لمشاكل التسجيل ودخول المنتدى يرجى مراسلتنا على الايميل liilasvb3@gmail.com






العودة   منتديات ليلاس > قسم الارشيف والمواضيع القديمة > الارشيف
التسجيل

بحث بشبكة ليلاس الثقافية

الارشيف يحتوي على مواضيع قديمة او مواضيع مكررة او محتوى روابط غير عاملة لقدمها


خــطـــوات الـــقــــدر

أحلى تحية لاعضاء منتداى الغالى أحب أقدم لكم كتابتى الثانية وعايزة أعترف لكم أنى موجدتش ولا قصة مصرية فى المنتدى أما على طريقة الروايات أو قصص سعودية لذلك

 
نسخ الرابط
نسخ للمنتديات
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
قديم 14-04-08, 10:48 PM   المشاركة رقم: 1
المعلومات
الكاتب:
اللقب:
ليلاس متالق


البيانات
التسجيل: Oct 2007
العضوية: 45127
المشاركات: 423
الجنس أنثى
معدل التقييم: أميرة الندى عضو بحاجه الى تحسين وضعه
نقاط التقييم: 27

االدولة
البلدEgypt
 
مدونتي

 

الإتصالات
الحالة:
أميرة الندى غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المنتدى : الارشيف
Flowers خــطـــوات الـــقــــدر

 

أحلى تحية لاعضاء منتداى الغالى

أحب أقدم لكم كتابتى الثانية

وعايزة أعترف لكم أنى موجدتش ولا قصة مصرية فى المنتدى أما على طريقة الروايات أو قصص سعودية لذلك قررت أبين لكم مايوجد داخل بلادى

قصتى دى كتبتها من واقع حياتى فى مواقف شفتها بعينى ومواقف بكيت عليها بنفسى ومواقف سمعتها ومواقف أحتار عقلى يصدقها اليوم قررت أنزل قصتى هكتبها بطريقة عامية تبين لكم طريقة تحدثنا

قبل ما أبداء القصة فى أسماء سعودية أو كويتية أومن الخليج أنا كتبت أبطال قصتى بالاسماء إللى بحبها

أتمنى تعجبكم قصتى


المقدمة


مش مصدقة النهاردة حب حياتها هيرجع من أسبانيا بعد 8 سنين فى الغربة سافر فهد لما كان عمرها 16 سنه ومن شهرين كملت 24 سنة أخذت تفكر يا ترى هيطلب أيدها بعد كل تلك الفترة يا ترى نسى حبنا لبعض ولا لسة فكره خلاص حياتى هتبتدى معاه أخيرا هنكون لبعض ذى ما وعدنى قبل ما يسافر

وبعد المقدمة أحب أقدم لكم شخصيات قصتى


عائلة محمد الضاوى وزوجته مريم عبد الحميد

أمير : 30 سنة طويل القامة 185سم شعره بنى وعيناه بنفس لون شعره وسيم جدا ويعتبر "دون جوان" بين أصدقائه وأنتيمه(ريبعه - أرفيجه) هو فهد

شادن : 24 سنة طويلة القامة كأخيها 175سم شعرها بنى ولكنه أفتح من أخيها بكثير ويلمع فى الشمس وعينيها عسليتين تتحول للذهبى لما تغضب أو تحزن أو ......... ( تراودها المشاعر )

فاتن : 20 سنة شعرها بنى بنفس درجة شعر أخوها وعينيها سوداء وتحب الافلام الرمانسية بأختلاف شادن اللى تحب أفلام الكرتون وأفلام الرعب والاكشن وهى قصيرة 165سم

خالد : 16 سنة ملامحة قريبة من مريم أكتر من أمير وأكتر حاجة يكرها المذاكرة ويحب الخروج مع أصحابه معادا الايام اللى بيكون أخوه أمير موجود فى البيت

عائلة عبدالله المحمدى وزوجته حنان حسن

فهد : 30سنة طويل جدا 190سم عينيه زرقاء كالمحيط وملامحه رجولية جدا وجذاب للغاية شعره أسود حالك ويحب السفر جدا وكل ما يمشى فى مكان عيون الناس بتتعلق بجسمه الرياضى وعضلاته ومشيته وأنتيمه الوحيد أمير

نجلاء : 28 سنة متزوجة ابن عمها طلال ومخلفة عمرو 5 سنوات و حسام سنتين

ماجد : 16 سنة أتولد هو وخالد فى نفس اليوم بس هما أعداء كل واحد فيهم بيكره الثانى

عائلة المحمدى والضاوى أصدقاء من عمر طويل حنان ومريم يعتبروا بعض أخوات وكذلك عبدالله ومحمد

عائلة صابر الضاوى وزوجته الهام عبد العزيز
الزوج صابر الضاوى متوفى

طلال : 35 سنة متزوج بنت عمه نجلاء وعنده عمرو و حسام

أسماء :25 سنة شعرها أشقر وعينيها خضراء (مواصفات جدتها التركية) وينادوها شلتها سومة وأنانية جدا وتكره شادن وتغير منها لانها كانت أقرب وحدة لفهد وسومة تموت فى حاجة أسمها فهد

جميلة : 24 سنة عكس سومة تماما تشبه والدتها وبنت عمها نجلاء شعر أسود فاحم وعنيها سوداء بس ملامحها ناعمة ورقيقة جدا وطفولية وتحب شادن جدا وأنتيمتها وتموت فى أخوها أمير بس محدش يعرف غير شادن

عائلة غريب المصرى وزوجته عفاف جلال

وليد : 30 سنة أنتقلت عائلته بجوار عائلة محمد الضاوى من 7سنين يعنى بعد سفر فهد بسنة ومن وقتها ووليد معوض أمير عن غياب أنتيمه فهد وعلى فكرة وليد بيحب شادن ومحدش يعرف بحبه

شهد : 22سنة صديقة (شادن وجميلة) فتاة ملامحها طفولية جدا وهى طيبة وحبوبة جدا وتحب الموسيقى والرقص وتموت فى قرائة الروايات الرومانسية اللى بتحكيها ديما لفاتن أخت شادن


باقى العائلات نتعرف عليهم فى القصة

بسم الله الرحمن الرحميم

نبداء القصة

الجزء الاول (الفصل الاول الذكريات )


وقفت شادن أمام الشباك تطل على حديقة الفيلا وهى تفكر ساعات بس وتقابل حبيبها اللى صورته مفارقتش خيالها وديما صورته تحت مخدتها ساعات وهتروح مع أخوها أمير المطار علشان يستقبلوا فهد وتاهت أفكارها لبعيد من 9 سنين تقريبا

(- شدون هدى شويا مش عارف اللحقك
- ههههههه أنت بطئ كدة ديما يا فيل
شهق أمير بقوة من الصدمة وقلها بغضب
- فيل بعينك يا قليلة الادب حد يقول لاخوه الكبير فيل أستنى بس عليا
وجرى بسرعة قبل ما تفكر شادن تهرب كان أمير يشدها من شعرها
- فك شعرى يا أمير وإلا والله لاقول لفهد يكسرك يا كورة منفوخه .
قرصها أمير فى أيدها وهو معصب لحد ما صرخت
- اااااااااااااااااااه
- أنا كورة منفوخة وبتهددينى كمان بالعصعوص بتاعك
وجت أمير ضربة من وراه خلته يسيب أيدها ويمسك راسه بألم
- عصعوص فعينك وعالله أشوفك مادد أيدك على شدونى
وسعت عين أمير بصدمة
- شدونى ؟ مش ملاحظ حضرتك أنك زودتها شويا
وقفت شادن جمب فهد وورته مكان القرصة بعنين مدمعة
- شوف يا فهد عمل فى أيدى أيه
بص فهد للمكان المورم والمزرق وحول عينه لامير بغضب
- تانى مرة تمد أيدك على شدون مش حيحصلك طيب يلا أهعتذر لها
فتح أمير عينه على الاخر
- حضرتك بتهزر ما بقاش غير المفعوصة دى وأعتذر لها
قرب فهد لأمير وفى عينه تهديد
- خلاص خلاص بعتذر على أخر الزمن أمير محمد الضاوى يعتذر لبنت
بص له فهد وفع حاجبه
- بتقول حاجة
تنهد أمير وبص لشادن
- أسفين يا ست الحسن والجمال خلاص كدة رضيتى
أبتسمت شادن
- شكرا فهود
أنقهر أمير
- أنا اللى أعتذرت مش هو
ضحكت وطلعت لسانها لأمير والعركة دى بيكرها جدا قرب لها وهو ناوى يضربها بس وقف له فهد
- حضرتك ما تمدش أيدك على زوجتى المستقبلية .
ضحك عليه أمير
- أنت عندك 21 سنة وهى لسة15 مين العبيط اللى هيجوزكم
فهد بص لامير بحقد
- أنا قلت المستقبلية يا ذكى يعنى بعد كام سنة لما أسافر وأرجع
شهقت شادن بخوف
- تسافر ؟ تسافر فين ؟
أرتبك فهد أما أمير وقف يتفرج عليه بشماتة
- شادن أنا عندى 21 سنة ولسة ملقتش شغل ولازم أسافر صاحبى سافر من سنتين أسبانيا وبعتلى علشان ألحقه وتقدمت لشغل هناك هيبتدى بعد 8 شهور وهقعد (هجلس) هناك كام سنة وأرجع أخطبك ونتجوز أنا مسافر أكون نفسى عشانك أنتى بس
- أحم أحم أنا واقف هنا سامعك فياريت تحطلى أعتبار
ولا كأن الاثنين سمعوا
- طيب هترجع أمتى ؟
تنهد فهد
- لسة مش عارف بس هتصل بيكى
أمير أنصدم
- نعم بتتكلم بجد مش شايف حاجة غلط هنا
- خلاص هكلمك أنت وبعدين تطمن شدون عليا أتفقنا
ردو شادن وأمير
- أتفقنا
بعد 7 شهور فى المطار فهد وأبوه وخواته وأمير وأبوه وأخواته وأسماء وأمها وأخواتها كلهم فى المطار يودعوا فهد لان شغله هيبدى بعد شهر فلازم يسافر وهيقعد عند صديقه
بعد ما الجميع ودعوه مال شوية وهمس لشادن
- أو ما أرجع هرتبط بيكى على طول فى نفس اليوم من المطار على بيتكم على طول
أحمر وجه شادن وأبتسم فهد عليها وهم مش دريانين بالعيون اللى متسلطة عليهم من أسماء
وتحرك فهد ومشى بعيد ودموع شادن تودعه)
- شدون ........ شدون
فتح الباب بسرعة وشاف أخته تبص من الشباك وسرحانة قرب منها وحضنها من وراها بحنية وتكلم معاها برقة
- مش ناوية تيجى معايا نجيب فهد من المطار
ضحكت على أمير
- أنا عارفة أن الحنية دى كلها علشان هتطلب حاجة
شهق أمير وهو يبص لها ببراءة
- كدة برضه تظنى فيا كدة
رفعت حاجب واحد
- يعنى مش ناوى تطلب حاجة

 
 

 

عرض البوم صور أميرة الندى  

 

مواقع النشر (المفضلة)
facebook




جديد مواضيع قسم الارشيف
أدوات الموضوع
مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع
تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة



الساعة الآن 12:58 AM.


 



Powered by vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.3.0 ©2009, Crawlability, Inc.
شبكة ليلاس الثقافية