منتديات ليلاس

منتديات ليلاس (https://www.liilas.com/vb3/)
-   الحوار الجاد (https://www.liilas.com/vb3/f35/)
-   -   أيه الفرق؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (https://www.liilas.com/vb3/t75886.html)

zhraa 13-04-08 08:36 AM

أيه الفرق؟؟؟؟؟؟؟؟؟
 
السلام عليكم


فى سؤال محيرنى وكنت عايزة أعرف رأيكم فيه

أذا وقعت فى مشكلة

أزاى أفرق بين أنها أبتلاء من ربنا أو أنها عقاب من ربنا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟


منتظرة أجابتكم

:liilas:

همس الخيال 13-04-08 08:58 AM

لي عودة زهرة .. موضوع اكثر من رائع والسؤال فعلا مهم لان الاغلبية لايفهمون الفرق .. انتظريني

Honey1900 13-04-08 09:25 AM

انا بردو مش عارف اجابة السؤال

و متابع عشان اعرف الاجابة معاكي

ola_mfs 13-04-08 10:10 AM

أنا أيضا لا أعرف الإجابة

ام عمرو 13-04-08 10:27 AM

اعتقد ان الاجاية بتكون من جوانا
يعنى لو عملنا حاجة معينة غلط
وبعدها بوقت قصير يحصل العقاب
اما لو مارتكبناش شئ بيكون ابتلاء واختبار
وطبعا محدش بيتاكد من الموضوع دا
كله بيكون احساس

zhraa 13-04-08 11:46 PM

همس الخيال

بأنتظار رأيك


هانى وعلا

شكرا لمروركم أنشالله بتستفيدوا


أم عمرو

شكرا على المشاركة

أنا كمان فى الغالب بعتمد على احساسى

بس أحيانا الأنسان بيعمل حاجة غلط وهو مش عارف أنها غلط

silence sound 14-04-08 12:05 AM

السلام عليكم

اختي الدكتورة زهرة

انا ليا رأيي تاني

وهو انه الموضوع كله اساسا ابتلا واختبار

ليييييش؟؟

لأنه زي ما قالت ام عمرو لو الواحد ماعمل حاجة وجاته مصيبة ده كلنا متفقين انه ابتلاء واختبار

لكن الواحد لو عمل حاجة غلط وجاته مصيبة ممكن تكون عقاب

لكن المعنى الأشمل انها اكيييد ابتلاء واختبار ايضا

ساعتها ربنا بيختبر الواحد هل هيتوب ويخاف ويعترف بغلطته ولاحيكابر ويصر

يعني الموضوع كله اختبار وابتلاء

وبس

هادا رأيي

تقبلي مروري

تحيتي

دمتي

zhraa 14-04-08 12:13 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة silence sound (المشاركة 1338205)
السلام عليكم

اختي الدكتورة زهرة

انا ليا رأيي تاني

وهو انه الموضوع كله اساسا ابتلا واختبار

ليييييش؟؟

لأنه زي ما قالت ام عمرو لو الواحد ماعمل حاجة وجاته مصيبة ده كلنا متفقين انه ابتلاء واختبار

لكن الواحد لو عمل حاجة غلط وجاته مصيبة ممكن تكون عقاب

لكن المعنى الأشمل انها اكيييد ابتلاء واختبار ايضا

ساعتها ربنا بيختبر الواحد هل هيتوب ويخاف ويعترف بغلطته ولاحيكابر ويصر

يعني الموضوع كله اختبار وابتلاء

وبس

هادا رأيي

تقبلي مروري

تحيتي

دمتي

شكرا على مرورك الرائع

ورأيك الكتر من رائع

الله يوفقك صوت الصمت

بس لحظة صار لك فترة متغيب عن المنتدى الطبى

ماهى الأسباب والدوافع ؟؟؟؟؟

( قلبت معايا تحقيق ههههههههههههه)

silence sound 14-04-08 12:18 AM

ههههه

حلوه الأسباب والدوافع دي

انشالله راجع لكم احسن من اول بس اصبري عليا شوية

تحيتي

همس الخيال 14-04-08 02:18 AM

اهلين زهرة .. شوفي ياستي الفرق واضح جدا .. بس محتاجة لعين بصير وخابر ببواطن الامور
يعني هذا يعتمد على قربك من الله فالعبد الصالح والمؤمن الذاكر من يتجنب الحرام كثيرا مايكون
ابتلاء من الله ونجد ان من حوله يعلقون بقولهم .. سبحان الله كيف تضيق حاله وهو يصلي ويصوم ويقوم وما الى ذلك من كلام نسمعه كثيرا
اما العقاب فيكون لمن يرتكبون المعاصي .. وذلك بوقت فعلهم للذنب او بعده بمدة قصيرة
ولدي مثال للتوضيح .. في فلسطين يعيش وجهان للخير والشر .. فالمسلمون من جهه
واليهود بالمقابل وكلاهما يتلقى صواريخ وقنابل ورصاصات " ولا اقارن هاهنا بمقدار القوة " انما هو مثال
فنقول نحن ان مايصيب عائلة فلسطينية مسلمة مجاهدة هو ابتلاء من الله لانهم مرابطون
اما اليهود فهو عقاب على ظلمهم وجورهم ,, هذا مثال ولكم ان تقيسوا عليه
وممكن لذات الشخص ان يتعرض للعقاب والابتلاء.. فهناك كثيرون من البشر يعبدون الله ويصلون
ويطلبون رضاه ويؤمنون بوحدانيته .. ورب العالمين يبتليهم ليعرف صبرهم وليقربهم منه اكثر
ولكن قد يقع هذا العبد المؤمن بذنب عظيم مثلا ,, ليعاقبه الله بالدنيا قبل الاخرة " وهذا من رحمة الله "
سبحانه وتعالى ,,فهنا نقول هذا عقاب وتذكرة من الله .. اتمنى ان تكون فكرتي واضحة ,, تقبلي مروري

zhraa 14-04-08 08:50 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة همس الخيال (المشاركة 1338546)
اهلين زهرة .. شوفي ياستي الفرق واضح جدا .. بس محتاجة لعين بصير وخابر ببواطن الامور
يعني هذا يعتمد على قربك من الله فالعبد الصالح والمؤمن الذاكر من يتجنب الحرام كثيرا مايكون
ابتلاء من الله ونجد ان من حوله يعلقون بقولهم .. سبحان الله كيف تضيق حاله وهو يصلي ويصوم ويقوم وما الى ذلك من كلام نسمعه كثيرا
اما العقاب فيكون لمن يرتكبون المعاصي .. وذلك بوقت فعلهم للذنب او بعده بمدة قصيرة
ولدي مثال للتوضيح .. في فلسطين يعيش وجهان للخير والشر .. فالمسلمون من جهه
واليهود بالمقابل وكلاهما يتلقى صواريخ وقنابل ورصاصات " ولا اقارن هاهنا بمقدار القوة " انما هو مثال
فنقول نحن ان مايصيب عائلة فلسطينية مسلمة مجاهدة هو ابتلاء من الله لانهم مرابطون
اما اليهود فهو عقاب على ظلمهم وجورهم ,, هذا مثال ولكم ان تقيسوا عليه
وممكن لذات الشخص ان يتعرض للعقاب والابتلاء.. فهناك كثيرون من البشر يعبدون الله ويصلون
ويطلبون رضاه ويؤمنون بوحدانيته .. ورب العالمين يبتليهم ليعرف صبرهم وليقربهم منه اكثر
ولكن قد يقع هذا العبد المؤمن بذنب عظيم مثلا ,, ليعاقبه الله بالدنيا قبل الاخرة " وهذا من رحمة الله "
سبحانه وتعالى ,,فهنا نقول هذا عقاب وتذكرة من الله .. اتمنى ان تكون فكرتي واضحة ,, تقبلي مروري

شكرا هموسة على التوضيح

مثال رائع

وبعتقد وضحت اكتر الفكرة

ola_mfs 14-04-08 08:55 AM

أنا بالأمس قرأت حديث نبوي شريف معناه -لأني لا أتذكر لفظ الحديث- أن الله قد يؤخر عقاب جميع الذنوب إلى الآخرة إلا عقوق الوالدين و قطع صلة الرحم فيعجل بعقابهما في الدنيا
فمراجعة موقفنا من هذين الذنبين أعتقد مهمة في هذه الحالة
خطر على بالي موضوعك عندما قرأت الحديث الشريف

dr_e 14-04-08 06:07 PM

سؤالك مهم جدا زهرة
ومعتقدش ان في شيء ممكن ازوده على الردود
فقط اذكرك بكلمة: المؤمن مصاب: فهو دائما في حالة ابتلاء وكلما صبر زاد ميزان حسناته وحتى عندما يكون عقاب فهو يخفف من ذنوبه وبصبره يرضي الله فسواء كان عقاب ام اختبار فهو خير

vueleve 14-04-08 06:10 PM

مش عارفة إجابة محددة لسؤالك

لكن بقول إن علامات محبة الله للعبد ابتلاؤه له

و لازم كلنا نصبر عند المصائب

حتى لو كانت عقاب

لأنه في النهاية كل واحد بيآخد أجر صبره

أتمنى اكون افدتك يا زهراء

تحياتي لكِ

Metvirus 14-04-08 09:07 PM

بصراحة انا كمان مش عارف

بس بيتهيألي رأي scilence sound منطقي جدا

شكرا دكتور

واسمحيلي اتابع الموقف

عاشقة الروايات 14-04-08 10:55 PM

العقاب بيننا كبشر من جنس العمل واظن ان الله يعاقب الانسان افعاله فيكون عقابه مشابه او من جنس افعاله لذلك لا اظن ان المعاقب سيفوته امر كهذا الا ان كان لا يتعلم من اول درس
اما الابتلاء عافانا الله واياكم فهو مالا يطيق الانسان احتماله فاجعه وابتلاء حقا وتكون فى العمر او الصحه او المال او الله لا يبلانا العرض وهذه ماتسمى مساسها ابتلاء
موضوع مميز

zhraa 15-04-08 11:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ola_mfs (المشاركة 1338773)
أنا بالأمس قرأت حديث نبوي شريف معناه -لأني لا أتذكر لفظ الحديث- أن الله قد يؤخر عقاب جميع الذنوب إلى الآخرة إلا عقوق الوالدين و قطع صلة الرحم فيعجل بعقابهما في الدنيا
فمراجعة موقفنا من هذين الذنبين أعتقد مهمة في هذه الحالة
خطر على بالي موضوعك عندما قرأت الحديث الشريف

شكرا علا على الأفادة عزيزتى

الله يوفقك :flowers2:

zhraa 15-04-08 11:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_e (المشاركة 1339312)
سؤالك مهم جدا زهرة
ومعتقدش ان في شيء ممكن ازوده على الردود
فقط اذكرك بكلمة: المؤمن مصاب: فهو دائما في حالة ابتلاء وكلما صبر زاد ميزان حسناته وحتى عندما يكون عقاب فهو يخفف من ذنوبه وبصبره يرضي الله فسواء كان عقاب ام اختبار فهو خير

فعلا بعتقد كلمة المؤمن مصاب معبرة

الله يوفقك

zhraa 15-04-08 11:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة vueleve (المشاركة 1339315)
مش عارفة إجابة محددة لسؤالك

لكن بقول إن علامات محبة الله للعبد ابتلاؤه له

و لازم كلنا نصبر عند المصائب

حتى لو كانت عقاب

لأنه في النهاية كل واحد بيآخد أجر صبره

أتمنى اكون افدتك يا زهراء

تحياتي لكِ

شكرا فيفى افادتينى

ورأيك فعلا مهم


الله يوفقك:flowers2:

zhraa 15-04-08 11:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة metvirus (المشاركة 1339594)
بصراحة انا كمان مش عارف

بس بيتهيألي رأي scilence sound منطقي جدا

شكرا دكتور

واسمحيلي اتابع الموقف

تشرفت بمرورك متفيروس

:flowers2:

zhraa 15-04-08 11:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عاشقة الروايات (المشاركة 1339935)
العقاب بيننا كبشر من جنس العمل واظن ان الله يعاقب الانسان افعاله فيكون عقابه مشابه او من جنس افعاله لذلك لا اظن ان المعاقب سيفوته امر كهذا الا ان كان لا يتعلم من اول درس
اما الابتلاء عافانا الله واياكم فهو مالا يطيق الانسان احتماله فاجعه وابتلاء حقا وتكون فى العمر او الصحه او المال او الله لا يبلانا العرض وهذه ماتسمى مساسها ابتلاء
موضوع مميز


شكرا لمرورك ومشاركتك عزيزتى

بس مش عارفة يمكن مفهمتش أوى قصدك أيه

يعنى أذا كان عقاب بيكون شئ بسيط وله علاقة بغلطة الشخص

وأذا كان أبتلاء بيكون شئ صعب جدا
؟؟؟؟؟

دا اللى فهمتوا

همس الطيور 16-04-08 06:58 PM

بصي يازهرة

مش عارفه تعرفي ولا لا ،، ،، اني في معهد لإعداد الدعاه

وكان حصل موقف او مصيبة شديدة جدااا إن صح اللفظ

فسألت معلمتي

هل ده ابتلاء ولا عقاب ؟؟


قالتلي مش احنا اللي هنفرق ومش مهم اننا نعرف


لييييييه بقي؟؟؟


لان السبب في الحاله الاولي ( الابتلاء) : ياتكفير ذنوب او رفعه في درجات الجنة ومن علامات محبة الله للعبد إن عظم الجزاء مع عظم البلاء ، وإن الله تعالى إذا أحب قوما ابتلاهم ، فمن رضي فله الرضا ومن سخط فله السخط
الراوي: أنس - خلاصة الدرجة: [إسناده صحيح أو حسن أو ما قاربهما] - المحدث: المنذري - المصدر: الترغيب والترهيب - الصفحة أو الرقم: 4/223



وكلنا نعلم ان الرسول صلي الله عليه وسلم قال ( أشد الناس بلاء الانبياء ، ثم الصالحون...)الراوي: أبو سعيد الخدري - خلاصة الدرجة: صحيح على شرط مسلم - المحدث: الألباني - المصدر: السلسلة الصحيحة - الصفحة أو الرقم: 144


والسبب في الحاله التانيه ( العقاب) : انه مش عقاب لمجرد العقاب ولكن ،،،،،،،، {ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُم بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ }الروم41


وهذا هو الغرض من العقاب ليس عقابا في ذاته إنما من رحمة ربنا بعباده لكي يعترف بذنبه فيتوب عنه ويرجع اليه سبحانه متضرعا اليه جل وعلا . تمام ؟؟؟


ففي الحاله الاولي مطالبه بأنك تصبري وترضي وفي الحاله التانية انك تتوبي الي الله عن ذنوبك وأخطاءك .



يبقي المطلوب الصبر والتوبة

وليس المعرفه فقط






وضحت يازهرة ؟؟؟






zhraa 16-04-08 10:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة همس الطيور (المشاركة 1343324)
بصي يازهرة

مش عارفه تعرفي ولا لا ،، ،، اني في معهد لإعداد الدعاه

وكان حصل موقف او مصيبة شديدة جدااا إن صح اللفظ

فسألت معلمتي

هل ده ابتلاء ولا عقاب ؟؟


قالتلي مش احنا اللي هنفرق ومش مهم اننا نعرف


لييييييه بقي؟؟؟


لان السبب في الحاله الاولي ( الابتلاء) : ياتكفير ذنوب او رفعه في درجات الجنة ومن علامات محبة الله للعبد إن عظم الجزاء مع عظم البلاء ، وإن الله تعالى إذا أحب قوما ابتلاهم ، فمن رضي فله الرضا ومن سخط فله السخط
الراوي: أنس - خلاصة الدرجة: [إسناده صحيح أو حسن أو ما قاربهما] - المحدث: المنذري - المصدر: الترغيب والترهيب - الصفحة أو الرقم: 4/223



وكلنا نعلم ان الرسول صلي الله عليه وسلم قال ( أشد الناس بلاء الانبياء ، ثم الصالحون...)الراوي: أبو سعيد الخدري - خلاصة الدرجة: صحيح على شرط مسلم - المحدث: الألباني - المصدر: السلسلة الصحيحة - الصفحة أو الرقم: 144


والسبب في الحاله التانيه ( العقاب) : انه مش عقاب لمجرد العقاب ولكن ،،،،،،،، {ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُم بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ }الروم41


وهذا هو الغرض من العقاب ليس عقابا في ذاته إنما من رحمة ربنا بعباده لكي يعترف بذنبه فيتوب عنه ويرجع اليه سبحانه متضرعا اليه جل وعلا . تمام ؟؟؟


ففي الحاله الاولي مطالبه بأنك تصبري وترضي وفي الحاله التانية انك تتوبي الي الله عن ذنوبك وأخطاءك .



يبقي المطلوب الصبر والتوبة

وليس المعرفه فقط






وضحت يازهرة ؟؟؟






كدة وضحت

شكرا همس الطيور

الله يوفقك عزيزتى بدراستك:flowers2:


الساعة الآن 01:40 PM.

Powered by vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.3.0 ©2009, Crawlability, Inc.
شبكة ليلاس الثقافية