منتديات ليلاس

منتديات ليلاس (https://www.liilas.com/vb3/)
-   الحوار الجاد (https://www.liilas.com/vb3/f35/)
-   -   انت من الاحرار يا على ............. (https://www.liilas.com/vb3/t37927.html)

الاسد الجريح 25-04-07 04:52 PM

انت من الاحرار يا على .............
 
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
وتداولت الاراء الجميلة طحن فى المنتدى ومازالت تتوالى ........ !!! والسبب ؟؟؟
مجرد تعبير او فضفضة فسحة زى ما بنقول عن حب بعض الشباب لوطنه الام
امه (( حتى لو كانت بعين وحدة )) حتى لو كانت سفاح المعادى حتى لو كانت ******* ماتزال امه التى يعتز بها ويتشرف بانتسابه اليها .........
تدرج الحديث من هذه الفضفضة اللذيذة جدا الى حديث عن سلبيات الامه العربيه الجامده الصامده على مر العصور
وبدلا من يدافع هؤلاء المتعلمين والمتشدقين بالثقافة العالية تدخل بعض النقاد الافاضل ليثبتوا للعالم اجمع مدى جهل وعبط وخيابة العرب
واضح انى اخدت بالى ان العصبية اهم مميزاتنا اللى بتحول الانسان المحترم ذو المكانة الاجتماعية داخل بيته او المنتدى حتى الى حيوان لا يعى او يفقه ما ينطق به لسانه لدرجة انه مش بيفرق بين مكان حرف الدال والذال فى الكى بورد
ولكن ومع الاسف الشديد ... شعرت بعد تلك المقالة ان الناس هنا مش قادرة توصل للمعنى السامى للعروبه (( واضح انى بقيت تبع جمعية التنمية الفكرية ))
(( صحيح وليه اعبر عن حبى للامه العربيه ... ده حتى اسمه قلة ادب ....!!! ))
ومن هنا نبدأ حوارى مع اخى وصديقى على ..........
. أنااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا جدع . فات الميعاد يا على و هذه الأرض التى كانت محلاً طاهراً للآلهة صارت تحت رحمة البغال و الذباب و الثيران التى ترع على سواحلها و تقلع الأخضر و الأصفر هى نفسها التى ترتدي البدل الزرقاء و تتحكم في مصائر العباد و سير الحياة نحو هاوية الفساد.
يا على ما عادت الأحوال تقبل الانعدال و لا عادت تنفع الأخلاق و الاحترام و الجدعنه. و كل ما عشت تظنه طاهراً مقدساً سار دنساً تدوسه حوافر الثيران و تبول عليه البغال و حتى الذباب صار موطنه الأصلي اليوم فوق أنف الشريفة الطاهرة التي تسكن أسفل الوادي بين جبال الحكمة التى صارت الآن جبالاً رملية مكانها المناسب شاشة التلفزيون أو إعلان دعائية للتنشيط الجنسية. كل شيء ضاع يا على و ما عادت تنفع الجدعنه و فات الميعاد.
تتبع أخبار الجنرال هذه الأيام صار شيئاً غامضاً يشبه محاوله استشراف حل لغز بوليسي من الصفحة الخامسة . حتى صورته أصبحت أقل بهائاً شاهدته لثواني على شاشة التلفاز أمس كان بلا كرافتة متهدلاً بدا كعجوز يفقد القدرة على السيطرة على أعضائه ، ترتعش يمينه فجأة أو تبربش عينه و ينغلق جفنيه و ذات مرة في اجتماع لمجلس الوزراء لم ينتبه أنه قد أغرق نفسه حتى تصاعدت رائحة عرقه الحامض و غطت على بارفان وزير ثقافته و كادت أن تخنق جميع الجلوس.
لكن المنحنى الذى يأخذ جنرالنا نحو الهاوية ليس منحنى تنازلي باستمرار بل يتعرض على فترات قصيرة للنهوض لكنه يعود ليخمل مرة ثانية ... مثلاً بالأمس بعدما كان الجميع قد اعتقد أن الجنرال قد قرر الانسحاب تماماً من لعبة الحزب و الفئران و الذباب و شطرنج الديموقراطيه. يعود الجنرال يسحب خلفه كامل عدته العسكرية...
العرب تحت الاحتلال يا على ، و فات الميعاد. و بصراحة أكثر إذا كنت تلوم الجنرال فوجه اللوم قبل ذلك لمن رضى بالجنرال، يا على ليس هذا أوان الجدعنه اصل البهايم كتير يا على ........
3
عز الدين ذو الفقار من أهم المخرجين المصريين باعتراف أكثر من متابع و الأهم أيضاً باعترافي أنا شخصيا ... الرجل قدم لنا عدد من الأفلام الرومانسية التى لا ترحم قلوب المشاهد و تستفز تعاطفه كل مرة أشاهد مثلا فيلم ((بين الأطلال)) اذكريني .. أغالب الدمع بصعوبة و لا استطيع إكمال الفيلم ، الراحل قدم لنا أيضاً الرائعة الكلاسيكية ((رد قلبي )) ..
تذكرت يا على فيلم الناصر صلاح الدين
احد الجنود الوطنيين بشدة (( يا عينى )) كان بيقول
(( اللعنـــــــــــــــــــــة علــــــــــــــــى الابــــــــــــــراج )) الله يرحم بقى صلاح الدين كان راجل *******
أنا أحب عز الدين ذو الفقار يا على ، و أحب فيلم ((امرأة في الطريق )) و ((رد قلبي)) ، و بسخرية أستلطف شخصية على يا ويكاااااا .... هل تذكره؟
لقد سميتك على حتى تذكره دائماً يا على...
كلنا اكلنا اتكلنا على قفانا يا على ... !!
لما كنا بناكل تاتورة زمان ونسكت .... تحولت التاتورة الى سد الحنك ...!!!
دلوقتى اصبح التاتورة وسد الحنك الى .............. بالخرزانة يا على ... !!!
4
"يا ليل يا باشا يا ليل / اروي العطاشي يا ليل / دبلة و غويشة يا ليل / طرحه و بيشه يا ليل / يا ليل يا باشا يا ليل / دا إحنا غلابة يا ليل"*
يتقدم أحدهم لينير لنا الطريق و يتحدث كعارف ببواطن الأمور كشف له عنه الحجاب فيقول لنا ليس كل ما يختاره الشعب يكون حقاً من قال عن هتلر أو الخومينى أنهم كانوا حمقي؟!
مرة ثانية يا عزيزتى الفقمة أسألك من المحيط و أنا اطرد ثانى أكسيد الكربون من فمى... من يملك المقياس الذى به يقيس الصواب و الخطأ ما يليق و ما لا يليق.
5
و نظر البعض إلى بعضهم فرأينا مصطفي الفقي و أسامه الغزالى حرب و جهاد عوده و قال الكتبه فكر جديد يأتى و رددوا خلف كتبة أورشليم بابن الشيطان نخرج الشيطان لكن أقول مثلما قال ابن الانسان ((بامثال كيف يقدر شيطان ان يخرج شيطانا وان انقسمت مملكة على ذاتها لا تقدر تلك المملكة ان تثبت . وان انقسم بيت على ذاته لا يقدر ذلك البيت ان يثبت . وان قام الشيطان على ذاته وانقسم لا يقدر ان يثبت بل يكون له انقضاء . . لا يستطيع احد ان يدخل بيت قوي وينهب امتعته ان لم يربط القوي اولا وحينئذ ينهب بيته )) انجيل مرقس.
6
"عين يا عين يا عين / إحنا فين / و هم فين / هم هم بس هم و احنا مين / هم الإدارة يا ليل / و إحنا الحيارة يا ليل / يا ليل يا باشا يا ليل " *
لأجل هذا يا على، قلت لك منذ زمن لا تنفع الجدعنه و لا الاهتمام و لا حتى تأخذ الأمر كأنه تسلية لأن الماء الذى تشربه البقرة يصير حليباً و الماء الذى تشربه الأفعى يصير سماً، أنت يا على يجب أن تنظر لمستقبلك و تتوقف عن الجدعنه، لأن النظام اكبر منك و كسره أو تغييره يحتاج لمبادئ أكثر واقعية و شراً من أفكارك التي تملكها.
يا على أناديك و أحادثك لأني احبك ، فاسمع منى، الجنرال مسكين جداً و لا يملكه من أمره شيئاً أنه حتى لا يفرق كثيراً بين الانترنت اكس بلور و الفيرفوكس . و حتى أعوان الجنرال هم غنم خائفة ترتعب من يوم يأتي فتنهشهم الكلاب الوفية التي تحرس الوطن.
يا على ليست تلك هى القضية كل هذا مجرد شذرات تغطى سطح النيل، أما الأمر نفسه فراسخ هناك في قاع النيل ، هل تعلم ما هو النيل يا على؟
-النيل هبة مصر ، و مصر هبة النيل
-مش بقولك أنت *********** يا على !!!!!!
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(( ليس كل من حمل علم وراية العرب فهو عربى ))
منذ يومين كنت ادافع عن العرب وعن اخلاق العرب وعن افضال العرب
اليوم
انا اناقش الناس حول سوء اخلاق العرب وسوء حكم العرب
امس وبكل صدق كنت اطلق على نفسى (( على )) على غرار (( انت من الاحرار يا على ))
اليوم وبعد هذه المقالة لا اعتبر نفسى (( على )) لان (( على )) اصبح ****** وكلنا اصبحنا (( على )) الا قليل مات فى 73 (( الله يرحمك يا سليمان يا حلبى ))
الوطنى الشجاع المسمى (( بعلى )) فاليتفضل بالدخول وبمناقشتى فى هذا الموضوع
ولكن تذكروا
امس كنا مختلفون الا قليل مسمى (( على ))
اليوم كلنا اصبحنا (( على ))
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

majedck 29-04-07 12:02 PM

سلام عليكم

ياعلي .........

مادام انا وانت من عامة الناس

وما دام اننا ليس لنا تأثير على المجتمع

فليس امامنا إلا الواجب علينا في الأمور الدينيه من العبادات

وهناك ايضاً بعض الأمور واجبةٌ علينا وهي :

1- الأخلاص في العمل

2- قال الرسول صلى الله علية وسلم (كل راعيٍ مسؤلٌ عن رعيته) وهذا يعني الأهتمام بمن تعولهم

وإنشاء لله يمكن نصير مسؤلين في المجتمع ويصير لنا تأثير على الناس وبعد ذالك نفرد عضلاتنا

وانا متأكد بإذن الله من ناحيتي الشخصية انني راح اوصل إلى هذا المكان

وشكرااااااااااا

الاسد الجريح 30-04-07 05:38 PM

اقتباس:

سلام عليكم
ياعلي .........
مادام انا وانت من عامة الناس
وما دام اننا ليس لنا تأثير على المجتمع
(انا مش متفق معاك على مضمون الجمله دى)
افهم من كلامك انه عامه الشعب ليس لهم تأثير!؟
طيب ياترى الحاكم مكنش ومازال من الشعب!؟
طيب ياترى مين اللى قام بثوره 23 يوليو (الثوره البيضاء لو تسمع عنها - اصل انا مصرى-)
طيب ياسيدى ثوره عرابى
اقولك ثوره 1919 بتاعت سعد زغلول (اللى كان من عامه الشعب برده)
يبقى ازاى بتتكلم عن الشعب بالاستهانه دى

majedck 01-05-07 01:21 AM

كلامك صحيح

جميع الثورات التي قامت كانت من عامة الناس

بس خلينا نكون واقعيين ونرى ما يدور حولنا

ياعزيزي الأمن السياسي الداخلي في جميع الدول العربية لن يسمح بقيام مثل هذه الثورات

هذه الثورات اصبحت تدرّس في الكليات الأمنية او كليات الشرطه وكيفية منعها

واقتلاعها من جذورها

وشكراااااااااا

الاسد الجريح 01-05-07 03:52 PM

سيدى العزيز انا مش شط علشان اكون مؤثر اعمل ثوره
انا ذكرت الناس دى كمجرد مثال ليس اكثر
الناس دى كانت ايامهم اصعب بكثير من ايامنا
انا لو ماشى قى الشارع ولقيت حج فى وسط الطريق وازحته عن الطريق فأنا مؤثر
لو لقيت زائر فى لدى وتايه وساعدته وعاملته بلطف وود ابقى مؤثر
انا لو اجتهدت فى مذاكرتى علشان ودراستى بهدف انى اخدم بلدى اقى مؤثر
حاجات كتيييره اوى تقدر تكون بيها مثر وبدون ثورات او هتافات
وفى الشأن ده انا كتبت موضوع اسمه عملت ايه يا عربى
اتمنى تقرأه
http://www.liilas.com/vb3/showthread.php?t=38114

سماالياقوت 01-05-07 08:37 PM

ايه الى انت كاتبه ده أنت مش تكلمنا عربى أنت معجب بثورة 23 يوليو ياريتها ما كانت قامت
كان حالنا هييقى أحسن من كده من يوم ما عامة الشعب ركب البلد وهى خربت الثوره الى بتكلم عليها ديه فاشله بدليل وضع البلد دلوقتى تقدر تقلى بعد أكثر من 50 سنه
ايه الى جد عليها رجعت تانى الأقطاعيات والأغنياء بقى ليهم كل الأمتيازات زى البشاوات بتوع
زمان وركبو على روس الخلق يا شيخ خلينا فى أكل العيش وبلاش فلسفه الشعب ده مش هيعمل حاجه هيفضل كده لحد ما يموت من الجوع ويمكن ساعتها هيعمل حاجه يا
شيخ دول لسه بيسقفوا وعلى العموم شكرا على الموضوع الى نكد علينا وفكرنا بواقعنا
الأليم .............سماالياقوت



:57: :57: :57:

الاسد الجريح 04-05-07 01:02 PM

اقتباس:

ايه الى انت كاتبه ده أنت مش تكلمنا عربى أنت معجب بثورة 23 يوليو ياريتها ما كانت قامت
كان حالنا هييقى أحسن من كده من يوم ما عامة الشعب ركب البلد وهى خربت الثوره الى بتكلم عليها ديه فاشله بدليل وضع البلد دلوقتى تقدر تقلى بعد أكثر من 50 سنه
ايه الى جد عليها رجعت تانى الأقطاعيات والأغنياء بقى ليهم كل الأمتيازات زى البشاوات بتوع
زمان وركبو على روس الخلق يا شيخ خلينا فى أكل العيش وبلاش فلسفه الشعب ده مش هيعمل حاجه هيفضل كده لحد ما يموت من الجوع ويمكن ساعتها هيعمل حاجه يا
شيخ دول لسه بيسقفوا وعلى العموم شكرا على الموضوع الى نكد علينا وفكرنا بواقعنا
الأليم .............سماالياقوت
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مرحبا بكى اختى العزيزه / سماالياقرت
لو كنتى بتقولى كده لمجرد انك تعبرى عن غضبك المكبوت ناحية الاشخاص او البلد او غيره وغيره فذلك لا يعنى حل جذرى للمشكلة
(( اكيد الفساد مش فى كل حتة لانه لو فى كل حتة مكنش واحده زيك او زى اتكلموا ))
وهنا انا بتذكر مثل جميل الدكتور بقوله لينا لما يسمع كلمه البلد خربانه او ما شابهها طبعا من الكلمات الرنانه التى تلقى بصداها الواسع المدى فى اذن مدعى الثقافه والعلم اكثر من الجهلاء
(( لا تنظر الى النصف الفارغ من الاناء ))
انتى من حقك تتكلمى كده عن الثوره لانه ولا انا ولا انتى عشنا الثوره
للاسف الشديد بعضنا ميعرفش هما الناس دى عملت اصلا ثوره ليه
لاننا النهارده كل واحد مننا عنده فى بيته كمبيوتر ليل مع نهار مقضيها نت وشات وكلام فاضى وقت لما يزهق ويحس بجوع يمسك الموبايل الظريف بتاعه ويطلب اى دليفرى ويوصل الدليفرى يفتح وياكل وهو بيتفرج على فيلم او على مسلسل
اهو مجرد تضييع وقت وفى الاخر نقول انه الحكومه ظالمه
الثوره احنا ندين لها بالفضل حتى الان لاسباب كثيره
كانت الساحة المصرية تعج بالتناقضات الفكرية والسياسية , فلقد عرفت مصر احزاب وحركات سياسية علنية وسرية , من اقصى اليمين الى اقصىاليسار , منها الوطنية ظاهرا ومنها الديمقراطية والشيوعية والاسلامية ,
وكانت مطالب هذه الاحزاب محصورة بين التخلص من الاستعمار والملكية واقامة نظام جمهوري الى الاصلاح من خلال البرلمان في ظل الحكم لملكي , وتصاعد مد الاخوان المسلمين والمشاركة في حرب فلسطين كان من اهم الاسباب في تزايد تاثيرهم على الساحةالمصرية , بينما ساهمت الثورة الروسية ونجاحها في دعم الحركات الشيوعية وحتى التروتسكية اضف الى ذلك بقايا الاحزاب القديمة من وطني ووفد , وكانت الكثير من تلك الاحزاب تتبلور وتتقدم وتنضج فكريا وتنظيميا وجماهيريا مع غياب لتيار يعد ابن البيئة العربية المصرية الاسلامية , الا وهو التيار القومي العربي . لذا كانت الثورة بمثابة الفتح العربي الثاني بعد الفتح الاسلامي على يد عمرو بن العاص
وبالفعل حققت الثورة عدة أعمال سياسية واجتماعية، أهمها: التأكيد على عروبة مصر
جلاء القوات البريطانية جلاء تاماً (1965)
وتأميم قناة السويس (1956)
وتأميم البنوك ووسائل المواصلات وتنظيم الصحافة.
وبمناسبه انه عيد العمال كان لسه قريب اقولك انجازات الثوره على مستوى العمال
((نتيجة لبرنامج التصنيع الأول 57-1960 والخطة الخمسية الأولى 60/1961- 1964/1965 زاد نصيب الصناعة فى الدخل القومى الاجمالى سنة 1970 إلى 18% بعد أن كان 8% لسنة 1954
وترتب على هذا التوسع وعلى التوسع فى الخدمات أيضاً ارتفاع اجمالى العمالة فى مصر من 6.511.900 عامل سنة 1960 إلى 8.247.700 عامل سنة 1969، بينما ارتفع عدد العاملين فى قطاع الصناعة من 625.600 سنة 1960 إلى 916.100 عامل سنة 1969 ومن هذه الأرقام يتضح أن نسبة النمو فى العمال بالقطاع العام الصناعى كانت أسرع من غيرها حيث بلغت حوالى 50% تقريباً
لم يكن النمو الكمى للعمال هو النتيجة الايجابية الوحيدة للتوسع فى التصنيع، بل كان هناك أيضاً تطور هام فى بنية الطبقة العاملة ساهم فى تعزيز مكانتها فى المجتمع فقد زاد عدد عمال القطاع العام بالمقارنة بالشرائح العمالية الأخرى، ولأنهم يعملون فى مجالات صناعية متطورة كالحديد والصلب والصناعات الهندسية والبتروكيماوية فقد زادت نسبة العمال المهرة فى صفوفهم وكذلك الفنيين وهم جميعاً من خريجى المدارس الثانوية الفنية والمعاهد الفنية المتوسطة ومراكز التدريب المهنى بعد الاعدادية والثانوية العامة. أى نمو الطبقة العاملة المصرية كان يسير بمعدلات أسرع بالنسبة للعمال المتعلمين الذين لعبوا دورا هاما وقياديا بالنسبة لمجمل عمال مصر
-ودا طبعا محصلش بالصدفه-))د/عبد الغفار شكر
((إنه من السهل اليوم البحث عن أخطاء كثيرة وقعت هنا أو هناك، ولكن التعليق بعد اكثر من 50 سنة سهل وهو غير التصرف فى ظروف اتخاذ القرارات والاجراءات تماما كالمعركة الحربية، من السهل على معلق أن يأتى بعد سنوات ويقول ان قيادات القتال أخطأت فى كذا وكان أفضل لو فعلت كذا.. ولكن القيادات في غبار المعركة الكثيف وفي خلال القتال والتلاحم العنيف.. وحين يكون احتمال الهزيمة أو النصر معلق بخيوط واهية.. هذه القيادات تواجه ظروفا أخرى فى اتخاذ القرارات والتصرف ازاء الأحداث والأخطار.. غير ظروف الناقد المستريح بعد اكثرمن 50 سنه))الرئيس الراحل/ محمد انور السادات
بالاضافه الى كل هذا وذاك فأن ثورة يوليو ثورة بيضاء وليس شرطا أن تكون الثورة دموية، هذا بالإضافة إلى أنها لم تهدر فردا في سبيل مجموع ولم تهدر المجموع في سبيل الفرد ، بل كانت بالفعل إنسانية وراعت الطبقات الكادحة ، ما معنى كلمة تكافؤ الفرص بين المواطنين ، التعليم المجاني
ولعل اهم ما حققته ثورة 23 يوليو ايضا هو تحرير الارادة المصرية واستقلال القرار المصري وكان قرار تأميم قناة السويس من اشجع القرارات في تاريخ مصر المعاصر ثم كان ما تبعه من تحديات مروعة ما كان من الممكن التصدي لها يغير الايمان الثوري والثبات علي المبدأ والتأييد المتدفق من كل فئات الشعب التي اثبتت وعيا وطنيا هائلا ووضعت المصالح العليا للوطن فوق كل اعتبار
كما كان بناء السد العالي العظيم الذي حمي مصر من أخطار الجفاف علي مدي سنوات عديدة دليلا تاريخيا علي حرية القرار المصري وتغليبه صالح مصر وشعبها في الحاضر والمستقبل مهما كانت التحديات
كما عبرت الثوره عن الروح المصرية الأصيلة في ذلك الوقت فقد وزع على الشعب نصف مليون قطعة سلاح
لو لم تكن الثورة شعبية ما كان ليحدث ذلك لأن الشعب امتلك السلاح فلو كان الشعب هو ضد الثورة لاستخدمه ضدها
الحديث عن تلك الثوره العظيمه يطول ويحلو كثيرا ولكن الوقت لا يسعنى
وبعون الله سأعود الى تللك الموضوع بقلمى لابرز لمن لايعلم قيمه تلك الثوره العظيمه
والتى ستظل خالده فى تاريخنا المصرى والعربى ايضا

بيـــان 04-05-07 05:43 PM

الثورة لا بد لها من قيادة واعية والقثيادة غير متوفرة الان للاسف نحن نريد ثوروة بهدف اقامة امة اسلامية واحدة وهذه الطريق طويلة وصعبة جدا والقيادة تاتي عندما تصبح الامة الاسلامية فيها وعي وتفكير كافي لانتاج المعرفة كما كانت سابقا

mdlek 04-05-07 09:27 PM

يا جماعه لي وجه نظر ثانيه .بلعربي خلينا نفكر لو للحظه ....الثوره كان لها احترام في الماضي البعيد وهي تعبر عن احساس شعب يريد تغيير
حياته للفضل ودحر الظلم عنه . ..والحكام والجيش ولامن هم من الشعب ويحترمون الثوره ومشاعر الشعب الغاضب...
اليوم لمجرد التفكير في الثوره اصبح شبه مستحيل......اصبح كبت حريه.. وثوره هي بمفهوم الحريه .من يقدر اليوم يتنفس او يعبر عن حريه وغضبه اتجاه اي امر امني اي قضيه او اي مسيره كانت تستقبل من قبل الحكام بعلان حرب ضد اي محاوله لتحرر....لمجرد عمل اي شئ خارج عن نطاق الحياه اليوميه ينقلب عليك الحكم والجيش ..تحولت الثوره لرهاب وتمرض وهاذا المفهوم لثوره في هذا الزمن الغبر ..ولا لاء...

سماالياقوت 04-05-07 10:20 PM

يا أخى الكريم كل المعلومات الى قلتها صح بس ده كان فى الأول أيام عبد الناصر هو الزعيم الوحيد الى كان بيحب مصر بجد وحاول بكل جهد رفعها بين الأمم وأنجز كثير من
المشاريع الهامه لمصر المشاريع ديه دلوقتى فين كلها اتباعت والبلد اتباعت معاها لم يبقى
شىء من مبادىء الثوره كلها اندثرت حتى الدستور الذى هوالحصن الحصين انتهك وتحولت
مصر من دوله اشتراكية الى دولة رأسماليه بحته الكلمه الأولى والأخيره فيها لأصحاب
النفوذ والمال أصبحنا نحتاج الى ثوره ضد الثوره حضرتك الثوره طلعت ناس ما كانش لا زم
تطلع بدليل أختلال موازين ألأخلاق والقيم والأعراف كل شىء بعد الثوره انحدر أبسط شىء
ممكن نكلم عنه فساد الذوف الفنى والأدبى تقدر تقولى ليه مصر ما أنجبتش على مدار السنين الى فاتت واحد زى نجيب محفوظ أو احسان عبالقدوس ما فيش لأن الثوره مسكت
البلد للجهله الذى أصبح شغلهم الشاغل محاربة أصحاب الفكر والموهبه وتطفشهم من البلد حتى فرغت البلد من كوادرها الممتازه غير ما أنها قضت على الحريات والأحزاب تقدر
تقولى راحت فين الأحزاب بعد الثورة منعوها وحبسوا أصحابها وحبسوا كل صاحب فكر مخالف
وبعدين حضرتك بتتكلم عن الموبايل والدليفرى يمكن أنا و أنت عندنا هذه الأمكانيه لكن عامة
الشعب المصرى بعد خمسين سنة من الثورة تحت خط الفقر بمعنى مش لاقى ياكل ويشرب ولا يلبس بزمتك فيه حد أيام الملك كان ساكن فى المقابر وبعدين تقييم أى فكره أو مبدأ اوحتى ُثورة هو هل استطاعت الصمود وتحقيق أهدافها على مر السنين ممكن حضرتك تجاوبلى على هذا السؤال هل حققت الثورة أهدافها بعد خمسين سنة ؟ أشك.........سماالياقوت

الاسد الجريح 08-05-07 04:38 PM

اقتباس:

الثورة لا بد لها من قيادة واعية والقثيادة غير متوفرة الان للاسف نحن نريد ثوروة بهدف اقامة امة اسلامية واحدة وهذه الطريق طويلة وصعبة جدا
مبدئيا انا مقلتش انى بطالب بقيام ثوره وواضح انى اتفهمت غلط
احيانا الثوره بتكون اكثر خطرا على الشعوب
ودا لما الشعوب ذاتها بتنقلب فيها المعايير ودا اللى احنا بنعانى منه الان
انصب اهتمامنا على الكوره والمطربين والممثلين
وبعدنا عن القضيه الكبرى الا وهى (اين نحن الان من الغرب ؟)
الحمد لله رغم اهتمامنا بالكوره فأحنا مش فالحين فيها وبنفرح جدا لما فريق عربى يدخل كأس العالم ويخرج من الدول الاول ونقول الحمد لله كسبنا شرف المشاركه
والسينما كام فيلم عربى وصل الى جائزه رسميه موثقه وعلى سبيل المثال اوسكار لانها الاشهر عالميا؟؟
اللى حاصل انه حتى الحاجات اللى احنا مهتمين بيها احنا مش شاطرين فيها
لازم نراجع نفسنا تانى قبل ما نتكلم على الحكام
على فكره الحريه نوعا ما موجوده وقلتها قبل كده
اكبر دليل على اننا نملك قدر من الحريه هو انه ناس زيي انا وانتى وغيرنا بنتكلم على المنتدى وبنوضح وجهه نظرنا فى اللى احنا بنعيشه واحنا مش خايفين
اقتباس:

والقيادة تاتي عندما تصبح الامة الاسلامية فيها وعي وتفكير كافي لانتاج المعرفة كما كانت سابقا
ثانيا انتى بتقولى الامه الاسلاميه يجب تتحد وتعى وتفكر و..... و ...الخ
فى الشأن ده انا فى سؤال طالما يراودنى كثيرا ولم اجد له اجابه حتى الان
ليه لما حد بيتكتب موضوع فيه ابراز اخطاء للعرب والبلد وشتيمه فى الحكام وغيره
كلنا بنهرول علشان نشارك فيه ونقول اننا مهما حصل عرب واننا فيوم هانرجع وبالمره نشتم فى انظمه الحكم فى بلادنا شويه
ومش بس كده دا حنا كمان بنقول الامه لازم تعمل كذا وكذا كى تحقق النصر العلمى والادبى الحقيقى
ويوم لما كتبت موضوع اسمه( عملت ايه يا عربى)
http://www.liilas.com/vb3/showthread.php?t=38114
مفيش عضو واحد دخل وقال عمل ايه علشان العرب
او حتى علشان بلده بس
اقولك علشان نفسه
اولا واخرا مبقناش فالحين غير فى الكلام وتعليق اخطائنا على شماعه الحكام
اختى العزيزه
لايغير الله ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم
واحنا بالفعل بنغير من انفسنا
لكن للأسوأ

الاسد الجريح 08-05-07 04:46 PM

اقتباس:

يا جماعه لي وجه نظر ثانيه .بلعربي خلينا نفكر لو للحظه ....الثوره كان لها احترام في الماضي البعيد وهي تعبر عن احساس شعب يريد تغيير
حياته للفضل ودحر الظلم عنه . ..والحكام والجيش ولامن هم من الشعب ويحترمون الثوره ومشاعر الشعب الغاضب...
اليوم لمجرد التفكير في الثوره اصبح شبه مستحيل......اصبح كبت حريه.. وثوره هي بمفهوم الحريه .من يقدر اليوم يتنفس او يعبر عن حريه وغضبه اتجاه اي امر امني اي قضيه او اي مسيره كانت تستقبل من قبل الحكام بعلان حرب ضد اي محاوله لتحرر....لمجرد عمل اي شئ خارج عن نطاق الحياه اليوميه ينقلب عليك الحكم والجيش ..تحولت الثوره لرهاب وتمرض وهاذا المفهوم لثوره في هذا الزمن الغبر ..ولا لاء...

انا مش فاهم ليه كل الناس بتفكر بمدأ الثوره لمجرد الثوره

يا جماعه والله انا ممكن اعمل حاجات احسن بكتير من الثوره

زمن الثورات فات وبصراحه احنا مبقناش محتاجين ثوره

لاننا بعيدا عن الحكام مبقيناش فاهمين ومدركين المعنى الحقيقى للثوره

انا بشكرك على مرورك الكريم

الاسد الجريح 09-05-07 06:18 PM



بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

الى الاخت العزيزه سماالياقوت

اولا اتقدم بخالص التحية الطيبة ليكى على ردك الذى يدل على عقليه مستنيره وحسن تفكير وذكاء راقى المستوى منك يغلفه نوع من انواع (( رش السكر على الكلام )) وده سبب تانى لاشكرك اختى العزيزه على التزامك بكلامك وثقتك فى نفسه اثناء الكلام


ولكن هناك بعض التعليقات البسيطه على ردك

اهم تعليق واكتر حاجه لفتت انتباهى هو انك مش موضحه ليه ياترى انتى تقصدى بكلامك الثوره وايام الثوره ولا الايام اللى احنا بنعيشها الوقتى اتمنى توضحلى النقطه دى لانى كلامك فيه شىء من عدم التفرقه بين وضع الثوره ووضعنا الان

هذا اولا

ثانيا

اقتباس:

يا أخى الكريم كل المعلومات الى قلتها صح بس ده كان فى الأول أيام عبد الناصر هو الزعيم الوحيد الى كان بيحب مصر بجد وحاول بكل جهد رفعها بين الأمم وأنجز كثير من
المشاريع الهامه لمصر المشاريع ديه دلوقتى فين كلها اتباعت والبلد اتباعت معاها
المشاريع اللى انتى بتقولى انها كلها راحت وكلها اتباعت ومكنش لازم الثوره تعملها لانها اتباعت واصبحت زى قلتها
المشاريع دى منها مشروع هام جدا اسمه السد العالى
تخيلى معايه لو الثوره لم تقم وبالطبع لم يتم بناء السد العالى كان وضعنا هايبقى ازاى
اقولك حاجه تانيه انتى اكيد عرفاها كويس وهى تاميم شركه قناه السويس
تخيلى لو لم تقم الثوره وبالطبع لم يتم التأميم كان هيبقى وضعنا ايه
ودول طبعا مجرد مثال بسيط لانه بجد الامثله كتير اوى ولو دورتى هتلاقى

ثانيا

اقتباس:

وتحولت
مصر من دوله اشتراكية الى دولة رأسماليه بحته
لو عندك بعض الخلفيه عن النظام الاقتصادى المصرى كنتى عرفتى انه النظام الاقتصادى المصرى حتى الان لم يصل الى الرأسماليه ولكن اللى بنطبقه الوقتى مينفعش نقول عليه اشتراكيه وصعب نقول عليه رأسماليه
ممكن نخليها حاجه تانيه على قدنا
ممكن نسميها رأسماليه مصريه لانها من نوع خاص

ثالثا

اقتباس:

ممكن نكلم عنه فساد الذوف الفنى والأدبى تقدر تقولى ليه مصر ما أنجبتش على مدار السنين الى فاتت واحد زى نجيب محفوظ أو احسان عبالقدوس ما فيش لأن الثوره مسكت
البلد للجهله الذى أصبح شغلهم الشاغل محاربة أصحاب الفكر والموهبه وتطفشهم من البلد حتى فرغت البلد من كوادرها الممتازه
اولا حضرتك انا مش عارف انتى بتتكلمى عن الثوره وعهدها ولا العهد اللى بنعيشه الوقتى لان الكلام مختلط جدا وينقصه جانب من جوانب التوضيح
لو كنتى تقصدى انه الثوره لم تهتم بالأدباء العظام زى جيب محفوظ واحسان عبد القدوس وغيرهم من اعلام الكتابه فى مصر
فمن الضرورى أن أشير أولاً الى أن النظام السياسى إبان الثورة قد اختار التعامل بدقة وحذر مع المنابر الإعلامية والثقافية وخاصة فى السنوات الأولى من الثورة.
كانت الثورة فى حاجة إلى المثقفين وكانت إنجازاتها تحتاج إلى المثقفين القادرين على الترويج لمبادئ الثورة ومنجزاتها، وقد اتسمت العلاقة بين الثورة والمثقفين بمد وجزر تأثرت به المجلات الأدبية؛ فاختلفت سياسة هذه المجلات من مرحلة الى أخرى فعندما تمت إعادة إصدار مجلتى «الثقافة» و«الرسالة» عام 1963 قدمهما محمد عبد القادر حاتم وزير الثقافة والارشاد القومى إلى الحياة الثقافية قائلاً : «إننا حين نصدرهما من جديد لا نعود بالتاريخ إلى الوراء بل نحمل المجلتين عبر سنوات احتجابهما ونمضى بهما مع ركب التقدم ونصدرهما فى ظروف جديدة وفى ضوء جديد وبإمكانيات جديدة»،ودا كان من اكبر الدلائل اللى بينت الى كل الشعب المصرى وخاصه المثقفين منه الى اهميه دور المثقفين فى تلك المرحله الانتقاليه التى كانت تمر بها مصر فى ذلك الوقت
إلا أن الثقافة ومنجزاتها بوجه عام قد عانت بسبب السياسة الثقافية للنظام والتى لم تكن ثابتة المسار بل كانت تتأرجح على مدى اثنى عشر عاما بين نزعتين مختلفتين هما نزعة الكيف ونزعة الكم، فقد رعت الدولة أولاً سياسة الكيف فى الفترة من مطلع 1958 إلى منتصف عام 1962، ثم عدلت عن هذه السياسة إلى رعاية سياسة الكم فى الفترة من منتصف عام 1962 إلى خريف 1966، ثم تعود ثالثة إلى سياسة الكيف من خريف 1966، إلى نهاية عام 1970، كما أدى التنافس بين وزارتى الثقافة والإعلام وتداخل الاختصاصات فيما بينهما عن انقسام وتضارب فى السياسات الثقافية
وفى 23 سبتمبر 1971 صدر قرار رئيس الجمهورية الذى تضمن إدماج وزاره الثقافة مع وزارة الإعلام فى وزارة واحدة، وبعد ثلاث سنوات من إدماج وزارتى الثقافة والإعلام وتولاها آنذاك عبد القادر حاتم بلغ عدد المجلات التى تصدرها الوزارة عشرين مجلة موزعة بين الاعلام والثقافة العامة والثقافة المتخصصة تصدر بالعربية والإنجليزية والفرنسية والإيطالية والإسبانية،
يبقى ازاى الثوره مكنتش مهتمه بنشر الثقافه ورعايه المثقفين
ولكن لو نظرنا معا نظره دقيقه لوجدنا ان الثوره كانت تحتاج الى السواعد المفتوله لتشييد المصانع وادارتها و مد الجسور وغيرها من اعمال التطوير والبناء التى اتت بها الثوره
تقدرى تقوليلى اديب عظيم زى نجيب محفوظ بكل ماكتب على مدار تاريخه او غيره من الادباءالعظام اللى ذكرتيهم كانوا يقدروا يعملوا ايه بكتاباتهم فى وقت كنا نحتاج فيه الى جنود للقتال وعمال للبناء ورجال للاداره و و و و
لم يكن الوقت ولا الظروف تتسع لمثل هؤلاء الكتاب الذين لا انكر انهم اثروا فينا ولكن فيما بعد

رابعا

اقتباس:

غير ما أنها قضت على الحريات والأحزاب تقدر
تقولى راحت فين الأحزاب بعد الثورة منعوها وحبسوا أصحابها وحبسوا كل صاحب فكر مخالف
للى بيقول انه مصر مفيهاش احزاب سياسيه
قائمه الاحزاب السياسيه المصريه
يوجد في مصر حاليا 21 حزبا سياسيا شرعيا وهم :
1- الحزب الوطنى الديمقراطي : وهو الحزب الحاكم,تأسس عام 1978,ويرأسه رئيس الجمهورية محمد حسني مبارك ، والأمين العام محمد صفوت الشريف.
2- حزب مصر العربي الاشتراكي : تأسس عام 1976,ورئيسه الحالى وحيد فخرى الأقصري.
3- حزب الأحرار الاشتراكيين : تأسس عام 1976,ورئيسه الحالي حلمى سالم.
4- حزب التجمع الوطنى الوحدوي : تأسس عام 1976,ورئيسه الحالي د/رفعت السعيد.
5- حزب الوفد الجديد : تأسس عام 1978, ورئيسه الحالي الدكتور محموداحمد اباظة.
6- حزب الأمـة : تأسس عام 1982, ورئيسه الحالي أحمد الصباحي.
7- حزب الخضر المصري : تأسس عام 1990, ورئيسه الحالي عبد المنعم الأعصر.
8- حزب الاتحاد الديمقراطي : تأسس عام 1990, ورئيسه الحالي إبراهيم ترك.
9- الحزب العربى الناصري : تأسس عام 1992, ورئيسه الحالى ضياء الدين داود.
10- حزب التكافل : تأسس عام 1995, ورئيسه الحالي دكتور أسامة شلتوت.
11- حزب الوفاق الوطنى : تأسس عام 2000, ورئيسه الحالي دكتور رفعت العجرودي.
12- حزب مصر 2000 : تأسس عام 2001, ورئيسه الحالي دكتور فوزي غزال.
13- حزب الجيل الديمقراطي : تأسس عام 2002, ورئيسه الحالي ناجي الشهابي.
14- الحزب الدستوري الحر : تأسس عام 2004, ورئيسه الحالي ممدوح القناوي.
15- حزب الغد : تأسس عام 2004, ورئيسه الحالي الدكتور أيمن نور.
16- حزب شباب مصر : تأسس عام 2005, ورئيسه الحالي أحمد عبد الهادي .
17- حزب السلام الديمقراطي : تأسس عام 2005, ورئيسه الحالي أحمد بيومي الفضالي.
أحزاب شرعية مجمد نشاطها بسبب التنازع على رئاسة الحزب
18- حزب العمل الاشتراكى : تأسس عام 1978, وكيل المؤسسين هو إبراهيم شكري, ومتنازع على رئاسة الحزب لا بالقضاء ولا بالتراضي.
19- حزب مصر الفتاة الجديد : تأسس عام 1990, وكيل المؤسسين هو أحمد حسنين, والرئيس المؤقت الوصيف عيد الوصيف(تنازع على رئاسة الحزب).
20- حزب الشعب الديمقراطي : تأسس عام 1992,وكيل المؤسسين هو أنور عفيفي.
21- حزب العدالة الإجتماعية : تأسس عام 1993, وكيل المؤسسين محمد عبد العال, والرئيس المؤقت كمال حسين (تنازع على رئاسة الحزب). "

خامسا

اقتباس:

الشعب المصرى بعد خمسين سنة من الثورة تحت خط الفقر بمعنى مش لاقى ياكل ويشرب ولا يلبس بزمتك فيه حد أيام الملك كان ساكن فى المقابر
حضرتك لو عشتى ايام الملك مكنتيش سألتى السؤال ده!!!!!!!!!!!

سادسا واخيرا

اقتباس:

وبعدين تقييم أى فكره أو مبدأ اوحتى ُثورة هو هل استطاعت الصمود وتحقيق أهدافها على مر السنين ممكن حضرتك تجاوبلى على هذا السؤال هل حققت الثورة أهدافها بعد خمسين سنة ؟
الثوره حققت كتير جدا من اهدافها لكن احنا اللى محافظناش عليها
الثوره متملكش مصباك علاء الدين اللى هايفضل معانا طول العمر يوم لما نبعد عن اهدافها يطلعلنا المارد يصلح اخطائنا
تفتكرى امته هانعترف اننا احنا المخطئين؟
"ومن اعمالكم سلط عليكم"



حاولت اوصل فكرتى بما يتناسب مع قدر علمى

اتمنى انك تكونى فهمتينى كويس

بشكرك على كلامك على اى حال

واتمنى منك المزيد المفيد ان شاء الله

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

lolo cat 10-05-07 09:58 PM

ارائكم كلها هايله يا جماعه
فيها الراى والراى الاخر هو ده الحوار السليم بس احنالو هنتكلم عن الاقطاع والبشوات
والكلام ده كله اكيد هنعرف ان كل حقبه فى كل زمن ليها وضع معين يعنى مينفعش نقارن ايام
الثوره بدلوقتى لان التغيرات اللى حصلت حوالينا بتجبرنا اننا نفكر بطريقه تانيه بدل ما نلعن نظام الحكم ومش هنغير حاجه برضه احنا لازم نحاول
نرتقىبنفسنا على الاقل
معاك جدا يا اسد فى اللى انت بتقوله عن شباب النت دلوقتى والشات والدليفرى علشان كده كل صاحب فكر لازم يخرج فكره
للنور بحيث اننا بنحاول نغير حاجه
مشكووووووووووووور اخى على الموضوع

الاسد الجريح 11-05-07 01:58 PM

اقتباس:

ارائكم كلها هايله يا جماعه
فيها الراى والراى الاخر هو ده الحوار السليم بس احنالو هنتكلم عن الاقطاع والبشوات
والكلام ده كله اكيد هنعرف ان كل حقبه فى كل زمن ليها وضع معين يعنى مينفعش نقارن ايام
الثوره بدلوقتى لان التغيرات اللى حصلت حوالينا بتجبرنا اننا نفكر بطريقه تانيه بدل ما نلعن نظام الحكم ومش هنغير حاجه برضه احنا لازم نحاول
نرتقىبنفسنا على الاقل
معاك جدا يا اسد فى اللى انت بتقوله عن شباب النت دلوقتى والشات والدليفرى علشان كده كل صاحب فكر لازم يخرج فكره
للنور بحيث اننا بنحاول نغير حاجه
مشكووووووووووووور اخى على الموضوع

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اختى العزيزه (lolo cat) لقد اصبتى فى كلامك الهدف والمعنى الاسمى لمعظم شكاوى وتزمرات الاعضاء الافاضل وانه لحسن تفكير وذكاء راقى المستوى منك اختى العزيزه

انا حبيت ابدى اعجابى الشديد بنقدك البناء اللى فعلا شدنى بجد انى اكتب رد احاول ان اعبر فيه عن مدى اعجابى بكلامك اللى فعلا مفيد ويارب يفيد باقى الناس

انا بشكرك على كلامك وتفاعلك الصادق مع الموضوع

بارك الله فيكى

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الاسد الجريح 25-05-07 01:06 PM

الثورة البرتقالية وعلى القبطان
على صاحبى إنسان مثقف وقارئ جيد ودارس تاريخ ورمانسى أحيانا ودى الصفه الجديده اللى أكتشفتها فيه إمبارح لما قالى أمتى الشعب يفوق وعمل ثوره.
أنا قلت ثوره زى ثوره يوليو والثوره الفرنسيه ولا ثوره الجزائر ولا حتى ثوره تجار الفراخ. لكن على قال لى ثوره برتقاليه ولو واحد غيرى يبسمع على كان فكر انها ثوره برتقال وسفندى. لكن على قصده إن الشعب بكل فئاته وطوائفه يحمل اعلام برتقاليه ويمشى بها فى الشوارع تعبيرا عن الغضب وعدم الرضا عن الاوضاع.
مش بـأقول لكم انه رومانسى. اولا الشعب معهوش ثمن القماش والخشب اللى هيعملوا بيه الاعلام. ثانيا حتى لو كل عشره اشخاص عملوا جمعيه ووفروا ثمن القماش والخشب مفيش ولا واحد منهم هينزل الشارع بعلم الا يوم ماتش الاهلى والزمالك.
الحل؟ هو التفاعل مع الواقع المرير وترك السلبيه اللى احنا عايشين فيها من ايام احمس الاول.
لابد ان ننسى كلمه وانا مالى. لابد ان نحترم أدميتنا علشان رجال الشرطه والداخليه يحترمونا. إرفض انك تدفع رشوه لما تروح تطلع بطاقه شخصيه أو مستخرج شهاده ميلاد. قول لجيرانك ان فلان اللى شغّال فى المكان الفلانى مرتشى. أرفع قضيه على ضابط شرطه ظالم. أطلب حقك وارفع صوتك فلا يضيع حق وراؤه مطالب.
لا بد ان نشارك فى الانتخابات حتى لو عرفنا النتائج مسبقا. ارفض الظلم مهما كان. شارك فى النقابات واتفاعل معاها. أيّد وارفض. مارس حريتك اللى ربنا خلقك بيها. مارس الدمقراطيه فى بيتك علشان اولادك يعرفوا يعنى ايه حريه. تذكر ان كلمه حق عند سلطان جائر تسوى كنوز الارض. فى مثل مصرى بيقول: يا فرعون إيه فرعنك قال ما لقتش حد يلمنى. وهو ده حال الشرطه المصريه فراعنه لم يجدوا من يقول لا. لابد ولا مفر من التعامل مع الواقع بعقلانيه وحكمه .وتذكر أن عمرالعنف و القنابل ما حلو مشاكل
وسلامات

طاهر 21-07-07 03:27 PM

مشكور على الموضوع

مريومة-2 21-07-07 06:40 PM

طاهر دائما خير الكلا م ماقل

الاسد الجريح 21-07-07 11:22 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طاهر (المشاركة 894354)
مشكور على الموضوع



والله يا استاذ طاهر انا مش فاهم حاجه

موضوع ايه بالظبط اللى مشكور عليه

والله لو الموضوع عجبك كنت ممكن تفيدنا برأيك

اهو برده نستفيد ونفيد

لانه ده موضوع مطروح للنقاش

مش علشان مشكور على الموضوع

ارجو منك انك تفيدنا برأيك فى المواضيع اللى بترد عليها ولاتكتفى بهذه الردود الباهته ( مشكور اخى العزيز - موضوع رااااااائع - موضوع تحفه .......... الخ )

نتمنى نشوفك ونتعرف عليك اكتر من خلال ارائك وردودك ولا تكتفى بمجرد تسجيل المشاركه

واسف لو كان كلامى مش ظريف

بس دا كلام كان لازم يتقال

واسف مره تانيه للاطاله ويارب كلامى ميكونش زعلك


الساعة الآن 01:23 AM.

Powered by vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.3.0 ©2009, Crawlability, Inc.
شبكة ليلاس الثقافية