منتديات ليلاس

منتديات ليلاس (https://www.liilas.com/vb3/)
-   الارشيف (https://www.liilas.com/vb3/f183/)
-   -   خــطـــوات الـــقــــدر (https://www.liilas.com/vb3/t76055.html)

أميرة الندى 14-04-08 10:48 PM

خــطـــوات الـــقــــدر
 
أحلى تحية لاعضاء منتداى الغالى

أحب أقدم لكم كتابتى الثانية

وعايزة أعترف لكم أنى موجدتش ولا قصة مصرية فى المنتدى أما على طريقة الروايات أو قصص سعودية لذلك قررت أبين لكم مايوجد داخل بلادى

قصتى دى كتبتها من واقع حياتى فى مواقف شفتها بعينى ومواقف بكيت عليها بنفسى ومواقف سمعتها ومواقف أحتار عقلى يصدقها اليوم قررت أنزل قصتى هكتبها بطريقة عامية تبين لكم طريقة تحدثنا

قبل ما أبداء القصة فى أسماء سعودية أو كويتية أومن الخليج أنا كتبت أبطال قصتى بالاسماء إللى بحبها

أتمنى تعجبكم قصتى


المقدمة


مش مصدقة النهاردة حب حياتها هيرجع من أسبانيا بعد 8 سنين فى الغربة سافر فهد لما كان عمرها 16 سنه ومن شهرين كملت 24 سنة أخذت تفكر يا ترى هيطلب أيدها بعد كل تلك الفترة يا ترى نسى حبنا لبعض ولا لسة فكره خلاص حياتى هتبتدى معاه أخيرا هنكون لبعض ذى ما وعدنى قبل ما يسافر

وبعد المقدمة أحب أقدم لكم شخصيات قصتى


عائلة محمد الضاوى وزوجته مريم عبد الحميد

أمير : 30 سنة طويل القامة 185سم شعره بنى وعيناه بنفس لون شعره وسيم جدا ويعتبر "دون جوان" بين أصدقائه وأنتيمه(ريبعه - أرفيجه) هو فهد

شادن : 24 سنة طويلة القامة كأخيها 175سم شعرها بنى ولكنه أفتح من أخيها بكثير ويلمع فى الشمس وعينيها عسليتين تتحول للذهبى لما تغضب أو تحزن أو ......... ( تراودها المشاعر )

فاتن : 20 سنة شعرها بنى بنفس درجة شعر أخوها وعينيها سوداء وتحب الافلام الرمانسية بأختلاف شادن اللى تحب أفلام الكرتون وأفلام الرعب والاكشن وهى قصيرة 165سم

خالد : 16 سنة ملامحة قريبة من مريم أكتر من أمير وأكتر حاجة يكرها المذاكرة ويحب الخروج مع أصحابه معادا الايام اللى بيكون أخوه أمير موجود فى البيت

عائلة عبدالله المحمدى وزوجته حنان حسن

فهد : 30سنة طويل جدا 190سم عينيه زرقاء كالمحيط وملامحه رجولية جدا وجذاب للغاية شعره أسود حالك ويحب السفر جدا وكل ما يمشى فى مكان عيون الناس بتتعلق بجسمه الرياضى وعضلاته ومشيته وأنتيمه الوحيد أمير

نجلاء : 28 سنة متزوجة ابن عمها طلال ومخلفة عمرو 5 سنوات و حسام سنتين

ماجد : 16 سنة أتولد هو وخالد فى نفس اليوم بس هما أعداء كل واحد فيهم بيكره الثانى

عائلة المحمدى والضاوى أصدقاء من عمر طويل حنان ومريم يعتبروا بعض أخوات وكذلك عبدالله ومحمد

عائلة صابر الضاوى وزوجته الهام عبد العزيز
الزوج صابر الضاوى متوفى

طلال : 35 سنة متزوج بنت عمه نجلاء وعنده عمرو و حسام

أسماء :25 سنة شعرها أشقر وعينيها خضراء (مواصفات جدتها التركية) وينادوها شلتها سومة وأنانية جدا وتكره شادن وتغير منها لانها كانت أقرب وحدة لفهد وسومة تموت فى حاجة أسمها فهد

جميلة : 24 سنة عكس سومة تماما تشبه والدتها وبنت عمها نجلاء شعر أسود فاحم وعنيها سوداء بس ملامحها ناعمة ورقيقة جدا وطفولية وتحب شادن جدا وأنتيمتها وتموت فى أخوها أمير بس محدش يعرف غير شادن

عائلة غريب المصرى وزوجته عفاف جلال

وليد : 30 سنة أنتقلت عائلته بجوار عائلة محمد الضاوى من 7سنين يعنى بعد سفر فهد بسنة ومن وقتها ووليد معوض أمير عن غياب أنتيمه فهد وعلى فكرة وليد بيحب شادن ومحدش يعرف بحبه

شهد : 22سنة صديقة (شادن وجميلة) فتاة ملامحها طفولية جدا وهى طيبة وحبوبة جدا وتحب الموسيقى والرقص وتموت فى قرائة الروايات الرومانسية اللى بتحكيها ديما لفاتن أخت شادن


باقى العائلات نتعرف عليهم فى القصة

بسم الله الرحمن الرحميم

نبداء القصة

الجزء الاول (الفصل الاول الذكريات )


وقفت شادن أمام الشباك تطل على حديقة الفيلا وهى تفكر ساعات بس وتقابل حبيبها اللى صورته مفارقتش خيالها وديما صورته تحت مخدتها ساعات وهتروح مع أخوها أمير المطار علشان يستقبلوا فهد وتاهت أفكارها لبعيد من 9 سنين تقريبا

(- شدون هدى شويا مش عارف اللحقك
- ههههههه أنت بطئ كدة ديما يا فيل
شهق أمير بقوة من الصدمة وقلها بغضب
- فيل بعينك يا قليلة الادب حد يقول لاخوه الكبير فيل أستنى بس عليا
وجرى بسرعة قبل ما تفكر شادن تهرب كان أمير يشدها من شعرها
- فك شعرى يا أمير وإلا والله لاقول لفهد يكسرك يا كورة منفوخه .
قرصها أمير فى أيدها وهو معصب لحد ما صرخت
- اااااااااااااااااااه
- أنا كورة منفوخة وبتهددينى كمان بالعصعوص بتاعك
وجت أمير ضربة من وراه خلته يسيب أيدها ويمسك راسه بألم
- عصعوص فعينك وعالله أشوفك مادد أيدك على شدونى
وسعت عين أمير بصدمة
- شدونى ؟ مش ملاحظ حضرتك أنك زودتها شويا
وقفت شادن جمب فهد وورته مكان القرصة بعنين مدمعة
- شوف يا فهد عمل فى أيدى أيه
بص فهد للمكان المورم والمزرق وحول عينه لامير بغضب
- تانى مرة تمد أيدك على شدون مش حيحصلك طيب يلا أهعتذر لها
فتح أمير عينه على الاخر
- حضرتك بتهزر ما بقاش غير المفعوصة دى وأعتذر لها
قرب فهد لأمير وفى عينه تهديد
- خلاص خلاص بعتذر على أخر الزمن أمير محمد الضاوى يعتذر لبنت
بص له فهد وفع حاجبه
- بتقول حاجة
تنهد أمير وبص لشادن
- أسفين يا ست الحسن والجمال خلاص كدة رضيتى
أبتسمت شادن
- شكرا فهود
أنقهر أمير
- أنا اللى أعتذرت مش هو
ضحكت وطلعت لسانها لأمير والعركة دى بيكرها جدا قرب لها وهو ناوى يضربها بس وقف له فهد
- حضرتك ما تمدش أيدك على زوجتى المستقبلية .
ضحك عليه أمير
- أنت عندك 21 سنة وهى لسة15 مين العبيط اللى هيجوزكم
فهد بص لامير بحقد
- أنا قلت المستقبلية يا ذكى يعنى بعد كام سنة لما أسافر وأرجع
شهقت شادن بخوف
- تسافر ؟ تسافر فين ؟
أرتبك فهد أما أمير وقف يتفرج عليه بشماتة
- شادن أنا عندى 21 سنة ولسة ملقتش شغل ولازم أسافر صاحبى سافر من سنتين أسبانيا وبعتلى علشان ألحقه وتقدمت لشغل هناك هيبتدى بعد 8 شهور وهقعد (هجلس) هناك كام سنة وأرجع أخطبك ونتجوز أنا مسافر أكون نفسى عشانك أنتى بس
- أحم أحم أنا واقف هنا سامعك فياريت تحطلى أعتبار
ولا كأن الاثنين سمعوا
- طيب هترجع أمتى ؟
تنهد فهد
- لسة مش عارف بس هتصل بيكى
أمير أنصدم
- نعم بتتكلم بجد مش شايف حاجة غلط هنا
- خلاص هكلمك أنت وبعدين تطمن شدون عليا أتفقنا
ردو شادن وأمير
- أتفقنا
بعد 7 شهور فى المطار فهد وأبوه وخواته وأمير وأبوه وأخواته وأسماء وأمها وأخواتها كلهم فى المطار يودعوا فهد لان شغله هيبدى بعد شهر فلازم يسافر وهيقعد عند صديقه
بعد ما الجميع ودعوه مال شوية وهمس لشادن
- أو ما أرجع هرتبط بيكى على طول فى نفس اليوم من المطار على بيتكم على طول
أحمر وجه شادن وأبتسم فهد عليها وهم مش دريانين بالعيون اللى متسلطة عليهم من أسماء
وتحرك فهد ومشى بعيد ودموع شادن تودعه)
- شدون ........ شدون
فتح الباب بسرعة وشاف أخته تبص من الشباك وسرحانة قرب منها وحضنها من وراها بحنية وتكلم معاها برقة
- مش ناوية تيجى معايا نجيب فهد من المطار
ضحكت على أمير
- أنا عارفة أن الحنية دى كلها علشان هتطلب حاجة
شهق أمير وهو يبص لها ببراءة
- كدة برضه تظنى فيا كدة
رفعت حاجب واحد
- يعنى مش ناوى تطلب حاجة

أميرة الندى 14-04-08 10:52 PM

- لا طبعا .... بس عايز نروح بعربيتك
ضحكت شادن على أخوها غصبن عنها
- فعلا كنت عارفة أنك مش هتطلب حاجة
- أنتى بتتريقى عليا يا بنت مريم
أبتسمت شادن بخبث وهى تشوف أمها وقفة ورا أخوها
- مالك بتبص لى كدة ليه
- مالها بنت مريم
نط أمير من الخضة والتفت لامه بسرعة
- لا يا ماما مفهاش حاجة طبعا دا أنت الخير والبركة
مسكته من ودانه تشد عليها لغاية ما صرخ
- يمه حرام عليكى سيبى ودانى(أذنه)
سبته وودانه حمرة وعيونه مدمعة من الالم
- تانى مرة تقول لاختة كدة مش هتشوف طيب
- كدة برضه يجميل تزعل من ميرو حبيبك
حاولت أمهم مريم متضحكش على شكلة وهو يقول أسم دلعه ميرو
- بس يلا أنت مش رايح تجيب فهد أمشى يلا
والتفتت لشادن وهى تتأمل ملابسها
- يا بنتى غيرى هدوك وألبسى حاجة حلوة
شادن تلبس عباية مطرزة ولونها أبيض فى بينك والطرحة نفس الالوان بس كبيرة مغطية نصفها الاعلى لغاية متغطى منطقة الصدر يعنى عباية وطرحة كبيرة ووجهها من غير مكياج طبعا
- مالها يا ماما هدومى
تنهدت مريم بنفاذ صبر لانها تتمنى تكون بنتها لفهد
- يا بنتى مقلتش عليها حاجة لبسك محترم وحلو مش هقولك ألبسى بنطلون بس على الاقل ألبسى تايير أو بلوزة وجيبة بدل العباية
رفضت شادن بشدة أنها تغير لبسها وخرجت مع أمير بعربيتها وراحوا المطار وهناك لقوا أخوات فهد ووالديهم وأسماء كشر أمير وهو يقول لشادن
- ودى اللى جابها هنا
- وطى صوتك يا أمير لاتسمعك وتزعل
- تتفلق أنا أصلا ما بحبهاش بنت دمها تقيل وباردة جدا وتحشر نفسها فى اللى ليها واللى ما لهاش
أنحرجت شادن لان أسماء التفتت لهم بس متكلمتش
- خلاص بقا يا أمير أسكت
قال أمير بأشمئزاز
- بصى لابسة أيه معندهاش أى أحترام
أنحرجت أكتر لما شافت نظرة أسماء لهم وأضطرت شادن تضرب أمير فى جنبه بكوعها علشان تسكته ، أسماء لابسة بنطلون جينز ماسك بجسمها والبدى قصير جد لو مالت للأرض ظهرها كله هيبان والبدى مجسم جسمها وصدرها على الاخر وطبعا فاتحة شعرها ومش لابسة طرحة وكل واحد معدى يبص عليها
ألتفتت عيون فهد يدور على عائلته لحد مالقاها ورمى نفسه فى حضن أمه وأبه وأخواته وبعدين وقف قدام أمير
أمير عيونه دمعت من كتر شوقه للقى صديق عمره وأنتيمه فهد وبسرعة فهد لم أمير لحضنه وفضلو كدة مدة
- مشتاق لك كتير ياأمير
أمير الدموع خنقته لانه منزلهاش
- أنا أشتقت لك أكتر يا فهد
التفت أمير
- تعالى شدون سلمى على فهد وتحمدى له على السلامة
تقدمت شادن وهى حاسة ان المطار كله سامع دقات قلبها
- حمد الله على سلامتك يا فهد
ابتسم فهد ليها
- الله يسلمك شادن
اختفت أبتسامت شادن أول مرة يناديها شادن دايما كان يقول شدون فى وجود حد ويقول شدونى لما يكونوا لوحدهم فحست أن الغربة غيرته ونسته حبها
أبتسمت أسماء بأنتصار وتقدمت مبتسمة وهى تقول برقة
- حمد الله على سلامتك يا ابن عمى
اتسعت أبتسامة فهد وهو يناظر جمال أسماء التركى
- لاتقول لى أنك أسماء
ضحكت بدلع
- أسماء؟ محدش دلوقتى بيقولى كدة كلهم ينادونى سومة
أمير بيتلحطم بهمس متغاظ
- أكيد شلتها الفسدانه هم اللى بينادوها كدة
رجعت عائلة فهد فى سيارة وشادن خدت أخوها وفهد وأسماء لانها جت فى تكسى معاها فى العربية ووصلوا كلهم بيت عايلة فهد وتغدوا كلهم مع بعض أمير لاحظ أهتمام فهد بأسماء ومفكرش حتى يوجه كلمة وحدة لشادن ولما ناظر شادن شاف ملامحها جامدة مش ظاهر منها حاجة هو عارف أخته كويس لما تكون بتتألم أو حزينة ميبانش على وشها أى مشاعر عارفها قوية ولا يمكن تسكت عن حقها
فى اليوم التانى جى فهد لبيت أمير يسلم على عايلته التانية
دخل يتسحب بعد ما فتحتله الشغالة لغاية ما وصل خلف مريم
- أزيك يمه
نطت مريم من المفجأة والتفتت بسرعة
- فهد
لمته بسرعة لحضنها وهى تبكى
- أخ يمه 8 سنين تتغرب عنا يا حبيب قلبى
- ااااااااااه هى فيها حبيب قلبى يظهر مليش لازمة فى البيت أخد هدومى وأسافر أتغرب وأرجع لشان تقولى حبيب قلبى أنا كمان
ضحكوا فهد ومريم على هزار أمير
- أنت فى العين والقلب يا ابنى بس من غيبة أخوك فهد أشتقت له كتير
- أيه فهد مش أخوية
ضحك فهد عليه
- أخوك غصبن عنك
- وأنا بقول أنت مش أخوية
- أنت متأكد
فتح أمير عينه على الاخر والتفت لامه
- أوعى تكونى يمه متجوز واحد تانى وخلفتى فهد ورمتيه للجيران
- ولد أيه قلة الادب دى أحترم نفسك والأ قمت لك دلوقتى ووريتقك
- خلاص يمة أنا غلطان بس برضه مش هقبل يكون أخويا
حاول فهد يتكلم ببراءة
- خلاص ما تزعلش أنا مش أخوك وهاضطر أدى الهداية اللى جبتها لك لماجد هو أولى لانه أخويا
جرى أمير وحضن فهد وهو يقول بأستهبال
- ياه أخويا فهد أنت جيت من السفر أمتى؟
ضحكوا كلهم على هبل أمير
- السلام عليكم
التفتوا لمحمد وهو يدخل للمطبخ
- فهد
راح له فهد بسرعة باس راسه وحب على أيده يبوسها
- أزيك يا بابا أخبارك أيه
- تمام يا ابنى أنت عامل أيه وعملت أيه فى الغربة
أبتسم فهد
- كانت كويسة أمورى مشت هناك بسرعة
- طب الحمد لله
- أعملك الغدا يا نظر عينى
مشى محمد لغاية مريم وباس راسها
- أعملى لى الغدا ربنا ما يحرمنيش منك يا الغالية
هنا أمير مقدرش يسكت
- أيه دا؟ بتغازلها فى المطبخ طب أستنوا لما تطلعوا فوق مش قدمنا عايزين تبوظونا (تفسدونا) أنا مستحملش الافلام الرومانسية دى
أنفجر فهد بالضحك ومريم وشها قلب ألوان اما محمد ضرب أبنه على راسه
- أنا مش عارف بتجيب الكلام ده منين هاه؟ أنت طالع لمين لسانك طول شبرين محدش فى عايليتنا كده أنت طالع لمين نفسى أفهم؟
- بقولك يا بابا متعرفش كلمتين من اللى بتقولهم للغزال بتاعك تحفظه لى علشان لما يجى دورى وتجوز أبقا أقوله للغزال بتاعى
ضحك فهد ومحمد على كلام أمير أما مريم وشها أحمر وتكلمت متغاظة
- ولد قليل الادب يلا أطلع من المطبخ بدل ما أرميك برا
أمير قعد يتمسكن
- واهون عليك أنا حبيبك ميرو
حب محمد الموضوع وهزر معاهم وهو يشوف مراته وشها بقا طماطم
- حبيبها فى عينك مفيش حد حبيبها هنا غيرى
وسعت عين مريم من الاحراج
- محمد
صقف أمير وفهد وهم يضحكوا
وخرج بعدها فهد وأمير
............................................................ .
فى غرفة شادن حكت كل حاجة حصلت معاها لانتيمتها جميلة فى التليفون
- يا عينى عليكى وسكتى ليه طيب
- وعايزانى أعمل أيه؟ أرح أقف قدامه وقول له حمد الله على السلامة هتيجى بيتنا تخطبنى أمتى ؟
ضحكت عليها جميلة
- أنا مش شايفة حاجة تضاحك هنا
- حبيبتى المشكلة فى لبسك أنا شفت أسماء وهى خارجة كانت لبسه أيه علشان كدة ما أهتمش بيكى وبص ليها
- أكيد بتستهبلى أنت عارفة أنى ما بحبش البنطلونات وكمان عايزانى أعمل كدة علشانه
- طبعا أمال أذاى عايزه يرجع يحبك تانى
- وعلشان أخليه يرجع يحبنى ألبس له البنطلونات والحجات الضيقة ذى الهانم أختك
تنهدت جميلة بنفاذ صبر
- من غير غباء شدون ما قولتش كدة على الاقل حطى مكياج أظهرى له جمالك
- لو هو بيحبنى فعلا يبقا وأنا كدة من غير ما أخسر أحترامى علشانه أنا متدينة فاهمة يعنى أيه متدينة يعنى حافظة 3/4 القرأن وفوق100 حديث وعارفة الشرع والدين كويس واللى مش عاجبه ما يستاهل شادن بنت محمد الضاوى أنا اللى يحبنى يكسب قلبى وأقدم له حياتى وروحى لكن غير كدة مع السلامة يشوف له حد غيرى
- حتى فهد يا شدون حب حياتك كله وسنين عمرك
- أنا قدامه يا جميلة لو عايزنى قدامه بابا يجى يتقدم ليا ولو مش عايزنى ألف واحد غيره يتمنانى له ومش هوقف حياتى على فهد وهدوس على قلبى ولا أجرح كرامتى وكبريائى
- الحب مفهوش كبرياء ولا كرامة الحب أسمى من كل المشاعر
تنهدت شادن بحزن
- ممكن تسيبى كلام الروايات ده الحب مش ذل يا جميلة لو أنا تخليت عن كرامتى وكبريائى هيدوس على قلبى برجله ومش هايهمه حد ولا حتى أنا
- بس فهد ........
قاطعتها شادن بقهر
- فهد راجل ذى باقية الرجالة لو الست أستغنت عن كرامتها وكبريائها تكون خدامة وجارية تحت رجليه
حزنت جميلة على شادن
- لو ما يستاهلكيش طلعيه من راسك وقلبك تنسيه يا شدون لو متقدملكيش أنسيه لانه هيكون نساكى ونسا حبك وصدقينى هو الخسران
صمتوا الاثنين وبعدين سمعت شادن صوت فتح باب فى التليفون وسمعت جميلة
- معليش أكلمك بعدين دخلوا العوازل
قفلت شادن الخط وهى عارفة أنها تقصد بالعوازل أسماء
............................................................ .
- كنت بتكلمى مين فى التليفون
تنهدت جميلة بقلة صبر وهى تبص لأختها اللى مكتفة أيديها على صدرها وساندة ظهرها على الباب
- اللهم طولك يا روح
- أنطقى كنت بتكلمى مين فى التليفون أكيد الغبية شادن
- غبية فى عينك مفيش حد غبى غيرك ويا ريت تحترمى نفسك وتخبطى على الباب قبل ما تدخلى ذى البنى قدمين لكنك مش ذيهم ويلا برا
أتغاظت أسماء
- أكيد زعلانة على حبيبتك شادن علشان فهد أختارنى أنا
رفعت جميلة حاجب بقهر
- ومين اللى خدعك وقالك أنه أختارك
ضحكت سومة بنعومة
- يا حبيبتى لو كان فهودى عايز شادن كان على الاقل تكلم معاها بس هو حتى ما بصلهاش ولا عبرها وكان طول الوقت يتكلم معايا ويغازلنى أنتمتيك راحت عليها خلاص بس متخليهاش تزعل لما فهد يتجوزنى هبقا أبعت لها دعوة الفرح
خرجت وهى تضحك بدلال ورقة بصوت عالى ، أنقهرت جميلة منها وخبطت الباب تقفله بصوت عالى هز البيت
- قال يتجوزك قال ولو حتى فكر فيكى يبقا أمه دعيا عليه
..................................................
وليد أخذ دفتره ومسك قلمه وبعدين رجعهم تانى لمكانهم وهو يتنهد
خلاص يا وليد أنساها أنت عارف أنها بتحب واحد تانى وهو رجع من السفر وهياخذها منك 7 سنين مقدرتش تخليها تقع فى حبك ومش معقول هتحبك دلوقتى وهى مشغولة برجعة حبيها وبكرة ولا بعده وتحضر خطوبتها على فهد ، تنهدت بحزن وهو يقول فى نفسه أنا الغبى اللى حبيت وحدة قلبها مشغول بغيرى بس أعمل أيه فى قلبى اللى غاوى جراح والم ، تحرك وليد لغاية ما وقف قدام شباكه يبص على الشباك اللى قصاده (مقابله – المواجه له) وكان شباك غرفة شادن وشافها وهى تتحرك فى غرفتها أبتسم لما أفتكر أول يوم أنتقلوا للبيت ده (كان فارغ وأخذ يتنقل من غرفة لغرفة علشان يختار واحدة ليه ولما دخل الغرفة دى وبص من الشباك شافها وهى حاطة الطرحة على كتافها وشعرها يسبح حوليها ووقع على طول فى غرمها ولما دخلت أخته عليه قلها تخرج لانه أختار الغرفة دى ليه ورجع وقف فى الشباك تانى يبص عليها وجا فى باله أنها أكيد جنية أو شئ خيالى معقولة فى بنت بالجمال ده وفضل نص ساعة واقف مستنى فى الشباك علشان تظهر يمكن هو تهياء له وجود البنت دى ولما ظهرت فرح وهو يشوفها رايحة جاية فى غرفتها ولما شافته صرخت ورفعت الطرحة من على أكتفها تغطى بيها شعرها وقفلت الشباك على طول وزاد موقفها ده أحترامه ليها لان البنات الايام دى بتخرج للشارع تستعرض شعرها وجسمها على الناس من غير أحترام)
- وليييييييييييييييد
خرج من الغرفة وهو معصب
- ميت(100) مرة أقولك لما تنادى عليا من غير صراخ كدة الناس بيسمعوا صوتك أنت ما بتفهميش
- ديما كدة تهزيئ
- لو أنت بتسمعى الكلام معليش لكنك تأخذى الكلام من هنا وتطلعيه من الناحية التانية
تنهدت بقلة صبر
- كل ده علشان بنادى عليك
- أخلصى أنا مش فايق لك
- كده طيب أنا غلطانة يا سيدى رضيت
- أخلصى يا شهد عايزة أيه
- أمير ومعاه واحد ذى القمر فى غرفة الجلوس
أنقهر منها ومسكها من شعرها
- أنت معندكيش حيا وتقولى واحد ذى القمر
ضحكت شهد بمرح
- خلاص حرمت سيبنى بقا
ضحك على شقاوة أخته
- عيب يا ماما محدش بيقول كدة
- ليه على فكرة عادى جدا كل الناس بتقول كدة وشادن كمان بتقول عليك ذى القمر
أنقلب وش وليد ألوان وتلخبط ومعرفش يقول أيه
- بجد .. قالت .. كدة
عملت نفسها بتفكر وبعدين قالت بصراحة
- لا بس أنا بقول عليك كدة
أتغاظ منها وجرى وراها وهى جرى على المطبخ وأستخبت ورا أمها
- أستنى عليا بس يا شهد يا بنت غريب المصرى
ويحاول يمسكها وهى تبعد عن أيده وماسكة ظهر أمها
- فى أيه يا ولاد عملتلك أيه شهوده وليه وشك ذى الطماطم كدة
ضحكت شهد بخبث
- أبدا يا ماما أنا بس قلت له شادن بتقول عليك ذى القمر لقيت وشه جاب ألوان
- والله
وبصت عفاف لابنها وهى بتضحك عليه
- بس علشان قالت كدة وشك بقا أحمر
حس وليد بالاحراج من أمه وقال يهرب
- جيبوا الشاى لغرفة الجلوس عندنا أمير وواحد معاه
- اه ده فهد عبد الله المحمدى أتصل أمير من شوى وقال هيجيبوا يتعرف عليك
أختفى اللون من وش وليد بس محدش لاحظ
والتفت يخرج وهو يوصيهم على الشاى
..........................................

إذا القصة عجبتكم يا ريت تقولوا لى علشان أكملها

صديقتكم أميرة الندى

:flowers2::flowers2::flowers2::flowers2:

:liilas::liilas::liilas::liilas:

Malame7 15-04-08 01:33 AM

اسلوب القصة راائع ومفهوم

يسعدني ان أكون الأولى بالرد عليكِ

لم اكمل قرائتها ، ولكن ، أشد على يديك ..

رائعة وجديدة من نوعها

وأعدكُ بالمتابعة قدر الإمكان ان شاء الله

بالتوفيق لك أخيّة ..

الحلو اللاذع 15-04-08 02:39 AM

وااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااو

أميرة اى الخطارة دي يابت

جنااااااااااااااااااااااااااااان

كملي كملي

متستنيش حد غيري

خخخخخخخخخخخ

حفضل لزقة بالكمبيوتر

عشان التكملة

خخخخخخخخ

رووووووووعة

ربنا يوفقك

تحياتي

dew 15-04-08 11:06 PM



مرحبا ,يا قمر ...كيف الحال يا حلوة ؟؟ ما شاء الله عليك حامية حامية <<<<يعني متحمسة كثير

المهم يا عسل أعجبتني القصة كثييييييييييييييييييير ,,,الحوار جدا جميل ,,والسرد حلو

أعجبتني شخصية وليد أما فهد ما حبيته أحس انه شايف نفسه كثيييييييير

استمري ونحن معك :55::55::55:

أميرة الندى 15-04-08 11:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Malame7 (المشاركة 1340363)
اسلوب القصة راائع ومفهوم

يسعدني ان أكون الأولى بالرد عليكِ

لم اكمل قرائتها ، ولكن ، أشد على يديك ..

رائعة وجديدة من نوعها

وأعدكُ بالمتابعة قدر الإمكان ان شاء الله

بالتوفيق لك أخيّة ..

ويسعدنى تكونى من المتابعين لقصتى ومنتظراك

صديقتك أميرة الندى

:flowers2::flowers2::flowers2:

:liilas::liilas::liilas:

أميرة الندى 15-04-08 11:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الحلو اللاذع (المشاركة 1340467)
وااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااو

أميرة اى الخطارة دي يابت

جنااااااااااااااااااااااااااااان

كملي كملي

متستنيش حد غيري

خخخخخخخخخخخ

حفضل لزقة بالكمبيوتر

عشان التكملة

خخخخخخخخ

رووووووووعة

ربنا يوفقك

تحياتي

حرام عليكى ليه تلزقى بالكمبيوتر هههههههه يمكن يزعل منك

يسعدنى ردك كتير على قصتى وخصوصا أنك تابعت معى قصتى الاولى

وشكرا على ردك الجميل

صديقتك أميرة الندى

:flowers2::flowers2::flowers2:

:liilas::liilas::liilas:

أميرة الندى 15-04-08 11:37 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dew (المشاركة 1341886)


مرحبا ,يا قمر ...كيف الحال يا حلوة ؟؟ ما شاء الله عليك حامية حامية <<<<يعني متحمسة كثير

المهم يا عسل أعجبتني القصة كثييييييييييييييييييير ,,,الحوار جدا جميل ,,والسرد حلو

أعجبتني شخصية وليد أما فهد ما حبيته أحس انه شايف نفسه كثيييييييير

استمري ونحن معك :55::55::55:

شكرا على ردك الجميل لقصتى

أسعدنى مرورك يا مبدعة

شفتى خلصت الرواية الاولى ودخلت فى التانية وأنتى لسه فى بداية قصتك يلا خلصى عيناك عذابى بسرعة علشان نشوفلك قصة تانية

مستعجلة كتير صح هههه

وألف شكر على الرد

صديقتك أميرة الندى

:flowers2::flowers2::flowers2:

:liilas::liilas::liilas:

لميس133 17-04-08 05:03 PM

وااااااااااااااااااااااااايد حلو ..أنا حبيت شخصية شادن واااااااااااااااااااااااااااايد ...
يلا انا يالسة انتظر الباقي ابي اعرف شنو بيصير...
شاسوي القصة وااااااااااااايد حلوة وانا ابي اعرف الباقي هههههههههه
تحياتي : لميس
((..بنت الظاعن))..

أميرة الندى 26-04-08 08:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة لميس133 (المشاركة 1344998)
وااااااااااااااااااااااااايد حلو ..أنا حبيت شخصية شادن واااااااااااااااااااااااااااايد ...
يلا انا يالسة انتظر الباقي ابي اعرف شنو بيصير...
شاسوي القصة وااااااااااااايد حلوة وانا ابي اعرف الباقي هههههههههه
تحياتي : لميس
((..بنت الظاعن))..


ششششششششششكرا

على ردك الجميل على القصتى

وأنا أيضا عجبتنى شخصية شادن

تذكرى الشخصيات مش بس على صفحات المنتدى دى أيضا على صفحات واقعى

ذى ما قلت فى الاول الشخصيات حقيقية فى مواقف حقيقية فعلا

وشكرا مرة أخرى على الرد الحلو

صديقتك أميرة الندى

:flowers2::flowers2::flowers2:

:liilas::liilas::liilas:

أميرة الندى 26-04-08 08:22 PM

أعزائى الاعضاء الحلوين أحب أقدم أعتزارى النت قطع عندى 3 أيام ولما جى قررت أنزل القصة على طول

أعزرونى على التأخير :f63: :f63:

صديقتكم أميرة الندى

:flowers2::flowers2::flowers2:

:liilas::liilas::liilas:

أميرة الندى 26-04-08 08:28 PM

مرحبا يا أحلى أعضاء المنتدى

وأدى تكملة القصة يا حلوين

الجزء الأول (الفصل الثانى خيبة أمل)

دخل وليد الغرفة الجلوس وهو يوعى نفسه لا يتصرف غلط هو ما شافش حاجة من فهد علشان يعامله ويحش (غلط أو بكرة) ومرت ساعة تقريبا وخرج أمير مع فهد من عند وليد
- بصراحة وليد ده طلع أنسان كويس جدا وعاجبنى
ضحك أمير
- كنت عارف أنه هيعجبك عارف يا فهد لما كنت بشتاق لك أو تحصل حاجة تزعلنى كنت أروح له وعمره ما خيب أملى كان ديما ينصح ولما أكون زعلان كان يهزر ويمزح لغاية ما ينسينى حزنى وكنا بنعمل مقالب حلوة فى فاتن أه صحيح أمى بتقول لك تعالى أتعشى عندنا النهاردة
- أعتذر لها علشان أمى ما تزعلش أمبارح أتعشينا عند عمى والنهاردة لازم عندها قول لها بكرة أن شاء الله هاجيلها
- فهد عايز أسئلك سؤال ومحتار وخايفك تزعل
بص له فهد بأستغراب
- قول يابنى
- أنت مشاعرك من ناحية شدون ذى ماهية ولا نسيتها
- هو ده اللى محتار وخايف منه "تنهد فهد" مش عارف أقولك أيه؟
- الصراحة يا فهد
- أحنا كنا مراهقين لما حبينا بعض ودلوقتى كبرنا أنا نسيت وأكيد هيا كمان نست وبصراحة أختك ألف واحد يتمناها وأنا بعتبرها ذى أختى
محدش فيهم لاحظ شادن اللى سمعت كل كلمة قالوها وبكت بحرقة
- ذى أختك؟ذى أختك يا فهد؟ خسارة فيك حبى اللى كبرته فى قلبى8 سنين والعرسان اللى رفضتهم مستنياك تيجى تخطبنى من النهاردة وعد على نفسى لو جيت فى يوم تخطبنى لارفضك ذى ما رفضت حبى يافهد .
تحركت ودخلت البيت من غير محد يلاحظ الا شخص واحد كان يراقب دموعها من شباكه
...................................
فضل رايح جى فى غرفته محتار فى سبب دموعها يا ترى ايه اللى حصل معاها لو قالها كلمة تزعلها أو أهانها مش هايشوف منى طيب وبعدين وقف يكلم نفسه . أن ماليش كلمة عليها ولا يحق لى أدافع عنها عندها أمير تنهد بحرقة
- اه يا شادن لو أقدر ..........
- تقدر أيه يا وليد
أنتفض وبص وراه لقا شهد وقفة فعصب منها
- أذاى تدخلى من غير ما تخبطى على الباب
- والله العظيم خبطت قبل ما أدخل
تقربت شهد من أخوها وهى تكلمه برقة وحنان
- طالما أنت بتحب شادن للدرجة دى ليه متتقدملهاش
مشى وجلس على طرف السرير
- يا ريت أقدر
تقدمت شهد وجلست جمب أخوها
- وأيه يمنعك عند شقة وفلوس وطيب ومتدين والناس كلها تحترمك هتلاقى واحد زيك فين
تنهد بحزن وبص لشهد
- ما هى لقت خلاص واحد غيرى حتى قبل ما أشفوها وأعرفها
- تقصد فهد
وسعت عين وليد بصدمة
- أنت ناسى أنى صديقتها فلازم تقولى وبصراحة حبها له أفتتان وأعجاب وهى قوت حبها دة من 8 سنين أحسه حب مراهقين وهى متمسكة بيه لو تقدمت لها ووفقت خليها تقع بحبك وناسيها فهد شادن لو حبتك هتديك حياتها وروحها ودى أقل حاجة ليه تقف فى وجه ساعدتك
- لانها يمكن تكون تعاستها
- محدش بيرفض الحب يا أخويا الناس كلها محتاجة الحب والا مكناش عايشين
- تفتكرى أتقدم لها
- توكل على الله يا وليد هو بأيده كل شئ ، أروح أقول لامى
أول ما قامت مسكها من أيدها يوقفها
- لا متقوليش لحد أستنى شوية شهر كدة لو متقدملهاش فهد هعرف أنها مش من نصيبه
أنقهرت منه شهد
- أنت عايز تستنى لما فهد ياخدها منك وبعدين تندم
- أنا بحط سعادتها قدام سعادتى لو كان ليا نصيب معاها حيحصل خير
تنهدت شهد ومالت على أخوها تبوس راسه وخرجت
.........................................
أرتدت أسماء لبسها المعتداد والضيق طبعا علشان تخرج مع شلتها ، ونزلت لغرفة الجلوس مكان ما أمها بتقعد فى الوقت ده وفتحت الباب ودخلت غير أمها كان هناك طلال ومراته
- أنا خارجة يا ماما عايزة منى حاجة
- عايزة سلامتك يا نور عينى
أتغاظ طلال وهو يشوف لبس أخته
- مش عارف أمتى هتحترمى نفسك وتلبسى لبس عدل مش شايفة أختك أصغر منك ومحترمة
وسعت عين سومة بقهر
- شايفة يا ماما كلامة اللى ذى السم
- معليش يا طلال سيب أختك براحتها تتمتع بشبابها بعدين لما تتجوز زوجها يتصرف معاها
حاول طلال يتكلم سكتته نجلاء
- خلاص يا حبيبى سبها هى أدرى بمصلحتها هى ما بقتش صغيرة وأكيد تعرف كويس هى بتعمل أيه
أبتسمت لها أسماء من غير نفس هى عارفة نجلاء لو معجبهاش كلامها هتقوم الدنيا عليها وخصوصا فهد ودة أكتر واحد يهمها كلامه
- شكرا نجولتى
قالت لها نجلاء بجفاء
- نجلاء طلال بس ينادينى كدة
أتكلمت سومة فى نفسها "بدينا"
- سورى
رد عليها طلال
- أسمها أسفة ولا ما بتعرفيش تتكلمى عربى ذى بقيت الناس
تنهدت سومة بنفاذ صبر
- خلاص يا سيدى أسفة عاجبك كدة كل مرة الموال ده علشان أخرج ما بقتش عيشة
وخرجت بغضب وقفلت الباب وراها بعنف رج البيت
- شايفة بنتك أنت ماربيتهاش عدل
- ما تتكلمش عن أختك كدة يا طلال
- عايزانى أتكلم عنها أذاى مع كلامها معانا بغير أحترام ولما أسمع من أصحابى أنها بتدخل السينما مع بنات وصبيان كل بنت مع ولد ها ردى يمة الحمد لله أن جميلة مطلعتش ذيها
أتنرفزت الهام على طلال
- كل شوى جميلة جميلة لغاية ما عقدتوا البنت أختك اللى أنت تتكلم عنها مش أحسن من سومة
- أعذرينى يمة لكن سومة متجيش ضفر جميلة
قامت الهام ومشت علشان تخرج فى نفس الوقت جميلة داخلة عليهم
- فيه أيه يا جماعة صوتكم واصل لفوق
زقتها الهام تبعدها عن طريقها وهى بتقول
- قال يعنى مش عارف ما أنت السبب
وخرجت وقفلت الباب وراها ، تنهد طلال من عمايل أمه
بصت لهم جميلة وهى تتنهد
- أنا عملت ليها أيه المرة دى
قامت نجلاء وحضنت جميلة
- ما تزعليش نفسك يا جميلة أنت عارفة أمك
تنهدت جميلة بحزن وهى بتبص لطلال وراحت له
- أمانة عليك يا طلال بلاش كل شوية تتكلم معاها وتتخانق لانها بتكرهنى أكتر
كشر طلال بهزار وهو بيلم جميلة لحضنه
- يعنى أنا بقا مليش لازمة
حبت جميلة تنرفزة فابتسمت بخبث
- معقولة برضه دة أنت الخيط والبكرة (قصدها الخير والبركة)
شهق طلال وأنفجرت نجلاء ضحك عليهم ، بعدها طلال عنه
- خيط وبكرة؟ طيب يا جميلة يا بنت طلال صابر الضاوى
" طلال ديما يعتبر جميلة بنته مش أخته وديما يقول جميلة بنت طلال مع أنه أكبر منها ب11 سنة بس هو اللى مربيها من صغرها علشان كدة طلعت مختلفة عن أختها أسماء وأسماء دلوعة أمها وتعودت ديما تاخذ اللى فأيد غيرها أيام كانوا صغار كانت تاخذ العاب جميلة ولما كبروا حبت فهد لانه كان لشادن حبها فى الاول كان أعجاب بس ولانه كان لشادن وبعد سنتين تعمق حبها وأصبح حقيقى وتموت فى فهد وحالفة ما يكون لحد غيرها وخصوصا شادن "


- ولييييييييييييييييييييييييد
نزلها وليد ناوى يضربها بس سمع صوتها
- وطى صوتك الناس تقول علينا لما يسمعوا صوتك الواصل للشارع
- يوه حتى أنتى مش كفاية وليد
- بصراحة عنده حق
حس وليد بفرح من كلام شادن ودخل عليهم مبتسم
- خير أن شاء الله ليه العوازل متجمعين
شهقوا الاثنين وهما بيقولوا فى وقت واحد
- عوازل
ضحك عليهم وليد
- يلا قبل مرجع فى كلامى
بصت له شهد بأستغراب فقال وليد
- فيه أيه؟ مالك بتبصى لى كدة ليه
- مستغربة النهاردة ما ضربتنيش علشان ناديت عليك
- كفاية كلام شادن
أخذت تبص من شادن لوليد
- ليه ديما متفقين مع بعض وأطلع أنا المظلومة دايما
ضحكوا شادن ووليد
- بتضحكوا على أيه
شاور عليها وليد
- أنتى مظلومة
وكملت شادن كلامه
- ده من رابع المستحيلات
بصت لهم بقهر وخرجت تتلحطم ووراها شادن ووليد بيضحكوا لغاية ما وصلوا لعربية وليد وأمير واقف مستنى هناك أستغرب أمير شهد مكشرة ووليد وشادن بيضحكوا
- ممكن تضحكونى معكاكم
بصت له شهد بغضب
- يلا من غير كلام كتير أركب

" معلومة ليكم أمير بيخاف من شهد لانه من 4 سنين قعد يألس عليها (يسخر منها ) قدام الكل وضحكهم عليها وقررت تنتقم منه واللى ميعرفهوش أمير أن شهد حاصلة على الحزام الاسود فى الكراتيه وأستنته فيوم لما طلع من البيت وضربته لحد ما أضطروا يدخلوه المستشفى طلع منها وعنده ضلعين مكسورين وأيده اليمين متجبسة علشان كسر برضه صحيح وليد عاقبها لكن يكفى نظرة سودا من عينيها تخلى أمير يخاف منها مع أنه بيحاول ما بينلهاش ومسميها أنسة عضلات مع أنها معندهاش عضلات بس لانها قوية "


ركب أمير وهو ساكت العربية ، بصوا شادن ووليد لبعض وأنفجروا من الضحك لغاية ما عنيهم دمعت لانهم عارفين أن أمير بيخاف من شهد وركبوا العربية واحوا المنشية ولما وصلوا
شادن ووليد فى وقت واحد
- هدخل المرسى أبو العباس (مسجد كبير جدا)
أمير قال
- بس أنا عايز أجيب حاجات
وشهد قالت
- هنزل أنا وأمير المحلات تحت يمكن أشترى حجات خلصوا وقبلونا فى الكافتيريا
قرب أمير من وليد وهمس له
- أنت هتسيبنى مع المفترسة لوحدنا
أبتسم وليد وقرر يسوى فيه مقلب فقال بصوت عالى علشان تسمعه شهد
- مش هتاكلك
بصت شهد لامير
- مين دى اللى هتاكلك
أرتبك أمير وهو بيبص لوليد بحقد
- لا لا ولا حاجة يلا بينا
طلعوا وليد وشادن المسجد وخلص وليد وأستنى شادن لما طلعت لقاها بتبص على الفشار فجاب ليهم هما الاثنين ومشوا وهما بياكلوه
بص وليد لشادن
- أنتى أخر سنة فى كلية الهندسة مش كدة
هزت راسها موافقة على كلامه
- أنتى قسم أيه؟
- حاسب أنا مهندسة كمبيوتر
- ناوية تشتغلى ولا تقعدى
بصت له وبعدين ضحكت هو شعر بأحراج من جهله
- طبعا هشتعل يعنى بعد ما تعبت فى الثانوية العامة والسنتين المعهد ودخول الكلية وبعد كل ده واقعد
فكر وليد يقول لها ولا لاء
- قول
أستغرب منها لانها قرت أفكاره
- نعم ؟
أبتسمت له
- حاسة أنك عايز تقول حاجة ومش عارف تقولها
بص لها لحد ما قرر يقول لها
- مش عارف أقولها أزاى
ضحكت عليه
- ذى الناس
- طيب هقول وتجاوبى بصراحة ومن غير زعل
- قول حيرتنى
- لو تجوزتى ..........
- وبعدين
- وحدة وحدة عليا
وقفت عن المشى فوقف هو كمان وبصت لعينه وقالت
- لو طلب منى زوجى أنى ما أشتغلش وأقعد فى البيت
وافق وليد على كلامها وهما بيكملوا مشى
- أيوة ساعتها هتختارى زوجك ولا شغلك؟
- بصراحة يا وليد ممكن أتجوز واحد يحتاج لمساعدتى ساعتها هشتغل غصبن عنه علشان أساعده أما لو تزوجت من واحد مش محتاج لمساعدتى هشتغل ليه يعنى بأختصار لما أتجوز هوقف شغل وأتفرغ لبيتى ولزوجى

" معلومة ليكم أحنا بنقول جوزى بس علشان أسهل عليكم كتبت زوجى "

أرتسمت أبتسامة على وجه وليد وهو حاسس أن شادن كل مادا ما بتكبر فى عينه
- أنا حاسة أنك بتحب واحدة يا وليد مش كدة
أرتبك بس كلمها بغموض
- بصراحة حبيتها وبقت أغلى حاجة فى دنيتى بس خسارة مش ليا ومليش نصيب فيها
أتسعت عينيها من المفاجأة
- طب ليه مليكش نصيب فيها هيا رفضتك
- لا بس عرفت أنها بتحب واحد تانى والشخص ده يمكن يتقدم لها
- وعرفت أذاى
- عرفت عن طريق أخوها
- يمكن بيكذب عليك
- لا
- يمكن أخوها بيحسبهم بيحبوا بعض
تنهد وليد بحزن
- أنا شفت لهفتها عليه
- ما تستعجلش فى الحكم عليهم دلوقتى أصبر فترة وبعدين أتقدم لها
- كأنك بتقرائى أفكارى فعلا قررت أستنا شهر لو مخطبهاش هخطبها أنا
- وفاضل أد أيه من الشهر ده؟
ضحك الوليد على الموقف اللى هوفيه
- فاضل شهر كامل لانى قررت الأنتظار أمبارح فملحقش الشهر يعدى
ضحكوا شادن ووليد
- بتضحكوا على أيه
التفتوا لقوا شهد وراهم وأمير ماسك كياس كتيرة جدا فأستغربوا فتكلمت شادن
- معقولة مشتريتيش حاجة وأمير أشترى كل ده
قال أمير بقهر وهو عارف أنهم هيضحكوا عليه
- كل ده حاجاتها أنا ما أشتريتش حاجة
ضحكت شادن وتكلم وليد وهو يكتم ضحكه بصعوبة
- حرام عليكى هتدفنى الراجل تحت الكياس ليه مشيلاه الحاجة أنت مش عندك أيدين تشيلى بها حاجتك
أبتسمت شهد ببراءة
- وهو لازمته أيه
أخذ أمير يتلحطم بصوت واطى لاتسمعه شهد وتطين عشته
- أكره اليوم اللى أخرج فيه معاها وياريتى ما شفتها ولا عرفتها
التفتت له شهد
- بتقول حاجة
- ابدا يا أنسة عضلات
راحوا كلهم الكافتيريا
.....................................
- هاه رد عليك
- أنت عارف أمير قالى هحط تليفونى على الصامت لما يجى فهد علشان أستريح من دوشتكم
- أحنا يعنى دوشة
- أيه رأيك نروح بيته نفاجأه
- يلا سلام ممكن نروح لبابا وماما نقول لهم بعد أذنكم ممكن نسافر الاسكندرية
- ودى فيها أيه
- أمشى بدل ما أخبطك بحاجة على راسك الفاضى دا

الحلو اللاذع 26-04-08 08:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أميرة الندى (المشاركة 1364319)
أعزائى الاعضاء الحلوين أحب أقدم أعتزارى النت قطع عندى 3 أيام ولما جى قررت أنزل القصة على طول

أعزرونى على التأخير :f63: :f63:

صديقتكم أميرة الندى

:flowers2::flowers2::flowers2:

:liilas::liilas::liilas:






هلاااااااا أمورة

أنا أستغربت أختفائك :lol:

بسسسسسسسس


مش مشكلة :dancingmonkeyff8:


الرواية وصاحبتهاااااا :flowers2::flowers2:


يستحقون الأنتظار :rfb04470::55::rfb04470:


وعذرك معاك :friends:



الرواااااااااااااااية بجد رااااااااائعة


وأحداثهااااااااااااا خطيييييييرة


:55::55::55::55::55::55:

أميرة الندى 26-04-08 08:37 PM

" وسام وبدر "

" الان سأضيف لكم عائلة آخرى وهى عائلة عم وليد "

عائلة حمدى المصرى وزوجته ملك فاضل ( السكن فى القاهرة أما العائلات الاخرى ففى الاسكندرية )

عبد الرحمن : 35 سنة متزوج من فتاة أسمها ولاء وعايشين فى بريطانية

عبده :33 سنة خاطب فتاة أسمها أفنان وهو يشبه أخيه عبد الرحمن لدية شعر أسود وعينان بنيتان ولكنه قصير قليلا ويحب خطيبته جدا

وسام وبدر : 30 سنه تؤام طوال القامة قليلا 179 وشعرهم أسود وعيناهم عسليتان الاختلاف الوحيد بينهم أن وسام تظهر على خديه غمازتان عندما يضحك والاثنان مرحان وتصادقوا مع أمير ودائما يسافران للأسكندرية ويقيمان فى منزل ابن عمهم وليد ويخرجوا كل يوم تقريبا مع وليد وأمير ( بدر معجب بشهد وبالطبع أمير ووسام ووليد يعرفون ويألسوا عليه كثيرا )

هند وشيماء : تؤام آخر 25 لكنهما يتشابهان فى الشكل فقط قصيرات تقريبا 165 ونحاف شعرهم بنى وعيناهما خضراء ويختلفان فى طباعهما هند جدية قليلا وتعشق شهد بنت عمها لميلهم إلى القراءة كثيرا و شيماء مرحة كثيرا تتفق مع شهد لان الاثنان مشاغبتين ولكن فى بعض الاحيان يشعرون بالغيرة من بعضهم

وسيم : 24 يعشق شادن جدا ليس حبا لكنه يعتبرها أخته وصديقته ولا يخفى عنها شيئا ويحدثها على الهاتف دائما ليسأل عن أخبارها وعندما يسافر للأسكندرية تقوم بأصطحابه الى جميع الامكان الجديده والاثنان يعشقون أشياء متشابهة ومتقاربين جدا من بعضهما (فى بعض الاحيان تفضل شادن وسيم عن أنتيمتها جميلة) وبما أن وسيم وشادن فى سن واحد لا يتشاجران ابدا واذا حدث يقوم وسيم بمصالحة شادن

بهاء : 8 سنوات معوق لايستطيع السير جيدا وذهنه أيضا متضررا وهو يحب شادن وجميلة كثيرا ومن أخوته وسيم أكثر شخص يهتم ببهاء ويحبه


" ملحوظة : والد ووالدة شادن يعتبرون وسيم ولدهم لانه أنقذ حياة شادن مرتين ده تفسير لتصرفات شادن الطبيعية مع وسيم فى القصة "


دخل حمدى المنزل وهو يتنهد بسبب مشاغله الكثيرة تلفت حوله البيت هادى جدا على غير العادة فدور على ملك فى المطبخ لحد ما لقها تشرف على الخدم فى المطبخ
- السلام عليكم
التفتت ملك بفرح
- وعليكم السلام وصلت الحمد لله
- فين العيال كلهم خرجوا ؟
- لا كلهم قاعدين فى غرفة الجلوس بيتفرجوا على التلفزيون على ما أعتقد
تنهد وهو عارف عياله كويس
- أكيد فى حاجة مهمة لما يكونوا ساكتين وهادين كدة
ضحكت وهى بتتقدم نحوه
- روح غير هدومك وأرتاح وأنا هطلعلك الغداء فوق وبعدين تبقا تشوف العيال بعدين
- العيال أتغدوا
- لا قالوا شبعانين ومش عايزين دلوقتى قالوا هياكلوا بعدين
- أنا داخل لهم يا ملك وجيبى الغداء على غرفة الجلوس هناكل سوا
دخل غرفة الجلوس وكلهم عطينوا ضهرهم وبيتكلموا بصوت واطى شوية
بدر : ما أعتقدتش
وسام : أنت ما تتدخلش وهو هيولفق أن شاء الله
شيماء : أنا هاقول له
الكل فى صوت واحد
- لا إلا أنت
شيماء عصبت عليهم
- أشمعنا أنا
هند : هتودينا فى داهية
وسيم : وبدل ما يودينا بابا الاسكندرية هيسفرنا لخالنا أحمد
الكل : لالالالالالالالالالالا


" كلهم يحبون خالهم أحمد بس لما يسافروا للمزرعة اللى ساكن فيها ما بقعدوتش بشغلهم ليل نهار ومابستمتعوا بحاجة من أول ما يروحوا لغاية ما يرجعوا شغل فى شغل علشان كدة بيكرهوا يروحوا مزرعته "


بهاء : أنا ألوح أنت ساتن وأنتوا لوحوا أنت أمو أمت ( أنا أروح عند شادن وأنتوا رحوا عند عمو أحمد )


" وسيم هو الوحيد من أخواته اللى بيفهم كلام بهاء لانه كلامه لازال ذى الاطفال "


بدر : وسيم ممكن تترجم
وسيم : لو قعدت معاه أكتر هتفهمه
وسام : لما نقعد معاه ما بنفهمش حاجة لانه صغير
بهاء : أنا مس سوئير
شيماء : أنا دى فهمتها
عبده : قال أنا مش صغير
هند : تفتكروا بابا فعلا هيرضى على سفر الاسكندرية
شيماء : نفسى أروح البحر
وسيم : وأنا وحشتنى شادن لما كلمتها أمبارح كان صوتها متغير ومعجبنيش ومش عارف مالها ماقالتش حاجة على التليفون
بدر : زهقتنا بشادن بتعتك دى
وسام ووسيم بصوا لبعض وغنوا فى صوت واحد
- يا عينى على الشهد لما يناظر البدر البدر راح يتغزل فى هواه
بدر أنحرج لان أخواته البنات قاعدين
بدر : أسكت أنت وهو والا مش هيحصلكوا طيب
وكملوا ولا كأنهم سمعوا
- راح البدر يطلب ...........
قام مقاطعهم بغضب
- لو ما سكتوا ما يطول حد فيكم يجى جمب الاب توب بتاعى
على طول وسام ووسيم قعدوا يستسمحوا علشان هما بستخدموا الاب توب بتاع بدر لان كل واحد الاب توب بتاعه راحت عليه وباظ (خرب)
أول واحدة شافت أبوا واقف وراهم كانت هند وبعدين نبهت الجميع علشان يسكتوا
كلهم عرفوا أن أبوهم وراهم ما عدا وسام
وسيم قال الجمله دى قبل ما يلاحظ أبوه : أصرفوا نظر عن السفرة دى ما أعتقدتش بابا هيوافق
وبعد ما أنتبه وسيم لابوه نبه الباقى ووسام ما أخدتش باله
وسام : بابا راسه ناشفة وطبيعى مش هيوافق
سكوت ومحدش رد فأستغرب وسام وبص لهم مستغرب ساكتين ليه
وسام : فيه أيه مالكم أتخرستوا ليه
حمدى : أنا راسى ناشفة يا وسام
وسام من الخضة نط ووقع على الارض وفتح عينه على الاخر
وسام : بابا أنت من قمته واقف هنا
حمدى : من بدرى وأنتوا بقا عمالين تخططوا لسفر الاسكندرية
كلهم سكتوا ومحدش رد من الاحراج
حمدى فكر بخبث
حمدى : فى الحقيقة كنت هوافق لولا أنى مواعد خالكوا أحمد أمكوا تسافروا له المزرعة
كلهم فى تكلموا فى صوت واحد
- لا الله يخليكيك ...
- مش ممكن ده عذاب ....
- ربنا يخليك لينا لا .....
- ما ينفعش عندى معاد مع ........
- أرجوك بلييييييييييز ما تبعتناش .....
- أنا مس أيز ألوح ( أنا مش عايز أروح )
- لالالالالالالالالالالالالا
حمدى بيحاول يسكتهم لما معرفش قعد يضحك عليهم وأستنا يهدوا
بعد لما هدوا شويه
وسيم : بجد يا بابا هتبعتنا هناك عند خالو أحمد
حمدى كل واحد يطلع يحضر شنطتوا وأنا حجزت القطار يلا
شيماء : الله يخليك مش عايز أروح
بدر : أنا مش هينفع عندى .....ز
قاطعه حمدى بصوت حازم
- مش عايز حجج فاضيه أنا قلت الكل يحضر شنطته
عبده : بس يا بابا .......
حمدى بصوت عالى : من غير ولا كلمه الكل على غرفته وبعد ساعتين أشوفكم جاهزين سامعين ولا لا ؟
الكل بصوت واحد واطى وزعلان على الاجازة اللى هتروح عليهم وهما فى المزرعة
- سامعين
حمدى : يلا أتحركوا الباب مفتوح ولما تتجهزوا بعد ساعتين تتغدوا وعلى المحطة على طول يلا من غير مطرود
الكل طلع وراسه موطى ومدين بوزهم وزعلانين وعمالين يتخانقوا على السلم
صرخ حمدى بصوت عالى علشان يسمعوه : من غير دوشه مش عايز أسمع صوتكم
سكتوا وشافتهم ملك فدخلت غرفة الجلوس وشافت حمدى قاعد قدام التلفزيون فرحان وعلى وشه أبتسامه مكر
ملك : عملت أيه للعيال صراخك فيهم وصلى المطبخ
حمدى : هسفرهم الاسكندرية بعد 4 ساعات
ملك أستغربت : المفروض يظأتتوا ويفرحوا مش طالعين مبوزين ومكشرين
ضحك حمدى : أصل أنا قلت لهم هسفرهم المزرعة عند أحمد
ضحكت عليه ملك : حرام عليك كسرت نفس العيال مش هتبطل حركاتك دى لما تكون عايز تعاقبهم
حمدى : ده أحلى عقاب بس أيه رأيك
ملك : والله مش عارفة أقولك أيه
حمدى ضحك عليها وشدها لغاية ما قاعدت لاصقة فيه وهما بيتفرجوا على التلفزيون


أنتهى الفصل الثانى

أميرة الندى 26-04-08 08:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الحلو اللاذع (المشاركة 1364352)







هلاااااااا أمورة

أنا أستغربت أختفائك :lol:

بسسسسسسسس


مش مشكلة :dancingmonkeyff8:


الرواية وصاحبتهاااااا :flowers2::flowers2:


يستحقون الأنتظار :rfb04470::55::rfb04470:


وعذرك معاك :friends:



الرواااااااااااااااية بجد رااااااااائعة


وأحداثهااااااااااااا خطيييييييرة


:55::55::55::55::55::55:



ههههههههههههههههههههه

ملحقتش أكمل تنزيل القصة ولقيت ردك الجميل

شكرا لك حبيبتى الحلو الاذع على ردك السريع

وأتمنى تتابعى معايا

صديقتك أميرة الندى

:flowers2::flowers2::flowers2:

:liilas::liilas::liilas:

الحلو اللاذع 26-04-08 09:13 PM

وااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااو


حركتاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااات


باااااااااااااااااااااااااااااااااارت


خطييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييرررررررر ررررررر جداااااااااااااااااااااً



الصراحة أنا نفسي وليد يتجوز شادن لايقين على بعض

اماشهد دي خطيرره بقى ضربته هههههههههههههه

ويلا يارب يفرحوااااااا عللى طووووول

اما فهد طلع نذل بس احسن عشان هو واسماء يتنونسوا

هههههههههههههه

اما عيلة حمدي دي فلللللللللللللة

والتوم :lol: البنات والأولاد :rfb04470::rfb04470:

وأبوهم حكاااااااااااية خخخخخخخخ :lol::lol:

يسلمواااااااااااااااااااااااااااااااا ياقمر :flowers2:


تحياتي :flowers2::flowers2::flowers2:

أميرة الندى 04-06-08 01:31 PM

أحبائى أعضاء منتداى الغالى

أحب أعتذر عن تأخرى بكتابة الجزء الجديد

عايزة أقول لكم حاجة

أنا عارفة أن معظمكم من الخليج وحتى القصص اللى موجودة فى القسم معظمها خليجية

وعارفة أنكم تعرفوا عادات وتقاليد المصريين

طبعا أنا مصرية لكنى أختلف قليلا

أنا بلدى أسوان أنا نوبية

عادات وتقاليد بلدى مختلفة عن بيقة المصريين بالرغم من أنى عايشة فى الاسكندرية مش أسوان الا أن تربيتى نوبية وأيضا المواقف اللى عشتها واللى المفروض أحكيها فى قصتى هتكون مختلفة عن أى قصة مصرية

يمكن تستغربوا عادتنا وتقاليدنا أو ممكن تلاقوا ذيها فى بلادكم

أنا قررت تحويل مسار القصة لمسار تانى بعض هؤلاء الاشخاص والابطال فى قصتى ممكن يكون حد فيهم أنا بس طبعا مش البطلة ممكن يكون حد من أصدقائى أو حد من عائلتى أشخاص قصتى واقعين وحققين بالنسبة لى أكتب مواقف حصلت معاهم أحكى قصتهم أحكى ضحكاتهم أو دموع بكوها فى لحظة غدر وخيانة

عايزة أقول حاجة يمكن قصتى تكون من بدايتها بريئة توحى بحب طاهر بين أبطال القصة

اللى متوقع قصتى تكون مجرد قصة حب فمن الافضل أن لا يقراء

اللى متوقع قصتى تكون مجرد عالم وردى فمن الافضل الا يقراء

قصتى حرب بين ظلم الدنيا و مقاومة الناس ليها

قصتى بتحكى عن القدر اللى بيضحك لنا وأول ما يشوف فرحتنا يدر لنا ظهره

القدر هو قصتى اللى أبطالها بيحاربوا بين خطوات كتبها لهم القدر

خطوات القدر

أتمنى تعجبكم القصة تذكروا أن العادات والتقاليد المذكورة فى القصة مختلفة عن عادات وتقاليد المصريين وهى مجرد عالدات وتقاليد أهل أسوان أهل الحضارة النوبية

صديقتكم أميرة الندى

:flowers2::flowers2::flowers2:

:liilas::liilas::liilas:

أميرة الندى 04-06-08 01:34 PM

الجزء الاول (الفصل الثالث : العودة اللى الاسكندرية )


شيماء وعيونها مدمعة فى المحطة : أنا مش عايزة أروح
عبده : وطى صوتك أحسن يسمع بابا ويركبك أول وحدة
وسام : أخ راحت علينا الفسحة
وسيم : وهنتحبس فى المزرعة نشتغل
بدر : 3 شهور الاجازة هيروحوا فى الشغل بدل الفسحة والخروجات
هند : ممكن تسكتوا بابا بيبص علينا
حمدى : بتوشوشو (تتهامسوا) على أيه
كلهم فى صوت واحد
- ولا حاجة
ملك : يلا يا ولاد القطر وصل كل واحد يشيل شنطه ويركب
ماشيين بحزن وشهم فى الارض كأنهم رايحين جنازة مش أجازة
ملك : حرام عليك يا حمدى بص العيال عملين أذاى مش هتقول لهم
حمدى أبتسم مع أن العيال صعبوا عليه : خليهم يتفجأوا
ركبوا كلهم القطر
التؤم وسام وبدر قدامهم التؤم هند وشيماء وقدامهم وسيم وبهاء وقدامهم عبده جمبه شيخ
وبعد ساعتين هند شافت المبانى من الشباك وضربت وسيم اللى قاعد قدامها
وسيم ألتفت لها مكشر : فيه أيه حضرتك عماله تضربى فى كتفى من الصبح
هند بأستغراب : بص من الشباك ليه فيه مبانى
وسيم بص مستغرب وقام وقرب من الكرسى اللى قدامه قاعد فيه الشيخ جمب عبده
وسيم : لو سمحت أسف على الازعاج بس ممكن تقولى القطر رايح فين
كلهم أنتبهوا
الشيخ أستغرب : يا بنى القطر رايح الاسكندرية
كلهم صرخوا فى وقت واحد : الاسكندرية
التفت عليهم الناس اللى حولهم
الشيخ : أنتوا ركبتوا قطر غلط ؟ ممكن تنزلوا فى الاسكندرية وتحجزوا من هناك المكان اللى أنتوا عايزينه
عبده أبتسم للشيخ : بابا دايما يعمل فينا مقالب لما يكون زعلان مننا وقالنا مفيش روحة للأسكندرية ومحدش مننا فكر يبص فى التذاكر يتأكد لان بابا عطاها لنا فى أخر لحظة
أبتسم لهم الشيخ : فهمت ... ربنا يخيلكوا له
وسيم وعبده وهند اللى سمعوا جملته ردوا عليه : ويخليه لنا
رجع وسيم لكرسيه جمب بهاء النايم والجميع فرحان بروحة الاسكندرية والاجازة اللى هتبداء
.....................................................
فهد : يلا بسرعة
نط وليد بسرعة فى الكرسى اللى جمب فهد ورجع أمير قعد ورا وشادن جمبه
فهد أستغرب أن شادن رايحة معاهم بس ماتكلمش لان أتوقع أن فى بنات أصحاب شادن من عيال عم وليد
بعد نص ساعة كانوا فى المحطة وأستنوا ربع ساعة لغاية ما القطر وصل ونزل الجميع
وسلموا كلهم على بعض وبعد التعريف مع فهد
شادن : فين وسيم وبهاء
وقبل ما يردوا
- ساتن ساتن أنا إنا ( شادن شادن أنا هنا )
رفعته لحضنها وباسته
شادن : أذيك يا حبيبى عامل أيه
بهاء : تويس (كويس)
شادن : بتروح المدرسة
بهاء : وتيم بيوتينى أوول يوم مع أمت تأبى اليتيت ( وسيم بيودينى كل يوم مع أحمد صاحبى الجديد )
ضحكت شادن : اليتيت طالعة من بؤك عسل
بهاء : أنا أسل ( أنا عسل )
راحوا كلهم كافاتيريا جمب المحطة بعد ما حطوا الشنط الكتير فى عربية فهد الكبيرة وقاعدوا هناك يشربوا كابتشينوا لغاية ما يوصل وسيم ، فضلوا يتكلموا وفجأة قامت شادن وجرت ، فهد هو الوحيد اللى أستغرب أما الباقى فمتعودين
أول ما شافت شادن وسيم أخوها (الجميع يعتبر شادن كأخت لوسيم) جرت لعنده ونطت فى حضنه وعينيها مدمعة
شادن : وسيم وحشتنى
وسيم ضحك عليها وهو يشدها لحضنه : ههههههه يا عينى على الاستقبال
شادن بعدت عنه وهى تكشر بهزار : ده بدل ما تقول أنت كمان وحشتينى
وسيم : ده أنتى وحشتينى وأشتقت ليكى موت وأنا مقدرش أعيش من غيرك يا حياتى ونور عينى كمان أيه رايك كدة ؟
ضحكت شادن عليه عارفة أن وسيم بكاش (بتاع كلام ويحبب الجميع فيه ويتملقهم)
شادن : بصراحة فعلا وحشنى كلامك
وسيم : كلامى بس
رفعت حاجب واحد وردت : قدامى بدل مضربك قدام الكل يلا
وسيم : سمعا وطاعتا برنسيسة
شادن : بتتريأ عليا
ناظرها ببرائة : أنا !!
شادن : طب يلا قدامى
فهد تابع اللى حصل بغضب وكل شوية يبص لأمير اللى متحركش ولا أهتم
وصلت شادن ووسيم للترابيزة الكبيرة وجلسوا جمب وليد و قدام شادن قاعد فهد جمب أمير
أمير : وسيم ده فهد أنتيمى اللى حكيت لك عنه
وسيم أبتسم لفهد ومد أيده يسلم على فهد
وسيم : أنت فهد أمير وشادن حكوا لى عنك كتير
فهد بص له متغاظ وما ردش عليه ولا حتى أبتسم سلم عليه وبس ، ثوانى ورجعوا يكملوا كلام
بهاء : يلا بينا أنا أيس ألوح ( يلا بينا أنا عايز أروح )
عبده : هنحتاج عربيتين أو تكسيين
وليد : كلنا جينا فى عربية فهد وبابا بعت عربيته مع السواق
أمير : ونفس الحكاية معايا بابا بعت عربيته مع السواق
ركب التوائم الاربعة مع بعض فى عربية والد وليد
ركب فهد عربيته وركب جمبه وليد وأمير رجع ركب ورا وهو فاتح الباب مستنى شادن تركب
جت شادن ماسكة عبده وزأته (دفعته) جمب أمير
شادن : باى يا حلوين أنا رايحة أركب مع وسيم
الباقى فى عربية والد أمير .
ومشت وليد تكلم مع عبده بيسأل عن الاحوال فى القاهرة أما أمير رجع راسه لورا ولا كأن حاجة حصلت وفهد متغاظ من أمير وماسك نفسه بالعافية (بصعوبة) لا يخرج من العربية يجر شادن من شعرها وقعد يهدى نفسه وساق العربية ومشوا لبيوتهم
..............................................
أمير : ما تنساش يا فهد تيجى فى عزومة يوم الجمعة الدور ده فى بيتنا ....... فهد فهد
فهد مش معاه بيبص على شادن اللى واقفة مع وسيم على جمب لوحدهم وعماله تضحك لوسيم
أمير لوح بأيده قدام عين فهد
أمير : فهد أنت معايا ...... فهد فيه أيه مالك عيان
فهد بص لأمير وأنفجر
فهد بغضب : شوف الهانم أختك واقفه أذاى
أمير بص لشادن ووسيم وماحسش بحاجة غريبة متعود على كدة من يوم ما خلى أبوه وسيم كأنه أبنه وأخ لشادن
أمير بأستعباط : واقفة أذاى ؟! واقفة على رجليها
فهد رفع صوته : من غير أستهبال
أمير : فيه أيه مالك معصب ليه كدة حد عمالك حاجة
فهد : ليه واقفة ..........
قاطعهم صراخ كلهم بصوا لنحيته
شيماء بتجرى ووراها كلب كبير يخوف بيجرى وراها وأستخبت ورا أول حد شافته هند ، هند كانت خايفة وحاولت تهدى نفسها
هند بصوت مرتجف شويه : أهدى يا شيماء دلوقتى يبعد بس أنتى ما تجريش أحسن هيجرى وراكى
شيماء عينيها دمعت وهى مرعوبة
جرى واحد ومسك الكلب قبل محد يوصل له
وتكلم بأحراج : أسف على الازعاج بس أحنا جداد فى المنطقة ومايلو بيحب يكتشف الاماكن الجديدة
كلهم وصلوا جمب هند وشيماء
أمير : حصل خير
فكر أمير شوية وسأل وليد
أمير : وليد هى أنسة عضلات بتخاف من الكلاب
وليد وافق
أبتسم أمير بمكر وألتفت على الغريب وقاله
أمير : ممكن أبقى أستلف كلبك خمس دقايق وأرجعة بعدين طبعا
أنفجر الجميع بالضحك ماعدا الغريب وفهد وأمير لانه كان بيتكلم بجد
شيماء : أكيد ناوى على موتك
شادن : أنت ما حرمتش من العلقة (الضرب) اللى فاتت
وسيم : نفسى أشوف شكل شهد لما تعرف كنت ناويلها على أية
أمير : لو قلتلها مش هتشوف شادن تانى
شد وسيم شادن له
وسيم : لا كله الا شدونى
ضحك أمير عادى أما فهد كان فى قمة الغضب وهو بيبص لهم بأحتقار
عبده : سيبك منهم دول عيال مجانين .... على العموم أنت أسمك أيه
الغريب أبتسم : أسمى حسام محمود الناجى
وليد : هعرفك على أسمئنا الاولى أنا أسمى وليد ليا أخت أسمها شهد مش موجودة هنا وده بيتنا ( شاور على البيت اللى يمينه ) ده أمير وأخته شادن وده بيتهم (شاور على البيت اللى على يساره) ودول جيش عمى وصلوا النهاردة من القاهرة التؤام هند وشيماء والتؤام وسام وبدر وعبده ووسيم وبهاء نايم فى العربية
أمير : أنتوا ساكنين فين ؟
شاور حسام على البيت المقابل من شارعهم (حسام يعدى الشارع البيتن بتاع وليد وأمير جمب بعض)

بيت شادن بيت وليد
______ :::: _____
_____________________________
الشارع
_____________________________
______
بيت حسام


أمير : فى عزومة فى بيتنا الجمعة اللى جاية ممكن تيجى وأهلك علشان نتعرف عليهم
أبتسم لهم حسام : فى الحقيقة الجماعة هييجوا يوم الاحد وأنا هنا بوضب لهم البيت علشان ييجوا وهوا جاهز
الكلب أتحرك من غير ما يحسوا
شيماء صرخت : حاسبى يا شادن
شادن بصت تحتها لقت الكلب بيشم رجليها فضحكت عليه ونزلت قصاده ولعبته وهو فرحان بيها
شادن قالت لحسام : أول مرة أشوف كلب بحجمه وعلى فكرة أسم مايلو رقيق ومش لايق عليه
ضحكوا على كلامها لانها صح شكل الكب متوحش ومع ذلك رقيق جدا ويحب اللى يلاعبه وشادن حبته على طول وهى بتموت فى الحيوانات وخصوصا لما تكون جرو (البيبى)
طلعت أم وليد
عفاف : أنتوا هنا وأنا بقول الولاد أتأخروا
وأتفرق الجمع كل واحد راح لبيته وفهد راح مع أمير لبيته معزوم عندهم
.....................................
فهد قعد يفكر لما روح بيته فى وسيم وشادن أذاى يسمح أمير لوسيم يعامل شادن كدة وكمان بيقولها شدونى وفضل طول الليل يفكر فى اللى حصل مع شادن وهو حاسس بالكره تجاه وسيم ومنتظر يوم الجمعة بفارغ الصبر متحمس للمه الاهل والاحباب ونام من غير ما يحس
.................................
جه يوم الجمعة بسرعة والكل بيتحضر للمة وطبعا غريب أبو وليد بعت خدمهم لبيت محمد أبو أمير ونفس الحكاية عمالتها الهام بعتت الشغاله وعبدالله أبو فهد بعد خدمه
وتعملت العزيمة وكل واحد يتجهز علشان يخرجوا لبيت محمد أبو أمير
.............................
بيت عبدالله المحمدى
فهد لابس قميص لبنى وفيه كلمات بالانجليزى ويبين زرقة عينيه وبنطلون جينز أسود وطالع قمر ويجنن أول ما شافه ماجد صفر بأعجاب
ماجد : أيه الشياكة دى أنا راحت عليا خلاص
ضحك عليه فهد : أنا لما سافرت كنت يا دوب 8 سنين بس كنت هادئ
رفع ماجد حواجبه : هادئ أحنا بنتكلم دلوقتى على مين ؟!
فهد جر ماجد من ودنه على تحت
ماجد : اى اى ..... سيبنى يا فهد الله يخليك
حنان : سيب الولد وتعالى هنا يا فهد عيزاك فى كلمة
ساب ماجد وراح لامه ودخلوا الصالة الصغيرة
فهد : أيوة يا ماما فيه حاجة قلقاكى
أمه شاورت جمبها
حنان : قعد يا بنى الأول وبعدين أقولك
قعد فهد جمبها : عيونى يمه
حنان : فاكر من 8 سنين قبل ما تسافر صممت أنك تحجز شادن لك بس أبوك رفض وأنت قلت لما أرجع هتجوزها مش كدة ؟
أرتبك فهد من غير ما يتكلم
حنان : أنا شايفة أنك رجعت فى كلامك
تنهد فهد : يا ماما الكلام ده من زمان كنا لسه صغيريين على الحب وعدى على الكلام ده مدة طويلة قوى وأنا نسيت وأكيد شادن كمان نست
حنان بأحباط : يعنى مش هتخطبها النهاردة
ضحك فهد عليها
فهد : أصبرى يا ماما كام شهر أستقر الاول وبعدين يحلها ألف حلال
حنان : كام شهر مدة طويلة ويمكن شادن توافق على عريس غيرك
فهد فكر : وهو جالها عريس قبل كدة
حنان : طبعا خمسة بس رفاضتهم كل عريس يجى أبوها يزن عليها توافق بس عمره ما غصبها علشان عارف أنه مستقبلها بس لو جيه حد غيرك وعجبها ووفقت هتعمل أيه
فهد : الخطبة سهل فكها
حنان أنقهرت منه : قوم يا فهد من قدامى
مال فهد عليها وباس راسها : أنا ما يرضنيش الجميل يزعل منى خلاص سبينى بس فترة أستقر فيها وبعدين أفكر فى الجواز
عبد الله : يا حنان يا فهد أنتوا فين يلا الناس مستنيين مش عايز أتأخر على محمد(أبو أمير)
فهد : أحنا جيين ..(ألتفت لامه) يلا يا ماما أحسن بابا هيسبنا ويمشى
................................
بيت المرحوم صابر الضاوى
أسماء كالعادة لبسها غير محتشم جيبة قصيرة جدا منتصف فخدها وبلوزة ماسكة على جسمها ومفصلاه وطبا نص كم وأيديها باينة وشعرها الاشقر مسيباه وعاملة الميك أب كامل وكتير وبوت عالى لتحت ركبها لونه أسود بأكسسوارات تلمع
أما فى غرفة جميلة نجلاء بتساهد جميلة فى المكياج
- أمسحى .. اللى حطاه كتير أوى حاسة أنى مهرج

أميرة الندى 04-06-08 02:36 PM

نجلاء بصت لها بصة علشان تسكتها
- أنت ما بيعجبكيش حاجة
جميلة : شوفى المهرجان اللى أنت حطاه فى وشى وبعدين أتكلمى
نجلاء : مش أنت طلبتى مساعدتى أسكتى وأنا هعملهولك حلو
جميلة متضايقة : أنا كنت عايزة مكياج خفيف
نجلاء تعبت منها : غمضى عنينك
فضلت مغمضة عينيها لحد ما نجلاء خلصت وأول ما فتحت عينيها شهقت بصوت عالى
جميلة بصدمة : حرام عليك كدة أنا بقيت بالمع
نجلاء : قمر
جميلة قامت تغسل وشها وهى مقهور : أنا الغلطانة اللى طلبت منك تعمليلى المكياج وأنا منبهة عليك عايزه خفيف
ولما خرجت من الحمام ملقتش نجلاء اللى خرجت زعلانة ، خبتت على الباب
- يا نجلاء
فتح عمرو الباب
- عمتو ماما قالت لى أقولك أنها مش هنا
ضحكت جميلة على غبائه
- طب أسئلها هيا فين علشان أروح أدور عليها
طلعت لها نجلاء غضبانة عليها
- حضرتك بتتريأى على أبنى ليه؟
جميلة : أبن أخويا وأترياء عليه ذى ما أحب
نجلاء : يا سلام
جميلة : أنا جميلة تزعلى منى بضره
نجلاء : طالما مش عاجبك طريقة حطى المكياج طلبتى منى ليه أحط لك
جميلة ضمتها غصب عنها : حبيبتى أنا بموت فى مكياجك بس كتير قوى هحط النهارد خفيف وأن شاء الله يوم الخطوبة هخليك أنتى تحطيلى
ضحكت عليها نجلاء : وسى أمير هيرضى
تقلب لون جميلة للأحمر
- أمير مين يا ماما أنا أخد الاهبل ما بقاش الا هو
نجلاء : طب عينى فى عينك كدة
جميلة لفت وشها من الاحراج : أنت خلصى يلا بلاش هبل خلينا ننزل تحت علشان نمشى
نجلاء ضحكت عليها : تصريفة حلوة بس همشيها لك المرة دى
مشت جميله وهى بتبرطم (تتلحطم)
الهام : خلصتوا
الكل : خلاص خلصنا
خرجوا كلهم لعربية طلال
........................................................
بيت غريب المصرى
وليد : أخلصوا بقا أحسن أسيبكم وأمشى
شهد : أصبر ثوانى بس
وليد : أفففف أنتوا من ساعة قولتوا ثوانى
شيماء : يا ساتر عليك أنزل أستنا تحت طيب بدل ما تزهقنا
وليد : أسكتى أنتى يا أم لسانين أنا مش عارف أزاى أنت تؤام الملاك هند سبحان الله
سابت شيماء اللى فى أيديها وتخصرت وبصت له بغضب
شيماء : قصدك أيه بقا هى ملاك وأنا شيطان يعنى
وليد : لا طبعا أنا قلت كدة ..... حرام نظلم الشيطان
ضحكوا هند وشهد عليهم
رمتوا شيماء بمخدة من على سرير شهد
شيماء : أطلع بره يا سخيف
وليد : أييييه حاسبى أنت بتردينى من بيتى ولا أيه
شيماء : دى غرفة شهد يلا بره أنزل أستنا تحت
وليد : المصيبة أن بابا قال لى ما تنزلش من غير البنات
هند : ما عليش يا وليد أصبر علينا قربنا نخلص
وليد : حاضر علشان خاطرك بس
شيماء : أشمعنا أنا لما قلت لك ثوانى عملت لى مشكلة
وليد : أنت حاجة وهى حاجة تانية خالص بلاش كتر كلام وأخلصى
شيماء بتبرطم : ربنا يكون فى عون اللى هتكون مراتك
وليد : بتبرطمى بتقولى أيه
شيماء بنرفزة : ما بقولش حاجة وأسكت خلينى أخلص
وسيم : أخلصوا يا اللى فوق
وليد : طيب نازلين
بعد ربع ساعة أجتمع الجميع تحت علشان يمشوا
......................................
مريم : يا بنتى سيبى اللى فى أيدك وروحى البسى الناس زمانها جاية
شادن : خلاص أهو أشوف بس المحشى أستوا ولا لسى
مريم أتنهدت بنفاذ صبر : يا بنتى الخدم دول كلهم علشان أيه أنتى ما طلعتيش من المطبخ من الفجرية لازم كل عزومة تطلعى روحى كدة
شادن بتلف فى المطبخ تتأكد من كل حاجة قبل ما تطلع
شادن : خلاص طلعت أهو بس طلعى المكرونة البشاميل من الفرن بعد شوية قربت تحمر
مريم : طيب يلا أطلعى
شادن : أوعى تنسى يا ماما أحسن يتحرق
أبتسمت مريم وهى فخورة بشادن لانها بقت ست بيت ممتازة وأحسن منها كمان
شادن راحت غرفتها وهى عارفة أن فى ايام العزومات البنات كلها بتسيب شعرها لانهم عايلة ومحدش غريب بنهم علشان كدة أبوها محرج عليها أنها ما تلبس طرحة أيام العزومات وبلاش لبس العبايات
تنهدت وهى بتدور فى الدولاب عارفة أن وسيم بيحب اللون البيج عليها وفكرت وسيم وخبرته مع شيماء وهند ونصايحة الكتير لها كان نعم الاخ لها علشان كدة كان أمير بغير منه كتير فى بعض الاحيان لما تلجأ لوسيم بدل منه
لبست بدله بيج جيبتها قصيرة شوية ونص كم بس البدلة محترمة ومش مجسمة وسيبت شعرها الحريرى وحطت مجياج خفيف وطلعت تحفة ونزلت تحت
أمير : أيه القمر والحلاوة دى
مريم : لازم نبخرك النهاردة أحسن حد يحسدك
ضحكت شادن على أمها
شادن : يحسدونى على أيه
جيه أبوها من وراها و حضانها
محمد : شكلك مش مقدرة حسنك وجمالك ربنا يخليك ليا مع أنى أتمنى أشوف اليوم اللى ألاقيك فى بيت جوزك
شادن باست راسه
شادن : ربنا ما يحرمنى منك يا غالى وما يحرمنى من أمى
أمير : وأنا أبن البطة السودة يعنى يا حظى الوحش كل الحب والحنان ليهم وأنا مليش بخت
ضحكت شادن وسابت أبوها وراحت لأمير وحضنه
شادن : وأنا أقدر أستغنى عنك يا جميل .... ده أنت أروع أخ فى العالم
قبل ما يتكلم أمير رن جرس الباب
خالد : أنا هفتح الباب
بص الجميع للباب لما صرخ خالد
مريم أول ما شافت اللى دخلوا من الباب جرت على واحد ورمت نفسها عليه
- سامى
وعلى صوت الترحيب والتهليل والفرح
سامى : أخبارك أيه يا مريم
مريم : فرحتى كملت بشوفتك
شادن : ماما سبيه بقا أحنا كمان عايزين نسلم عليه
سامى ساب مريم وراح لشادن ياخذها بين أيديه (يحضنها)
سامى : وحشتنى حبيبة خالها
محمد : عامل أيه يا سامى؟
وقبل ما يرد دخلوا علته ومعاهم فاتن اللى كانت ساكنة عندهم فى أبو ظبى السنتين اللى فاتوا علشان الجامعة
رمت فاتن نفسها على أمها وأبوها وبعدين أخوتها
فاتن : وحشتونى كلكم
مريم : أخبارك سميرة وأخبار عيالك ما شاء الله عليهم كبروا قبل ما تسافروا كانوا لسة صغيرين
سميرة : قربوا يا عيال سلموا على عمتكم

عائلة سامى عبد الحميد وزوجته سميرة حسين

أسلام : أجمل واحد فيهم عينيه وشعره بسواد الليل الحالك وطويل 180 ورياضى جدا ويحب السباحة عمره 28 سنة وذكى جدا وأنطوائى قليلا لم يحب ولا مرة ولا يؤمن بالحب

مؤمن : 25 سنة مرح جدا جدا ولطيف شكلة كيوت يعطى أصغر من سنه بكتير وجهه طفولى ورقيق بس من جواه متعصب جدا ورجل بمعنى الكلمة بيحب فاتن وهى مش مهتمية بيه لانه ما أظهرش حبه ليها ومحدش يعرف أنه بيحب بنت عمته

ولاء : 23 سنة قمة قمة قمة الغرور والكبرياء ووقحة جدا فتاة أسوء من سومة تحب السيطرة وتسمى أخوها مؤمن بالمتخلف سيئة الطباعة ليست جميلة جدا لكن عينيها عسلية وشعرها أسود وملامحها عادية طولها 160 يعنى قصيرة جدا

أحمد : 22 سنة يسبة أخيه مؤمن لدرجة الظن بأنهم تؤام لكنه هادئ وعملى يحب بنت من بنات أبو ظبى بس والده رفض أنه يزوجه واحدة مش من النوبة لانه مخالف للعادات والتقاليد اللى متربى عليها

ليلة : 20 سنة تؤام روح فاتن الاثنين ما يستغنوش عن بعض كل واحدة بتحب التانية أكتر من نفسها ويتشابهوا فى أشياء كتير وأذواقهم متشابهة أيضا ليلة تشبة ولاء جدا فى الشكل الا أن عينيها مختلفة قيلا

سلموا كلهم على عمتهم وأتجمع الكل فى الصالة الضخمة بتاعت العزومات وبعدين جم أهل وليد وأشتغل التعارف وبعدين أتلم الكل ما عدا 3 بنات شادن أخذت فاتن وليلى غرفتها من ساعتين يعنى من قبل ما عايلة وليد يجوا فضلوا يتكلموا البنات لغاية ما جيه أمير
أمير : يلا يا بنات أنزلوا الكل وصل تحت ( التفت لشادن ) ما تنسيش الطرحة يا شادن لان النهاردة هنقعد كلنا فى الصالة الكبيرة
شادن مستغربة
شادن : كلنا مين؟
أمير : يعنى الستات والرجالة مع بعض ما أشوفكيش كاشفة شعرك
شادن : حاضر أستنى ننزل معاك يلا يا بنات
نزلوا الاربعة ودخلوا الصالة سلموا على الجميع
وسام ما نزلش عينه من على ليلى
طاخ
وسام : أى ( التفت يشوف مين اللى ضربه على راسه ) بدر ؟؟؟؟؟ أنت انهبلت بتضربنى ليه
بدر بهمس علشان محدش يسمع
بدر : كلت البنت بعيونك خلى عند دم يا أخى أخواتها وأبوا والعايلة كلها هنا
أحمر وجه وسام
وسام : بنت أيه اللى كلتها بعيونى أنا كنت ببص على حاجة ورا شادن
بدر ضحك
بدر : تعرف كويس أنك ما بتعرفش تكذب وخصوصا عليا يا الحبيب
وسيم مال عليهم
وسيم : أنا سامع حبيب هنا
وسام حس أنه اتورط
وسام : وليد الا أيه أخبارك
وليد ألتفت لوسام مستغرب لانه كان بيتكلم مع أمير وفجأة دخل وسام فى الكلام
وليد بأستغراب : الحمد لله حضرتك لسة فاكر تسأل عن أخبارى النهاردة على فكرة أنت جيت من السفر أمبارح
أمير : معليش شكلوا فاقد الذاكرة
وأستمر الونس والكلام بينهم وفى الجنب التانى
اسلام أنتبه ليها أول ما دخلت من الباب مع أخته وأخواتها ، معقول فى بنت بجمالها كأنها ملاك حتى أنه شك فى أنها بتلامس الارض من نعومة مشيتها حس بالحرارة فى جسمه معقولة يكون أعجب يها بس ده حتى ما كلمهاش ولا أتعرف عليها وهو ما بيؤمنش بالحب فما بالك بالحب من أول نظرة ، بالرغم من أنه قعد يطمن نفسه طول وقت العزيمة أنه مش مهتم بيها الا أنه كان منتبه لاقل حركة تعملها
أستمرت العزومة لاول مرة لغاية الساعة السادسة صباحا من اليوم اللى بعده وبعدين الكل راح بيته

أهم الاحداث اللى حصلت فى العزيمة

أتفق سامى مع محمد والرجالة أنه فى الاسبوع القادم هيجب أتوبيس كبير أو أتبوبيسين والعايلة كلها هتسافر للمصيف وأختاروا البنات يروحوا مرسى مطروح

اتفقت سومة وولاء مع بعض وبقوا أصحاب

طبعا أعجاب اسلام بواحدة لاول مرة

ووسام أعجب بفاتن

فاتن بتحب " اسلام " ليلى وشادن عرفوا بحبها ليه

أيه الاحداث اللى هتحصل بين أبطال القصة ؟



أتمنى تستمتعوا بالبارت الجديد

صديقتكم أميرة الندى

:flowers2::flowers2::flowers2:

:liilas::liilas::liilas:

الحلو اللاذع 04-06-08 04:19 PM



أمييييييييييييييييييييييييييييييييييرة



وحشتينننننننننننننننننننننننننننننننني



من زماااااااااااااااااااااان عنك يابت



اى الجمااااااااااااااااااااااااااااااااااااااال دا كلللللللللللللللللللللللللللللله



بااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااارت جنااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااان



:55::55::55::55::55::55::55::55::55::55::55::55::55::55:




أحداث خطييييييييييييييييره وجرييييييييييييييييييئة






وشخصيات جديدة وحلوة





أنا أكتر شئ بحبه في القصة شادن ووسيم وبهاء بليييييييييييز متفرقيش بينهم







وسلامتك :flowers2::flowers2::flowers2:

أميرة الندى 04-06-08 08:25 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الحلو اللاذع (المشاركة 1456917)


أمييييييييييييييييييييييييييييييييييرة



وحشتينننننننننننننننننننننننننننننننني



من زماااااااااااااااااااااان عنك يابت



اى الجمااااااااااااااااااااااااااااااااااااااال دا كلللللللللللللللللللللللللللللله



بااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااارت جنااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااان



:55::55::55::55::55::55::55::55::55::55::55::55::55::55:




أحداث خطييييييييييييييييره وجرييييييييييييييييييئة






وشخصيات جديدة وحلوة





أنا أكتر شئ بحبه في القصة شادن ووسيم وبهاء بليييييييييييز متفرقيش بينهم







وسلامتك :flowers2::flowers2::flowers2:

ههههههههههههههههههههه

وأنت وحشتينى أكتر والله

يارب ما يحرمنى منك ولا من ردودك الحلوة

صديقتك أميرة الندى

:flowers2::flowers2::flowers2:

:liilas::liilas::liilas:

بوسي 05-06-08 02:52 PM

بسم الله الرحمن الرحيم




الاخت العزيزه .....اميره الندي

استمتعت جدا بقرأه .....هذه القصه الجميله

ذات الأحداث المميزه

أعجبت جدا .....بشادن ....وشخصيتها الرقيقه الهادئه....المحترمه

وليد ....بقوته.....فهد ....بغيرته الواضحه علي شهد

والعديد ...والعديد....من أبطالك المميزين...

فالف شكر عزيزتي....علي قصتك الرائعه

واعتبريني من متابعينك من الان

بأذن الله

كل التوفيق....والتحيه ....والتقدير

لكاتبه رائعه ومميزه


:flowers2::flowers2::flowers2::flowers2:

ارادة الحياة 01-01-10 10:57 AM

متوقفة منذ 2008
ننتظر الكاتبة للتوضيح


الساعة الآن 01:38 AM.

Powered by vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.3.0 ©2009, Crawlability, Inc.
شبكة ليلاس الثقافية