو :hR604426: انا كده احبك :765fd:


ههههههههههههههههههههههههههههههههههههه :97(1):
لا بجد مش معقول اسراء دى تحفة سكــــــــــــــــــــــــر يا ربى كل اللى اسمهم اسراء كده :hgfhg5456:
موتتنى من الضحك اااه حقها طبعا 2500 جنيه ليييييييييييييه حتتفاوض مع اسرائيل و لا ايه
ههههههههههههههههههههه بجد رووووووووووووووووووووووووووووووعة يا سوسو

حسيـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــن؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

حسين ظهررررررررررررررررررررر لولووووووووووولى مش معقووووووووووووووول ابداااااا :765dfgse: :765dfgse: :765dfgse: :765dfgse:


اعععععععععععععععععع قفلة شريرة يا سوسو انا مصدقت الراجل يظهر و كنت عايزة اعرف اذا كان حيروح مع عمر لسناء و لا لأ :(

فصل راااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااائع يا سوسو و الله بجد تحفففففة استمتعت جداااااااااااا جدااااااااااا تسلم ايديكى يا لولا

:55: :55: :55: :55: :55:

و مستياكى يوم الاربعاء ان شاء الله على نااااااااااااااااااااااااااااااار

موووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووواه







alaa7 10-12-12 06:43 PM

رد: اخوات ولكن
 
سوسو حبيبتي الفصل كتير حلو

كثرت العرسان علي وياسين بيخططوا وإبتدا شغل الحموات الله يعينك يا سما ونهله تفاجأت البنت عايزه تطلق وتفاجأت بترتيب الفرح أخيرا نهله وقفت عن الكلام وما عرفت ترد هههههه

يسرا مصدومه ومش عارفه شو بدها تعمل ويوسف متفاجأ لأول مره بتكون وصال على طبيعتها

حبيت الفصل كتير تسلم إيدك وناطره القادم إن شاء الله

قرة عين امي 11-12-12 01:20 AM

رد: اخوات ولكن
 
اهي اهي اهي ....لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا شوفي سوسو ياحلوة كنت كتبت رد مافي احلى منه والنت خرب عليا الحين شو اسوي ... بس واله عشان عيونك راح اكتب ثاني
برافوا .... رائع بجد ... تسلم يمينك حبيبتي
بس شوفي هاجر ذي تقتليها وتخلصينا منها مش عزين اي عقبات قدمنا اصل احنا مشيين سرعة عالية اوي ههههههههههه....... واسراء حتلعب بعقل مامتها وتخليها تغير رايها

ههههههههههههههههههه
مسكينه هي وين وابوها فين ... زي الاطرش بالزفه بس تستاهل ماصدقنا ان ياسين يتحرك وهي عيزه تبوز كل حاجة ابلعي لسانك ست نهلة وخلي الرجاله ترتب كل حاجة

ادعي ياسراء ربنا يعينك وتنحل مشكالك اللي دخلتي نفسك بيهم
وبعدي يارا ذي مش بحبها ماتيجي نخلص منها قبل ماتعمل غسيل مخ ليسراء ههههههههههه

انا شيفاك ياسوسو وعرفه انتي بتلمحي لايه بس انا بحذرك خليك بعيده من يوسف ووصال احسن ليا وليكي ههههههههههه

وبعدين هو احمد كان خطيب سما !!!!!!!!!!!! امال افترقوا ليه مش فهم بس مش عيزاه يرجع عشان علي بيصعب عليا


هو حصل لمعتز اي تندتي خوفتيني عليه اوي
ااااااااااااااااااااااااه كان لازم تخلصي هنا ما انا عيزه اشوف حسين حيعمل ايه مع انه انا متاكده انه حيروح مع عمر وحيسعف معتز
نحن في انتطارك متتاخريش علينا عشان انا عيزة اجلس مع حسين واعرف منه كل حاجة
ودمتي بالف خير ..... ابدعتي كعادتك دائماً
اسماء

الساحره الصغيره 11-12-12 08:54 PM

رد: اخوات ولكن
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حياة12 (المشاركة 3231799)
سوسوووووووووو يا جاااااامدة :dancingmonkeyff8: :dancingmonkeyff8: :dancingmonkeyff8:

اهلا اهلا بعالم سمسم

فصل راااااااااااااااااااااااااائع و الله تسلم ايديكى طبعا انتى عارفة اول ما اسمى ينط فى الفصل تعرفى ان الفصل جناااان على طول :peace:

هههههه طبعا ده كفايه اسمك

ايووووووووووووه يا ياسووو عايزاك تنطلق كده سيبك من تصرفات نهلة دى و انت بس حطها ادام اللامر الواقع و انا حدعيلك و من قلبى اهوه اى خدمة :9jP05261:

هههههه اصيله يا ام العربي هههههه ايوه يا اختي ما هو بقاله كتير ساكت عليها

ههههههههههههههههههههههههههههههههههه بجد ايمن ده تحفة جدع يا ايمن متسبش ياسين ادى اخرت اللى يعمل معروف مكنش قاله باباه فين (فيس الندالة)

هههههه على رأي المثل خير تعمل شرق الدلتا هههههه

الله اكبــــــــــــــــــــــــــــــــــر
اخييييييييييييييييييييييييييييييييييرا ابو الهوول اتحرك :dancingmonkeyff8: :dancingmonkeyff8:
دى معجزة :Welcome2:
لقد هرمنا من اجل هذه اللحظة التاريخية قرر خلاص يتجوز لا مش مصدق نفسى يا لمبى :wookie:

هههههههه اي خدعة عشان متقوليش حرماكي من حاجه ههههه

انا كمان فخورة بيك يا حبيبى ده انا كان ناقص لى فصل واحد و اخنقك نجيت منى باعجوبة :rolleyes:
ايووه عايزاك كده تدافع عن حبك يا اعمى و ماله يا حبيبى اعمل اللى يعجبك بس متقفش كده ساكت :smile:

هههههه طب الحمد لله الواد فلت من ايدك هههه ايوه يا اختي اومال ايه هههههه


ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
على و اسرته الغالية
بجد مشهد رااااااااااااااااااااااااااائع
مين هاجر دى كمان؟!!!!!!!!
لا احنا مينفعش معانا الكلام ده يا ام على سوورى يعنى بنت اختك دى تحطيها على جنب دلوقتى
لا بقى مش حيتجوز معاكو .... ما تقولى حاجة يا سوسو لطنت دى اللى حامية اوووى علينا كده :ydJ05010:

هههههه هقولها هقولها بس براحه ع الست هي عملت حاجه دي غلبانه خالص


هههههههههههههههههههههههههههههههههه
تصدقى آسر و اسراء اخوات بجد يعنى سبحان الله نفس الرخامة و الغتاتة بتاعة الاخوات
هو كده يتأكد انهم اخواته بجد :peace:

ههههههههه ايوه هو كده لازم يتأكد انهم اخواته بصحيح ههههه

تصدقى انا بقيت بكره يارا دى حاسة انها فعلا بقت شبه رشدى بجد شخصية مناقضة تمامااااااا لتوأمتها
مش سهلة ابدااااا كان نفسى اقولك تديها كارت احمر بس للاسف دى توأم يسرا :frown:

ههههه ليكي حق تكرهيها واللي هتعمله في الفصل اجاي ممكن يخليكي تديها الكارت الاحمر

هههههههههههههههههههههههههههههههههه
بجد اسماء و فاطيما تحــــــــــــف :365:
و هما الاتنين مواهبهم جباااااااااااارة فى الطبخ هههههههههه

هههههههه دي مواهب معظم البنات المصرين الايام دول بتبقى علاقتهم بالمطبخ زي علاقتهم بالمذاكرة تمام مفيش اي علاقه هههههه

واااااو فاطيما و عيلة الخيام
رغم ان يارا رخمة بس بتحب اختها بجد و اهتمت ان يكون فى حد معاها و مكنتش عايزة تسبها لوحدها ماشى ححسبها لها عشان خاطرك بس يا سوسو
مش مرتاحة ابدااا ليارا دى البنت دى غتتة غتتة يعنى

ههههه اصيله يا ام احمد ههههه << هي غيته انا معاكي في ده بس متخفيش انا طيبة هههه

سما برااااااااافو :55: :55:
ايوه جدعة اديها فوق دماغها حاكم نهلة دى شكلها غبية و حتضيعنا :(
صعبت عليا نهلة اووووى و هى بتحاول تشرح لها بس برده هي غبية ما الراجل بيموت فيها و هى و لا هى هنا جررررررر

هههههههه لا سما تعجبك قوي متخفيش عليها

هههههههههههههههههه ايوه يا سما متسكتيش بس بلاش تضربيها البت داخلة على جواز و عايوينها سليمة :425:

هههه تفتكري كده طب هبقى اقول لسما وجهة نظرك هههه

منك لله يا ياسين يا غبى عاجبك كده البنت بتحبك لدرجة انها عايزاك تشوف سعادتك مع غيرها :Taj52: كان نفسى تدى له فوق دماغه الغبى ده كمااان بس حعديها له بس عشان اتحرررك اخيرا

هههههههههه فلت المرة دي برضوا هههه

و حياتك يا سما انتى اللى بتفهمى فى الاتنين المجانين دول بس على الله متتجنيش مع على انتى كمان ما شكل الغباء فى الحب وراثة فى عيلتكم :8Pp04714:

هههههههه شكله كده ولسه اللي جاي احلى متخفيش

اوووووووبس المعلم احمد ظهر .. ايه اللى خلى المنيل ده يظهر دلوقتى شكلها كده مش حتنساه بسهولة ... و على قاادم و كده مش حلو خاااالص

مشش كويس بس اللي هعمله مش كويس ابداااااااااااااااااااااااا

لالاااااااااااا يا نهلة مش عايزين غباءك الله يهديكى ده انا ما صدقت ان المنيل ياسين قرر يتحرك و على فكرة بقى انتى جبانة - ايوه بعتت رسالة و مقدرتش تكلمها - كى بوردى و ماوسى غضبانين عليكى يا نهلة :(

هههههههههههه وانا كمان زعلانه منها خالص مالص هههههه

ااااااااااااه يا يسرا اخفاءك صلة قرابتك بريناد حيسبب لك مشاكل كتييير و حتجرحى ناس تانية معاكى
بصراحة انا خايفة على جيلان من دلوقتى تقريبا يسرا هى صاحبتها الوحيدة

تقريبا وانا كمان خايفه علي جيلان بس اعمل ايه روحي الطيبة هي اللي عملت المشهد هههه

سوسوووووووووووو
انا مش حذرتك من انك تبعدى عن وصال و يوسف ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وصال بقولك ايه يا حبيبتى استعيذى بالله كده من الشيطان و ركززززززززى ابوس ايديكى مش ناقصة غباء كفاية باقى اخواتك كل واحدة عندها كلكوعة قد كده و طبعا انتى كمان عندك عقد بس بلاش تخسرى يوسف حبيبى كفاية انه مستحملك و مستحمل جنانك انا لو مكانه مكنتش حعدى موضوع الزبادى بالساهل :YkE04454:

ههههه احنا اسفين يا صلاح ههههههه وبعدين هو انا جيت جنبها ده انا لسه معملتش حاجه خالص هههه

اووووبس يوسف بدأ يحس ان وصال مختلفة و متاعدة معاه متركزش يا جو هى بس اعصابها تعبانة
سوسووووووو انا بحذرك ابعدى عنهم خاااااااااااااااالص :kjhjhjhjh:

بنفس الصباع بنفس الصباع هههههه


ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
ايووووووووووووه جااااااااااااامدة نهلة فى وادى و باباها فى وادى تانى خالص :uytyghgj:
هييييييييييييييييييييييييه الحمد لله متكلمتش حبيبتى انتى يا سوسو :hR604426: انا كده احبك :765fd:

هههههههههه عشان تعرفي اني طيبة مخلتهاش تقول لابوها اول ما دخلت


ههههههههههههههههههههههههههههههههههههه :97(1):
لا بجد مش معقول اسراء دى تحفة سكــــــــــــــــــــــــر يا ربى كل اللى اسمهم اسراء كده :hgfhg5456:
موتتنى من الضحك اااه حقها طبعا 2500 جنيه ليييييييييييييه حتتفاوض مع اسرائيل و لا ايه
ههههههههههههههههههههه بجد رووووووووووووووووووووووووووووووعة يا سوسو

هههههههههههه عشان تعرفي انا بحبك اد ايه ههههههه وشوفتي هي طيبة اد ايه طلبت 2500 بس غلبانه يا اخواتي هههه

حسيـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــن؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

حسين ظهررررررررررررررررررررر لولووووووووووولى مش معقووووووووووووووول ابداااااا :765dfgse: :765dfgse: :765dfgse: :765dfgse:

لولولولوي ظغرطي ياللي منتيش غرمانه ههههههه

اعععععععععععععععععع قفلة شريرة يا سوسو انا مصدقت الراجل يظهر و كنت عايزة اعرف اذا كان حيروح مع عمر لسناء و لا لأ :(

ههههههههه << ده انا غلباااااااااااااااان

فصل راااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااائع يا سوسو و الله بجد تحفففففة استمتعت جداااااااااااا جدااااااااااا تسلم ايديكى يا لولا

:55: :55: :55: :55: :55:

و مستياكى يوم الاربعاء ان شاء الله على نااااااااااااااااااااااااااااااار

موووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووواه



ربنا يخليكي ليا يا سوسو بجد رفعتي معنوياتي خالص وبجد اسعدني تعليقك جدااا وفرحني خالص

على فكرة انت الوحيده اللي بدلعني الدلع ده

وانلا شاء الله اكون موجوده يوم الاربع بالليل بس مفيش معاد محدد وهكون في انتظارك

ربنا يخليكي ليا تاني يا قمر موووووووووووووووووواه

الساحره الصغيره 11-12-12 08:58 PM

رد: اخوات ولكن
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alaa7 (المشاركة 3231887)
سوسو حبيبتي الفصل كتير حلو

كثرت العرسان علي وياسين بيخططوا وإبتدا شغل الحموات الله يعينك يا سما ونهله تفاجأت البنت عايزه تطلق وتفاجأت بترتيب الفرح أخيرا نهله وقفت عن الكلام وما عرفت ترد هههههه

يسرا مصدومه ومش عارفه شو بدها تعمل ويوسف متفاجأ لأول مره بتكون وصال على طبيعتها

حبيت الفصل كتير تسلم إيدك وناطره القادم إن شاء الله


ربنا يخليكي ليا يا فاتن بجد تشجيعك ليا واسلوب رفع المعنويات ده بجد فرحني كتييييير

يكفيني ان وحده موهوبه زيك نقرا الشخبطه بتعتي

ايوه طبعا اومال هيفضولوا معنسين كده كتير ههههه

ربنا يخلي ليا مرة كمان واسعدني تواجدك جداااااا

الساحره الصغيره 11-12-12 09:10 PM

رد: اخوات ولكن
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قرة عين امي (المشاركة 3232069)
اهي اهي اهي ....لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا شوفي سوسو ياحلوة كنت كتبت رد مافي احلى منه والنت خرب عليا الحين شو اسوي ... بس واله عشان عيونك راح اكتب ثاني

معلش يا حببتي قلبي عندك انا لو مكانك كنت قفلت النت وقلت هبقى اكتبه بكرا

برافوا .... رائع بجد ... تسلم يمينك حبيبتي
بس شوفي هاجر ذي تقتليها وتخلصينا منها مش عزين اي عقبات قدمنا اصل احنا مشيين سرعة عالية اوي ههههههههههه....... واسراء حتلعب بعقل مامتها وتخليها تغير رايها

ههههه ربنا يخليكي ليا يا حببتي بجد تشجيعك ده كفايه من غير رد طويل هههههه مينفعش اقتلها اومال مين اللي هيخلي سما وعلي يتخنقوا ههههه

ههههههههههههههههههه
مسكينه هي وين وابوها فين ... زي الاطرش بالزفه بس تستاهل ماصدقنا ان ياسين يتحرك وهي عيزه تبوز كل حاجة ابلعي لسانك ست نهلة وخلي الرجاله ترتب كل حاجة

هههههههه شوفتي انا طيبة ازاي عشان تعرفي بس ان انا بحبك انت كمان ههههه

ادعي ياسراء ربنا يعينك وتنحل مشكالك اللي دخلتي نفسك بيهم
وبعدي يارا ذي مش بحبها ماتيجي نخلص منها قبل ماتعمل غسيل مخ ليسراء ههههههههههه

ههههههه متخفيش هي هتعمل وخلصنا

انا شيفاك ياسوسو وعرفه انتي بتلمحي لايه بس انا بحذرك خليك بعيده من يوسف ووصال احسن ليا وليكي ههههههههههه

هههههههه هو كلووا بيحذرني ليه هو انا عملت حاجه هههه او انتوا لسه شوفتوا حاجه ده انا لسه مدخلتش بتقلي ههههه


وبعدين هو احمد كان خطيب سما !!!!!!!!!!!! امال افترقوا ليه مش فهم بس مش عيزاه يرجع عشان علي بيصعب عليا

هيرجع هيرج << قضي الامر يا شعلان ههههه <<

هو حصل لمعتز اي تندتي خوفتيني عليه اوي
ااااااااااااااااااااااااه كان لازم تخلصي هنا ما انا عيزه اشوف حسين حيعمل ايه مع انه انا متاكده انه حيروح مع عمر وحيسعف معتز

احلى حاجه ثقتك في حسين يوم الاربع مش بعيد هتعرفي

نحن في انتطارك متتاخريش علينا عشان انا عيزة اجلس مع حسين واعرف منه كل حاجة
ودمتي بالف خير ..... ابدعتي كعادتك دائماً
اسماء

ربنا يخليكي ليا يا حلي سوسو وانا كمان هحاول متاخرش يوم الربع

دمتي بالف خير

الساحره الصغيره 12-12-12 10:57 PM

رد: اخوات ولكن
 
اناااااااااااااا جيت

ثواني وهينزل الفصل بس ليا طلب صغير من اللي خلف الكواليس << ده لو فيه <<< تقولولي ايه رأيكوا ولا زي ما اختي بتقول المشاهدات دي معناها انهم بيدخلوا ويطلعوا جري خخخ << يعني يرضيكوا اختي تتكلم عليا

المهم الفصل العشرين هنزله دلوقتي ويوم الاحد بادن الله هنزل الفصل الجديد

الساحره الصغيره 12-12-12 11:01 PM

رد: اخوات ولكن
 
الفصل العشرون

سناء : الحقني يا عمر معتز حالته غريبه والسواق مش موجود

قفزت كالمجنون من على السرير بسرعة وانا اقول بغير وعي

خلاص خلاص مسافه الطريق وهكون عندك

لا اعرف ان كنت ارتديت ملابسي كامله ام انني ما زلات ببجامتي ولكن هذه الشكليات لا تهم فمعنى ان تتصل خالتي ان معتز تجاوز مرحلة الخطر

حسين : عمر حبيبي رايح فين دلوقتي وبالبس ده

عمر: باااا با

حسين : الساعة اربعة انت رايح فين دلوقتي

تجاوزت دهشتي فوقتي لا يسمح ان اندهش اكثر من هذا وان يظهر ابي من العدم هذا هو المتوقع دائما فابي لا يخبر احد متى سيرحل او متى سيعود

تجاوزت ابي وانا اهتف : معتز تعبان وخالتي اتصلت بيا عشان السواق مش موجود

لن انتبه الى ملامح ابي التي تغيرت وهو يصرخ بي طالبا مني ان اسرع لاحضارة لمشفى عمي ايوب وهو سيكون بانتظاري هناك

؛
؛

لا اعرف كيف وصلت الى هنا كم اشاره تخطيت او كم مخالفه كتبت علي لا اتذكر سرعتي التي كنت اسير بها كل ما اعرفه انني هنا امام منزل خالتي ومعي تعالمات ابي لانقاذ

حالة معتز قدر المستطاع تعلمات لا اعرف من اين حصل عليها ابي ولا عجب في هذا فابي يعرف كل شيء واي شيء

لم اكمل الضغطه الاولى على الجرس لان خالتي اسرعت بتلبيه النداء وفتحت لي الباب بسرعة انا نفسي لم اتوقعها

عمر : اخباره ايه دلوقتي

سناء ( بقلق واضح ):مش عارفه بحاول اصحي فيه ومش قادره
تخطيت خالتي كما تخطيت ابي منذ دقائق لاجد امامي معتز كجثة هامده لا روح فيها اسرعت بالجلوس بجانبه وانا انفذ تعالميات ابي تحت نظرات خالتي المندهشة ، لم افسر لها

ما افعل فلا وقت لي لحديث كهذا

حملت معتز بعددما كان استعاد وعيه لثواني وهذا ما اخبرني به والدي انه سيستعيد وعده للحظات وفي هذه الحالة يجب ان اسرع به الى المشفى

سناء : انا هاجي معاك

عمر : مفيش وقت يا خالتي انا هروح وانت ابقي حصليني مع السواق

لم اجيب صرخات خالتي التي تامرني بالانتظار وانا اجتاز باب المنزل واضع معتز في الخلف واندسس انا خلف عجلة القيادة لاقود بنفس سرعتي المجنونه لاصل في وقت

قياسي امام مستشفى ايوب الخاصة

ابي كان يقف بالخارج وبجانبه عمي ايوب وبعض الممرضين وهنا انتهت مهمتي واصبحت مهمة هذا الواقف بجانب ابي

******************************
علياء : يا ربي يا حسين لو شفت معتز زي القمر احلى من سناء بكتير بجد كتكوت خالص هههههههه ودمه زي العسل موتني من الضحك وهو بيحكيلي المس بتاعة الحضانة

عمله ازاي

حسين :غريبة ازاي ابن اختك هههههه اتأكدوا انه ابن اختك ههههههه اصل من ساعة معرفت اختك وهي مبتضحكش

علياء : حرام عليم سناء اختي طيبة بس هي كرهاك حبتين

حسين : ههههه حبيتينن بس قولي عشرة /11 مش حبيتن

يعلم جيدا انها تريد البكاء وتحاول الضحك رغما عنها وهو الاخر ادعى جهلة بهذه المعلومة وشرع يحاكي كذبتها ويمثل السعادة التي لم يعرف لها طريق
اعاد للواقع على صوت علياء التي تتحدث بنبرة اخرى نبرة لم يعتادها من عليائه مطلقا

علياء : حسين اوعدني تخلي عمر ومعتز بعيد عن المشاكل اللي بينك وبين اختي
نظر اليها ليجد تنظر بطريقة ربما لم يترجمها في هذا الوقت احاط يديها بيده بعد ان تخلى على عجلة القيادة ليقول بنبرة المعتاده

حسين : اكيد يا حببتي اللي بيني وبينك وبين اختك ملهوش دعوه بولادنا

عليا : بس اوعدني انك تعامل معتز زي ولادك الولد صعبان عليا سناء اتغيرت ومبقتش زي زمان بقت وحده مبتعترفش بالمشاعر انا خايفه عليه يا حسين
( نظرات الحزن التي كانت تلمع بعينها جعلته لا يستطيع التركيز ولا يستطيع الكلام لتتابع وهي وهي نظر الي الخلف على هؤلاء الملائكة التي رزقت بهم دون عناء الولاده

حتى وان كان عمر اتعبها فسما وبراء لم يتعبوها مطلقا )

علياء : انا متأكده ان سما وبراء هيخلوا بالهم من عمر وهيفروا ليه الحنان اللي لقيتوا وانا صغيرة بس معتز مفش حد جنبه حتى اشرف اخوه قرر يسافر يكمل تعاليمه بره ،

اوعدني بجد انك تخلي بالك من معتز

قالت جملتها الاخيرة وهي تعيد النظر اللى ذلك الجالس بجانبها خلف عجلة القيادة اللى ذالك التي حاربت من اجله اختها الويده اللى ذلك الذي تعشقه دون مقابل الذى ذالك الذي

يضع يديها بين يديه ليعطيعها الامان التي لم تحصل عليه منذ ولادتها

لينظر هو بدوره الى اولاده النائمين بالخلف وهو يقول : اوعدك معتز هيكون زي ابني واكتر ومهما حصل سناء اختك وده معنناه انها اختي رغم كل حصل

لم يسمع اجابتها لم يسمع اي شيء سوا صراخ عليا وهي تطلب منه ان بنتبه ولكنه لم ينتبه

...............
حسين انت كوس .. حسين حسيييييييييين

حسين : ها

ايوب : انت كويس ؟

حسين : ايوه انا كويس بس المهم الولد اخباره ايه

ايوب :حالته صعبه معتز سايب العلاج بقاله فتره وده مشش كويس لمرضى القلب وخصوصا حالته

حسين : ايوب عشان خاطري حاول تعمل اي حاجه وتنقذ الولد الولد ده امره يهمني جدا وانت عارف ده

ايوب : متخفش احنا بنعمل اللي علنا بعدين انت مخدش بالك منه وانا بنفسي اخر مرة جبته اكدت عليك انه يهتم بالعالاج

حسين : ايوب انت عارف الفترة اللي فاتت عمله ازاي والولد عنيد وامه اعند المهم سيبك من ده كله وحاول تنقذه عشان خاطري

ايوب : ان شاء الله نقدر نعمل حاجه على العموم د/محمود عبد العظيم شاطر ومتخصص في في النوع ده من امراض القلب

حسين : محمود مين ، ده دكتور جديد

ايوب : ايوه هو جه من فتره قربيه من لندن كانتداب وكان ناوي يرجع بس غير رأيه واستقر في مصر وعرضت عليه انه يشغل هنا اسمه محمود عبد العظيم الحلاوني

حسين: مييييييين !!!!!!!!!!

سناء : انت بتعمل ايه هنا


*****************************

لن اتحمل ان افقد ابني يكفي ان هناك واحد رحل بعيدا عني بارادته لن اتحمل ان يرحل الاخر رغما عني توقف السياره امام مشفى ايوب اقرب اصدقاء حسين وربما يكون

الصديق الوحيد له خطأ سيعاقب عليه عمر فيما بعد ليس الان اسرعت بخطواتي التي اعرف جيدا وقعها في قلوب الجميع وانا اتحشاى النظر في اعين اي شخص بجانبي كل

همي ان يكون معتز بخير فنظرات الناس لي لا تهمني

رأيته هناك كما رأيته يقف امام غرفة علياء من قبل رأيته يقف دون مبرر رأيته كما اعدتت ان اراه لا يكترث بشيء لا يخشى شيء
المشهد باكمله يتكرر وكانه اعادة الى فلم قديم باستثناء عمر الذي كبر خمسة عشر عاما على هذا المشهد
لا اريد رؤيته لا اريده هنا فهو سيجعل معتز يرحل كما جعل علياء ترحل من قبل هو السبب في رحيل علياء ولا عجب في ان يكون السبب في رحيل ابني الوحيد

سناء : انت بتعمل ايه هنا

حسين : سناء اهدي احنا في المستشفى

سناء : كويس انك عارف اننا بالمستشفى بس انت بتعمل ايه هنا ولا بتتاكد انه مات زي علياء

قالتها بغضب ليصل الى مسامعي صوت هذا الواقف بجانبه << حسين روح دلوقتي وانا هبلغك لو في حاجه جديده <<لماذا يخبره لماذا لايرحل حسين عن عالمي الا يكفيه

ان علياء اختارته بدل من ان تختارني انا

رأيته يبتعد ولكنه لم يرحل بل وقف بجانب ابنهه الوحيد ابن علياء الذي من المفترض ن اكون انا اول من يراه واول من يحمله ابن عليائي التي رحلت ولم تكن وصلت الى عقدها

الثالث
كل ما يدور في عقلي تلك اللحظه هو مشهد واحد لا استطيع نسيانه ، مشهد واحد كان اخر مشهد اتذكره لاختي وابنتي

...............

سناء: علياء بطلي هببل الراجل اكبر منك ومجوز قبلك خمس مرات ومفيش ست عاشت معاه اكتر من سنه هتجوزيه على ايه ده

علياء : سناء متظلميش حسين وبعدين هو مش زنبه ده اراده ربنا والسن مش عيب وهو مش اكبر مني بكتير

سناء : بس اكبر منك وخلاص والموضوع ده هيتقفل مش هيتفتح تاني

علياء ( بغضب من تصرفات اختها المستبده ): حسين مش وحش انت بس اتكلمي معاه . حسين راجل مثقف وغني واي بنت تتمناه

سناء : اي بنت مش علياء ابو الفتوح

علياء : ضحكت بسخريه وهي تنهض مبتعده عن اختها ) ههههه واضح انك ناسيه هو مين ده حسين سلامه يا سناء حسين سلامه اسئلي جوزك عليه وهو هيقولك املاكه

اد ايه

سناء : يووووووه منك يا علياء الراجل ده مينفعش ده عنده ولاد

علياء : بس انا موفقه عليه وافتكر اني مش صغيره وبعدين انت مش وليه امري

قالتها علياء ولم تنتبه اثار تلك الجمله على تلك الجالسه هناك قالتها وهي لا تعني حرفيا معنى جملتها
لاول مرة ترى علياء بهذا الشكل لاول مرة ترى علياء اخرى غير التي قامت بتربيتها منذ ان توفت والدتها لاول مرة ترى فتاتها الصغيره تجادلها في موضوع انتهى به النقاش

بل لاول مرة تسمع صوت علياء يعلو صوتها

لم تتحمل كل هذا فنهضت بدورها هي الاخري وهي تلقي باخر كارت معها وتقول بصوت حاولت ان يبدوا متزن

سناء : صح انا مش وليه امرك انا مجرد اختك اللي ربتك من وانت عندك 4 سنين انت عندك حق ولازم دلوقتي تختاري انا ولا حسين يا علياء

لم تقوى ارجلها على حملها شعرت بانها صعقت بتيار كهربي تجاوز 250 فولت شعرت وكأن العالم انتهى من حولها اي جنون هذا الذي تطالبها به
تنفست ببطي لتحمل حقيبتها وتقول اخر جملة لها قبل ان ترحل

علياء : كنت فاكره انك ممكن تخليني اختار برحتي ولو لمرة واحده في حياتي ( دمعه يتيمه سقطت لتتابع كلامها ) بس واضح انك زي ما اخترتي كل حاجه في حياتي

مستكثره عليا الحاجه الوحيد اللي اختارتها وانا متاكده منها
منعت شهقتها ولكنها لم تستطيع منع دموعها لتتابعةقولها << كان نفسي تكوني موجوده في فرحي اشوفك على خير يا سناء

رحلت ولم تعد غير مرة واحدة رفضت سناء ان تقبل فيها رؤيتها

..........................

عمر : خالتي انت كويسه

اعادني للواقع صوت عمر لافتح عيني ببطئ واقابل ملامح علياء التي اورثتها الى هذا الواقف بجانبي علياء التي رحلت دون ان اسامحها رحلت دون حتى كلمة وداع مني
ابتسمت بحنان وانا اربت على كتفه واقول هامسه : انا كويسه يا حبيبي مت...

قطع كلماتي هذا الذي خرج من غرفة العمليات لتتوجه كل النظار واولهم انظاري اليه

*****************************

خرج يرتدي البياض بعد مرورو ما يقارب ساعتين بالداخل خرجه ليلتف حوله الجميع عدا هذا الواقف هناك فارجله لم تكن تقوى على الحراك عدا هذا الذي لا يصدق انه يقف

امام محمود الحلواني
الكلمات التي هتف بها الدكتور جعلته يفيق ولو قليلا من صدمته ويبتسم وبداخله يردد جمله واحدة << بقى زي ما كنتي عايزه يا مياده <<

محمود : المريض تجاوز الخطر بس ده ميمنعش ان في اهمال شديد اوي في حقه .. انا عملت اللي عليا ومتخفوش حالته مستقره لحد دلوقتي << ليهتف باخر جمله

وهو يبتعد عنهم << مفيش زيارة دلوقتي تقدروا تمشي

سناء : بس انا عايزه اشوف ابني

محمود : مينفعش يا مدام على الاقل دلوقتي ده غير انا عايزك معايا في المكتب شويه

وافقت على مضض وهي تلحق به ليقترب عمر من والده الذي مازال لا يصدق انا محمود يقف امامه الان ويقول بصوت منخفض

عمر : بابا خلينا نروح مفيش داعي لوجدنا وهنرج الصبح مع معاد الزياره

بنظرة فارغة وججها الى ابنه وهو يقول بهمس وكانه شيه مغيب : صح خلينا نروح .. استدار لهذا الذي اختفى وظهرر منذ لحظات << ايوب عايز حاجه

ايوب : ايوه طبعا هو انا اقدر استغنى عنك ههههههههه

تعالت ضحكات حسين لانه فهم ما يعني ايوب وخرج من حالة الجمود الذي كان بها وهو يهتف مبتعدا عنه : عارف عارف انت اد ايه بتعزني بس سبني في حالي الله يخليك

دلوقتي ههههه

تداركه ايوب قبل ان يختفي وهو يمسك بيده ويحاول كتم ضحكاته على صديقه الذي لا يعير عمره اهميه

ايوب : هههههههههه لا بجد بجد عايزك في موضوع يخص علي ابني

حسين ( بقلق ) : ماله علي

ايوب : متخفش كويس قطه بسبع ترواح ههههه بس كنت عايزك في موضوع

عمر : يلا يا بابا

كلاهما انتبه الى هذا الذي يجلس خلف عجلة القياده متى اختفى ومتى وصل الى هناك هذا ما لا يعرفه اي منهما ابتسم ايوب وهو يشير الى عمر بالقتل ليضحك عمر وهو يشير

للوقت

ايوب ( بجديه ) خلاص هبقى اعدي عليك في المكتب واقولك ع الموضوع

حسين : مش ضروري انا كده كده هاجي وقت الزياره بعد ساعتين هبق امر عليك

ايوب : وهو كذالك مع السلامه

حسين : مع السلامة

ثواني وكان حسين بجانب ابنه الجالس خلف عجلة القياده منذ دقائق التفت اليه ليقول في سخريه

حسين : ايه الشياكه اللي انت فييها دي ههههههه يا سلام لو شا فتك جيلان اختك كده كانت انتحرت ههههه

عمر : هههههههه ماشي ماشي يا بابا ههه

حرك عمر سيارته وبداخله حب لا يقاس لهذا الجالس بجانيه لهذا الذي يضحك محاولا اخفاء شيء ما

عمر : بابا اخد بالك ان الدكتور كان شبه براء يخربيت كده انا قربت اتهبل كل لما اشوف حد يكون شبه البت ببراء ده كتيرههههه

حسين ( بهدور عكس الذي بداخله ) : صح كان شبها بس يخلق من الشبه اربعين

قالها ليصمت عمر ويركز في القياده ويعود الحوار الممتع الذي حرم منه اخوته هذا الحوار الذي يكون ابي طرف فيه

*********************
( جيلان )

صوت هاتفي جعلني افتح عيني ببطئ لاجد نفسي نائمه فوق الاريكة << اه < صدرت مني محمله بكل الوجع الذي اشعر به امسكت هاتفي الذي كان على وشك الموت من

كثرة ما رن دون ان انتبه اليه نظرت الى الساعة وجدها تشير الي السابعة حمدا لله انني صليت الفجر قبل ان انام ولكن هذا يعني انني لم انم سوا ساعتين

ساعتين فقط كل ما استطعت ان اظفر بهم الليله الماضيه ساعتين فقط بعد عذاب افكاري من حديثي المطول مع نفسي كالمجنونه لا اعرف اي قوة كانت بداخلي لا اعرف اي

صبر امتلكته بالامس وانا في منزل وصال لم اكن اعلم ان بامكاني ان اصمد كل هذه الفتره في بيت يوسف ووصال
ولكن شيء ما تغير بداخلي لا اعرف ما هو شيء ما جعلني ارى يوسف وكانني لا اره ربما اكون نجحت في نسيانه وربما اصبت بحاله من التبلد جعلني ارى اشياء كثيرة

وكانني لا ارها

نظرت الى نفسي في المرآة وتأكدت من ان كل شيء كما يقول الكتاب حتى حجابي لا خطأ فيه خرجت من غرفتي لاغلقها خلفي وانزل درجات السلم بغروري المعتاد على

الرغم ان ابي غير متواجد ولكن تجمعي مع اخوتي شيء انا نفسي لا افهمه لا تفسير له
كالعاده ساكون انا اخر من يدخل غرفة الطعام او تكون سما خلفي اعرف جيدا ترتيب اخوتي الذي لا يتغير عمر وبجانبه براء وتقابله ريناد وبجانبها انا لتكون سما بجانبي مقابله

لكرسي وصال الذي اصبح فارغا الان
دخلت بغروري الذي لا اتنازل عنه وانا اقول بصوتي المميز رغما عن الجميع << صباح الخي........

توقفتت عن تكمله جملتي بسبب هذا الذي يترأس طاوله الطعام متى اتى الن يكتفي هذا الرجل من الظهور كالساحر دون سابق انذار
نظارتي الحانقه التي وجهتها اتجاه ريناد التي تحاول ان كتم ضحكاتها لم ينبه لها سواها

تقدمت قدما وانا اقول بصون متزن صوت لا يحمل اي مشاعر << حمد الله على السلامة يا بابا <<
حسين : الله يسلمك

كالعاده لم اذهب اليه لم اقترب منه وكان هناك لافته كتب عليها ممنوع الاقتراب اكتفيت بجمله واحدة ليرد هو ايضا بجملة واحدة
جلست بجانب ريناد التي بمجرد جلوسي همست بصوت سالكاد اسمعه

ريناد : عادي عادي اتعمل فيا نفس المقلب ههه
جيلان : هو طلع من فين ده وهو جه امتى اصلا
ريناد : ههههه بابا ده ساحر توقعي منه اي حاجه هه

حاولنا كتم ضحكانتا قدر المستطاع لاقول انا بنفس الهمس متجاهله نظرات ابي المتسأله عن ماهية الحوار الذي يدور بيني وبين ريناد

جيلان :هههههههه طب اسكتي ابوكي بيبص علينا

مرة اخرى لم اكمل جملتي بسبب تلك السما التي دخلت بنفس طريقتي

سما : صبااح الخي....

لم اقوى انا ولا تلك التي بجانبي على كتم ضحكاتنا اكثر من هذا لنضحك على سما المصدومة من وجود ابي

سما :حمد الله على السلامة يا بابا

حسين : الله يسلمك

نفس الجملة بنفس الرد نظرات سما جعلتنا نكتم ضحكاتنا رغما عنا لتقترب هي من والدي وتنحني لتقبل وجنيه ربما هي لم ترى لافته ممنوع الاقتراب هذا الشيء يعود لها
جلست سما بجانبي لتهمس لي بدورها بنفس الجملة التي قلتها لريناد

سما : هو طلع من فين ده هو جه امتى اصلا
جيلان : هههههه عادي اعمل فينا نفس المقلب انا وريناد
سما : هههههه

رفعت انظاري لبراء الجالسه مقابلنا وتبتسم ابتسمت لها في المقابل لاسألها بعيني متى حضر ابي لتحرك هي رقبتها بمعني لا اعرف

جيلان : يلا يا جماعة انا ماشيه
قلتها وانا انهض مبتعده عن الطاولة دون ان اهتم لاي اعتراض فمن الاس لم يعترض احد

عمر : جيجي وصلي براء معاكي انا رايح لمعتز المستشفى
جيلان : خير ماله
عمر : بسيطه ازمه وعدت
جيلان : طيب خلاص << كنت على وشك ان اقول دعها تأتي ولكن سما سبقتي وهي تقول )
سما : روحي انت يا جيجي انا هوصلها ف طريقي كده او كده انا هروح لوحدي انهارده مش هستنى نهلة
جيلان : اوكيه

قلتها بلا مبالاه انا ادير ظهري فسواء براء كانت برفقتي ام لا هذا لا يشكل فارق بالنسبة لي

ريناد : يلا يا جماعة وانا كمان ماشيه

كان هذا اخر ما سمعته قبل ان ابتعد ، ركبت واخرج من المنزل ركبت سيارتي لالمح ريناد بسوادها المعتاد وحجابها المميز الذي يجمع اكثر من لون يتخللهم الاسود

<< النغمة المميزه للم يتم الرد هي من نبهني الى هاتفي لابعده عن اذني وانا انظر الى قطع الاتصال الذي لم يتم بني وبين يسرا لا اعرف اين تلك الفتاة فمن الامس وانا

احاول الوصول اليها ولكنها لا تجيب ربما اختها كانت تحمل انباء غير ساره جعلتها لا تجيب
ضغطت على زر الاتصال مرة اخرى وانا احرك سيارتي مبتعده عن البيت

********************

( ريناد )

لحقت بجيلان وخرجت خلفها لالمحها وهي تحرك سيارتها مبتعده عن المنزل ركبت سيارتي انا الاخرى لابتعد بدوري عن المنزل لن اشغل افكاري في سبب اختفاء ابي او

حتى في سبب ظهور ابي فابي هكذا دائما يختفي ويظهر من العدم

توقفت بسيارتي امام كليتي لاجد فطيما بدورها تنزل من سيارة اخرى غير سيارة اسلام اخيها وقفت لتجمع خصلات شعرها التي يتطايرها الهواء وهي تبتسم لمن يسوق تلك

السيارة وتقول بصوت سمعته بوضوح

فطيما : خلاص مش لازم تعدي عليا وانت مروحه انا هخلي صحبتي توصلني
......................
فطيما : خلاص سلام

اشرت لفطيما بعد ان ترجلت من سيارتي لتلمحني بدورها وتاتي الى

فطيما : صباح الخير

ريناد : صباح النور .. غريبة دي مش عربية اخوكي

فطيما : ايوه دي يسرا اللي جبتني انهارده

يسرا << قلتها بشك لم تنتبه اليه لتجبني هي الاجابه المتوقعة ايو يسرا الخيام هو انا بحكي غير عليها

ريناد: اه قولتيلي

فطيما ( بعفويه ) : كنت بيته عندها امبارح بجد يا ريناد اول مرة اشوف يسرا منهاره كده لو شفتيها تصعب عليكي

ابتسمت بسخريه وانا اقول بداخلي << يسرا منهارة ده من ايه ده شكلك متعرفيش عيلة الخيام كويس << تركت فطيما تقول ما تريد عن عائلة الخيام فتلك الفتاة هي مصدر

معلوماتي عن عائلة امي التي تركتي باردتها منذ زمن تركتها تتكلم عن العائلة التي انا جزء منها ولكنها لا تعرف هذا

فطيما : انا من ساعة متعرفت على العيلة دي وانا مشفتش حد فيهم بيعيط حتى فاللي شوفته امبارح كان حاجه فظيعة بصراحة انت متعرفيش يعني ايه حد من عيلة الخيام

ينهار

لا احد يعرف اكثر مني عن انهيار ال خيام يا صديقتي لا احد يعرف اكثر مني عن هذه العائلة فلا تتعجبي من هذا فانهيار ال خيام يكون كما قال الكتاب

فطيما : ريناد انت معايا

ريناد : ايوه معاكي هكون رحت فين يعني

ابتسمت فطيما ابتسامة اثارت فضولي وهي تقول : عارفه اول ما شوفتك افتكرتك قريبة يسرا ويارا ههههههه وكنت هتهبل ازاي انت قربتهم وانا معرفش بس يسرا قالتلي

انهم معندهمش قرايب خالص هي واختها واخوها وبس وانت برضوا قولتيلي انك معندكيش قرايب بس بجد يخلق من الشبه اربعين ( التفتت فطيما الى ريناد لتتابع كلامها )

اصل مش معقولة هيكون ليكي علاقة بالخيام ومتقوليليش

ريناد : صح مش معقوله

تخطيت فطيما التي لم تنتبه الى توتري اعذريني فطيما فانا الغيت هذا الجزء من حياتي اعذريني فانا قطعت علاقتي بتلك العائلة منذ زمن وهم ايضا فعلوا مثلي وكلام يسرا خير

دليل حتى لا اشعر بالذنب

***************************

براء : يلا يا سما خلينا نروح

سما : ماشي يلا

نهضت سما من على الطاولة لينهض عمر هو الاخر وهو يلتف الى ابي ويقول : بابا هتروح معايا عند معتز

حسين : ايوه هاجي معاك

ابتعدت انا واسما لنترك عمر وابي يفعلوا ما يشاءون ، تذكرت ريناد وجيلان لاضحك وانا اقص على سما ما حدث

براء : هههههههه لو شوفتي ياسما ريناد كانت داخله بتغني بصوتها الرائع هههههه وفجأة سكتت وكانها شافت عفريت هههه

سما :هههههههه

براء : هههه تحسيها هتقول مين طفى النور هههه الصدمة اللي على وشها كانتت هتموتني من الضحك انا وعمر

تعالت ضحكاتي انا وسما وانا اجلس بجانبها داخل سيارتها لاتابع : وجيلان دخلت عادي وبغرورها اللي يخنق ولسه هتقول صباح الخير شافت بابا بجد كان شكلها تحفه وريناد بتحاول متضحكش وانا وعمر خلاص مش قادرين

سما : هههههههه وانا جيت كملت الموضوع

براء : ههههههه ايوه انت كمان كان شكلك تحفه فنيه ههه

سما : هو انت كنت عارفه

بارء : عمر قالي قبل ما ادخل افطر ونقذني

سماء : ههههههه هو بس لو يقول انه هيسافر انهارده هيجي انهارده اي حاجه كده مش يختفي ويطلع كده

براء : لو بقى

قلتها بهمس وانا ادير راسي لانظر من النافذه واتخيل رد فعل تلك الغائبه عن عائلتنا من ثلاثة اشهر فقط وانا اتخيل رد فعل تلك التي اجتمعنا بمنزلها بالامس بوجود نهلة الاخت

السادسة لنا اعد النظر الى سما وانا اقول بأستغراب : اه صحيح انت مستنتيش نهلة ليه

سما : كده البت الغبيه دي لو شوفتها دلوقتي هرميها قدام اول مقطوره تعدي

ضحكت على سما التي مازالت مستمرة في وصف الاشياء التي سوف تجربها على نهلة كعقاب ، عقاب لن يصل الى نهلة قط فسما تخشى على تلك النهلة اكثر من اي شيء

براء : هههههه طب يا اختي هنشوف هتعملي فيها ايه متنسيش تعدي عليا وانت مروحه

سما : بس انا هتأخر على معاد مرواحك ابقي اتصلي بجيجي ولا ريناد يجيبوكي

براء : خلاص اوك سلام

سما : سلام

ترجلت من سيارة سما لادخل كليتي وابدء يوم لا اعرف كيف سينتهي لاأبد يوم ظهر فيه ابي واتمنى بداخلي ان يكون اختفاء ابي الاخير

*****************************

( سما )

تحركت بسيارتي من امام كلية براء لاصل الى الشركة التي اعمل بها في وقت قياسي تذكرت تعليقات نهلة السخيفة طالما انا اقود يا الهي يا سما ساعات قليلة لم تكوني بجانبي

فيها افتقدك ، دخلت الشركة انا اردد بداخلي ان يحفظها اللي وان تدوم صداقتنا الى الابد

دخلت المكتب ليدخل على بعدي بثواني معدوده وربما يكون كان خلفي ولكني لم انتبه اليه

سما : صباح الخير

علي : صباح النور اخبارك واخبار عمي حسين ايه ؟

سما : انا الحمد لله وبابا كويس لسه وصل انهارده الصبح ( نخطيت على وانا اتابع ) معرفش جه امتى صحيتالصبح لقيته

علي : هههههه هو عمو حسين ديما كده يظهر فجأة ( جلس علي خلف مكتبه وهو يتابع بشفافيه لا حدود لها ) وانا صغير كنت افضل مستنيه في الصاله عشان اكون

اول واحد يسلم عليه ( اخرج جهازه المحمول وهو يتابع ) اروح اعمل حاجه ارجع ألاقيه قدامي جه امتى معرفش

نلك الابتسامة التي كانت تلمع على شفتي علي جعلتي اود لو احطم ذاكرته لماذا يتحدث عن ابي بهذا الطريقه لماذا ييتذكر ابي وانا لا افعل ما الذي يراه علي وانا لا اراه
لماذا يتحدث هو عن ابي اليس انا من يتبع اسمي حسين سلامة ام اصبح لا يتبعه الان

علي : سما انت كويسه

استنشقت اكبر قدر من الهواء وانا التف حول مكتبي واقول بصوت حاولت ان يخرج متزنا

سما : ايوه كويسه ، انا قدرت اخلص شويه من التصاميم تشوفها

نهض علي من مكتبه وهو يقول بنبرة اخرى غير تلك التي تحدث بها عن ابي ويجلس على الكرس الذي يقابل مكتبي

علي : سما في موضوع عايز اكلم معاكي فيه غير الشغل

تركت ما بيدي لواجهه وانا اقول بنبرة جديه : خير يا علي قول

علي ( بتوتر لم يخفى على سما ) : سما شوفي انا مش صغير وانت عرفاني و عارفه بابا كويس وتاكدي اللي هطلبه منك ده ملهوش اي علاقة بعمي حسين يمكن كمان يكون بابا قاله ويمكن لسه


سما : خير يا علي قلقتني

علي : خير اكيد متخافيش بس قبل كل حاجه اعرفي انت علاقتي بباباكي مش هتتغير سواء وافقتي او لا

سما : ايوه اوافق على ايه بقى

علي ( بسرعة وكانه يخشى من جرأته ان تختفي وكلمات اسراء تتردد في اذنه انه يجب عليه اخبار سما لتكون على خلفيه بما يحدث ) : سما تقبلي تتجوزيني

**************************

نهاية الفصل العشرون

حياة12 13-12-12 09:26 AM

رد: اخوات ولكن
 
سوسوووووووو كل فصل و انتى طيبة يا حبيبتى :dancingmonkeyff8:
الفصل رااااااااااااااااااااااااااااااااااااااائع و الله رغم انى حضربك على كام حاجة بس استنى عليا شوية بجد تحــــــــــــــــــــــــــــفة تسلم ايديكى يا لولا :wookie:
:55: :55: :55: :55: :55:

حسيــــــــــــــــــــــــــــــن حبيبى لك وحشة يا راجل فينك مش تبقى تيجى؟ مش معقول كده الناس كلها بتسأل عليك و انت مختفى :cgE05050:

ههههههههههههههههههههههههههههو الله لك حق يا عمر تندهش كفاية عليك صدمة معتز و كمان باباك ظهر فجأة ممممممممم واضح انه بيحب معتز على عكس والدته اللطيفة

يالهوووووى "جثة هامدة" بت يا سوسو هو معتز الغلبان عمل لك ايه؟هه؟ قرى و اعترفى يالا
ممممم تعليمات حسين؟! سوسو هو حسين مريض هو كمان و لا ايه؟؟ تصدقى انا مش مرتاحة لك

هييييييييييييييييييييييه علياء ظهرت فى الصورة يا بشررررررررررررررر :dancingmonkeyff8:
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
حوارهم تحفــــــــــــــــــــــــــة يا لولا خخخخخخخخخخخخ لا بصراحة انا كمان مش مصدقة ان معتز ابن سناء المفترية اكيييد فى حاجة غلط يا اما الواد طلع لخالته بقى :y4605198:
ههههههههههههههههه 11 حبة ايه قووول 1500 مثلا او اكتر يا بنى دى مش طايقاك و ناوية لك على مصيبة - قصدى سوسو محرضاها انها تجيبلك مصيبة ادينى بحذرك اهو :peace: تدفع كاااام بقى على المعلومات دى - وااااااااو توصية علياء على معتز أثرت فيا جااااااااااااامد ( المشهد ده روووووووووووعة يا سوسو كأنها كانت حاسة باللى حيحصل لها ) :55: :55: :55:

:vfghgf: ميييييييييييييييييييين ؟؟
محمود عبد العظيم الحلوانى اييييييييييييه كلكو عليااااااااااااااا و لا ايييييييييييييييييييييييه؟؟
اوووووووووبس كده سناء و محمود فى نفس المكان يا عينى عليك يا سحس مش عارفة سوسو بتعمل فيك كده ليه :0oiiii:

اهااااااااااااااااا عشان كده سناء مش طايقة حسين عشان اختها تحدتها و اتجوزته و طبعا شخصية سناء المسيطرة رفضت ان اختها الصغيرة تعصيها و تتجوز واحد اتجوز قبل كده 5 مرات و عنده عيال و اكبر منها
و كمان شايفة انه كان السبب فى موت اختها .... هو اه كان بيسوق بس الاعمار بيد الله

سوسو مش كنت بقول انى معجبة بشخصية سناء انا بسحب الاعتراف ده و لا تستاهل دى ست مفترية جباااااااااااااارة :(

اخيييييييييييييرا ايوب حيطلب ايد سما هييييييييييييييييه :dancingmonkeyff8:
ههههههههههههههههههههه اه شبه براء عشان خالها ناصح عمر ده طالع لى :peace:

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
موقف دخول جيجى الاودة و سما و قبليهم ريناد موتنى من الضحك :323: انا برده اتفاجئت به يا بنات :peace:
عجبتنى اووووى حتة ان سما مش شايفة لافتة "ممنوع الاقتراب" تحفففففففة جيلان دى بجد متشووووووووقة جداااااااااااااااااا لرجوع مامتها و كيموووووو :uytyghgj:

المشهد ده جميييييييل جداااااااااااااا يا سوسو كأنى قاعدة فى بيتنا و بتوصفى اللى بيحصل برافوووووووووووووو سوسو :55: :55: :55:

داااان داااااان داااااااااااان (دى موسيقى تصويرية) جيلان و يسراااا يا ترى ايه اللى حيحصل لما جيجى تعرف ؟

واااااااااااااااااااااااااااااااو مفااااااااااااااجأة ريناد تعرف بعلاقة فطيما بيسرا اهااا ريناد مهتمة بالفعل باسرتها لكن احساسها بالنبذ و كمان ان يسرا قالت ان ملهاش قرايب هو اللى خلاها تنكر علاقتها بيهم
اوووووووووووووبس دى مش طايقاهم بجد واضح ان يسرا حتتعب جداااا مع ريناد عشان تسامحها
اما فطيما فعلى الارجح حتقطع علاقتها بالاتنين دول :peace: انا بهدى النفوس على فكرة :biggrin:

سما معترف انها بتحب باباها بس ابتعاده عنهم الدايم و اختفاءه فجأة بيخيلها متقدرش تعبر عن مشاعرها قدامه و الحقيقة انا عذراها - شفتى انا طيبة ازاى-

رااااااااااااائعة يا سوسو و على عمال يتكلم عن باباها و هى غيورة منه ازاى يحب باباها كده ازاى بيفتكره و هى اللى بنته متقدرش تفتكر باباها زى ما هو عمل
يا سلاااااام عليكى يا اسراء استاااااااااااذة فكرة حلوة انك تصارحها بس مع سما مش حلوة ابدااااااا
و خاصة طول ما احمد ده لسه عايش جواها صحيح يا سوسو انا نسيب اقولك هو احمد ده خطبها امتى؟!!!
و بعدين هو فيييييييييييييييييييييييين؟؟؟

اعععععععععععععععععععععععععععععععععععععع الفصل خلص انا اعترررررررررررررض
عايزة اعرف حتقوله ايه ربنا يستر و متعكش الدنيا دى كمان كفاية علينا وصال هانم


الفصل روووووووووووووووووووووووووووووعة يا سوسو تسلم ايديكى و الله استمتعت به جداااااااااااااا جدااااااااااااااا
:55: :55: :55: :55:

مووووووووووووووووووووووووووو:98yyyy:وووووووووووووووووووووووو اه













الساحره الصغيره 14-12-12 04:39 PM

رد: اخوات ولكن
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حياة12 (المشاركة 3233294)
سوسوووووووو كل فصل و انتى طيبة يا حبيبتى :dancingmonkeyff8:
وانت طيبة يا حببتي

الفصل رااااااااااااااااااااااااااااااااااااااائع و الله رغم انى حضربك على كام حاجة بس استنى عليا شوية بجد تحــــــــــــــــــــــــــــفة تسلم ايديكى يا لولا :wookie:
:55: :55: :55: :55: :55:

ربنا يخليكي يا سوسو يا رفعه معنوياتي << ليه بس ما احنا كنا حلوين هههههه مع بعضينا <<

حسيــــــــــــــــــــــــــــــن حبيبى لك وحشة يا راجل فينك مش تبقى تيجى؟ مش معقول كده الناس كلها بتسأل عليك و انت مختفى :cgE05050:

ههههههههه ما انا قولتله عشان كده ظهر هههههه

ههههههههههههههههههههههههههههو الله لك حق يا عمر تندهش كفاية عليك صدمة معتز و كمان باباك ظهر فجأة ممممممممم واضح انه بيحب معتز على عكس والدته اللطيفة

ههههه مش عارفه الواد يلاقيها من فين ولا من فين ههههههه << ايوه خالته لطيفة خالص

يالهوووووى "جثة هامدة" بت يا سوسو هو معتز الغلبان عمل لك ايه؟هه؟ قرى و اعترفى يالا
ممممم تعليمات حسين؟! سوسو هو حسين مريض هو كمان و لا ايه؟؟ تصدقى انا مش مرتاحة لك

ههههه معمليش حاجه هو انا جيت جنبه ههههههههه ليه كده يا سوسو انا غلبانه

هييييييييييييييييييييييه علياء ظهرت فى الصورة يا بشررررررررررررررر :dancingmonkeyff8:
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
حوارهم تحفــــــــــــــــــــــــــة يا لولا خخخخخخخخخخخخ لا بصراحة انا كمان مش مصدقة ان معتز ابن سناء المفترية اكيييد فى حاجة غلط يا اما الواد طلع لخالته بقى :y4605198:

ربنا يخليكي يا سوسو ههههههه ايوه معتز متبنياه ههههه

ههههههههههههههههه 11 حبة ايه قووول 1500 مثلا او اكتر يا بنى دى مش طايقاك و ناوية لك على مصيبة - قصدى سوسو محرضاها انها تجيبلك مصيبة ادينى بحذرك اهو :peace: تدفع كاااام بقى على المعلومات دى - وااااااااو توصية علياء على معتز أثرت فيا جااااااااااااامد ( المشهد ده روووووووووووعة يا سوسو كأنها كانت حاسة باللى حيحصل لها ) :55: :55: :55:

هههههههه يدفع مين يا ماما اومال انا رحت فين هههههههه << لا انا كده هتغر هههه<<

:vfghgf: ميييييييييييييييييييين ؟؟
محمود عبد العظيم الحلوانى اييييييييييييه كلكو عليااااااااااااااا و لا ايييييييييييييييييييييييه؟؟
اوووووووووبس كده سناء و محمود فى نفس المكان يا عينى عليك يا سحس مش عارفة سوسو بتعمل فيك كده ليه :0oiiii:

هههههه قالولي انه سرق المعزه بتاعتي هههه << هو انا عملت في حاجه ههه <

اهااااااااااااااااا عشان كده سناء مش طايقة حسين عشان اختها تحدتها و اتجوزته و طبعا شخصية سناء المسيطرة رفضت ان اختها الصغيرة تعصيها و تتجوز واحد اتجوز قبل كده 5 مرات و عنده عيال و اكبر منها
و كمان شايفة انه كان السبب فى موت اختها .... هو اه كان بيسوق بس الاعمار بيد الله

طول عمري بقول عليكي ذكيه ههههه

سوسو مش كنت بقول انى معجبة بشخصية سناء انا بسحب الاعتراف ده و لا تستاهل دى ست مفترية جباااااااااااااارة :(

ست قويه ومفتريه ههههههه

اخيييييييييييييرا ايوب حيطلب ايد سما هييييييييييييييييه :dancingmonkeyff8:
ههههههههههههههههههههه اه شبه براء عشان خالها ناصح عمر ده طالع لى :peace:

ههههه ما انا بقولك ذكيه هههه

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
موقف دخول جيجى الاودة و سما و قبليهم ريناد موتنى من الضحك :323: انا برده اتفاجئت به يا بنات :peace:
عجبتنى اووووى حتة ان سما مش شايفة لافتة "ممنوع الاقتراب" تحفففففففة جيلان دى بجد متشووووووووقة جداااااااااااااااااا لرجوع مامتها و كيموووووو :uytyghgj:

هههههههه كويس المشهد عجبك ههه لقاء العمالقه قرب متخفيش ههه


المشهد ده جميييييييل جداااااااااااااا يا سوسو كأنى قاعدة فى بيتنا و بتوصفى اللى بيحصل برافوووووووووووووو سوسو :55: :55: :55:

ربنا يخليكي ليا بجد يا سوسو

داااان داااااان داااااااااااان (دى موسيقى تصويرية) جيلان و يسراااا يا ترى ايه اللى حيحصل لما جيجى تعرف ؟

دان دان داااااااااااااااان ( نفس الموسيقة التصوريه ) هههههه
شوفي عشان انت الوحيده اللي قريتي الفصل هبقى ابعتلك نلخصات من اللي هيحصل في رساله


واااااااااااااااااااااااااااااااو مفااااااااااااااجأة ريناد تعرف بعلاقة فطيما بيسرا اهااا ريناد مهتمة بالفعل باسرتها لكن احساسها بالنبذ و كمان ان يسرا قالت ان ملهاش قرايب هو اللى خلاها تنكر علاقتها بيهم
اوووووووووووووبس دى مش طايقاهم بجد واضح ان يسرا حتتعب جداااا مع ريناد عشان تسامحها
اما فطيما فعلى الارجح حتقطع علاقتها بالاتنين دول :peace: انا بهدى النفوس على فكرة :biggrin:

هههه على الارجح هههه << انا برضوا بهدي النفوس ههه

سما معترف انها بتحب باباها بس ابتعاده عنهم الدايم و اختفاءه فجأة بيخيلها متقدرش تعبر عن مشاعرها قدامه و الحقيقة انا عذراها - شفتى انا طيبة ازاى-

اه تربيتي نفس الطيبة اللي انا فيها بالظبط هههه

رااااااااااااائعة يا سوسو و على عمال يتكلم عن باباها و هى غيورة منه ازاى يحب باباها كده ازاى بيفتكره و هى اللى بنته متقدرش تفتكر باباها زى ما هو عمل
يا سلاااااام عليكى يا اسراء استاااااااااااذة فكرة حلوة انك تصارحها بس مع سما مش حلوة ابدااااااا
و خاصة طول ما احمد ده لسه عايش جواها صحيح يا سوسو انا نسيب اقولك هو احمد ده خطبها امتى؟!!!
و بعدين هو فيييييييييييييييييييييييين؟؟؟

هههههه اهم حاجه اسراء سيبك انت من ده كله

اعععععععععععععععععععععععععععععععععععععع الفصل خلص انا اعترررررررررررررض
عايزة اعرف حتقوله ايه ربنا يستر و متعكش الدنيا دى كمان كفاية علينا وصال هانم

لا متخفيش مش هي اللي هتبوظ الحكايه انا اللي هبوظ كل حاجه ههه

الفصل روووووووووووووووووووووووووووووعة يا سوسو تسلم ايديكى و الله استمتعت به جداااااااااااااا جدااااااااااااااا
:55: :55: :55: :55:

مووووووووووووووووووووووووووو:98yyyy:وووووووووووووووووووووووو اه



ربناااااا يخليكي ليا يا سوسو بجد رفعتي معنوياتي ربنا يخلي بجد
موووووووووووووواه

حياة12 14-12-12 05:03 PM

رد: اخوات ولكن
 
انتى يا اللى اسمك سوسو

انا بحذرك :kjhjhjhjh: ابعدى عن سما كفاية عليكى وصال و يوسف و سناء المفترية و عيلة الخيام و لسه جيلان كمان و المصايب اللى مستنياها كفاااااااااااية عليكى و البنت متعذبة بسى احمد ده كمان نفسى اعرف راح فين :81:

ايييييييييييييييييييييييه ما تسيبى البت فى حالها بقه حراااام عليكى يا مفترية :jhghghg666:

الساحره الصغيره 14-12-12 05:54 PM

رد: اخوات ولكن
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حياة12 (المشاركة 3234091)
انتى يا اللى اسمك سوسو

انا بحذرك :kjhjhjhjh: ابعدى عن سما كفاية عليكى وصال و يوسف و سناء المفترية و عيلة الخيام و لسه جيلان كمان و المصايب اللى مستنياها كفاااااااااااية عليكى و البنت متعذبة بسى احمد ده كمان نفسى اعرف راح فين :81:

ايييييييييييييييييييييييه ما تسيبى البت فى حالها بقه حراااام عليكى يا مفترية :jhghghg666:


ههههههههههه هو انا عملت فيهم حاجه هو كل حاجه سوسوسوسو يا ربي يعني انا اعمل ايه بقى ههههههه

طب هما السبب انا ايه زنبي هههههه

هههههه هسبها هسبها متخفيش بس لما اطلع عينها شويه هههههه ولسه براء متنسيش ههههه

حسن الخلق 14-12-12 07:08 PM

رد: اخوات ولكن
 

السلام عليكم و رحمة الله

لا حول و لا قوة الا بالله ، اعمل فيكي ايه يعني اعلق لك شريط الاهداءات في رقبتك ؟!
و لا ألسعك في صباعك عشان واوا عشان تعلني عن الفصل الي بينزل ؟
انا كدا فايتني فصلين ، بس فرصه أقراهم مع بعض :)

يا سلام الف حمد لله على السلامه ياسو ، اهو كدا يا راجل كنت فين من زمان
ما أحلى الأمر الواقع و مفاجآت الأمر الواقع هههههههههههههه


نرجع عند علي ، هي الحاجه الي معترضه ؟ و النبي افتكرته الوالد
استهدي بالله يا ست الحاجه و روقي هاجر مين دي كمان ، هي شروة طماطم هتنقيها ! قالك سما تبقى سما
هههههههههههههههههه دي بتعمل بمبدأ بلاها ناديه خد سوسو

يارا بدأت تخوفني على فكره ، مختلفة تماما عن يسرا ، اقرب شبها بابيها
يسرا في موقف لا تحسد عليه ، كيف هتبرر للجميع و من سيتقبلها أصلا


انا لو مكان سما كنت خبطها على دماغها عشان تعيد ترتيب أفكارها و يمكن العما الي صابها ينزاح و تفتح أخيرا ، دا ناقص تنكتب على جبينه عععععععععععععع
سما بقه موضوع تاني خالص
هههههههههههههه بصره الحمد لله ان والد نهله فسر تلعثمها خجل ، لعيبه يا سحوره

خخخخخخخخخخخخخخخخ اسراء دي تحفه ، يا بلاش و الله حد لاقي أسعار زي دي اليومين دول
عند عمر مفاجآت بالجملة ، عمو حسين وصل يا مرحبا يا مرحبا
اما معتز فكيف تعدى مرحلة الخطر؟؟؟


على الرغم من كراهيه سناء تصرف حسين ينبأ بحقيقته و كيف هو إنسان جيد و مراعي للآخرين مهما اخطئوا في حقه
حلوه ملاحظه عمر ، حسين يعرف كل شيء و أي شيء ههههههههههههه
امممم صحيح كيف عرف والده طريقه اسعاف معتز بهذه الدقة ؟ هل يعاني هذا المرض هو الأخر ؟ هل هذا هو السر ؟

و ادي ذكرى تانيه فيها مصيبه جديده ، افهم من كدا ان علياء ماتت في حادث ؟ لكن سناء كانت بتكرهه بالفعل في هذه الأثناء
لكن حسين عمل بالوصيه كويس و فعلا مهتم بمعتز

وااااااااااااااااو محمود رجع كمان و أتجمعوا الحبايب في مكان واحد هههههههههه هيه سناء فايق للخناق و ابنها بين الحياه و الموت ؟!

ايه الست المجنونه دي معقول بتغير من حسين !! عاملت أختها باستبداد كنها شيء تملكه و من حقها توجهها و تختار لها تصرفاتها ، مجرد انها تخيرها بين حياتها و بينها قمة الانانيه منها
المفروض تحاسب نفسها على جفائها مش تسقط غلطاتها على حسين

حديث ايوب مع حسين مرح في ظاهره لكن يحمل بطياته الكثير ، حسين مريض و ايوب طبيبه و اعتقد فترات غيابه بيكون محجوز عنده في المستشفى
عمر أكثر الأخوات قربا من والده و مشاعره أكثرهم وضوح و بساطه بمعني مش مكلكع زيهم
و النبي بلاش الملاحظات الي من نوع ده الراجل مش ناقص ، يخلق من الشبه أربعين يا سيدي

المشهد على الفطور كان تحفه ههههههههههههههه ، عمو حسين عامل عمايله و ملعبهم على الشناكل
بس على فكره انا مش شايفه لافتة ممنوع الاقتراب دي ، الراجل حنين و زي العسل انما مش لاقي الي يقدره


اوه ريناد تعرف علاقة فاطيما بيسرا لكن هل تعرف انها هي نفسها صديقة جيلان ! دي هتبقى وقعه

سما و علي الأمور مش تمام أبدا خاصة بعد حديثه عن والداها ، إحساس أولاده إيه لما والدهم مقرب من الغرباء في حين انه بعيد عنهم بمراحل ، أكيد إحساس سيء للغاية
اممم مش وقت طلب الجواز يا علي ععععععععع


و ادي كما جوز كلاكيع نضيفهم على نهله و ياسين & وصال و يوسف
هو مفيش زوج يبل الريق عندك يا سحوره ، كلهم كدا عكس الاتجاه على طول !
طيب احمد دا حكايته ايه و راح فين ؟
يا تري جيجي و كريم هيحصلوهم و لا ايه انا مش مطمنه لك ابدا
و لسه سناء و رشدي الخيام و الست يارا ، كمان الدكتور محمود دا عدو و لا حبيب ههههههههه
كل الجبهات مفتوحه مره واحده ععععععععععععع

شكل الحكايه أحلوت و لونها بقى غامق ، الحلوين بيتجمعوا و ربنا يستر على الراجل دا مسكين و غلبان
افهم من كدا ان موعدنا أصبح الأربعاء و الأحد من كل أسبوع
الله يسترك يا شيخه كملي جميلك بإعلان على الشريط و ارررررررررررحميني


تسلم ايدك يا جباره ، لما نشوف هتحليها ازاى :) انا مستمتعه جدا
بانتظارك دائما http://www.liilas.com/up/uploads/liilas_13304670801.gif
رينا يزيدك من فضله

دمتِ بكل الحب و الود ♥ ♥ ♥

قرة عين امي 14-12-12 11:09 PM

رد: اخوات ولكن
 
حياه الله سوسو ياهلا فيك وفي ابداعاتك الرائعة
استمتعت كثير بهذا البارت
ابدعتي .... ابدعتي .... ابدعتي
ياعيني عليك ياحسين مش قلتلك بيسعفه اهو جاب كل التعليمات اللزمه لعمر عشان ينقذ حياته ياااااااااه عليك ياحسين تنتا راجل مفيش منه وعارف كل حاجة لانك اخذت وصية المرحومه عليا بجد ومهتم بمعتز بس ياريت امه تخف عليك شويه وتفك التكشيرة وتبص لك بعين مجرده من الكراهية عشان تعرف انت تحمل أيه من معاني الانسانية النادرة في الوجود .... ياخراشي محمود هو ذاته وبقى زي منتي عايزه ياميادة... اهو طلع حسين انسان وفي ومابينساش أي حاجة تتعلق بحريمه امال الكل بيكره ليه .... الله عليك ياعلي تنتا بتحب حسين بجد
ههههههههه يعني هو من زمان الرجل المتخفي اللي يظهر فجأة ويختفي فجأة دنا مت ضحك وكل واحد من بناته بتقطع كلامها وتنصدم من وجوده ههههههههه بس والله حسين صعبان عليا قوي كل مرة بيقابل البرود من اولاده هم حيفهموه امتا
هو كذا الفزعات والا بلاش يالبي عليك ياعموري تنتا تخظيت اوي على ابن خلتك بس بجد انت اثبت لنا ان هذا الشبل من ذاك الاسد .... وبعدين معك ياعمر ذي ثاني مره متقدرش توصل للحقيقه دا خالها ياراجل و ابوك بيعرفه اوي
ااااااااااااه ماتت ام عمر بحادث مؤلم وكان اخر كلامها وصايا هي كانت بتحس انه اجلها قرب والا ايه اللي خلاها توصي حسين بالشكل دا ربنا يرحمها بجد ست اصيله زي زوجها بالظبط بس ياريت سناء المتحجرة تفهم باه وتبطل تتشأم من وجود حسين قريب من احببها كبريائها جعلها تقسوا على اختها ونفسها وتخيرها بين امرين احلاهما مر حتى فقدتها والان تعض اصابع الندم
كم انتي قاسية جيلان ستندمين لاحقاً اعدك بذالك ثم انك تستحقين بعثرت المشاعر التي تعيشينها بينك وبين نفسك من اوهامك التي زرعتها في قلبك لانك لم تحبين يوسف مطلقاً انتي فقط تحبين نفسك ... اني اشفق عليك حقاُ لقد اقتربت الحقيقة لتعلمي ان يسراء لم تكن صديقتك وانما اتخذتك وسيلة فقط ااوووه ياللهي لااعلم لما اصبحت قاسية عليك جيلان ربما بسبب قسوتك مع ابيك
ريناد !!!!!!!!!!!!!! طلعت عرفة كل حاجة يالبي عليك ياحببتي لالالا كان لازم فطيما تقول ان يسرا قالت لها انها معندهاش اقارب دي بوزط كل حاجة ربنا يسمحها بس دي الطريق بقت اصعب كذا على يسرا ربنا يعينها بجد
سما رائعة ومحبة تحمل حب دفين لوالدها والدليل غيرتها من تحدث علي عنه بشفافية وحب عظيم مما يثير غيضها لما لاتكون هي من تتحدث عنه بهذه الاريحيه وبالكم الهائل من المعلومات التي لا تعرف هي عنها شيء اااااااااااه ليش وقفتي هنا انا عايزة اعرف ردت فعلها على طلبه ايه يعني هي نفسها تضربه على راسه وتخليه يفقد الذاكره عشان ابوها وهو بيتقدم لطلب الزواج منه مكنش وقت خالص ياعلي ربنا يستر بس
ساكون بالقرب لا تتأخري
ودمتي بالف خير .... اسماء

الساحره الصغيره 15-12-12 09:05 PM

رد: اخوات ولكن
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسن الخلق (المشاركة 3234157)

السلام عليكم و رحمة الله

وعليكم السلام

لا حول و لا قوة الا بالله ، اعمل فيكي ايه يعني اعلق لك شريط الاهداءات في رقبتك ؟!
و لا ألسعك في صباعك عشان واوا عشان تعلني عن الفصل الي بينزل ؟
انا كدا فايتني فصلين ، بس فرصه أقراهم مع بعض :)


ههههههه هو انا عملت حاجه ههه على فكرة << انسي شريط الاعلانات ده لاني كمان نسيته ههههههه شوفتي بقى قريتي فصلين مرة واحدة

يا سلام الف حمد لله على السلامه ياسو ، اهو كدا يا راجل كنت فين من زمان
ما أحلى الأمر الواقع و مفاجآت الأمر الواقع هههههههههههههه


نرجع عند علي ، هي الحاجه الي معترضه ؟ و النبي افتكرته الوالد
استهدي بالله يا ست الحاجه و روقي هاجر مين دي كمان ، هي شروة طماطم هتنقيها ! قالك سما تبقى سما
هههههههههههههههههه دي بتعمل بمبدأ بلاها ناديه خد سوسو


ههههههههه نص مصر متبعه مبدأ بلاها ناديه خد سوسو ههههه هتيجي ع الحجه الغلبانه دي ههههه

يارا بدأت تخوفني على فكره ، مختلفة تماما عن يسرا ، اقرب شبها بابيها
يسرا في موقف لا تحسد عليه ، كيف هتبرر للجميع و من سيتقبلها أصلا


مش عارفه مين هيتقبلها يكنش انت هههه

انا لو مكان سما كنت خبطها على دماغها عشان تعيد ترتيب أفكارها و يمكن العما الي صابها ينزاح و تفتح أخيرا ، دا ناقص تنكتب على جبينه عععععععععععععع

هههههه << طييبة زي بالظبط ههههه

سما بقه موضوع تاني خالص
هههههههههههههه بصره الحمد لله ان والد نهله فسر تلعثمها خجل ، لعيبه يا سحوره


ههه شوفتي اي خدعة عشان تعرفي اني كويسه وانتوا اللي ظلمني هههه

خخخخخخخخخخخخخخخخ اسراء دي تحفه ، يا بلاش و الله حد لاقي أسعار زي دي اليومين دول
عند عمر مفاجآت بالجملة ، عمو حسين وصل يا مرحبا يا مرحبا
اما معتز فكيف تعدى مرحلة الخطر؟؟؟


هههههه ايوه عملاله تخفيضات بس هو مخدش باله


على الرغم من كراهيه سناء تصرف حسين ينبأ بحقيقته و كيف هو إنسان جيد و مراعي للآخرين مهما اخطئوا في حقه
حلوه ملاحظه عمر ، حسين يعرف كل شيء و أي شيء ههههههههههههه
امممم صحيح كيف عرف والده طريقه اسعاف معتز بهذه الدقة ؟ هل يعاني هذا المرض هو الأخر ؟ هل هذا هو السر ؟


هو حسين ده يا بنتي فيه منه اتنين ههههه ارتاحي معندهوش نفس المرض

و ادي ذكرى تانيه فيها مصيبه جديده ، افهم من كدا ان علياء ماتت في حادث ؟ لكن سناء كانت بتكرهه بالفعل في هذه الأثناء
لكن حسين عمل بالوصيه كويس و فعلا مهتم بمعتز


شوفتي مفيش منه اتنين

وااااااااااااااااو محمود رجع كمان و أتجمعوا الحبايب في مكان واحد هههههههههه هيه سناء فايق للخناق و ابنها بين الحياه و الموت ؟!


انا عارفه يا ستي ستات اخر زمن ههههههه

ايه الست المجنونه دي معقول بتغير من حسين !! عاملت أختها باستبداد كنها شيء تملكه و من حقها توجهها و تختار لها تصرفاتها ، مجرد انها تخيرها بين حياتها و بينها قمة الانانيه منها
المفروض تحاسب نفسها على جفائها مش تسقط غلطاتها على حسين


ايوه المفروض خلاص انا هسبهالك وانت اتصرفي معاها


حديث ايوب مع حسين مرح في ظاهره لكن يحمل بطياته الكثير ، حسين مريض و ايوب طبيبه و اعتقد فترات غيابه بيكون محجوز عنده في المستشفى

يووه انا اعمل ايه معاكي مرة تانيه هعمل نفسي من بنها هههههههههههههه

عمر أكثر الأخوات قربا من والده و مشاعره أكثرهم وضوح و بساطه بمعني مش مكلكع زيهم
و النبي بلاش الملاحظات الي من نوع ده الراجل مش ناقص ، يخلق من الشبه أربعين يا سيدي


ههههه الواد ذكي طلعلي هههه يعمل ايه يعني

المشهد على الفطور كان تحفه ههههههههههههههه ، عمو حسين عامل عمايله و ملعبهم على الشناكل
بس على فكره انا مش شايفه لافتة ممنوع الاقتراب دي ، الراجل حنين و زي العسل انما مش لاقي الي يقدره


ههههههه انا عارفه يا ختي مش لو استورد بنات من الصين احسنلوا ههههه

اوه ريناد تعرف علاقة فاطيما بيسرا لكن هل تعرف انها هي نفسها صديقة جيلان ! دي هتبقى وقعه

سما و علي الأمور مش تمام أبدا خاصة بعد حديثه عن والداها ، إحساس أولاده إيه لما والدهم مقرب من الغرباء في حين انه بعيد عنهم بمراحل ، أكيد إحساس سيء للغاية
اممم مش وقت طلب الجواز يا علي ععععععععع


مممممم تفتكري كده انا قلت مش وقته بس هو مسمعش كلامي


و ادي كما جوز كلاكيع نضيفهم على نهله و ياسين & وصال و يوسف
هو مفيش زوج يبل الريق عندك يا سحوره ، كلهم كدا عكس الاتجاه على طول !

هههههههه اه يظلماني هههههه هو انا عملتلهم حاجه ههه

طيب احمد دا حكايته ايه و راح فين ؟
يا تري جيجي و كريم هيحصلوهم و لا ايه انا مش مطمنه لك ابدا
و لسه سناء و رشدي الخيام و الست يارا ، كمان الدكتور محمود دا عدو و لا حبيب ههههههههه
كل الجبهات مفتوحه مره واحده ععععععععععععع


هههههههه ده انا عشان طيبة عامله كده تخيلي بقى لو بقيت شريره ههههه


شكل الحكايه أحلوت و لونها بقى غامق ، الحلوين بيتجمعوا و ربنا يستر على الراجل دا مسكين و غلبان
افهم من كدا ان موعدنا أصبح الأربعاء و الأحد من كل أسبوع
الله يسترك يا شيخه كملي جميلك بإعلان على الشريط و ارررررررررررحميني



ايوه ولسه هتفمق اكتر مع انكشاف السر في الحلقة الجايه هههههه وظهور جيهان على ارض الملعب وطلب سما رسمي
بس انسي شريط الاعلان ده بيجبلي اكتئاب ههههه طول ما انا عارفه ان محدش يعرف عن الروايه بكون متقبله الوضع اكتر << بس اكون حاطه ومحدش يدخل يا خراشي هو انا ناقصة ههههه )


تسلم ايدك يا جباره ، لما نشوف هتحليها ازاى :) انا مستمتعه جدا
بانتظارك دائما http://www.liilas.com/up/uploads/liilas_13304670801.gif
رينا يزيدك من فضله

انا مستمتعه اكتر بتعليقك

دمتِ بكل الحب و الود ♥ ♥ ♥



ربنا يخليكي ليا يا احلى زعيمة ردك ده بجد اسعدني جدااا وخلاني وثقه في الروايه بقيمة 40% ههههههه شوفتي رفعتي ثقتي ازاي ههههه

بجد يا هومي ربنا يخليكي ليا بجد

الساحره الصغيره 15-12-12 09:18 PM

رد: اخوات ولكن
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قرة عين امي (المشاركة 3234408)
حياه الله سوسو ياهلا فيك وفي ابداعاتك الرائعة

يا اهلا يا هلا باحلى اسماء

استمتعت كثير بهذا البارت
ابدعتي .... ابدعتي .... ابدعتي

وانا استمتعت اكتر بوجودك ربنا يخليكي ليا


ياعيني عليك ياحسين مش قلتلك بيسعفه اهو جاب كل التعليمات اللزمه لعمر عشان ينقذ حياته ياااااااااه عليك ياحسين تنتا راجل مفيش منه وعارف كل حاجة لانك اخذت وصية المرحومه عليا بجد ومهتم بمعتز بس ياريت امه تخف عليك شويه وتفك التكشيرة وتبص لك بعين مجرده من الكراهية عشان تعرف انت تحمل أيه من معاني الانسانية النادرة في الوجود ....

هو حسين فيه منه اتنين يا بنتي هههه هتفوكها هتفوكها بس مش دلوقتي يا سلام ده انت بتحبي حسين قوي

ياخراشي محمود هو ذاته وبقى زي منتي عايزه ياميادة... اهو طلع حسين انسان وفي ومابينساش أي حاجة تتعلق بحريمه امال الكل بيكره ليه ....

طبعا هينسى ازاي ومحمود بيشكل خطر ليه هتعرفيه الحلقة الجايه

الله عليك ياعلي تنتا بتحب حسين بجد
ههههههههه يعني هو من زمان الرجل المتخفي اللي يظهر فجأة ويختفي فجأة دنا مت ضحك وكل واحد من بناته بتقطع كلامها وتنصدم من وجوده ههههههههه بس والله حسين صعبان عليا قوي كل مرة بيقابل البرود من اولاده هم حيفهموه امتا

ههههههه انا عارفه هيفهموه امتى طب هو مش غلطان خلاص ده كفايه ه ههه

هو كذا الفزعات والا بلاش يالبي عليك ياعموري تنتا تخظيت اوي على ابن خلتك بس بجد انت اثبت لنا ان هذا الشبل من ذاك الاسد .... وبعدين معك ياعمر ذي ثاني مره متقدرش توصل للحقيقه دا خالها ياراجل و ابوك بيعرفه اوي

هههه لو عرف هيضيع الدنيا خليه ميعرفش احسن ههه

ااااااااااااه ماتت ام عمر بحادث مؤلم وكان اخر كلامها وصايا هي كانت بتحس انه اجلها قرب والا ايه اللي خلاها توصي حسين بالشكل دا ربنا يرحمها بجد ست اصيله زي زوجها بالظبط بس ياريت سناء المتحجرة تفهم باه وتبطل تتشأم من وجود حسين قريب من احببها كبريائها جعلها تقسوا على اختها ونفسها وتخيرها بين امرين احلاهما مر حتى فقدتها والان تعض اصابع الندم

ايوه بس بدل متحاسب نفسها حسبت حسين على اخطائها شوفتي ستات اخر زمن ههههه

كم انتي قاسية جيلان ستندمين لاحقاً اعدك بذالك ثم انك تستحقين بعثرت المشاعر التي تعيشينها بينك وبين نفسك من اوهامك التي زرعتها في قلبك لانك لم تحبين يوسف مطلقاً انتي فقط تحبين نفسك ... اني اشفق عليك حقاُ لقد اقتربت الحقيقة لتعلمي ان يسراء لم تكن صديقتك وانما اتخذتك وسيلة فقط ااوووه ياللهي لااعلم لما اصبحت قاسية عليك جيلان ربما بسبب قسوتك مع ابيك

اعذريها عزيزتي فهي لم تعلم الحقيقة الى الان وتعيش على حقيقة مزيفه لا يعرفها سواها

ريناد !!!!!!!!!!!!!! طلعت عرفة كل حاجة يالبي عليك ياحببتي لالالا كان لازم فطيما تقول ان يسرا قالت لها انها معندهاش اقارب دي بوزط كل حاجة ربنا يسمحها بس دي الطريق بقت اصعب كذا على يسرا ربنا يعينها بجد

<< شوفتي انا طيبة ازاي انا معملتش حاجه فطيما اللي ضيعت الدنيا هههه


سما رائعة ومحبة تحمل حب دفين لوالدها والدليل غيرتها من تحدث علي عنه بشفافية وحب عظيم مما يثير غيضها لما لاتكون هي من تتحدث عنه بهذه الاريحيه وبالكم الهائل من المعلومات التي لا تعرف هي عنها شيء اااااااااااه ليش وقفتي هنا انا عايزة اعرف ردت فعلها على طلبه ايه يعني هي نفسها تضربه على راسه وتخليه يفقد الذاكره عشان ابوها وهو بيتقدم لطلب الزواج منه مكنش وقت خالص ياعلي ربنا يستر بس
ساكون بالقرب لا تتأخري

تفتكري يعني اخليها تضربه على دماغه هههههه

ودمتي بالف خير .... اسماء

ربنا يخليكي ليا يا سوسو بجد اسعديني بتواجدك

الساحره الصغيره 15-12-12 09:23 PM

رد: اخوات ولكن
 
انا زعلانه جدااااا من اعضاء الوحي اهئ اهئ اهئ :Taj52::Taj52::Taj52: ما عدا اسماء هي الوحيده اللي رفعه معنوياتي من اعضاء الوحي

كده كده يعني وصلت للفصل العشرين ومحدش عبرني وحتى اللي قروا مكملوش القصة

طب قوقولي لو القصة مش عجباكوا وانا هلم ورقي واروح عند امي هههههه

الساحره الصغيره 16-12-12 09:10 PM

رد: اخوات ولكن
 
ربنا يخليكي ليا يا سوسو بجد

انت اللي جابره بخاطري ههههه

على العموم انا هنزل الفصل دلوقتي وهنشوف حكايه القراء الصامتين دول بعدين ههههههه

الساحره الصغيره 16-12-12 09:13 PM

رد: اخوات ولكن
 
الفصل الحادي والعشرون


علي ( بسرعة وكانه يخشى من جرأته ان تختفي وكلمات اسراء تتردد في اذنه انه يجب عليه اخبار سما لتكون على خلفيه بما يحدث ) : سما تقبلي تتجوزيني

( سما )
هل جربتم يوما ان تتواجدوا في غرفة الجميع بها يتحدث وانت لا تسمع شيء الجميع يتكلم وانت لا تسطيع حتىا ن تنبس ببنت شفا
هل امسك احدًا يوما ما مطرقة تزن اللاف الاطنان و << طراااااااااخ << هبط بها فوق رأسك مخرجا تلك العصافير التي تدور حولها هذا ما لا اره العصافير اين هي يا ترى انا متأكده ان هناك من دق رأسي بمطرقة ولكن اين العصافير

علي : سما انا عارف ان طلبي سريع شويه بس انا مش عايز ردك دلوقتي

هل اصابني البكم مؤخرا لا اعتقد فانا كنت اتحدث قبل هذا الخبر الصاعق بثواني اذا اين ذهب صوتي بحق السماء
؛
؛
وقف علي موجها انظاره على اي شيء اخر عدا هي وبداخله يشتم نفسه بكل الالفاظ اللتي يعرفها على غبائه وتسرعه
جلس خلف مكتبه وهو يلملم اشيائه المهمة ويقول دون النظر اليها

علي : انا عندي النهارده شغل برة الشركة مع مستر شاذلي ومفتكرش هرجع تاني المكتب

نهض وهو يحمل حقيبة جهازه المحمول والتي بداخلها الاوراق المطلوبه ويتجه ناحية الباب

علي : فكري في الموضوع يا سما وردك اي ان كان مش هيغير اي حاجه بني وبين باباكي او حتى بينك

قال جملتة الاخيرة التي قابلتها سما بالصمت كباقي جمله التي قالها من قبل ليفتح الباب ويرحل
قابل نهلة على بعد امتار من مكتبه وليس بحاجه ان يكون الاذكى ليعرف انها في الطريق اليه

نهلة ( بابتسامة ) : صباح الخير يا علي سما في المكتب

علي : ايوه في المكتب هو انت مجتيش معاها انهارده


نهلة : لا انا جيت مع بابا

تخطه بعدما القت بالسلام لتدخل المكتب وتجد سما في شبة غيبوبة لتسرع اليها وكل علامات القلق احتلت معالم وجهها

نهلة ( بقلق واضح على صديقة عمرها ) : سوسو انت كويسة

**************

بحركاته المزعجة بالنسبة لها استطاع ان يوقظها لتفتح عينها التي تحاكي لون السما في ساعة الغروب
ابتسمت كرد فعل لابتسامته الدائمة التي لا تختفي لتلك الابتسامة التي تذكرها بحماقتها وتحديها لوالدها

يوسف : يلا اصحي يا كسلانة ولا انت مش رايحة الشغل

ابعتد عنها بعدما قبل خديها برقة لتتثاوب بكسل وهي تزيح الغطاء عنها وتلك الابتسامة ما زالت تحتل شفتيها

وصال : ليه هـ ـي الســ ــ اعة كـ ــ ا م

يوسف : الساعة 8:35 وقربت تبقى تسعة يلا يا كسلانة ولا اااااا

تعالت ضحكاتها وهي تختفي من امامة داخل حمام غرفتهم ليضحك هو الاخر بدوره ويتابع ارتداء ملابسه

؛
؛
؛
عشر دقائق فقط هي كل ما كانت بحاجه اليها حتى تستعيد وعيها بالكامل
خرجت من الحمام وهي تجفف شعرها الاسود الذي يحاكي الليل سواده لتجد يوسف بوسامته المعتادة يقف امام المرآة ويضع المسات الاخيرة لهندامته

اقتربت منه لتقف بجانبه بعدما القت بالمنشفة التي بيديها فوق سريرهم الذي يحتل منتصف الغرفة تاركه الفرصة للهواء ليجفف شعرها المبلول
ابتسمت الى انعكاس يوسف فى المرآة وهي تضيق عينها قليلا وتقول بضحكة محببة الى قلب هذا المتيم

وصال : خير في ايه مستغرب ليه
يوسف : تصدقي دلوقتي بس افتكرت ان شعرك كان بني مصفر وانت صغيرة

بضحكة تخفي خلفها توترها ببراعة : هههههه صبغته وانا في ثانوي صح النوم ههه

يوسف : هههههه وهو انت خليتي في عقل هههه

قال جملته هذه وهو يقف خلفها محيطًا خصرها بيده لتضحك هي بدورها وهي تبعده برقة

وصال : ههههه لو سمحت انا مجوزاك مجنون رسمي مترميش بلاك عليا

تعالت ضحكات يوسف وهو ينظر الى تلك الواقفة امام الدولاب لتختار شيء يناسب اناقتها
تناول ساعتة ليرتديها وهو يقول : هتروحي مركز العلاج الطبيعي امتى

تناولت احدى الفساتين الشتويه التي تصل اسفل ركبتها بقليل لتدخل به غرفة التدبديل وهي تهتف

وصال : شغلي بيبدأ 10 هنزل على تسعة ونص تقريبا المسافة مش بعيد يدوبك عشر دقايق لو خدها مشي

يوسف : طيب انا ماشي معاكي فلوس

خرجت لتواجهة وهي تعدل الفستان : اه يا حبيبي معايا

نظرت الى الاسفل لترى ان كان الفستان مظبوط ام لا ولم تنتبه الى وقع كلمتها الغير مقصوده على هذا المتيم
كلمة اعتادت قولها ولم تحسب حساب الى هذا الواقف امامها رفعت انظارها لهذا الحالم لتقرب منه وهي تقول بمرح غير آبه بكلمتها التي قالتها منذ ثواني

وصال : ههههه يوسف مالك مفتكرش دي اول مرة تشوف الفستان
انتبه الى حالته عندما وصلت الى مسامعة جملتها التي قالتها لتتخطاه وتقف مرة اخرى الى نفسها في المرآة
لن يخفي توتره وهو يرى انعكاسها في المرآة بفستانها الاسود الذي تتخلله روسومات انيقة باللون الرصاصي لتكمل اناقتها بحجاب بالون الرصاصي السادة يتانسب بدقة مع فستانها

يوسف ( بسخرية ) : لا يا ختي شوفتوا قبل كده بس هتلبسي بوت مش كده

تعالت ضحكاتها وهي تجيبة بنفس سخريته :هههههههه شوفت انت اللي بتقول يا اختي عشان متزعلش لما اقول يا خويا ههههه وبعدين لا هخرج كده لبسه طرحة وهخلي رجلي تبان انا مش عارفه انت مالك انهارده يا خويا ههههه

تعالت ضحكاته لانه يعلم جيدا انها تريد اسفزازه ليقف بجانبها وهو يقول بمكر اه اخوكي اخوكي قوي اقترب ليهمس في اذنها ببضع كلمات جعلت وجها اشبة باشارة المرور عند وقوف الماره
ضحكاته التي علت وهو يتناول مفاتيخة ويطبع قبلة رقيقة سريعة على خدها ويخرج من الغرفة بل من المنزل باكمله هي اخر ما وصل الى مساعها من صوت يوسف

حركت رأسها بيأس على يوسف المصر على احراجها دائما بشتى الطرق لتتناول حقيبتها التي سقطت من يديها سهوا لتقع تلك العلبة المستطيلة ارضا
انحنت بسرعة لتلتقط تلك العلبة وهي تحمد الله ان يوسف رحل قبل ان يراها
وضعتها بحقيبتها مرة اخرى وتاكدت من غلق الحقيبة جيدا

******************

براء : السلام عليكوا اخباركوا يا بنات

اسماء :وعليكم السلام اهلا اهلا بعالم سمسم هههه

امنيه ( برقتها المعتاده ) ازيك يا براء اخبارك ايه يا حببتي

غيدا ( بجنونها الممزوج بجرأة غير مخالفه لمبادئ الاسلام ) : بيبو ازيك يا كبير اخبارك ايه

شهقت براء وهي تكتشف للتو ماهيه تلك التي هتفت بجملة لا يهتفها سوا غيداء
لتقول بدهشة : يا مجنونة يخربيت عقلك ايه اللي انت عملتيه في شعرك ده ههههه

اسرعت اسماء لتجيب وهي تغني مقطع لاغنيه اطفال بصوت منخفض : انا شعري عروستي كنيش نزلت عليه بقصقيص زي ما انا قصيت شعري وبقينا كده خلاويص هههههه مفيش كانت مش لاقيه حاجه تعملها قصت شعرها ههههه

غيداء:ها ها ها بايخه ابدا ايه رأيك في القصة الجديده قصة الشتا

اسماء :ههههههههه تعالي في الربيع القصة بتكون احلى ههههه
تعالت ضحكات براء لتشاركها في الضحك امنيه لتتابع اسماء وهي لا تقوى على الوقوف من كثرة الضحك
اسماء :ههههههه بس اوعي تيجي في اخر الصيف هههه انا بحذرك بيكون وراها مطش كورة والكوره بضيع وبيدوه عليها في شعرها ههههههههههه

براء : بس يا اسماء دودو صحبتنا برضوا ههههههه

غيدا ( بسخريه ) : بس يا اسماء ده اللي ربنا قدرك عليه وانا مستنياكي عشان تنقذيني من تعليقات اسماء الرخمة

لم تكن قصة الشعر الجديده لغيدا سيئه فهي عباره عن نصف كيرلي بشكل مقبول ولكن هناك علاقه غريبة بين اسماء والسخرية من شعر غيدا
ودائما تعلل سخريتها بجملة واحدة تجعل غيدا لا تغضب منها ابدا << ده اللي بيقولوه الناس عنك الطرحة هي اللي هتحميكي من كلامهم <<

افقت من شرودي على صوت امنيه الرقيق امنيه : هههههه خلاص يا اسماء بقى خلينا نروح هناك

اسماء هههههه طب سبوني اتأكد ان القلم بتاعي مش واقع جوه ههههه اصلي مش لاقياه من امبارح

براء : هههههههههه طب امشي يلا

ازحتها لتتحرك وتسير امامي لتتيح لي الفرصة اتأمل حجابها المميز عنا جميعا بطوله والتزامه المميز

.... : صباح الخير يا بنات اتفضلي يا اسماء دي المذكرة الي طلبتيها

توقفنا جميعا عن السير عندما ظهر هو وتحدث بصوته الواثق وبكل احترام موجها حديثة الينا
تناولت اسماء منه المذكرة وهي تقول باحترام متبادل

اسماء : اول حاجه صباح الخير يا يحيى << نظرت الى الواقف بجانبه لتوجه له الحديث << صباح الخير يا حسام

حسام ( باحترام لا يقل عن احترام صديقة او قريبة لا اعرف حقا ) صباح الخير يا بنات

ابعدت نظري عنهم وانا انظر للناحية الاخرى فانا لا اعلم ما الذي يلم بي عندما يتحدث هذا الذي يدعى يحيى

اسماء : خلاص ماشي ان شاء الله بالكتير بعد بكرة هتكون عندك

يحيى : مش ضروري انا وحسام صورنا نسخه تانيه

اسماء : شكرا جدااا بجد يا يحي ولولا اني متأكده انك هتحرجني ومش هتاخد ففلوس لكنت دفعت حقها

يحيى : هههه طب كويس انك عارفه

اسماء : عارفه من غير متقول اربع سنين حفظت الدرس خلاص

يحيى : هههه ماشي عن ازنك انا بقى

اسماء : اتفضل

ابتعد يحيى لاتنفس انا الصعداء وكأن هذا اليحي كان يمنعني من استنشاق الهواء
ادرت برأسي لاجده ينظر الينا لا اعرف ما الذي دفعني لفعل حماقة كهذه ولكن هناك شيء غريب بداخلي دفعني لانظر اليه قبل ان يرحل
عدت بانظاري للامام وانا اسأل بفضول : اسماء هو اللي حنبه ده قريبه

اسماء ( باستغراب ) : هو مين

براء : مش وقت زهايمر يحي اللي واقف جنبه قريبه

اسماء : قصدك حسام لا خالص لا قريبه ولا بنهم اي صله اصلا اللي انا اعرفه انهم جران من زمان واصحاب

غيدا : وعرفتي من فين يافلحه انهم جران

اسماء ( بنفس سخريه غيدا وهي تنظر اليهم ) : لانهم يا فلحه جرنا من ساعة منقلنا من اسكندريه وبعدين مامته سميرة بتشتغل مع ماما في المدرسه انبطيتي هههههه

تعالت ضحكات غيداء وهي تبتعد بانظارها عن اسماء وتجلس بجانب براء : هههههههههه ايوه انبطيت هههه

اسماء : هههه طب كويس اركني بقى على جنب بشعرك ده هههههه

براء : هو كان سؤال هتفتحوا سيرة حياتوا هنا خلاص عرفت اللي كنت عايزاه وخلصنا فكونا سيره بقى

اسماء : ههههه خلاص اهدي اهدي ده كلوا عشان هو ديما بيطلع الاول وانت التاني

براء : هاهاهاها بايخه وبعدين مين قالك ان انا اصلا مهتمه اذا كان الاول ولا التاني حتى

اسماء : اه واضح واضح المهم دلوقتي عايزه منك الكشكول بتاع المحاضرات انقل شويه محاضرات ضروري

براء: طب مقولتيش ليه امبارح كنت جبته معايا انا انهارده جايه اكمل شويه حاجات نقصاني عشان خاطر الامتحانات تقريبا فضلها اربع ايام

اسماء : لااااااا انا قلت انك بتجبيه معاكي كل يوم طب انا اعمل ايه دلوقتي واسامه اخويا مسافر مش هعرف اجي اخده منك

براء : خلاص انا هجبهولك هخلي حد من اخواتي يوصلني وبالمرة اسلم على مامتك

اسماء : خلاص ماشي مستنياكي انهارده وهجبهولك اول يوم في الامتحانات

براء : خلاص ماشي

اسماء : طب شوفوا تعالوا كلكوا ونذاكر مرة واحده حتى اللي فيه حاجه ناقصه عندها تفهمها من التانيه ومتخفوش سحر بتبقة طيبة وانا بذاكر هههههه

تعالت ضحكات الاربعة معا حتى تلك البراء ضحكت مجاملة فهي لم تعي اخر ما قالت اسماء عقلها لم يترجمه لانه لم ينتبه لما قيل فو كان هناك عند تلك المرأه التي تغدق بحنان رائع عليها ، تغدق بحنان لم تستقبله براء من قبل

غيدا : انا معنديش مانع

امنيه : وانا كمان

اسماء : خلاص ان شاء الله وانت يا براء اكيد جايه

براء : ان شاء الله

*****************

قبل ذلك بساعتين تقريبا

محمود : اتفضلي يا مدام سناء

اشار اليها بالجلوس امامه وهو يتابع كلامه بثقه كامله برجوله مبكره المت به قبل ان يكمل العشر سنوات

محمود : اتفضلي هعرفك على نفسي تاني انا الدكتور محمود الحلواني بروفسير في جراحة القلب تخصصي كانت حاله ابنك بالتحديد ( صمت وهو ينزل يخفض رأسه وكل ملامح الام ارتسمت على وجهه )

سناء ( باستغراب من هذا الدكتور الذي يتحدث بتلك الطريقة الموجعة ) : تشرفنا دكتور

رفع رأسه وابتسامه حزن تكمل ملامحة الحزينه وهو يكمل كلامه : حالة ابنك زمان مكنش ليها علاج بس حاليا ليها اكتر من علاج والعمليه بتكون احسن حل بس في حالة لما المريض يكون رافض العلاج العمليه بتكون اخطر حاجه عليه نسبة ناجاحها بيوصل لاقل من 40%

سناء : وده يعني ايه

محمود: يعني ان ابنك مش متقبل العلاج من الاساس

لكنته الغريبه رغم انه يجيد العربية بجانب نظراته هذه وكلامه الذي لا يستطيع عقلها ترجمته كل هذا اثار بداخلها اللاف الاسئلة ليس سؤال واحد وحسب
كل هذا جعلها ولاول مرة لا تجد اجابه لهذا اللا مسمى له لتتحلى بالصمت ويتابع هو حديثة بنفس النبرة

ـ انا عايز اتابع حالة ابنك لانها مهمة اوي بالنسبة ليا وغير انها اول حاله تمر عليا في مصر بالتحديد

هذه الجملة ترجمها عقلها بسهوله لتجيب بالموافقه بلا وعي منها رغما عنها بل بأرادتها وافقت على وضع ابنها هنا في اكثر مشفى تكرهها على وجهه الارض

ـخلاص من انهارده حضرتك المسؤل عن ابني

محمود ( بنفس ابتسامته ) : تمام المواعيد هتخديها من Nurse اللي برا واي معلومات عايزاها تتصلي بيا في اي وقت

استعادت سناء الدمنهوري شخصيتها التي لا تعلم اين اختفت وهي تنهض وتقول بنبرتها المعتاده : خلاص ok يا دكتور وشكرا مرة تانيه على انقاذك لحياة ابني

محمود : العفو ده واجبي

خرجت سناء تاركه خلفه محمود تثأر لها الذكريات منه عما سببه لها من تشتت
خرجت تاركه خلفها رجل يواجه احدث ذكرياته صنعا ذكرى عمرها شهرين فقط ذكرى رحيله الذي لم يتم

..................

قبل شهرين

ميادة : يلا يا بابا Will miss the plane هتفت بهذه الجملة وهي تقف بجانب الحقائب ولا تعلم اين اختفى والدها كان هنا منذ لحظات وهو من كان يتعجلها

مياده :بابا
تركت ما بيديها قاصده غرفة والدها لتستعجله وهي تهتف : بابا يلااااا
؛
؛
صوتها لم يصل الى مسامعة او ربما وصل ولكنه تجاهله فهو يقف يجيب ذكريات مياده فكيف تريده ان يجيب احدا اخر
هو يقف هنا في منتصف الغرفة التي لم يقوى على دخولها منذ وصوله الى القاهرة
يقف هنا بين احضان مياده الذي تجاهلها منذ ان عاد الى هنا
ابتسم وهو ينظر الى سرير مياده الذي يحتل منتصف الغرفة
؛
؛
محمود :حايز انام عنديكي زي امبارح عسان انا خايف انام لوحدي

ابتسمت بحب وهي تفتح زراعيها له وتقول : تعالى يا نصاب < ليقفز هو بجابها وهو يضحك ليضع راسه بداخل صدرها

؛
؛
ازدادت ابتسامته وهو ينظر الى التسريحه التي تحتل بدورها احد اركان الغرفة
،
؛
محمود : وانا تمان حايز من ده
تعالت ضحكات مياده وهي تنظر الى هذا الكائن الذ بالكاد تخطى طوله المتر :ههههههههه عايز ايه يا حبيبي
محمود ( وهو يشير الى شفتيه ) : حايز روش (روج ) زيكي

انحنت لتجلس على ركبتها وتكون مقابله : هههههه لا يا حبيبي انت راجل مينفعش
؛
؛
استدار نصف دورة لتقع عينه على المكتب الذي يحتل الركن الاخر
؛
؛
محمود : مياده المسئلة دي مش فاهمها
مياده : تعالى وريني
اقترب منها ليناولها بيده الصغيرة كتاب الرياضيات الخاص بالمرحلة الابتدائيه
؛
؛
وقعت انظاره على الدولاب في نفس اللحظة التي دخلت بها ابنته وهو تقول بقله صبر : بابا بقالك ساعة هنا وانا بنادي عليك

تجاهل حنقها الدفين بين جملتها ليقترب بلا وعي من الدولاب ويفتحه ويجد بقايا ميادة
لم يستطيع التحكم بدموعة ليتركها هكذا دون رقيب ولتسيل هي دون توقف
التزمت ميادة الصمت فالصمت في حرم الجمال جمالاً فهي هنا في منتصف حجرة ميادة التي حرمت من دخولها بامر من والدها
التزمت الصمت وهي ترى والدها يفتح كل ادراج الدولاب دون استثناء التزمت الصمت ايضا وهي تراه يبتعد عن الدولاب حاملا بيده صنوق غريب وعلى وجهه ابتسامة لا تعرف معناها

لتسأله باستغراب :ايه ده يابابا
ليجيبها بابتسامته التي ما زالت تجهل معناها : الصندوق ده انا عايز اعرف اللي جواه من زمان

وضع الصندوق فوق السرير ليجلس مقابله وتجلس هي بجانبه متجاهلين اي نداء لعقلهم يذكرهما بمعاد الطائرة

لم يكن ظرف واحد هو ما بداخل الصندوق بل عشرات الظروف كلنت تقبع هناك عشرات الظروف كانت بانظار شخصا واحد ليفتحها عشرات الظروف كانت مرتبه بنظام دقيق كل مجموعة يلتف حولها رباط مميز عدا ظرفان كل منهما كان بمفرده دون اي مجموعات
ظرفان كتب على احداهما بخط مميز ( محمود عام 1990 ) والاخر يحمل نفس العام ونفس الخط ولكن الكتابه مختلفه فهذا كان مكتوب عليه ( يسلم في يد زوجي ولا احدا سواه )

...................

انقذه من حرب ثأر الذكريات هذه صوت الممرضه وهي تخبره ان الاستاذ حسين بالخارج يريد مقابلته

محمود : خليه يدخل
خرجت الممرضه ليدخل حسين بهيبته التي لاجدال فيها دخل تسبقه ثقته التي لا نزاع عليها
كلاهما ينظران الى بعضهما بنظرات مبهمه واحداهما فقط يعرف امام من يقف ام الاخر فلا يعرف سوا الاسم الذي قالته الممرضة
رفع انظاره الى الساعة التي تشير الى التاسعه ليمد يده الى حسين وهو يقول بثقة تحاكي ثقة من يقف امامه : استاذ دكتور محمود الحلواني << محمود عبد العظيم الحلواني

ابتسم حسين وهو يمد يده هو الاخر ويقول لاول مرة اسمه مجردا من اسم عائلته : حسين السيد

******************

رفعت انظارها لانظار نهلة المتسألة وهي تقول بسخريه بعد ان عاد صوتها للحياة مرة اخرى : على خطبني

نهلة : ايه !!!! بتقولي ايه ..امتى وازاي وفين بسرعة بسرعة قولي

تعالت ضحكات سما وهي ترى ملامح نهلة المندهشه التي تشبه ملامحها منذ لحظات وهي تقول بتأكيد :بقولك على خطبني امتى وازاي وفين هنا ومن شويه

سقطت نهلة على الكرسي المقابل لمكتب سما وهي تبتسم وتقول : توقعت بس مش بالسرعة دي ههههه وبعدين ملاقاش غيرك ليه هي البنات خلصت هههههه

رفعت سما احدى حاجبيها كرد فعل على كلام سما وهي تقول بسخرية : ليه يا حببتي مالي يعني ... وبعدين انت ايه الي جابك مكتبي اصلا انا مش قطعت صداقتي بيكي امبارح ههههه

تعالت ضحكات نهلة وهي تقول بنفس سخريه صاحبتها :قطعتي صداقه مين يا عم انت اصلا عندك حد غيري هههههه .. وبعدين اصلا انا جايه هنا عشان اقولك فرحي بعد شهرين من دلوقتي 3/1

سما : نعمممممممممممممممممم

**********************
دخلت المركز بكل ثقة ، ثقة تشابه ثقة والدها تحاكي ثقة اخواتها الخمسه

صباح الخير يا عايده

عايده : صباح النور يا دكتورة وصال

وصال ( بحب ) : في حالات كتير انهارده

عايده : لا يا دكتوره حالتين بس وحالتين من امبارح عشان حضرتك كنت غايبه

وصال بتفهم وبنبرتها المعتاد : طيب يا عياده دخلي اول حالة بعد ربع ساعة وابعتي معاها تقرير العظام وصور من الاشعه مش محتاجه افكرك

هزت عايده رأسها : حاضر يا دكتوره

دخلت حجرتها ليرن هاتفها فور جلوسها خلف المكتب اخرجت هاتفها قابله للاتصال

وصال : تعرفي المفروض مكلمكيش خالص

نور : ههههههه سوري يا سولي بس امبارح بجد ماما اصرت اروح معاها عند خالتي

وصال : يا سلام وانا مفروض اصدق

نور : هههههه والله يا سوسو مقدرتش اجي المهم اخبارك ايه

وصال : انا الحمد لله انت في الكليه

نور : ايوه يا ريتني دخلت علاج طبيعي زيك وخلصت تعليم واشتغلت هههه

وصال : هههههه انا فضلت اقولك يا بنتي ركزي طب 7 سنين وانت تقول ابدا لازم اكون دكتورة بشريه هههههه

نور :هههههه هو لازم تفكريني بغبائي في كل مرة اكلمك فيها هههه

وصال : هههه يا ربي انت واخوكي كل واحد فيكوا بيرمي بلاه عليا ههههه يا حببتي انت غبيه من قبل ما اعرفك

نور : ههههه ماشي ماشي يا وصال على فكرة انا عمتك لو انت مش وخده بالك انا اخت جوزك يعني في مقام حماتك هههههه

وصال : سلامات يا عمتي هههه المهم يلا انا ورايا شغل

نور : شغل مين يا عم احنا هنضحك مع بعض انت اتخرجتي من علاج طبيعي بالصدفه هههههههه

وصال : هههه يا خراشي انت عرفتي من فين مع اني نبهت على اصحبنا كلها محدش يقولك ههههه . يلا يا فاشله ورايا شغل بجد ههه

نور : هههههه خلاص خلاص انا اصلا متصله اقولك ماما عزماكي على الغدا انهارده وممنوع الاعتراض

وصال : خلاص ان شاء الله هاجي يلا سلام اكلمك بعدين

نور : سلام يا حببتي

******************

جيلان : يا ربي يا يسرا بقالي ساعة بحاول اخرجك من المود اللي انت فيه ده ومش عارفه اصلا انت احمدي ربنا ان انا بحاول

ابتسمت بتعب وهي تنظر الى جيلان نظرة مبهمه لم تعرف لها جيلان اي تفسير وتقول بتعب : صدقيني يا جيجي انا كويسه خناقه بيني وبين يارا

جيلان : مش معقول خناقه تخليكي كده

يسرا : تقدري تقولي لاول مرة انا وهي مش عايزين نفس الحاجه وقرار واحد بس هو اللي هيتنفذ في الاخر

جيلان : طب عادي فيها ايه انا واخواتي ديما مش عايزين نفس الحاجه والحياه ماشيه

يسرا : انا ويارا نختلف عنك انتي واخواتك تماما انا ويارا بنعمل كل حاجه مع بعض اما انتي واخواتك بتبقى معجزه لو عملتوا حاجه مع بعض

ابتسمت جيلان ابتسامة تأكيد على كلام يسرا وهي لا تعرف بما تجيبها فيسرا على حق فهي لا تعرف اي شيء عن اخواتها لتتابع يسرا وهي تنظر للناحيه الاخرى
<< جيلان انت حتى متعرفيش اسماء امهات اخواتك ايه انت بتحمدي ربنا لو في يوم متكلمتيش فيه مع اخواتك

قالت جملتها دون ان تعرف اثار وقعها على جيلان لم ترى ملامح جيلان التي حاولت جاهده ان تخفيها ، لم تسمع تلك الصرخات التي تحاول جيلان كتمها تلك الصرخات التي تنفي ما تقول فهي تريد ان تتحدث مع اخوتها كل يوم ولكن هناك باب يحول بينها وبين اخواتها باب لا تملك له مفاتيح

ادارت رأسها ناحية جيلان مرة اخرى وهي تقول بهمس : سوري يا جيجي مكنش قصدي

لتجيب الاخرى بغرورها المعتاد لتجيب بهدوء عكس العاصفة التي بداخلها الان : لا عادي انا بجد معرفش اسماء امهتهم ايه

*******************

انتهى الحوار بنه وبين محمود منذ دقائق لينهض حسين وهو يقول باحترامه المعتاد : اتشرفنا بمعرفتك يا دكتور

دكتور : الشرف ليا يا فندم وبعدين انا مبعملش غير واجبي

حسين : انا استأذن .. هطمن على المريض وبعدين همشي

محمود : اذنك معاك تقدر تزوره في اي وقت هو كلها يومن تلاته وهكتبلوا على خروج

حسين : ان شاء الله .. عن ازنك
ابتعد حسين وقبل ان يرحل التفت الى محمود ليهتف : لو سمحت يا دكتور مش عايز ام معتز تعرف ان سألت عنه

محمود : ليه

حسين : مشاكل عائليه وهي مش بتحب وجودي في اي حاجه

ابتسم محمود وهو يهز رأسه بتفهم ويقول : خلاص ولا كأني شوفتك ههههه

تعالت ضحكات حسين وهو يخرج من مكتب محمود هذا الطفل الذي طالما حكت عنه ميادة دون كلل
خرج من مكتبه لتهاجمه ذكرى لمياده

........

يجس على السرير مبتسم على تصرفات مياده و يسند ظهرة لظهر السرير وهي تضع رأسها على كتفه وتمسح بيديها على بطنها المرتفع

مياده ( بحب ) : حبيبي ممكن اطلب طلب

ليجيبها بحب ونفس الابتسامة تزين وجهه :اطلبي يا حبيبي

ميادة : لما اقوم بالسلامة بعد الولاده عايزه اروح لندن

رفع احدى حاجبيه وهو يتسأل بتعجب :اشمعنا لندن

مياده : عشان اشوف محمود ( لتتابع بحزن ) اه صحيح انا معرفش مكانه بس انت تقدر تجيب مكانه بسهوله مش كده وحشني قوي يا حسين ونفسي اشوفه اكيد هيكون دخل كليه الطب دلوقتي

محمود : ايوه طبعا اقدر اجيب عنوانه خلاص يا ستي اعتبري التذكرة في ايدك من دلوقتي كلها اسبوعين وتولدي ونسافر بعدها بشهر

ابعدت رأسها وهي تهتف بفرح : بجد يا حبيبي هتسفرني

حرك يده في خصلات شعرها وهو يقول يقول من بين ضحكاته : هههههه بجد هوديكي يعني هو انا عندي كام مياده

مياده : ههه وحده بس ... يعني بجد هشوف محمود اكيد شكله هيكون اتغير ممكن يكون طول او ممكن يكون لسه قصير زي ما هو

ابتسم بحب وهو يرا مياده تتحدث عن محمود للمرة العاشرة لهذا اليوم منذ ان تزوج مياده لم يمر يوما دون ذكر اسم محمود خلاله ما يزيد عن عشر مرات
اقتربت مياده وهي تضمه بحب وتهمس فس اذنه بصوتها الذي يشبه صوت براء في جماله : ربنا يخليك ليا يا حسين

...........

على هذا المشد اعاد للواقع وهو يفتح باب معتز وييردد بداخله << بقى زي ماانت عايزه محمود اتغير يا ميادة << دخل بعدما تأكد ان سناء ليست بالداخل

حسين : مع اني زعلان منك بس اعمل ايه

ابتسم معتز بحب وهو ينظر للرجل الذي كان له الاب والصديق والاخ الاكبر
ابتسم بتعب وهو ينظر االى هذا الذي عامله كما يعامل ابنه الذي خرج بمجرد دخول والده
ابتسم لهذا المُنحني ليطبع قبلة على جبينه وهو يتحمد له بالسلامه

معتز:الله يسلمك يا عمي

حسين : ليه بتعمل في نفسك كده يا معتز وانت عارف ان في ناس هتزعل لو رحت

اخفض نظراته خجلا دون ان يجيب ليتابع حسين حديثة : ممكن تقولي مخدش الدوا ليه

معتز : عمي انا

حسين : انت ايه يا معتز انت عايز تموت مش مهم انا ومش مهم الواقف جنبك طب وامك اللي ملهاش غيرك عادي مافرقش معاك كتير

معتز : بس انا باخد الدوا
حسين : بس انت مش متقبل الدوا عارف الفرق بينك وبين مياده ايه
التزم معتز الصمت لكمل حسين : مياده كانت بدور على العلاج بس انت مش عايز العلاج
مياده كانت بتفكر هتعيش بكرا ازاي بس انت بتفكر هتموت بكرة ازاي

معتز : انا اسف
حسين : متقولش اسف ليا قولها لامك اللي هتدخل بعد شويه ولو لقتني هنا يبقى هتقرا عليا الفاتحه بكرا ههههههه

هذا هو حسين في اشد لحظاته حزنًا يضحك لا تعرف كيف

متز : ههههههه صح وعمر اللي واقف برا ده زي خبته

دخل عمر على صوت ضحكاتهم ليقول بمرح يشابه والده : يا سلام انا قاعد أراقب الجو وانتوا بتضحكوا هههههه

حسين : ههههه يا عم هو انت بتعرف تراقب هههههه احنا هنضحك على بعض

عمر : ماشي يا بابا ماشي بس خد بالك ان انا ابنك هههه

حسين : هههه ومعتز برضوا ابني يلا انا هعدي على عمك ايوب وبعدين همشي تيجي معايا

عمر :لا يا بابا روح انت انا هفضل مع معتز وهبات عندوا

حسين : طيب انا ماشي معتز المرة دي افتكر اللي قلتهولك

معتز : ان شاء الله

خرج حسين لتدخل بعده بلحظات سناء وهي تغلق هاتفها وتقول دون ان تنتبه لملامح الارتياح المرسومه على وجه معتز وعمر : ياربي الشغل مبيخلص

*******************
لندن

جيهان بصدمة : انت بتقول ايه ايا كريم

كريم : هي دي الحاجه الوحيده اللي محدش يعرفها

لاول مرة تخونها احد اطرافها ولا تستجيب لاشارات عقلها لاول مرة تشعر بانها عاجزه على الوقوف لتجلس على اول اريكه تقابلها وهي تقول بعدم تصديق : انت متاأكد من اللي بتقوله ده يا كريم

كريم : زاي ما انا متأكد اني واقف قدامك هنا

وضعت يديها على وجهها لتخفي ملامح الصدمة وهي تقول بنبرة اللا وعي الشهيرة : يمكن التحاليل غلطانه

كريم : لا كل التحاليل والاشعه بتقول ان حسين بالكتير قدامه سنه ويكون في العالم الاخر يمكن المده تطول يمكن تقصر ربنا وحده اللي يعرف

جيهان ( وهي تهز رأسها نفيا ): لا لا لالا لا اكيد انت غلطان

كريم : للاسف انا متأكد من المعلومات دي

جيهان : يعني حسين هيموت

********************

انتهى الفصل الحادي والعشرون

حياة12 17-12-12 08:35 PM

رد: اخوات ولكن
 
سوسووووووووووووووو حبيبتى :dancingmonkeyff8: :dancingmonkeyff8:
انا اسفة جدااااااا على التأخير انتى عارفة المواصلات :(
بجد و الله رااااااااااااااااااااااااااااااائعة تسلم ايديكى يا سوسو الفصل تحـــــــــــــــــفة بصرف النظر انى حاجى ليك بيتكم عشان اقتلك بس ده ميمنعش ان الفصل رووووووووعة
:55: :55: :55: :55:

ههههههههههههههههههههه تصدقى عجبنى رد فعل سما :73: لها حق البنت فجأة كده تلاقى على بيقول لها تتجوزينى طب يا بنى كنت دوس كلاكس و لا لمح حتى ههههههههههههههههه
بس الحمد لله انها معكتش الدنيا انتى كده حبيبتى يا سوسو :hR604426: نفسى اعرف احمد ده راح فيييييييين؟؟

يوسف و وصال الثنائى المفضل حبايبى :c8T05285: :c8T05285:
الله يخرب بيت التحدى اللى بينها و بين باباها ده -بيتهيالى ان يوسف كان متقدم لها من فترة و بعدين لما اتحدت باباها فقال لها ان يوسف متقدم لها و الله اعلم :peace: - البنت وصال دى شكلها كده عايز تعكنن على نفسها و عليا و خلاص :frown: ايه ده صبغت شعرها؟!! مممم واضح انها مش عايزة اى صلة تربطها بمامتها حتى لو مجرد الشبه بس انا غالبا كده حضربها قريب لينسز و صبغت شعرها البت دى اكيييد معندهاش نظر :8Pp04714:

ههههههههههههههههههههههههههههههههه عجبتنى اووووى انها مستلماه مجنون تحفففففففففففففة :yuiuyuy:
العلبة دى فيها ايييييييييييييه؟؟؟؟؟؟؟؟؟


هههههههههههههههههههههههههههههههه انا بموووووووووووووووت فى براء و صاحبها حوارهم يجننننننننننننننن تسلم ايديكى و بالذات غيداء و شعرها و لا اسماء و قلمها :97(1):

حسام و يحيى و سميرة
اووووووووووووووبس دى العلاقات قربت و الخطوط تشابكت قششششطة :331:

مشهد الصحاب رووووووووووووووووووووووعة يا سحوووووورتى تسلم ايديكى و الله ممتازززززززززززة

محمود ... انا عجبنى جداااااااااااااااا شخصيته و اهتمامه بمعتز عشان فكره بميادة لدرجة انه اثر على سناااااااااء!!!!!!!!!!!
مش مصدقة نفسى سناء الغتتة الرخمة التييييييت دى وافقت ان معتز يفضل فى مستشفى ايوب الله اكبــــــــــــــــــــــــــــــر

بس ليه معتز مش متقبل العلاج!!!! واضح ان اليأس تملك منه اخس عليكى ياسناء هى السبب فى انه مش متقبل العلاج :( عليها اللعنة

عجبتنى اووووووووووووووى علاقة ميادة بمحمود و رحلة الذكريات بتاعته :55: :55:
برافوووووو سوسو
يسلم في يد زوجي ولا احدا سواه ؟!!!!!!!!
اععععععععععععععععععع عايزة اعرف فيه ايييييييييييييييه :((

اوووووووووووووووووووووه حسين و محمود بس محمود معرفش حسين
بيتهيالى محمود مش بيكره حسين و ممكن يكون بيكرهه برضو :YkE04454:
بس ليه سحس مقلش انه حسين سلامة؟

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
نهلة دى تحففففففففففففففة
ايوه صح مش كانت قطعت علاقتها بها حوارهم روووووووووووعة موتونى من الضحك
احسن حاجة الاتنين صدموا بعض ههههههههههههههههههه

ههههههههههههههههههههههههههههههههه
نور دى موتنتنى من الضحك مالهم بتوع الطب البشرى ما هم شغالين عادى خخخخخخخ
لا احلى حاجة انها مش هامهما لا اخت جوزها و لا جوزها نفسه

جيلان و يسرا
اه يا عينى عليكى يا جيجى لما تعرفى حقيقة يسرا تصدقى انا بدأت احب البت جيجى دى تخيلى!!!
كل الاخوات بيحبوا بعضهم من غير ما يعترفوا بكده او يحاولوا يعبروا عنه

ممممم ميادة و حسين!!!!
الغريبة ان كل مراتاته كانوا بيحبوه!! بس عائلاتهم مش طايقنه غريييييييبة
بصراحة الراجل بدأ يصعب عليا على الرغم من جوازاته الكتير الا ان اسباب الانفصال كانت مش بسبب انه واحد عابث او مش مهتم

يااااااااااااربى حتى معتز بيحبه!!!!!!!!!
طيب هو ليه مقربش من اولاده طالما معتز و يوسف و على بيحبوه كده؟!!!
عجبتنى جدااااااااااااا عبارته عن الفرق بين معتز و ميادة تحـــــــــــــــــــــــــــــــــفة

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههه مش عارفة ليه مش مقدرين مجهود عمر كتر خيره :peace:

:vfghgf:
اييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييي ييييييييييييييه؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

يا ريتك ما قولت يا كريييم يا ريتك ما قلت

حقتللللللللللللللللك يا سوسو انا خلاااااااااااااااااص ركبت توك توك و جاية لك

شهررررررررررررر :dfghd654: يا مفترية يا ظالمة !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
لااااااااااااااااا بقى انا احتـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــج و بششششششششششششدة


بجد و الله روووووووووووووووووووووعة يا سوسو تسلم ايديكى يا سحورتى ما شاء الله الفصل تحفففففففففة

استمتعت جدااااااااااااااااا جداااااااااااااااا :55: :55: :55:

و مستنية الفصل الجاى على ناااااااااااااااااااار

مووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو اه لاحلى سحورتى




حياة12 17-12-12 09:29 PM

رد: اخوات ولكن
 
اه عفوا كان قصدى كام شهررر!!!!!!!

تحبى تموتى ازاى يا سوسو؟؟؟؟ :jhghghg666:

حسن الخلق 17-12-12 10:02 PM

رد: اخوات ولكن
 

السلام عليكم و رحمة الله

مررحبا سوسو ، هههههههههههه حطيت انا الإعلان هه بس

ههههههههههههه يا سلام تشبيه بليغ ذلك الذي وصفتي به حالة سما ، لكن انا شفت العصافير و كان فيه نجوم كمان
خلي نهله تجرب تأذن في ودنها كدا يمكن تفوق :)


وصال و يوسف ، أنت مش ناويه تجبيها لبر من ناحيتهم مش كدا
بس بحذرك ابعدي عصايتك السحريه عنهم أحسن ، قال أخوها قال !
ما علينا من حكايه شعرها و عينيها عشان مقتلهاش ، هعمل مش واخده بالي
العلبه دي فيها ايه ؟ اوه ليكون اختبار حمل !!

نتنقل عند البنات و اسماء تحفه كالعادة و تعليقاتها ممتعه ، اممم يحي و حسام
هناك تجاذب واضح بين براء و يحي ، و ادي ابن طنط سميره دخل الدائرة


سناء و محمود ، هل يا تري تعارفهم يسكون خلفه أشياء أعمق ؟ هل كانت مياده اخته تعاني نفس حالة معتز ؟ ضروري و من هنا عرف حسين الأعراض و طريقة الإسعاف << يسلم لي فيسي الذكي
بس السؤال هنا ليه معتز رافض العلاج ؟
وجعت قلبي الذكريات التي أطلقتها مخيلة محمود ، بكل ركن له ذكري تسكن روحه
بالطبع حسين يعرفه بينما هو يجهل شخصيته ، يا عيني عليك يا حسين ربنا يهديهم و يفهموك زيي
ذكراه مع مياده مؤثره قوي ، الغريب انه أحب زوجاته كلهم كما يتضح من كل ذكرى

انا متخيله منظر سما دلوقت و نهله بتزف لها بشري الزفاف ، البت دي مش كانت هتطلق امبارح ؟!!! ههههههههههههه
و الناحية الثانية وصال منسجمه مع نور و هناك عزومه قادمه ربنا يستر


جيلان الكل مستمر في إيلامها و عدم تقدير كم هي إنسانه حساسه حقيقتها عكي ما تظهر ، محدش عارفها غيري انا و لا فاهمها غيري ، اه فينك يا كيمو

و ادي واحد تاني ينضم لنادي معجبين حسين الي انا انشأته ، الي عايز كارنيه العضويه يقولي و انا أرسله واحد :)
عندنا علي ، يوسف ، معتز ، و طبعا عمر هههههههههه كلهم من النوع الخشن ! ايه دا هو عمو سحس نون النسوه متحالفين ضده و لا ايه ؟
ههههههههههههههههه كان شكلهم تحفه و هما عاملين دوريات مراقبه أحسن سناء اللهو الخفي تدخل و تقفش حسين :)

يا ابن الذين يا كريم ، عرف منين الواد ده كل الأسرار دي ، دا محدش يعرف بمرضه غيري انا بس !
تعرفي يا سحوره عمو حسين حسك عينك تموتيه ، الأعمار بيد الله وحده و الطب يقول إلي يقوله ، ربنا القادر على كل شيء ، حرام عليكي دا أتعذب كثير و عمره ما أساء لحد بالعكس وقف جمب الجميع و ساعدهم ، لازم أولاده يعرفوا حقيقته و يحبوه زي ما يستحق و كمان كل الجبهات إلي بتحاربه و كارهينه لا بد و ان يعرفوا غلطتهم بحقه

يسلمووووووووووو ايديك على الفصل الجميل رغم اني اعترض و اشجب و اندد
امي بتسلم عليكي و بتقولك خفي على الراجل ، كل دا و أنت طيبه امال لو اتحولتي شريره هتعملي ايه ؟!!!!!!


بانتظارك دائما http://www.liilas.com/up/uploads/liilas_13304670801.gif
رينا يزيدك من فضله

دمتِ بكل الحب و الود ♥ ♥ ♥

حياة12 18-12-12 07:07 PM

رد: اخوات ولكن
 
بصى بقى يا سحورتى

سحس ده تبعدى عنه احسن لك

الراجل متبهدل من اول الرواية و محدش طايقه من بناته و انتى دلوقتى عايزة تموتيه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لييييييييييييييييه هى سايبة :zkc04699:

لا بقى انا احتج و اعترض "الاتنين" :(

قرة عين امي 18-12-12 11:41 PM

رد: اخوات ولكن
 
ياهلا باحلى سوسو
سوسو احرجتيني كثير والله .... بعدين روايتك تستحق المتابعة والتشجيع فانتي مبدعة بما تخطه يمناك
ابدعتي كعادتك دائماً واستمتعت بالقراءة كعادتي مع ابطالك
رحمت سما كثير موقف لا تحسد عليه واظن انها لم تستوعب الامر حتى الان او انها اجلت التفكير به حتى تعود منزلها وتخلو بنفسها .......... هههههههههههههه كل وحده صدمت الثانيه بخبر اد الجبل ربنا يعنهم على الصدمات ... كثري منها ياحببتي قال ايه قطعت صدقتي بيكي هههههههههه
البت وصال دي عيزاني اموتها والا ايه يبت انسي انسي خلاص هو انتي عميى والا ايه يعني مش شيفه الحب بعيونه ياغبيه حرام عليك حسي شويه بيه على الاقل او أقولك بعدي القناع اللي انتي لبسه وخلي مشاعرك هي اللي تتحدث يعني عيزه انتي وسوسو تفهموني ان كلمت حبيبي خرجت سهو ومش متقصداها لا باحبت عيني دي خرجت من قلبك لانك نسيتي ترقبيه اللحظه تلك .... تعالي اشوف هي العليه فيها أي مالك خبيتيها بسرعة وملحقتش اشوفها اصل انا عندي ضعف نظر حبتين اه منك بس ......... هههههههه حلوة روح المرحه والمزح الثقيل حبتين بنها وبين نور استمتعت قوي بالحته دي ابدعتي بجد سوسو
احلى المواقف اللي احبها كثير في الرواية جمعت براء وصديقاتها تذكرني بايام دراستي يالبي قلبها اسماء طول الوقت انا ماسك بطني من كثر الضحك معهم
براء اوعي يبت تكوني بتحبيه والا ايه تفسيرك للحاله اللي تبقي بيها بقربه
ربنا يشغلك بمحمود ياسناء وتحلي عن حسين هي المراة الحديدة راحت فين وانتي بمكتب محمود الحلواني ها اعترفي مش حقل لحد بس يارب ميكونش محمود دى بيكره حسين لانه ساعته بتحل اللعنه على حسين اذا اجتمعتوا ضده
ايه اللي جوى الظروف كلهم وبالتحديد الظرفين نفسي يكون عندي العصى السحر واعرف كل حاجة مخبيها عننا محمود دا واعرف هو قراء ايه وغير رايه واستقر بمصر
ربنا يحفظك ياحسين ويبعد عنك كل شو سوسو ههههههههه اوعي تصيبيه بشر من مخطاطاتك اللي بتدبريها من ورانا والا حاكون انا في مواجهتك بحبه واحترمه كثير زي كل اللي بيحبوه علي وياسين ومعتز وعمر وكل الستات اللي تجوزهم بس ليه اخفى هويته الحقيقه امام محمود بالتمويه باسمه أي غرضه من عدم معرفت محمود ليه مع ان ميادة كانت بتحبه اوي ومرتاحه معه
صعبانه عليا جيلان اوي انجرحت بجد من كلام يسرا عن علاقتها بأخوتها
هل لازال حبه قابع في اعماقك جيهان ام هو الخوف على من تسكن ابنتك لديه ام هو همممممم لا اعرف تفسير مااعتراك حال سماعك الخبر من كريم وبعدين هو جاب الاخبار الوحشه دي منين اتأكد من معلوماتك كويس ومتلخبطش حياتنا والا حنلخبط احنا حياتك شوفي سوسو متقربيش لحسين دي ثاني مره بحذرك وقد اعذر من انذر ههههههههه مش عيزه يجي يوم اقراء فيه موت حسين لانه ساعتها حبطل اقراء الرواية وحسين مش موجود اصل الدنيا بتبقى ظلمه ومش حشوف كويس ههههههه
هو ايه المرض اللي فيه يعني اممممممممم انا بعتقد انه سرطان الله لا يقوله بس انا حدي حسين وصفة علاج نجحة مائة بالمائة تعال اسمعني ياحسين كويس
اولاً : تصدق بنيه الشفاء
وثانياً :أقراء قراءن كل يوم اقل حاجة جزء
وثالثاً : اسمع بكل وقت تقدر ايات الكريم وهي بترتل من افواه القراء وسبحان الله حتلاقي كل الخلايا السرطانيه انتهت بس عايزه منك ايمان قوي بد العلاج وهو والله مجرب ونافع انت نفذه وحتشوف وسلامتك ويرب يكون كريم غلطان
لك مني كل الحب سوسو ابدعتي بكل ماتحمله الكلمة من معاني الابداع
ساكون بالقرب دوماً بأذن الله وبنتظار القادم
المحبة اسمــــــــــــــــــــــــــــــــاء

alaa7 19-12-12 12:16 AM

رد: اخوات ولكن
 
مسا الفل حبيبتي سوسو الفصل كان رائع تسلم إيدك يا قمر

قبل كل شي يا بنتي شو هالقفله السودا بدك تموتي الراجل وبعد في كتير قصص وحكايا ما عرفناها وما عرفوها عياله

علي وسما

وطلب زواج سريع مع هروب أسرع ههههههههههههه

المسكين خاف من الرفض وهرب وهي انصدمت ما صدقت اللي صار حسيتها حبت الفكره ورح تقبل مثل نهله اللي وافقت على الزواج وقالت الخبر لسما بفرح ولا كأنها كانت ناويه تلغي الزواج من أصله

وصال ويوسف

قوليلي سوسو هي وصال عبيطه والله بتستعبط

معقول ما حست ان كلمة حبيبي خلت يوسف مش على بعضه قال إيه أول مره بتشوف الفستان شو هبله عن جد يوسف مضروب على راسه بهيك بنت ما بتحس فيه مع إني بشك انها بتعرف وبتطنش ما بدها تتعلق بحدا بسبب ماضيها

براء وصاحباتها لذاذ قوي بحب تعليقاتهن يا ترى براء ويحي شو رح يصير معهن حاسي في شي قصه ورا هالنظرات المسروقه

حبيبتي سوسو ما بدي طول عليكي وناطريتك بالفصل القادم موفقه يا رب موااااااااااااااااااااااااه

الساحره الصغيره 19-12-12 05:24 PM

رد: اخوات ولكن
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حياة12 (المشاركة 3236168)
سوسووووووووووووووو حبيبتى :dancingmonkeyff8: :dancingmonkeyff8:
انا اسفة جدااااااا على التأخير انتى عارفة المواصلات :(

اسراء سا جميل عادي يا حببتي اخيرا ركبتي نفس الموصلات اللي بركبها عشان تعرفي انه مش زنبي ههههههه


بجد و الله رااااااااااااااااااااااااااااااائعة تسلم ايديكى يا سوسو الفصل تحـــــــــــــــــفة بصرف النظر انى حاجى ليك بيتكم عشان اقتلك بس ده ميمنعش ان الفصل رووووووووعة
:55: :55: :55: :55:

ربنا يخليكي ليا يا سوسو <<< ليه كده ما احنا كنا حلوينم ع بعض

ههههههههههههههههههههه تصدقى عجبنى رد فعل سما :73: لها حق البنت فجأة كده تلاقى على بيقول لها تتجوزينى طب يا بنى كنت دوس كلاكس و لا لمح حتى ههههههههههههههههه
بس الحمد لله انها معكتش الدنيا انتى كده حبيبتى يا سوسو :hR604426: نفسى اعرف احمد ده راح فيييييييين؟؟

هتعرفي هتعرفي حلقتين بالكتير هههه بس شوفتي انا شاطره ازاي

يوسف و وصال الثنائى المفضل حبايبى :c8T05285: :c8T05285:
الله يخرب بيت التحدى اللى بينها و بين باباها ده -بيتهيالى ان يوسف كان متقدم لها من فترة و بعدين لما اتحدت باباها فقال لها ان يوسف متقدم لها و الله اعلم :peace: - البنت وصال دى شكلها كده عايز تعكنن على نفسها و عليا و خلاص :frown: ايه ده صبغت شعرها؟!! مممم واضح انها مش عايزة اى صلة تربطها بمامتها حتى لو مجرد الشبه بس انا غالبا كده حضربها قريب لينسز و صبغت شعرها البت دى اكيييد معندهاش نظر :8Pp04714:

ههههههههههههههه يا ربي عليكي افهميها البت مش عايزه تبقى شبه مامتها تغنيها يعني ههههه

ههههههههههههههههههههههههههههههههه عجبتنى اووووى انها مستلماه مجنون تحفففففففففففففة :yuiuyuy:
العلبة دى فيها ايييييييييييييه؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ههههههههههههه فيها فيل

هههههههههههههههههههههههههههههههه انا بموووووووووووووووت فى براء و صاحبها حوارهم يجننننننننننننننن تسلم ايديكى و بالذات غيداء و شعرها و لا اسماء و قلمها :97(1):

هههههههههه اهم حاجه القلم ههههه اومال هتكتب بايه

حسام و يحيى و سميرة
اووووووووووووووبس دى العلاقات قربت و الخطوط تشابكت قششششطة :331:

ههههههههه وانهارده وصال هي اللي هتوصلها هههههه شوفتي انا بغششك ازاي ههه

مشهد الصحاب رووووووووووووووووووووووعة يا سحوووووورتى تسلم ايديكى و الله ممتازززززززززززة

ربنا يخليكي ليا بجد انا كده هتغر هههه


محمود ... انا عجبنى جداااااااااااااااا شخصيته و اهتمامه بمعتز عشان فكره بميادة لدرجة انه اثر على سناااااااااء!!!!!!!!!!!
مش مصدقة نفسى سناء الغتتة الرخمة التييييييت دى وافقت ان معتز يفضل فى مستشفى ايوب الله اكبــــــــــــــــــــــــــــــر

هههههههه كل ده في سناء لوحدها مع ان الست غلبانه

بس ليه معتز مش متقبل العلاج!!!! واضح ان اليأس تملك منه اخس عليكى ياسناء هى السبب فى انه مش متقبل العلاج :( عليها اللعنة

عجبتنى اووووووووووووووى علاقة ميادة بمحمود و رحلة الذكريات بتاعته :55: :55:
برافوووووو سوسو
يسلم في يد زوجي ولا احدا سواه ؟!!!!!!!!
اععععععععععععععععععع عايزة اعرف فيه ايييييييييييييييه :((

هتعرفي بس متاخر << ما انت لو كنت ساحرة زي كنت عرفتي هههه


اوووووووووووووووووووووه حسين و محمود بس محمود معرفش حسين
بيتهيالى محمود مش بيكره حسين و ممكن يكون بيكرهه برضو :YkE04454:
بس ليه سحس مقلش انه حسين سلامة؟

تفتكري ليه يا اذكى اخواتك هههههه

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
نهلة دى تحففففففففففففففة
ايوه صح مش كانت قطعت علاقتها بها حوارهم روووووووووووعة موتونى من الضحك
احسن حاجة الاتنين صدموا بعض ههههههههههههههههههه

ههههه احساس حلو ههه كل وحده فيهم قالت للتانيه مصيبة

ههههههههههههههههههههههههههههههههه
نور دى موتنتنى من الضحك مالهم بتوع الطب البشرى ما هم شغالين عادى خخخخخخخ
لا احلى حاجة انها مش هامهما لا اخت جوزها و لا جوزها نفسه

هههها ومال ايه يا بنتي مخلصة مبتخفش من حد

جيلان و يسرا
اه يا عينى عليكى يا جيجى لما تعرفى حقيقة يسرا تصدقى انا بدأت احب البت جيجى دى تخيلى!!!
كل الاخوات بيحبوا بعضهم من غير ما يعترفوا بكده او يحاولوا يعبروا عنه

ههه تخيلي حتى انا بدأت احب جيجي وصعبان عليا بجد اللي ههمله فيها خخخخخ


ممممم ميادة و حسين!!!!
الغريبة ان كل مراتاته كانوا بيحبوه!! بس عائلاتهم مش طايقنه غريييييييبة
بصراحة الراجل بدأ يصعب عليا على الرغم من جوازاته الكتير الا ان اسباب الانفصال كانت مش بسبب انه واحد عابث او مش مهتم

كويس خدي بالك بس هو غلط وده نوع من انواع العقاب


يااااااااااااربى حتى معتز بيحبه!!!!!!!!!
طيب هو ليه مقربش من اولاده طالما معتز و يوسف و على بيحبوه كده؟!!!
عجبتنى جدااااااااااااا عبارته عن الفرق بين معتز و ميادة تحـــــــــــــــــــــــــــــــــفة

مقربش من وللاده لاسباب كتير محدش يعرفها غير حسين ومرضاش سقولي ههه

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههه مش عارفة ليه مش مقدرين مجهود عمر كتر خيره :peace:

هههه ايوه يا ستي معرفش ايه ده ناس ناكره الجميل ههه

:vfghgf:
اييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييي ييييييييييييييه؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

يا ريتك ما قولت يا كريييم يا ريتك ما قلت

حقتللللللللللللللللك يا سوسو انا خلاااااااااااااااااص ركبت توك توك و جاية لك

طب انا مالي هو اللي قال هههههه


شهررررررررررررر :dfghd654: يا مفترية يا ظالمة !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
لااااااااااااااااا بقى انا احتـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــج و بششششششششششششدة

الواد قال سنه يعني قدامه فترة هههه اختاريوح ده يا تحتجي يا بشده هههههههههه

بجد و الله روووووووووووووووووووووعة يا سوسو تسلم ايديكى يا سحورتى ما شاء الله الفصل تحفففففففففة

استمتعت جدااااااااااااااااا جداااااااااااااااا :55: :55: :55:

انا اللي استمت عت جداجداجدا بتعليقك بجد ربنا يخليكي ليا يا سوسو على رفع المعنويات الجامد ده

و مستنية الفصل الجاى على ناااااااااااااااااااار

مووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو اه لاحلى سحورتى





مووووووووووووواه لا لحلى سوسو بجد ربنا يخلي ليا يا رب واشوفك كاتبه قد الدنيا




اقتباس:

اه عفوا كان قصدى كام شهررر!!!!!!!

تحبى تموتى ازاى يا سوسو؟؟؟؟
هههه طب هو حسين عايز يموت وقالي موتيني اقله لا وبعدين مين قال اني هسمع كلامة وهموته هههههه

الساحره الصغيره 19-12-12 05:41 PM

رد: اخوات ولكن
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسن الخلق (المشاركة 3236211)

السلام عليكم و رحمة الله

وعليكم السلام ورحمة الله


مررحبا سوسو ، هههههههههههه حطيت انا الإعلان هه بس


اهلا اهلا هومي ههههههه شوفتوا ههههه

ههههههههههههه يا سلام تشبيه بليغ ذلك الذي وصفتي به حالة سما ، لكن انا شفت العصافير و كان فيه نجوم كمان
خلي نهله تجرب تأذن في ودنها كدا يمكن تفوق :)


ههههه هقولها تفتكري كده ممكن تفوق ههه

وصال و يوسف ، أنت مش ناويه تجبيها لبر من ناحيتهم مش كدا
بس بحذرك ابعدي عصايتك السحريه عنهم أحسن ، قال أخوها قال !
ما علينا من حكايه شعرها و عينيها عشان مقتلهاش ، هعمل مش واخده بالي
العلبه دي فيها ايه ؟ اوه ليكون اختبار حمل !!


هههه حاضر يا كبير هبعد العصايه السحرية هههههه << بالنسبة لللعلبة هو مش اختبار حمل بس واضح انه علبة برشام وانت اذكى من اني افسر ههههه

نتنقل عند البنات و اسماء تحفه كالعادة و تعليقاتها ممتعه ، اممم يحي و حسام
هناك تجاذب واضح بين براء و يحي ، و ادي ابن طنط سميره دخل الدائرة


هههه ايوه ابن طنط سميرة دخل الدايرة بس تفتكري ساحرة طيبة زي هتخليه يكمل جواها لوحده لازم يكون معاه صحبة ههههه


سناء و محمود ، هل يا تري تعارفهم يسكون خلفه أشياء أعمق ؟ هل كانت مياده اخته تعاني نفس حالة معتز ؟ ضروري و من هنا عرف حسين الأعراض و طريقة الإسعاف << يسلم لي فيسي الذكي
بس السؤال هنا ليه معتز رافض العلاج ؟

يسلملي ذكائك معتز رافض العلاج لانه يأس بقى حاسس انه نهايته قربت حتى لو عمل ايه وهنا دور محمود هيبان

وجعت قلبي الذكريات التي أطلقتها مخيلة محمود ، بكل ركن له ذكري تسكن روحه
بالطبع حسين يعرفه بينما هو يجهل شخصيته ، يا عيني عليك يا حسين ربنا يهديهم و يفهموك زيي
ذكراه مع مياده مؤثره قوي ، الغريب انه أحب زوجاته كلهم كما يتضح من كل ذكرى


لان دائما هناك وجه اخر للقصة انتظري لتعرفي الباقي ههه


انا متخيله منظر سما دلوقت و نهله بتزف لها بشري الزفاف ، البت دي مش كانت هتطلق امبارح ؟!!! ههههههههههههه
و الناحية الثانية وصال منسجمه مع نور و هناك عزومه قادمه ربنا يستر


هههههه انا غلبانه انتوا خيفين مني ليه بس هههه

جيلان الكل مستمر في إيلامها و عدم تقدير كم هي إنسانه حساسه حقيقتها عكي ما تظهر ، محدش عارفها غيري انا و لا فاهمها غيري ، اه فينك يا كيمو


متنديش كتير عليه احسن يجي وهو هيجي بمصيبة ههههههه


و ادي واحد تاني ينضم لنادي معجبين حسين الي انا انشأته ، الي عايز كارنيه العضويه يقولي و انا أرسله واحد :)
عندنا علي ، يوسف ، معتز ، و طبعا عمر هههههههههه كلهم من النوع الخشن ! ايه دا هو عمو سحس نون النسوه متحالفين ضده و لا ايه ؟
ههههههههههههههههه كان شكلهم تحفه و هما عاملين دوريات مراقبه أحسن سناء اللهو الخفي تدخل و تقفش حسين :)


هههههههه طب وبالنسبة ليا انا ليا عضويه ولا انا بره اللعبة هههههه

يا ابن الذين يا كريم ، عرف منين الواد ده كل الأسرار دي ، دا محدش يعرف بمرضه غيري انا بس !
تعرفي يا سحوره عمو حسين حسك عينك تموتيه ، الأعمار بيد الله وحده و الطب يقول إلي يقوله ، ربنا القادر على كل شيء ، حرام عليكي دا أتعذب كثير و عمره ما أساء لحد بالعكس وقف جمب الجميع و ساعدهم ، لازم أولاده يعرفوا حقيقته و يحبوه زي ما يستحق و كمان كل الجبهات إلي بتحاربه و كارهينه لا بد و ان يعرفوا غلطتهم بحقه


ههههههه شوفتي انا قلتله وقلته ميقولش لحد هههههه بس اعمل ايه ميسمعش الكلام هههه

يسلمووووووووووو ايديك على الفصل الجميل رغم اني اعترض و اشجب و اندد
امي بتسلم عليكي و بتقولك خفي على الراجل ، كل دا و أنت طيبه امال لو اتحولتي شريره هتعملي ايه ؟!!!!!!


من عنيا الاتنين قوللها هترأف بحالته شويه ههههه

بانتظارك دائما http://www.liilas.com/up/uploads/liilas_13304670801.gif
رينا يزيدك من فضله

دمتِ بكل الحب و الود ♥ ♥ ♥


ربنا يخليكي ليا يا هومي بجد ويخليني اشوف الكاتبه اللي انت شيفاها ههههه واشوف الشخبطه بتعتي دي روايه هههههه
وانت كمان دمتي بكل حب وود

الساحره الصغيره 19-12-12 07:11 PM

رد: اخوات ولكن
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حياة12 (المشاركة 3236778)
بصى بقى يا سحورتى

ايوه بصيت عايزه ايه بقى ههههه


سحس ده تبعدى عنه احسن لك

الراجل متبهدل من اول الرواية و محدش طايقه من بناته و انتى دلوقتى عايزة تموتيه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لييييييييييييييييه هى سايبة :zkc04699:

هو انا جيت جنبه هههههه وبعدين هو كان ابن خالتك هههههه واصلا انت كنت بتكرهيه


لا بقى انا احتج و اعترض "الاتنين" :(

ههههههههههه هي حاجه واحده يا تحتجي يا تعترضي ههههه

الساحره الصغيره 19-12-12 07:25 PM

رد: اخوات ولكن
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قرة عين امي (المشاركة 3236923)
ياهلا باحلى سوسو

يا هلا يا اهلا باحلى اسماء

سوسو احرجتيني كثير والله .... بعدين روايتك تستحق المتابعة والتشجيع فانتي مبدعة بما تخطه يمناك
ابدعتي كعادتك دائماً واستمتعت بالقراءة كعادتي مع ابطالك

ربنا يخليكي ليا يا قلبي بس مش لدرجه دي هههههه احسن لصدق ان روايتي مميزه ههه

رحمت سما كثير موقف لا تحسد عليه واظن انها لم تستوعب الامر حتى الان او انها اجلت التفكير به حتى تعود منزلها وتخلو بنفسها .......... هههههههههههههه كل وحده صدمت الثانيه بخبر اد الجبل ربنا يعنهم على الصدمات ... كثري منها ياحببتي قال ايه قطعت صدقتي بيكي هههههههههه

ههههههه ايوه اومال اصحاب ازاي من غير ميصدموا بعض

البت وصال دي عيزاني اموتها والا ايه يبت انسي انسي خلاص هو انتي عميى والا ايه يعني مش شيفه الحب بعيونه ياغبيه حرام عليك حسي شويه بيه على الاقل او أقولك بعدي القناع اللي انتي لبسه وخلي مشاعرك هي اللي تتحدث

ههههه يا ربي عليكوا هي وصال عملتلكوا حاجه ههههه

يعني عيزه انتي وسوسو تفهموني ان كلمت حبيبي خرجت سهو ومش متقصداها لا باحبت عيني دي خرجت من قلبك لانك نسيتي ترقبيه اللحظه تلك ....

كفايه انت مرقباها كويس ههههه

تعالي اشوف هي العليه فيها أي مالك خبيتيها بسرعة وملحقتش اشوفها اصل انا عندي ضعف نظر حبتين اه منك بس .........

هههههه العلبه دي فيها فيل << تفتكري بذكائك علبة برشام هتكون فيها ايه هههههه

هههههههه حلوة روح المرحه والمزح الثقيل حبتين بنها وبين نور استمتعت قوي بالحته دي ابدعتي بجد سوسو

كويس انها عجبتك ربنا يخليكي ليا

احلى المواقف اللي احبها كثير في الرواية جمعت براء وصديقاتها تذكرني بايام دراستي يالبي قلبها اسماء طول الوقت انا ماسك بطني من كثر الضحك معهم

هههه شوفتي ضحكتك عشان متقوليش حرماكي من حاجه ههههه

براء اوعي يبت تكوني بتحبيه والا ايه تفسيرك للحاله اللي تبقي بيها بقربه

تفتكري ساحرة طيبة زي انا هخليهم يحبوا بعض كده بالساهل

ربنا يشغلك بمحمود ياسناء وتحلي عن حسين هي المراة الحديدة راحت فين وانتي بمكتب محمود الحلواني ها اعترفي مش حقل لحد بس يارب ميكونش محمود دى بيكره حسين لانه ساعته بتحل اللعنه على حسين اذا اجتمعتوا ضده

هههههه هو بيكره اللي اجوز اخته اللي لحد دلوقته ميعرفش هو مين

ايه اللي جوى الظروف كلهم وبالتحديد الظرفين نفسي يكون عندي العصى السحر واعرف كل حاجة مخبيها عننا محمود دا واعرف هو قراء ايه وغير رايه واستقر بمصر

الفصل الجاي هتعرفي واحد والتاني مش دلوقتي اما السبب هتعرفيه بعد شويه

ربنا يحفظك ياحسين ويبعد عنك كل شر سوسو ههههههههه اوعي تصيبيه بشر من مخطاطاتك اللي بتدبريها من ورانا والا حاكون انا في مواجهتك بحبه واحترمه كثير زي كل اللي بيحبوه علي وياسين ومعتز وعمر وكل الستات اللي تجوزهم بس ليه اخفى هويته الحقيقه امام محمود بالتمويه باسمه أي غرضه من عدم معرفت محمود ليه مع ان ميادة كانت بتحبه اوي ومرتاحه معه

مممممممم ابعد عنه العصايه السحرية دي حاجه صعبة مقدرش عليها بس ممكن ارؤف بحالته ههه

صعبانه عليا جيلان اوي انجرحت بجد من كلام يسرا عن علاقتها بأخوتها
هل لازال حبه قابع في اعماقك جيهان ام هو الخوف على من تسكن ابنتك لديه ام هو همممممم لا اعرف تفسير مااعتراك حال سماعك الخبر من كريم وبعدين هو جاب الاخبار الوحشه دي منين اتأكد من معلوماتك كويس ومتلخبطش حياتنا والا حنلخبط احنا حياتك شوفي سوسو متقربيش لحسين دي ثاني مره بحذرك وقد اعذر من انذر ههههههههه مش عيزه يجي يوم اقراء فيه موت حسين لانه ساعتها حبطل اقراء الرواية وحسين مش موجود اصل الدنيا بتبقى ظلمه ومش حشوف كويس ههههههه

هههههه اطمني خبر وفاة حسين مش مخطاطاتي هههههه بس انتوا اللي توقعتوا موتوا ههه

هو ايه المرض اللي فيه يعني اممممممممم انا بعتقد انه سرطان الله لا يقوله بس انا حدي حسين وصفة علاج نجحة مائة بالمائة تعال اسمعني ياحسين كويس
اولاً : تصدق بنيه الشفاء
وثانياً :أقراء قراءن كل يوم اقل حاجة جزء
وثالثاً : اسمع بكل وقت تقدر ايات الكريم وهي بترتل من افواه القراء وسبحان الله حتلاقي كل الخلايا السرطانيه انتهت بس عايزه منك ايمان قوي بد العلاج وهو والله مجرب ونافع انت نفذه وحتشوف وسلامتك ويرب يكون كريم غلطان
لك مني كل الحب سوسو ابدعتي بكل ماتحمله الكلمة من معاني الابداع
ساكون بالقرب دوماً بأذن الله وبنتظار القادم
المحبة اسمــــــــــــــــــــــــــــــــاء

لا لا لا لا يا سوسو انت بتحبيه للدرجه دي لدرجه تجيبي له العلاج بنفسك بس متخفيش انا هقوله على العلاج

ربنا يخليكي ليا يا سوسو انا بجد بشكرك جدااا لمتابعتك التحفه دي وتعليقاتك الجامده دي ههههه

الساحره الصغيره 19-12-12 07:30 PM

رد: اخوات ولكن
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alaa7 (المشاركة 3236972)
مسا الفل حبيبتي سوسو الفصل كان رائع تسلم إيدك يا قمر

مسا النور على احلى فاتن ربنا يخليكي ليا فوفو

قبل كل شي يا بنتي شو هالقفله السودا بدك تموتي الراجل وبعد في كتير قصص وحكايا ما عرفناها وما عرفوها عياله

هههههههه هو مين قال اني هموته هههههه اانا قلت هيموت بس مش بكره ههه

علي وسما

وطلب زواج سريع مع هروب أسرع ههههههههههههه

المسكين خاف من الرفض وهرب وهي انصدمت ما صدقت اللي صار حسيتها حبت الفكره ورح تقبل مثل نهله اللي وافقت على الزواج وقالت الخبر لسما بفرح ولا كأنها كانت ناويه تلغي الزواج من أصله

هههههههه عشان كده هما اصحاب كل وحده صدمت التانيه هههه


وصال ويوسف

قوليلي سوسو هي وصال عبيطه والله بتستعبط

معقول ما حست ان كلمة حبيبي خلت يوسف مش على بعضه قال إيه أول مره بتشوف الفستان شو هبله عن جد يوسف مضروب على راسه بهيك بنت ما بتحس فيه مع إني بشك انها بتعرف وبتطنش ما بدها تتعلق بحدا بسبب ماضيها

هههههه ايوه وقعت على راسها وهي صغيره ههههه واخيراااااا حد شك الاحتمال الصح وصال رافضه انها تتعلق باي حد

براء وصاحباتها لذاذ قوي بحب تعليقاتهن يا ترى براء ويحي شو رح يصير معهن حاسي في شي قصه ورا هالنظرات المسروقه

يعجبني احساسك الذكي وقصة مش سهلة معقده بخمسين عقده هههههه

حبيبتي سوسو ما بدي طول عليكي وناطريتك بالفصل القادم موفقه يا رب موااااااااااااااااااااااااه


ربنا يخليكي ليا يا فاتن بجد وبتشجيعك ليا واسلوب رفع المعنويات ده مووووووووووووووووووووووووووواه

الساحره الصغيره 19-12-12 07:33 PM

رد: اخوات ولكن
 
سوري لكل اللي بيقرا الروايه اللي خلف الكواليس واللي متابعين معايا

مش عارفه هقدر انزل الفصل انهارده ولا لا بس على الاغلب لا

لو مننزلش الفصل انهارده يبقى بكرا الصبح او يوم الاحد هنزل فصلين

المهم ان فيه فصل مش هكلوا عليكوا

حياة12 19-12-12 10:58 PM

رد: اخوات ولكن
 
ههههههههههههههههههههههههههههه

طيب كويس انك مش ناوية تاكلى الفصل علينا

و بعدين اه سحس طلع ابن خالتى انتى مضايقة نفسك ليه

ابقى ضده و اقلب عليه او ارجع احبه تانى برااااااحتشى :party0033:

الساحره الصغيره 20-12-12 01:02 AM

رد: اخوات ولكن
 
اه يا حببتي براحتك تحبيه تكرهيه تولعي فيه انت حره ههههههههههههههه

وعشان تعرفي اني ساحره طيبة هنزل الفصل بكرة

ماهيناز 20-12-12 10:43 PM

رد: اخوات ولكن
 
مساء الفل يا سحوره معلش متأخره شويتين تلاته بس معلش قصتك والله رائعه عجبنى جدا اسلوبك الجديد واختيارك للأسماء موفق جدا وكمان نوعية القصة جديده وجميلة خالص بجد انتى ساحره وكبيره ومش شريره هههههههههههههه بصراحه فى الاول توهت شويه بس كانت شدانى جدا وتعلقت بيها من اول فصل على فكره انا بدأتها امبارح بس وأصريت على تكمليتها النهارده شفتى شدتنى ازاى احداثها مشوقه وطريقة سردك رائعه وشخصياتك جمال انا اتعاطفت جدا مع حسين مع انى كنت فى الفصول الاولى كرهاه جدا يمكن البنات الرخمين خخخخخخخخخ ادونى فكره غلط عنه كل تسلم ايدك يا احلى ساحره وفى انتظار الباقى على نااار يسلمو مره تانيه

الساحره الصغيره 21-12-12 02:44 PM

رد: اخوات ولكن
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ماهيناز (المشاركة 3238140)
مساء الفل يا سحوره معلش متأخره شويتين تلاته بس معلش قصتك والله رائعه عجبنى جدا اسلوبك الجديد واختيارك للأسماء موفق جدا وكمان نوعية القصة جديده وجميلة خالص بجد انتى ساحره وكبيره ومش شريره هههههههههههههه بصراحه فى الاول توهت شويه بس كانت شدانى جدا وتعلقت بيها من اول فصل على فكره انا بدأتها امبارح بس وأصريت على تكمليتها النهارده شفتى شدتنى ازاى احداثها مشوقه وطريقة سردك رائعه وشخصياتك جمال انا اتعاطفت جدا مع حسين مع انى كنت فى الفصول الاولى كرهاه جدا يمكن البنات الرخمين خخخخخخخخخ ادونى فكره غلط عنه كل تسلم ايدك يا احلى ساحره وفى انتظار الباقى على نااار يسلمو مره تانيه


عادي المهم انك وصلتي اخيرا ههههههه

ربنا يخليكي يا ماهيناز على اسلوب رفع المعنويات ده

هههههههه اقوليلهم اني مش شريره اصلهم مش مصدقين هههههه

انا نفسي في الاول تهت هههه عادي ربنا يخليكي يا رب

طب اهم حاجه ان الشخصيات عجبوكي <<< انا قلت في الاول محدش يكره حسين بس مسمعتوش كلامي ههههههه

تعليقك فرحني جدااا يا احلى ماهيناز

معادنا كل حد واربع عشان متوهيش في السكه هههه

الساحره الصغيره 23-12-12 12:38 PM

رد: اخوات ولكن
 
الفصل انهارده بالليل يا الساعه على الساعة تسعة عشرة بالكتير

انتباه < احتمال يكون فصل واحد طويل لاني كان عندي دور برد مقدرتش اكتب حاجه كتير يا اقدر اكمل الفصلينن يا هتلاقوا بكرة فصل بأذن الله

حياة12 23-12-12 02:26 PM

رد: اخوات ولكن
 
الف سلامة عليكى يا سوسو

اوكى حنستناكى بالليل ان شاء الله :)

موووووووووووووووووووووووووووووووووووووووواه

الساحره الصغيره 23-12-12 10:41 PM

رد: اخوات ولكن
 
شكرا جدا يا سوسو ربنا يخليكي على دعمك ليا

انا حاولت اطول الفصل على اد ما اقدر ويارب اقدر اكتب فصل وانزله بكره بدل يوم الاربع اللي فات

كل الشكر لمن يساندوني ويتابعوني بتشجعهم وكل الشكر للي خلف الكواليس

لحظات وانزل الفصل

الساحره الصغيره 23-12-12 10:42 PM

رد: اخوات ولكن
 
الفصل الثاني والعشرون

محمود عام 1990

محمود عزيزي الصغير الذي رحل رغما عني الذي رحل ولم اقوى على

الاعتراض
اشتقت اليك بعدد المرات التي دخلت بها حجرتك ولم اجدك ، اشتقت اليك بعدد

المرات التي لامست بها اشيائك لكي اتذكرك بعدد الرسائل التي طبعتها لك ولم

تغادر حجرتي بعدد المقطوعات التي وددت عزفها وحال بيني وبينها مرضي

اشتقت اليك طفلي اشتقت اليك اخي الصغير
اعرف انك بخير طالما تقرأ هذه الرساله هذا يعني انك بخير طالما تمسك بيديك

احدى رسائلي هذا يعني انك مازلت على قيد الحياه
هذا يعني انك عدت الى مصر عدت الى الديار اخيرا عدت الى احضاني التي

اشتاقت اليك
طالما تقرأ هذه الرساله هذا يعني انك اصبحت تحمل العلاج
انا لم اعد بحاجه الى هذا العلاج اخي فانا لدي زوجي هو كان العلاج المستحيل

وسارزق بطفل بعد اسبوعين تقريبا ، فارجوك عد سريعا حتى تتمكن من رؤيه

طفلي
ساكون ام محمود سارزق بطفل يحمل جزء من هذا الرجل الذي اعشقه ولكن لا

تخشى فلن يحل محلك في قلبي فانت شيء غير قابل للاستبدال ههههه
محمود سارزق بطفل يشبهك بالتأكيد فانا لا افعل اي شيء عدا النظر الى صورك

وانت طفل ان كان ولد اوفتاه سيكون له من الاسماء براء وحسب لا شيء اخر
هل تعرف ما يحزني اخي انني لن ارى وجه هذا الطفل لن اتمكن من ضمه الى

صدري لن اغدق عليه بحنان كالذي اغدقته عليك لن يعرف من انا
و اكثر ما يحززني انني لن اراك قبل ان ترحل لن اضمك الى صدري لن احملك

لن اضعك فوق سريرك بعدما تغفوعلى صدري
سارحل دون ان ارى الطفل الذي حملت مسؤليته وهو لم يتجاوز بضع اشهر حتى

الخامسه عشر كيف اصبح
اعلم ان نسبه نجاتي تكاد تكون منعدمه ومع هذا ادعي الغباء وادعي انني ساكون

بخير اعلم انني ربما لن اخرج من غرفه العمليات ولكن سادخلها وانا اردد بانني

ساخرج منها بعد ساعات
اعلم بان زوجي سيكون غاضب مني ولن يخبر طفلي حقيقتي لن يحدثها عني لن

يقص عليها حكايات واكون بطلتها انا ولكن سادعي عدم المعرفه بهذا ايضا
محمود هذه اول رساله لي في هذا العام ومنذ 9 اشهر لم يخط قلمي على اي ورقه

وربما تكون هذه رسالتي الاخيره
فارجوك محمود اجعل طفلي يعرف من انا اجعله يعرف من هي مياده دعه يراها

بعينك لا بعين والدها دعه يحبها مثلك ليس كما يحبها والدها
ابحث عم طفلي محمود واخبره حكايات اكون انا بطلتها ، ابحث عنه اخي واعده

الى عالمي من خلالك
ان كنت لم تتمكن من جلب العلاج وانقاذي فارجوك تمكن من ايجاد طفلي واخباره

كم انا احبه
جد براء محمود واجعله يعرفك ويعرفني ويحبني
كما اخبرتني امي قبل رحيلها ستظل روحها تحرسني اقولها لك اخي الصغير

المدلل ستظل روحي تحرصك الى الابد وان كتب لي عمر ساقوم بزيارتك
استودعك الله الذي لا تضيع ودائعه واتمنى ان تكون بخير

اختك المحبه لك دائما ميادة
............

ميادة : باااااااااااابااااااا

اغلق الرسالة سريعا وهو يمسمح بباطن كفه الايسر سيل دموعه الذي لا يعرف

متى ابتدأت ومتى كانت ستنتهي لولا انه ارغمها على الانتهاء
اخفي الرسالة بحقيبته ولكن بعدما وقعت انظارهها عليها لتجلس وهي تقول بحزن

على الحالة التي آل أل اليها والدها بعد عثوره على هذه الرساله

مياده : لحد امتى يا بابا هتفضل تقرا الرسالة من ساعة ملقيت الرسالة دي من

شهرين وانت كل يوم بتقرا الرسالة دي اكتر من مرة

ابتسم بحزن وهو لا قوى على النظر الى ابنته التي يعرف جيدا انها تعاني مثله بل

اكثر منه وهو يقول بثقة : لحد ملاقي ابن اختى لحد ملاقي حسين سلامة

ساعتها بس هبطل اقرا الرسالة

مياده ( بجديه ) : طب ما احنا قدرنا نوصل لحسين سلامة وعرفنا

عنوانه مستني ايه

ليجيب هو بسرعة دون تردد: مستني يظهر ، شهرين وانا كل لما اسال عليه

يقولولي مسافر ، مستني اجمع معلومات اكتر عنه عشان لما اقف قدامه وامد ايدي

في ايده ابقى عارف انا واقف قدام مين

مياد : انا مش فهماك يا بابا انت معاك جواب من عمتي تقدر تدهوله وتطلب

تشوف ابنها او بنتها وساعتها قوله وصية عمتي ان ابنها يعيش معاك وخلصنا

محمود ( بضحكة سخرية ) وتفتكري هيقولي اقوي اقوي اتفضل ابني اهو

خد كمل تربيته انت ههههه حببتي لازم يكون في ايدي حاجه اخلي يوافق غصب

عنه

لتسأل هي بحيره من تصرفات والدها التي بدأت تقلقها : يعني انت ممكن تخليه

يوافق غصب عنه

محمود بنبره لا تمت له بصلة : عشان خاطر مياده اعمل اي حاجه كفايه اني

رجعت بالعلاج متاخر ، فمش معقول كمان منفذش طلبها الوحيد

هو كان يتحدث بكل عنفوان بنبرة رجل لا يعرفه يحقد دفين لا مبرر يخلقه من

الاساس
اما هي تلك الفتاة التي تخطت مرحلة الطفولة منذ اربع سنوات بالتحديد تلك الفتاة

التي اصبحت نسخه مصغرة لامرة لم تراها مطلقا تلك التي اصبحت ميادة رغما

عنها كانت لا تصدق ما تسمعه لا تصدق ان من يتحدث هو والدها هو رجل

المبادئ الاول دائما وابدا ان هذه النبرة التي تصل الى مسامعها هي نبرة

هو ولاول مرة يشعر ان هناك سبب يجعلة يكفر عن اخطائه كان بامكانه ان يرجع

عندما اتم الثامنه عشر ولكنه تجاهل نداء قلبه ليلبى بدلا منه نداء عقله و ان البقاء

به العلاج

هي عاجزه عن استعاب ان والدها سيتضطر يلجأ للابتزاز كحل اولي لمشاكله

لم ينظر الى ابنته بل سقطت انظاره على الاوراق التي امامه وتظاهر بالعمل وهو

يقول : حببتي روحي انت انا لسه قدامي شغل

مياده : طيب عايز حاجه

محمود: لا يا حببتي وخالي بالك من نفسك

ميادة : حاضر
خرجت وهي تكاد تقسم ان من بالداخل قد تم تبديله ان هذا الرجل لا يمكن ان

يكون محمود الحلواني

***************

جيهان ( وهي تهز رأسها نفيا ): لا لا لالا لا اكيد انت غلطان

كريم : للاسف انا متأكد من المعلومات دي

جيهان : يعني حسين هيموت

كريم : دي حاجه في ايد ربنا مقدرش اقولك هيموت ولا لاء بس مرضه في

مرحلة تقدمة ومفيش حد من ولاده يعرف

جيهان : ياربي ( لتتابع بهمس بصوت لم يصل لمسامعها هي نفسها )

حسين عمره ما ازى حد

لم يكترث لتك الهمهمات التي صدرت من جيهان ليقول بنبرة وكان القادم اسوء :

مش بس كده

جيهان ( بصوت عالي وكأنها سئمت الاخبار المزعجة ) : ايه تاني

كريم : حسين عامل شركة وهميه اسمها الزهور

جيهان ( بصوت اقل حده ) : طب عادي فيها ايه دي

كريم ( بابتسامة ) : عادي بس متبقاش عادي لو الشركة دي ليها اسهم في

شركه سناء الدمنهوري والخيام

جيهان : ايه !!!! كريم انت بتقول ايه

كريم ( بثقة تقتل اي ان كان ) بقول ان حسين ليه نسبة تخطت ال 30%

في شركة الخيام وسناء

جيهان ( بأستنكار): مش معقول مش ممكن الراجل ده اكيد اتجن

كريم : لا بالعكس ده راجل ذكي جداااااا اشارك اللي عايز يدمرني عشان لو

فكر يدمرني ادمرة النسبة اللي في ايده مش قليله خالص وخصوصا في عالم

البزنس

استنشقت اكبر قدر من الهواء وهي تقف مقتربه من النافذه وتقول بجديه :

تعرف المعلومات اللي في ايدينا دي ممكن تعمل ايه ممكن تنهي حسين سلامة كله

مش بس تدمره

وقف وهو يقول بثقة : عارف وعشان كده انت مش هتستخدميهم

التفتت اليهم وهي تقول : ازاي يعني طب ليه

تجاهل السؤال الثاني ليجيب على السؤال الاول فقط : ازاي سهلة لما نرجع

مصر هقولك

التزمت الصمت ليتابع وهو يقترب منها ويضع يده على كتفها : عارفه لو خبر

زي مرض حسين سلامة انتشر يعني ايه << رفعت انظارها له لتعيدها مرة

اخرى ويجيب هو دون انتظار اجابتها << يعني حسين هيعلن افلاسه تاني يوم

الصبح ومفتكرش انك عايزه كده

توترها كان اكثر من كافي لاجابة سؤاله ليطمئنها وهو يقول بنبرته المعتاده :

احنا مش هنستعمل الكارت الاول احنا هنلعب بالكارت التاني بجانب ظهورك في

المؤتمر هيكون كافي انه يرجعلك بنتك وده اللي انت عايزاه
طبع قبلة على جيبنها وابتعد عنها قاصدا غرفته وقبل ان يختفي التفت اليها وهتف
: اه صحيح ارباح الشركة دي بيتقسم على ولاده

( كريم )
لاول مرة ارى رجل لا يتبع مبادئ والدي في عالم البزنس لاول مرة اقف عاجز

عن فهم تصرفات رجل ولاول مرة لا استطيع ان اسير على درب رجل اي ان

كان

اغلقت باب غرفتي خلفي لانعم ببعض الهدوء قليلا وانا عقلي باكمله عند هذا

الرجل
لن انكر اعجابي به ولن انكر انني تمنيت ان يكون ابي مثلة فابي لا يعرف هذه

الصفات لا يعرف سوا الابتزاز لم يجرب سوا التدمير لا يعترف الا بانقاط

الضعف

القيت بنفسي فوق السرير باهمال وانا اغلق عيني لاسترجع كل المعلومات التي

جمعتها عن هذا الرجل
فقط اريد ان اعرف كيف استطاع مسامحتهم لماذا انقذهم من الغرق كيف أمكنه ان

ينسى ما قاموا به لايقافه

رنين هاتفي ايقظني من حاله الخمول التي كنت بها امسكت هاتقي بغضب لارى

ارقام كنت مسحت صاحبها منذ زمن
ارقام كنت اعتقد ان صاحبها لن يمسح من هاتفي مهما حدث ضغطت على قبول

الاتصال كارها فلا توجد فرصة امامي للهرب هذه المرة كما كنت افعل خلال

الفترة الماضية

كريم ( ببرود قاتل ) : ماذا هناك جوليا اي جزء من جملتي لم تستوعبيه

جيدا "لا تعاودي الاتصال بي "

جوليا : كريم ارجوك استمع الي
كريم : جوليا لقد انتهينا لا وقت للحديث الان بجانب انني متعب ولكن انا لا او

الحديث مع اي شخص وخصوصا انت

جوليا : كريم اعلم انني اخطئت ول....

اخر كلمة قالتها جعلته كالمجنون لينهض صارخا : اخطئتي فقط اخطئتي جوليا

انت تسببتي في مقتل ابي
مرر اصابع يده اليسرا في شعره ليتابع بصوت اكثر حده ولو كان الهاتف انسان

لطلب منه العفو
ـ جوليا انت من تسبب في قتل ابي خيانتك لي دمرت ابي

التزمت جوليا الصمت ليتابع هو دون توقف : لا تطلبي مني المساعده فانا لا

اريد رؤيتك فما بالك بمساعدتك لا تتصلي هنا مرة اخرى جوليا

جوليا : كر..
كريم :هشششششششش خليني اقولهالك بالمصري بما انك طلعتي عربيه انسي

رقم تلوفني يا جوليا لاني اخر واحد ممكن يساعدك

اغلق هاتفه وقذفه بكل قوه يمتلكها ليسقط ارضا اكبر قطعة به لا تتجاوز عقلة

الاصبع
*****************

حسين : كنت عايزني في ايه بقى وقبل ما تتكلم متسألنيش انا ليه سبت

المستشفى انا حذرتك مدخلنيش في غيبوة وبرضوا بدخلني

ايوب : مع انه مش الموضوع بس انت عارف اني لو معملتش كده انت مش

هتاخد العلاج كامل

حسين : ايوب انا مش صغير وعارف مرضي كويس بس حكاية انك تنيمني دي

انا مش هقبل بيها تاني

ايوب : انا الطبيب المعالج وانا اكتر معرفه بحالتك

قال هذه الجملة لينهض حسين مقتربا من النافذه التي تحتل الركن الثالث في مكتب

ايوب وهو يقول بحزن والم لن يختفوا من صوت هذا الرجل طالما هو على قيد

الحياة : بلاش يا ايوب كفاية فرح بنتي اللي محضرتهوش ومش عايز مناسبة

تانيه تفوتني وادي كمان عيد ملادها مكنتش موجود فيه بسبب الغيبوبه اللي

دخلتنيي فيها واكتر من مناسبة محضرتهاش

ايوب ( بحزن على الحاله التي آل اليها صديقه ) : انت عارف ان الفترة

بتاعت الفرح كنت في غيبوبه بجد ده مكنش زنبي واخر غيبوبه كان لازم ادخك

فيها عشان تاخد العلاج جرعة واحده

لبى نداء رئته بالهواء وهو يبتسم بألم ويدير ظهره : انسى .. انت كنت

عايزني ليه بقى

ايوب : حسين صحتك اهم
حسين (بسرعة بثقة لم تخلق سوا له ) بناتي اهم انا كل همي اني اجوز البنات

دول وبعدين اعيش اموت مش فارقه معايا ، كتير ها كنت عايزني في ايه

ايوب ( بمرحه المعتاد ) : وانا جبتلك عريس لوحده من بناتك

حسين (بمرح يشابه مرح صديقة ) : لا متقولش في حد امه داعيه عليه

وجاي يخطب جيلان او ريناد دول مصبتين مشين على الارض هههههه
اوعى تقول جايب عريس لبراء بس هي لسه صغيره ههههههههههههههههه

ايوب : ده على اساس انك اتبريت من بنتك الكبيرة هههههههه حسين في وحده

قبل جيلان انت نسيتها ههههههههههه ارجع كده بذاكرتك شويه ورا

الصدمة لوحدها كانت كفيله بجعل قلبه يتوقف على النبض ليقول بهمس : سما

!! سما بنتي ...قصدك العريس لسما بس انت عارف ان سما رافضه اي

حد يتقدملها غير احمد

ايوب ( بنفس طريقتة المعتاده ) : وابني مش اي حد

حسين : علي !!!

ايوب : ايوه علي ابني عايز يخطب سما بنتك مالك مصدوم كده ليه ههههههه

وكاني بقولك مصيبه

حسين : ايوب انت متاكد ان علي عايز يخطب سما ولا انت اللي اقترحت

ايوب : شوف اول حاجه على بنفسه هو اللي طلب وبعدين لحد امتى هترفض

انت ونا عارفين كويس ان احمد مش في نيته يرجع ، ولا انت عندك اعتراض

على ابني

حسين : علي قبل ما يكون ابنك هو ابني اللي ربيته بس انت عارف سما

هذه المره كان ايوب هو من نهض ليقف محل صديقه الذي كان يحتله منذ دقائق

وهو يقول بجديه : علي ميعرفش اي حاجه عن حكاية احمد لانه الفتره دي كان

مسافر يكمل تعليمه .. وبعدين لحد امتى بنتك هتتعلق بواحد انا وانت عارفين

ووثقين انه مش هيرجع ولو رجع يبقى هيسافر تاني

حسين : انا وانت عارفين بس هي متعرفش انه مش راجع ولسه عندها امل

التفت اوب بذعر وهو يهتف : انت مقولتلهاش انه ماضي عقد مع شركة

فرنسيه مدته اكتر من 10 سنين

ليجيب بأسى وهو يتظاهر بكتابه شيء ما في الاوراق التي امامه : مقدرتش

اقولها كنت فاكر انها هتنسى مع الايام بس واضح اعتقادي كان غلط

عاد ايوب الى محله الاول خلف مكتبه وهو يقول بثقه :قولها انت على علي

وفقت او موفقتش مفيش حاجه هتتغير وانا هقول لعلي انها كانت مخطوبه لولد

اسمه احمد وسافر ولو حصل نصيب تبقى هي تكمله القصه

مسح على وجهه وهو يقول : خلاص ان شاء الله افاتحها في الموضوع انهارده

ردد ايوب خلفه << ان شاء الله << لينهض حسين وهو يتناول مفاتيحه من

فوق المكتب

حسين : يلا انا ماشي عايز حاجه

ايوب : دلوقتي لا بس بكره عايزك تعيد على التحاليل

حسين : خلاص هكون موجود بكره باذن الله سلام

ايوب : سلام
اختفت ابتسامته عند خروج صديقه الابتسامه التي جاهد في بقائها ثابته الابتسامه

التي تدمي شفتيه وهو يتظاهر بها حتى يبث الامل في روح حسين
الامل المفقود بالنسبه له فحسين بحاجه الى دافع حتى يعيش بحاجه الى اولاده

ملتفون حوله ليسكوبوا في روحه مشروب الامل الجديد مشروب لا يعرفه سوا

اب حرم من حنان بناته

مسح على وجهه وهو يستغفر الله فالاعمار بيد الله وهو علام الغيوب

******************
سما : نعععععععععععععم يا اختي

نهله : ههههههه براحه براحه بقولك فرحي في اول تلاته وانت تصرخي كده

هههههه

سما : نهله متجننيش انت مش قلتي امبارح انك عايزه تتطلقي وهتقولي لباباكي

امسكت البرواز الموضوع على مكتب صديقتها وهي تقول ببرود تعلم جيدا انه

يفقد صديقتها صوابها : ايوه قلت ورحت عشان اقله لقيته بيقولي ان فرحي

اول تلاته اعترض يعني وقله لا هههههههه

سما : لا ابدا تعترضي ودي تيجي برضوا مينفعش بس ينفع تسبيني محروق

دمي وانا بحاول اتصل بيكي

نهله : هههههههه والله مكنش قصدي في الاول انا مكنتش عايزه ارد عليكي

لاني عارفه هتقولي ايه وبعد ما رجعت مكنتش لسه استوعبت ايه اللي بيحصل

وكان نفسي ارجع اقول لبابا قول اخر جملة كده تاني هههههههه

سما : ههههه المهم الف مبروك يا حببتي والحمد لله انك مطلبتيش الطلاق لان

ساعتها كنت هخلي وشك خريطه مصر ههههههه

نهله : هههههه طب الحمد لله ان ابويا لحقني

سما : الشهرين اللي جاين معسكرات انا هقول للبنات اخواتي اهو طلعلهم لزمه

في الحياه اخيرا هههههه وهنظبطك متخفيش

ابتسمت نهله بحب وهي عاجزه على وجود كلمة شكر تفي هذه السما هي لم

تشعر يوما بالوحده بوجود هذه السما بل منذ ان حلت سما وعائلتها الى عالمها

وهي تشعر بان لديها 5 اخوات افاقت من شرودها لتنتبه ان سما تتحدث بلغه

اخرى غير العربيه
ضحكت على خيالها وهي تقول : ههههههههه طب قبل ما تتحولي ممكن

تفهميني موضوع علي ده

لم تفهم معنى تتحولين ولم تهتم بهذا المقطع لتجيب على المقط الثاني ببرود : لا

موضوع ولا حاجه هو اتقدم وانا هرفض خلصنا شوفتي مفيش موضوع ازاي

رفعت نهله حاجبها الايسر استنكارا على ما تقوله صديقتها وهي تقول بطريقه

تشابه من تجلس امامها : تحبي تموتي باي طريقه انا ديموقراطيه وهخليكي

تختاري موتك بايدك عشان متقوليش اجبرتك على حاجه ، شوفتي انا احسن

واطيب منك ازاي ههههههه

ضحكت بعصبيه حاولت ان تخفيها فالحديث في هذا الموضوع يثير غضبها :

هههههه لا بجد اطيب مني طب مفيش اي اختيارات

نهضت نهله وهي تشير لرقبتها بالذبحح : فيه ياسين ممكن يموتني دلوقتي

عشان بقالي اكتر من نص ساعه برا المكتب

سما : هههههه طب ياسين عرف انك وفقتي على معاد الفرح

ابتسمت بخبث وهي تحرك راسها بمرح : لا مبينتلهوش اني عارفه حاجه

وبعمله زي الشهرين اللي فاته ابن عمي وبس هههههههههههه

تعلت ضحكات سما وهس تقول في سرُها < ربنا يعينك يا ياسين يعني ملقتش

تحب غير نهله < هههههههههههه

شاركتها نهله الضحك وهي تجاري صدديقتها في التظاهر بنسيان موضوع علي

فتحت الباب وهمت بالخروج لتقول بجديه لا تزور نهله سوا مرة في العام :فكري

واستخيري وبعدين ردي ومتنسيش انك كام شهر وتكوني في 27

اغلقت الباب خلفها تاركه صديقه عمرها في حيرا من امرها
تنهدت سما بيأس وهي تضع رأسها فوق المكتب لتقول بهمس : يارب الهمني

الصواب

********************

دخلت غرفة والدتها وهي تقول بمرحها المعتاد وبصوتها الصاخب الذي لا يتماشى

مع انوثتها الخادعه :مين مزعل ام اسراء قوليلي بس مين مزعلها وانا هعلقوا في

المروحه ههههههه

ضحكت والدتها بخفوت وهي تحضت كتف تلك المستعمره احضانها دافنه راسها

في صدرها

اسراء : قوليلي بس متخفيش انا هظبطوا ههههه

ام علي : يعني اللي قاله اخوكي بالليل حاجه تفرح

عدلت من وضع نظارتها الطبيه واعادت خصله من شعرها الناعم خلف اذنها

وهي تقول باهتمام كاذب : لا يماما ميرضينيش ابدا الواد علي ده انت نسيتي

تربيه انا بقولك كده من زمان وانت مش مصدقاني ، ازاي عايز يجوز انا مش

عارفه ايه الجيل الفاشل اللي طالع ده ، بس ده غلطكوا من الاول دلعتوه بزياده

لدرجه انه قال عايز يجوز شوفتي ازاي

لم تتمالك اعصابها لتتضحك ضحكتها الشهيره وتحمد الله ان والدها ليس هنا فهو

يرفض هذه الضحكه وبشده

امعلي : استهبلي استهبلي ما انت عليكي بأيه محدش حاسس بيا في البيت ده

اصلا

ابتعدت عن احضان والدتها وهذه المره قالت بجديه : هو انت ايه اللي مزعلك

بالظبط ان علي هيجوز ولا انه هيجوز سما بالتحديد هو انت عارفه حاجه غلط

عن البنت

استنكرت والدنها سريعا وهي تهتف : لا والله البنت زي الفل وانا عارفه امها

الله يرحمها وتربيه حسين محدش يشك بيها بس انا كنت عايزه لا اخوكي الافضل

حان دورها هي في الاستنكار وهي تردد كلمه امها : الافضل

رفعت اصابعها وبدأت العد سما بنت عمو حسين يعني مال وجاه وسمعه جميله

وانا وانت وثقين في ده يعني مال وجاه وسمعه وجمال مهندسه ومثقفه وبتشتغل

مع ابنك في الشركه ، ايه تاني ناقص متدينه ودي على رأس القائمه

هدأت حده والدتها وهي تقول : عارفه بس اختي

لم تكمل جملتها لصوت ابنتها الصارخ : اختتتتتتي هو ده اللي مزعلك زعل

خالتي بس هاجر بالنسبه لعلي زي اخته واكتر وبعدين هو لو عايز يجوها كان

اجوزها من زمان

هتفت والدتها منهيه هذا الحوار ومبعده عنها اتهامات ابنتها : انا معترضتش انا

قلت شرطي انهم يسكنوا معايا

ابتسمت اسراء بمكر وهي تقول : شرطي يا كوكو طب مش شيفه انه شرط

تعجيزي شوفي احنا نسبها على ربنا البنت وفقت تعيش في الفلا كان بها

اعترضت كان بها

ام علي : لا . اصله يعني

هتفت اسراء بمرحها المعتاد الذي عاد اليها لتعود هي بدورها الى حضن امها :

لا يعني ولا ميعنيش احنا بكره بالليل ناخد معانا حته جاتوه 4.5 تصدقي غليت

بقت 6.5 بس يلا ان شالله محد حوش ونروح نزورها ههههههههههههههههههه

تعالت ضحكات الاثنين معا لتشد والدتها من ضم ابنتها الوحيده الفتاة التي رزقت

بها بعد عناء لتغلق اسراء عينها برفق وهي تبتسم تعلم ان اقناع والدتها هو

الاسهل على الاطلاق

**************
تجلس بجانب يوسف مقابل نور التي لم تكف عن الحديث منذ ان اجتمعوا حول

طاوله الطعام
وعمها يترأس الطاوله كما اعتاد والدها ان يفعل ابتسمت عندما وصلت ذكراها الى

هذا الحد
عندما تذكرت حوارهم الصامت على طاوله الطعام حوار يجعهلم يضحكون

بخفوت لينتبه اليهم والدهم ويسال باستنكار << فيكوا ايه انتوا اتجنينوا <<

وكان هذه الجمله هي الاشاره لهم لبدء الضحك او بالتحديد لتبدء جيلان الضحك

ويتبعها الجميع حتى والدها يضحك وهو يقول << شكلكوا اتهبلتوا يا عيال

ههههه

يوسف : ولا انت ايه رأيك يا وصال

وصال : نعم .. معلش مخدش بالي بتقول ايه

تعالت ضحكات نور وهي تقول بسخريه : لو سرحانه في اخويا يبقى يا خبتك

كنتي اسرحي في حد احلى ههههههههه

تجاهل نور تماما وهو يعيد الجمله مرة اخرى على مسامع وصال : بابا بيقول

بدل ميبعت مندوب دبي اروح انا وانت منها انا احضر المؤتمر ومنها انا وانت

نسافر مرة تانيه شهر عسل

وصال : برحتك ولو سفرنا خير وبركه

نور : البت دي محتاجه دورس هههههه بيقولك دبي وانت تقولي برحتك

ههههههههه

يوسف : هههه عارف انه محروق دمك عشان انت كنت عايزه تسافري بس

احسن انا ووصال هنسافر هههههههه

نور : يوسف انا اختك حببتك خدني معاك ههه وعمت ابنك او بنتك اللي هيكون

على اسمي مستقبلا انش شاء الله

يوسف : ههههههههه انا اسمي بنتي عليكي ليه اتهبلت هههه

هتفت هذه السيده الجالسه بجانب نور بدعاء ام محبه لابنها : ربنا يبني يرزقك

بذريه الصالحه ويكرمك بابن او بنت خلال الشهر ده

دعاءها الصادق وصل الى قلب هذا المتيم ليردد خلفها امين بصدق فاكثر ما يتمنى

هو طفل من حبيبه قلبه
نفس دعاءها الصادق جعل الشعور بالذنب لديها يصل لذروته لترفع انظارها

المتوتره الى حقيبتها الموضوعه على البار وكأن ما بداخلها سيخرج فاضحا امرها

اخفضت انظارها وهي تقول : الحمد لله انا شبعت

ام يوسف : ايه يا وصال يا حببتي انت مكلتيش حاجه خالص

وصال : والله يا ماما اكلت وشبعت الحمد لله تسلم ايدك

ام يوسف : بالهنا والشفا يا حببتي مع انك انت اللي عمله الاكل هههههههههه

تداخلت نور بمزاحها المعتاد : خلاص متعزموش على بعض تسلم ايدي انا

ههههه

يوسف : وصال هتروحي لاخواتك دلوقتي ولا بالليل

وصال : نص ساعة كده ونمشي ايه رأيك وبالمرة تشوف بابا

هذه المرة لم يتفاجئ لحضور والدها وكانه على علم مسبقا بوجود ابيها

يوسف : خلاص ماشي

*******************

الوضع هناك كما تذكرت بالظبط الجميع ملتف حول مائده الطعام ريناد جيلان سما

مقابل عمر وبراء ووالدهم يترأس القائمه والحوار الصامت يدور في صمت

جيلان : طب كلي وانت سكته

ريناد : ههه اكل ايه هو فين الاكل ده هههه

جيلان : ايه مش عجبك طبخي ههههه

سما : صح يا جيجي افتكرت انا صايمه الشهرين اللي جاين هههه

ريناد : ايوه صح يا سوسو فكرتيني انا كمان صايمه ههه تصدقي كنت ناسيه

جيلان : هاهاها عادي هفطركوا واسحركوا من عمايل اديا

هذا الحوار كان يدور بهمسات خفيفه جعلت والدهم يرفع رأسه

حسين: فيكوا ايه انتوا اتجنينوا

وكالمعتاد هذه الجمله هي تذكرة جيلان للضحك لتشاركها ريناد ومن بعدها براء

وسما وتعلوا ضحكات الجميع

حسين :شكلكوا اتهبلتوا يا عيال

الجميع كان بحاجه لاي سبب حتى يضحك لاتفه سبب حتى يضحك حتى لو اختفى

السبب كانوا سيضحكون

براء : احم احم بابا

رفع انظاره اليها وهو يقول : نعم

براء : ممكن اروح عند صحبتي انهارده

استنكر هذه النغمه الجديده ليعيدها على مسامعها : تروحي عند صحبتك

غريبه عمرك ماقلتي عايزه تروحي عن صحبتك

من قال انك بحاجه الى ان ترى شخص حتى تصبح مثله من قال ان الفتاة بحاجه

الى نص امها حتى تتقن دورها في المسرحيه فها هي براء تحولت انظارها الى

انظار مياده وهي تقول بنبرة تشابه نبرة مياده : عشان خاطري يا بابا دي اول

مرة اطلب الطلب ده

ثلاثه ازواج من الاعين كانت تنظر اليها وجميعهن يمتلكن نفس ملامح الدهشه

على تصرفات براء الجديده ولم ينتبهوا الى تغير ملامح والدهم وهو ينهض ويقول

حسين : معنديش مانع شوفي حد من اخواتك يوصلك

غادر في صمت غادر وهو لا يستطيع ان يحدد ايهما كان يتحدث مياده ام براء
غادر لترفع انظارها بمكر الى اخوتها الاعزاء وهي تقول ببراءه نابعه من اسمها

: يلا يا حلوين مين اللي هتوصلني ههه

هتفت جيلان وهي تنهض قائله بغرورها المعتاد : انا مش هقدر ورايا مذكره

خرجت للتبعها ريناد وهي تهتف : متحوليش اكيد مش انا
لتنظر لها سما وهي تقول :انا ونهلة ريحين نشتري حجات عشان فرحها قرب

براء : ياسلام اومال مين اللي هيوصلني

نهضت سما وهي تحمل طبقها بين يدها : شوفي عمر اهو قاعد جنبك

عمر : عمر مين انا رايح عند معتز دلوقتي انسوني خالص

خرج عمر ولم يبقى امامها الى ان تستعمل مواهبها في الزن لاقناع احدى

المستبدات اللاتي يحتلن الدور الثاني الان

خرجت خلف عمر لتصدم بوصال امامها وكانها وجدت ضالتها اسرعت باتجاه

وصال وهي تهتف
براء : وصال حببتي شوفتي اخواتك عاملين فيا ايه

رفعت احد حاجبيها استنكارا وهي تقول : هههه عاملين فيكي ايه يا عيني

براء :مش عايزين يوصلوني عند صحبتي يرضكي كده

لتبتسم بمكر وهي تعرف جيدا ان اختها تستعمل احد مواهبها في الاقناع :

خلاص مش مهم تروحي

براء : لا مينفعش عشان خاطري وصليني يا وصال يلا يلا وصليني

وصال : احمدي ربنا ان يوسف دخل مكتب بابا على طول وانه مشفكيش

بالحاله دي ههههه

براء :الحمد لله ها هتوصليني

وصال : هوصلك وامري لله عشر دقايق وتكوني لابسه والا همشي

براء : صواريخ

هتفت بها لتختفي من امام وصال التي على يقين ان هذه الكلمه تعني نصف ساعة

على الاقل

وصال : طب بسرعة انا هسلم على بابا وهقول ليوسف تكوني خلصتي لبس

*************

يسرا )

الوحده شعور قاتل اليس كذلك ان تشعر انك فقدت نصفك الاخر لشئ مميت
نظرت الى الصور التي امامي من خلف دموعي التي لم تتوقف للحظات منذ ان

عدت من الجامعه
رفعت صورة مميزه لريناد وعمتي وداد حددت الصوره بيدي وبداخلي اكاد اجن
اخبريني عمتي ما الذي دفعك للارتباط برجل كهذا ما الذي دفعك لزواج كهذا
اخبريني عمتي كم دفعتي ثمن لهذا الزواج كم اخذ رشدي الخيام مقابل لفقدك
كم سيلزمني حتى استعيد تؤمتي اخبريني عمتي ارجوك اخبريني

صوت هاتفي انقذني من الغرق في بحر دموعي امسكت بهاتفي المعلن عن اتصال من اخي الوحيد

يسرا : احم احم السلام عليكم ازيك يا وليد

وليد ( بتوتر لم تنتبه له ) وعليكم السلام انا الحمد لله كويس يسرا انت في الشقه صح

يسرا : ايوه في الشقه << لتضحك بسخريه ومن ثم تتابع << ناوي تيجي انت كمان

لم يفهم المغزي من جملتها ليجيبها لها بنفس توتر : لا مش انا اللي هاجي انت اللي هتيجي اسكندريه دلوقتي

يسرا ( بقلق ) : خير يا وليد حصل حاجه يارا حصلها حاجه

وليد :يارا كويسه متخفيش انت بس اطلعي على المطار وهتلاقي حجز باسمك تعالي على الاسكندريه

يسرا : وليد عشان خاطري قولي الحقيقه

وليد : يسرتي حببتي انت بس تعالي وهتفهمي كل حاجه متأخريش الحجز فاضل عليه اقل من ساعة

يسرا : خلاص هنزل دلوقتي وان شاء الله اوصل في المعاد

وليد ( وهو يحاول جاهدا الا يبكي ) : احم طيب يا حببتي اول ما توصلي اتصلي بيا وانا هاجي اخدك

يسرا : ماشي

توتره ونبرة بكاءه التي يحاول اخفاءها وشعور الالم الذي يمزقها ويكاد يفتك بها اكدوا لها ان هناك شيء ما

*******************

براء :لا ومشفتيش سما وهي دخله بتقول صباح الخير كان شكلهم تحفه هههههههه

وصال : ههههههههههه الحمد الله ان مكنتش موجوده عشان متتريقيش عليا زيهم

براء : الحمد لله

براء : ايوه ادخلي شمال وبعدين هندخل يمين

نفذت اوامر اختها دون كلمه عندما انتبهت اين هي الان توترت وتغيرت ملامحها

براء : ايوه شايف المدرسه اللي هناك دي هي صحبتي سكنه هناك

ملامحها التي تغيرت لم تنتبه لها براء صوتها الذي اختفى لم تبالي له براء
لتسأل وصال بشك

وصال : هي صحبتك سكنه هنا من امتى

براء : مش من زمان عشر سنين تقريبا

وصال ( بصوت منخفض وبلا وعي ) : يعني صحبتك جيران ماما سميره وماما ماجده

*****************

انتهى الفصل الثاني والعشرون

alaa7 24-12-12 12:31 AM

رد: اخوات ولكن
 
مسا الفل سوسو تسلم إيدك يا قمر الفصل كان كتير حلو

صحيح كان الحزن غالب عليه بدايه برسالة مياده لأخوها بهنيكي عالأسلوب الرائع بكيتيني يا بنت كانت رساله حزينه وحنونه
بس كيف رح يتصرف الدكتر محمود مع حسين سلامه بعد ما يعرف بمرضه لأني حاسه انه بصفته طبيب رح يعرف بمرضه لما يشوفه

والمسكين حسين أبو البنات طلعت قصته كبيره وبعده عن عيلته سببه المرض والغيبوبه بس يا بنتي انت شككتينا بإهماله قلنا هيدا رجال ما بيهمه حدا غير انه يتزوج بس بتعرفي حبيت لما بيجتمعوا عالطاوله وبيضحكوا سوا حسيت بروح العيله موجوده رغم إنكارهن لها

أحداث كتيره مرت منها حزن جيهان لما سمعت خبر مرض حسين وحزنها وصدمتها

يسرا وإتصال وليد المفاجىء حسسها بالخوف على تؤامها وقبلت تسافر لأنها حست بالخطر انا بعتقد ان والدتها توفت إذا بعدني متذكره كانت بالمستشفى مريضه وما قبلت يارا تخبر حدا او انا مضيعه ؟
إسراء وقدرتها بإقناع أم علي بزواجه من سما حبيتها كان موقفها مهضوم
براء سببت صدمه لوصال من غير ما تقصد ورجعتها للماضي يللي بتحاول تهرب منه

ما بدي طول عليكي حبيبتي ويعطيكي الف عافيه ناطره الجزء القادم موفقه يا رب مواااااااااااااه

حياة12 24-12-12 02:17 AM

رد: اخوات ولكن
 
سحوووووووووووووووورتى حبيبتى :dancingmonkeyff8: :dancingmonkeyff8: :dancingmonkeyff8:

رااااااااااااااااااااااااااااااائعة و الله الفصل تحـــــــــــــــــــــــفة فووووووووووووووق الوصف تسلم ايديكى

:55: :55: :55: :55: :55:

رسالة ميادة لمحمود رووووووووووووووعة و مؤثرة جداااااااااااااااا تسلم ايديكى بجد زعلت جداااااااااا جداااااااااااااا على ميادة قطت قلبى و انا متخيلاها بتكتب الرسالة :asd: روووووووووعة و الله

يالهوووى حتى محمود عايز ياخد براء اععععععععععععععع
عجبنى جداااااااا تفكير ميادة بان الراجل اللى شايفاه مش محمود الحلوانى واضح ان رغبته فى تنفيذ الوصية و كرهه لمحمود ولدوا عنده حقد و كره اثر على شخصية الجراح صاحب المبادئ اللى احنا عارفينه :(
حتى انت يا محمود :ZlY04550:

كيموووووووووووو تعال يا غالى يا اللى جبت لنا الاخبار يا جااااااامد :party0033:

30% استاااااااااااذ و رئيس قسم يا سحس طالع لى :peace:
ههههههههههههههههههههه
كريم ده داهية بس عاجبنى

اووووووووووووه و كيمو كمان انضم لنادى المعجبين اللى عملته ريرى :)
بصراحة حتى أنا بقيت معجبة به تخيلى اه مقارنة بوالد كريم سحس ميتعوضش و الله سحس ده صعبان عليا يا مفترية يا سوسو معذبة الراجل من اول الرواية يا ظالمة اعععععععععععععع

جوليا؟؟؟؟ هو انتى يا بتاعة؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هاااااااااار اخضر!!!!!! موتت باباه؟!!!!!!!!!! :73: :73: :73:
يالهوووى دى الدنيا حتولع تصدقى انا متشوووووووووقة جدااااااااااااا لمقابلته جيلان
لقاء الجبابرة نياهاهاها :kwales_3:

سحس!!!!!!!!!!!!!
اوووووووووووه نوووووووووووووووووو
:Taj52: :Taj52: :Taj52: :Taj52:

لاااااااااااااااا يا سوسو متموتيهوش بليييييييييييييييييز

كان فى غيبوبة عشان كده محضرش الفرح .. حبيبى يا سحس سولى هى السبب على فكرة خليتنى اظن فيك ظن السوء .. انا افس يا سحس :(

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
موتنى من الضحك و هى شايف ان ريناد و جيلان مش حيلاقى لهم عرسان :yuiuyuy:
أحمد ؟!!!!
يعنى الزفت ده طلع عايش و مش عايز يرجع حضرته
انا بقول ان حسين لازم يقولها عشان تقفل الصفحة دى و تشوف حياتها
ممم ايوب كمان يعرف طيب كوول اوووى
ربنا يهديكى يا سما و متفضحيناش :(

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
انا كمان كنت حعمل نفس الـ"نععععععععععم" دى بتاعة سما ما هى معذورة بصراحة :lol:
ههههههههههههههههههههه لا ميصحش تقولى لا يا نهلة مش معقول يعنى
و الله حوارهم موتنى من الضحك

اععععععععععععععع اهى فضحتنا و انا اللى كنت نازلة مدح فيكى
انا حقتللللللللك يا سوسو مين دى اللى ترفض؟!!!!!!!!!!!
لاااااااااااااا يا حبيبتى مش عايزين استعباط على ميترفض حتقولى احمد حعلقك فى المروحة انتى و حماتك بتاعة هاجر دى كمان :ZlY04550:

اسراااااااااااااااااااااااااء :dancingmonkeyff8:
يا ربى اسمى منووووووووووووور على فكرة كل اللى اسمهم اسراء عباقرة و يجننوا :c8T05285: ( اللهم زدنى توااضع يااااااارب) :biggrin:

هااااااااااااااااااااااجر ؟!!!!!!!!!!!!!!
نعععععععععععععم يا اختى لاااااااااااااااااا سيبونى الست دى عايزة حد يفوقها و انا اسراء برضو
قال فى الفيلا قال!!!!
من اولها كده شغل الحموات ده :(
هههههههههههههههههههههههههههههههههه حبيبتى اسراء دى تجنننننننننن :wookie:

وصال مفتقدة عيلتها حتى لو مش معترفه بحبها لهم الا انها بتحبهم بجنون
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه ه
و الله نور دى تحـــــــــــــــفة موتتنى من الضحك و هى بتقولها اذا كانت بتفكر فى يوسف
و احساس وصال بالذنب عشان مش عايزة اولاد
اعتقد ان يوسف ممكن يعرف و ساعتها حتبقى وقعتها مهببة
دبى و مش عاجبها ؟!!!!!
البنت دى عايزة تشللنى اعععععععععععععع
ربنا يهديكى يا وصال بدل م اقتلك انتى كمان :mad:

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
مشهد الاخوات يجنننننننننننن بجد و الله تسلم ايديكى موتونى من الضحك و من تريقتهم على طبخ جيلان
لا و هى احسن حاجة وراهم وراهم هههههههههههههههههههههههههه

ممممممم ذكرى ميادة لسه بتؤلمه ... مش عارفة حاسة ان فى حاجة حصلت بينهم قبل ما تموت

ههههههههههههههههههههههههههه براء دى تحفـــة لا و كلهم طلعوا اوووووووووووت

يسرااااااا :dancingmonkeyff8:
بجد انا زعلانة جداااااا على البنت دى :(
صعب جدا انها تتحدى اختها و عيلتها و للاسف ريناد نفسها مش حتتقبلها بسهولة

وليد؟!!!!!!!!!
فييييييييييييه اييييييييييييييييييه؟!!
انا مش مرتاحة ابدا ... يكون رشدى مثلا حصل له حاجة؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اوووووووووووووبس وصال و ماما سميرة :IuL04800:

اععععععععععععععععععععععععععععع قفلة شرييررررررة يا سوسو :52:


فصل اكتر من راااااااااااااااااااااااااائع و الله يا سوسو تحـــــــــــــــــــــــفة حبيبتى تسلم ايديكى استمتعت جداااااااااااااااااااااااا و ربنا يزيدك يا سوسو :)

:55: :55: :55: :55: :55:
مستنية البارت الجاى على نااااااااااااااااااااااااااااااااار

مووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووواه




الساحره الصغيره 24-12-12 12:23 PM

رد: اخوات ولكن
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alaa7 (المشاركة 3239853)
مسا الفل سوسو تسلم إيدك يا قمر الفصل كان كتير حلو

مسا النور .. ربنا يخليكي ليا يا فاتن يا رب

صحيح كان الحزن غالب عليه بدايه برسالة مياده لأخوها بهنيكي عالأسلوب الرائع بكيتيني يا بنت كانت رساله حزينه وحنونه
بس كيف رح يتصرف الدكتر محمود مع حسين سلامه بعد ما يعرف بمرضه لأني حاسه انه بصفته طبيب رح يعرف بمرضه لما يشوفه

كويس ان الرساله عجبتك انا كمان عيط وانا بقراها ومحمود وحسين لما يتقبلوا ستتغير اشاء كثيره في الروايه

والمسكين حسين أبو البنات طلعت قصته كبيره وبعده عن عيلته سببه المرض والغيبوبه بس يا بنتي انت شككتينا بإهماله قلنا هيدا رجال ما بيهمه حدا غير انه يتزوج بس بتعرفي حبيت لما بيجتمعوا عالطاوله وبيضحكوا سوا حسيت بروح العيله موجوده رغم إنكارهن لها

هههههه انا قلتلكوا متظلموش الراجل ده غلبان بس انتوا مسمعتوش كلامي ههه

أحداث كتيره مرت منها حزن جيهان لما سمعت خبر مرض حسين وحزنها وصدمتها

يسرا وإتصال وليد المفاجىء حسسها بالخوف على تؤامها وقبلت تسافر لأنها حست بالخطر انا بعتقد ان والدتها توفت إذا بعدني متذكره كانت بالمستشفى مريضه وما قبلت يارا تخبر حدا او انا مضيعه ؟
إسراء وقدرتها بإقناع أم علي بزواجه من سما حبيتها كان موقفها مهضوم
براء سببت صدمه لوصال من غير ما تقصد ورجعتها للماضي يللي بتحاول تهرب منه

ما بدي طول عليكي حبيبتي ويعطيكي الف عافيه ناطره الجزء القادم موفقه يا رب مواااااااااااااه


ربنا يخليكي يا فاتن يا رب يعني تعليق واعلان واهتمام ده كتير والله انا كده هتغر ههههههه
سعيده جدا ااااااااااااااااااااااا بوجودك وبتعليقك

الساحره الصغيره 24-12-12 12:50 PM

رد: اخوات ولكن
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حياة12 (المشاركة 3239918)
سحوووووووووووووووورتى حبيبتى :dancingmonkeyff8: :dancingmonkeyff8: :dancingmonkeyff8:

سووووووووووسوووو حببتي اللي فضحاني ههههه

رااااااااااااااااااااااااااااااائعة و الله الفصل تحـــــــــــــــــــــــفة فووووووووووووووق الوصف تسلم ايديكى

:55: :55: :55: :55: :55:

ربنا يخليكي يا سوسو بجد والله ده كتير عليا

رسالة ميادة لمحمود رووووووووووووووعة و مؤثرة جداااااااااااااااا تسلم ايديكى بجد زعلت جداااااااااا جداااااااااااااا على ميادة قطت قلبى و انا متخيلاها بتكتب الرسالة :asd: روووووووووعة و الله

لا لا متعيطيش يا حببتي كله الا دموعك ههههه

يالهوووى حتى محمود عايز ياخد براء اععععععععععععععع
عجبنى جداااااااا تفكير ميادة بان الراجل اللى شايفاه مش محمود الحلوانى واضح ان رغبته فى تنفيذ الوصية و كرهه لمحمود ولدوا عنده حقد و كره اثر على شخصية الجراح صاحب المبادئ اللى احنا عارفينه :(
حتى انت يا محمود :ZlY04550:

ايوه استني انت شويه بس ده اللعب هيحمى

كيموووووووووووو تعال يا غالى يا اللى جبت لنا الاخبار يا جااااااامد :party0033:

30% استاااااااااااذ و رئيس قسم يا سحس طالع لى :peace:
ههههههههههههههههههههه
كريم ده داهية بس عاجبنى

هههههههههه ايوه تربيتي اومال ايه هههه

اووووووووووووه و كيمو كمان انضم لنادى المعجبين اللى عملته ريرى :)
بصراحة حتى أنا بقيت معجبة به تخيلى اه مقارنة بوالد كريم سحس ميتعوضش و الله سحس ده صعبان عليا يا مفترية يا سوسو معذبة الراجل من اول الرواية يا ظالمة اعععععععععععععع

ده انا غلبانه ههههه واول عضوه كمان في نادي معجبين حسين هههههه

جوليا؟؟؟؟ هو انتى يا بتاعة؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هاااااااااار اخضر!!!!!! موتت باباه؟!!!!!!!!!! :73: :73: :73:
يالهوووى دى الدنيا حتولع تصدقى انا متشوووووووووقة جدااااااااااااا لمقابلته جيلان
لقاء الجبابرة نياهاهاها :kwales_3:

مش بعيد لقاؤهم مش بعيد متخفيش


سحس!!!!!!!!!!!!!
اوووووووووووه نوووووووووووووووووو
:Taj52: :Taj52: :Taj52: :Taj52:

لاااااااااااااااا يا سوسو متموتيهوش بليييييييييييييييييز

هههههههههههه متعيطيش يا اختي شده وتزول هههه


كان فى غيبوبة عشان كده محضرش الفرح .. حبيبى يا سحس سولى هى السبب على فكرة خليتنى اظن فيك ظن السوء .. انا افس يا سحس :(

ههههههه سولي ملهاش زنب انت اللي كنت بتشتميه وتعليقاتك موجوده اجبها لو حبه ههههه

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
موتنى من الضحك و هى شايف ان ريناد و جيلان مش حيلاقى لهم عرسان :yuiuyuy:
أحمد ؟!!!!
يعنى الزفت ده طلع عايش و مش عايز يرجع حضرته
انا بقول ان حسين لازم يقولها عشان تقفل الصفحة دى و تشوف حياتها
ممم ايوب كمان يعرف طيب كوول اوووى
ربنا يهديكى يا سما و متفضحيناش :(

امين يا اختي يا اما هضربها هههه


ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
انا كمان كنت حعمل نفس الـ"نععععععععععم" دى بتاعة سما ما هى معذورة بصراحة :lol:
ههههههههههههههههههههه لا ميصحش تقولى لا يا نهلة مش معقول يعنى
و الله حوارهم موتنى من الضحك


كويس اني ضحكتك ههههه عشان متقوليش حرماكي من حاجه هههههه

اععععععععععععععع اهى فضحتنا و انا اللى كنت نازلة مدح فيكى
انا حقتللللللللك يا سوسو مين دى اللى ترفض؟!!!!!!!!!!!
لاااااااااااااا يا حبيبتى مش عايزين استعباط على ميترفض حتقولى احمد حعلقك فى المروحة انتى و حماتك بتاعة هاجر دى كمان :ZlY04550:

هههههههههههههههه علقيها علقيها ماهي مش هتيجي غير كده ههههه

اسراااااااااااااااااااااااااء :dancingmonkeyff8:
يا ربى اسمى منووووووووووووور على فكرة كل اللى اسمهم اسراء عباقرة و يجننوا :c8T05285: ( اللهم زدنى توااضع يااااااارب) :biggrin:

امين يا رب وانا معاها زندني تواضع

هااااااااااااااااااااااجر ؟!!!!!!!!!!!!!!
نعععععععععععععم يا اختى لاااااااااااااااااا سيبونى الست دى عايزة حد يفوقها و انا اسراء برضو
قال فى الفيلا قال!!!!
من اولها كده شغل الحموات ده :(
هههههههههههههههههههههههههههههههههه حبيبتى اسراء دى تجنننننننننن :wookie:

هههههه يلا يا ستي اسراء قامت بالواجب هههه

وصال مفتقدة عيلتها حتى لو مش معترفه بحبها لهم الا انها بتحبهم بجنون
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه ه
و الله نور دى تحـــــــــــــــفة موتتنى من الضحك و هى بتقولها اذا كانت بتفكر فى يوسف
و احساس وصال بالذنب عشان مش عايزة اولاد
اعتقد ان يوسف ممكن يعرف و ساعتها حتبقى وقعتها مهببة
دبى و مش عاجبها ؟!!!!!
البنت دى عايزة تشللنى اعععععععععععععع
ربنا يهديكى يا وصال بدل م اقتلك انتى كمان :mad:

هههههههههههه هي البنيه قالت حاجه هي قالت برحتك وبعدين متزنيش على دبي لانهاا ممكن تقابل مامتها

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
مشهد الاخوات يجنننننننننننن بجد و الله تسلم ايديكى موتونى من الضحك و من تريقتهم على طبخ جيلان
لا و هى احسن حاجة وراهم وراهم هههههههههههههههههههههههههه

ههههههه اومال ايه دي جيلان برضوا والاجر على الله هههه

ممممممم ذكرى ميادة لسه بتؤلمه ... مش عارفة حاسة ان فى حاجة حصلت بينهم قبل ما تموت

بتعجبيني وانت بتفكري هههه

ههههههههههههههههههههههههههه براء دى تحفـــة لا و كلهم طلعوا اوووووووووووت

يسرااااااا :dancingmonkeyff8:
بجد انا زعلانة جداااااا على البنت دى :(
صعب جدا انها تتحدى اختها و عيلتها و للاسف ريناد نفسها مش حتتقبلها بسهولة

اهئ اهئ اهئ انا كده هعيط اصلي قلبي رهيف هههههه

وليد؟!!!!!!!!!
فييييييييييييه اييييييييييييييييييه؟!!
انا مش مرتاحة ابدا ... يكون رشدى مثلا حصل له حاجة؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لا مش رشدي مامتها عشان متفكريش كتير

اوووووووووووووبس وصال و ماما سميرة :IuL04800:

اععععععععععععععععععععععععععععع قفلة شرييررررررة يا سوسو :52:

لا انا طيبه خالص هههه

فصل اكتر من راااااااااااااااااااااااااائع و الله يا سوسو تحـــــــــــــــــــــــفة حبيبتى تسلم ايديكى استمتعت جداااااااااااااااااااااااا و ربنا يزيدك يا سوسو :)

:55: :55: :55: :55: :55:
مستنية البارت الجاى على نااااااااااااااااااااااااااااااااار

مووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووواه





ربنا يخليكي ليا يا سوسو يا رب على تعليق الجامد ده وعلى الاعلان بجد تسلميلي يا رب

بجد يا اسراء اسعدني مرورك جدا وتعليقك الرائع

مش هخليكي تستني على نار كتير موووووووووووووووواااااااه

حسن الخلق 24-12-12 08:38 PM

رد: اخوات ولكن
 

السلام عليكم و رحمة الله

مررحبا سوسو ، ألف سلامه عليكي
اسأل الله العظيم رب العرش العظيم ان يشفيكي شفاء لا يغادر سقما
شفت الفصل امبارح لكن كنت فعليا نايمه و استنيت لما اصحصح خخخخخخخخخخ

اه يا قلبي كنت محقه حين أجلت قراءة الفصل الى اليوم و الا لظللت احلم في مياده و ابكي ، رسالتها الى محمود الطفل الكبير كانت رهيبه ، مؤثرة حد الوجع ، أحسنتي سحوره ، رساله سحريه فعلا

ليه الحقد على حسين و مياده كانت واضحة في الرساله انه كان علاجها ، هي طلبت يعرف الطفل و يعرفه بيها انما مش ياخده من باباه و يحقد عليه ، مش عارفه ليه كلهم عقلهم راكب شمال من ناحية حسين سلامه ؟!
هو حسين ذنبه انه ملحقش أخته ، كل واحد تاعبه ضميره يرمي عبئه عليه ، ايه الظلم ده

يا سلام و أخيرا حد في صف حسين ، شكرا يا جيجي انا كدا بحبك اكثر
هو كريم بيعرف المعلومات الدقيقه دي كلها منين ؟ اممم فكره مش بطاله ان حسين يحاصر عدوه هو كمان
كريم فاهم جيلان كويس و عارف جواها ايه ، يا عيني على الصبر الكل بيفكر ازاي يجبر الراجل عشان ياخد حد من ولاده ، طيب ما نتصالح كلنا و نبقى مع بعض و خلاص ، هيحصل ايه يعني !!

جميل كريم انضم للنادي و الكارنيه وصله على فكره ، حكايتها ايه الست جوليا دي كمان و ازاي خيانتها تتسبب بموت والده ؟ على العموم انا مش بلعاها من الأساس فخليها بعيد أحسن
يا خسارة التليفون ، دا كان بكاميرتين عععععععععع ، أدي الى خدناه من وش العكننه إلى اتصلت نكدت عليه :(

اه يا قلبي ، و الله حرام الراجل دا اتعذب أكثر من أي بطل تاني ، انت مفتريه كدا ليه يا سحوره ، و كل دا و محدش عارف و ولاده فاكرينه قلبه جامد و مش بيفكر فيهم ععععععععععع
فعلا هو محتاج لحب أولاده عشان يتشبث بالحياة و عشان يحصل دا لازم حاجات كثير تتوضح ، يلا بقه ورينا السحر هيعمل ايه و حضري تعويذه مليانه حب و أطلقيها عليهم ،و لا أنت مش فالحه غير تلفي المنتدى ليل و نهار فوق مقشتك ، اعملي حاجه مفيده ، حسين سلامه قطع لي قلبي و الله و عايزاه يعيش و يفرح


ايه احمد الندل ده ؟ طيب ليه مش بيصارحها بنفسه انه مش راجع ، و لو بيحبها ليه معرضش يتجوزوا و تسافر معاه ؟ بدل ما تعيش في الوهم و تنتظر سراب
و الله علي برقبته يا ريتها تفوق و تعرف الحقيقه ، خلينا نخلص منها و ندور على عرسان داعيين عليهم أهاليهم للباقين :)

نهله البنت دي مصخره ههههههههههههه ، ما صدقت الكلمة طلعت من باباها و شبطط ، افرض بيهزر يا منيله على عينك خخخخخخخخخخخخخخ
فعلا الله يكون بعون ياسين عليها ، انا كمان مستعده أساعد على فكره يعني الناس لبعضيها
و الله البنت طلعت عاقله و راسيه و كلامها زي الفل ، صح سما استخيري و خليها على الله ، حبيت نهاية المشهد لأنها منطقيه و عقلانيه ، ربنا يوجهها للصواب


إسراء مفاوضه ناجحه درجة أولى ، عسسسل و شخصيتها خطيرة ، عرفت تدخل دماغ والدتها و توصل لغرضها هههههههههههههه ، طيب حته الجاتوه دي مين الي هيشيلها بالضبط ؟ بس عشان أتخيل المنظر خخخخخخخخخخخ

طبعا عرفت العلبه الي في شنطة وصال فيها ايه ، دا طلع فيل بجد ههههههههههه
يا تري هتتفضح بجد و يشوفها يوسف المتمني لطفل من حبيبته ؟ هتكون صدمه جامده قوي
يا ترى دبي مخبيه لنا ايه ؟ اه منك دا انت طلعتي ساحره شريره


ههههههههههههههه حلو قوي الحوار المكرر على السفره ، براء و لا مياده ، مياده و لا براء ، في الحالتين النتيجة واحده .
ايوه انا عارفه حركات النداله بتاعة الأخوات دي و مجرباها كثير :)

أفكار يسرا و إحساسها يقود لمنطقه خطر ربنا يستر ، ايه الي حصل في اسكندريه ؟ انا مش مطمئنه ليارا شكلها بتخطط لحاجه مش تمام


أوه وصال فاكره عنوانها القديم و عرفت إنها داخلت الدائرة ، حلووو
يا ترى هتقابل أي حد ؟ مش معقول ساحرتنا الطيبه توصلها لحد هنا و تعديها على خير :)

تسلم ايديكي الفصل مليان و سمين و ممتع ، يا خوفي منك يا بدران
ربنا يتم شفاكي و يرسل لك أفكار طيبه كثير ، خفي على الراجل انا بحذرك مش كفايه لعيه كلاكيع ولاده
شكرا على تعبك و على المتعة التي أشعرها بين سطورك

بانتظارك بشوووووووووووق http://www.liilas.com/up/uploads/liilas_13304670801.gif
رينا يزيدك من فضله

دمتِ بكل الحب و الود ♥ ♥ ♥

قرة عين امي 24-12-12 10:39 PM

رد: اخوات ولكن
 
عارفه ... عارفه ,,, انك نفسك تموتين عشان انا متأخرة
بس متخذيش بالك وعملي نفسك مشفتيش حاجة اصل النت عندنا بيموت الواحد ومقدرتش ادخل ... تبقى سمحتيني صح ههههههههههه
تحفة .... تحفة ,,,,,, بيجنن بجد ابدعتي كثير بتنوع المشاعر بين حزن وفرح وجد واستهبال استمتعت كثير بيه ربنا يسعدك ياحلا سوسو
واخيراً عرفنا رسالة محمود ياعيني على ميادة يعني كان عندها احساس انها حتموت ومش حتشوف اخوها وطفلها ثاني ربنا يرحمها ... هممممم بس بجد انا خفت من محمود زي مخافت بنته تماماً هو انتي ياسوسو بدلتي محمود الطيب فين رجعيه عشان ميضرش حسين حبيبي
اه يعني بتعترفي ياجيهان ان حسين ماذاش حد امال بتكرهوه كلكم ليه ... طب تعال كذا ياسيد كريم ليه متحسنش الظن بيه هو على طول جاء عندك سوء الظن يمكن حسين عايز عياله يكون عندهم اسهم في شركات اهليهم والا ايه رايك ها .... اهو كريم انظم للركب الميمون لمحبين حسين مش قلت لك افعاله بتشهد له وان حبه مش من فراغ
اهي اهي اهي .... هو عمل ليكي ايه عشان يتعذب كذا حرام عليك ياسوسو ارحميه شوية كفاية كذا خلااااااااااااااااااااص مش قدرة استحمل اكثر وهو بيتعذب عشان بناته اللي مش وخذين بالهم منه دى البي تقطع عليك ياحسين بس نعمل ايه بسوسو اصبر ياحبيبي اصبر وربنا حيفرجها عليك .... بتوجعي قلبي عليه كذا ليه يسوسو اهو بيشوف ميادة بعيون بنتها يارب يكون في عونك
ههههههههههههه بعد مابكيت على حسين ظحكت من كل قلبي على نهلة وسما تحفة المقطع ذا ياقلبي ابدعتي كثير حببتي سوسو لا بجد مسكينه نهلة " قول اخر جملة كذا ثاني " ههههههههههههههه ... بت يسما اعقلي شويه ومتطيريش علي من ايدك احسن بقى تشوفي حاجة مش كويسه مني
هي دي البت الطيبه بجد ربنا يخليك ياحلى اسراء في الدنيا دنا حبيتك في البارت دى اوي وربنا يشهد اه كذا خليك دايماً مع الغلابة اللي زي علي وسما
ايه المصيبة اللي نويه عليها ياسوسو حتخلي وصال تروح دبي وحسين كمان ومش بعيد تلتقي بامها يارب تلاقيها عشان ليلى ترتاح شوية
هههههه ايه يابراء " ان كيدهن عظيم " بتمرسي دلعك على ابوك خفي عليه شوية عشان متفكريش بامك
دي اسراء صعبانه عليا قوي ربنا يصبرها ويثبتها يارب عندي احساس ان ينتظرها موت واحد ام امها او اختها يارا ربنا يستر بس
لالالالالالالالالالالالالالالالا ايه القفلة المميته دي ياسوسو يعني وصال عارفة هم سكنين فين امال منقطعه عنهم ليه ااه كنت عايزة اعرف حيصل ايه دي الوقت ربنا يصبرني لحد متنزلي البارت الجاي
تسلم يمينك عزيزتي .... وتقبلي مروري المتأخر بس انتي طيبه وانا استاهل هههههههههههههه
المحبة اسمـــــــــــــــــــاء

hjaby.najaty 25-12-12 02:06 AM

رد: اخوات ولكن
 
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بصراحه مش قادره اوصفلك الروايه عجبانى ازاى ف الاول مكنتش فاهمه اوى لان الشخصيات كتير بس اخيرا بدات افهم على فكره انا قريت الروايه كلها ف يومين بجد تحفه وطبعا مستنيه باقى الاحداث على نار بالرغم من امتحاناتى اللى مجننانى بس كله يهون عشانك ياجميل (ملحوظه : انا حسه انك فى كلية هندسه او ثانويه عامه عموما ربنا يوفقك ايا كانت مرحلتك التعليميه فانتى حقا مبدعــــــــــــــــــــــه):55::55:

الساحره الصغيره 26-12-12 12:22 AM

رد: اخوات ولكن
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسن الخلق (المشاركة 3240215)

السلام عليكم و رحمة الله

وعليكم السلام

مررحبا سوسو ، ألف سلامه عليكي
اسأل الله العظيم رب العرش العظيم ان يشفيكي شفاء لا يغادر سقما
شفت الفصل امبارح لكن كنت فعليا نايمه و استنيت لما اصحصح خخخخخخخخخخ


امين يا رب ربنا يخليكي ليا يا هومي

اه يا قلبي كنت محقه حين أجلت قراءة الفصل الى اليوم و الا لظللت احلم في مياده و ابكي ، رسالتها الى محمود الطفل الكبير كانت رهيبه ، مؤثرة حد الوجع ، أحسنتي سحوره ، رساله سحريه فعلا


كويس ان الرساله عجبتك << اومال ايه انا ساحره اعجبك قوي ههههههههه


ليه الحقد على حسين و مياده كانت واضحة في الرساله انه كان علاجها ، هي طلبت يعرف الطفل و يعرفه بيها انما مش ياخده من باباه و يحقد عليه ، مش عارفه ليه كلهم عقلهم راكب شمال من ناحية حسين سلامه ؟!
هو حسين ذنبه انه ملحقش أخته ، كل واحد تاعبه ضميره يرمي عبئه عليه ، ايه الظلم ده


ههههه انا عارفه يا بنتي كل واحد تعبه ضميره يقول حسين السبب


يا سلام و أخيرا حد في صف حسين ، شكرا يا جيجي انا كدا بحبك اكثر
هو كريم بيعرف المعلومات الدقيقه دي كلها منين ؟ اممم فكره مش بطاله ان حسين يحاصر عدوه هو كمان
كريم فاهم جيلان كويس و عارف جواها ايه ، يا عيني على الصبر الكل بيفكر ازاي يجبر الراجل عشان ياخد حد من ولاده ، طيب ما نتصالح كلنا و نبقى مع بعض و خلاص ، هيحصل ايه يعني !!


متفرحيش اوي لان جيجي هتقلب لما ترجع مصر


جميل كريم انضم للنادي و الكارنيه وصله على فكره ، حكايتها ايه الست جوليا دي كمان و ازاي خيانتها تتسبب بموت والده ؟ على العموم انا مش بلعاها من الأساس فخليها بعيد أحسن
يا خسارة التليفون ، دا كان بكاميرتين عععععععععع ، أدي الى خدناه من وش العكننه إلى اتصلت نكدت عليه :(


هههههههههه اه انا زعلانه على الكامرتين قوي ههههههه


اه يا قلبي ، و الله حرام الراجل دا اتعذب أكثر من أي بطل تاني ، انت مفتريه كدا ليه يا سحوره ، و كل دا و محدش عارف و ولاده فاكرينه قلبه جامد و مش بيفكر فيهم ععععععععععع
فعلا هو محتاج لحب أولاده عشان يتشبث بالحياة و عشان يحصل دا لازم حاجات كثير تتوضح ، يلا بقه ورينا السحر هيعمل ايه و حضري تعويذه مليانه حب و أطلقيها عليهم ،و لا أنت مش فالحه غير تلفي المنتدى ليل و نهار فوق مقشتك ، اعملي حاجه مفيده ، حسين سلامه قطع لي قلبي و الله و عايزاه يعيش و يفرح


اهئ اهئ اهئ انت قطعتي قلبي يا شيخه هههههههه صعب عليا حسين

ايه احمد الندل ده ؟ طيب ليه مش بيصارحها بنفسه انه مش راجع ، و لو بيحبها ليه معرضش يتجوزوا و تسافر معاه ؟ بدل ما تعيش في الوهم و تنتظر سراب
و الله علي برقبته يا ريتها تفوق و تعرف الحقيقه ، خلينا نخلص منها و ندور على عرسان داعيين عليهم أهاليهم للباقين :)


ههههه هو ندل بعقل انا خايفه تدعي عليا الفصل الجاي بس اعمل ايه ومتخفيش بديكي كارت اخضر مميز ليكي انت بس سما هتجوز علي


نهله البنت دي مصخره ههههههههههههه ، ما صدقت الكلمة طلعت من باباها و شبطط ، افرض بيهزر يا منيله على عينك خخخخخخخخخخخخخخ

ههههههههههههه يهزر مع نفسه هههههههههههمش وقت هزار خالص

فعلا الله يكون بعون ياسين عليها ، انا كمان مستعده أساعد على فكره يعني الناس لبعضيها
و الله البنت طلعت عاقله و راسيه و كلامها زي الفل ، صح سما استخيري و خليها على الله ، حبيت نهاية المشهد لأنها منطقيه و عقلانيه ، ربنا يوجهها للصواب


بفرح لما اي مشهد يعجبك

إسراء مفاوضه ناجحه درجة أولى ، عسسسل و شخصيتها خطيرة ، عرفت تدخل دماغ والدتها و توصل لغرضها هههههههههههههه ، طيب حته الجاتوه دي مين الي هيشيلها بالضبط ؟ بس عشان أتخيل المنظر خخخخخخخخخخخ


هههه زي ما بتقول حياة هما كل اللي اسمهم اسراء حلوين ههههه


طبعا عرفت العلبه الي في شنطة وصال فيها ايه ، دا طلع فيل بجد ههههههههههه
يا تري هتتفضح بجد و يشوفها يوسف المتمني لطفل من حبيبته ؟ هتكون صدمه جامده قوي
يا ترى دبي مخبيه لنا ايه ؟ اه منك دا انت طلعتي ساحره شريره


هتتفضح هههههه انا ساحره وبقولك هههههه والمشهد ده مش بعيد اربع 3 فصول كده بالكتير ههه


ههههههههههههههه حلو قوي الحوار المكرر على السفره ، براء و لا مياده ، مياده و لا براء ، في الحالتين النتيجة واحده .
ايوه انا عارفه حركات النداله بتاعة الأخوات دي و مجرباها كثير :)


ههههه وانا وحياتك عارفاها ومجرباها ههه


أفكار يسرا و إحساسها يقود لمنطقه خطر ربنا يستر ، ايه الي حصل في اسكندريه ؟ انا مش مطمئنه ليارا شكلها بتخطط لحاجه مش تمام


حان وقت التغير عزيزتي افهمي الجمله انت بقى


أوه وصال فاكره عنوانها القديم و عرفت إنها داخلت الدائرة ، حلووو
يا ترى هتقابل أي حد ؟ مش معقول ساحرتنا الطيبه توصلها لحد هنا و تعديها على خير :)


لا مكنش الساحره الطيبه ههههه كده << اوعي تشكي فيا تاني هههه


تسلم ايديكي الفصل مليان و سمين و ممتع ، يا خوفي منك يا بدران
ربنا يتم شفاكي و يرسل لك أفكار طيبه كثير ، خفي على الراجل انا بحذرك مش كفايه لعيه كلاكيع ولاده
شكرا على تعبك و على المتعة التي أشعرها بين سطورك

بانتظارك بشوووووووووووق http://www.liilas.com/up/uploads/liilas_13304670801.gif
رينا يزيدك من فضله

دمتِ بكل الحب و الود ♥ ♥ ♥


ربنااااااااااااااا يخليكي ليا يا هومي بجد فرحانه جدا انك بتقري الشخبطه دي اللي مسمياها روايه هههه

واسعدني تعليقك جدااا واسلوب رفع المعنويات ده

ولا تخافي ما ززال في جعبه الساحره الكثير

سعيده بوجودك هنا جداااا مووواااااااااااااااااه

الساحره الصغيره 26-12-12 12:54 AM

رد: اخوات ولكن
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قرة عين امي (المشاركة 3240304)
عارفه ... عارفه ,,, انك نفسك تموتين عشان انا متأخرة

ههههههههه طب كويس انك عارفه هههههه

بس متخذيش بالك وعملي نفسك مشفتيش حاجة اصل النت عندنا بيموت الواحد ومقدرتش ادخل ... تبقى سمحتيني صح ههههههههههه

هههه سامحتك هو انا اقدر ازعلك منك ابدا ده انت حببتشي ههههههههه


تحفة .... تحفة ,,,,,, بيجنن بجد ابدعتي كثير بتنوع المشاعر بين حزن وفرح وجد واستهبال استمتعت كثير بيه ربنا يسعدك ياحلا سوسو

ربنا يخليكي ليا يا سوسو بجد ده كتير عليا ههه


واخيراً عرفنا رسالة محمود ياعيني على ميادة يعني كان عندها احساس انها حتموت ومش حتشوف اخوها وطفلها ثاني ربنا يرحمها ... هممممم بس بجد انا خفت من محمود زي مخافت بنته تماماً هو انتي ياسوسو بدلتي محمود الطيب فين رجعيه عشان ميضرش حسين حبيبي

هههههه هو كل حاجه سوسو سوسو يا عني اعملكوا ايه ابطل كتابه هههههههه

اه يعني بتعترفي ياجيهان ان حسين ماذاش حد امال بتكرهوه كلكم ليه ... طب تعال كذا ياسيد كريم ليه متحسنش الظن بيه هو على طول جاء عندك سوء الظن يمكن حسين عايز عياله يكون عندهم اسهم في شركات اهليهم والا ايه رايك ها .... اهو كريم انظم للركب الميمون لمحبين حسين مش قلت لك افعاله بتشهد له وان حبه مش من فراغ

بيكرهوه ميم قال بيكرهوه ههههههههه انا قلت كده هههه يلا يا عم كريم رضيت عنك سوسو بنفسها ههه

اهي اهي اهي .... هو عمل ليكي ايه عشان يتعذب كذا حرام عليك ياسوسو ارحميه شوية كفاية كذا خلااااااااااااااااااااص مش قدرة استحمل اكثر وهو بيتعذب عشان بناته اللي مش وخذين بالهم منه دى البي تقطع عليك ياحسين بس نعمل ايه بسوسو اصبر ياحبيبي اصبر وربنا حيفرجها عليك .... بتوجعي قلبي عليه كذا ليه يسوسو اهو بيشوف ميادة بعيون بنتها يارب يكون في عونك

ههههسرق المعزه بتعتي هههههه ومرديش يركبني قداكه على العجلة ههههههههههه

ههههههههههههه بعد مابكيت على حسين ظحكت من كل قلبي على نهلة وسما تحفة المقطع ذا ياقلبي ابدعتي كثير حببتي سوسو لا بجد مسكينه نهلة " قول اخر جملة كذا ثاني " ههههههههههههههه ... بت يسما اعقلي شويه ومتطيريش علي من ايدك احسن بقى تشوفي حاجة مش كويسه مني

ههههههههههه عقليها يا اختي عقليها هههه اصلها هبلة ومش عارفه مصلحتها ههه

هي دي البت الطيبه بجد ربنا يخليك ياحلى اسراء في الدنيا دنا حبيتك في البارت دى اوي وربنا يشهد اه كذا خليك دايماً مع الغلابة اللي زي علي وسما

ههههههههههه ايوه شوفتي اصل اسراء دي تربيتي هههه


ايه المصيبة اللي نويه عليها ياسوسو حتخلي وصال تروح دبي وحسين كمان ومش بعيد تلتقي بامها يارب تلاقيها عشان ليلى ترتاح شوية

لو منك مدعيش تلاقيها بس اعلمل ايه قلي الطيب نفسه يقولك الحقيقه بس روحي الشريره منعاه ههههههههههههه

هههههه ايه يابراء " ان كيدهن عظيم " بتمرسي دلعك على ابوك خفي عليه شوية عشان متفكريش بامك
دي اسراء صعبانه عليا قوي ربنا يصبرها ويثبتها يارب عندي احساس ان ينتظرها موت واحد ام امها او اختها يارا ربنا يستر بس

هههههههههه طبعا اهم حاجه في البنت الدلع ثم الدلع ثم الدلع ههههههههههههه


لالالالالالالالالالالالالالالالا ايه القفلة المميته دي ياسوسو يعني وصال عارفة هم سكنين فين امال منقطعه عنهم ليه ااه كنت عايزة اعرف حيصل ايه دي الوقت ربنا يصبرني لحد متنزلي البارت الجاي
تسلم يمينك عزيزتي .... وتقبلي مروري المتأخر بس انتي طيبه وانا استاهل هههههههههههههه
المحبة اسمـــــــــــــــــــاء



قفله شريره صح اومال قفلة بكرة هتبقى بالنسبه ليكي ايه ههههههههههه ده انت هتشوفي بكرة فصل تقولي هو ده ههههههه بس يا ريت يخلص لانه طويل حبتين تلاته ارعة كده ههههههههه

حببتي سوسو ربنا يخليكي ليا يا رب على تشجيعك ليا وانك بتفضي وقتك عشان خاطر الشخبطه دي ههههه بجد مرسي كتير يا سوسو

الساحره الصغيره 26-12-12 01:02 AM

رد: اخوات ولكن
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hjaby.najaty (المشاركة 3240431)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بصراحه مش قادره اوصفلك الروايه عجبانى ازاى ف الاول مكنتش فاهمه اوى لان الشخصيات كتير بس اخيرا بدات افهم على فكره انا قريت الروايه كلها ف يومين بجد تحفه وطبعا مستنيه باقى الاحداث على نار بالرغم من امتحاناتى اللى مجننانى بس كله يهون عشانك ياجميل (ملحوظه : انا حسه انك فى كلية هندسه او ثانويه عامه عموما ربنا يوفقك ايا كانت مرحلتك التعليميه فانتى حقا مبدعــــــــــــــــــــــه):55::55:

وعليكم السلام ورحمة الله

سعيده جدااااا ان الروايه عجبتك في يومين ربنا يعينك لان الشخصيات كتيررررررررر وانا عارفه ههههه

متخفيش اناا كمان ورايا امتحنات فهحاول اوفر وقت يكون مناسب للجميع

ربنا يخليكي ليا بجد اسعدني تعليقك ومرورك

هو انا حظي 91% مدخلتش هندسه بس انا في تانيه تربيه رياضيات اي خدعة

مبدعة مرة وحده ربنا يخليكي بجد ومرة تانيه سعيده بمرورك

الساحره الصغيره 26-12-12 01:05 AM

رد: اخوات ولكن
 
ان شاء الله الفصل بكرة الساعة 9

حاجات كتير هتبان لاول مرة << لا تخافوا فانتم مع الساحره ودائما هناك جديد هههههههههه <<< وده مش ثقه ده غرور ههههههههه

حاولت يكون الفصل طويل فهيكون بطول فصلين في بعض << شوفتوا مش حرماكوا من حاجه اهو <<

وجزيل الشكر لفاتن واسراء وريهام واسمااء وحجابي على تعليقاتهم التحفه دي

ماهيناز 26-12-12 07:06 PM

رد: اخوات ولكن
 
مساء الفل يا سوسو معلش والله سماح على التأخير بس والله ظروف بس بجد فصل رائع موووووووووووت تستاهلى 100 بوسه على غفله هههههههههههههههه وكمان دسم تصدقى شبعت هههههه وكله كوم وخفة دم شخصياتك كوم تانى تسلمى يا احى ساحره ياريت تخليكى حلوه كده على طول ومتقلبيش خخخخخ يعنى من الاخر بلاش تموتى سونه والله الراجل ده صعبان عليه جدا وممكن اتجوزه بس هكون رقم كام اه عشر تاشر صح هههههههههههههههه يسلمو سا سوسو وفى انتظار الفصل على نار

الساحره الصغيره 26-12-12 11:41 PM

رد: اخوات ولكن
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ماهيناز (المشاركة 3241186)
مساء الفل يا سوسو معلش والله سماح على التأخير بس والله ظروف بس بجد فصل رائع موووووووووووت تستاهلى 100 بوسه على غفله هههههههههههههههه وكمان دسم تصدقى شبعت هههههه وكله كوم وخفة دم شخصياتك كوم تانى تسلمى يا احى ساحره ياريت تخليكى حلوه كده على طول ومتقلبيش خخخخخ يعنى من الاخر بلاش تموتى سونه والله الراجل ده صعبان عليه جدا وممكن اتجوزه بس هكون رقم كام اه عشر تاشر صح هههههههههههههههه يسلمو سا سوسو وفى انتظار الفصل على نار


مساء النور يا جميل عادي عادي انا اصلا ملكة التأخير

ربنا يخليكي يا قمر وخليكي فكره انا ليا عندك 100 بوسه ههههههه هاخدهم يعني هاخدهم هههه

خلاص هديلك رقم تلفونه وانت اتصرفي وبعدين هتكوني الزوجه رقم 7 هههههه يعني مش بعيد قوي ههه

مرسي يا قمر على وجودك المميز ربنا يخليكي ليا

الساحره الصغيره 26-12-12 11:44 PM

رد: اخوات ولكن
 
شوفوا انا حاولت انزل الفصل الساعة 9 بس للاسف مقدرتس لان كنت عند اختي انا اصلا مكنتش هكتب بس عشان التزامي الواضح بالمواعيد هههههههههه

كنت عايزه فصل طويل وينزل الساعة 9 منزلش الساعة 9 واحتمال ميكنش طويل بس اعذروني انا مكنتش في البيت انهارده

دقايق وهنزل الفصل واتمنى انه يعجبكوا ممكن تعيطوا شويتين تلاته بس معلش الفصول الجايه كلها عياط هههههههههه انا بس حبيت ابشركوا هههههههههه

الساحره الصغيره 27-12-12 12:10 AM

رد: اخوات ولكن
 
الفصل الثالث والعشرون


طيرى يا طيارة طيرى يا ورق وخيطان
بدى ارجع بنت صغيرة على سطح الجيران
وينسانى الزمان على سطح الجيران

علَى فوق سطوح بعاد عالنسمة الخجولة
أخدونى معهن الولاد وردولى الطفولة

ضحكات الصبيان وغنانى زمان
ردتلى كتبى والعمر اللى كان
وينسانى الزمان على سطح الجيران

لو فينا نهرب ونطير مع هالورق الطاير
تانكبر بعد بكير شو صاير شو صاير

ويازهر الرمان ميل بها البستان
تايتسلو صغار الأرض ويحلو الزمان
وينسانى الزمان على سطح الجيران

القاهرة 1994

ليلى : وصال يلا قومي عشان المدرسه

تذمرت تلك الطفله من نداء امها المتكرر وتنهض بعصبيه ليتناثر شعرها الطويل حولها بفوضويه وهي تهتف : ياااااااااااربي تل يوم مدرسه تول يوم مدرسه انا تعبتي بقى الله

تعالت ضحكات والدتها ليشاركها كمال الواقف بجانبها بعدما يأس من ايقاظ خالد

ليلى : البت كارهه المدرسه من سنه اولى دي هتكمل تعليم ازاي هههههههه

اعلى صوته متعمدا ليصل الى مسامع طفلته التي خرجت للتو من الحمام بقميص نومها الذي بالكاد تخطى ركبتها : لا حبيبة باباها شاطره وهتروح المدرسه

وصال ( بتأكيد على كلامه ): حبيبة باباها شاطره بس برضوا مش عايزه تروح المدرسه

هز رأسه بيأس من هذه الطفله العنيده واصبح على يقين ان هذه الصفه ورثتها من ابيها الذي لم يقابله حتى الان

كمال : طب يلا روحي البسي عشان متتأخريش

************************
القاهرة 1995

سميره : وصال حببتي نوليني الملح

قفزت الطفلة بسرعة من فوق الكرسي الخشبي الذي كان يحملها لتحضر الملح وتعود مسرعه حتى تكمل مراقبة سميره

وصال : خدي يا ماما سميره الملح

سميره : هاتي يا حببتي

تناولته منها وهي تبتسم بحب لهذه الطفله التي تعشق المطبح واقصى متعة لها هي الوقوف فوق هذا الكرسي ومتابعه الطبخ

***************

القاهرة 1996

وصال : ماما ماجده خدي سرحيلي شعري مامتي قالتلي روحي عند ماجده انا مش فاضيه

تعالت ضحكات ماجده على براءه الطفلة التي امامها وهي تمثل والدتها عندما تكون في اوج عصبيتها

ماجده : هههههههه تعالي يا حببتي عيزاني اعملك ايه في شعرك

استرسلت الطفله في وصف ممتع عما تريد بشعرها لتفهم ماجده المطلوب وتبدء في تنفيذ الاوامر

******************

براء : بس هنا يا وصال صحبتي ساكنه هنا

افاقت من شرودها على صوت برء لتصف على احد جانبي الطريق دون ان تنبس ببنت شفه فقط اكتفت بالتوقف لتترجل براء وهي تقول : مش لازم ترجعي تاخديني انا هخلي غيداء توصلني

ايماءه صغيره كانت كافيه لها ولكنها لم تشبع فضول براء لتسأل في توتر : وصال انت كويسه

وصال : ايوه ـــ كوـيــ ـ ٍسه

قالتها همسا فلا تعرف ان كان وصل الى مسامع براء ام توقف عند اذنيها هي فقط

براء : ماشي سلام

حركت السياره بمجرد اختفاء براء خلف البنايه لتعود من حيث اتت ولتنسى اين هي

ضغطت على الدريكسون بكل قوتها وهي تحارب ذكريات ابت ان تتوقف ذكريات غير منصفه لها غير عادله بالمره ذكريات لا يحق لها ان تظهر الان

توقف بحركة مفاجأه جعلت صوت الفرامل يدوي في المكان ودموعها تتسابق بالتساقط لا تستطيع الخروج من هنا كانت تعتقد انه بأمكانها ولكن اعتقادها خاطئ

امالت رأسها قليلا على الدريكسيون بعدما سمحت للذكريات ان تعبر جسور عقلها

.........

القاهره 1998

وصال : بابا احنا هنروح فين

اخفى حزنه وراء ضحكة وهميه وهو يقول بمرح مزيف : هنروح في اماكن كتير قوي وبعدين هوديكي عند واحد صحبي

وصال : وليه هتوديني عند صحبك

كمال ( وهو على وشك البكاء ): عشان صحبي عايز يشوف ... احم... ولانك لازم تتعرفي عليه

وصال : مممممممم بس احنا مخدناش خالد هو هيزعل مني عشان ما اخدهوش معايا بابا خليني ارجع اجيبه احنا لسه عند المدرسه

لم يكن يستطيع ان يتحمل صوتها اكثرمن هذا ، صوتها الذي يقتله بالبطئ ، يريد ان يعود بها ولكن باي حق فهي ليست ابنته

كمال : المرة الجايه هنبقى ناخده معانا

قبلت اقتراح والدها على مضض وهي تفكر في طريقه لارضاء خالد حين تعود

**************

ترجلت من السيارة ببطئ وهي تسير بلا وعي في طريق مستقيم قاصده تلك البنايه التي ظهرت ملامحها امامها
في كل خطوة كانت لها ذكريات ، ذكريات اعتقدت انها دمرت في هذا الجزء البعيد من عقلها ، ذكريات غلفتها باوراق كثيره حتى لا تستطيع النهوض ولكنها نهضت الان ، ذكريات جعلتها تبكي رغما عنها

توقف على بعد مترات من البانيه وهي لا تقوي على المضي قدما في هذا الطريق ، توقفت وهي لا تعرف اي جنون يدفهعا للرجوع هنا
ان كان والدها على حق فهذا يعني ان والدتها لم تعد هنا وحتى والدها المزيف لم يعد هنا كلاهما رحل تاركا خلفه طفله بحاجه اليهم ، ان كان والدها على حق فهي غير مرغوب بها هنا انها لا تنتمي الى هذا العالم وان العالم الوحيد الذي تملكه هو عالم والدها
ادارت ظهرها للبنايه وهي عازمه على العوده للسياره القاطنه هناك ادارت ظهرها لطفولتها المتمرده المخفيه بين ابنيه هذا الطريق
ادارت ظهرها وابتعدت ليوقفها نداء فتاة تقريبا في نفس عمرها

ندا : وصـــــــــــــــااااااال وصال استــــني يا بــــت

************************
اسماء : غريبه متأخرتيش ههه
براء : هههه اصلا انا ديما باجي بدري بس المره دي وصال وصلتني وقالتلي لو مخلصتيش في نص ساعة همشي واسيبك ههه

اسماء : عشان كده ما انا بقول برضوا مش براء اللي تخلص بدري

براء : ههههههههههه عارفه انك غيرانه مني عشان باجي بدري على طول

سماء : ههههههههههههه ايوه طبعا يا براء غيرانه انت خدي بالك

تجاهلت براء سخريتها الدفينه وهي ترفع انظارها الى المرأة الخارقه كما اسمتها وتقول بحب : ازيك يا طنط

ابتسمت الاخرى ابتسامه حب خالصه لتلك البراء وهي تقول بمزح يشابه مزح ابنتها

سحر : ازيك يا حببتي شوفتي يا اسماء البنات المؤدبه بتقول يا طنط مش انت بنتي بقالي كتير وعمرك مقلتيي يا طنط هههههههههههههه

اسماء : ههههههههههههههه انا قلتلك انت نسيتي تربيني انا اعمل ايه ههههه جوزيني يمكن اعقل هههههههه

سحر : كده يا اسماء عايزه تركبيني زنب وانا كبيرة كده اجوزك ويبتلي فيكي راجل غلبان ههههههههههه

اسماء : هههههههههه عادي يا ماما المؤمن مبتلي وخيرهم من صبر على الابتلاء هههههههه

مرة اخرى خالفت هذه المرأة توقعاتها باسلوبها المرح وضحكاتها الرنانة

سحر : ها يا حببتي تشربي ايه ومتقوليش مرسي يا طنط

كانت ستتابع لولا اسماء : انت قولي مرسي عادي بس متقوليش يا طنط اصلي طنط هي المشكله هههههههههههههه

براء : ههههههههههه ليه بقى

اسماء : هههههههه ماما عندها حساسيه من طنط دي بتجبلها انتكريا هههههههههه

سحر : متخديش بالك من كلامها هي اسماء بنتي بتفصل بعد الساعة 5 ههههههههه ها تشربي ايه يا حببتي

براء : خليها لما البنات تيجي

اسماء : يا شيخه قولي اشرب اي حاجه ونشرب مرتين مرة دلوقتي ومرة لما البنات يجوا ابو بلاش كتر منه ههههههههههههههه

سحر : ههههههههههه ايوه وطالما اسماء هتعمل العصير بنفسها يبقى ابو بلاش كتر منه هههههههههه

اسماء : اسماء مين هههههههه وبعدين هي قالت مش عايزه حاجه نغصبها يعني ههههههههههه

سحر : ايوه هنغصبها قومي

نظرة وحده كانت كفيله باختفاء اسماء وهي تتذمر على طريقه امها المتعسفه من وجهه نظرها

جلست والده اسماء بجانبها لتسألها باهتمام وهي تضمها الى صدرها

سحر : اخبارك ايه يا حببتي واخبار الدراسه معاكي ايه

براء : الحمد لله كويسه ان شاء الله اخلصها على خير

سحر : ان شاء الله يا حببتي

ضمتها بحنان اليها لتريح رأسها على كتفها وتنعم بحنان حرمت منه بل لم تجربه من الاساس

اسماء : يا سلام ما اجبلكوا شجرة و2 لمون احسن ههههههههه

سحر ( وهي تزيد من ضم براء وتقول بمرحها المعتاد ) : بس انا مبحبش اللمون ممكن شكولاته باللبن ههههههههههههههههه

براء : مالك يا سوسو يا حببتي في حد مزعلك ههههههههه

اسماء : لا ابدا انا عماله اعصر العصير ، عصراهم بايدي منجايه منجايه وانتوا اصحبتولي على بعض هههههههههه

سحر : ههههه ده عصير علب متخلينيش افضحك اكتر من كده ههههههه

اسماء : هههه لا خلاص يا كوكو اعملوا اللي انتوا عيزينوه انا هروح اجبلوا شكولاته باللبن ههههههههه

تعالت ضحكات الثلاثة تحت انظار هذه المندهشه

*******************

ندا : وصااااااال وصال استني يا بت لو موقفتيش هنادي باباكي

تنفست الصعداء وهي تكشف ان النداء لم يكن لها اعادت وجهها للبنايه مرة اخرى لتعرف صاحبة الصوت
اعادت وجهها لتجد فتاة تنحني في مستوى طفلة رائعة الجمال وتتحدث معها
فتاة تشبه طفله كانت تلعب معها في الماضي فتاة كانت تدعى ندا ايام الطفوله فماذا تدعى الان

اغلقت عيناها على هذا المشهد على طفلة تعاكسها جمالا بشعرها الاسود وعيناها البنيه على طفلة تجرى صارخه : يلا يا وصال هنتاخر على المدرسه

ابتسامه مرت عبر دموعها لا تعرف من اين اتت ابتسامه ظهرت وهي ترى نفس الطفله تقول بملل : يلا يا وصال ماما سميرة قالت كفايه لعب

............

ـ طنط انت كويسه

فتحت عينها لتجد الطفلتين اختفوا الابنيه ازداد عددها وهي مازالت واقفه هنا ابتسمت بحب وهي تنحني لتكون في مستوى الطفلة

وصال : ايوه يا حببتي انا كويسه ...احم .... انت اسمك ايه

اجابت الطفلة بخجل ـ اسمي وصال

ازدادت ابتسامتها لتظهر عن اسنانها البيضاء وهي تقول : وانا برضوا اسمي وصال

استقامت وهي تقول : طيب يا وصال ارجعي عند ماما عشان الدنيا سقعه شوفتي الدنيا برد ازاي

هزت الطفلة رأسها وهي تجيب بهمس وكانها مستنكره وجود وصال هنا مستنكره ملامحها الباكيه وابتسامتها الحمقاء فباتت لا تعرف ان كانت هزه المرأة تضحك ام تبكي : حاضر هرجع

استدارت الطفلة مبتعده عن وصال استدارت لتجد والدتها واقفه هناك منذره بعقاب فهي اخلفت اول قاعده وتحدثت مع الغرباء استدارت تحت انظار وصال التي تعجبت عندما توقفت الطفلة عن المسير

رفعت انظارها لتجد ندا تقف هناك مستنكره تصرفات ابنتها وكسرها للقواعد
رفعت انظارها لتجدها قادمه باتجاهما وهي تقول بنبرة وعيد مخفيه للطفله

ندا : وصال يلا متزعجيش الناس

لتهتف وصال بسرعة وهي تتحاشى النظر الى ندا: لا عادي اصلا هي ماشاء الله عليها < حركت شعر الطفلة بعفويه وهي تتابع << ربنا يخليهالك زي القمر ما شاء الله عليها ..... عن ازنك

استدارت لتبتعد لتهتف الطفلة بفرحه وكانها عثرت على المصباح السحري : ماما اسمها زي اسمي

***********************

سما : نهلة استهدي بالله كده وبطلي هبل بدل ما اخبطك على راسك انسيكي اسمك ههههههه

نهلة : ونعم بالله اركز في ايه بقى هي جيلان اختك خلت فيا عقل ههههه

جيلان : سمعتك يا نونا سمعتك بس هعمل نفسي مسمعتش حاجه وانت مفروض تقدري اني جايه معاكي اخترلك هدوم .... انا شخصيا جايه معاكي

نهلة : هههههه ياربي ارحميني يا جيجي شويه كل حاجه مش عجباكي انا تعبت اكتر من ساعة ومفيش حاجه عجباكي

جيلان (ببرود ) : اعمل ايه جسمك وشكلك ميلقوش على الهدوم دي انت وحده طويله وجسمك مظبوط يعني متخفيش مش هنلف كتير

نهة : ههههه هو انا مش عارفه انت بتغلطي ولا بتمدحي بس ما علينا ربنا ياخدك يلي في بالي هههههههه

سما : ههههه مش انت اللي قاعدتي تقولي هاتي جيجي معاكي زوقها حلو ..... اهو قابل يا معلم بقى هههههههههه

نهلة : ههههه طب ليه منصحتنيش ههههه انا غلطت انصحيني قوليلي الحقيقة هههههههه

جيلان : ههههه انت خدي قيسي البلوزه دي والبنطلون ده وبطلي رغي كتير هههههههه

نهلة : هههه حاضر يا باشا في اي اوامر تانيه هههههههه

جيلان : لا بس بسرعة عشان نطلع من المحل ده هههههه

نهله : انا اللي جبته لنفسي

تناولت البلوزه بعصبيه مصطنعة وهي تدخل غرفة التبديل

سما : جيجي بصي ال dress ده

جيلان : حلو قوي اوكيه خلينا ناخده لو في منه لون احمر هاتي هههه

سما : تقريبا فيه

نهلة : ها ايه رأيكوا

جيلان : انا استاذه ورئيسة قسم بس نقصلنا جاكيت طويل يوصل لبعد الركبه بشويه هينطق الطقم

سما : حلو جدااا عليكي يلا غيري بسرعة عشان نمشي

نهلة : ماشي وهو انتوا عليكوا بايه البسي يا نهلة اقلعي يا نهله هههههه

جيلان : ههههههه طب اتحركي يا نهلة ههه

؛
؛
انتهت نهلة وخرجت لتفاجئ بما اشترته جيلان واختها لتفاجئ بتلك المستبده التي تختار دون اي جدال

نهلة : ههههههه طب هو انا ممكن اشوف اخترتوا ايه

جيلان ( ببرود ) : بعدين بعدين دلوقتي حسبي عشان نمشي لان خبيرة التجميل اللي بتعامل معاها موعدها ثابته

التفتت نهلة لسما وهي تقول بهمس : خبيرة تجميل بت يا سما هو احنا عمرنا روحنا الاماكن دي هههه احسن ليكونوا بيوزعوا منكرات ههههههههه

سما : تفتكري هههههههههه لا لا يا شيخه اختي متعملش فينا كده هههههههه

ثلاثتهم خرجوا من المحل محملين باكياس انضمت الى مجموعة الاكياس السابقة

نهلة : عملتي ايه في موضوع علي

سما : معملتش حاجه واقفلي على الموضوع ده

******************

فطيما : انت بتستهبلي موضوع ايه اللي اقفل عليه

ريناد : ايوه قفلي ع الموضوع انا لا اول ولا اخر وحده تسافر

فطيما : انت هبله ولا بتستهبلي انت عايز تسافري من غير حد لوحدك ومن غير ما تقلولي لاي حد كمان

ريناد : فيها ايه لما اسافر وبعدين انا هقوللهم اكيد بس مستنيه لما تخلص الاجراءات

فطيما : لا بجد يعني بعتي اوراقك ولما الموفقه تيجي ودي حاجه اكيد وتخلصي اجراءاتك وبعدين تاخدي راي اخواتك وتقولي لباباكي

ريناد : رأي اخواتي ميفرقش معايا كتير وموضوع السفر ده حاجه تخصني

فطيما : اللهم لا اسألك رد القضاء ولك اسألك اللطف فيه انا وثقة انك هبلة رسمي

ريناد : هههههه انا اللي جبته لنفسي انا غلطانه ان قلتلك

التفت فطيما اليها وهي تنظر باستنكار : كمان مش عايزه تقوليلي انت حاله ميؤس منها

لم تبالي كثيرا باخر ما قيل لها فهي تفعل ما تريد ليس ما يريدوا
اما فطيما فعجزت عن فهم صديقتها تابعت السير وهي تنظر الى شيء يلفت انتباهها على وجهة المحلات

ريناد : خلينا نشوف المحل ده جبت انا ووصال حاجات حلوة منه السنه اللي فاتت

دخلت فطيما خلفها وهي تحاول تهذيب خصلات شعرها المتمرده وهي تهتف : اه صحيح اخبار وصال ايه

ريناد : كويسه كانت عندنا قبل ما اطلع معاكي بس ادبست في توصل بيبو اخي هههههه تستاهل حد قالها تيجي ههههه

فطيما : ههههه طب ليه انت موصلتيش براء

التفتت اليها وي تقول بمزح : ورايا مذكره ههههه

فطيما : مذكـــــــــــره قولتيلي هههههههه

**************************

رفعت رأسها تقابل هذه التي تحمل الاسم الذي طالما حلمت برؤيه صاحبه
رفعت رأسها لتقابل تلك التي جعلت ابنتها تخالف قواعها وتكسر كلمتها
رفعت رسها لترى هذه التي لا تملك ملامح وصال لا تملك عينها ولا حتى نظر المرح التي بداخلها

ندا : تشرفنا بس بنتي مقبلتش حد اسمه وصال قبل كده

صدى هذا الاسم على قلبها كان مدويا جعلها عاجزه عن اتام كلامها
صدى هذا الاسم كان كفيل باحياء الماضي كفيل بجعلها تبتسم وتتذكر تلك الطفلة ذات الاعين الزرقاء التي تحاكي السماء في صفاءها تتذكر طفلة اشتاقت لرؤيتها

وصال : ده شـــ ....

لم تكمل كلمة واحده ، فكيف لها ان تكملها دون ان تبكي لاول مرة تجد صعوبة في عملتي الشهيق والزفير

تحاملت على نفسها لتتنفس وفي نفس الوقت لا تبكي

وصال : احم .... ده شرف ليا وبعدين عادي انا كمان اشوف حد على اسمي ..عن ازنك

استدرت وابتعدت لتمنعها تلك اليد التي التفت حول معصمها وهي تقول بأسى وحزن على ما آل اليه حال صديقتها

ندا ( بعدما تركت العنان لدموعها ): على فكرة بقيتي شبه ماما ليلى قوي حتي لو خبيتي لون عينك

تركت الاخرى بدورها العنان لدموعها وهي تحقق امنيه تمنتها منذ ان وقعت انظارها على صديقة الطفولة وتلقي بنفسها بين زراعي صديقتها وهي تقول من بين دموعها

وصال : بس انا مكنتش عايزه ابقى شبهها حاولت بس مقدرتش وطلعت شبهها
شدت من ضمتها لتلك التي بين احضانها لتلك التي تمنت رؤيتها منذ زمن

ندا : غبيه وحمارة وهبلة كمان يعني مكنتيش نويه تقوليلي انه انت

وصال : خفت تكونوا انتوا كمان مش عايزني ....... تعبت يا ندا وانا بفكر ماما ليه سبتني خالد ليه مسألش عني

كلاهما كان يبكي بوجع كلاهما كان يشهق بصوت مرتفع كلاهما كان يضم الاخر وكانه يخشى ان يفقده من جديد

ندا : حاولنا ندور عليكي بس هندور بصفة ايه ...... ومنعرفش اسم باباكي كمان

وصال : وانا حاولت اجي قبل كده بس معرفتش الشارع وبعدين عرفت ان ماما سافرت فقلت ارجع ليه

هذا ما كانت تخشاه ان تؤكد ندا كلام والدها ان تؤكد ما وصل اليها من معلومات

ندا : ماما ليلى سافرت بعد ما مشيتي باسبوع بس احنا لسه موجودين

هذه الجملة كانت كافيه لجعل صوت بكائها يعلوا فلقد صدق والدها ورحلت امها بعدما تنازلت عنها ، رحل كمال دون ان يخبرها ، رحل خالد دون ان يودعها

وصال : ليه مقلوليش يا ندا واخدوني معاهم ليه سا بوني يا ندا

ابتعدت ندا وهي تجفف دموعها بفرح وتنظر الى ابنتها المستنكره بكاء امها وابتسامتها في نفس الوقت
ابنتها التي على وشك ان تجن فحتى والدتها تبكي وتضحك في نفس الوقت

ندا : تعالي مامتي وماما سميره هيجنوا من الفرح لو شوفوكي ووصال بنتي هتتجن من الهبل اللي حصل من شويه

ضحكت من بين دموعها وهي تحمل الطفلة بين يديها وتقول : ههههه يا اخواتي زي القمر شبهي ههه

ندا : هههه

وصال : ايوه طبعا عندك شك كفايه ان اسمها على اسمي

ندا : هههه بركات عم يحيى اصر اننا نسميها وصال ههههه

وصال : وماله اسمي يعي تحفه فنه

ندا: حلو حلو هو انا قلت حاجه

كلاهما توقف امام باب الشقة ، احداهما مشفقه على المرأتين من الصدمة والاخرى خائفة من ردة فعلهم

اخرجت نسخة مفاتيح شقة والدها من جيبها وفتحت الباب لتجد سميرة وماجدة مازالوا يتحدثون

ندا : انتوا لسه مخلصتوش كلام عن ذكريات الماضي

سميرة :ههههه وهو الكلام عن الماضي ممكن يخلص يا حببتي

ماجده : على رأيك يا سميره هو في حد بيمل من حكايات زمان بس هو انت مالك كنتي بتعيطي

ندا : احم .... شويه المهم دلوقتي انا صحبتي وقفه قدام الباب

سمرة : ينيلك يا بت وسيبه البنيه برا لحد دلوقتي ليه دخليها بسرعة

ماجدة : ده كلام يا ندا وعماله ترغي دخلي صحبتك

كانت تريد ان تسألهم هل انتم مستعدون لرؤية صديقتي .؟ هل اعصابكم تتحمل رؤيتها ام ستنهارون مثلي ولكنها رغما عن هذا ابتسمت وهي تقول : حاضر هدخلها

تنحت ندا خطوتين للجانب الايسر لتسمح للضيفة بالدخول

لتدخل فتاة كانت في الماضي تدخل دون استأذان كانت في الماضي تضحك وتلعب هنا دون رقيب
لتدخل فتاة كانت في الماضي تدخل بصخب محبب لجميع تدخل بمرح يثير الضحك بين الجميع
تنحت لتدخل فتاة نسخه مصغرة من والدتها رغم انكارها لهذا ولكنها تشبه امها رغم انكارها لهذا ولكنها تحمل ملامح والدتها حتى عينها التي اخفتها تؤكد هذا

سميرة : وصـــــــــــــــــــــال

***********************
الاسلاك تخرج من كل مكان لتدخل جسد تلك النائمة هناك فوق السرير الابيض محاطه بأجهزه من كل جانب
كانت تبكي في صمت بعد انهيارها في احضان اخيها عندما عرفت بالخبر
كانت تبكي في صمت وهي تنظر الى والدتها المغيبه عن الجميع بأردتها
والدتها هي من قررت ان تترك العالم الحقيقي وتعيش عالم من خيالها

كانت على يقين ان هناك ما حدث فاتصال وليد دب الرعب في قلبها وصلت الاسسكندريه في اقل من نصف ساعة لتجد وليد في انتظارها
اخبرها ان والدتها دخلت في غيبوبه باردتها اخبرها ان والدتها هي من ستحدد موعد عودتها

انهيارها كان طبيعي على عكس تؤمها التي تماسكت الى النهاية انهارت بين زراعي وليد اخيها الوحيد والذي لا يعرف عن معانتها سوا القليل وربما حتى القليل لا يعرفه

يارا : يسرا يلا عشان تروحي مع وليد

التفت الى تؤمها ولم تنبس ببنت شفه لتعاود النظر الى والدتها وتدعى عدم سمعها لجملة اختها

يارا : يسرا اللي بتعمليه ده مش صح وبعدين ماما مامتتش بعد الشر هي في غيبوبه وان شاء الله هتقوف منها

دموعها التي لم تتوقف و لا تعرف سببها هل هي بسبب تلك النائمة ام بسبب تلك التي باتت لا تعرفها ام بسبب ريناد التي اصبحت ابعد عنها من نجوم السماء

لم تجيب اكتفت بدموعها ولم تجيب لتقول يارا بقلة صبر

يارا : يسرا يلا عشان تروحي

يسرا : عايزه اشوف ماما قبل مامشي

يارا : يسرا انت مش طفلة وبعدين انت عارفه انه ممنوع تدخلي

يسرا : عايزه اشوف ماما قبل مامشي

التفتت مرة اخرى وهي تحمل بين نظراتها نظرة الخيام المعروفه وتقول بصوت منخفض يشبه صوت والدها عندما يصر على شيء

يسرا : عايزه اشوف ماما

دهشت يارا كانت كافيه لتجعل يسرا تعبرها دون اهتمام ولتدخل العناية دون اي استأذان فآل خيام لا يستأذنون
دخلت تحت انظار يارا المندهشة من تصرفات تؤمتها الغريبه
دخلت في صمت لتنحنى على ركبتها ممسكة بيدي والدتها ضاغطه عليها بقوة وكانها تريد ان تجد التشجيع التي بحاجه اليه

يسرا ( من بين دموعها ) : ليه سبتيني يا ماما قدام الخيام لوحدي ليه سبتني اواجه بابا لوحدي ليه يا سوسن محربتيش ليه

مـــامــا انت هتصحي تاني مش كده انت هتصحي عشان ندور على ريناد مع بعض انت هتصحي عشان تقولي لريناد سمحيني
ماما انت مش هتسبيني لوحدي صح انت هتفضلي معايا ماما يارا زعلت مني عشان بدور على ريناد
ريناد كانت عارفه ياماما وقالتلي انسى الموضوع
ماما انا تعبت انا مقدرش اقف لوحدي قدام رشدي الخيام ويارا
ماما..ماما ردي عليا قوليلي اعمل ايه ابدء من فين عشان ارجع حفيدة الخيام الضايعة
ماما قوليلي اعمل ايه لوحدي

وليد : ومين قال انك لوحدك

التفتت لتجد وليد يقف خلفها يبكي في صمت التفتت لتجد اخيها فاتح زراعيه لها لترتمي بهم وتنهار من جديد

يسرا : بس ماما مش عايزه تعيش يا وليد

وليد : ادعي تقوم بالسلامة ويلا امسحي دموعك وخلينا نروح واحكيلي كل حاجه ويمكن اقدر اساعدك

يسرا : بجد يا وليد

وليد : ايوه بجد يا حببتي يلا خلينا نطلع بدل ما الممرضه تيجي وتضربنا ولا الحج رشدي يظهر

يسرا : ماشي

انحنت لتهمس في اذن والدتها بجملة واحده جملة ظلت تتردد بين زوايا عقل والدتها حتى بعد رحيلها

انتهى الفصل الثالث والعشرون

حياة12 27-12-12 02:05 AM

رد: اخوات ولكن
 
سحووووووووووووووووووووووووورة حبيبتى :dancingmonkeyff8:
فصل رااااااااااااااااااااااااااااااائع و الله تسلم ايديكى يا قمرى تحـــــــــــــــــــــفة
:55: :55: :55: :55: :55:

عجبتنى جداااااااااااا رحلة الذكريات دى روووووووووووووعة
ههههههههههههههههههههههههههه طالما وصال مش عايزة تروح المدرسة تبقى طفلة طبيعية مية المية :lol: لا و ما شاء الله ذكية تقوله حبيبة بابا اه و شاطرة مفيش شك انما متضحكش عليا بكلمتين عشان اروح المدرسة عسسسسسسل :c8T05285:

و بدأنا نعرف مدى قوة علاقتها بسميرة و ماجدة من حبها للمطبخ و تسريح شعرها موتنتنى من الضحك كانت بنت خالى بتعمل نفس العمايل دى هههههههههههههههه

صعب عليا جداااااااا كمال و هو بيوصلها لحسين رااااااااائع سوسو :55:

ايه ده وصااااااااااال؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه :97(1):
براء و اسماء موتونى من الضحك مشهد تحـــــــــــــــــــــفة
لا و كمان لما سحر تقول لها انتى اللى حتعملى العصير قواااااااام اختفى ابو بلاش و مش عايزة تغصب براء على حاجة :yuiuyuy:
و انا كمان بقول نشوف اى راجل مؤمن و نجوزه لاسماء هههههههههههه

مشهد وصال و ندا روووووووووووعة مؤثر جدااااااا :55: :55:

انا فى البداية افتكرت ان ندا معرفتهاش
اهااا ده اللى حسين قالهولها انهم مش عايزينها بصراحة الموقف كان صعب جداااااااااا على جميع الاطراف
زعلت جداااااااااا على سولى حبيبتى احساس انها منبوذة من اسرتها لا يطاق :Taj52:

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
جيلان دى تحــــــــــــــفة
صح سما غلطانة برضو كانت لازم تنصح نهلة موتونى من الضحك روووووووووووووووعة
و لا لما بتسألأ اذا كان بيوزعوا منكرات هههههههههههههههه
بس عجبنى فى جيجى انها مسيطرة ......... مستنية مقابلتها مع كيمو واااااااااااااااو لقاء الجبابرة نياهاها
لا و هما الاتنين مغرورين و مسيطريين احتمال باقى الابطال يموتوا و هما بيسلكوا بينهم :lol:

و تعالى هنا يا انسة سما نقفل ليه على الموضوع هه؟
تؤ بقى انا اعترض البنت دى عايزة حد يعرفها غلطها و انا متبرعة بكده :peace:
شوفى يا سما الزفت اللى اسمه احمد ده ندل و جبان و مرضاش يصارحك و سابك متعلقة ده من الاخر كده حقييييييييير انتى السبب الوحيد اللى يخليكى عايزة تشوفيه رغبتك انك تضربيه مش اكتر فاهمتى ؟؟؟ :8Pp04714:

ريناد عايزة تسافر؟!!!!!!!!!
يخربيت جنانها دى جينات عيلة الخيام موجودة و بقوة
يالهوووووووووى لمجنونة دى ناوية على ايه!

عجبنى جداااااااااااا احساس وصال و هى داخلة عند سميرة و ماجدة بعد ما كانت بتدخل من غير استئذان راااااااااااااااااائع سحورتى :55: :55:
و اخيييييييييييييرا قابلت سميرة يااارب تقدر سميرة تشرح لها الموضوع من اوله

موقف يسرا مع سوسن قطع قلبى :asd: :asd: :asd:
و الاسوأ موقف يارا صعب جداااااااااااا ان الاخوات يقفوا ادام بعض و خاصة لو توأم بيبقى الموضوع عذااااااااااب ......... وليد؟؟؟؟ يا ترى عرف موضوع ريناد؟؟

اععععععععععع نهاية الفصل :(

فصل فووووووووووووووووووق الراااااااااااااااااااائع سحورتى ابدعتى حبيبتى الفصل يجننننننننننن

:55: :55: :55: :55: :55:
تسلم ايديكى يا احلى سولى فى الدنيا و فى انتظار الفصل الجديد على نااااااااااااااااااار

مووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو اه



مرح 2012 27-12-12 08:50 PM

رد: اخوات ولكن
 
الروايه عجباني جداااااا حلوة بجد الشخصيات كتير ولغبطوني في الاول واخدت فترة عقبال ما استوعبت الابطال

تنوع الشخصيات عجبني الرابط الخفي اللي بيحاولا انكاره واضح

كان نفسي اموت حسين في اول روايه بس بعد كده حبيته قوي وصعب عليا جداااا ونفسي بناته يحسوا بيه

بجد تسلم ايدك يا سحوره الروايه عجبتني جدااااااا جدااااا << رغم انشغالي وامتحاناتي بس خلصتها في فترة قياسيه

مستنيها لفصل القادم على نار

حسن الخلق 27-12-12 09:38 PM

رد: اخوات ولكن
 

السلام عليكم و رحمة الله

مررحبا سوسو ، يا سلام الله يبشرك بالخير انا حضرت المناديل من دلوقت

عودة الي الماضي لنتعرف أكثر عن وصال الصغيرة
ههههههههههههههههه و من منا أحب يروح المدرسه في يوم ؟! برافو على الشطوره بلا مدرسه بلا بتاع يا شيخه نامي نامي :)
ذكرى أكثر دفء و متعه مع ماما سميره في المطبخ
و أخرى صاخبة مع ماما ماجدة ، مكان تواجدها فعل بها الأعاجيب و أطلق الذكريات دون حساب
هذه المره كانت ذكرى مؤلمة لقلبها ، و تبعها معنى أكثر إيلاما ، الشعور بالنبذ يأكل روحها سنوات طويله و يطل واضحا الآن
اوه معقول ندا تناديها بجد !!!!!


أسماء و والدتها دائما مشاهدهم بتكون جنان ، ضحكوني كأني معاهم بس انا مخاصمه أسماء لأنها معملتش حسابي في العصير :(
هههههههههههههه وجهة نظرها في عريس بنتها تحفه خخخخخخخخخ

اوه الحمد لله ندا كانت بتنادي على بنتها ، حلوه فتاة كانت تدعى ندا أيام طفولتها دي ، دا على أساس ان اسمها بعد ما تكبر هيخضر و يستوي !
مش هحكم على موقف والدها الآن غير ما اسمع منه لأني واثقة انه يملك مبررات قوية لما حدث ، ما لا افهمه هو ادعائهم موت وصال و تكمله حياتهم على هذا النحو
ايوه ندا ركزي مع البنت ، بتقولك اسمها زي اسمي ، ركززززي


هههههههههههههه هي جيلان على طول كدا بتلمع اكر ، لا يفوتها شاردة او واردة
حد طايل جيجي بجلالة قدرها تخرج معه و تنقيله لبس كمان ! ناس مش بتقدر النعمه صحيح
هصبر على سما لأنك طمنيني على مصيرها القادم :) خليها تاخد وقتها براحتها
ايوه يا بنتي أوعي تروحي ، خبيره التجميل بيشربوا عندها استغفر الله العظيم استغفر الله العظيم شاي بلبن هههههههههههههههههههه

سفر ايه الي بتجهز له ريناد ؟ و من غير ما حد يعرف ؟! البنت دي اتهبلت و لا إيه !
بسم الله ما شاء الله و نعم المذاكره

اه قلبي الصغير لا يحتمل ، مؤثر جدا مشهد عناق ندا و وصال ، أول خيط يلقط
مشهد جميل جدا سحورتي ، جاء التعارف بحرفيه و تمكن ، أحسنتي
ما تلى ذلك من تقديم لعودة وصال لحياتهم كان ممتاز ، يا ريت نتقدم بايجابية بلا انتكاسات جديده ، البنت مش ناقصه و يا رب تخلع العدسات دي بقه

عند يسرا الخيام ، انهزام جديد يصيبها هذه المرة من والدتها التي تعبت و قررت الانسحاب ، الغريب أنها أصبحت تقسم العائلة لجبهتين متصارعتين ، والدها مع يارا في جهة و هي تحارب وحدها ضد إرادتهم لكن الآن و لله الحمد انضم إليها أخيها وليد ، عله يوازن القوة لو قليلا

ياااه خلص الفصل و نحن على المحك ، هذا لا يمنع انه كان جميل و ممتع و يثير الحماسة للقادم
أحسنتي يا سوسو ، كلما تقدمت الفصول أجدك أكثر تمكنا و ثبات ، تجيدين التلاعب بالشخصيات و توظيفها و لديكي حصيلة جيدة من المفردات

بانتظارك بشوووووووووووق http://www.liilas.com/up/uploads/liilas_13304670801.gif

رينا يزيدك من فضله

دمتِ بكل الحب و الود ♥ ♥ ♥


hjaby.najaty 28-12-12 11:06 AM

رد: اخوات ولكن
 
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
وكالعاده الفصل رائع والروايه اروع ما شاء الله لاقوة الا بالله فرحت اوى لما وصال لقت ندا اخيــــــــرا وكمان حسه ان يارا هتلاقى ريناد قريب يا مسهل المشكله بقى هى فى حسين سلامه الراجل الحديدى بجد مش عارفه صابر على كل ده ازاى كره ولاده ليه وانهم فاهمينه غلط بجد صعبان عليا اوى حسه انى عاوزه اروح لسما ووصال وجيلان وريناد وبراء واقول لكل واحده فيهم انتو فاهمينه غلط يللا ربنا يسهل وتبعتى انتى حد من عندك بدل ماروح انا وابوظلك الروايه هههههههههههه ومره اخرى ابدعتى وياريت متتاخريش علينا فى الجزء الجديد انا ورايا امتحانات وعاوزه اركز فيها بقى ههههههههه
:peace:

قرة عين امي 28-12-12 11:51 AM

رد: اخوات ولكن
 
يامساء السعادة ,,,,,,,,,,,,, يامساء اللقاءت المريحة
ياهلا ويامرحبا بالصديقة الصدوقة ,,,,,,,, ياهلا بريحت مصر الحبيبة
بسبب تواجدها في هذا المكان تخوض مع عقلها ذكريات مفرحة وبنفس الوقت مؤلمة لقلبها الحزين لا تستطيع ايقاف انجرافها نحو عقلها الظاهر لتستسلم لها وتسير اليها باقدام تزحف لتلتقي بماضيها البعيد كيف هي ردت فعل ماما سميرة وماجدة لماذا توقفتي سوسو ااااااااااااااااااه
احب اسماء بكل اوقاتها البنت دي تحفة بجد ومامتها اتحف منها ورحمت براء كثير لانها تبحث بقرب هذه الاسرة عن الدفيء الذي تفتقده بغياب امها عن حياتها
ههههههههههه دي البنت جبارة بجد وخده نهله الغلابانه من محل الي محل ومن غير ماتشاورها عمله فيها دور الام هههههههههه ربنا يخليك ليهم ياماما جيلان بجد ان مت ضحك بالحته دي
ريناد انتي نويه على ايه بالضبط ياشيخة حتعملي فيه زي مايعمل بيكي باباكي يعني وحتختفي فجاءة والا ايه ههههههههههههه استهدي بالله واستمعي لنصايح فطيما وبطلي جنان
ااااااااااااااه دنا بكيت معك ياسراء ربنا يصبرك ويشفي مامتك ويقومها لك بالسلامه واهو وليد حيوقف معاك وحيسعدك بس هو انتي قلتي ايه للمامتك قبل ماتخرجي لو قلتيلي مش حقل لحد ودى وعد مني يالله قوليلي هههههههه
ابدعتي جداً جداً سوسو الحلوة في هذا البارت اوصلتي شدة تخبط وصال مع ذكرياتها وحزنها من ماضيها .....قوة التعب النفسي الذي تمر به اسراء وحقيقة مرض والدتها المؤلم
استمتعت كثيرررررررررررررررررر فلك مني كل الحب ياسحورة الحلوة
المحبة اسمــــــــــــــــــــــــــــاء

الساحره الصغيره 28-12-12 08:43 PM

رد: اخوات ولكن
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حياة12 (المشاركة 3241461)
سحووووووووووووووووووووووووورة حبيبتى :dancingmonkeyff8:

سوسو حبيبي

فصل رااااااااااااااااااااااااااااااائع و الله تسلم ايديكى يا قمرى تحـــــــــــــــــــــفة
:55: :55: :55: :55: :55:

ربنا يخليكي ليا يا سوسو على رفع المعنويات ده مع اني مش مقتنعه قوي

عجبتنى جداااااااااااا رحلة الذكريات دى روووووووووووووعة
ههههههههههههههههههههههههههه طالما وصال مش عايزة تروح المدرسة تبقى طفلة طبيعية مية المية :lol: لا و ما شاء الله ذكية تقوله حبيبة بابا اه و شاطرة مفيش شك انما متضحكش عليا بكلمتين عشان اروح المدرسة عسسسسسسل :c8T05285:

ههههههههههههه نفسي اشوف طفلة طبيعية بتحب تروح المدرسه هههه اويا يا اختي اومال انت فكره ايه ذكيه طلعالي هههه

و بدأنا نعرف مدى قوة علاقتها بسميرة و ماجدة من حبها للمطبخ و تسريح شعرها موتنتنى من الضحك كانت بنت خالى بتعمل نفس العمايل دى هههههههههههههههه

هههه طب كويس ضحكتي << عشان ايام الضحك خلاص خلصت هههه

صعب عليا جداااااااا كمال و هو بيوصلها لحسين رااااااااائع سوسو :55:

ربنا يخليكي ليا يا سوسو


ايه ده وصااااااااااال؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه :97(1):
براء و اسماء موتونى من الضحك مشهد تحـــــــــــــــــــــفة
لا و كمان لما سحر تقول لها انتى اللى حتعملى العصير قواااااااام اختفى ابو بلاش و مش عايزة تغصب براء على حاجة :yuiuyuy:
و انا كمان بقول نشوف اى راجل مؤمن و نجوزه لاسماء هههههههههههه

ههه اصلي دي الطريقة الوحيده اللي ندبس فيها اي حد للجواز ههه


مشهد وصال و ندا روووووووووووعة مؤثر جدااااااا :55: :55:

يا اااا دي الكثوف هههههههههه:5::5:

انا فى البداية افتكرت ان ندا معرفتهاش
اهااا ده اللى حسين قالهولها انهم مش عايزينها بصراحة الموقف كان صعب جداااااااااا على جميع الاطراف
زعلت جداااااااااا على سولى حبيبتى احساس انها منبوذة من اسرتها لا يطاق :Taj52:

احساس وحش بجد وهو ده نفس الاحساس اللي حساه ريناد وجيلان


ههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
جيلان دى تحــــــــــــــفة
صح سما غلطانة برضو كانت لازم تنصح نهلة موتونى من الضحك روووووووووووووووعة
و لا لما بتسألأ اذا كان بيوزعوا منكرات هههههههههههههههه
بس عجبنى فى جيجى انها مسيطرة ......... مستنية مقابلتها مع كيمو واااااااااااااااو لقاء الجبابرة نياهاها
لا و هما الاتنين مغرورين و مسيطريين احتمال باقى الابطال يموتوا و هما بيسلكوا بينهم :lol:

هههههههههههه احتمال يموتوني انا شخصيا هههه


و تعالى هنا يا انسة سما نقفل ليه على الموضوع هه؟
تؤ بقى انا اعترض البنت دى عايزة حد يعرفها غلطها و انا متبرعة بكده :peace:
شوفى يا سما الزفت اللى اسمه احمد ده ندل و جبان و مرضاش يصارحك و سابك متعلقة ده من الاخر كده حقييييييييير انتى السبب الوحيد اللى يخليكى عايزة تشوفيه رغبتك انك تضربيه مش اكتر فاهمتى ؟؟؟ :8Pp04714:

خلاص متتعبيش نفسك انا هضربهالك هههه

ريناد عايزة تسافر؟!!!!!!!!!
يخربيت جنانها دى جينات عيلة الخيام موجودة و بقوة
يالهوووووووووى لمجنونة دى ناوية على ايه!

هههه هي نويه تعمل خط وتمشي عليه ههههههههههه

عجبنى جداااااااااااا احساس وصال و هى داخلة عند سميرة و ماجدة بعد ما كانت بتدخل من غير استئذان راااااااااااااااااائع سحورتى :55: :55:
و اخيييييييييييييرا قابلت سميرة يااارب تقدر سميرة تشرح لها الموضوع من اوله

بما اني ساحرة ومن موقعي هذا بقولك وصال هترفض تسمع الحقيقة

موقف يسرا مع سوسن قطع قلبى :asd: :asd: :asd:
و الاسوأ موقف يارا صعب جداااااااااااا ان الاخوات يقفوا ادام بعض و خاصة لو توأم بيبقى الموضوع عذااااااااااب ......... وليد؟؟؟؟ يا ترى عرف موضوع ريناد؟؟

متعيطيش يا حببتي العياط لسا مجاش وفري دموع لبعدين هههههههه


اععععععععععع نهاية الفصل :(

فصل فووووووووووووووووووق الراااااااااااااااااااائع سحورتى ابدعتى حبيبتى الفصل يجننننننننننن

تسلميلي يا سوسو ربنا يخليكي على تعليقك الجامد ده

:55: :55: :55: :55: :55:
تسلم ايديكى يا احلى سولى فى الدنيا و فى انتظار الفصل الجديد على نااااااااااااااااااار

مووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو اه




ربنا يخليكي ليا بجد يا سوسو وتشجيعك ليا اكتر من رائع مع اني مش مقتنعه بالفصل قوي بس كويس انه عجبك
وفي انتظار تعليقاتك يا حببتي
مووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووواه

الساحره الصغيره 28-12-12 08:47 PM

رد: اخوات ولكن
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مرح 2012 (المشاركة 3241890)
الروايه عجباني جداااااا حلوة بجد الشخصيات كتير ولغبطوني في الاول واخدت فترة عقبال ما استوعبت الابطال

تنوع الشخصيات عجبني الرابط الخفي اللي بيحاولا انكاره واضح

كان نفسي اموت حسين في اول روايه بس بعد كده حبيته قوي وصعب عليا جداااا ونفسي بناته يحسوا بيه

بجد تسلم ايدك يا سحوره الروايه عجبتني جدااااااا جدااااا << رغم انشغالي وامتحاناتي بس خلصتها في فترة قياسيه

مستنيها لفصل القادم على نار


ربنا يخليكي يا مرح وفرحت جدااا ان الروايه عجبتك

شخصياتي كتير وانا عارفه بس انا بحب الشخصيات الكتير

هههه يا دي حسين اللي الكل كان عايز يموته انا قلتلكوا الراجل كويس مصدقتونيش ههههه اعملكوا ايه

بجد ربنا يخليكي ومتخافيش انا كمان ورايا اكتحانات فممكن مكتبش الفترة اللي جايه

سعيد بتواجدك بين صفحات الروايه حببتي

الساحره الصغيره 28-12-12 09:04 PM

رد: اخوات ولكن
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسن الخلق (المشاركة 3241938)

السلام عليكم و رحمة الله

مررحبا سوسو ، يا سلام الله يبشرك بالخير انا حضرت المناديل من دلوقت


هههه شاطره خليكي مستعده

عودة الي الماضي لنتعرف أكثر عن وصال الصغيرة
ههههههههههههههههه و من منا أحب يروح المدرسه في يوم ؟! برافو على الشطوره بلا مدرسه بلا بتاع يا شيخه نامي نامي :)

ايوه انا قلتلها كده برضوا تروح تنام

ذكرى أكثر دفء و متعه مع ماما سميره في المطبخ
و أخرى صاخبة مع ماما ماجدة ، مكان تواجدها فعل بها الأعاجيب و أطلق الذكريات دون حساب
هذه المره كانت ذكرى مؤلمة لقلبها ، و تبعها معنى أكثر إيلاما ، الشعور بالنبذ يأكل روحها سنوات طويله و يطل واضحا الآن
اوه معقول ندا تناديها بجد !!!!!


تفكتري بما اني ساحرة طيبه كنت هعملها هههه

أسماء و والدتها دائما مشاهدهم بتكون جنان ، ضحكوني كأني معاهم بس انا مخاصمه أسماء لأنها معملتش حسابي في العصير :(
هههههههههههههه وجهة نظرها في عريس بنتها تحفه خخخخخخخخخ


هههه خلاص يا هومي المرة الجايه هعمل حسابك معاهم


اوه الحمد لله ندا كانت بتنادي على بنتها ، حلوه فتاة كانت تدعى ندا أيام طفولتها دي ، دا على أساس ان اسمها بعد ما تكبر هيخضر و يستوي !

ههههههه يمكن انت ايه عرفك

مش هحكم على موقف والدها الآن غير ما اسمع منه لأني واثقة انه يملك مبررات قوية لما حدث ، ما لا افهمه هو ادعائهم موت وصال و تكمله حياتهم على هذا النحو
ايوه ندا ركزي مع البنت ، بتقولك اسمها زي اسمي ، ركززززي


هتسمعي تبررهم قريب جدااا لو مكنش الفصل الجاي


هههههههههههههه هي جيلان على طول كدا بتلمع اكر ، لا يفوتها شاردة او واردة
حد طايل جيجي بجلالة قدرها تخرج معه و تنقيله لبس كمان ! ناس مش بتقدر النعمه صحيح
هصبر على سما لأنك طمنيني على مصيرها القادم :) خليها تاخد وقتها براحتها
ايوه يا بنتي أوعي تروحي ، خبيره التجميل بيشربوا عندها استغفر الله العظيم استغفر الله العظيم شاي بلبن هههههههههههههههههههه


ناس مبتقدرش يا شيخه نعملهم ايه ههههه طب كويس انا لسه عند كلمتي سما هتوافق على علي وبيني وبينك كتب كتابهم الفصل الجاي < هشششششششششششششششش متقوليش لحد

سفر ايه الي بتجهز له ريناد ؟ و من غير ما حد يعرف ؟! البنت دي اتهبلت و لا إيه !
بسم الله ما شاء الله و نعم المذاكره


ههه هي شكلها اتهبلت << طبعا يا بنتي دي المذكره الحديثة ههه


اه قلبي الصغير لا يحتمل ، مؤثر جدا مشهد عناق ندا و وصال ، أول خيط يلقط
مشهد جميل جدا سحورتي ، جاء التعارف بحرفيه و تمكن ، أحسنتي
ما تلى ذلك من تقديم لعودة وصال لحياتهم كان ممتاز ، يا ريت نتقدم بايجابية بلا انتكاسات جديده ، البنت مش ناقصه و يا رب تخلع العدسات دي بقه


ربنا يخليكي ليا يا هومي بجد انا قريت المشهد اكتر من مرة ومكنش عاجبني

عند يسرا الخيام ، انهزام جديد يصيبها هذه المرة من والدتها التي تعبت و قررت الانسحاب ، الغريب أنها أصبحت تقسم العائلة لجبهتين متصارعتين ، والدها مع يارا في جهة و هي تحارب وحدها ضد إرادتهم لكن الآن و لله الحمد انضم إليها أخيها وليد ، عله يوازن القوة لو قليلا


لا متخفيش وليد هيكون اكبر عون ليها

ياااه خلص الفصل و نحن على المحك ، هذا لا يمنع انه كان جميل و ممتع و يثير الحماسة للقادم
أحسنتي يا سوسو ، كلما تقدمت الفصول أجدك أكثر تمكنا و ثبات ، تجيدين التلاعب بالشخصيات و توظيفها و لديكي حصيلة جيدة من المفردات

كل ده شوفتيه في الفصل اللي مش عاجبني ده هههه ربنا يخليكي ليا يا هومي يا رب


بانتظارك بشوووووووووووق http://www.liilas.com/up/uploads/liilas_13304670801.gif

رينا يزيدك من فضله

دمتِ بكل الحب و الود ♥ ♥ ♥



بجد يا هومي اسعدني تواجدك وافرحني جدااا تعليقك وفرحانه ان الفصل عجبك على الاقل يعجب حد فينا هههه

ربنا يخليكي ليا يا هومي بجد

دمت بكل خير موووووووووووواه

الساحره الصغيره 28-12-12 09:08 PM

رد: اخوات ولكن
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hjaby.najaty (المشاركة 3242189)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

وعليكم السلام ورحمة الله


وكالعاده الفصل رائع والروايه اروع ما شاء الله لاقوة الا بالله فرحت اوى لما وصال لقت ندا اخيــــــــرا

ربنا يخليكي ليا يا قمر << مع اني بكررها تاني الفصل ده مش عاجبني <<

وكمان حسه ان يارا هتلاقى ريناد قريب يا مسهل المشكله بقى هى فى حسين سلامه الراجل الحديدى بجد مش عارفه صابر على كل ده ازاى كره ولاده ليه وانهم فاهمينه غلط بجد صعبان عليا اوى حسه انى عاوزه اروح لسما ووصال وجيلان وريناد وبراء واقول لكل واحده فيهم انتو فاهمينه غلط يللا ربنا يسهل وتبعتى انتى حد من عندك بدل ماروح انا وابوظلك الروايه هههههههههههه ومره اخرى ابدعتى وياريت متتاخريش علينا فى الجزء الجديد انا ورايا امتحانات وعاوزه اركز فيها بقى ههههههههه
:peace:

هههههههه لا لا لا خليكي انا هقوله متتعبيش نفسك انت وراكي امتحانات هههههه

ومرة تانيه ربنا يخليكي على رفع المعنويات ده

الساحره الصغيره 29-12-12 11:24 AM

رد: اخوات ولكن
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قرة عين امي (المشاركة 3242210)
يامساء السعادة ,,,,,,,,,,,,, يامساء اللقاءت المريحة
ياهلا ويامرحبا بالصديقة الصدوقة ,,,,,,,, ياهلا بريحت مصر الحبيبة

يا اهلا بيكي يا سوسو ي احلى اسماء

بسبب تواجدها في هذا المكان تخوض مع عقلها ذكريات مفرحة وبنفس الوقت مؤلمة لقلبها الحزين لا تستطيع ايقاف انجرافها نحو عقلها الظاهر لتستسلم لها وتسير اليها باقدام تزحف لتلتقي بماضيها البعيد كيف هي ردت فعل ماما سميرة وماجدة لماذا توقفتي سوسو ااااااااااااااااااه

عشان انا ساحرة هههههه يبقى لازم اقف هنا ههه لا لان المشهد كان صعب عليا اكتبه

احب اسماء بكل اوقاتها البنت دي تحفة بجد ومامتها اتحف منها ورحمت براء كثير لانها تبحث بقرب هذه الاسرة عن الدفيء الذي تفتقده بغياب امها عن حياتها

ههههههههههه اي خدعة انا حطيت مشهد اسماء عشان تضحكوا وعشان الفصل الجاي مفهوش ضحك


ههههههههههه دي البنت جبارة بجد وخده نهله الغلابانه من محل الي محل ومن غير ماتشاورها عمله فيها دور الام هههههههههه ربنا يخليك ليهم ياماما جيلان بجد ان مت ضحك بالحته دي

هه ايوه طبعا دي جيلان والاجر على الله هههههههه

ريناد انتي نويه على ايه بالضبط ياشيخة حتعملي فيه زي مايعمل بيكي باباكي يعني وحتختفي فجاءة والا ايه ههههههههههههه استهدي بالله واستمعي لنصايح فطيما وبطلي جنان

هههههههههه متخفيش انا محضرلها حته مشهد لما ابوها يعرف هتشوفي هطلع فيها القديم والجديد ههههههههههاوعي تخافي انت في ايد امينه ههههههه

ااااااااااااااه دنا بكيت معك يا يسر ربنا يصبرك ويشفي مامتك ويقومها لك بالسلامه واهو وليد حيوقف معاك وحيسعدك بس هو انتي قلتي ايه للمامتك قبل ماتخرجي لو قلتيلي مش حقل لحد ودى وعد مني يالله قوليلي هههههههه

اوووو يسرا التعقيدات اللي هتشوفها اكبر مما تتوقعي
ابدعتي جداً جداً سوسو الحلوة في هذا البارت اوصلتي شدة تخبط وصال مع ذكرياتها وحزنها من ماضيها .....قوة التعب النفسي الذي تمر به يسرا وحقيقة مرض والدتها المؤلم
استمتعت كثيرررررررررررررررررر فلك مني كل الحب ياسحورة الحلوة
المحبة اسمــــــــــــــــــــــــــــاء


اووووووووووه كل ده في الفصل اللي مش راضيه عنه ههههه اذا كانت الشخبطه دي عجباكي فكويس والله ليا مستقبل في الشخبطه هههههههههههه
انا استمتعت اكتر بتعليقك وبجودك وبتشجيعك الدائم ليا ربنا يخليكي ليا يا سوسو

الساحره الصغيره 30-12-12 04:22 PM

رد: اخوات ولكن
 
السلام على الحلوين

شوفوا انا بعد ما قريت الفصل << ودي حاجه انا مبحبش اعملها << بس بعد ما قريته عرفت انتوا اد ايه بتجملوني

المهم احتمال ميكنش فيه فصل انهارده بس اكيد هيكون بكره << ولو قدرت انزله انهارده هنزله

على اد ما اقدر هيكون فصل طويل عشان مفيش يوم الاربع

بجد اعتذر على تاخيري بس انا امتحاناتيقربتو بعمل نفسي بذاكر ههههه ان شاء الله معدنا بكرة وهنشوف اذا كنت هكمل ولا لاء

سحورة الحلوة ههههههههه:dancingmonkeyff8::dancingmonkeyff8:

حياة12 30-12-12 04:52 PM

رد: اخوات ولكن
 
و عليكم السلام و رحمة الله يسحورتنا الطيبة

و الله يا بنتى روايتك جميلة جدااااااااااا و انا مستمتعة بها جدا جدا و من غير مجاملة

و مستنينك يا ستى النهاردة أو بكرة إن شاء الله ربنا معاكى يا قلبى و يوفقك فى امتحاناتك عايزينك ترفعى راسنا :)

مووووووووووووووووووووووووووا حبيبتى و ربنا يعينك يااااااارب

الساحره الصغيره 31-12-12 08:01 PM

رد: اخوات ولكن
 
:Taj52::Taj52::Taj52:

كنت كاتبه جزء كبير وبقالي في بتاع ساعه فجأة الجهاز قفل وضاع كل حاجه وفضلت انا اعيط

يلا قدر الله ما شاء فعل

المهم بعد حرقت دمي دي مش هقدر اخلص الفصل بس انا واثقة بكل المقايس الفصل ده هيبقى كارثه

ومتخفوش على ابطالي هم في ايدا امينه << امينه دي اللي هي انا عشان مدوروش

ماهيناز 02-01-13 09:35 PM

رد: اخوات ولكن
 
ههههههههه ساحره ومش قادره تسيطر على جهازها خخخخخخخخخخخخخ شكلك مش متمكنه خخخخخخخخخ طيب وسعى وانا هرجع لك اللى كتبتيه ههههههه ماشى يا ستى فى انتظار البارت على نار بس ياريت تبعدى عن امينه احسن انا عرفاها غاويه نكد واحنا مش ناقصين ههههه يسلمو وفى انتظارك

حياة12 02-01-13 09:54 PM

رد: اخوات ولكن
 
سحوووووووووووورتى :dancingmonkeyff8:

كل سنة و انتى طيبة يا جميل و سنة سعيدة عليكى يااارب :)

هههههههههههههههههههه معلش يا سوسو ان شاء الله مش حيحصل كده تانى فى السنة الجديدة :AaZ04485:


حاسة بيكى و الله احساس فظييع انا قبل كده حصل معايا قالى عايزة تعملى سيف و انا دوست "نو"
يالا بقى حسبى الله و نعم الوكيل فى دى اجهزة مستفزة :(

بس على فكرة انا الوورد بتاعى محترمنى و بيعمل ساعات ساعات اوتو سيف بس مش دايما الحقيقة :peace:

كل سنة و انتى طيبة حبيبتى و مستنينك يا قمرى

الساحره الصغيره 03-01-13 11:37 PM

رد: اخوات ولكن
 
ماشي انا هعمل نفسي مقرتش التريقه بتاعتك يا ماهي انت وسوسو

بس برضوا ساحرة << انتو مش شيفين جايه بمئشه ولبسه ظعبوط هههههههههه <<

المهم بجد سوري جدااااااااااااااا على التأخير بس غصب عني انا بكتب كل يوم جزء وكنت عايزه انزل فصل طويل

الحمد لله الفصل اللي كتباه طويل ومليان

اتمنى الفصل يعجبكوا

عشان خاطري ادعولي امتحاني يوم السبت

دقايق وينزل الفصل لو النت معلقش معايا

الساحره الصغيره 03-01-13 11:51 PM

رد: اخوات ولكن
 
اعذروني على التأخير وعلى اي اخطاء املائيه

وادعولي بالنجاح

احتمال مقدرش اكتب تاني عشان امتحاناتي بس لو قدرت هكتب

اتمنى ان الفصل يعجبكوا


الساعة الآن 06:23 AM.

Powered by vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.3.0 ©2009, Crawlability, Inc.
شبكة ليلاس الثقافية