منتديات ليلاس

منتديات ليلاس (https://www.liilas.com/vb3/)
-   الارشيف (https://www.liilas.com/vb3/f183/)
-   -   ياريت نفهم الرسالة دي (https://www.liilas.com/vb3/t70696.html)

همس الطيور 23-02-08 08:34 AM

ياريت نفهم الرسالة دي
 
ياريت نفهم الرسالة دي

فتحتُ الدرج لأبحث عن قلم فلم أجده.. وهممت بأغلاق الدرج ولكن لفت انتباهى قصة مكتوبة فى ورقة جريدة قديمة داخل المكتب.. فأخذت أقرأها
*******
سافر أب الى بلد بعيد تاركا زوجته وأولاده الثلاثة.. سافر سعيا وراء الرزق وكان أبناؤه يحبونه حبا جما ويكنون له كل الاحترام
ارسل الأب رسالته الاولى إلا أنهم لم يفتحوها ليقرؤا ما بها بل أخذ كل واحد منهم يُقبّل الرسالة ويقول أنها من عند أغلى الأحباب.. وتأملوا الظرف من الخارج ثم وضعوا الرسالة فى علبة قطيفة.. وكانوا يخرجونها من حين لآخر لينظفوها من التراب ويعيدونها ثانية.. وهكذا فعلوا مع كل رسالة ارسلها ابوهم
*******
ومضت السنون
وعاد الاب ليجد أسرته لم يبق منهم إلا ابنا واحدا فقط فسأله الأب: أين أمك؟؟
قال الابن : لقد أصابها مرض شديد, ولم يكن معنا مالا لننفق على علاجها فماتت
قال الاب: لماذا؟ ألم تفتحوا الرسالة الاولى لقد أرسلت لكم فيها مبلغا كبيرا من المال
قال الابن: لا.. فسأله أبوه واين اخوك؟؟
قال الابن: لقد تعرف على بعض رفاق السوء وبعد موت أمي لم يجد من ينصحه ويُقومه فذهب معهم
تعجب الاب وقال: لماذا؟ ألم يقرأ الرسالة التى طلبت منه فيها أن يبتعد عن رفقاء السوء.. وأن يأتى إليّ
رد الابن قائلا: لا.. قال الرجل: لاحول ولا قوة إلا بالله.. واين اختك؟
قال الابن: لقد تزوجت ذلك الشاب الذى ارسلتْ تستشيرك في زواجها منه وهى تعيسة معه أشد تعاسة
فقال الاب ثائرا : ألم تقرأ هي الآخرى الرسالة التي اخبرها فيها بسوء سمعة وسلوك هذا الشاب ورفضي لهذا الزواج
قال الابن: لا لقد أحتفظنا بتلك الرسائل فى هذه العلبة القطيفة.. دائما نجملها ونقبلها, ولكنا لم نقرأها
*******
تفكرت فى شأن تلك الأسرة وكيف تشتت شملها وتعست حياتها لأنها لم تقرأ رسائل الاب اليها ولم تنتفع بها, بل واكتفت بتقديسها والمحافظة عليها دون العمل بما فيها
ثم نظرت إلى المصحف.. الى القرآن الكريم الموضوع داخل علبة قطيفة على المكتب
ياويحي ..
إننى اعامل رسالة الله ليّ كما عامل هؤلاء الابناء رسائل أبيهم
إنني أغلق المصحف واضعه فى مكتبي ولكنني لا أقرأه ولا أنتفع بما فيه وهو منهاج حياتي كلها
فاستغفرت ربي واخرجت المصحف.. وعزمت
على ان لا أهجره ابداً



×××××××××××××



مع تحيات فريق محبي المنتدي

Honey1900 23-02-08 09:09 AM

جميل الموضوع فعلا يا همس


اللهم املأ قلوبنا بالقرأن ووفقنا لطاعتك يا رب العالمين






ايه حاجة محبي المنتدي دي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

Metvirus 23-02-08 09:41 AM

قصة جميلة
مشكورة اختي على وضعها
سمعت كلمة مرة من واحد أمي
بيقولي مفيش واحد اخترع جهاز الا عملو كتالوج معاه عشان نعرف نتعامل معاه ازاي
ربنا سبحانه وتعالى خلق الدنيا وانزل القرآن زي كتالوج نتعامل ازاي بيه مع دنيانا وأخرانا
سبحان الله .. فكرت فيها لقيتها فعلا كلمة سليمة مية في المية
تقبلي احترامي
اخت همس الطيور
نسأل الله عز وجل ان يقربنا اليه والى القرآن ويجعله شفيعا لنا بوم القيامة
اللهم اجعل القرآن العظيم ربيع قلوبنا ونور صدورنا وذهاب همنا وغمنا يا رب العالمين
آمين

ola_mfs 23-02-08 10:33 AM

جميلة أوي يا همس
تحياتي

samira_hrfoh 23-02-08 10:39 AM

مرسي كتير يا همس

قصة جميلة

شخابيط قلم 23-02-08 01:05 PM

بجد موضوع في غاية الروعة ربنا أعطانا القرآن الكريم منهج حياة يدلنا فيه على خير الدنيا والآخرة ونحنا للآسف نمشي ورى هوانا وماخذين المصحف للبركة والزينة وأوقات المصايب ووبس غير كدة كل واحد لاهي بحياته ولو انه الواحد قرأ منه كل يوم صفحة وعمل بإلي فيه كان راح يسعد في الدنيا والآخرة

أقول هذا الكلام وأنا أول المقصرين الله يغفرنا ويسامحنا ويتوب علينا يا رب

little angel 23-02-08 01:46 PM

قصة جميلة ..
اللهم اجعل القرآن الكريم ربيع قلوبنا ..
شكرا لك ..

همس الطيور 23-02-08 03:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Honey1900 (المشاركة 1236517)
جميل الموضوع فعلا يا همس


اللهم املأ قلوبنا بالقرأن ووفقنا لطاعتك يا رب العالمين






ايه حاجة محبي المنتدي دي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟


ميرسي علي مشاركتك ياهاني



وبالنسبة لموضوع محبي المنتدي

ادخل علي الموضوع ده وهتعرف كل حاجة





جمعية أحباب المنتدي

همس الطيور 23-02-08 03:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة metvirus (المشاركة 1236539)
قصة جميلة
مشكورة اختي على وضعها
سمعت كلمة مرة من واحد أمي
بيقولي مفيش واحد اخترع جهاز الا عملو كتالوج معاه عشان نعرف نتعامل معاه ازاي
ربنا سبحانه وتعالى خلق الدنيا وانزل القرآن زي كتالوج نتعامل ازاي بيه مع دنيانا وأخرانا
سبحان الله .. فكرت فيها لقيتها فعلا كلمة سليمة مية في المية
تقبلي احترامي
اخت همس الطيور
نسأل الله عز وجل ان يقربنا اليه والى القرآن ويجعله شفيعا لنا بوم القيامة
اللهم اجعل القرآن العظيم ربيع قلوبنا ونور صدورنا وذهاب همنا وغمنا يا رب العالمين
آمين


فعلا والله لو كل واحد مننا استشعر فعلا اهمية القرآن في حياتنا ما كان تركه

وعجبني في القصه فعلا انها بتعكس غبائنا ( معذرة في اللفظ)ولكن أسأل ربنا جل وعلا انه يرزقنا تلاوة القرآن حق تلاوته وتدبره والعمل بما فيه

همس الطيور 23-02-08 03:50 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ola_mfs (المشاركة 1236575)
جميلة أوي يا همس
تحياتي



ميرسي ياعلا :flowers2::flowers2:

همس الطيور 23-02-08 03:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samira_hrfoh (المشاركة 1236583)
مرسي كتير يا همس

قصة جميلة

ياريت نستوعبها

ونفهم فعلا المقصود منها

مشكورة علي المرور

همس الطيور 23-02-08 04:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شخابيط قلم (المشاركة 1236695)
بجد موضوع في غاية الروعة ربنا أعطانا القرآن الكريم منهج حياة يدلنا فيه على خير الدنيا والآخرة ونحنا للآسف نمشي ورى هوانا وماخذين المصحف للبركة والزينة وأوقات المصايب ووبس غير كدة كل واحد لاهي بحياته ولو انه الواحد قرأ منه كل يوم صفحة وعمل بإلي فيه كان راح يسعد في الدنيا والآخرة

أقول هذا الكلام وأنا أول المقصرين الله يغفرنا ويسامحنا ويتوب علينا يا رب


كلامك مظبوط ياشخابيط قلم

ولكن


الفرصه موجودة


نقدر نتغير من جديد

وممكن كلنا نتفق اتفاق

واللي عايز يعمل بيه معانا يبقي حريص علي الثواب والاجر



هو اننا نبدأ يومنا دايما بصفحة واحده بس اقصد وجه يعني من القرآن
صدقوني هيغير كتيير في حياتنا


ميرسي علي مرورك

همس الطيور 23-02-08 04:01 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة little angel (المشاركة 1236723)
قصة جميلة ..
اللهم اجعل القرآن الكريم ربيع قلوبنا ..
شكرا لك ..


آمين يارب

أسعدتني بمرورك

sa3d 23-02-08 04:28 PM

قصه جميله جدا

وحزينه

ولاكن فيها جيال

منورين

همس الطيور 23-02-08 04:43 PM

ميرسي علي مرورك


ويعني ايه جيال؟؟؟ تقصد خيال؟؟؟

طيب هو انت فهمت المقصود منها ايه؟؟؟

عنوان الموضوع ياريت نفهم الرساله دي


واضح من الرد انه مكملش بقيه القصه ومش فهم المقصود منها


وانا مش بحب كده اللي يرد علي موضوع لازم يكون فاهمة كويس والا ميردش أحسن


أنا عارفه اني اتعصبت لكن دي نقطة نرفذتي

sa3d 23-02-08 04:57 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة همس الطيور (المشاركة 1236976)
ميرسي علي مرورك


ويعني ايه جيال؟؟؟ تقصد خيال؟؟؟

طيب هو انت فهمت المقصود منها ايه؟؟؟

عنوان الموضوع ياريت نفهم الرساله دي


واضح من الرد انه مكملش بقيه القصه ومش فهم المقصود منها


وانا مش بحب كده اللي يرد علي موضوع لازم يكون فاهمة كويس والا ميردش أحسن


أنا عارفه اني اتعصبت لكن دي نقطة نرفذتي


اقصد خـــــــــــــــيــــــــــــــــــال

اولا لازم نحترم الضيوف

وثانيا قرئت القصه كامله

نعم المقصود فيها قرائه القرأن الكريم

ولاكن الشي الخيالي

ان الوالد مسافر يدز رسائل ومايفتحوها ؟

الوالد إذا تأخر في الدوام

ننشغل عليه ونهاتفه

وهو في نفس الدوله

فابالك الام ماتت

والاخت تزوجت

والاخ ادمن

اسمحيلي

هذا فلــــــــــــــــــــــــــــــــــم هندي

همس الطيور 23-02-08 05:25 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sa3d (المشاركة 1236995)


اقصد خـــــــــــــــيــــــــــــــــــال

اولا لازم نحترم الضيوف

وثانيا قرئت القصه كامله

نعم المقصود فيها قرائه القرأن الكريم

ولاكن الشي الخيالي

ان الوالد مسافر يدز رسائل ومايفتحوها ؟

الوالد إذا تأخر في الدوام

ننشغل عليه ونهاتفه

وهو في نفس الدوله

فابالك الام ماتت

والاخت تزوجت

والاخ ادمن

اسمحيلي

هذا فلــــــــــــــــــــــــــــــــــم هندي




هو انت صدقت انها فعلا قصة حدثت ؟؟


دي مجرد حبكة فقط لتبيين واقعنا المرير في هجر القرآن فهي مثل هذه القصه


وطبعا مننساش نقول

ولله المثل الاعلي في السموات والارض بغير تشبيه ولاتعطيل ولاتكييف ولا تمثيل




برنسيسة ليلاس 23-02-08 05:36 PM

قصه رائعه

اللهم اجعل القرآن الكريم ربيع قلوبنا

sa3d 23-02-08 05:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة همس الطيور (المشاركة 1237029)



هو انت صدقت انها فعلا قصة حدثت ؟؟


دي مجرد حبكة فقط لتبيين واقعنا المرير في هجر القرآن فهي مثل هذه القصه


وطبعا مننساش نقول

ولله المثل الاعلي في السموات والارض بغير تشبيه ولاتعطيل ولاتكييف ولا تمثيل




اخت هس الطيور

فعلا اسم علي مسمي

الطير سريع

وانت سريعه

كانت النيه لدي اني اشارك

لا اعيب موضوعك

انا اول ما لمحت القصه

فكرت انها للأديب نجيب محفوض ههههههههههههههههههههههه

والله امزح

بالعكس موضوع شيق

والله يعطيك الف الف الف عافيه

ولا تأخذيني اختي العزيزه

علي التعليق

منوره

همس الطيور 23-02-08 06:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة برنسيسة ليلاس (المشاركة 1237046)
قصه رائعه

اللهم اجعل القرآن الكريم ربيع قلوبنا



ميرسي علي مرورك برنسيسة

:flowers2::flowers2::flowers2::flowers2:


http://img295.imageshack.us/img295/8407/64183026ai9.gif

همس الطيور 23-02-08 06:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sa3d (المشاركة 1237061)


اخت هس الطيور

فعلا اسم علي مسمي

الطير سريع

وانت سريعه

كانت النيه لدي اني اشارك

لا اعيب موضوعك

انا اول ما لمحت القصه

فكرت انها للأديب نجيب محفوض ههههههههههههههههههههههه

والله امزح

بالعكس موضوع شيق

والله يعطيك الف الف الف عافيه

ولا تأخذيني اختي العزيزه

علي التعليق

منوره


اوك حصل خير

dr_e 25-02-08 11:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة metvirus (المشاركة 1236539)
قصة جميلة
مشكورة اختي على وضعها
سمعت كلمة مرة من واحد أمي
بيقولي مفيش واحد اخترع جهاز الا عملو كتالوج معاه عشان نعرف نتعامل معاه ازاي
ربنا سبحانه وتعالى خلق الدنيا وانزل القرآن زي كتالوج نتعامل ازاي بيه مع دنيانا وأخرانا
سبحان الله .. فكرت فيها لقيتها فعلا كلمة سليمة مية في المية
تقبلي احترامي
اخت همس الطيور
نسأل الله عز وجل ان يقربنا اليه والى القرآن ويجعله شفيعا لنا بوم القيامة
اللهم اجعل القرآن العظيم ربيع قلوبنا ونور صدورنا وذهاب همنا وغمنا يا رب العالمين
آمين

اسمح لي اخي بتعليق بسيط: قائل هذه الجملة(مفيش واحد اخترع جهاز الا عملو كتالوج معاه عشان نعرف نتعامل معاه ازايربنا سبحانه وتعالى خلق الدنيا وانزل القرآن زي كتالوج نتعامل ازاي بيه مع دنيانا وأخرانا) هوالشيخ الشعراوي رحمه الله في احد كتبه
وشكرا اختي على القصة القيمة ليتنا جميعا نستيقظ

همس الطيور 26-02-08 04:37 AM

ميرسي حبيبتي

نورتي الموضوع والله




http://img297.imageshack.us/img297/5087/64183026wp3.gif

روز 27-02-08 05:08 PM

قصة معبرة شكرا لك
وان شاء الله يكون كتاب الله
رفيقا دائما لنا بهذه الدنيا

همس الطيور 27-02-08 05:41 PM

آمييييييييين

ربنا يتقبل

شرفني مرورك ياروز




الساعة الآن 06:19 AM.

Powered by vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.3.0 ©2009, Crawlability, Inc.
شبكة ليلاس الثقافية